خبرروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

میلاد با سعادت کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) مبارک باد

امیر سیاری خبر داد: ورود موفقیت‌‌آمیز ناوگروه نیروی دریایی ارتش به اقیانوس اطلس

آیت الله اعرافی: برای پیشرفت راهی جز مشارکت قوی و حداکثری در انتخابات نداریم

آیت الله موسوی اصفهانی: کسی را انتخاب کنیم که اهل کنار آمدن با عهدشکنان نباشد

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی: دشمن با انتشار شبهات تلاش می‌کند مشارکت را کاهش بدهد

 
*جام جم ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** بی‌خطر بودن واکسن رازی کوو پارس تایید شد

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: بی‌خطر و بدون ضرر بودن نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا با نام رازی کوو پارس مورد تایید قرار گرفت. فلاح مهرآبادی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا آخر تیرماه ۱۴۰۰ تزریق به ۱۵۰ داوطلب مرحله دوم تست انسانی و آزمایش‌های بالینی آن انجام شود و در مرداد ماه وارد فاز سوم انسانی شویم.

*همشهری ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** آخرین رایزنی‌ها برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰

عوامل برگزاری انتخابات ۱۴۰۰تهران گرد هم آمدند و استاندار تهران، یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان و رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای تهران در این گردهمایی سخنرانی کردند. در این گردهمایی استاندار تهران از استقرار حدود ۲۰هزار نیرو برای حفاظت از صندوق‌های رأی در تهران خبر داد. محسنی‌بندپی گفت: «۲۲ جلسه امنیتی برگزار کرده‌ایم و ۱۶ جلسه عوامل نظامی و انتظامی بررسی کرده‌اند تا پیش‌بینی پیشگیری و بازدارندگی صورت گیرد.» محمدطهرانی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران نیز گفت که پایان تبلیغات هم با توجه به تغییر ساعات برگزاری انتخابات ۷ صبح تا ۱۲ شب است.

*کیهان ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** آژانس به جای سیاسی‌کاری با ایران همکاری کند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در جلسه شورای حکام آژانس از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا با پرهیز از سیاسی کردن موضوعات، به همکاری با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد. میخائیل اولیانوف درخصوص اظهارات اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس درباره کشف مواد هسته‌ای در ایران گفت: آثار کشف شده از مواد هسته‌ای در ایران، ماهیت تاریخی دارد و به گذشته مربوط می‌شود و هیچ‌گونه خطر ‌اشاعه‌ هسته‌ای ندارد. در کشورهای دیگر، موارد مشابه به‌صورت دوجانبه مورد بحث قرار گرفته و مطرح شده است و ممکن است زمان‌بر باشد. در مورد ایران، سیاسی کردن این موضوع مضر است.

**  ورود موفقیت‌‌آمیز ناوگروه نیروی دریایی ارتش به اقیانوس اطلس

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: ناوگروه نیروی دریایی ارتش برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شد. دریادار سیاری گفت: ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن بومی سهند توانست برای اولین‌بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شود و این حضور مقتدرانه دریایی حاکی از اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: حضور در آب‌های بین المللی حق مسلم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و این مسیر را با اقتدار ادامه می‌دهیم.

*شرق ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** حضور ۲ ناو ایرانی در اقیانوس اطلس نگران‌کننده است

وزیر دفاع آمریکا گفت از حضور دو ناو ایران در اقیانوس اطلس که گفته می‌شود به سوی ونزوئلا در حرکت هستند، نگران است. لوید آستین که در پاسخ به پرسش ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات کنگره، درخصوص محموله این ناو ایرانی، حاضر به اظهارنظر درباره این محموله نشده بود، گفت «کاملا نگران هر نوع تکثیر تسلیحاتی در همسایگی خود هستم». پایگاه «پولیتیکو» در گزارشی با اعلام اینکه این کشتی‌ها در حال حاضر در اقیانوس اطلس در حال حرکت هستند، ادعا کرده است که بار آنها «احتمالا تسلیحات نظامی برای ونزوئلا است».

** لغو برخی تحریم‌های ایران ارتباطی با برجام و مذاکرات وین ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره علت رفع تحریم‌ها علیه برخی مقامات سابق و شرکت‌های ایرانی که سال ۲۰۱۳ مورد تحریم قرار گرفته بودند، مدعی شد: «ما به استفاده از تمام ابزارهای قابل دسترسی برای محدود کردن حمایت ایران از گروه‌های نیابتی، گروه‌های تروریستی و عاملان مخرب در منطقه و به‌ طور بالقوه فراتر از آن، ادامه خواهیم داد. این اقدامات همچنین ارجاع به خروج [افراد و نهادها] از لیست [تحریمی] را شامل می‌شود. این خروج از لیست تحریمی در نتیجه تایید تغییر در رفتار یا وضعیت طرف‌های مورد تحریم انجام شده است». ند پرایس گفت: «خارج کردن افراد و نهادها از لیست تحریم‌ها امری متداول است و اقدامی در مطابقت با رویه‌های دولت است و جهت شفاف‌سازی اعلام می‌کنم برداشتن این تحریم‌ها، با برجام یا مذاکراتی که در وین در جریان است هیچ ارتباطی ندارد».

*ایران ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** هنوزباید کار زیادی نسبت به حقوق زنان و عدالت جنسیتی انجام بگیرد

رئیس جمهوری با ادای احترام به حضرت فاطمه معصومه(ع) و تبریک ولادت ایشان و روز دختر گفت: هنوز کار زیادی باید نسبت به حقوق زنان و عدالت جنسیتی در ایران انجام بگیرد. حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی افزود: «یکی از افتخارات این دولت این است که از ابتدای دولت تصمیم گرفتیم ۳۰ درصد مدیریت کشور در اختیار زنان باشد و این سهم را از ۵ درصد در ابتدای دولت به ۳۰ درصد برسانیم، زیرا معتقدیم این حق زنان ما است و به آنها احترام می‌کنیم، البته نه فقط در ایام انتخابات. همیشه در طول تاریخ وظیفه داریم. امروز این سهم را به ۲۵ درصد رسانده‌ایم».

** توصیه به همکاری ایران

شرکای اروپایی برجام در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواسته‌اند کاملاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. انگلیس، فرانسه و آلمان با ابراز نگرانی از عدم همکاری اساسی ایران برای پاسخگویی به سؤالات آژانس اتمی از ایران خواسته‌اند که کاملاً با آژانس همکاری کرده و تمامی اطلاعات و توضیحات مورد نیاز توسط دبیرخانه را بدون تأخیر بیشتر ارائه دهد. سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند «تنها از طریق همکاری کامل ایران است که مدیرکل آژانس اتمی می‌تواند سؤالات برجسته پادمانی را حل کرده و این مسأله را از دستور کار شورا خارج کند.»

** دستگیری یکی از سرپل‌های گروهک سلطنت‌طلب

سربازان گمنام امام زمان(عج) سازمان اطلاعات سپاه کربلا طی یک عملیات غافلگیرانه یکی از سرپل‌های اصلی مرتبط با یک گروهک سلطنت‌طلب مستقر در خارج از کشور را دستگیر کردند. این اقدام که پس از یک دوره اشراف اطلاعاتی و تخصصی صورت گرفته است، مشخص شد این فرد و مرتبطین وی با گذراندن آموزش‌های لازم و عضوگیری در فضای مجازی و حقیقی در تلاش بودند ضمن تشکیل و حمایت از کمپین‌هایی برای کاهش حضور حداکثری مردم در انتخابات به ایجاد نارضایتی‌ها دامن زده و با التهاب آفرینی برای امنیتی و سیاسی کردن جامعه دست به فتنه انگیزی بزنند.

** آخرین نظرسنجی درباره میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

بنابر آخرین برآورد مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری دومین مناظره ۴۱ درصد محاسبه شده است. همچنین از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و نامزد مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند، ۶۵.۸ درصد آیت الله رئیسی، ۶.۹ درصد محسن رضایی، ۳.۴ درصد سعید جلیلی، ۲.۸ درصد عبدالناصر همتی، ۲.۸ درصد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ۲ درصد علیرضا زاکانی و ۰.۷ درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند.
 
*جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** افتتاح ۵ طرح عظیم حوزه آب و برق در سه استان کشور

رئیس‌جمهور در هفتاد و یکمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان افتتاح رسمی ۵ طرح بزرگ تولید برق و آبرسانی را در استان‌های هرمزگان، ایلام و کرمانشاه صادر کرد. آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بخار سیریک با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات در میناب، افتتاح واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام در بندرعباس، آبگیری سد مخزنی کنجانچم در ایلام، افتتاح ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی طرح گرمسیری در ایلام و افتتاح ۴ هزار و پنجاه هکتار شبکه اصلی و زهکشی طرح گرمسیری در سرپل ذهاب طرح‌هایی هستند که دیروز با فرمان رئیس‌جمهور افتتاح شد. برای افتتاح و آغازعملیات اجرایی این طرح‌ها، درمجموع ۴۱ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده یا اعتبار در نظر گرفته شده است.

** ایران از عراق باثبات و قوی حمایت می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه از توافق خود با مقامات عراقی برای گسترش روابط خبر داد و گفت: ایران از یک عراق باثبات، متحد و قوی حمایت می‌کند. خطیب‌زاده در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: از سفر به بغداد و دیدار با فواد حسین وزیر خارجه، حسن ناظم وزیر فرهنگ، همکارانم در وزارت خارجه و دیگر دوستان در جمهوری عراق خرسندم. وی درباره نتایج دیدارها و رایزنی‌های خود با مقامات عراقی افزود: در خصوص ارتقاء روابط تمدنی و تعاملات فرهنگی، رسانه‌ای و هنری توافق کردیم.

*وطن امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** حق رأی ایران در سازمان ملل متحد برقرار شد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد از نشست مجمع عمومی این سازمان توئیت زد: «تحریم‌های غیرقانونی آمریکا فقط مردم ما را از دارو محروم نکرده است. آنها همچنین مانع پرداخت حقوق معوقه ایران به سازمان ملل شده‌اند». تخت‌روانچی، افزود: «سازمان ملل متحد پس از بیش از ۶ ماه کار بر روی آن، امروز اعلام کرد بودجه را دریافت کرده است. همه تحریم‌های غیرانسانی باید اکنون برداشته شود». همزمان یک سخنگوی سازمان ملل متحد تصریح کرد: ایران حق رای خود در مجمع عمومی این سازمان را که به دلیل عدم پرداخت بدهی تعلیق شده بود مجددا به دست آورده است.

** لیست نهایی اصولگرایان برای شورای شهر تهران اعلام شد

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان لیست ۲۱ نفره این شورا را در انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرد. رسولی اسامی منتخبان را به شرح زیر اعلام کرد: احمد صادقی، پرویز سروری، جعفر بندی‌شربیانی، جعفر تشکری هاشمی، حبیب کاشانی، حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری، زهرا شمس احسان، سوده نجفی، سیداحمد علوی، علی‌اصغر قائمی، علیرضا نادعلی‌شهرستانکی، محمد آخوندی، مهدی اقراران، مهدی بابایی، مهدی پیرهادی، مهدی چمران، مهدی عباسی، میثم مظفر، ناصر امانی، نرجس سلیمانی و نرگس معدنی‌پور. وی ادامه داد: همان‌طور که وعده داده بودیم بیش از ۵۰ درصد لیست افراد زیر ۴۵ سال هستند.

** خبر جدید پمپئو از پشت صحنه طراحی ترور حاج‌قاسم

وزیر سابق خارجه آمریکا برای نخستین‌بار اذعان کرد معامله فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ آمریکایی به امارات در امضای توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو نقش بسزایی داشته و حتی یکی از شروط اساسی این توافق بوده است. مایک پمپئو تایید کرد که برخی اقدامات و حوادث در تسریع روند عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای عربی بویژه امارات نقش داشته که ترور فرمانده شهید نیروی قدس و همچنین انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس از آن جمله بوده است.

*جوان ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** ایران برای رصد اسرائیل از روسیه ماهواره می‌خرد

یک روزنامه امریکایی مدعی شد روسیه در تدارک تحویل یک سیستم پیشرفته ماهواره‌ای به ایران است تا به ایران این توانایی را دهد که اهداف نظامی در خاورمیانه و اطراف آن را زیر نظر بگیرد. به نوشته واشنگتن پست به نقل از سه منبع (دو مقام سابق و فعلی دولت امریکا و یک مقام از خاورمیانه) روسیه ظرف چند ماه آینده ماهواره کاناپوس‌ـ‌وی مجهز به دوربین با کیفیت بالا را به ایران تحویل می‌دهد که به ایران امکان کنترل مستمر و مداوم اهدافی از پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفتی در خلیج فارس تا پایگاه‌های نظامی اسرائیل و پادگان‌های عراق را که نیروهای امریکایی در آن مستقر هستند، می‌دهد.

** تأخیر ۴۸۵ روزه دولت در صیانت از بانوان

سخنگوی قوه قضائیه در مورد ادعای دبیر هیئت دولت مبنی بر فرآیند ۸۰۰ روزه بررسی‌های قضایی لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان اظهار داشت: لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان پس از مطرح شدن و به جریان افتادن در دوره جدید قوه قضائیه، ظرف کمتر از سه ماه بعد از در دستور قرار گرفتن و در شش ماهه اول مسئولیت آیت‌ا… رئیسی نهایی و به دولت ارسال شده است، و توقف آن در قوه قضائیه در دوره اخیر حدود ۸۰ روز بوده نه ۸۰۰ روز. اسماعیلی افزود: دولت در خصوص این لایحه پاسخگوی تأخیر ۴۸۵ روزه خویش باشد.

*آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** بی‌وقفه در تلاش برای احیای برجام هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از سخنرانی‌اش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما بی‌وقفه در حال فعالیت برای احیای برجام در تمام جنبه‌های آن هستیم، بحث فعالیت‌های هسته‌ای و لغو تحریم ها. جوزپ بورل ادامه داد: من با تمامی بازیگران اصلی تعاملی فعالانه دارم، همان طور که گروه من مذاکرات را در وین رهبری می‌کند. ما در حال پیش رفت هستیم اما مذاکرات در زمینه برخی مسائل از جمله توالی دقیق اقداماتی که باید انجام شوند، تنگاتنگ هستند.

*خراسان ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** گمانه ها از ریاست کمیجانی بر بانک مرکزی

یک مقام آگاه در بانک مرکزی از نهایی شدن حکم اکبر کمیجانی برای رئیس کلی بانک مرکزی خبر داد و گفت: تا یکی، دو روز آینده ،حکم آقای کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی از طرف رئیس جمهور صادر خواهد شد. اکبر کمیجانی استاد اقتصاد کلان دانشگاه تهران است. در کارنامه وی معاونت اقتصادی بانک مرکزی در سال‌های ۷۶ تا ۸۶ و ۹۲ تا ۹۳ مشاهده می شود. وی همچنین قائم مقام بانک مرکزی از سال ۹۳ تاکنون بوده است.

** تکذیب ریاست آیت‌الله‌ اعرافی بر قوه قضائیه

آیت‌ا… اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان در خصوص شایعاتی مبنی بر جایگزینی وی بر ریاست قوه قضاییه گفت: این اخبار را به کلی تکذیب می‌کنم.

*رسالت ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** «شمشیر قدس» باعث یکپارچگی مقاومت در سراسر فلسطین شد

معاون دبیر کل حزب‌الله با اشاره به اهمیت مقاومت، تأکید کرد که نتیجه مقاومت مردم این کشور، خیزش ملت فلسطین بود. شیخ نعیم قاسم افزود: «ملت فلسطین مشاهده کرد که برادرانشان با امکانات ناچیز موفق شدند در برابر دشمن اسرائیلی به پیروزی برسند. از زمان انتفاضه، ملت فلسطین تا به امروز بر توانمندی خود افزوده است و پیروزی‌هایی به دست آورده است». وی با اشاره به توانمندی مقاومت در بازدارندگی در برابر دشمن صهیونیستی، تصریح کرد: «برخی از نتایج مقاومت را در [نبرد] شمشیر قدس دیدیم که در فلسطین صورت گرفت. نقطه عطف واقعی است که تأثیر خود را در آینده بر جای خواهد گذاشت.این نبرد باعث وحدت مقاومت در سرتاسر فلسطین شد.»

*مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** انتقاد پکن از زورگویی آمریکا

وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خلع سلاح ژنو گفت که «رفتارهای زورگویانه یک جانبه آمریکا» دلیل اصلی به وجود آمدن مسئله هسته ای ایران است. وانگ یی گفت: از آنجا که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در موقعیت نهایی قرار دارد، اعضای توافق هسته‌ای با ایران باید تلاش‌های دیپلماتیک برای به مسیر بازگرداندن برجام (توافق هسته‌ای) را دو چندان کنند.

*آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** سفر وزیر کشاورزی عراق به قم

وزیر کشاورزی عراق با سفر به قم ضمن دیدار با تنی چند از علما همچنین طی بازدید‌هایی با ظرفیت‌های همکاری با استان قم از جمله در حوزه کشاورزی این استان آشنا شد. محمد‌کریم الخفاجی در این سفر که بهرام سرمست استاندار قم و محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور او را همراهی کردند در جریان ظرفیت‌های بخش کشاورزی و دامپروری این استان برای افزایش همکاری‌های دو طرفه قرار گرفت.

*قدس ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** مواضع نامزدها

علیرضا زاکانی: امروز ۸۰ درصد مجوزها رانت است و ما مبارزه با فساد را باید از گردن‌کلفت‌ها شروع کنیم. * ۹۵ درصد قاچاق به کشور از مبادی رسمی انجام می‌شود. * ما مشکل پول و کار نداریم اما مشکل تورم داریم.

عبدالناصر همتی: * اروپا در مقابل آمریکا اختیاری از خودش ندارد. * برجام مبنای خوبی برای تعامل است. خوشبین هستم در دولت فعلی تحریم لغو شود، اما اگر نشد این موضوع جزو اولویت‌های اصلی من خواهد بود. * به علت مشکلات اخیر اقتصادی که ناشی از تحریم‌های ظالمانه بود، کافی نبودن امکانات و منابعی که باید در اختیار مردم قرار گیرد و شرایط تورمی، یارانه خانوارهای ضعیف را به یک میلیون تومان افزایش می‌دهم.

سعید جلیلی: * باید اسامی افرادی که وام بالای یک میلیارد می‌گیرند اعلام شود. * مشکلات کشور ربطی به تحریم ندارد و کشور را نباید معطل تحریم‌ها یا فلان انتخابات گذاشت. * در چهار سال آینده می‌شود بیش از چهار میلیون شغل ایجاد کرد.

آیت‌الله‌ رئیسی: * فناوری صنایع دفاعی متأسفانه به خودروسازی منتقل نمی‌شود. کمّیت، کیفیت و قیمت خودروهای داخلی باید مورد توجه قرار گیرد. * اگر امکانات به درستی توزیع شود و نیروی انسانی کارآمد به خدمت گرفته شود، نه سنی و نه شیعه و نه ترکمن و نه بلوچ و سیستانی و نه کرد و نه ترک و نه بوشهری و بندرعباسی در کشور گلایه‌مند و محزون نخواهند بود.

محسن مهرعلیزاده: * برجام قوی‌ترین پیمان بین‌المللی تاریخ ایران بود. * باید اذعان کنم در کشوری زندگی می‌کنیم که با همه نیات خیر، خیلی از مسئولان متأسفانه دستان ناپاکی به اختلاس، دزدی و فساد به بیت‌المال دست یازیدند.

محسن رضایی: * برای هر استان برنامه خاص آن استان با کمک مردمان همان استان تهیه شده است. * در استان‌ها مناطق اقتصادی ایجاد و مسئولیت آن را به همان استان می‌سپاریم. * برای انتخاب استانداران، ۱۰ کاندیدا توسط جمعی از نخبگان استان ارزیابی و در نهایت دو تا سه نفر به دولت پیشنهاد داده می‌شوند. * نهضت بزرگ خانه‌سازی ایرانیان را راه‌اندازی می‌کنیم، ۱۰درصد هزینه مسکن آورده مردم خواهد بود و مابقی را بانک‌ها به صورت وام می‌پردازند.

امیرحسین قاضی زاده: * مدیریت و نظارت بر فرهنگ و تمام شاخه‌های مرتبط با آن باید به اتحادیه‌ها و اصناف واگذار شود و مداخلات دولتی در این حوزه به حداقل برسد. * بخشی از فساد مدیران میانی به دلیل مداخلات فراقوه‌ای است که با اصلاح سازوکارها ریشه این مسئله در دولت سلام خشکانده خواهد شد. * یکی از ایده‌های دولت سلام طراحی و اجرای سازوکار انتخاب استاندار با پیشنهاد نخبگان و رأی اکثریت مردم همان استان است.

*اعتماد ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** فخری‌زاده را سال‌ها از نزدیک زیرنظر داشتیم

رییس سابق موساد در مصاحبه‌ای با شبکه ۱۲ رژیم اسراییل ابعاد تازه‌ای از عملیات اطلاعاتی و امنیتی اسراییل در قبال ایران را فاش کرده و از جمله به محسن فخری‌زاده و سرقت اسناد هسته‌ای پرداخته است. یوسی کوهن ادعا کرده موساد سال‌ها آقای فخری‌زاده را از نزدیک زیرنظر داشت و از جمله به‌طور فیزیکی به او نزدیک بود. رییس سابق موساد در پاسخ به سوالی از موضعش درباره کشتن دشمنان پرنفوذ اسراییل گفت: «اگر کسی قدرتی دارد که خطری متوجه شهروندان اسراییل می‌کند، وجود آن شخص باید خاتمه یابد.» او در بخش دیگری از مصاحبه‌اش درباره سرقت اسناد هسته‌ای از انباری در تورقوزآباد در جنوب تهران ادعا کرد که ۲۰ مامور موساد، که هیچ‌کدام اسراییلی نبودند، در این عملیات حضور داشتند. ایران سرقت این اسناد توسط رژیم اسراییل را تکذیب کرده است.

*اطلاعات ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** عربستان و امارات برای بهبود روابط با ایران تلاش می‌کنند

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و امارات به احیای برجام رضایت داده‌اند و برای بهبود روابط با ایران تلاش می‌کنند. رویترز نوشت: این دو کشور همچنین در حال مذاکره با آمریکا برای رفع نگرانی‌های امنیتی خود هستند.

*شهروند ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
** عدم همکاری کانادا برای برگزاری انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اقدامات وزارت کشور و وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در سایر کشورها گفت: «متأسفانه تا کنون پاسخ درخور و لازم از سوی دولت کانادا در راستای برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در این کشور دریافت نشده است». موسوی با انتقاد از عدم همکاری دولت کانادا برای مشارکت ایرانیان ساکن این کشور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «با تدابیر اندیشیده شده از سوی وزارت امور خارجه، اخذ رأی از شهروندان ایرانی مقیم در کانادا در یکی از شهرهای مرزی آمریکا نزدیک به مرز کانادا انجام می‌شود».
 
 

*اخبارخبرگزاری ها وسایت های اینترنتی

**برای پیشرفت راهی جز مشارکت قوی و حداکثری در انتخابات نداریم

رسا/ آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم گفت: جمعه آینده یک روز بزرگ و تاریخی برای ملت ایران است و تردید نکنید که نگاه اولیای الهی به شما ملت است تا ببینند چگونه از این آزمون بیرون می‌آیید؛ بدون شک چشم مستضعفان و محور مقاومت به حضور قوی شما در عرصه انتخابات است. عضو جامعه مدرسین اضافه کرد: ممکن است نقدهایی مطرح شود و اگر منصفانه نگاه کنیم راهی برای پیشرفت ما جز مشارکت قوی در انتخابات وجود ندارد؛ ما همه اشکالات را می‌پذیریم، اما باید بدانیم ایران در پرتو انقلاب قله‌های بلندی را فتح کرده است؛ بخاطر گرانی‌ها نمی‌توان دستاوردهای با شکوه علمی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را نادیده گرفت.

**کسی را انتخاب کنیم که اهل کنار آمدن با عهدشکنان نباشد

رسا/ آیت‌الله موسوی اصفهانی به تبیین معیارهای کاندیدای اصلح پرداخت و گفت: ما باید به اعمال کاندیداها بنگریم و آن کسی که بیشتر از دیگران برای پیاده سازی اندیشه‌های امام خمینی(ره) دغدغه دارد را انتخاب کنیم. عضو جامعه مدرسین استکبارستیزی را از شاخصه‌های اصلی کاندیدای اصلح برشمرد و ادامه داد: باید کسی را انتخاب کنیم که اهل کنار آمدن با دشمنان و عهدشکنان نبوده و همواره در پی مذاکره نباشد؛ امروز متأسفانه بعضی از آقایان هستند که علی رغم عهد شکنی‌های پی در پی دشمن باز هم به ادامه مذاکرات مشغول هستند.

**دشمن با انتشار شبهات تلاش می‌کند مشارکت را کاهش بدهد

رسا/ عضو جامعه مدرسین گفت: دشمن با انتشار شبهات تلاش می‌کند مشارکت را کاهش بدهد و تهدید کرده، دست به عملیات میدانی خواهد زد، باید در رفع این شبهات بکوشیم. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آشتیانی، در آغاز نشست مبانی نقش مردم در نظام اسلامی که با حضور جمعی از فرهنگیان و دانشجویان برگزار شد نقش فضای مجازی را در گسترش شبهات انتخاباتی مؤثر دانست و اظهار داشت: دشمن و غرب گراها دارند به شدت در این فضا کار می‌کنند تا با پدیده کاهش مشارکت روبرو باشیم. وی افزود: هر ثانیه و هر دقیقه را مغتنم بشمارید و توجه داشته باشید که باید با اطرافیان خود صحبت کنیم و این شبهاتی که در فضای مجازی وجود دارد را برطرف نماییم. با نیامدن به صحنه انتخابات هیچ تغییر مطلوب و مثبتی حاصل نمی‌شود.

**خبرها درباره تحویل سیستم ماهواره‌ای به ایران جعلی است

ایسنا/ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، گزارش ها درباره قصد مسکو برای فروش فناوری ماهواره‌ای پیشرفته به ایران با قابلیت رهگیری اهداف نظامی را رد کرد. وی که با خبرگزاری ان.بی.سی مصاحبه می‌کرد، در این باره گفت: این فقط یک خبر جعلی است. دست کم من از این موضوع بی خبرم. شاید هم آنهایی که درباره این مسئله حرف می‌زنند، بیشتر (از ما) می‌دانند. این (ادعا) بی معنی و مزخرف است. پوتین در عین حال افزود: ما برنامه‌های همکاری با ایران داریم که شامل همکاری‌های فنی و نظامی هم می‌شود.این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست روز پنج شنبه در گزارشی مدعی شد که روسیه در حال تدارک مقدمات برای تحویل یک ماهواره پیشرفته به ایران با نام «کانوپوس- وی» است که به دوربینی با قابلیت مشاهده و ضبط تصاویر با وضوح بالا مجهز است.

**پاسخ عراقچی به نماینده آمریکا در امور ایران

ایسنا/ سید عباس عراقچی، معاون سیاسی و رییس تیم مذاکره کننده ایران در وین، در صفحه توییتر خود نوشت:ترامپ رفته است، اما تحریم‌های غیرقانونی و جنایت بار او همچنان برقرارند. نیازی به اشک تمساح نیست وقتی که تلاش‌های آمریکا برای تحمیل رنج و مصیبت به ٨٢ میلیون ایرانی ادامه دارد. تروریسم اقتصادی، آن هم در بحبوحه بیماری کرونا،  جنایت علیه بشریت است. رابرت مالی در اقدامی مداخله جویانه با انتشار یک توییت، خواستار احترام به حقوق بشر و آزادی بیان در ایران شده بود.

**ارائه طرحی در سنای آمریکا برای مشروط کردن توافق با ایران به تائید کنگره

ایلنا/ گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا طرحی را ارائه کرده‌اند که بر اساس آن، هر گونه توافق با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور، باید به تائید قانون‌گذاران آمریکایی برسد. این طرح به ابتکار عمل «ران جانسون» سناتور جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین و ۲۱ نفر سناتور جمهوری‌خواه دیگر ارائه شده است. بر اساس این لایحه، سنا می‌تواند تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک را وتو کند، چرا که توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان یک «معاهده» در نظر می‌گیرد که باید به تائید دو سوم اعضای مجلس سنا برسد.

**حملات گسترده جبهه النصره به حومه «ادلب»

مهر/ مرکز روسی نظارت بر آشتی سوریه با صدور بیانیه‌ای از افزایش حملات گروه تروریستی جبهه النصره به مناطق کاهش تنش در حومه ادلب خبر داد. این مرکز عنوان کرده است: طبق آخرین گزارش ها، طی ۲۴ ساعت گذشته حملات متعددی از روستاهای مجدلیا و سان به مواضع ارتش سوریه در مناطق کاهش تنش انجام شده است. این نشان می‌دهد که تروریست ها به صورت برنامه ریزی شده چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.

**آغاز واردات برق از جمهوری آذربایجان

ایرنا/ «مصطفی رجبی مشهدی» اگفت: با سنکرون شدن خطوط انتقال برق مغان به شبکه برق جمهوری آذربایجان، واردات برق از این کشور آغاز شد. وی ادامه داد: هم اکنون ۷۳ مگاوات برق از این خط انتقال به شبکه داخلی ایران تزریق می‌شود. رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: میزان برق وارداتی از این خط انتقال تا ۱۳۰مگاوات در ساعت پیک مصرف قابل افزایش است. سخنگوی صنعت برق با بیان این که صنعت برق همه توان و ظرفیت‌های خود را برای تامین برق مورد نیاز داخل به کار گرفته است، افزود: در کنار بکارگیری همه ظرفیت‌ها برای واردات و افزایش تولید برق، مشترکان خانگی با سهم پنجاه درصدی در اوج مصرف از نقشی بسیار تاثیرگذار در این میان برخوردار هستند.

**افزایش اقدام به خودکشی نوجوانان آمریکایی در دوران کرونا

ایرنا/ آژانس بهداشت عمومی ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد: از اوایل مه (اردیبهشت/خرداد) ۲۰۲۰ میلادی، اقدام به خودکشی در میان نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال به خصوص دختران افزایش یافته است. این آژانس در گزارش خود افزود: در تابستان ۲۰۲۰ میلادی (از اواخر ژوئیه تا اواخر اوت) آمار اقدام به خودکشی در میان نوجوانان ۲۲ درصد در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش یافته است. در این گزارش آمده است، سیر صعودی اقدام به خودکشی در میان نوجوانان ایالات متحده در زمستان (از اواخر فوریه ۲۰۲۰ تا اوار مارس ۲۰۲۱ میلادی) همچنان تداوم داشته و درمقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳۹ درصد افزایش یافته است.

**نماینده اسرائیل در مراکش روی زمین مانده است!

ایسنا/ روزنامه هاآرتص نوشت: پس از گذشت شش ماه از تعیین دیوید گوورین، به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی در مراکش، همچنان هیئت صهیونیستی در هتلی در رباط اقامت دارد؛ چرا که مالکان مراکشی قبول نمی‌کنند دفاتر مورد نیاز را به هیئت صهیونیستی اجاره دهند. در پی بروز این مشکلات، دولت مراکش پیشنهاد داده به این هیئت ساختمانی دور از مرکز شهر داده شود اما رژیم صهیونیستی با این پیشنهاد مخالفت و اعلام کرده است می‌خواهد هیئتش در کنار دیگر سفارتخانه‌ها باشد به این امید که این هیئت روزی یک سفارت کامل شود.

**کشتی‌های ایران در اقیانوس اطلس را رصد می‌کنیم

باشگاه خبرنگاران/ جان کربی، سخنگوی پنتاگون در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا تمام حرکت‌های دو کشتی ایرانی که برای نخستین بار وارد آب‌های اقیانوس اطلس شده‌اند را زیر نظر دارد. مقامات آمریکا کاملاً به رفتار‌های این دو کشتی نظارت دقیق دارند. کربی در ادامه نشست خبری خود عنوان کرد: ما قصد نداریم در مورد اهداف این کشتی‌ها حدس بزنیم؛ ولی تمامی رفتار‌های آن‌ها را از نزدیک رصد می‌کنیم. باید اهداف این کشتی‌ها در حرکت به سوی اقیانوس اطلس را از مقامات ایرانی بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *