خبرروز ۱۴۰۰/۰۳/۳۰

آیت‌الله رئیسی با ۱۸ میلیون رأی رئیس‌جمهور شد

رهبر معظم انقلاب: ملت، پیروز بزرگ انتخابات هیچ مانعی نتوانست بر عزم مردم فائق آید

رئیس‌جمهور منتخب: دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل خواهم داد

آیت الله کعبی: آیت‌الله رئیسی دولتی مقتدر کارآمد و مردمی برای ساخت ایرانی قوی شکل دهد

آیت الله نکونام: پیشرفت‌های کشور نتیجه حضور مردم در صحنه است

 
* جام جم ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** بازداشت ۳ نفر در ارتباط با حمله به رای‌دهندگان ایرانی در بیرمنگام

کاردار ایران در لندن از بازداشت سه نفر از مدعیان دروغین دموکراسی با سوابق تروریستی در ارتباط با حمله به یک زن ایرانی در شهر بیرمنگام در جریان انتخابات روز ۲۸خرداد خبر داد. حسین متین در توییتی با اشاره به حمله روز جمعه معاندان به یک هموطن زن ایرانی در بیرون از محل اخذ رای در شهر بیرمنگام گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با جدیت موضوع را پیگیری خواهد کرد.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** ملت، پیروز بزرگ انتخابات/ هیچ مانعی نتوانست بر عزم مردم فائق آید

حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به مردم ایران:
ـ ملت بزرگ و سربلند ایران! حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه‌ عواملی که هریک به‌گونه‌ای می‌توانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ بیدار بود.
ـ پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک ‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد.
ـ نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانی‌هایی که با انگیزه‌ دلسرد کردن مردم از ماه‌ها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد.
ـ به ملت ایران شادباش می‌گویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظائفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری می‌کنم فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید.

** آیت‌الله‌ رئیسی با ۱۸ میلیون رأی رئیس‌جمهور شد

نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که ۲۸ خرداد آغاز و تا ۲ بامداد ۲۹ خرداد ادامه داشت از سوی وزیر کشور اعلام شد. رحمانی فضلی، در نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشکر از مردم برای حضور در انتخابات در مورد آمار نهایی انتخابات ۱۴۰۰ گفت: از کل واجدین شرایط حضور در انتخابات که ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر بودند، کل آراء مأخوذه ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر بوده است که میزان مشارکت ۴۸.۸ بوده است. وی افزود: بدین وسیله آقای سیدابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی حائز مقام اول و از طرف مردم عزیزمان امانت‌دار دستگاه اجرایی و به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند. آقای محسن رضایی میرقائد ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رأی، آقای عبدالناصر همتی ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رأی و آقای سید امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی ‌نیز ۹۹۹۷۱۸ رأی به دست آوردند و بقیه آراء، باطله محسوب می‌شود که ۳۷۲۶۸۷۰ رأی را شامل می‌شود.

** پیام تبریک آیت‌الله العظمی نوری همدانی به آیت‌الله رئیسی

آیت‌الله العظمی نوری همدانی با صدور پیامی انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران را تبریک گفت. در این پیام آمده است: حضور حماسه‌‌ساز ملت بزرگ ایران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در این برهه حساس نشان از ارادت و پشتیبانی ملت فهیم ایران از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشت و انسجام ملی را به نمایش گذاشت و دشمنان و بدخواهان را ناامید کرد. در واقع پیروز اصلی این میدان همانا مردم فهیم و ولایتمدار ما هستند که به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران پاسخ گفتند و افتخار دیگری را رقم زدند، اینک که حضرتعالی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور منتخب موفق به کسب آرای قاطع ملت شدید مایه مسرت است. در این پیام تصریح شده است: این انتخاب را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و جنابعالی تبریک عرض نموده و دوام توفیق الهی را برایتان مسئلت می‌نمایم.

* شرق ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** سفیر بریتانیا در ایران احضار شد

سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر انگلستان در تهران به این وزارتخانه و اعتراض به بروز مشکلاتی برای رأی‌دهندگان ایرانی در کشور متبوعش خبر داد. خطیب‌زاده با بیان اینکه به سفیر انگلستان گفته شد که دولت و پلیس این کشور در عمل به وظایف خود مبنی بر تأمین امنیت حوزه‌های رأی‌گیری و رأی‌دهندگان ناموفق عمل کرده‌اند، اظهار کرد: «در این ملاقات نسبت به عملکرد شیطنت‌آمیز و نفاق‌افکنانه رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا از‌جمله بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال که با برنامه‌ها و نوع خبرسازی‌های خود سعی در تقویت تحریم انتخابات، تشویق مردم به اعتراضات خیابانی و اخلال در روند انتخابات داشتند نیز شدیدا انتقاد و تأکید شد این اقدامات خلاف دموکراسی و مشوق تحرکات آشوبگرانه، در حافظه مردم ایران ثبت خواهد شد». سفیر انگلستان در جریان این احضار گفت مراتب را به لندن گزارش خواهد کرد.

* ایران ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** آماده همکاری و همراهی با رئیس جمهور منتخب هستیم

رئیس‌جمهور با حضور در دفتر آیت‌الله‌ رئیسی، پیروزی رئیس‌جمهور منتخب را تبریک گفت. حجت الاسلام والمسلمین روحانی پس از این دیدار، در گفت‌و‌گوی کوتاه با رسانه‌ها، با تبریک دوباره به ملت بزرگ ایران به خاطر خلق حماسه و حضور پرشور در انتخابات سرنوشت ساز ۱۴۰۰ و نیز تبریک به آیت‌الله‌ رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب، با بیان اینکه از امروز تا ۴۵ روز دیگر که باید این مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار بگیرد و رئیس جمهور منتخب رسماً مسئولیت‌های کشور را بر عهده بگیرد، کاملاً در کنار ایشان هستیم، گفت: از امروز برای هر همکاری، همراهی و اقدام که برای کشور لازم است آماده‌ایم. آیت‌الله‌ رئیسی، رئیس جمهور منتخب نیز در این دیدار، با بیان اینکه حتماً از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد، تأکید کرد: امیدوارم اعتمادی را که مردم به این طلبه خدمتگزار کردند در دوران مسئولیتم جبران کنم.

** پیام تبریک رقبا به رئیس جمهور منتخب

عبدالناصر همتی: «انتخاب جنابعالی را به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم. مردم نجیب و سرافراز ایران بحق انتظار دارند زندگی سرشار از امید، آرامش و رفاه داشته باشند. امیدوارم دولت حضرتعالی، با تدابیر و اقدامات خود در صحنه داخلی و بین‌المللی تحت زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، موجبات سرافرازی جمهوری اسلامی ایران، بهبود معیشت و زندگی همراه با آسایش و رفاه ملت بزرگ ایران را فراهم سازد.»

محسن رضایی: «این حماسه شکوهمند را به محضر مقام معظم رهبری، ملت شریف و فداکار ایران و به منتخب ملت، برادر ارجمندم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تبریک عرض نموده و از محضر الهی، دوام توفیقات ایشان را در این مسئولیت خطیر، طلب می‌کنم.»

سیدامیرحسین‌ قاضی‌زاده هاشمی: «ضمن حمایت از رأی مردم، به برگزیده ملت، آیت‌الله‌ سید ابراهیم رئیسی تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای ایشان توفیق خدمت روزافزون به ملت بزرگ ایران را خواستارم.»

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** سوال از وزیر نیرو در دستور کار این هفته مجلس

بررسی گزارش درباره نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس و سؤال دو نماینده از وزیر نیرو در دستور کار هفته جاری مجلس قرار دارد. جلسات علنی مجلس، روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود. ادامه بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف، طرح جهش تولید و تامین مسکن، طرح ساماندهی صنعت خودرو، طرح الزام ثبت رسمی معاملات اموال منقول و طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور در دستور کار است. همچنین سوالات هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر و معین الدین سعیدی نماینده چابهار از وزیر نیرو در دستور کار روز سه‌شنبه مجلس قرار دارد.

** اجرای ۳۴ هزار طرح عمرانی برکت در ۴۵۰۰ روستا

مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از اجرا و‌ بهره‌برداری از ۳۴ هزار طرح عمرانی و زیربنایی این بنیاد در مناطق محروم کشور خبر داد. مدنی با اعلام این خبر افزود: بنیاد برکت نسبت به اجرا و عملیاتی کردن بیش از ۵۳ هزار طرح عمرانی و زیربنایی در مناطق محروم و روستایی و عشایری کشور متعهد است که نزدیک به ۳۴ هزار طرح به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز درحال اجرا هستند. وی یادآور شد: مجموع تعهدات بنیاد در حوزه‌های عمرانی و زیربنایی بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال است که تاکنون بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده. وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ روستا در سراسر کشور زیر پوشش فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی بنیاد برکت قرار دارند.

** مخالفت دبیر کل سازمان ملل با درج نام عربستان و اسرائیل در لیست ناقضان حقوق کودکان

دبیرکل سازمان ملل همچنان با درج نام ارتش رژیم صهیونیستی در لیست ناقضان حقوق کودکان در مناطق درگیری مخالفت می‌کند. آنتونیو گوترش تصمیم گرفت نام ارتش رژیم صهیونیستی را در لیست سیاه دولت‌ها و گروه‌هایی که به نقض حقوق کودکان در مناطق درگیر می‌پردازند قرار ندهد اما این ارتش را مسئول بیشتر نقض‌های سنگین علیه کودکان طی سال گذشته در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و غزه و اراضی اشغالی دانست. وی همچنین در اقدامی جانبدارانه در گزارش خود انصارالله یمن را در “لیست سیاه” قرار داد درحالی که از درج نام عربستان خودداری کرد. در این گزارش ارتش سوریه نیز در “لیست سیاه” قرار داده شده است.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** قدردانی مجلس خبرگان از حضور مردم در انتخابات

مجلس خبرگان رهبری با انتشار بیانیه‌ای از مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد قدردانی کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بی‌شک پیروز واقعی این میدان، ملت قدرشناس، بصیر و هوشیار کشورمان هستند که به ‌رغم وجود مشکلات و ترغیب دشمنان انقلاب مبنی بر تحریم انتخابات، با مشارکت ارزشمند خود علاوه بر به نمایش گذاردن تعهد دینی و عزم ملی، توطئه بدخواهان نظام را همچون همیشه خنثی نمودند».

** با وجود گلایه‌مندی‌ها و ناکارآمدی‌ها مردم افتخار آفریدند

رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود حماسه ملی مردم در مشارکت پرشور انتخاباتی را به رهبر انقلاب تبریک گفت و بیان داشت: با وجود دلخوری‌ها و گلایه‌مندی‌ها از ناکارآمدی‌ها، مردم باز هم با مشارکت حداکثری در انتخابات افتخار آفریدند. قالیباف افزود: برپایی جشن ملی انتخابات و حماسه ملی حضور را محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملت نجیب، سرافراز و خداجوی ایران اسلامی تبریک می‌گویم.

* جوان ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل خواهم داد

رئیس‌جمهور منتخب با صدور پیامی خود را خادم ملت ایران خطاب کرد و قول داد دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل دهد. آیت‌الله‌ رئیسی در بیانیه‌ای خطاب به مردم نوشت: آنچنان که در این انتخابات مستقل وارد شدم، به پشتوانه آرای بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، ان‌شاء‌الله دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می‌دهم، و به سوی بسط عدالت، به‌عنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهیم کرد و تمام ظرفیت‌های دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به کار خواهیم بست. در بخشی از این پیام آمده است: دست یکایک مردم را به خاطر خلق این حماسه بزرگ به گرمی می‌فشارم و پیروز این جلوه گری و درخشش جهانی را ملت بزرگ ایران می‌دانم که همچنان آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی، از عدالت طلبی و استقلال خواهی تا آزادی جویی و عزتمندی را در تارک خواسته‌های به حق خود با رأی‌شان فریاد می‌زنند.

** هیچ حادثه امنیتی در برگزاری انتخابات نداشتیم

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در نشست خبری در ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: با اشراف اطلاعاتی که از آن سوی مرزها و در مرزهای کشور و داخل کشور صورت گرفت، هیچ حادثه امنیتی در برگزاری انتخابات نداشتیم. ذوالفقاری افزود: بیش از ۳۰۰ هزار نفر به طور مستقیم برای تأمین امنیت شعب اخذ رأی ماموریت داشتند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر هم مأموریت تأمین امنیت مرزها و شهرها و روستاها و راه‌ها را بر عهده داشتند. همه دستگاه‌ها با هماهنگی کامل و با برنامه‌ریزی‌ای که در قرارگاه امام علی و نیروی انتظامی صورت گرفت هم کار اطلاعاتی و هم کار عملیاتی را همراهی و عملیاتی کردند.

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** احتمال حصول توافق در وین در ششمین سالگرد برجام

دیپلمات ارشد روسیه در وین با انتشار پیامی در توئیتر دستیابی طرف‌های مذاکره‌کننده در وین به توافق نهایی تا روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و همزمان با ششمین سالگرد حصول توافق برجام استقبال کرد و به طور تلویحی آن را محتمل دانست. میخائیل اولیانوف در پاسخ به توئیت اخیر خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال که نوشته بود «آیا کسی حاضر است بر سر حصول توافق در مذاکرات وین در روز ۱۵ ژوئیه شرط ببنند؟» نوشت: موقعیت شغلی من اجازه شرط‌بندی نمی‌دهد اما این ایده را دوست دارم که روز ۱۵ ژوئیه به عنوان یک تاریخ هدف باشد، روزی که ششمین سالگرد شکل‌گیری برجام است.

* خراسان ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** تبریک مقامات خارجی به منتخب مردم ایران

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اولین مقام خارجی بود که پیروزی آیت‌الله‌ رئیسی را تبریک گفت. اردوغان رئیس جمهور ترکیه، عمران خان نخست وزیر پاکستان، رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، عمار حکیم رئیس جریان حکمت عراق، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، رئیس مجلس لبنان، رئیس جمهور ارمنستان، امیر قطر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان، الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن، محمد صادق سنجرانی رئیس مجلس سنای پاکستان و محمد بن راشد آل مکتوم نایب رئیس دولت امارات از جمله دیگر شخصیت های بین‌المللی بودند که انتخاب آیت‌الله‌ رئیسی به ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند.

** تولید هفتگی ۷ میلیون دوز واکسن برکت تا شهریور

مدیر اجرایی طرح واکسن کووایران برکت گفت: تولید هفتگی واکسن کوو ایران برکت در مرداد امسال به حدود ۴ میلیون دوز در هفته و همچنین در شهریورماه به هفته‌ای حدود ۷ میلیون دوز می‌رسد. مظهری درباره صادرات این محصول هم گفت: تا موقعی که نیاز داخلی به واکسن کرونا وجود دارد، به دنبال برنامه صادرات واکسن برکت نخواهیم بود. اما زمانی که نیاز کشور برطرف شد، مسلما به دنبال صادرات خواهیم رفت.

* رسالت ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** رأی ایرانیان ‌مقیم خارج ‌پاسخی محکم ‌به مخالفان جمهوریت بود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: رأی هزاران ایرانی مقیم خارج، پاسخی محکم به مخالفان مردم ایران بود. کدخدایی در توییتر نوشت: در هنگامه روز ملت، معدود مخالفان جمهوریت و مردم سالاری مزاحمت‌هایی را برای هموطنان خوب ما ایجاد کرده و دیکتاتورمنشانه علاوه بر توهین و تعرض به انسان‌های آزاده و شریف، قصد ممانعت از اعمال حق رأی آنان را داشتند.

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** فشار ضدبرجامی بنت بر واشنگتن

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی نوشت که کانال ۱۳ این رژیم روز جمعه گزارش داده است نفتالی بنت نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی امیدوار است در هفته‌های آتی پیش از تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، با واشنگتن مذاکراتی در راستای نفوذ موثر بر بازگشت مورد انتظار آمریکا به توافق هسته ای ایران داشته باشد. تایمز آو اسرائیل ادامه داد: در گزارش این شبکه آمده است که بنت ممنوعیتی را که قبلا توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین برای گفت و گوی مقامات اسرائیلی درباره جزئیات این توافق در حال احیا میان آمریکا و ایران اعمال شده بود، برداشته است.

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** حماسه ۱۴۰۰ برگ زرینی به تاریخ انقلاب

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی نوشت: «خدای بزرگ را خاضعانه شاکریم که با هدایت دل‌های مردم، حضور مقتدرانه، هوشمندانه و خیره‌کننده ملت عظیم‌الشأن ایران پای صندوق‌های رای در انتخابات ۲۸ خردادماه را ضامن خلق «حماسه ۱۴۰۰» قرار داد و برگ زرین و پر افتخار دیگری به تاریخ سراسر افتخار انقلاب و میهن اسلامی افزوده شد. بر شما ملت غیور درود می‌فرستیم و با تبریک و تحسین پیروزی و مشارکت سرنوشت‌ساز شما در این حماسه عظیم و ماندگار تاریخی؛ اطمینان داریم عمل صالح دیروز و بامداد امروزتان، فصل نوینی در روند حرکت تکاملی و آرمانی انقلاب و پیشرفت کشور به سمت قله‌های رفیع جدید گشود.»

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** استفاده از تجهیزات الکترونیک انتخاباتی در ۲۵ مرکز استان

رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات گفت: «در ۲۵ مرکز استان از صندوق‌های الکترونیکی اخذ رای استفاده کردیم و این تجهیزات کار خود را به خوبی انجام دادند و ما با هیچ گونه مشکلی مواجه نبودیم.» شجاعیان همچنین اعلام کرد: «برای برگزاری انتخابات سامانه‌ای تحت عنوان سامانه جامع انتخابات داریم که کلیه فرآیندهای انتخابات را به صورت الکترونیکی پایش می‌کند؛ به همین دلیل همواره در تلاشیم تا این سامانه را در هر دوره از انتخابات بهبود دهیم.»

* قدس ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** رئیسی ایران را در موضع دیپلماسی قوی‌تری قرار می‌دهد

برگزاری پرشکوه انتخابات و پیروزی آیت‌الله‌ رئیسی تیتر نخست بیشتر رسانه‌های جهان از جمله تارنمای شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، سایت روزنامه فایننشال تایمز، وبگاه خبرگزاری فرانسه، بخش اسپانیایی خبرگزاری آناتولی، روزنامه لوفیگارو، روزنامه اوئست فرانس، روزنامه لوپریزین، رادیو فرانسه و بسیاری دیگر از رسانه‌های خارجی بود. در این میان روزنامه گاردین به نقل از کارشناس اندیشکده چتم هاوس لندن نوشت: «پیروزی رئیسی زمینه را برای اجماع داخلی درباره اصلاحات گسترده‌تر فراهم می‌کند و تهران را در موضع قوی‌تری در دیپلماسی بین‌المللی قرار می‌دهد».

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** رشد ۷۳ درصدی صادرات ایران به سوریه

صادرات کشورمان به سوریه در دو ماهه اول سال جاری به رقم ۴۹ میلیون دلار رسید. سهیلا رسولی‌نژاد دبیر میز سوریه دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: میزان صادرات ایران به سوریه نسبت دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۷۳ درصد افزایش یافته و در رتبه۱۴ مهمترین بازارهای صادراتی ایران قرار گرفته است.

** ۴۰ نوجوان شیعه عربستانی در معرض اعدام هستند

سعودی لیکس اعلام کرد: ۴۰ نوجوان شیعه سعودی به‌اتهام شرکت در اعتراضات قطیف در سال ۲۰۱۱ با مجازات اعدام روبرو هستند. درهمین رابطه، منابع حقوق بشری اظهار داشتند: علیرغم تعهد مقامات سعودی برای متوقف کردن مجازات اعدام علیه افراد زیر ۱۸ سال، دهها نفر به‌اتهامات خودسرانه با اعدام روبرو هستند.

** افشای ارسال ۹۰ هزار واکسن فاسد رژیم صهیونیستی برای فلسطینی‌ها

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین پس از اینکه ۹۰هزار واکسن فایزری که فلسطین اخیرا از رژیم صهیونیستی دریافت کرد در وزارت بهداشت توسط کادر فنی بررسی و مشخص شد که با استانداردهای ذکر شده در توافقنامه مطابقت ندارد، اشتیه به الکیله دستور داد این توافقنامه را لغو و واکسن‌هایی که از تل‌آویو دریافت شده را پس دهد. وی افزود، نخست وزیر تاکید کرده که تشکیلات خودگردان واکسن‌هایی را که به گفته سخنگوی دولت رژیم صهیونیستی تاریخ انقضاء آنها رو به اتمام است، نمی‌پذیرد.

* شهروند ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
** برجام در همین دولت به نتیجه می‌رسد

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا درباره سرنوشت برجام در دولت دوازدهم گفت: احتمالاً تا قبل از پایان کار دولت درباره برجام به توافق می‌رسیم. ظریف توضیح داد که ما اواسط مرداد کنار می‌رویم و فکر می‌کنم به احتمال زیاد خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم چرا که مذاکرات درباره برجام در جریان است. وی همچنین رئیس‌ جمهوری برگزیده را سیاستمداری باتدبیر توصیف کرد و افزود: امروز حمایت از رئیسی وظیفه همه است و قطعا کارها باید با ایشان هماهنگ شود. وی همچنین در این نشست درباره روابط ایران با عربستان گفت: من حاضرم همین فردا به عربستان سعودی سفیر بفرستم اما به خودشان بستگی دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم اختلافاتمان را با سعودی‌ها حل و فصل کنیم.

 
*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
** آیت الله رئیسی دولتی مقتدر، کارآمد و مردمی برای ساخت ایرانی قوی شکل دهد

رسا/آیت الله کعبی گفت: آیت الله رئیسی با برنامه تحولی و هم افزایی با مدیران طراز جبهه انقلاب می تواند دولتی مقتدر و مردمی برای ساخت ایرانی قوی شکل دهد.عضو جامعه مدرسین همچنین ضمن تبریک حماسه آفرینی شکوهمند ملت بزرگ ایران اسلامی افزود: رجاء واثق دارم رییس جمهور منتخب ملت با بهره مندى از همه ظرفیت های ملی و نیروهای کارآمد و مدیر انقلابی و تبدیل ضعف ها و آسیب های ناشی از ناکارآمدی و بی تدبیری دولت های گذشته به قدرت و شکفتن غنچه امید بر لبان ملت ایران و تبدیل تهدیدها به فرصت های بزرگ در امتداد مکتب شهید سلیمانی بتواند اعتماد ملت ایران به نظام جمهوری اسلامی را همچون دوران شکوهمند مدیریت خود در آستان قدس رضوی و قوه قضائیه تقویت نماید.  

**پیشرفت‌های کشور نتیجه حضور مردم در صحنه است

رسا/ آیت الله نکونام، ضمن بیان اینکه آینده این کشور برای بزرگان دینی ما اهمیت دارد اظهار داشت: همانطور که مردم در صدا و سیما ملاحظه کردند، آقایان مراجع اولین نفراتی بودند که رأی خود را به صندوق انداختند و آینده این کشور و این مردم برایشان اهمیت دارد.عضو جامعه مدرسین به مردم تبریک گفت و تصریح کرد: باید از مردم نیز تشکر کرد که در همه میدان‌ها حاضر هستند و به وظیفه شرعی، دینی و ملی خود عمل می‌کنند؛ پیشرفت‌های ما به خاطر حضور مردم در صحنه است.وی در پایان جمله‌ای را خطاب به رئیس جمهور منتخب بیان کرد و گفت: رئیس جمهور باید تمهید بیشتری به امور معنوی و دینی داشته باشد و اهمیت بیشتری به امور شرعی بدهد زیرا این چیزی است که ایران را پیشرفت می‌دهد.

**ایران پشتیبان مستضعفان و ملت‌های آزاده باقی می‌ماند

تسنیم/ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در بیانیه‌ای حضور حماسی شهروندان ایرانی در پای صندوق های رأی برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید را به رهبری، دولت و ملت ایران تبریک گفت.ائتلاف الفتح درادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران و رهبری حکیمانه و ملت هوشیار و بیدار این کشور پشتیبان همه مستضعفان و شریک واقعی ملت های آزاده در دفاع از کرامت و بازپس گرفتن حقوقشان باقی خواهد ماند.

**آیت الله سعیدی نماینده قم در مجلس خبرگان شد

رسا/ انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در قم برگزار شد.براساس شمارش آرای صندوق های انتخابات مجلس خبرگان رهبری آیت الله سید محمد سعیدی گلپایگانی با ۲۶۹ هزار و پنج رای به عنوان منتخب مردم قم در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.آیت الله مهدی نیکویی نیز ۵۶ هزار و ۵۰۴ رای در صندوق های اخذ رای داشت.

**دبیرکل حزب‌الله :پیروزی شما امید به آینده و توانایی مقابله با چالش‌ها را زنده کرد

تسنیم /دبیرکل حزب‌الله لبنان با ارسال تلگرافی پیروزی «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت.سید حسن نصرالله در این پیام اظهار داشت: من به شما به‌خاطر جلب اعتماد ملت بزرگ ایران و انتخاب شما در این مرحله حساس از تاریخ این کشور تبریک می‌گویم.نصرالله افزود: پیروزی شما امید مردم ایران و مردم منطقه ما به آینده و توانایی مقابله با چالش‌ها را زنده کرد.

 **واکنش واشنگتن به نتیجه انتخابات ایران

تسنیم/ پس از اعلام رسمی نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای به این نتیجه واکنش نشان داد.وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه اعلام کرد که به ادامه گفت‌وگوها با ایران برای احیای توافق هسته‌ای، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ متعهد است.این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا با تکرار اتهام زنی‌های بی اساس این کشور علیه ایران و نادیده گرفتن حماسه حضور مردم ایران در انتخابات مدعی شد که انتخابات ریاست‌جمهوری ایران آزاد و عادلانه نبوده است.

 **تهران از آمریکا ضمانت کتبی عدم خروج از برجام درخواست کرده است

فارس/ روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به بررسی گفت‌وگوهای وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت.در این گزارش آمده یکی از موانع اصلی در روند احیای برنامه جامع اقدام مشترک درخواست ایران برای تعهدنامه کتبی از سوی واشنگتن است که هیچ دولت بعدی آمریکا نتواند همانند «دونالد ترامپ»، از توافق خارج شود.یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت که ایرانی‌ها چیزی دائمی می ‌خواهند که یک خواسته منطقی است اما هیچ دموکراسی واقعی نمی‌تواند چیزی را که ایران می‌خواهد بدهد.نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود در توجیه ناتوانی آمریکایی در ارائه ضمانت مورد درخواست ایران نوشت: «برجام یک توافق بوده و یک پیمان به شمار نمی‌آید چون بایدن همانند اوباما، نمی تواند موافقت دو سوم سنای آمریکا با این توافق را داشته باشد بنابراین برجام می‌تواند یک توافقنامه اجرایی باشد و هر رئیس جمهور آتی همانند ترامپ می‌تواند آن را اجرا نکند.»

**پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی سرنگون شد

ایرنا/به دنبال نقض آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی و حمله دوباره به نوار غزه، مقاومت فلسطین از سرنگونی یک پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد. خبر سرنگونی این پهپاد که به نوع و زمان دقیق سرنگونی آن اشاره نشده، پس از آن منتشر می‌شود که رژیم صهیونیستی پنجشنبه‌شب ابتدا دو فروند موشک به سمت یکی از اماکن متعلق به گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس، در شهرک «بیت لاهیا» شلیک کرد و جنگنده‌های رژیم در ادامه این منطقه را بمباران کردند.

**سرکوب تظاهرات فلسطینیان درمحکومیت توهین به پیامبر اکرم(ص)

ایسنا/ نیروهای رژیم صهیونیستی، تظاهرات فلسطینیان علیه اهانت صهیونیست‌ها به پیامبر گرامی اسلام (ص) در منطقه «باب العامود» را سرکوب کردند.شاهدان عینی اعلام کردند، نیروهای رژیم صهیونیستی به سمت معترضان بمب‌های صوتی پرتاب کردند.شاهدان عینی همچنین اعلام کردند، نیروهای رژیم اشغالگر، فلسطینیانی که تلاش داشتند تظاهرات مسالمت‌آمیزی در منطقه «باب العامود» برگزار کنند، متفرق کردند.طبق گزارش شاهدان عینی، شهرک نشینان صهیونیستی شعارهایی همچون «مرگ بر عرب» سر دادند و به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) اهانت کردند.

**توهم حامیان حزب جمهوری‌خواه؛ ترامپ امسال دوباره رئیس‌جمهور می‌شود

فارس/ بعد از ادعای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مبنی بر بازگشت به این سمت در سال ۲۰۲۱، بخشی از حامیان حزب جمهوری‌خواه نیز در این توهم به‌سر می‌برند.بر اساس نتایج نظرسنجی مشترک نشریه «هیل» و مؤسسه «هریس‌ایکس»، ۳۰ درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه باور دارند که ترامپ احتمالا در سال جاری میلادی دوباره به سمت رئیس‌جمهور آمریکا منصوب می‌شود.به نوشته وبگاه هیل، با این حال ۷۰ درصد اعضای حزب جمهوری‌خواه معتقدند که چنین چیزی غیرممکن است.

**عملیات پهپادی گسترده نیروهای یمنی علیه اهداف سعودی

فارس/رسانه‌های عربی بامداد یکشنبه از عملیات پهپادی بزرگ نیروهای مسلح یمن علیه ائتلاف متجاوز سعودی خبر دادند.شبکه «اسکای‌نیوز» در گزارشی به نقل از سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی نوشت ۱۷ فروند پهپاد انفجاری توسط نیروهای یمن به سمت اهدافی در عربستان سعودی شلیک شده است.ائتلاف سعودی البته به روال ادعاهای دروغین همیشگی، مدعی شد که شش فروند از این پهپادها را پیش از برخورد به زمین رهگیری کرده است.پیش از این، صبح روز شنبه «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، با یک فروند پهپاد «قاصف کی۲»، پایگاه هوایی الملک خالد در «خمیس مشیط» را هدف قرار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *