خبرروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۹

آیت الله حسینی بوشهری: حضور حداکثری خاری در چشم دشمنان اسلام انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است

رهبر معظم انقلاب: ملت ایران به توفیق الهی از این انتخابات خیر خواهد دید

آیت الله خرازی: وحدت و اتحاد ملت پُلی مستحکم در رسیدن به  قدرت و افزایش نفوذ است

آیت الله اراکی: دولت سیزدهم با عمل به بیانیه گام دوم راه را برای تعالی ملت هموار سازد

آیت الله فاضل لنکرانی: حضور حداکثری مردم به منزله رأی به نظام اسلامی است

 
* جام جم ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان دیدار با محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در مقر وزارت اقتصاد این کشور، راه‌های همکاری و تقویت روابط اقتصادی و تبادل تجاری و اجرایی کردن مفاد توافق‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد. در این دیدار، مفاد توافق‌نامه همکاری راهبردی اقتصادی طولانی‌مدت بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه و موارد اجرا شده و مواردی که روی آن کار می‌شود، همراه با موانع و مشکلاتی که مانع اجرای برخی مفاد شده است، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

* همشهری ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** ۴ کاندیدای ریاست‌جمهوری چه گفتند

۴کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از ظهر دیروز ۲۸خرداد۱۴۰۰ در ۴شعبه متفاوت و حتی شهرهای مختلف رأی خود را به صندوق‌ها  انداختند.

آیت الله رئیسی: ان‌شاءالله امروز به‌دست مردم اجرای عدالت رقم بخورد. توصیه من به‌عنوان یک کاندیدا این است که رأی مردم حق‌الناس است و باید از آن مراقبت کرد و حتی یک رأی هم نباید برخلاف آنچه مردم تصمیم گرفته‌اند، باشد. * حرف‌هایی که در انتخابات زدم برای رفع مشکلات مردم بود و برای انجام این کار شب و روز نمی‌شناسم و تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در نقش یک طلبه، خدمتگزار مردم باشم. * تنها ایرانی بودن کافی‌است تا حقوق شهروندی تضمین شود. مردم حق دارند و دولت مکلف است به مردم خدمت کند.  

عبدالناصر همتی: * ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مسئله اول من است. ان‌شاءالله کاری خواهیم کرد که حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد. * اگر رأی نیاورم، باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. * هر کسی که رئیس‌جمهور شود باید توسعه و رفاه کشور را به طبقات بالاتر برساند.

محسن رضایی: من، محسن رضایی به‌عنوان سرباز وطن دست تک‌تک شما را می‌بوسم که حماسه بزرگ تاریخی می‌آفرینید. * قول من به مردم سربازی است، از جنس سلیمانی و باکری‌ها. قول من این است که به تمام حرف‌هایی که زدم، عمل خواهم کرد و مطمئن باشید بیشتر از آن عمل خواهم کرد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی: مردم حساسیت این انتخابات را درک می‌کنند و مطمئن هستم که مشارکت پرشوری دارند و امیدوارم که پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب یک رئیس‌جمهوری با تعداد آرای بالا انتخاب شود تا بتواند به پشتوانه رأی مردمی بسیاری از مشکلات را حل کند.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** ملت ایران به توفیق الهی از این انتخابات خیر خواهد دید

رهبر معظم انقلاب اسلامی رأس ساعت ۷ صبح روز جمعه با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره) آراء خود را به صندوق انداختند.
 حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای سپس در سخنانی روز انتخابات را روز ملت ایران خواندند و گفتند: امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند که با رأی خود سرنوشت و تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های بعد معین می‌کنند بنابراین امروز متعلق به مردم است. ایشان افزودند: علت دعوت مکرر ما از مردم برای حضور در انتخابات نیز این است که در درجه اول خود مردم از این حضور نفع می‌برند و جمهوری اسلامی نیز امتیازات بزرگی در عرصه بین‌المللی به‌دست می‌آورد. ایشان رأی تک‌تک مردم را دارای اهمیت دانستند و گفتند: همه بیایید، تشخیص و رأی بدهید و هیچ‌کس نگوید با یک رأی من اتفاقی نمی‌افتد، زیرا همین تک‌رأی‌ها است که آراء میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد.

**پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده‌ایم

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته این نهاد بین‌المللی هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی حاصل‌شده میان دو طرف دریافت نکرده است. رافائل گروسی اضافه کرد: باید یادآوری کنم چنانچه این توافق تمدید نشود اطلاعاتی که از زمان آغاز آن در ماه فوریه جمع‌آوری شده‌اند پاک خواهند شد و این باعث وارد شدن لطمه به توانایی ما برای بازسازی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ایران از ماه فوریه به بعد خواهد شد. امیدوارم این اتفاق نیفتد اما هنوز با من تعاملی [برای تمدید تفاهم‌نامه] صورت نگرفته و امیدوارم به زودی با ایران وارد تعاملات مستقیم درخصوص این موضوع شویم.

* شرق ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** ۲ وزیر تهدید به استیضاح شدند

امیرآبادی‌فراهانی، نماینده اصولگرای قم در مجلس، دو وزیر این دولت را تهدید به استیضاح کرد. او در توییتی نوشت: وزیر کشور که مسئولیت اجرای انتخابات را عهده‌دار است، باید از رأی مردم به‌عنوان حق‌الناس مراقبت کرده و صندوق‌ها را سامان دهند، البته وزیر ارتباطات هم در اختلال ایجاد‌شده مسئول‌اند. والله یک روز هم از وزارتشان مانده باشد، استیضاح می‌شوند.

**بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس مردود است

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به بیانیه پایانی نشست ۱۴۸ وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، این اتهامات را مردود شمرد و این رویکرد شورای همکاری را کاملا غیرسازنده توصیف کرد. خطیب‌زاده با دوگانه‌دانستن سیاست برخی از کشورهای شورا در ادعای درخواست بهبود مناسبات با ایران از یک‌سو و ایراد اتهامات بی‌اساس از سوی دیگر، شورای همکاری را عملا گروگان زیاده‌خواهی‌های سیاست‌های شکست‌خورده اقلیت پرهیاهویی از کشورهای این شورا خواند. وی ادامه این‌گونه موضع‌گیری‌ها در قبال ایران را موجب تضعیف دیدگاه‌های گفت‌وگو‌محور، تبدیل منطقه به انبار تسلیحات شرکت‌های غربی و زمینه‌ساز مداخله بیشتر بیگانگان در این منطقه مهم دانست.

* ایران ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** ریاست جمهوری از مهم‌ترین انتخابات کشور است

رئیس جمهوری در نخستین ساعات آغاز رأی‌گیری برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، با حضور در وزارت کشور رأی خود را به صندوق‌ها انداخت. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی سپس از بخش‌های مختلف ستاد انتخابات وزارت کشور بازدید کرد. او پس از انداختن آرای خود به صندوق‌ها، انتخابات ریاست جمهوری را از مهم‌ترین انتخابات کشور دانست. وی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و اختیارات و مسئولیت‌های وسیع و سنگین مشخص شده در قانون اساسی برای رئیس جمهوری، از مردم تقاضا کرد پای صندوق آرا رفته و به فرد مورد نظر خود در میان نامزدهای انتخابات رأی بدهند. روحانی تصریح کرد: ای کاش هیچ مشکلی در روز ثبت‌نام نداشتیم و شاهد حضور بیشتر مردم بودیم.

**قدردانی وزیر خارجه ونزوئلا از کمک‌های ایران

وزیر خارجه ونزوئلا در دیدار با همتای ایرانی در ترکیه از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به این کشور در روزهای سخت قدردانی کرد. «خورخه ارئاسا» به تحریم‌های امریکا علیه این کشور و ایجاد مشکل در مسیر تأمین واکسن ضد کرونا اشاره کرده و ضمن تقدیر از همراهی کشورمان با دولت و ملت ونزوئلا، کمک‌رسانی جمهوری اسلامی ایران در روزهای سخت و اعزام نفتکش ایرانی به این کشور  را به عنوان جشن مردمی ونزوئلا و روزی فراموش نشدنی دانست.در ادامه این ملاقات، طرفین درخصوص آخرین وضعیت عراق، افغانستان و کشورهای امریکای لاتین به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** برگزاری ۴ انتخابات ۱۴۰۰

چهار انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی دیروز با حضور گسترده هموطنان در سراسر کشور برگزار شد. انتخابات از ساعت۷ صبح روزجمعه ۲۸ خرداد با اعلام وزارت کشور از کلیه شعب اخذ رای در سراسر کشور آغاز شد و تا ساعت۲۴ ادامه داشت. البته در برخی شهرها با نظر وزیر کشور، به دلیل حضور مردم،انتخابات تا ساعت ۲ بامداد امروز (شنبه ۲۹ خرداد) تمدید شد. انتخابات میان دوره‌ای مجلس یازدهم در ۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه، و انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری هم در ۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران برگزار شد.

**حضور مراجع عظام تقلید و علما در انتخابات

مراجع عظام تقلید و علما دیروز پس از انداختن آرای خود به صندوق‌های سیار شهر قم، برحضور حداکثری آحاد مردم ایران در انتخابات و همچنین انتخاب آگاهانه تاکید کردند.
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی رای خود را به صندوق سیار ۱۶۳ انداخت.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی درمحله احمدآباد شهردماوند رای خود را به صندوق انداخت.
آیت‌الله العظمی سبحانی: نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است. حفظ نظام اسلامی پایه‌هایی دارد که یکی از پایه‌ها، مشارکت مردم در انتخابات است.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: مردم با حضور پرشور در انتخابات، قدرت و توانمندی ملت ایران را به منصه ظهور رسانده و موجبات شکست توطئه دشمنان علیه کشور و ملت را فراهم آورند.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی: شرکت در انتخابات شرعا و عقلا بر همه لازم است.  حضور در انتخابات از نظر عقلی به این دلیل اهمیت دارد که انتخابات با سرنوشت همه قشرهای جامعه مربوط می‌شود.
آیت‌الله العظمی مظاهری در هنگام رای گیری، با دعا به درگاه خداوند متعال اظهار امیدواری کرد که انتخابات پربرکتی برای ملّت ایران تحقق پیدا کند.

**بهره‌برداری از ۱۰۰۰ تخت جدید بیمارستانی در کشور

رئیس جمهور در هفتاد و سومین پویش تدبیر و امید در ارتباط ویدئوکنفرانسی طرح‌های مربوط به بخش بهداشت و درمان و سلامت را با اعتبار ۳هزار و ۲۱۴ میلیون تومان و با ظرفیت اشتغالی ۲هزار و ۶۸۰ نفر افتتاح کرد. حجت الاسلام والمسلمین روحانی در این ارتباط تصویری دستور بهره‌برداری از یک هزار و ۲۷ تخت بیمارستانی شامل بیمارستان ۵۳۸ تختخوابی فیروزآبادی شهر ری، بیمارستان ۱۳۵ تختخوابی جایگزین لنگرود و بیمارستان ۹۶ تختخوابی جایگزین آذرشهر، بیمارستان ۹۰ تختخوابی تکاب و بیمارستان ۲۱۸ تختخوابی بخش خصوصی مادر قم را در حوزه طرح‌های ملی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صادر کرد.

**مزاحمت عوامل ضدانقلاب برای رأی‌گیری در خارج از کشور

دیروز عوامل ضدانقلاب ایرانی در چند کشور اروپائی با تجمع در برابر سفارت‌خانه‌های ایرانی تلاش کردند به برگزاری انتخابات در ایران اعتراض کنند. این تجمعات با دخالت پلیس همان کشورها بدون آنکه اتفاق خاصی رخ دهد، به پایان رسید. علیرغم این مزاحمت‌ها، هموطنان ایرانی در ۱۳۳ کشور خارجی در ۲۳۴ شعبه اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران

«یائیر لاپید» وزیر جدید خارجه رژیم صهیونیستی برای دومین‌بار در هفته جاری با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات‌متحده به ‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. خبرنگار نشریه عبری‌زبان «واللا» در این باره نوشت: «۲ طرف درباره وضعیت امنیتی و سیاسی منطقه خاورمیانه، ایران و پتانسیل گسترش روند عادی‌سازی [روابط با کشورهای عربی] به طور مفصل صحبت کردند». وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای در این باره گفت: «بلینکن و لاپید در تماس تلفنی بر تداوم گفت‌وگوهای آمریکا با کابینه جدید اسرائیل درباره فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی اسرائیل و منطقه صحبت کردند».

**نمی‌توانیم بازه زمانی مشخصی برای پایان دور ششم مذاکرات وین اعلام کنیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما توانسته‌ایم به پیشرفت‌هایی دست یابیم اما چالش‌ها پابرجا هستند. من بازه زمانی مشخصی ندارم که برای پایان دور ششم مذاکرات ارائه کنم.

**خزانه‌داری آمریکا مدعی معافیت مبادلات کرونایی ایران از تحریم‌ها شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور دستورالعملی اعلام کرد به‌رغم تحریم‌ها علیه ایران، انجام برخی فعالیت‌ها جهت مقابله این کشور با بیماری «کووید-۱۹» مجاز است. در فایلی که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا بارگذاری شده، اعلام شده انجام برخی مبادلات مربوط به مقابله با «کووید-۱۹» که طبق «مقررات مبادلات و تحریم‌های ایران» تا به حال تحریم بودند تا ساعت ۱۲:۰۱ به وقت منطقه زمانی شرقی مورخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۲ (مصادف با ساعت ۲۰:۳۱ جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ به وقت تهران) مجاز خواهد بود.

* جوان ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** تا مردم در صحنه هستند  دشمن غلطی نمی‌تواند بکند

دبیر شورای نگهبان پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: سه سفارش دارم، اول مشارکت، دوم مشارکت، سوم مشارکت. وی شرکت در انتخابات را یک وظیفه ملی و اخلاقی توصیف کرد و اظهار داشت: مشارکت از هر نظر دارای اهمیت بسیاری است چراکه این نظام، نظام اسلامی و مردمی است و انقلاب بر پایه اجتماع و مردم شروع شد و ادامه پیدا کرد و پیروز هم شد و تا آخر هم ادامه پیدا خواهد کرد. آیت الله جنتی ضمن قدردانی از حضور مردم در پای صندوقهای رأی تصریح کرد: تا زمانی که این مردم در صحنه هستند هیچ دشمنی هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و تا زمانی که مردم پشت سر ولایت فقیه و نظام و اسلام باشند، هیچ ضرری به این مملکت نخواهد رسید.

**مردم با آرای خود دشمن را موشک‌باران می‌کنند

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اظهار داشت: بحمدالله امروز ملت بزرگ ایران در حال خلق و آفرینش یک حماسه سیاسی جدید هستند و با مشارکت گسترده و باشکوه خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همه آرزوها و رویاهای شوم دشمنان مشت محکمی خواهند زد. سرلشکر سلامی ادامه داد: دشمن با مدل جنگ به نبرد و مقابله با این انتخابات پرداخته است، از سویی مردم شریف و عزیز ایران اسلامی نیز هر رأی خود را همچون یک موشک تلقی می‌کنند و دشمن را با آرای خود موشک‌باران خواهند کرد.

* آفتاب یزد ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** نتانیاهو اسنادی را قبل از ورود نفتالی بنت به دفتر نخست وزیری از بین برد

روزنامه عبری زبان «هاآرتص» نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق این رژیم قبل از ترک دفتر نخست وزیری، اسنادی را از بین برده است. روزنامه هاآرتص نوشت: بنیامین نتانیاهو قبل از ورود نفتالی بنت، نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی به دفتر نخست وزیری دستور پاره کردن اسنادی را که در کمدهای حفظ اسناد این دفتر نگهداری می‌شد را صادر کرده که معمولاً شامل جدول‌های زمانی کارمندان برجسته دفتر نخست وزیری و برنامه کار دائمی آن‌ها و سایر اسناد است. طبق نوشته این روزنامه، هنوز مشخص نشده است که کدام اسناد از بین برده شده و مقدار این اسناد چقدر بوده است. در مقابل، بنیامین نتانیاهو این مسئله را تکذیب کرد اما دفتر نخست وزیری اعلام کرده است که در خصوص این موضوع تحقیق خواهد کرد.

* خراسان ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** الحمدلله مشارکت‌ در انتخابات مناسب بوده است

 سخنگوی شورای نگهبان  اظهار کرد: الحمدلله مشارکت‌ در انتخابات مناسب بوده است و بهتر نیز خواهد شد. کدخدایی گفت: برخی تخلفات مربوط به صبح بود؛ الان نیز گاهی اوقات در خصوص تبلیغات و کمبود تعرفه برخی گلایه دارند که دوستان ما در حال پیگیری هستند.

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** امریکا برای عدم تکرار گذشته تعهد بدهد

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره درباره وضعیت مذاکرات برای احیای برجام گفت: «پیشرفت خوب و ملموسی در موضوعات مختلف در مذاکرات وین حاصل کرده‌ایم. معتقدیم که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم، اما هنوز برخی موضوعات اساسی وجود دارد که باید درخصوص آنها مذاکره کرد. «عباس عراقچی» افزود: ایران در سال‌های گذشته به علت خروج امریکا از توافق هسته‌ای متحمل مشکلات بسیاری شد. ایران از طرف‌های مذاکره‌کننده می‌خواهد تا بر این امر تاکید کنند که اتفاقی که با خروج ترامپ از توافق افتاد هرگز با هیچ رییس‌جمهور دیگری از امریکا رخ نخواهد داد.  

* رسالت ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** چاره حل مشکلات، انتخاب خوب و تحول در مدیریت کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: راه چاره حل مشکلات، حضور در انتخابات و انتخاب خوب است تا با تحول در عرصه مدیریت کشور، مشکلات را حل کنیم. قالیباف پس از شرکت در انتخابات اظهار داشت: انتخابات فرصت بزرگی برای مردم ماست که چهره مدیریتی کشور را تغییر دهند. وی تأکید کرد: امیدواریم دولت آینده نیز با همکاری دو قوه دیگر مسائل کشور را دنبال کرده و وضعیت فعلی را بهبود ببخشد.

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** چانه‌زنی فرمانده جنگ اسرائیل درباره ایران در واشنگتن

یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد که رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد برای گفت‌وگو پیرامون چالش‌های منطقه‌ای از جمله مسئله بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و نقش ایران در منطقه به واشنگتن سفر کند. انتظار می‌رود آویو کوخاوی در این سفر تلاش کند که آمریکایی‌ها را قانع کند به توافق هسته‌ای بازنگردند. وی با شرکای آمریکایی‌اش دیدار خواهد کرد تا درباره چالش‌های امنیتی منطقه از جمله چالش‌های مرتبط با آنچه تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران، تلاش ایران برای استقرار نظامی در خاورمیانه، تلاشهای حزب الله برای افزایش قوای نظامی و اهداف برنامه موشک‌های نقطه‌زن گروه‌های تروریستی لبنان عنوان شده، گفت‌وگو کند.

* آرمان ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** موضوع سانحه هواپیمای  اوکراینی

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با شرکت در نشست ۲۲۳ شورای ایکائو، طی سخنرانی تفصیلی، دیدگاه‌ها و فعالیت‌های کشورمان را در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی تشریح کرد. بهاروند تصمیم دولت ایران را مبنی بر پرداخت خسارت به خانواده های جانباختگان مورد تاکید قرار داد. وی در پاسخ به «اظهارات و مواضع سیاسی و غیرحرفه‌ای» وزیر حمل و نقل دولت کانادا در این جلسه، نسبت به هرگونه سیاسی کردن موضوع هشدار داد و اعلام کرد که چنین اقداماتی با هر بهانه یا توجیهی، نه تنها هیچ کمکی به ارتقای‌ ایمنی هوانوردی نمی‌کند بلکه باعث انحراف از اهداف فنی ایکائو و حمل و نقل هوایی ایمن می‌گردد.

* قدس ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** حضور پرشورمردم موجب افزایش امنیت ملی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از انداختن رأی خود در صندوق با بیان اینکه در جمهوری اسلامی تقریباً همه نهادهای اساسی بر اساس انتخابات شکل می‌گیرند، تصریح کرد: حضور پرشور مردم موجب افزایش اقتدار نظام، امنیت ملی کشور و همچنین مقابله با نقشه‌های دشمن‌ها خواهد شد، بنابراین همه ما وظیفه داریم عقلاً و شرعاً حضور پیدا کنیم. آیت الله آملی لاریجانی افزود: البته مردم گلایه‌های مختلف و بحقی دارند، اما راه حل مشکلات و رفع گلایه‌ها قهر کردن با صندوق‌های رأی نیست.

**مذاکرات دوباره در مورد برجام امکانپذیر نیست

وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ضرورت رفع تحریم‌های آمریکا و امکان نداشتن مذاکره دوباره در مورد برجام سخن گفت. دکتر ظریف در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا، در دیدار با جوزف بورل ضمن مرور آخرین وضعیت مذاکرات در وین بر رویکرد کشورمان درباره لزوم رفع تحریمهای آمریکا و امکان نداشتن مذاکره دوباره درباره برجام تأکید کرد. وی با اشاره به تجربه تلخ مردم ایران از عهدشکنی آمریکا در زمان ترامپ، ابراز امیدواری کرد مذاکرات در حال انجام در وین، نتیجه‌بخش باشد.

* شهروند ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** موضوعات مهم بین‌المللی بعد از انتخابات حل می‌شود  

رئیس دفتر ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه تا امروز در این ۴٠ سال گذشته آنچه به دست آمده از صندوق رأی بوده است، تصریح کرد: «ما دشمنانی مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا داریم که حضور گسترده مردم توطئه‌های آنها را خنثی می‌کند.» واعظی دربار مذاکرات وین نیز ابراز داشت: «خوشبین هستم به اینکه بعد از انتخابات بسیاری از مسائل که در سه سال گذشته به دلیل جنگ اقتصادی و فشار حداکثری بوده، رفع می‌شود. مذاکرات وین نتایج خوبی داشته و مذاکرات به خوبی در حال انجام است. بعد از انتخابات موضوعات مهم بین‌المللی حل خواهد شد و مردم آینده بهتری از نظر رفاه و اداره کشور خواهند داشت.»

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
** نامه ۶۸۰ شخصیت جهانی به بایدن برای پایان دادن به جنایات اسرائیل

۶۸۰شخصیت و سازمان جهانی معروف در ۷۵کشور جهان در نامه‌ای سرگشاده به «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا از سران واشنگتن خواستند برای کمک به پایان دادن هیمنه و سرکوبگری سیستماتیک تل‌آویو علیه مردم فلسطین و حمایت از حقوق انسانی اولیه آن‌ها اقدام کنند. این نامه را اعضای ائتلاف جهانی جامعه مدنی، بازرگانان سرشناس، هنرمندان و رهبران دینی و سیاسی دارنده جایزه نوبل امضاء کرده‌اند. طبق این گزارش، افراد یادشده تأکید کرده‌اند، چنانچه سیاست‌های آمریکا در حالت کنونی خود بدون مراعات عدالت و بازخواست باقی بماند، صلح دائم و عادلانه برای مردم دور از دسترس خواهد بود.
همزمان ۱۵گروه و جمعیت آمریکایی نیز در بیانیه مشترکی، رژیم صهیونیستی را به دلیل اقدامات ضد فلسطینی این رژیم، نژادپرست خواندند و خواستار قطع کمک‌های دولتی آمریکا به این رژیم شدند.

 
*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
**حضور حداکثری  خاری در چشم دشمنان اسلام انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است

حوزه/آیت الله حسینی بوشهری ضمن تبریک حضور مردم در پای صندوق های رای گفت:امروز ما در یک جبهه بزرگ قرار داریم، جبهه ای در مقابل تمام صفوف دشمنان اسلام، انقلاب و نظام اسلامی، ۴۲ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته است، سختی و مشکل کم نداشته ایم، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده ایم، حتی الان نیز مردم دچار تنگنا هستند، ولی بنا نیست، دشمنان اراده مردم ما را در هم بریزد و تسلیم خواست دشمن بشویم.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین تأکید کرد: آنچه برای رهبری حائز اهمیت است حضور حداکثری است و این خاری در چشم دشمنان اسلام، انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

**وحدت و اتحاد ملت پُلی مستحکم در رسیدن به  قدرت و افزایش نفوذ است

حوزه / آیت الله خرازی، بعد از شرکت در انتخابات ۲۸ خرداد با اشاره به آیاتی از قران کریم با بیان این که کُفار همواره با تمسک به مکر و حیله تلاش می کنند تا تشدد و دو دستگی در میان مسلمانان ایجاد کنند، اظهارکرد: وحدت و اتحاد ملت پُلی مستحکم در رسیدن به  قدرت و افزایش نفوذ است. عضو جامعه مدرسین با بیان این که هراندازه انتخابی دقیق و سالم‌تر داشته باشیم دست دشمن کوتاه تر خواهد بود، افزود: اتحاد و همدلی ملت و مشارکت در سرنوشت وطن جلوی مکر و حیله دشمن را گرفته و هر اندازه متحدتر باشیم رحمت الهی بیشتر شامل حال ما خواهد بود.

**حضور حداکثری مردم به منزله رأی به نظام اسلامی است

رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی پس از شرکت در انتخابات با بیان اینکه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی بسیار سرنوشت ساز بوده و در این دوره از حساسیت های بسیار خاصی برخوردار است،رأی دادن را از مصادیق بارز عبادت برشمرد و عنوان کرد: این رأی به منزله رأی به شخص نیست، بلکه به عنوان رأی به نظام اسلامی و اسلام محسوب می شود. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه آرای مردمی و مشارکت حداکثری سبب یأس و ناامیدی دشمن می شود، اضافه کرد: هیچ دوره ای از انتخابات ها تا این اندازه دشمن به قهر با صندوق های رأی دعوت نمی کرد، از این رو امیدواریم مردم با حضور حداکثری خود آنها را ناامید سازند.

**دولت سیزدهم با عمل به بیانیه گام دوم راه را برای تعالی ملت هموار سازد

رسا/ آیت الله اراکی دیروز پس از انداختن رأی خود در صندوق بیان کرد: إن شاءالله این مشارکت بر مردم ما مبارک باشد و بهترین ها انتخاب شوند و دوره جدید دولت ما، دوره ای سرشار از موفقیت، تلاش و خدمت به مردم باشد.عضو جامعه مدرسین بیان کرد: ما برای دولت آینده آرزوی توفیق داریم و امیدواریم رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مخصوصا رهنمودهای مربوط به گام دوم انقلاب را نصب العین خودشان قرار دهد و راه را برای تعالی ملت هموار سازد.

**نخستین نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خبرگزاری صدا و سیما/ رئیس ستاد انتخابات کشور؛ نخستین نتایج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تا این لحظه را اعلام کرد.آقای جمال عرف گفت: تاکنون ۹۰ درصد آراء شمارش شده و بر اساس صورت جلسه شعب سراسر کشور و بر اساس تعرفه های شمارش شده ۲۸ میلیون و ششصد هزار نفر در انتخابات مشارکت کرده اند که نتایج اولیه آرای ریاست جمهوری به این شرح است :سیدابراهیم رئیسی با بیش از ۱۷ میلیون و هشتصد هزار رای، محسن رضایی با بیش از ۳ میلیون و سیصد هزار رای، عبدالناصر همتی با بیش از ۲ میلیون و چهار صد هزار رای، امیرحسین قاضی زاده هاشمی با بیش از یک میلیون رای،آراء باطله: در تجمیع اعلام می شود.

**تصمیم گوترش علیه انصارالله نفاق آشکار است

تسنیم/ «ضیف الله الشامی» سخنگوی دولت نجات ملی و وزیر اطلاع رسانی یمن با اشاره به جنایات وحشتناک ائتلاف سعودی-آمریکایی در حق کودکان و زنان یمن طی شش سال و اندی گذشته عنوان کرد که تصمیم آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای قرار دادن نام انصارالله در فهرست ناقضان حقوق کودکان نفاق آشکار است.وی گفت: طی این مدت ما به جز ارائه اسناد برائت متجاوزان و اعطای مدال افتخار به آنها و خارج کردن نام عربستان از فهرست سیاه کشتار کودکان یمنی با هدف دستیابی به پول کشورهای ثروتمند، ندیده‌ایم.

**نشست بعدی کمیسیون برجام اوایل جولای برگزار می‌شود

فارس/ خبرنگار وال‌استریت ژورنال گزارش داد که ششمین دور گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام طی دو روز آینده به پایان می‌رسد.وی در ادامه گفت که فهمیده نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام اوایل ماه جولای (اواسط تیرماه) برگزار خواهد شد.خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی گفت در حالی که گفت‌وگوها سخت بوده، به آهستگی به پیش می‌رود و شکاف‌ها در حال کاهش یافتن هستند.وی سپس ابراز امیدواری کرد که روز ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه، ششمین سالگرد برجام) پایان این گفت‌وگوها باشد.

**حمایت اکثر آمریکایی‌ها از توقف کمک مالی به اسرائیل برای سرکوب فلسطینیان

فارس/ بر اساس نظرسنجی انجام شده اکثر آمریکایی‌ها از تحریم اسرائیل از کاربرد بودجه آمریکا در اراضی الحاق شده (اشغال شده) حمایت می‌کنند.در نظرسنجی انجام شده، ۵۵ درصد پاسخ دهندگان که شامل ۷۲ درصد دموکرات می‌شود از محدود کردن کمک به اسرائیل در صورتی که از دلار مالیات‌های پرداختی آمریکایی‌ها برای بازداشت کودکان فلسطینی یا تصرف و ویران کردن اموال فلسطینیان استفاده شود، حمایت کرده‌اند.

**خروج سامانه‌های موشکی آمریکا از چهار کشور عربی در خاورمیانه

مهر / روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام آگاه در دولت ایالات متحده نوشت که واشنگتن قصد دارد ۸ سامانه موشکی پاتریوت را از ۴ کشور عربی واقع در منطقه غرب آسیا خارج کند. عربستان سعودی، اردن، عراق و کویت کشورهایی هستند که ارتش آمریکا به زودی سامانه‌های موشکی خود را از خاک آنها خارج خواهد کرد.هنوز گزارش کامل‌تر و تأیید شده‌ای از سوی منابع خبری نزدیک به کاخ سفید در این باره منتشر نشده است.گفتنی است که پیش‌تر و در جریان حملات راکتی افراد ناشناس به پایگاه‌های ارتش آمریکا در خاک عراق دو سامانه پدافند ضد موشکی «سی‌رام» و «پاتریوت» موفق به رهگیری و انهدام راکت‌ها نشده بودند.

**ادعای جدید مقامات آمریکایی درباره کشتی‌های ایرانی

مهر/تارنمای خبری «پولیتیکو» از تغییر مسیر کشتی‌های ایرانی که احتمال می‌رفت به طرف ونزوئلا در حرکت باشند، خبر داد.در هفته گذشته خبرهایی درباره فشار آمریکا به کشورهای مختلف از جمله کوبا و ونزوئلا مبنی بر خودداری از پذیرفتن این کشتی‌ها منتشر شده بود.مقامات آمریکایی می‌گویند که کشتی‌های نیروی دریایی ایران مسیر خود را تغییر دادند و اکنون در شمال غرب ساحل آفریقا در حرکت هستند.به نظر می‌رسد که کشتی‌های ایرانی، در طول سفر خود از ایران چندین بار مسیر خود را تغییر داده‌اند و باز هم ممکن است دوباره این کار را انجام دهند.

**«جوزف بورل» خواستار ادامه تعهد ایران شد

مهر/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک پیام توئیتری با اشاره به دیدار خود با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نوشت: «با ظریف دیدار کردم تا درباره برنامه جامع اقدام مشترک گفتگو کنیم. از پیشرفت حاصل شده طی هفته‌های گذشته استقبال شد، اما تصمیم سخت باقی مانده است.جوزف بورل در ادامه این پیام می‌نویسد: «بهره گیری از فرصت سیاسی مهم است و همه باید انعطاف پذیر باشند. با توجه به انتخابات امروز ریاست جمهوری، من خواستار ادامه تعهد ایران شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *