خبرروز ۱۴۰۰/۰۴/۰۱

ولادت با سعادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا «علیه‌السلام» را تبریک می گوییم

رئیس‌جمهور منتخب: اولین اقدام دولت توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود. وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد

آیت‌الله خاتمی: نظام اسلامی ریشه در عمق جان‌ها و دل‌ها دارد

آیت‌الله مقتدایی: حضور حداکثری مردم نشانه وفاداری و علاقه به نظام اسلامی است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است

 
* جام جم ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** سفر هیأت ایرانی به عراق برای تحویل زمین خط آهن شلمچه-بصره‌

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفته جاری هیأت ایرانی با سرپرستی معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی برای تحویل زمین و آغاز عملیات ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره به عراق می‌رود. خادمی در تشریح آخرین هماهنگی‌ها با کشور عراق برای ساخت‌ خط آهن شلمچه-بصره اظهارکرد: خط آهن شلمچه-بصره در کنار مزایای بی‌شمار اقتصادی آن برای کشورمان و منطقه درواقع خط ریلی مسافری بین ایران و کربلا خواهد بود. همچنین ‌ایران از طریق این خط ریلی در قالب کریدوری ترانزیتی به دریای مدیترانه و بنادر سوریه متصل می‌‌شود.

* همشهری ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی شد

انتخابات هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در سال دوم برگزار شد. بر این اساس، وحید جلال‌زاده به‌عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شد و حجت الاسلام ذوالنور از این سمت کنار رفت. همچنین ابراهیم عزیزی و عباس مقتدایی به‌عنوان نواب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شدند.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به نزدیک شدن پایان مهلت توافق فنی ایران و آژانس در تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) تصریح کرد که این توافق یک راه‌حل پایدار نیست و نمی توان از آن به عنوان جایگزینی برای یک رویکرد راستی‌آزمایی مناسب از برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرد و دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است. رافائل گروسی درباره احتمال تمدید توافق فنی ایران و آژانس پس از سوم تیرماه، با لحنی طلبکارانه گفت: من هنوز انتظار دارم ایران به من پاسخ دهد. من مجدداً به سراغ ایران می‌روم و به آنها می‌گویم که باید یا به صورت مجازی یا حضوری بنشینیم و صحبت کنیم.

** آمریکا در ازای تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‎های برجامی خواستار مذاکرات در مورد منطقه‎ شده‎ است

منابع نزدیک به مذاکرات در وین در گفت‎وگو با پرس‎تی‎وی تاکید کردندکه آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری کرده و حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است. همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم‎های نفتی، بانکی و حمل‎ونقل را به گونه‌ای که نیاز به تمدید نداشته باشد، نپذیرفته و صرفا تعلیق و توقف موقت ۱۲۰ روزه و یا ۱۸۰ روزه این تحریم‎ها را پیشنهاد داده که تمدید این معافیت دوره‎ای نیازمند موافقت رئیس‎جمهور آمریکاست. آمریکا و اروپا در رویکردی زیاده‌خواهانه در ازای توقف موقت برخی تحریم‌های برجامی خواستار تحمیل تعهدات جدید هسته‎ای فراتر از برجام و حتی تعهدات غیربرجامی‌، همچون مذاکره درخصوص سیاست‌های منطقه‎ای ایران شده‎اند.

** انگشتمان روی ماشه است

عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به اظهارات تهدیدآمیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: دست مقاومت روی ماشه است و تجهیزات و امکانات لازم را برای پاسخ به تجاوزات این رژیم در حجمی گسترده‌تر از قبل دارد. سهیل‌الهندی در پاسخ به اظهارات نفتالی بنت که گفته بود صبر اسرائیل تمام شده است، افزود: بنت از امکانات و توانایی مقاومت آگاه است و به همین دلیل بنت و دولت اسرائیل به خواب هم نمی‌بینند که ما روزی پرچم سفید بلند کنیم.

* شرق ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** اسماعیل هنیه به تهران سفر خواهد کرد

تهران یکی از مقصدهای سفر دوره‌ای رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس است. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در سفر دوره‌ای کنونی خود قصد دارد به مغرب، موریتانی، تونس، الجزایر، کویت، لبنان و ایران سفر کند. بر‌اساس این گزارش، هنیه هفته گذشته در رأس هیئتی وارد مغرب شده است.

** استقبال ایران از پیشنهاد جمهوری آذربایجان برای همکاری منطقه‌ای ۳+۳

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اعلام کرد تهران از پیشنهاد الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان برای ایجاد یک بستر همکاری منطقه‌ای شش‌جانبه (ایران، روسیه و ترکیه به‌همراه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) استقبال می‌کند. سید عباس موسوی همچنین اعلام کرد ایران می‌تواند میزبان اولین نشست این بستر شش‌جانبه باشد. سفیر ایران از برگزاری هرچه سریع‌تر این نشست نیز ابراز امیدواری کرد.

* ایران ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** تحریم‌ها به زودی برداشته می‌شود

رئیس‌جمهوری در هفتاد و چهارمین افتتاح طرح‌های ملی و در حاشیه افتتاح طرح‌های سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این که تحریم‌ها بزودی برداشته خواهد شد، گفت: افتتاح‌های پنجشنبه تو دهنی به امریکایی‌ها بود که نشان دهیم شما نمی‌توانید ملت ایران را تحریم کنید. نمی‌توانید تولید ایران را تحریم کنید. حجت الاسلام و المسلمین روحانی با قدردانی از ایستادگی مردم در این مدت، تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت مردم با وجود رنج، سختی و مشکلاتی که در این سه سال و نیم تحمل کرده‌اند، در تاریخ منطقه بی‌نظیر و در جهان کم نظیر بوده است.

** موضع ایران بعد از انتقال دولت تغییر نخواهد کرد

عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در گفت‌وگو با شبکه NHK ژاپن با اشاره به پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: رئیسی فردی واقع بین و منطقی است. حتی بعد از انتقال دولت نیز موضع ایران تغییر نخواهد کرد.

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** بعید نیست دور بعدی مذاکرات وین دور پایانی باشد

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:
ـ سیاست ایران این نبوده و نیست که امکان رفع تحریم‌ها را به تاخیر بیاندازد. این سیاست رهبری است و هیات مذاکره‌کننده آن را ادامه داده است. بعید نیست دور بعدی، دور پایانی مذاکرات باشد. باید دید طرف‌های مقابل تصمیم‌شان را می‌گیرند یا خیر.
ـ متن فاقد ابهام است یعنی به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم. آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌ها است.
ـ برجام به سختی مذاکره شد و به امضا رسید. هیچ گاه برجام جدیدی مذاکره نخواهد شد.
ـ به خاطر آنکه امنیت ملی افغانستان بخشی از امنیت ملی ایران است با جدیت و جزییات این موضوع را دنبال می‌کنیم.
ـ رویه رسانه‌های صهیونیستی شناخته شده است. آنها جز تخریب منتخبین ملت کار دیگری ندارند. فرقی هم ندارد چه کسی باشد، رویه آنها یکسان است.
ـ آمریکا یک بار در دوران ترامپ نشان داد گردن‌کشانه می‌تواند منافع کشورها را نادیده بگیرد. باید تضمینی در این باره بدهند.
ـ دست ما چندین سال است که برای بازگشت عربستان به منطقه دراز بوده است.
ـ تمامی دسترسی‌های فراپادمانی آژانس متوقف شده ولی آنها دسترسی‌های پادمانی را دارند. اگر به توافقی برسیم، دوربین‌ها و فیلم‌هایی که ضبط شده، مجدد در اختیار آژانس قرار می‌گیرد.
ـ‌ وزیر امور خارجه به دعوت آقای رییسی خدمت‌ ایشان بود و در دیداری یک ساعت و نیمه، گفت‌وگوهای خوبی درباره برجام و سیاست خارجی مطرح شد.
ـ اروپایی‌ها بهتر است به تعهداتشان برگردند. توصیه جدی به طرف‌های اروپایی این است که سازنده بودن خود را در مذاکرات با اجرای حداقلی از تعهدات‌شان همراه کنند.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** پیگیری پرونده اخلال در انتخابات توسط مجلس با دستور قالیباف

رئیس مجلس از ۲ کمیسیون اصل ۹۰ و شوراها خواست اخلال‌های ایجادشده در روند برگزاری انتخابات را پیگیری کرده و گزارشی به مجلس ارائه دهند تا بررسی‌های لازم انجام شود. قالیباف گفت: در روز انتخابات در ۲ نوبت یعنی آغاز انتخابات و نیمه روز قبل از ساعت ۱۰:۳۰ دو اشکال جدی به وجود آمد. وی از ۲ کمیسیون اصل ۹۰ و شوراها خواست که این موضوع را پیگیری کرده و گزارشی به مجلس ارائه دهند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

** اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شد

شکر‌الله حسن‌بیگی، معاون سیاسی استانداری تهران گفت: از مجموع یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۲۳۸ رای، آقای اسماعیل کوثری با ۳۴۶ هزار و ۶۴۵ رای به عنوان نماینده حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس به مجلس شورای اسلامی راه یافت و جایگزین فاطمه رهبر شد.

** «شرکلیف» سفیر جدید انگلیس در تهران شد

دولت انگلیس، «سایمون شرکلیف» را به عنوان سفیر جدید این کشور در تهران به جای «راب مک‌ایر» معرفی کرد. طبق اعلام پایگاه اینترنتی دولت انگلیس، او از ماه آگوست ۲۰۲۱ عهده‌دار سفارت لندن در تهران خواهد شد. این دیپلمات انگلیسی در کارنامه خود، فعالیت به عنوان دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران (بخش سیاسی) بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ را دارد.

* جوان ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** درباره انتقال پول با سوریه به توافق رسیدیم

 معاون مسکن و ساختمان از توافق ایران و سوریه درباره انتقال پول خبرداد و گفت: شرکتهای ایرانی برای بازسازی‌های آتی سوریه تقویت می‌شوند. محمودزاده با یادآوری تفاهمنامه پیشین دو کشور ایران و سوریه برای بسترسازی لازم و امکان حضور شرکت‌های بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه اظهار کرد: در سفر اخیر به سوریه، بسترسازی برای انجام تفاهم پیشین دو کشور انجام شد. همچنین موضوع نقل و انتقال پول و تسهیل در حمل و نقل از دیگر مواردی بود که دو کشور درباره آنها به توافق رسیدند.

** سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شد

در نشست هیئت رئیسه مجلس، سید نظام‌الدین موسوی نماینده تهران در مجلس به عنوان سخنگوی هیئت رئیسه مجلس انتخاب شد. پیش از این، محمدحسین فرهنگی این مسئولیت را برعهده داشت.

* خراسان ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** ۲۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران آماده صادرات

رویترز به نقل از چهار منبع تجاری و صنعتی مدعی شد در صورت حصول توافقی میان ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای این کشور، ایران می تواند به سرعت میلیون ها بشکه نفت را که روی آب ذخیره سازی کرده است صادر کند. بنا بر اعلام شرکت های مشورتی و رصد انرژی، درحالی که ایران روی افزایش تولید خود کار می کند، انتظار می رود، به عنوان یک اقدام موقتی، شرکت ملی نفت این کشور، از ذخایر ساحلی و فراساحلی اش که تا ۲۰۰ میلیون بشکه نفت در خود ذخیره دارد، صادرات انجام دهد. این اقدام به ایران اجازه می‌دهد تا برای بیش از شش ماه، یک میلیون بشکه در روز (یا یک درصد عرضه نفت در جهان) بیشتر از قبل نفت صادر کند.

** لیست شورای ائتلاف پیروز انتخابات شورای شهر تهران شد

نتایج شمارش آرا در انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد. نتایجی که نشان می دهد لیست شورای ائتلاف اصولگرایان به سرلیستی مهدی چمران با اختلاف بالا پیروز شده است. اسامی منتخبان بدین شرح است: ۱- مهدی چمران۲-پرویز سروری۳- نرجس سلیمانی۴-حبیب کاشانی۵- محمد آخوندی۶- ناصر امانی۷-مهدی پیرهادی۸-مهدی بابایی۹-سید جعفر تشکری هاشمی۱۰- سید احمد علوی۱۱- مهدی عباسی۱۲-مهدی اقراریان۱۳- علیرضا نادعلی۱۴-احمد صادقی۱۵- سید محمد آقا میری۱۶- میثم مظفر۱۷- زهرا شمس احسان۱۸- نرگس معدنی پور۱۹- علی اصغر قائمی۲۰- سوده نجفی۲۱- جعفر بندی شریبانی.

* رسالت ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** اولین نشست خبری آیت الله رئیسی برگزار شد

اولین نشست خبری آیت الله رئیسی با حضور ۳۸۰ نماینده از «۲۰۱ رسانه داخلی و خارجی»؛ به تفکیک ۱۹۸ نماینده از «۸۸ رسانه داخلی» و ۱۸۲ نماینده از «۱۱۳ رسانه خارجی» برگزار شد. آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران اسلامی در اولین نشست خبری:
ـ حضور گسترده و با معنای مردم علی رغم شرایط کرونایی و دشمنی های بسیار و ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان، پیام‌های مختلفی داشت: پیام وحدت و انسجام ملی، پیام ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی، پیام مبارزه با فساد، فقر و تبعیض، پیام پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی، پیام تداوم امام خمینی و شهدا به‌ویژه شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی.
ـ سیاست داخلی ما و اولویت های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار مردم و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود.
ـ دنیا بداند تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده است، باید تجدید نظر کنند و برگردند. دنیا باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی شود چون به برجام هم محدود نخواهد شد.
ـ اولین اقدام توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود که دست اندرکاران بخش‌های مختلف باید حضوری فعال با مشارکت مردم داشته باشند.  
ـ خطاب به آمریکا می‌گوییم شما موظف به رفع همه تحریم‌ها هستید و باید برگردید و تعهدات خود را اجرا کنید؛ اروپایی‌ها نیز تحت تأثیر فشارآمریکا قرار نگیرند و نسبت به آنچه متعهد شده‌اند عمل کنند؛ این مطالبه ملت ایران از شماست.
ـ فشارها را از تولید که مسئله محوری کشور است برخواهیم داشت.  
ـ آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند. رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.
ـ به‌وجودآورندگان داعش مورد مؤاخذه قرار گیرند تا دنیا به صلح برسد.
ـ من خود را خادم جمهور می‌دانم؛ چه کسانی که به من رأی داده‌اند چه کسانی که به دیگر نامزدهای محترم رأی‌ داده‌اند و یا کسانی که به دلیل شرایط کرونایی یا به هر دلیلی پای صندوق رأی حاضر نشده‌اند.
ـ حتی بعد از لغو تحریم‌ها هم با بایدن دیدار نمی‌کنم.
ـ مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست.
ـ در تشکیل دولت، نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن و مردمدار بودن از شاخص‌های دولت بنده خواهد بود.

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** آمریکا دنبال توافق جدید با ایران

مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید ایالات متحده در جلوگیری دائمی ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای مصمم است. جیک سالیوان درباره تلاش دولت جو بایدن برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای «بهتر و بلندمدت‌تر» از برجام با ایران گفت که هدف آمریکا اعمال مجدد محدودیت‌هایی است که برنامه هسته‌ای ایران را بار دیگر مهار می‌کند. وی محدودیت غنی‌سازی و ذخیره‌سازی، تمهیدات دقیق و فشرده راستی‌آزمایی و دیگر مفادی که از آغاز در برجام لحاظ شده بود را از جمله این موارد برشمرد و گفت: «ایالات متحده و شرکا در قالب یک جبهه متحد به ایران نشان می‌دهند که دو گزینه پیش روی خود دارد: یا با حسن نیت بر سر یک توافق بلندمدت‌تر و نیرومندتر مذاکره کند و تعهدات لازم را برای اطمینان یافتن از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت ارائه کند یا با فشار ایالات متحده و همزمان انزوای جامعه بین‌المللی مواجه خواهند شد.

** نهضت ساخت و تولید ناوشکن ادامه خواهد داشت

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: پروژه ساخت ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، زیردریایی‌های کلاس فاتح و غدیر و دیگر پروژه‌ها در نیروی دریایی همچنان ادامه خواهد داشت. دریادار سیاری با اشاره به الحاق ناوشکن دنا و ناو مین‌شکار شاهین به نیروی دریایی ارتش ایران، اظهار داشت: ناوشکن دنا چهارمین ناوشکن تولیدشده و ارتقا یافته از کلاس ناوشکن جماران است که در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ساخته شده است.

* قدس ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** باید فشار حداکثری بر ایران را ادامه دهیم

وزیر خارجه سابق آمریکا خواستار ادامه فشار حداکثری علیه ایران به‌ویژه در موضوع مذاکرات هسته‌ای شد. مایک پمپئو گفت: ما اهرم فشار زیادی را برای دولت کنونی (آمریکا) در قبال ایران به جا گذاشتیم تا بتواند علیه ایرانی‌ها فشار اعمال کند: چندین هزار تحریم علیه رهبران و اقتصاد ایران تا ائتلافی از کشورهای (عربی حاشیه) خلیج (فارس) و اسرائیل و جلوگیری از دسترسی آنها به پول و منابع و چیزهای دیگر. وی با تکرار ادعاهای خود علیه کشورمان گفت: «این رژیم، رژیمی نیست که ما با آن تعامل داشته باشیم. ما باید فشار حداکثری را ادامه دهیم و این رژیم را مجبور کنیم رفتار خود را تغییر دهد».

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** انهدام سه تیم تروریستی

فرمانده نیروی زمینی سپاه از تامین امنیت تمامی مرزها خبر داد و گفت: در ایام انتخابات دشمن برنامه‌های خاصی داشت و به دنبال اقدامات تروریستی بود که با واکنش قاطع نیروی زمینی سپاه مواجه شد. سردار پاکپور افزود: در ۱۰ روز گذشته منتهی به انتخابات، نیروی زمینی سپاه موفق به شناسایی و انهدام سه تیم تروریستی در شمال غرب کشور  شد. وی با اشاره به اینکه دو تیم تروریستی و عناصر ضد انقلاب در منطقه اشنویه و بانه منهدم شدند گفت: یک تیم تروریستی هم که از مرز عبور کرده بود در منطقه سروآباد در هم کوبیده شد.

* آفتاب یزد ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** مذاکرات وین نباید بی‌نتیجه بماند

خبرگزاری رویترز پس از نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام در وین نوشت: دیپلمات‌های سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس که از اعضای اصلی توافق هسته‌ای می‌باشند در یادداشتی که به خبرنگاران دادند، آوردند که «زمان به نفع هیچ کسی نیست؛ این مذاکرت نباید بی‌نتیجه بمانند» و افزودند، هنوز سخت‌ترین مسائل حل نشده باقی مانده اند. همچنین شبکه سی. ان. بی. سی به نقل از دیپلمات‌های این سه کشور نوشت: هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند تا با مقامات کشورهای‌شان مشورت کنند. ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم به وین بازگردند و آماده‌ی رسیدن به یک توافق باشند. زمان تصمیم‌گیری به سرعت در حال فرا رسیدن است.

** خواهان تعمیق روابط دوستانه‌مان با ایران هستیم

دبیر کابینه دولت ژاپن در واکنش به پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان گفت که توکیو خواهان تعمیق روابط دوستانه خود با ایران است. کاتسانوبو کاتو دبیر کابینه دولت ژاپن در یک کنفرانس خبری به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد در ایران واکنش نشان داد و گفت که توکیو امیدوار است، ایران با رئیس جمهور جدید به برقراری ثبات در منطقه کمک کند.

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** اهمیت زیادی برای توسعه رابطه با ایران قائل هستیم

رییس‌جمهور چین برای آیت‌الله رییسی رئیس جمهور منتخب ایران پیام تبریک فرستاد. «شی جین پینگ» همچنین خاطرنشان کرد که چین و ایران شرکای استراتژیک جامع هستند و امسال پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است. او افزود که توسعه روابط چین و ایران را بسیار مهم ارزیابی می‌کند و آماده است تا با رییس‌جمهور جدید ایران برای تقویت ارتباطات استراتژیک دوجانبه، تحکیم اعتماد سیاسی متقابل و گسترش و تعمیق همکاری‌های برد-  برد در زمینه‌های مختلف به منظور ایجاد منافع برای هر دو کشور و مردم آنها همکاری کند.
«ژایو لیجان» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت: «چین و ایران شرکای فراگیر راهبردی هستند. چین اهمیت زیادی برای توسعه روابط دو جانبه قائل است و آماده همکاری با ایران است.»

** پاشینیان در انتخابات زودهنگام پارلمانی ارمنستان پیروز شد

براساس آمار کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، «حزب قرارداد مدنی ارمنستان» متعلق به نیکول پاشینیان با حدود ۵۴درصد از آرا در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور پیروز شد. نیکول پاشینیان اعلام پیروزی کرده است. او با انتشار ویدیویی در فیس‌بوک گفت: مردم ارمنستان به حزب قرارداد مدنی حکم اداره این کشور را دادند و من برای نخست‌وزیری نامزد هستم.

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** اعلام آمادگی برای مشارکت در بازسازی مناطق جنگ‌زده جمهوری آذربایجان، ارمنستان و سوریه

دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار بنیاد حسین اف سفیر جمهوری آذربایجان با اشاره به طرح ها و پروژه های بزرگ اجرا شده بین ایران و آذربایجان و با تأکید بر ظرفیت ها و مزیت های همکاری دو کشور در عرصه های مختلف، اهمیت بازسازی مناطق آزاد شده و جنگ‌زده جمهوری آذربایجان، ارمنستان و سوریه در جنگ «قره باغ» را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در روند بازسازی این مناطق مشارکت فعال داشته باشد.

** امیدواریم انتخاب رئیسی تلاش‌ها برای احیای برجام را متوقف نکند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که امیدواریم انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران تلاش ها برای احیای برجام را متوقف نکند، تاکید کرد: بازگشت به برجام مهمترین مساله برای اتحادیه اروپا است. جوزپ بورل تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای که از اوایل ماه آوریل برای احیای برجام در وین آغاز شد، مذاکرات سختی است. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بر روند مذاکرات وین تاثیر نگذارد.

* شهروند ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
** حمل بیش از یک‌میلیون تن کالای اساسی از بندر امام  

دغاغله مدیر کل دفتر حمل ‌و نقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشست سرعت‌بخشی به روند جابه‌جایی کالاهای اساسی با اشاره به رشد خوب حمل کالا گفت: «بیش از یک‌میلیون تن کالای اساسی در خردادماه جاری از بندر امام حمل و به دیگر نقاط کشور ارسال شده است.»

 
*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
**حضور حداکثری مردم نشانه وفاداری و علاقه به نظام اسلامی است

رسا /آیت الله مقتدایی ضمن بیان اینکه وظیفه ما است که از ملت شریف و فهیم ایران تشکر کنیم گفت: با توجه به تمام مشکلاتی که از نظر اقتصادی وجود داشت، مردم با حضور حداکثری خود در پای صندوق‌های رأی وفاداری و علاقه خود را به نظام اسلامی نشان دادند و به همه فهماندند پیرو ولی فقیه هستند. ،عضو جامعه مدرسین درادامه گفت: دولت آینده باید با پشتوانه اتحاد مردم سعی کند برای حمایت از مردم، اقتصاد مقاومتی را به جریان بیندازد.

**نظام اسلامی ریشه در عمق جان‌ها و دل‌ها دارد

ایرنا/آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نظام اسلامی ریشه در عمق جان‌ها و دل‌ها دارد، گفت: جنس این نظام حرکت اولیاء است و جمهوری اسلامی نظام ماندگار است. نایب رئیس جامعه مدرسین افزود: بحمدالله انتخابات در طول جمهوری اسلامی باشکوه برگزار شده، اما این دفعه ویژگی های دیگری داشت که در تمام انتخابات ما بی نظیر بوده است که این همه خارجی ها به صف شوند تا مردم رای ندهند. آنها بسیج شده بودند تا ملت ایران را از آمدن پای صندوق رای بازدارند.وی اظهار داشت: دشمنان نظام اسلامی در این مسیر از رسانه های استکباری تا آدم های استحاله شده پای کار بودند و اعلام می کردند ۱۵ تا ۲۰ درصد واجدین رای برای شرکت در این انتخابات می آیند. آنها در نظرسازی های خود عنوان می کردند که بیش از ۳۰ درصد بیشتر نمی آیند، اما به کوری چشمشان آن شد که دیدید که بیش از ۴۸ درصد مردم آمدند.

**اتحادیه اروپا: فکر نمی‌کنیم دولت جدید ایران موضع متفاوتی در قبال مذاکرات وین داشته باشد

تسنیم/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد «اتحادیه اروپا برای همکاری با دولت جدید ایران آماده است. از سوی دیگر تداوم تلاش‌های فشرده کنونی برای احیای برجام اهمیت زیادی دارد».بورل در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تغییر سیاست ایران در قبال برجام پس از آغاز به کار دولت آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: «برای من دلیلی وجود ندارد که فکر کنم دولت جدید ایران موضع متفاوتی را در قبال مذاکراتی که به‌نفع این کشور و مردمش است، در پیش گیرد، با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.»

**دوران عناصر غرب‌گرا به اتمام رسیده است

فارس / رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون دوران سیاه عناصر غرب‌گرا به اتمام رسیده است و در آغاز مسیری روشن قرار داریم و در پیش‌روی ما ایرانی قوی و پیشرفته قرار دارد که باید آن را در سایه حمایت مردم و حضور نخبگان بسازیم.زاکانی درادامه افزود: دوره خود بزرگ‌بینی و عدم پاسخگویی مسؤولان به مردم تمام شد و افقی در مقابل دید ملت گشوده شد که راست‌گویان و شایستگان در خدمت ملت قرار گیرند.

**ملت یمن صلح زیر تحریم و محاصره را نمی‌پذیرد

فارس/  وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعاء تأکید کرد، (در جنگ فعلی) تحرکات سیاسی بین‌الملل در راستای حمایت از عربستان سعودی است.شرف گفت: هدف از این تحرکات این است که عربستان، میانجی نشان داده شود و مسئولیت این رژیم در خصوص تجاوز به یمن و تبعات آن، [از این کشور] سلب شود. وی درادامه افزود: ملت یمن نمی‌تواند در سایه تحریم و محاصره، این صلح و آتش‌بس را بپذیرد.

**واکنش کاخ سفید به عدم تمایل رئیسی برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا

ایسنا/ جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب کشورمان مبنی بر این که برنامه ای برای دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ندارد، گفت: ما در حال حاضر هیچ روابط دیپلماتیکی با ایران و یا هیچ برنامه ای برای دیدار در سطح رهبران نداریم. دیدگاه ما در این باره این است که رهبر ایران تصمیم گیرنده است. همچنین یاهو نیوز در این باره به نقل از سخنگوی کاخ سفید نوشت: تصمیم گیرنده ای در این زمینه وجود دارد و این موضوع تغییری نکرده ‌است و او رهبر ایران است. بنابراین، ما تلاش خواهیم کرد این مذاکرت دیپلماتیک را پیش ببریم، چون به نفع آمریکا و به نفع امنیت ملی مان است.

**ند پرایس: توافق هسته‌ای با ایران کافی نیست!

مهر/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شد که «توافق هسته‌ای با ایران ضروری است اما برای پرداختن به مسائلی مانند برنامه موشکی این کشور، توافق مزبور کافی نیست.ند پرایس با اشاره به ضرورت توافق هسته‌ای با ایران گفت: «تمام چالش‌هایی که با ایران داریم دشوارتر خواهد شد؛ مگر آنکه محدودیت‌هایی علیه برنامه هسته‌ای این کشور در نظر گرفته شود».

**واکنش فرانسه به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

ایسنا / یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به انتخاب شدن سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: فرانسه انتخاب شدن آقای ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داده است. او در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد فرانسه با توجه به نتیجه انتخابات ایران تغییری خواهد کرد، گفت که پاریس مرتبا درباره حقوق بشر در ایران و زندانی کردن شهروندان فرانسوی ابراز نگرانی کرده است .این سخنگوی وزارت خارجه فرانسه ادامه داد: ما بر تمایلمان برای بازگشت به اجرای کامل توافق هسته ای وین تاکید می کنیم، چون دیپلماسی فرانسه کاملا فعال و آماده آن است.

**سرنگونی دومین پهپاد جاسوسی آمریکا ظرف ۲ روز

ایسنا/ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وفادار به انصارالله در توییتی نوشت: ” پدافند هوایی ارتش یمن موفق شد یک پهپاد جاسوسی آمریکا (اسکن ایگل) را در حالی که مشغول انجام عملیات جاسوسی در منطقه صرواح در غرب مارب بود با موشک‌های زمین به هوا سرنگون کند.این  دومین پهپاد از این نوع است که انصار الله طی دو روز خبر سرنگونی آن را اعلام می‌کند.یکشنبه نیز شبکه تلویزیونی المسیره صحنه‌هایی را ار عملیات مشابه سرنگونی هواپیمای “اسکن ایگل” در همان منطقه صرواح، ملتهب‌ترین جبهه نبرد با دشمن پخش کرد.

**حمله به پایگاه نظامی “ویکتوریا” در نزدیکی بغداد

ایسنا/ رسانه‌های عراقی از حمله پهپادی به پایگاه “ویکتوریا”، محل استقرار نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد خبر دادند.پایگاه خبری صابرین نیوز گزارش داد که این حمله شامگاه دوشنبه توسط دو فروند پهپاد نوع Fix Wing انجام شد.طبق اعلام این شبکه هدف گیری دقیق بود و باعث اختلال در عملکرد سیستم‌های ۱ TWQ و سیستم C_RAM این پایگاه شد.صابرین نیوز گزارش داد در پی این حمله، هواپیماهای آمریکایی سی ۲۷ جی اسپارتان بر فراز پایگاه‌های آمریکایی در اربیل به پرواز درآمدند.

**اذعان سناتور آمریکایی بر ناکارآمدی تحریم های ترامپ علیه ایران

ایرنا/”کریس مورفی” سناتور دموکرات آمریکایی در پی ادعای پایگاه خبری آمریکایی مبنی بر اینکه بایدن حاضر به رفع همه تحریم های ترامپ علیه ایران نیست،گفت: هیچ یک از تحریم های ترامپ درباره ایران، از جمله تحریم حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری منتخب، رفتار ایران را تغییر نداده است.مورفی در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به خبر یک رسانه آمریکایی که گزارش داده دولت بایدن بسیاری از تحریم‌های دوران دونالد ترامپ علیه ایران را قانونی می‌داند و حاضر به رفع آنها نیست، نوشت: دیوانه‌کننده است که اندک بحث لغو تحریم‌های ایران بر این سوال اصلی متمرکز شده است: آیا آنها کار کردند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *