خبرروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

کاندیداهای جامعه مدرسین برای انتخابات میان دوره‌ای خبرگان تهران اعلام شدند

 

آیت‌الله‌ العظمی مکارم شیرازی: رأی دادن برای حفظ «جان، مال ناموس، دین و کشور» واجب است‌

 

آیت الله کعبی: رهبر معظم انقلاب پرچم جهاد تمدنی امام راحل و ملت ایران را با اقتدار برافراشته نگه داشته است

 

آیت الله رجبی: عدم حضوردر انتخابات قطعا به ضرر کشور است

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی: بانوان با الگوگیری از حضرت معصومه(س) به هنگامه حضور، حرکت و مجاهدت، نقش خود را ایفا کنند

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** پدافند هوایی ارتش و سپاه آماده مقابله با هرگونه تهدیدی هستند

 

فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیای کشور در جمع فرماندهان و کارکنان پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران از آمادگی روحی و معنوی و تجهیزات پدافندی آنان ابراز رضایت کرد. سرتیپ رحیم‌زاده تأکید کرد: پهنه آسمان ایران اسلامی با هماهنگی و هم‌افزایی نیروهای پدافند هوایی ارتش و سپاه که آمادگی مقابله با هرگونه تهدید و تجاوز هوایی را دارند، امن‌ترین آسمان منطقه است.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** دولت ۸دقیقه فرصت دفاع را نپذیرفت

 

شورای اطلاع‌رسانی دولت در بخشی از اطلاعیه خود با اشاره به ایجاد ابهامات و اتهامات علیه دولت در مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سیزدهم اعلام کرد: طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری درخواست فرصت برای تبیین و روشنگری برای حدود ۳۰مورد احصاء شده در مناظره‌های انتخاباتی را داشت. در کمال تعجب فقط ۴مورد از اتهامات ناروا توسط هیأت نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری وارد دانسته شده و برای پاسخگویی به این موارد نیز صرفا ۸دقیقه زمان درنظر گرفته شده است که با توجه به زمان درنظر گرفته شده برای پاسخگویی و محورها عملا ایجاد شفافیت و نیز معیاری برای قضاوت مردم فراهم نمی‌شود. لذا به‌نظر می‌رسد این شیوه تشخیص موارد اتهامی و عدم‌پاسخ از سوی سازمان صداوسیما در واقع یک نوع رفع تکلیف بوده و دولت آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** رأی دادن برای حفظ «جان، مال، ناموس، دین و کشور» واجب است‌

 

آیت‌الله‌ العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان به استفتایی درخصوص انتخابات پاسخ داد. در پاسخ آیت‌الله العظمی‌ مکارم شیرازی به استفتائی درباره حکم شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و اثر در آینده کشور و جمهوری اسلامی آمده است: «‌۱. همانطور که حفظ جان، مال، ناموس، دین و کشور واجب است و باید اینها را حفظ کنیم، رأی دادن نیز که مقدمه حفظ این موارد است، واجب است. به عبارت دیگر مقدمه واجب نیز واجب است. ۲. تقویت نظام، بی‌شک تأثیر بسیار زیادی بر تقویت روحیه مسلمانان و مظلومان سراسر عالم خواهد داشت و هرگونه حرکت و کاری که موجب تضعیف این نظام شود زمینه ناراحتی و نگرانی آنها را فراهم می‌کند. ۳. جهت شناخت اصلح می‌توانید از ‌اشخاص آگاه و متدین و دلسوز کمک بگیرید و همچنین مطالعه سوابق ایشان می‌تواند به شما کمک کند.»

 

** حکمی برای انتشار عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت داوطلبان وجود ندارد

 

علی لاریجانی، رئیس‌سابق مجلس شورای اسلامی و نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان در انتخابات احراز نشد، در نامه‌ای از شورای نگهبان خواست کلیه دلایل عدم احراز صلاحیتش را به صورت رسمی و عمومی اعلام کند. در پی این درخواست، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن، در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است.

 

** اتهام‌پراکنی آل‌سعود علیه برنامه هسته‌ای ایران

 

سفیر عربستان سعودی در اتریش و نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه آژانس ایران را به عدم شفافیت در تعامل با خواسته‌های آژانس درباره چهار سایت متهم کرد. عبدالله بن خالد بن سلطان با بیان اینکه پاسخ‌های ایران در ارتباط با سایت‌های هسته‌ای «راضی‌کننده نبوده»، مدعی شد که این پاسخ‌ها از نظر فنی فاقد اعتبار هستند. وی همچنین با کارشکنی خواندن اقدام ایران در عدم عمل به پروتکل الحاقی، ایران را به در پیش گرفتن آنچه آن را سیاست‌های گمراه‌کننده خواند، متهم کرد.

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** وزیر اطلاعات اسبق علیه رئیس دولت دهم

 

وزیر اطلاعات اسبق در واکنش به اینکه آیا حرکات اخیر رئیس سابق دولت برای نظام هزینه دارد یا نه، گفته که او چون عقبه ایدئولوژیک ندارد، پس تهدیدی برای نظام نیست. حجت الاسلام مصلحی گفته است: «احمدی‌نژاد در زمان دولت خود کار زیاد کرد؛ اما معنایش این نیست که عقبه ایدئولوژیک دارد؛ خود او عقبه‌ای ندارد که بخواهد با آن کف خیابان بیاید و فتنه ایجاد کند. همان‌هایی که اینها فکر می‌کنند فردا کف خیابان می‌آیند، اگر آقا بگویند فتنه نکنید و مراقب باشید از شما استفاده نکنند، همه می‌روند خانه‌هایشان». وی همچنین گفته که احمدی‌نژاد فکر می‌کرد من باید تمام مسائل وزارتخانه را با ایشان هماهنگ کنم؛ در‌حالی‌که وزارت اطلاعات برای نظام است، نه برای دولت. وقتی وزارت اطلاعات نظام است؛ یعنی اینکه باید تقسیم‌بندی و رده‌بندی در گزارش‌ها داشته باشند.

 

** نتانیاهو به پایان خط رسید

 

رئیس حزب «آینده‌ای هست» اسرائیل با تکمیل توافق ائتلافی با تمامی هفت حزب «اردوگاه تغییر» و تقدیم آن به کنست (پارلمان این رژیم)، در یک‌قدمی تشکیل کابینه قرار گرفت. بنت پس از امضای توافق یادشده گفت این توافق به دوره طولانی بحران و بن‌بست سیاسی در اسرائیل پایان می‌‌دهد و کابینه جدید برای تمامی اسرائیلی‌ها تلاش خواهد کرد. قرار است کنست نشستی را برای بررسی اعطای رأی اعتماد به کابینه برگزار کند.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** مناظره داغ بر سر نحوه اداره دولت

 

مناظره سوم انتخاباتی برگزار شد و برخی نامزدها دست روی مسائل اصلی پیش روی کشور همچون نحوه اداره دولت، ضرورت بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها و برطرف شدن موانع ناشی از قرار داشتن در فهرست سیاه FATF گذاشتند.

 

سعید جلیلی: * نمی‌توان منکر تحریم‌ها شد، اما مهم‌تر از تحریم، بهانه تحریم‌هاست که ناکارآمدی را گردن تحریم‌ها می‌اندازند. * مشکل این است که حداقل فهم از مناسبات جهانی وجود ندارد و بر همین مبنا هم می‌خواهند نسخه بپیچند. * باید اهرم دشمن را از دستش خارج کرد نه اینکه بگوییم عده‌ای در داخل نگذاشتند. * امکان تعامل سازنده با جهان وجود دارد اما اینها نمی‌توانند. * با قاطعیت می‌گویم که امضای کنوانسیون‌های بین‌المللی هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد. * برجام سند طلبکاری ملت است، نه بدهکاری.

 

علیرضا زاکانی: * دولت اقدام و اصلاح در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز و بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ناترازی بانکی در سال دوم کاری‌اش سقف تورم موجود را به نصف می‌رساند. * ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی داده می‌شود پول نقد به سه دهک به میزان ۵۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان می‌دهم که همه آنها در بودجه امسال است. * برای تأمین مسکن علاوه بر یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس شورای اسلامی سالانه ۳۰۰ هزار مسکن ساخته می‌شود که پایان سال دولت اقدام و اصلاح، پنج میلیون و۲۰۰ هزار مسکن می‌سازیم. * پذیرش «اف.ای.تی.اف» به گلوگاه ما تبدیل خواهد شد. * شایسته سالاری و صداقت با مردم را سرلوحه کارم قرار می‌دهم. * یک ساله فقر مطلق را ریشه‌کن کرده و سلامت را در کشور برقرار می‌کنم.

 

عبدالناصر همتی: * مردم بدانند این جریانی که در برابر من ایستاده است می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم که نتیجه‌اش می‌شود اینکه رشد اقتصادی هشت درصدی به صفر کاهش می‌یابد. * اینها مخالف برجام و تصویب FATF هستند و سال‌ها رابطه با خارج کشور را معطل کرده‌اند. * از تاج‌زاده و جنیدی تا صفایی فراهانی تا آذری جهرمی، از مسجدجامعی و ظفرقندی تا محمدجواد ظریف همه می‌توانند کنار من باشند. * نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲۸ مرداد. قدرت خود را به همه کسانی نشان دهید که می‌گویند اگر مشکل دارید بگذارید و بروید. اینجا وطن ماست.

 

آیت الله رئیسی: * برنامه اقتصادی‌ام در سه بخش عبارت است از: اصلاح دولت و مبارزه با فساد و حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و جهش در تولید. * ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست‌یافتنی است. * اولین مسأله کنترل گرانی قابل انجام است. * تورم باید به سمت یک‌رقمی شدن حرکت کند. * مدیریت بازار ارز و رفع وابستگی سفره مردم به قیمت ارز باید به‌طور جد در دستور کار باشد. * نظارت بر بازار باید افزایش یابد و حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تأمین شود. * درباره FATF، اگر منافع ملت در قراردادی تأمین شد ما هیچ مشکلی نداریم، وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم. * برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند. * هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران من صادر نشده و هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده و این باور من است.

 

محسن مهرعلیزاده: * ریشه مشکلات عمدتاً در سیاست‌زدگی است. باید بینش‌ها و روش‌ها و نگاه‌های ارباب و رعیت از بین برود. * توجه کردن به کرسنت خوب است اما باید به FATF توجه شود. * می‌توانیم میزان تبادلات منطقه‌ای اقتصادی را افزایش دهیم اما این اقدام مستلزم برقراری رابطه ای خوب با دنیا است. * آقای رئیسی حالا که با مردم مهربان شده‌اید، شما لطف کنید برای آنهایی که در ماجرای آبان ۹۸ دستگیر شدند و تعدادشان مشخص نیست، درخواست عفو از مقام معظم رهبری داشته باشید.

 

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: * به جناب آقای روحانی عرض می‌کنم در جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد. * ما پیش بینی کردیم که دولت را به مردم واگذار کنیم. * واکسیناسیون را برای مقابله با کرونا تا ۲۲ بهمن به انجام خواهیم رساند. * دولت سلام، دولت جوانان می‌آید تا بند «غ» یعنی غیرت را جایگزین کند. غیرت یعنی همه مردم ایران باید سر سفره انقلاب بنشینند. دولت سلام با غیرتش برای مردم ثبات و آرامش می‌آورد.

 

محسن رضایی: * در سه سطح در اقتصاد برنامه‌ریزی کردیم؛ اقتصاد زندگی یا «طرح کفایت زندگی» و یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را می‌دهم. * به خانم‌های خانه‌دار حقوق می‌دهیم و مسکن سهل و ارزان را ایجاد می‌کنیم و به کسب و کار خانگی ۳۰ درصد صنعت نفت را می‌دهیم. * از میان جوانان نسل سوم و چهارم که تجارب به آنها منتقل می‌شود ده‌ها زمامدار تربیت می‌کنیم. * برجام تعهد بین‌المللی است و رهبری آن را تصویب کرده است. دولت ما حتماً مسأله برجام را جدی خواهد گرفت و امریکا را با دیپلماسی واقعی می‌کشانیم به سمتی که به تعهداتش عمل کند، اما کشور را معطل مذاکرات نمی‌کنم.

 

** آغاز ششمین دور مذاکرات برجام در وین

 

ششمین نشست مشترک کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک «انریکه مورا» معاون دبیرکل سیاست خارجی اروپا و عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران از روز گذشته در وین آغاز شد.

 

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** متأسفانه این روزها زبان تخریب و تحریف به راه افتاده است

 

رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به گذشت حدود ۱۶ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و تلاش‌های انجام شده در راه مقابله با این بیماری گفت: اقدامات انجام شده در این راه و موفقیت‌های به‌دست آمده بسیار بزرگ و افتخار‌آمیز است که جای قدردانی دارد اما نمی‌دانم چرا این روزها زبان تشکر دچار لکنت عجیبی شده و زبان تحریف و تخریب به راه افتاده است. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه امروز براحتی می‌توانیم روزانه ۱۵۰ هزار اقدام تشخیصی انجام دهیم، گفت: این اقدامات و تلاش‌ها جای تشکر و قدردانی دارد اما برخی فکر می‌کنند اگر از دولت یا وزارتخانه‌ای تشکر و تعریف کنند برایشان دردناک است، حداقل از مردم، پزشکان و پرستاران و مدافعان سلامت تشکر کنید. وی به طرح تحول سلامت به‌عنوان یکی از اقدامات افتخار‌آمیز دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: کار دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه سلامت در تاریخ کشور بی‌نظیر بوده است.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** همکاری صنعت دفاعی با بخش‌های غیرنظامی در جهت خودکفایی کشور

 

معاون هماهنگ‌کننده ارتش از نمایشگاه دستاوردها و پیشرفت‌های صنعت دفاعی در حوزه رزم زمینی بازدید کرد. دریادار سیاری با اشاره به همکاری مطلوب سازمان صنایع دفاع در حوزه‌های غیرنظامی و بازرگانی تأکید کرد: همکاری‌های صنعت دفاعی در این حوزه‌ها می‌تواند مسیر خودکفایی و استقلال کشور را هموارتر ساخته و بستر مناسبی را برای مانع‌زدایی از تولید در کشور ایجاد کند. سیاری در پایان خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح به داشتن این صنعت دفاعی و این خودکفایی در تولید تجهیزات نظامی و بازرگانی افتخار می‌کنند.

 

** قدردانی شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین از ایران و شهید سلیمانی

 

جمعی از رزمندگان سرایا‌القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بویژه شهید سلیمانی تشکر کردند. یکی از این رزمندگان درباره نامگذاری موشک القاسم تاکید کرد: موشک القاسم به میمنت نام شهید قاسم سلیمانی نامگذاری شد، کسی که در حمایت از مقاومت فلسطین دریغ نکرد و در مبارزه با دشمن صهیونیستی تمام تلاش خود را کرد. وی با بیان اینکه پیگیری نبرد شمشیر قدس توسط آیت‌الله خامنه‌ای و سید حسن نصرالله نشان می‌دهد آزادی قدس و فلسطین اولویت محور مقاومت است، تاکید کرد: از رهبری و ملت ایران به خاطر حمایت مالی و تجهیزاتی از مقاومت فلسطین تشکر می‌کنیم و به آنها می‌گوییم تلاش‌های‌تان نتیجه داد.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد

 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان گفت: ادعای دولت کنونی آمریکا درباره تغییر سیاست آن کشور در مورد برجام فقط در حد حرف است و در عمل سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد و از جمله باعث می‌شود ایران با استفاده از منابع مالی خود در خارج حتی قادر به واردات دارو نیز نباشد. تخت‌روانچی افزود: اگرچه مذاکرات هسته‌ای جاری در وین اولین گام برای ارزیابی درستی اراده سیاسی واقعی آمریکا در بازگشت به برجام است، ولی آزمایش اصلی و واقعی زمانی خواهد بود که بعد از راستی آزمایی ثابت شود آمریکا مسیر خود را تغییر داده، سیاست شکست خورده فشار حداکثری‌اش را کنار گذاشته و تروریسم اقتصادی خود علیه ایران را متوقف کرده است.

 

** ضرب شست دیگری به تل‌آویو نشان می‌دهیم

 

«غازی حمد» عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به تصمیم رژیم صهیونیستی برای برگزاری مراسم موسوم به «راهپیمایی پرچم» در قدس، رژیم صهیونیستی را از ماجراجویی جدید و تحریک مقاومت فلسطین برحذر داشت و گفت که به نظر می‌رسد تل‌آویو از پاسخ اخیر غزه عبرت نگرفته است. وی تأکید کرد: «ملت فلسطین، مقاومت را به خوبی فرا گرفته و گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس و دیگر گروه‌های مقاومت برای دادن درس‌های بیشتر به رژیم اسرائیل آماده هستند.»

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** موج پنجم کرونا با نوع خطرناک در راه است

 

عضو کمیته مقابله با کرونا گفت: واریانت هندی و آفریقایی وارد کشور شده است. با بررسی موارد ابتلا جدید به کرونا باید به این امر اذعان کرد که افراد به تازگی این بیماری را، وخیم، مبتلا می‌شوند. مینو محرز افزود: اگر در تجمع‌های انتخاباتی پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، موج پنجم کرونا با نوع خیلی بد بیماری در راه است. وی گفت: درصورت قالب شدن واریانت هندی و آفریقایی در کشور مرگ و میر به میزان وحشتناک افزایش می‌یابد، افراد باید رعایت پروتکل‌های اجتماعی را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** تمام توان بالگردهای نیروی زمینی ارتش در اختیار ستاد انتخابات است

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش با تأکید بر اینکه تمام توان بالگردی ارتش در اختیار ستاد برگزاری انتخابات کشور است، گفت: خلبانان و فرماندهان پایگاه‌ها در این زمینه توجیه شده‌اند. امیر حیدری با اشاره به اهمیت انتخابات، گفت: در پیروی از فرمان‌های رهبر معظم انقلاب، نیروی زمینی با تمام قوا پای کار آمده است تا یک انتخابات پرشور داشته باشیم.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** اختلافات جدی آمریکا با اسرائیل در موضوع ایران و فلسطین

 

منابع اسراییلی می‌گویند، دو پرونده ایران و فلسطین منبع اصلی اختلافات رژیم صهیونیستی با دولت بایدن است. رون بن یشای، کارشناس نظامی اسرائیلی به نقل از منابع عالی رتبه امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت: بعد از تلاش‌های فراوان برای ایجاد آتش‌بس با جنبش حماس در غزه، وزارت امنیت رژیم صهیونیستی بر این باور است که رخدادهای اسراییل به روابط حساس تل‌آویو با واشنگتن آسیب وارد می‌کند و همزمان اسرائیلی‌ها معتقدند که ایران و خاورمیانه جزو اولویت‌های آمریکا نیست.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** راه‌آهن اردبیل به «آذربایجان» متصل می‌شود

 

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اردبیل نقطه پایانی طرح راه‌آهن میانه – اردبیل نیست بلکه این خط ریلی تا منطقه مغان تداوم یافته و به آن‌سوی مرز (جمهوری‌آذربایجان) متصل خواهد شد. نوبخت افزود: مسیر سخت راه‌آهن و سختی کار، زمان افتتاح را به تاخیر انداخته و با تامین اعتبار موردنیاز انتظار می‌رود در چهار ماه آینده طرح به نتیجه برسد.

 

** «کیم جونگ اون» به ارتش دستور آماده‌باش کامل داد

 

رهبر کره‌شمالی در جلسه ویژه کمیسیون نظامی این کشور، از ارتش خواست با توجه به «تغییر سریع وضعیت» در منطقه، در آماده‌باش کامل باشد. کیم جونگ اون همچنین خطاب به سران نظامی کره شمالی تاکید کرد، بدون ذره‌ای انحراف دستورات و رهنمودهای حزب حاکم (حزب کارگران کُره) درباره تقویت ارتش را اجرا کنند.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** استعفای میرسلیم از هیئت نظارت بر انتخابات شوراها

 

نایب رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با صدور نامه‌ای از عضویت در این هیئت استعفا کرد. سید مصطفی میرسلیم در این نامه نوشت: اینجانب به امید دقت ورزیدن در بررسی صلاحیت نامزدها با هدف کوتاه کردن دست تبهکاران و جلوگیری از تشدید انحرافات در شهرداری‌ها که تخلفات را ابزار سوء استفاده و اجحاف به مردم قرارداده‌اند، این بار سنگین را پذیرفتم، ولی به دلیل اعمال نفوذهای متعدد، استعفای خود را از عضویت در آن شورا رسماً اعلام می‌کنم.

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** انعطاف نشان بدهید

 

وزیر خارجه آلمان در آستانه ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در خصوص لغو تحریم‌های امریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام، خواستار انعطاف همه‌ طرف‌ها شد. هایکو ماس در اظهارات تازه خود اشاره مستقیمی به آنچه نیاز است از سوی امریکا برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای وین انجام شود، نکرد و فقط گفت: «موضوع بر سر انعطاف و عملگرایی همه طرف‌های شرکت‌کننده (در مذاکرات وین) است. بازی کردن با زمان، به نفع هیچ کسی نیست».

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** آمریکا و صهیونیست‌ها ‌برای ناامیدی مردم در انتخابات فعال شده‌اند

 

معاون سیاسی سپاه پاسداران با بیان اینکه آمریکا و صهیونیست‌ها ‌برای ناامیدی مردم در انتخابات فعال شده‌اند، گفت: مردم ایران مراقب آدرس غلط دشمن باشند. سردار جوانی افزود: امروز جبهه انقلاب اسلامی در شرایطی قرار دارد که رویارویی دشمنان با جبهه انقلاب در همه زمینه‌ها متصور است اما ملت ایران با بهره‌گیری از تجارب و اوامر الهی، دشمن را ناکام کرده است.

 

** اعلام آمادگی عربستان و آمریکا برای پایان محاصره یمن در ازای توقف عملیات «مارب»

 

نشست مجازی آمریکایی، اروپایی، سعودی با حضور «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان و «تیم لیندرکینگ» نماینده آمریکا در امور یمن،برگزار شد و طرف‌های شرکت کننده در خصوص راه‌حل‌های پایان درگیری‌ها در یمن گفتگو کردند. در بیانیه نشست مشترک آمریکایی، سعودی و اروپایی در خصوص یمن، آمده است: ائتلاف متجاوز حاضر است بدون قید و شرطی محاصره فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده را بردارد و در ازای آن، عملیات مأرب نیز متوقف شود.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۳/۲۳

** شرکت زائران خارجی در حج منتفی شد

 

وزارت حج عربستان اعلام کرد که حج امسال هم مانند ‌سال گذشته تنها با حضور زائران داخل این کشور برگزار خواهد شد و به‌دلیل شرایط همه‌گیری کرونا هیچ زائر خارجی در این مناسک حضور نخواهد داشت. بر اساس اعلام وزارت حج و عمره عربستان، فقط اتباع سعودی و افراد مقیم این کشور و حداکثر تا ۶۰‌هزار نفر می‌توانند در مراسم امسال شرکت کنند.

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت  های اینترنتی

 

**کاندیداهای جامعه مدرسین برای انتخابات میان دوره‌ای خبرگان تهران اعلام شدند

 

اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه شماره ۴ خود به معرفی نامزد‌های منتخب جامعه محترم مدرسین درانتخابات میاندوره‌ای پنجمین‌دوره مجلس خبرگان رهبری پرداخت. در این بیانیه ضمن دعوت مردم به شرکت با شکوه در انتخابات آمده است: به اطلاع  می‌رساند نامزد‌های منتخب جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری استان تهران  حضرت آیت‌الله علیرضا اعرافی، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌علی سعدی و حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مومن(دانش زاده )«دامت تأییداتهم» می‌باشند. لازم به ذکر است حضرت آیت‌الله محمود رجبی دامت تاییداته که در لیست مشترک جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران قرار داشت به علت منع قانونی شورای محترم نگهبان نسبت به انتقال ایشان از قم به تهران ، از حضور در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان تهران انصراف داده و بر همین اساس، شورای عالی جامعه مدرسین، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای احمدمومن(دانش زاده) دامت تاییداته را بعنوان جایگزین معرفی نمود.

 

**رهبر معظم انقلاب پرچم جهاد تمدنی امام راحل و ملت ایران را با اقتدار برافراشته نگه داشته است

 

رسا/ آیت‌الله کعبی به تبیین شخصیت فقهی و مدیریتی رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: حضرت آیت‌الله خامنه ای، فخر اسلام، تشیع، پیروان اهل بیت(ع) و امت اسلامی در قرن حاضر هستند، زیرا پرچم جهاد تمدنی امام راحل و ملت ایران را با اقتدار برافراشته نگه داشته و امروز حتی دشمنان به تدابیر عالی ایشان معترف هستند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به قوی و متقن بودن مباحث امام خامنه ای در عرصه فقاهت تصریح کرد: بنده کتاب‌های ایشان را دیده ام و با توجه به اینکه چندین سال کتاب جهاد را تدریس کرده ام، مباحث ایشان در این عرصه را بسیار قوی و متقن یافته ام؛ همچنین کتاب قصاص و مکاسب محرمه ایشان را به شکل کامل دیده ام و تأکید می کنم که این مباحث از لحاظ فقهی در تراز بالایی قرار دارد، به گونه ای که احساس می کنیم ایشان مانند سایر مراجع بزرگ حوزه علمیه قم و نجف مشغله دیگری جز تدریس و تحقیق ندارند.

 

**عدم حضوردر انتخابات  قطعا به ضرر کشور است

 

رسا/ آیت‌الله رجبی با بیان این که همه باید در انتخابات شرکت کنند و عدم حضور قطعا به ضرر کشور است، گفت: اگر شما حضور پیدا کردید و به انتخاب اصلح اهمیت ندادید و یک منتخب غیر اصلحی یا ناصالحی آمد و حقوق مادی و معنوی را از بین برد، منی که شرکت نکردم مسؤولم. فقط این نیست که بگوییم حق من بود و خب من شرکت نکردم. عضو جامعه مدرسین خطر ادامه وضعیت فعلی را در صورت بی توجهی مردم به انتخابات و عدم انتخاب اصلح هشدار داد و افزود: آنهایی که ۸ سال اخیر روی کار آمده‌اند نه قانون برایشان مطرح است و نه ارزش‌های دینی و اخلاقی؛ اینها اگر بیایند و ادامه بدهند بدون شک خسارت‌هایی که وارده شده است چندین برابر خواهد شد.

 

**بانوان با الگوگیری از حضرت معصومه(س) به هنگامه حضور، حرکت و مجاهدت، نقش خود را ایفا کنند

 

حوزه/رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که بانوان ما باید از حضرت فاطمه معصومه(س) الگو بگیرند و به هنگامه حضور، حرکت و مجاهدت، نقش خود را ایفا کنند، گفت: درست است که جهاد بر زنان لازم نیست، اما حضور آنها در صحنه سیاست دینی لازم است. آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به مقام علمی و عبودی حضرت معصومه(س)، گفت: این باید برای خواهران ما الگو باشد که خودشان را در علم به بالاترین درجه برسانند و به مرتبه اجتهاد برسند. عضو جامعه مدرسین با بیان این که بانوان باید از نعمت الهی که به آنها داده شده کمال استفاده را بکنند و از حوزه‌های علمیه که به برکت نظام و انقلاب اسلامی برای تحصیل آنها ایجاد شده بهترین استفاده را داشته باشند،افزود: بانوان در برخی از میدان‌ها می توانند محکم تر از آقایان دفاع کنند و لازم است در این میدان‌ها حاضر شوند.

 

**سناتور جمهوریخواه آمریکا خواستار مقابله مؤثر با ایران شد

 

مهر/ «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه در کنگره ایالات متحده در واکنش به عبور دو ناو جنگی ایران از اقیانوس اطلس که ادعا می شود عازم ونزوئلا هستند، از دولت کنونی آمریکا خواست تا به طور مؤثری با تهران مقابله کند.روبیو در یک پیام توئیتری نوشت: «بایدن نباید اجازه دهد که درماندگی (اش) برای نجات توافق هسته ای ایران وی را از رویارویی مؤثر با ایران بازدارد».

 

**فشار بایدن به گروه ۷ برای کمک به آمریکا در جهت مقابله با چین

 

باشگاه خبرنگاران/ جو بایدن، رییس جمهور آمریکا از کشور‌های عضو گروه ۷ خواست اقداماتی مشخص و دقیق برای مقابله با تهدید‌های چین علیه امنیت و منافع ملی آمریکا انجام دهند و در کمترین زمان ممکن برای این اقدامات برنامه ریزی کنند. بر این اساس، رهبران گروه ۷ در طرحی اصلی با عنوان “بازگشت به دنیایی بهتر” قصد دارند به تامین مالی طرح‌های زیرساختی در کشور‌های در حال توسعه به منظور مقابله با جاده ابریشم چین کمک کنند.این تلاش‌ها در واقع تنها بخشی از اقدامات بایدن برای مقابله با پیشرفت‌های چین در عرصه‌های مختلف و تبدیل آن به یکی از بزرگترین قدرت‌های بزرگ اقتصادی در جهان است.

 

**نتانیاهو با ریختن خون فلسطینیان به دنبال نجات خودش است

 

ایرنا/ وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا آخرین لحظه با ریختن خون فلسطینیان به دنبال نجات خودش است. در بیانیه وزارت خارجه فلسطین آمده است: نتانیاهو و تیم سیاسی، نظامی و امنیتی افراطی وی تا آخرین لحظه ای که در قدرت هستند، به افزایش تجاوزات وحشیانه خود علیه مردم فلسطین، سرزمین آن ها، دارایی و اماکن مقدس آن‌ها ادامه می دهند.وزارت خارجه فلسطین تأکید کرده است: نتانیاهو همچنان می خواهد تلاش مخالفان خود را در تشکیل دولت جایگزین از طریق تشدید تجاوزات در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی خنثی کند.

 

**دنبال توافقی هستیم که در آن اصول و شاخص‌های جمهوری اسلامی ایران رعایت شده باشد

 

تسنیم/ سید عباس عراقچی روز شنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد: «ما به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر، نه عجله داریم و نه وقت را تلف می‌کنیم. مهم این است که در هرگونه توافق، اصول و شاخص‌های جمهوری اسلامی ایران در آن رعایت شده باشد.»عراقچی افزود: «الان زمان تصمیم گیری طرف‌های مقابل است.ما قبلا تصمیمات سخت خود را گرفته ایم و در برجام ماندیم. آمادگی داریم مذاکرات را تا جاییکه آنها بتوانند به تصمیم برسند، ادامه دهیم.»

 

**فراخوان جنبش فلسطینی به انتفاضه و تشدید مقاومت

 

فارس/ جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در واکنش به شهادت «ابتسام کعابنه» به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در ایست بازرسی «قلندیا» در شمال قدس بیانیه‌ای صادر کرد.در این بیانیه آمده، مقاومت همان پاسخ ما به این جنایت زشت است، مقاومت سپر ملت ما و شمشیر بران آن در قبال گروهک‌های شهرک‌نشینان و ارتش جنایتکار آن است.این جنبش فلسطینی در ادامه خواستار به راه اندازی انتفاضه و تبدیل تمام نقاط تماس و ایست‌های بازرسی به توده‌ای از آتش در زیر پای صهیونیست‌ها شد.

 

**آمریکا با ریاست جمهوری بایدن به مقام رهبری جهان بازگشت!

 

مهر/ «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در دیدار با «جو بایدن» در حاشیه نشست «گروه هفت» (G7) با ادعای اینکه ایالات متحده تحت ریاست و مدیریت بایدن به مقام رهبر یاری بخش جهان آزاد بازگشته است، بر آسودگی خاطر بسیاری از متحدان واشنگتن از به پایان رسیدن ریاست جمهوری جنجالی «دونالد ترامپ» صحه گذاشت.این اظهارنظر ماکرون همچنین مُهر تأییدی بود بر تمجید و تحسین «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس از جو بایدن در دیدار روز پنج شنبه که وی را «رایحه یک هوای تازه» خوانده بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *