خبرروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۴

در آستانه‌ برگزاری انتخابات صورت می گیرد: سخنرانی تلویزیونی رهبرمعظم انقلاب چهارشنبه ساعت ۲۰

آیت‌الله العظمی نوری همدانی: شرکت در انتخابات واجب شرعی و عقلی است

جامعه مدرسین معیارها و شاخص های نامزد اصلح را تشریح کرد

آیت الله اعرافی: برنامه‌ای جامع برای تسریع در واکسیناسیون عمومی کرونا تدوین شود

نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی: لغو تحریم‌ها کلید اصلی هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران است

 
* جام جم ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** احتمال استعفای سعد الحریری

برخی منابع لبنانی از احتمال استعفای سعد الحریری، نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت جدید لبنان خبر داده‌اند. خبرگزاری آناتولی به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد: «نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان، تصمیم به استعفا گرفته و احتمالا در هفته جاری این موضوع را اعلام می‌کند.»
یکی از این منابع، نزدیکان رئیس‌جمهوری را به مانع‌تراشی متهم کرد و گفت الحریری با توجه به ادامه سنگ‌اندازی در مأموریتش، از سوی تیم سیاسی وابسته به میشل عون، رئیس‌جمهوری  قصد دارد از تشکیل دولت انصراف دهد. سعد الحریری و میشل عون برای تشکیل کابینه و حتی تعداد وزارتخانه‌ها به‌شدت دچار اختلاف هستند.

* همشهری ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** مواضع نامزدهای انتخابات

تا آخر انتخابات در صحنه خواهم بود
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی،   در توییتی انصراف از رقابت‌های انتخاباتی را تکذیب کرد : «میدان را باز کنید؛ می‌خواهیم ایران جدید را بسازیم. براساس وظیفه شرعی و با تکیه بر اعتماد مردم و توجه به مطالبات و لطف گسترده هموطنان که پس از مناظره‌ها شاهد هستیم، به لطف الهی تا آخر انتخابات در صحنه خواهم بود. »

در ۴ سال آینده مردم باید سایه دولت باشند
سعید جلیلی،  در گفت‌وگویی  ضمن تأکید بر اینکه در ۴سال آینده مردم باید سایه دولت باشند، گفت: مردم باید به تمام عملکرد و فعالیت‌های دولت نظارت داشته باشند و درصورت بروز هرگونه اشتباه، خود وارد عمل شوند و دولت را از تصمیم بازدارند.

امیدوارم قهر جوانان با انتخابات شکسته شود
عبدالناصر همتی،  گفت: می‌دانم که جوانان با انتخابات قهر کرده‌اند امیدوارم که این قهرشان شکسته شود. او پس از آخرین مناظره انتخاباتی در جمع حامیان خود با تأکید بر آنکه جوانان باید برای رشد کشور در صحنه باشند، افزود: کشور ما فرصت ندارد و باید هر چه سریع‌تر مسائل اقتصادی و توسعه‌ای آن حل شود.

تملک واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها درست نیست
آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه تملک و تعطیلی واحدهای تولیدی به‌وسیله بانک‌ها کار درستی نیست، گفت: نظام بانکی باید با روش توسعه و رونق تولید پیش رود و نباید دنبال منافع خود باشد و کشور را رها کند. رئیسی که در شبکه استانی گیلان سخن می‌گفت، افزود: حقوق معلمان متناسب با تورم‌ها نیست و همچنین در جامعه کارگری هیچ رشدی وجود ندارد.

مهم‌ترین چالش ما تحریم‌های ظالمانه‌ است
محسن مهرعلیزاده گفت: مشکل عمده کشور مشکلات اقتصادی است. بخش قابل‌توجهی از این مشکلات اقتصادی هم ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا‌ست که این فشار را بر ما ایجاد کرده است. او در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی افزود: در وهله اول، سعی خواهیم کرد تا به دنیا بفهمانیم که این از عدالت به دور است که اگر کشوری احساس می‌کند که زور دارد، می‌تواند زور بگوید.

اقتصاد ایران را از خام‌فروشی نجات می‌دهم
محسن رضایی، گفت: اقتصاد ایران را از خام‌فروشی نجات می‌دهم و به جایی می‌رسیم که نفت را وارد کنیم. استراتژی من این است روزی برسد حتی یک بشکه نفت صادر نکنیم و هرمقداری که لازم داریم، وارد کنیم و درباره گاز نیز این شرایط به‌وجود خواهد آمد.

۸۵ درصد منابع کشور در دست رئیس‌جمهور است
علیرضا زاکانی ازجمله ۷ نامزد ریاست‌جمهوری نیز از اختیارات رئیس‌جمهوری صحبت کرد: بالغ بر ۸۵درصد منابع کشور دست رئیس‌جمهور است و آنچه مشاهده می‌شود، زیبنده مردم ایران نیست.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** لغو تحریم‌ها کلید اصلی هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران است

وانگ کان، نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای برجام گفت که لغو تحریم‌ها کلید اصلی هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران است. وی که با پایگاه خبری الشرق صحبت می‌کرد،‌ افزود: تمامی طرف‌ها به ارائه راه‌حل‌ها پایبند بود اما برخی موضوعات سیاسی حل نشده همچنان باقی مانده است.
وانگ همچنین در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات وین گفت: آمریکا باید وقت‌کشی و اهمال را کنار بگذارد و برای برداشتن کامل و جامع تحریم‌های ایران اقدام قاطعی انجام دهد. طرف‌های مرتبط هم باید اقدامات مؤثر برای جلوگیری از تکرار خروج آمریکا از برجام یا اعمال مجدد تحریم‌ها را انجام دهند.

**  چین حمله به ناوهای آمریکا را تمرین کرد

ارتش چین در واکنش به تحرکات آمریکا در آب‌های این کشور، موشک‌های موسوم به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» را آزمایش کرد. ارتش چین در واکنش به سفر سه سناتور آمریکایی به تایوان و تحرکات ناوهای آمریکایی در آب‌های چین، توانایی خود را در استقرار موشک‌های بالستیک برای حمله به ناو‌های هواپیمابر آمریکا آزمایش کرد.

* شرق ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** تا هر زمان لازم باشد ادامه می‌دهیم

عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران، در رایزنی‌های وین تأکید کرد، تا هر زمان که لازم باشد به مذاکرات درباره برجام ادامه می‌دهیم. معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان، در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی درباره روند مذاکرات وین اظهار کرد: آنها (سایر طرف‌های برجام) باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد (خروج آمریکا از توافق)، در آینده تکرار نخواهد شد. او ادامه داد: برای رسیدن به این منظور، ما نیازمند بحث و رایزنی‌های زیاد سیاسی، فنی و قانونی هستیم و تا هر زمان که لازم باشد به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد. همچنین میخائیل اولیانوف، دیپلمات ارشد روسیه در وین، درباره این رایزنی‌ها گفت: اختلاف‌نظرها میان تهران و واشنگتن زیاد نیست، اما اساسی است. مسئله اصلی حل‌نشده و باقی‌مانده در این مرحله از مذاکرات، این است که توافق چگونه اجرائی شود. اینکه چه کسی، چه کاری را در چه زمانی انجام دهد.

* ایران ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** سایت ادعایی فاکس‌نیوز، لوکیشن سریال «نون خ» بود

مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل ادعای فاکس نیوز درباره فعالیت‌های مشکوک در اطراف سایت سنجریان را رد کرد. هفته گذشته فاکس نیوز در گزارشی مدعی شد که بتازگی به تصاویر جدید ماهواره‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌دهد فعالیت‌های مشکوک و غیرعادی در اطراف سایت سنجریان در نزدیکی جاجرود در حال انجام است. در ادامه این گزارش ادعایی آمده بود: این تصاویر ماهواره‌ای که از سوی شرکت مکسار ارائه شده و در آزمایشگاه اینتل لب مورد تحلیل قرار گرفته است، نشان می‌دهد که از ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰، تعداد ۱۸ خودرو در این سایت حضور دارند و در این سایت حفاری صورت گرفته و یک جاده دسترسی جدید به این سایت ساخته شده است. شاهرخ ناظمی مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل در توئیتی با اشاره به این گزارش فاکس نیوز نوشت: چند روز پیش فاکس نیوز گزارشی اختصاصی همراه با تصاویر ماهواره‌ای در خصوص تحولاتی مشکوک در اطراف سایت سنجریان در جاجرود منتشر کرد اما در اصل تصاویر مربوط به خودروها و تجهیزات لوکیشن فیلمبرداری سریال «نون خ» و عوامل آن بوده است.

**  بازداشت یک ایرانی دو تابعیتی در پاکستان

آژانس تحقیقات فدرال (FIA) پاکستان اعلام کرد یک شهروند امریکایی ایرانی تبار را به جرم ورود غیرقانونی به پاکستان در شهر کراچی دستگیر کرده است. روزنامه «داون» پاکستان با اعلام این خبر به نقل از «آژانس تحقیقات فدرال» پاکستان اتهام این فرد را عبور غیرقانونی از ایران به خاک پاکستان عنوان کرد. نام این فرد ۵۴ ساله سیروس اسماعیل‌زاده است که در روز ۶ ژوئن (یک هفته پیش) با عبور غیرقانونی از مرز پاکستان به شهر کراچی آمده و در هتلی ۵ ستاره در این شهر بازداشت شده است. این شهروند امریکایی ایرانی تبار در بازجویی‌ها اعتراف کرده به‌دلیل نداشتن پاسپورت ایرانی و امریکایی خود مجبور شده برای دریافت خدمات کنسولگری ایالات متحده امریکا به‌صورت غیرقانونی و قاچاقی وارد پاکستان شود.

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** شرکت در انتخابات واجب شرعی و عقلی است

آیت الله العظمی نوری همدانی با صدور بیانیه‌ای، ضمن دعوت از آحاد مردم ایران اسلامی برای حضور گسترده در انتخابات، این امر را واجب شرعی و عقلی دانست.ایشان به تبیین ویژگی‌های کاندیدای اصلح پرداخت و گفت: اصلح در شرایط کنونی کسی است که دلداده اسلام و نظام اسلامی باشد و تمام وجودش را وقف گره‌گشایی از مشکل بزرگ مردم یعنی مساله معیشت کرده است. بعلاوه عدالت‌محوری و مبارزه با فساد دستور اول کارش باشد. در بیانیه آیت‌الله العظمی نوری همدانی آمده است: انتخابات با شکلی که هم‌اکنون در جمهوری اسلامی انجام می‌گیرد نعمتی است که به برکت انقلاب اسلامی بوجود آمده است.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** شورای ائتلاف دخالتی در تصمیم‌گیری نرجس سلیمانی نداشت

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به حضور نرجس سلیمانی، فرزند شهید سلیمانی در لیست کاندیداهای این شورا، خاطرنشان کرد: حقیقت این است که خانم نرجس سلیمانی خودشان مستقلا برای نامزدی شورای شهر تهران تصمیم گرفته‌ بودند و نه از تصمیم خانم سلیمانی مطلع بودیم و نه درخواستی از او داشتیم.
حدادعادل اضافه کرد: در واقع شورای ائتلاف دخالتی در تصمیم‌گیری وی نداشته است و تصور ما این بود که اگر خانم سلیمانی به‌ صورت منفرد شرکت کنند اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگیرد و موفق هم نشود و به این مساله نیز واقف بودیم که اگر به هر دلیلی خانم سلیمانی رأی نیاورد دشمنان شهید سردار سلیمانی و رسانه‌های بیگانه در خارج و حتی در داخل رأی نیاوردن دختر شهید سلیمانی را به‌ گونه‌ای دیگر تفسیر کنند. با چنین احساسی شورای ائتلاف بنای خود را کمک به دختر شهید سلیمانی گذاشت و تصمیم گرفت ظرفیت خود را در اختیار خانم سلیمانی قرار بدهد و در فهرست شورای ائتلاف قرار بگیرد.

**  الحاق ناوشکن «دنا» و مین‌شکار «شاهین» به نیروی دریایی ارتش

ناوشکن تمام ایرانی «دنا» و مین‌ روب «شاهین»، امروز با دستور رئیس‌جمهور به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شود. آیین الحاق ناوشکن بومی «دنا» و مین شکار «شاهین»، امروز با دستور الحاق توسط رئیس‌جمهور به صورت ویدئو‌کنفرانس و با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و دیگر مقامات لشکری و کشوی در بندرعباس برگزار می‌شود.
«دنا»، چهارمین فروند از ناوشکن‌های کلاس جماران، تحت نظارت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مجموعه صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده و از امروز آماده الحاق به ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش است.  همچنین، مین شکار «شاهین» با طول ۳۳ متر و عرض ۱۱ متر و آب‌خوری برابر ۱۸۰ سانتیمتر با توجه به بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا، ردیابی و خنثی کردن انواع مین‌های دریایی دارای قابلیت‌های مهمی است.

* جوان ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ جنایت قرن است

رئیس جمهوری پیشین آمریکا پیش‌بینی کرد که اگر دموکراتها در “تقلب انتخاباتی” دست داشته باشند، آنطور که او دوباره مدعی شده است، ایالات متحده در آینده وضعیت وخیمی پیدا میکند.ترامپ در ایمیلی به هوادارانش گفت وزارت دادگستری “هیچ چاره‌ای ندارد جز اینکه به بررسی تقلب آرای گسترده” بپردازد که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رخ داد. او در ادامه با ذکر شماری از راه‌هایی که ممکن است شمارش تحت تاثیر قرار گرفته باشد، نوشت: چه با دستگاه‌های شمارش، افراد زیر سن قانونی، افراد متوفی، بیگانگان غیرقانونی، حذف رای، تقلب رای، آرای غیابی، ارسال پستی، صندوق‌های مهر و موم، پول دادن به مردم برای رای دادن یا دیگر موارد، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از نگاه من جنایت قرن است. او پیش‌بینی کرد: اوضاع بدتر خواهد شد. تخلفات و تقلب انتخاباتی باید فورا شفاف‌سازی شود. اگر این بررسی نشود، آینده تیره و تاری در انتظار است.

**  تأکید واشنگتن و سئول بر پایبندی به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره

وزرای خارجه آمریکا و کره جنوبی طی دیداری در حاشیه اجلاس گروه هفت، ضمن تاکید بر تعهد دوجانبه برای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره، همکاری‌های دوجانبه را برای حل چالش‌های شرق آسیا لازم دانستند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «آنتونی بلینکن» و «چانگ اوی- یونگ» بر تعهد خود برای همکاری نزدیک بین  ایالات متحده و کره جنوبی و ژاپن در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله همکاری در مسیر خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره مورد تاکید قرار دادند.

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
**  تمام دانشجویان تا پایان شهریور واکسینه می‌شوند

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: خوشبختانه پوشش واکسیناسیون استادان و دانشجویان تا پایان شهریور کامل خواهد شد، یعنی حتی ما دانشجویان ترم اول که دروس آن‌ها تئوری بوده را نیز فراخوان کردیم و این افراد نیز تا انتهای تابستان واکسینه خواهند شد، اما برای حضوری شدن کلاس‌ها لازم است واکسیناسیون همه جانبه اتفاق بیفتد یعنی فقط واکسینه شدن دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه کافی نیست. به طور قطعی نمی‌توان گفت که از اول مهر کلاس حضوری خواهیم داشت یا خیر. عمده آموزش‌های بالینی که وابسته به حضور است در دوران شیوع ویروس کرونا با فراز و نشیب‌هایی همراه بود و با افزایش شیوع شاهد کاهش حضور دانشجویان بودیم.او ادامه داد: در حال حاضر دستیاران و انترن‌ها به طور کامل در بالین حضور دارند. ما روند آموزش را در شرایط قرمز به طور کامل متوقف کردیم و حالا که وضعیت زرد یا نارنجی است دانشجویان ما وارد عرصه آموزش خواهند شد.

**  حضور پرشور اهل سنت در انتخابات با رای به نامزد اصلح

یک عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصمیم سازی، تعامل و وحدت رویه، رویکرد اهل سنت در انتخابات پیش رو خواهد بود. اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «جامعه ‎اهل سنت با درایت و هم فکری عقلا و نخبگان مورد وثوق، در انتخابات آتی با رای به ‎نامزد اصلح حضوری پرشور و تعیین‌کننده خواهند داشت؛ تصمیم سازی، تعامل و وحدت رویه، رویکرد اهل سنت در انتخابات خواهد بود.»

* خراسان ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** فرارو نوشت:

شورای اطلاع رسانی دولت در خصوص طرح اصلاح قیمت حامل ‌های انرژی در آبان ۹۸ که در مناظرات مطرح شد، اعلام کرد که اصلاح قیمت بنزین تصمیم کلان ملی و حاکمیتی بوده است.

**  طبق برآورد بانک جهانی، اقتصاد ایران از رکود خارج شده است

بانک جهانی گزارش بازبینی شده خود از وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف را به روز رسانی کرد که قسمت مربوط به ایران، تغییرات قابل توجهی داشته است. در گزارش جدید این نهاد پیش بینی شده است طی امسال رشد اقتصادی ایران بیشتر از سال قبل خواهد بود. بانک جهانی با بیان این که در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، اقتصاد ایران برخلاف انتظارات موفق شد رشد مثبت را تجربه کند، از مثبت شدن رشد هر دو بخش نفتی و غیرنفتی کشور در سال ۲۰۲۰ خبر داده است. بر این اساس نرخ رشد اقتصاد ایران در سال میلادی گذشته ۱.۷ درصد بوده که پیش بینی می شود این رقم طی امسال  به ۱/۲ درصد و در سال آینده به ۲.۲ درصد افزایش یابد.

* رسالت ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** برنامه‌ای جامع برای تسریع در واکسیناسیون عمومی کرونا تدوین شود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره بر ضرورت تسریع در واکسیناسیون عمومی کرونا گفت: باید به واکسیناسیون تمامی هموطنان به شکل جدی ورود کرد و با طرح یک برنامه مرجع و جامع به سلامت هموطنان اندیشید. آیت‌الله اعرافی در نشست‌ با اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و فعالان حوزه بهداشت و درمان با اشاره به موضوع نظام سلامت و نظام غذا و دارو،گفت: باید در این رابطه بیش از گذشته وارد عمل شد و از ظرفیت‌های موجود به منظور رشد و تعالی نظام سلامت استفاده کرد. وی با اشاره به حوزه تأمین داروهای خاص و داروهای موردنیاز بیماران به خصوص بیماری‌های صعب‌العلاج، تصریح کرد: از بستر ظرفیت‌های تولید داروهای ساخت داخل و تخصص دانشمندان و پزشکان نخبه و خبره کشور برای تولید داروهای موردنیاز این بیماری‌ها باید استفاده شود.

**  مشکلات کشور فقط با مشارکت حداکثری در انتخابات حل خواهد شد

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه انتخابات، فرصتی برای مشارکت مردم در سرنوشت کشور و حل مشکلات مردم است، گفت: مشکلات فقط با مشارکت حداکثری و انتخاب آگاهانه حل خواهد شد. امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش در همایش فرماندهان و مسئولان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: فرماندهان بستر لازم برای حضور همگانی، پرشور، آگاهانه و هوشمندانه‌ تمامی واجدین شرایط خانواده بزرگ ارتش در انتخابات را فراهم کنند.

**  طرح اسرائیل علیه کانال سوئز شکست خورد

مشاور رئیس‌جمهور مصر از شکست طرح رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به کانال سوئز خبر داد. «مهاب ممیش» در پروژه‌های محور کانال سوئز تأکید کرد که اسرائیل در حفر کانال جایگزین کانال سوئز شکست خورد.ممیش در مصاحبه با شبکه «ام بی سی» مصر گفت که اسرائیل از احداث کانال «اشدود» به طول ۵۲۲ کیلومتر منصرف شده است.او افزود که این طرح اسرائیل به دلیل هزینه سنگین آن و مخالفت وزارت دارایی این رژیم، با شکست مواجه شد. ممیش تصریح کرد که اسرائیل همچنین طرح دیگری نیز در سر  داشت و آن ایجادیک اسکله کانتینری و تخلیه بار در بندر ایلات سپس انتقال آن به حیفا و اشدود از طریق خط راه‌آهن بود که مشخص شد این عملیات نیز هزینه واقعا سنگینی دارد.

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** واکسن ایرانی کرونا در مراحل نهایی تولید

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح آخرین وضعیت ارائه مجوز برای تزریق عمومی دو واکسن ایرانی کرونا، گفت: در تابستان بیش از ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید داخلی را خواهیم داشت و از مهرماه نیز میزان تولید داخلی به بیش از ۱۰ میلیون دوز در ماه خواهد رسید. به این ترتیب تا پاییز می‌توانیم تمام گروه‌هایی که در اولویت واکسیناسیون هستند توسط واکسن‌های تولید داخل و بخشی را نیز از طریق واردات واکسینه کنیم. دکتر محمدرضا شانه‌ساز با اشاره به اینکه تامین واکسن چالش اساسی برای همه کشورهاست، گفت: ما هم طبق سند ملی، واکسیناسیون را انجام خواهیم داد و در این موضوع تعللی صورت نخواهد گرفت.

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** رد ادعای احمدی‌نژاد  درباره «مافیایی امنیتی»

دستیار ویژه وزیر اطلاعات در واکنش به ادعاهای اخیر محمود احمدی‌نژاد درباره وجود باند مافیایی امنیتی در وزارت اطلاعات در دوران مسوولیت اجرایی کشور توسط او، این اظهارات را ناشی از «توهم سیرتی» او عنوان کرد و اظهار داشت که تنها توصیه بنده به ایشان این است که روند روان‌درمانی و توهم‌زدایی خود را پیگیری کند.

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
** انکار دستاوردهای آشکار دولت راهبرد مخالفان ایران است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به مطالب غیر واقعی مطرح شده در مباحث و مناظرات انتخاباتی، تصریح کرد: انکار دستاوردهای آشکار دولت در نبرد با تحریم اقتصادی و کرونا، راهبرد مخالفان ایران است و این نه فقط ظلم به کلیت نظام و کشور بلکه ظلم به مردم و رای قاطع اکثریت جامعه است. وی افزود: در زمانی که همه را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنیم، نباید به رای و دستاورد رای مردم توهین کرد. این وظیفه ملی همه مسئولان است که با بیان دستاوردهای بزرگ در دوران فشار حداکثری دشمنان و تحمیل جنگ اقتصادی، از کارنامه مقاومت افتخار آمیز خود دفاع کنند.
رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت تدبیر و امید هم در بیان افتخارات و دستاوردها و نتایج فعالیت‌ها و پاسخگویی و هم در عذرخواهی از نواقصش لکنت زبان ندارد و با شجاعت پاسخگوی عملکرد خود خواهد بود.

**  سخنرانی تلویزیونی رهبرمعظم انقلاب چهارشنبه ساعت ۲۰

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در آستانه‌ برگزاری سیزدهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، ساعت ۲۰چهارشنبه به صورت زنده و مستقیم با ملت ایران سخن خواهند گفت. این برنامه از شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

 
*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
**جامعه مدرسین معیارها و شاخص‌های نامزد اصلح را تشریح کرد

اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای ملاک‌های نامزد اصلح را جهت انتخاب رئیس جمهور بیان کرد.در این بیانیه آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به مراجعه و سؤالات مکرر مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی و در راستای تواصی به حق و ایجاد زمینه‌های شناخت اصلح و تحقق مشارکت حداکثری، در انتخابات ریاست جمهوری، ملاک‌ها و معیارهای اصلی جهت انتخاب آگاهانه را به ملت همیشه در صحنه عرضه می‌دارد تا ان‌شاءالله این بار نیز در آزمون بزرگ انتخابات همچون دیگر میدان‌ها، نقش‌آفرین و حماسه‌ساز باشند. در ادامه این بیانیه ۱.اعتقاد به توانمندی داخلی و پرهیز از هرگونه وابستگی که عزت ملی را خدشه‌دار کند.۲.مردمی بودن و ساده‌زیستی و پرهیز از خوی اشرافی‌گری. ۳.استفاده از نیروهای انقلابی و افراد شایسته و نخبگان پرورش یافته در این کشور به ویژه جوانان. ۴.مبارزه مستمر با فساد و تبعیض به ویژه در میان اطرافیان. ۵.امیدوار به آینده و پرهیز از هر نوع رفتاری که موجب دلسردی مردم نسبت به نظام و انقلاب باشد. به عنوان شاخص‌های مهم در شناخت نامزد اصلح ریاست جمهوری معرفی شده است.

**گفتگوی تلفنی نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی با بایدن

مهر/ کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن به منظور تبریک نخست وزیری بنت به صورت تلفنی با وی گفتگو کرد.طبق این بیانیه، بایدن در این تماس تلفنی بر حمایت ثابت از روابط آمریکا و اسرائیل و پایبندی راسخ به امنیت این رژیم تاکید کرد. رئیس جمهور آمریکا همچنین از عزم خود برای تعمیق همکاری بین ایالات متحده و اسرائیل پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های مختلف در منطقه خبر داد.در همین حال دفتر نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که بنت نخستین تماس تلفنی خود را با بایدن برقرار کرد و از رئیس جمهور آمریکا به عنوان دوست بزرگ اسرائیل یاد کرد. طبق اعلام دفتر بنت، وی همچنین بر پایبندی به تحکیم روابط بین دو طرف و تقویت راهکارهای همکاری جهت تضمین امنیت اسرائیل تاکید کرد.

**آژانس بدون توافق هسته‌ای ایران یک “کور سرگردان” خواهد بود

فارس/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر لزوم احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: «داشتن توافق هسته‌ای با ایران “ضروری” است زیرا در غیر این صورت «ما (در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران) یک “کور سرگردان” خواهیم بود».این مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: «خیر، در حال حاضر هیچ اطلاعاتی نشان‌دهنده این امر نیست».

**بازگرداندن محدودیت‌های هسته‌ای ایران فوریت دارد

مهر/ وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی گفت: از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران وارد عمل شد و نادیده گرفتن محدودیت‌ها در این توافق را آغاز کرد و مواد زیادی غنی سازی کرد.وی ادامه داد: ما باید بازگرداندن پرونده هسته‌ای به جعبه را با فوریت بررسی کنیم، کاری که توافق هسته‌ای انجام داده بود و متأسفانه ایران از آن خارج شد که این امر در نتیجه خروج ما از قرارداد اتفاق افتاد.

**گاف بزرگ بایدن در جریان نشست گروه ۷ سوریه یا لیبی

ایرنا/ رییس جمهوری آمریکا از احتمال همکاری با روسیه برای ارائه «کمک‌های اساسی» به «لیبی» که مردم آن در سختی هستند، سخن گفت درحالیکه منظور وی کشور سوریه بوده است وی پس از آن گفت که روسیه با دخالت خود در «سوریه» بیش از آنچه می تواند سهم خواهی کرده است. اما سپس بایدن از لیبی به جای سوریه در خلال سخنان خود استفاده کرده است.بایدن با اشاره به روس‌ها افزود: تا زمانی که آنها بدون توانایی ایجاد نظم در منطقه حضور داشته باشند، شما نمی‌توانید این کار را بدون تأمین نیازهای اقتصادی اساسی مردم به خوبی انجام دهید. بنابراین، امیدوارم که بتوانیم مکانی را پیدا کنیم که زندگی مردم را برای مثال در لیبی نجات دهد. مشاوران رییس جمهوری آمریکا پس از آن به گاف آشکار وی اشاره کردند و گفتند که منظور وی از لیبی، سوریه بوده است.

**شکل دولت‌های صهیونیست در اشغالگر بودن آن تغییری ایجاد نمی‌کند

فارس/ «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس با اشاره به بحران‌های امنیتی و نظامی مداوم رژیم صهیونیستی تأکید کرد، علت این بحرانها، «قدرت و تأثیرگذاری اقدامات مقاومتی فلسطین، ثبات و ایستادگی ملت ماست». خبرگزاری صفا به نقل از این مسئول فلسطینی گزارش داد، دولتهای صهیونیست به هر شکلی که باشند، در تعامل حماس با آن به عنوان یک رژیم اشغالگر هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد. وی تصریح کرد: حماس بر این باور است که باید در برابر این رژیم مقاومت کرد و حقوق خود را از هر طریقی به ویژه مقاومت مسلحانه پس گرفت. برهوم خاطر نشان کرد: «ما به تثبیت این معادله که خون [شهروندان] فلسطینی و مقدسات، خط قرمز است، ادامه خواهیم داد».

**هرکسی با غزه در افتد به سرنوشت «نتانیاهو» دچار می‌شود

تسنیم/ «محمود الزهار»، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی، «حماس» تأکید کرد که «بنیامین نتانیاهو» شکست خورد و مقابل غزه ناکام ماند، حال چگونه کسی که بعد از وی سرکار می‌آید، موفق خواهد شد»؟وی تاکید کرد که ما از تهدیدات دشمنان هیچ ترس و هراسی نداریم. وی اگرچه اظهارات و تهدیدات رهبران کابینه جدید رژیم اشغالگر علیه غزه را سخنانی دانست که تنها «مصرف داخلی دارد»، اما در عین حال تاکید کرد که «باید جدی گرفته شود».الزهار افزود: «باید این سخنان را جدی بگیریم و برای آن آماده شویم، زیرا آنها دریافته‌اند که سرنوشت آنها پس از جنگ «شمشیر قدس» که سرآغاز و مقدمه نبرد وعده قیامت است، هم اکنون بیش از هر زمان دیگر به فروپاشی و زوال نزدیک است»

**توضیحات ماکرون درباره رویکرد جی ۷ در قبال چین

مهر/ رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس خبری بعد از نشست گروه هفت که در جنوب غرب انگلیس برگزار شد، گفت: به رغم درخواست مطرح شده در بیانیه پایانی گروه هفت از پکن برای احترام به حقوق بشر در سین‌کیانگ و هنگ کنگ اما گروه هفت باشگاه مخالف چین نیست.ماکرون همچنین مدعی شد که هفت کشور صنعتی تجمعی برای دموکراسی‌ است و تلاش می‌کند با چین در تمامی مسائل جهانی جدای از اختلافات همکاری کند.

**قطر تلاش‌ها برای نجات لبنان را رهبری می‌کند

ایسنا/ زینه عکر، وزیر دفاع و سرپرست وزارت امور خارجه لبنان در سخنانی اظهار کرد که قطر و امیر این کشور تلاش‌های عربی برای نجات سریع لبنان را رهبری می‌کند.وی افزود: اولویت‌های دولت فعلی جلوگیری از سقوط کشور است. زینه عکر ادامه داد: تلاش برای تسریع در روند تشکیل دولت و انجام اصلاحات مورد نظر ثبات سیاسی و اقتصادی را برای لبنان به ارمغان خواهد آورد.وی درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی نیز گفت: موضع لبنان درباره ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل ثابت است و لبنان به دنبال احقاق حق حاکمیتی خود است. ترسیم مرزها فواید اقتصادی و مالی قابل توجهی برای لبنان به همراه خواهد داشت.

**۱۳۳ نمایندگی ایران برای انتخابات در خارج از کشور در نظر گرفته شده است

باشگاه خبرنگاران/ سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: ۳.۵ میلیون واجد شرایط برای شرکت در انتخابات در خارج از کشور داریم.وی افزود: یک میلیون تعرفه رای برای وزارت خارجه اختصاص داده شده است، تاکنون حدود ۶۷۹ هزار برگه تعرفه رای به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور ارسال شده است. خطیب زاده تصریح کرد: در ۱۳۳ نمایندگی ایران ۲۳۴ شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده است. تحقیقا در تمام کشور‌هایی که دارای نمایندگی هستیم یک و یا بیش از یک صندوق رای در نظر گرفته شده است و در سه کشور از جمله کانادا امکان برگزاری انتخابات فراهم نشد. وی یادآور شد: هموطنان ایرانی در کانادا می‌توانند با مراجعه به نقاط مرزی کانادا و آمریکا در انتخابات شرکت کنند، چرا که در این مناطق با هماهنگی‌های انجام شده صندوق اخذ آرا در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *