خبرروز ۱۴۰۰/۰۳/۱۱

سخنگوی وزارت امور خارجه: ناوهای ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارند و هیچ‌ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند

وزیر بهداشت خبر داد: آغاز واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی کرونا از هفته آینده واکسن های برکت و پاستور از بی‌ضررترین و با کیفیت‌ترین واکسن‌ها هستند

آیت‌الله استادی: مراکز حوزوی از موازی کاری دوری کنند

آیت‌الله خاتمی: پشتیبانی از نظام اسلامی با حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی محقق می‌شود

آیت‌الله اراکی: آنچه در نظام جمهوری اسلامی حاکم است، رأی مردم است

*جام جم ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** صدور مجوز مصرف داوطلبانه ۲واکسن‌ داخلی به‌زودی

 کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذاودارو در توییتی در مورد واکسن کرونای انستیتو پاستور و کووایران‌برکت نوشت: باتوجه به نتایج مطلوب و موفقیت‌آمیز فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور ایران و واکسن کوویران‌برکت و ایمنی و ایمنی‌زایی مطلوب این دو واکسن و نتایج اولیه فازسوم کارآزمایی بالینی آنها، به‌زودی مجوز مصرف داوطلبانه این دو واکسن صادر می‌شود.

*همشهری ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** نقص کار ما را علنی به مردم بگویید

در جلسه علنی دیروز مجلس مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و نامزد ردصلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری، نطق خود را با تشکر از شورای نگهبان به دلیل ردصلاحیت آغاز کرد و گفت که این اقدام بار سنگینی را از روی دوش او برداشته است؛ اما در ادامه گفت که «از آنها خواهش می‌کنم هر اشکال یا نقصی در کار ماست را علنا و شفاف در جامعه بگویند و بگویند چه عیب‌هایی داریم.» وی تأکید کرد: «رئیس جمهور باید تبلور تمام ملت ایران باشد. انصاف را مراعات کنید؛ بروید ارزیابی کنید و متوجه شوید که مردم پشت سر ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند و ما مقصر هستیم. اگر رفتارمان را اصلاح نکنیم، مملکت در خطر است.»

*کیهان ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** ناوهای ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارند و هیچ‌ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:
ـ ایران همواره در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و این حق را براساس حقوق بین‌الملل دارد و می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد، هیچ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند.
ـ مسئولیت برگزاری انتخابات در خارج از کشور با وزارت امور خارجه است، دیروز هم نشستی در این خصوص در وزارت خارجه برگزار شد. سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها دستورالعمل‌های لازم را گرفته‌اند.
ـ گفت‌وگوهای وین هیچ ارتباطی به مسائلی از جمله زندانیان ندارد. برای جمهوری اسلامی آزادی اتباعی که به گروگان گرفته شده‌ و به‌ناحق و به‌بهانه‌های واهی در زندان‌های آمریکا هستند، اولویت است.
ـ دولت کانادا باید روزهای تاریکی را که علیه بومیان این سرزمین از جمله نسل کشی و مشکلاتی که برای زنان این سرزمین بوجود آورده است جبران کند.
ـ ما مذاکراتی را که در وین انجام می‌دهیم، با دقت و وسواس جلو می‌بریم. هر دوری از مذاکرات می‌توانسته دور آخر باشد ولی چون موضوعاتی باقی مانده به دور بعدی کشیده شده است.
ـ همه تحریم‌های برجامی آمریکا و تمام تحریم‌های ‌ترامپ باید رفع شود و در عین حال راستی‌آزمایی صورت بگیرد.
ـ از زمان کلینتون، آمریکا نفتی از ایران خریداری نکرده است.
خطیب‌زاده همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در تلاش برای جلب رضایت دشمن قسم‌خورده برجام، اهداف مذاکرات وین را تحریف می‌کنند. مایه دلسردی است!

** نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و چین در وین

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در توئیتی از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، چین و روسیه در روز دوشنبه در وین خبر داد. غریب آبادی نوشت: رؤسای هیئت‌های ایران، روسیه و چین مسائل مرتبط با گفت‌وگوهای جاری برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
بعد از نشست سه‌جانبه دیروز ایران، روسیه و چین، عراقچی با روسأی هیئت‌های سه کشور اروپایی و همچنین نماینده اتحادیه اروپا به گفت‌وگو نشست.

** کارخانه‌ها در غزه تولید انبوه موشک را از سر گرفتند

«فتحی حماد» ، عضو دفتر سیاسی حماس، شامگاه یکشنبه گفت: کارخانه‌ها و کارگاه‌های ما کار تولید هزاران موشک را از سر گرفتند، تا گردن‌کشی [بنیامین] نتانیاهو [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی] را در قدس و تل‌آویو متوقف کنند. «یحیی سنوار»، رئیس‌حماس در غزه، نیز تأکید کرد: «گزینه جنگ علیه اسرائیل و اقدامات تبعیض‌آمیزش علیه فلسطینی‌ها، هنوز پابرجاست. اما فلسطینی‌ها به دنبال جنگ نیستند، چرا که جنگ هزینه‌های سنگینی دارد. اما این جنگ تا ابد ادامه خواهد داشت، چرا که اسرائیل زمین‌های ما را اشغال و مردم ما را آواره کرده است و همچنان دست به کشتار می‌زند.»

*شرق ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** ممکن است باز برای مشورت به پایتخت‌ها برگردیم

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: «ممکن است لازم باشد هیئت‌ها یک بار دیگر برای مشورت‌های بیشتر به کشورهایشان مراجعه کنند. هرچند هنوز در‌این‌باره تصمیم قطعی گرفته نشده است». عراقچی درباره روند مذاکرات در وین گفت: «مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم. فکر می‌کنیم تاکنون پیشرفت‌های خوبی داشتیم و مسیر خوبی را طی کردیم». وی اضافه کرد: «الان در نقطه‌ای هستیم که به اختلافات بارزی که وجود دارد پرداخته می‌شود. متن‌ها تهیه شده و مقدار زیادی از متون آماده است ولی مسائل اختلافی تحت بررسی است». وی ادامه داد: «ظرف دو، سه روز آینده کار را ادامه ‌خواهیم داد ولی شخصا هنوز مطمئن نیستم مذاکرات در این دور به پایان برسد».

*ایران ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** روابط ایران و آذربایجان در همه ابعاد به سطح راهبردی ارتقا یافته است

رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با بررسی روند اجرای توافقات دو کشور و راه‌های تحکیم روز افزون سطح مناسبات و همکاری‌های تهران – باکو در راستای منافع دو ملت، بر تسریع در عملیاتی شدن پروژه‌های مشترک بویژه در حوزه انرژی و حمل و نقل تأکید کردند. واعظی در دیدار «شاهین مصطفی‌اف»، گفت: امروز روابط دو کشور با اراده رؤسای جمهوری دو کشور در همه ابعاد به سطح راهبردی ارتقا یافته است. وی تسریع در اجرا و عملیاتی شدن توافقاتی را که بین رؤسای جمهوری دو کشور به امضا رسیده مورد تأکید قرار داد و گفت: ضرورت دارد با سرعت بیشتری فعالیت‌های خود را پیگیری کنیم تا در دو ماه باقی‌مانده این توافقات به نتیجه نهایی برسند.

**  مطالعه میدان آزادگان به شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد

مطالعات میدان نفتی آزادگان در قالب امضای سه تفاهمنامه به پنج شرکت اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد. به واسطه این تفاهمنامه‌ها، پنج شرکت اکتشاف و تولید ایرانی (صاحب ‌صلاحیت برای تبدیل شدن به E&P) در سه بخش جنوبی، مرکزی و شمالی آزادگان به منظور توسعه میدان مطالعات انجام خواهند داد. همچنین در این مراسم، عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک نیز کلید خورد.
وزیر نفت در این آیین گفت: ما براحتی می‌توانیم به تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت دست یابیم و این رقم هدف عجیب و غریبی نیست. بیژن زنگنه با تأکید بر ضرورت افزایش تولید نفت ایران بیان کرد: به نظرم هر دولتی بر سر کار آمد، باید تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را جزو نخستین برنامه‌های خود قرار دهد.

*جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** افتتاح ۳ طرح بزرگ صنعت آب در آذربایجان شرقی

سه طرح سد «قیز قلعه‌سی»، سد گردیان و شبکه پایاب یکانات با حضور وزیر نیرو افتتاح شدند. برای ساخت و بهره‌برداری این طرح‌ها در مجموع حدود ۹۹۰ میلیارد تومان هزینه شده است. تامین حقابه ایران به مقدار یک میلیارد مترمکعب در سال از رودخانه مرزی ارس، آبیاری ۷۴ هزار هکتار، تأمین سالانه ۴۰ مگاوات برق با احداث نیروگاه در محل سد و ایجاد ‌اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۸۵ هزار نفر از جمله اهداف احداث سد قیزقلعه‌سی است. سد گردیان با مخزنی به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب، آبیاری ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی دیم در شهرستان جلفا را فراهم خواهد کرد. شبکه پایاب یکانات به وسعت هزار و ۳۵۰ هکتار موجب ایجاد ۳ هزار شغل مستقیم برای مردم منطقه خواهد شد.

** ایران با انتقال نفت از خط لوله، تنگه هرمز را دور می‌زند

 به گزارش بلومبرگ، ایران با آغاز انتقال نفت خام از طریق خط لوله استراتژیک گوره ـ جاسک، تنگه هرمز را دور می‌زند. این نفت خام از تلمبه خانه شماره ۲ عبور کرده و به تأسیسات نزدیک بندر جاسک رسیده است. هیچ اطلاعات دقیقی در مورد میزان نفت انتقال یافته وجود ندارد. این گزارش افزوده است: بیشتر صادرات انرژی ایران در حال حاضر از تنگه هرمز صورت می‌گیرد، یک گذرگاه کشتیرانی باریک در خلیج فارس که به دنبال خروج دونالد ترامپ از قرارداد اتمی برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه بخش نفت و اقتصاد ایران دچار مشکلات فراوانی شده بود.

*وطن امروز ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** مردم ایران آینده‌ای بهتر را در رجوع به صندوق‌های رأی می‌بینند

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، نوشت: انتخابات پرشکوه در ۲۸ خرداد نشان خواهد داد که مردم ایران به‌رغم تنگناهای موجود، امید به آینده‌ای بهتر را با استفاده از فرصت بی‌بدیل تغییر مدیریت در کشور در رجوع به صندوق‌های رأی می‌بینند.

** باید کودتا کنیم

«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، انجام کودتا علیه دولت این کشور را خواستار شد. فلین در جلسه پرسش و پاسخ کنفرانس گروه «کیواِنان» در ایالت تگزاس گفت: «می‌خواهم بدانم چرا آنچه در میانمار انجام شد نمی‌تواند در اینجا اتفاق افتد؟». این ژنرال بازنشسته آمریکایی در میان فریاد تشویق افراد شرکت‌کننده در این کنفرانس، ادامه داد: «هیچ دلیلی ندارد. منظورم این است که باید اینجا هم اتفاق افتد».

*جوان ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
**  واکسیناسیون «تمام ایرانی» از هفته آینده

وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی کرونا از هفته آینده خبر داد. نمکی با بیان اینکه همانطور که پیش از این وعده داده‌بودیم در خرداد و پایان بهار واکسن ایرانی آماده تزریق برای عموم مردم است، گفت: «واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی از هفته آینده آغاز خواهد شد». وی با بیان اینکه ما به اندازه کافی درخواست تزریق واکسن ایرانی کرونا را در بین مردم داریم، خاطر نشان کرد: «یکی از بی‌ضررترین و با کیفیت‌ترین واکسن‌ها برکت و پاستور هستند و ما طبق قولی که داده‌بودیم عمل کردیم و از روز‌های آینده این دو واکسن را وارد واکسیناسیون عمومی خواهیم کرد.»

** نیرو‌های مسلح می‌توانند در حوزه فضا پیشتاز باشند

سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا به دعوت رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از توانمندی‌های تحقیقاتی و اجرایی این پژوهشگاه بازدید کرد و در جمع مدیران و محققان این پژوهشگاه با اشاره به توسعه فناوری‌های نوین مبتنی بر فناوری‌های فضایی و حضور در فضا به عنوان یکی از روند‌های کلان تغییرات جهانی گفت: ایران باید در فضا حضور مؤثری داشته باشد و چندین ماهواره را امسال با کاربرد‌های مختلف به فضا پرتاب کند، حتی در این رابطه نیرو‌های مسلح می‌توانند در این حوزه پیشتاز باشند.

*آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** خاک یمن را ترک نکنید شعله‌های آتش به شما خواهید رسید

دولت نجات ملی صنعا، وابسته به جنبش انصارالله یمن با اشاره به اینکه اقدامات اشغالگران در جزایر یمنی ناقض قوانین بین‌المللی و محرک مردم این کشور هستند، تاکید کرد: اقدامات مجرمانه اشغالگران عربستانی-اماراتی-آمریکایی در جزایر یمن مستقیما به امنیت ملی یمن و منطقه ضربه می‌زنند اما صبر مردم یمن در برابر این تجاوزات نفرت‌انگیز در جزایر یمنی هرگز طولی نخواهد کشید و ملت یمن گزینه مناسبی را انتخاب کرده و در پیش خواهند گرفت. دولت صنعا در ادامه با بیان اینکه اگر خاک یمن را ترک نکنید شعله‌های آتش به شما خواهید رسید هشدار داد: هر شرکتی که اقدام به امضای توافقنامه‌ای با مزدوران دشمن کند، تمامی اقدامات قانونی علیه‌اش اتخاذ خواهند شد.

*خراسان ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** احتمال اعزام ۲ هزار زائر ایرانی به حج

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از قطعی‌شدن برگزاری مراسم حج امسال و اعزام احتمالی دوهزار زائر ایرانی به سرزمین وحی خبر داد. علی مرعشی افزود: دولت عربستان دستورالعملی در راستای برگزاری مراسم حج امسال اعلام کرده است که با توجه به سهمیه هر کشور در سال‌های گذشته و نسبتی که وجود داشت، احتمالا حدود ۱۵۰۰ نفر سهمیه به ایران تخصیص داده می‌شود که با توجه به نزدیک‌شدن روابط سیاسی، احتمال افزایش این سهمیه به دوهزار نفر نیز وجود دارد.

** علت مشارکت پایین سوءمدیریت کارگزاران قبلی است

حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: علت مشارکت پایین سوءمدیریت کارگزاران قبلی است، برخی می‌خواهند علت مشارکت پایین را به گردن شورای نگهبان بیندازند در حالی‌که عملکرد ضعیف افراد، باعث دلسردی شده است.

*رسالت ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** سفارت امارات در تل‌آویو رسما افتتاح شد

روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که با برافراشته شدن پرچم امارات در کنار پرچم رژیم صهیونیستی، سفارت ابوظبی در تل‌آویو رسما آغاز به کار کرد. دفتر سفارت امارات در ساختمان بورس اوراق بهادار تل‌آویو که میزبان چندین شرکت فناوری اسرائیل نیز است واقع شده است. «محمد الخواجه» سفیر امارات از روز اول مارس ۲۰۲۱ در سرزمین‌های اشغالی مستقر شده است. وی طی درگیری اخیر رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین به ابوظبی رفته بود و چندین روز در تل‌آویو که یکی از اهداف موردحمله فلسطینی‌ها بود حضور نداشت. همسر و فرزندان وی همچنان در امارات به سر می‌برند اما قرار است به زودی به فلسطین اشغالی بروند.

*مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** سفر وزیر کشور تاجیکستان به ایران

وزارت کشور تاجیکستان اعلام کرد یک هیات بلندپایه دولتی به ریاست وزیر کشور تاجیکستان برای دیدار با مقامات ایرانی راهی تهران شدند. مقامات رسمی تاجیکستان به ریاست وزیر کشور «رمضان رحیم‌زاده» تاجیکستان را به مقصد ایران ترک کردند. هئیت بلندپایه تاجیکستان در دیدار با مقامات رسمی ایران درباره همکاری‌های دوجانبه در زمینه مسائل امنیتی، مبارزه علیه تروریسم و افراط گرایی و مسائل دیگر گفت‌وگو خواهند کرد. همچنین در این ملاقات چندین سند همکاری امضا خواهد شد.

** ابلاغ ۳ دستورالعمل از سوی ستاد انتخابات کشور به ۷ نامزد

 موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، با بیان اینکه ستاد انتخابات کشور اهتمام جدی به دو مقوله مهم تبلیغات عادلانه برای نامزدها در تریبون‌های رسمی کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی نامزدها و ستادهای ملی و استانی ایشان دارد، گفت: دستورالعمل بهداشتی انتخابات مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا، دستورالعمل نحوه تضمین برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از امکانات دولت و دستورالعمل تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و موارد مجاز و غیرمجاز به ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

*آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** وامدار پولدارها نشوید

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: هزینه‌های انتخاباتی باید کاملاً شفاف و با حساب و کتاب باشد و نامزدهای انتخابات مراقب باشند تا وامدار افراد و جناح‌ها نشوند. حجت‌الاسلام ذوالنوری اظهار داشت: هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید مواظب باشند تا برای رسیدن به هدف خود در انتخابات، مسیر خلاف و غلطی را انتخاب نکنند.

** بهره‌برداری از ۲۹ طرح معدنی

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: ۲۹ طرح معدنی و صنایع معدنی آماده بهره‌برداری است که از این میزان ۱۳ طرح در زنجیره فولاد، ۶ طرح در صنعت مس و ۱۰ طرح در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است. جعفری گفت: بیش از ۱.۹ میلیارد دلار طرح در زنجیره فولاد، مس، سرب و روی، طلا، فروکروم، تولید نفلین سینیت، فسفات و همچنین بخش زیرساختی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

*قدس ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** مواضع روزانه نامزدها

علیرضا زاکانی: * با دقت در تنظیم مناسبات اساسی در کشور می‌شود تورم را با یک شیب مناسب تا قریب ۲۰ درصد کاهش دهیم. * در سال ۹۸ در بورس افراد حقیقی بالای هزار میلیارد تومان نداشتیم، اما در سال ۹۹ با زدن جیب مردم، برخی از حقوقی‌ها شرایط جدیدی پیدا کردند که باید پاسخگو باشند.
آیت‌الله رئیسی: * باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود. * دولت ما برای درآمدزایی مردم از اینترنت برنامه‌های روشنی دارد.
امیرحسین قاضی‌زاده: * با ۵۱ پروژه، تورم را به زیر ۵ درصد می‌رسانیم. * در حوزه اشتغال برنامه ضربتی دوساله داریم. * به ازای هر ایرانی بسته ماهانه ۳۰۰هزار تومانی را طراحی کردیم. * مدل ما برای اداره کشور، شهرـ‌کشور است، یعنی هر منطقه اختیارات دولت را دارد.
عبدالناصر همتی: * دولت من دولت تقابل نیست و اگر نتوانم مشکلات را برطرف کنم دلایل را به مردم می‌گویم. * من به عنوان اقتصاددان آمدم تا تیم اقتصادی زیرنظر من باشد. * تحریم مهم‌ترین تأثیر را بر اقتصاد کشور دارد و بیش از ۵۰ درصد مشکلات به دلیل تحریم است.
سعید جلیلی: * هر یک از افرادی که سوخت‌بر یا کولبر نام دارند می‌توانند به نیروهای فعال در اقتصاد کشور و صادرکننده موفق تبدیل شوند. * برنامه دولت من از روز نخست این است که در بازار ثبات ایجاد کند.
محسن رضایی: * اگر از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی صحبت می‌کنم، این حرف دقیق و عملی است و می‌توان به نحوی اجرا کرد که تورم‌زا هم نباشد؛ بی‌عدالتی را با تخصص باید تمام کرد. * من تضمین‌های لازم را می‌گیرم و تلاش می‌کنم تا اف.ای.تی.اف تصویب شود.
محسن مهرعلیزاده: *من با این انگیزه آمده‌ام که سیاست خارجه، اقتصاد، فرهنگ و روابط اجتماعی را به دوره عقلانیت برگردانم که خاستگاه اندیشه اصلاح‌طلبی است. * من برای جلوگیری از تندروی‌ها، انحراف‌ها و فشارها به میدان آمده‌ام. * دولت من با انجام گفت‌وگو با همه طرف‌های برجام و آمریکا، برجام را زنده خواهد کرد.

*اعتماد ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** نمایندگان از پاسخ وزیر راه قانع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان سوال نماینده ورزقان درخصوص محورهای تردد این منطقه پس از به رای گذاشتن این سوال از پاسخ وزیر راه و شهرسازی قانع شدند. دهقان نماینده سوال‌کننده پس از استماع صحبت‌های وزیر، سوال را به رای گذاشت و از مجموع ۲۱۳ نفر از نمایندگان حاضر در صحن آنان با ۱۲۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع قانع شدند.

** شکایت از خبرگزاری فارس برای اعلام زودهنگام اسامی نامزدها

رییس ستاد انتخابات کشور از شکایت از خبرگزاری فارس به‌ دلیل افشای اسامی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری قبل از اعلام رسمی خبر داد. جمال عرف گفت:«هنوز وزارت کشور اسامی تایید صلاحیت شده‌ها را نداشت و شورای نگهبان هم اسامی را به ما اعلام نکرده بود اما خبرگزاری فارس این اسامی را منتشر کرد.» وی تاکید کرد: «این اعلان‌ها می‌تواند تنش‌زا باشد و جزو خط قرمزهای ماست و با آنها برخورد می‌شود.»

*اطلاعات ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** ایران کشوری الگو در میزبانی از پناهجویان است

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در گزارشی از وضعیت پناهجویان افغان در جهان، از تلاش‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از حدود ۶/۳ میلیون پناهجوی افغان قدردانی و ایران را کشوری الگو برای میزبانی از پناهجویان معرفی کرد. کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان و آوارگان، در این گزارش تصویری از حضور کودکان افغان در مدارس ایرانی منتشرکرد و نوشت: جهان نباید تلاش‌ها، نقش و سهمی را که ایران در مدت بیش از ۴۰ سال برای میلیون‌ها پناهجوی افغان ایفا کرده است، فراموش کند.

** هیچ شرکت خارجی مجوز استخراج رمزارز در ایران را ندارد

علیرضا هادی مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صنعت در مورد میزان حضور خارجی‌ها در حوزه استخراج رمزارز در کشور گفت:‌ کشورهای خارجی به صورت مستقیم در استخراج رمزارز در ایران فعالیت ندارند، اینها در قالب بنگاه‌های ایرانی هستند که سرمایه‌گذاری خارجی دارند؛ مثل اینکه چند درصد از یک شرکت داخلی برای شخصی با ملیت دیگر باشد. اما هیچ شرکت خارجی مستقل از ما مجوز نگرفته است.

*شهروند ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
** دومین محموله کمک‌های دارویی قطر وارد تهران شد

وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر از ورود دومین محموله کمک‌های پزشکی قطر به ایران خبر داد. اردکانیان گفت: «داروهایی که یکشنبه شب و دیروز به تهران رسیده، مشتمل بر اقلام متعددی از داروهای بیماری‌های خاص است.» او با تقدیر از همکاری‌های صمیمانه دولت قطر افزود: «دومین محموله کمک‌های پزشکی قطر در راستای گسترش همکاری‌های ایران و قطر و در ادامه ارسال کمک‌های دارویی از قطر وارد کشور شده است.»
 
*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

**باید کاری شود تا جوان‌های ما بیشتر به کتاب و کتابخوانی ترغیب شوند

حوزه/ حضرت آیت‌الله علوی گرگانی در دیدار سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، گفتند: محصول پیامبر عزیز ما کتاب بوده است و دنبال سواد و سوادآموزی رفتن یک امر مهم و بزرگی است که باید درباره آن تامل و تفکر کرد. ایشان افزودند: متاسفانه جوانان امروزی در کشور کمتر از سایر کشورها به کتاب و مطالعه مراجعه دارند. باید طوری جوانان را ترغیب کنیم که علاقه آنها به خواندن و مطالعه بیشتر شود. متاسفانه در آمارهای بین‌المللی، وضعیت ایران نسبت به سایر کشورها در حوزه مطالعه و کتابخوانی مطلوب نیست. باید کاری شود تا جوان‌های ما بیشتر به کتاب و کتابخوانی ترغیب شوند.

**مراکز حوزوی از موازی کاری دوری کنند

 رسا/ آیت‌الله استادی دردیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات گفت: فعالیت‌های مرکز خدمات بسیار ارزنده است، چراکه فعالیت‌هایش باعث می‌شود مشکلات طلاب کاهش یابد. وی تأکید کرد: اینکه مشکلات طلاب را برطرف می‌کنید ارزش بسیاری دارد و آثار مثبت بسیاری برای حوزه و نظام خواهد داشت. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: رسالت و مأموریت مراکز حوزوی مشخص است و این مراکز باید تلاش کنند که از موازی کاری‌ها در حوزه جلوگیری شود و از این طریق کیفیت فعالیت‌هایشان را ارتقا دهند. وی ادامه داد: جنس خدماتی که در شهرک مهدیه ارائه می‌شود از نوع فعالیت‌های مرکز خدمات است و باید مدیریت این شهرک به مرکز خدمات حوزه واگذار شود. وی گفت: عموم طلاب و روحانیون با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه هستند و نیاز است برای رفع مشکلات آنان بیشتر تلاش کنید.

**پشتیبانی از نظام اسلامی با حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی محقق می‌شود

راه آرمان/ آیت‌الله خاتمی گفت: از مواردی که امام راحل و مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند حضور در انتخابات است، در انتخابات دو نکته حضور و انتخاب اصلح مسئله کلیدی است. عضو فقهای شورای نگهبان افزود: آنچه که در این دوره انتخابات باید تأکید بیشتری بر آن داشت، مسئله حضور است به دلیل آنکه دشمنان انقلاب و بازی خورده‌های آنها با چند واسطه دارند به دنبال کم رمق و حضور حداقلی مردم هستند؛ در این شرایط سخن از این جناح آن جناح و این حزب و آن حزب نیست اینجا سخن از انقلاب و نظام اسلامی است. نایب رئیس جامعه مدرسین تأکید کرد: کسانی که مردم را به عدم حضور تشویق می‌کنند؛ تحقیقا آب در آسیاب دشمنان نظام و انقلاب می‌ریزند؛ چرا که حضور حداکثری موجب پشتیبانی قوی از نظام اسلامی می‌شود و حضور حداقلی آسیب جدی است؛ بنابراین این دور تأکید بیشتر بر حضور داریم که هم تکلیف شرعی است و مصداق امر جامع است که در سوره نور آیه ۵۵ آمده است.

**آنچه در نظام جمهوری اسلامی حاکم است، رأی مردم است

حوزه/ آیت‌الله اراکی، ضمن پرداختن به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: درغرب و در نظام سرمایه داری مردم احساس می‌کنند، کسانی که تکلیف آنها را تعیین می‌کنند و همه قدرت در دست آنها است، یک درصد جامعه می‌باشند که آن هم سرمایه داران می‌باشند و تبعا هیچ نقشی برای مردم در این راستانیست. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: انتخابات در ایران اسلامی، کاملا برعکس است. مردم تعیین کننده می‌باشند. دلیل ما روشن است. از سویی افرادی انتخاب می‌شوند که هیچ جریان سیاسی خاصی با آنها نبوده، دفعتا جلو می‌آیند و خودشان را مطرح کنند. می‌توانند برنامه و شعارهایی را ارائه دهند و کاری کنند که نظر اکثریت مردم را جلب کنند. مثلا در دوره آقای احمدی نژاد، کسی ایشان را نمی شناخت. توانست وارد انتخابات شود و نظر مردم را به خود جلب کند و دو دوره رئیس جمهور ایران شود. با این که آدم ناشناخته‌ای بود.

**تقدیر رئیس سابق دانشگاه الزیتونه تونس از اقدام آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/ رئیس دانشگاه بزرگ الزیتونه تونس درنامه‌ای از اقدام آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی تجلیل نمود دراین نامه آمده  است: پیام ارزشمند شما که در آن از اقدام رئیس دادگاه قانون اساسی اتریش آقای کریستوف گرابنوارتر مبنی بر ابطال حکم دادگاه غیرعادلانه‌ای که حق پوشیدن حجاب را از زنان مسلمان دریغ کرده بود،‌ تجلیل کرده و از ایشان به خاطر این عدالت‌ورزی و یاری حق تشکر کرده بودید، را دریافت کردم. من نیز به نوبه خودم از توجه شما به این امر و نیز اهتمام جنابعالی نسبت به مسائل مسلمانان ساکن در کشورهای غربی سپاسگزارم. وی در ادامه افزود: امت اسلامی در این اوضاع نابسامان و در میانه این امواج متلاطم، بیش از پیش به حکمت و بصیرت در مسیر رسیدن به خدای متعال و نیز وحدت کلمه و دوری از تفرقه و وانهادن اوهام و نیز صدق نیّت و تلاش برای دستیابی به خیر و خوبی نیازمند است.

**ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف تعیین شده در برجام رسیده است

تسنیم/ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران اکنون ۱۶ برابر سقف تعیین شده در برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد وهمچنین ذخایر اورانیوم ایران طی دوره سه‌ماهه مورد بررسی (اواخر بهمن‌ماه تا اواخر اردیبهشت‌ماه) حدود ۲۷۳ کیلوگرم نسبت به دوره قبلی افزایش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی در ایران را ۶۲. ۸ کیلوگرم اعلام کرده است. در این گزارش آمده است آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است و ایران پروتکل الحاقی را اجراء نکرده است و همچنین اظهارنامه‌های خود در این رابطه را بروز رسانی نکرده است. آژانس قادر به انجام هیچ دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی در سایت ها و اماکن ایران نبوده است.

**پیش‌بینی افسر صهیونیست درباره سناریوی دردناک برای اسرائیل در جنگ با حزب‌الله

تسنیم/ یک افسر صهیونیست با اشاره به ضعف جبهه داخلی این رژیم در مقابله با تهدیدها، درباره جنگ احتمالی آینده با حزب‌الله یک سناریوی دردناک برای اسرائیل پیش‌بینی کرد. «تل لیو رام» افسر صهیونیست در مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی معاریو اعلام کرد: در یک سناریوی نظامی که در آن پیش‌بینی می‌شود اسرائیل در جنگ آینده مقابل حزب‌الله و حماس قرار خواهد گرفت بخش‌های زیادی از مناطق اسرائیل در معرض تهدید موشک‌ها قرار دارند و همزمان با آن اوضاع در کرانه باختری و نیز داخل شهرهای عربی اسرائیل به‌شدت منفجر خواهد شد که این موضوع نیاز به تلاش واقعی جهت محافظت از جبهه داخلی دارد. این افسر صهیونیست افزود: در زمان حاضر عرصه غزه تهدید بزرگی برای اسرائیل محسوب می‌شود که ارتش و سرویس‌های امنیتی دیگر باید در مرحله آینده آماده مقابله با آن باشند.

**زمان خروج عربستان از یمن فرا رسیده است

تسنیم/ «بروس ریدل» پژوهشگر اندیشکده بروکینگز و تحلیلگر سابق سیا اعلام کرد: زمان بیرون راندن سعودی‌ها از استان المهره در شرق یمن و امارات از جزایر «میون» واقع در تنگه باب‌المندب در ساحل جنوبی غربی یمن فرا رسیده است. وی افزود: بیرون راندن این دو کشور شورای همکاری خلیج فارس از یمن جنگ‌زده که ریاض با مشارکت ابوظبی شش سال قبل با به‌راه انداختن جنگ آن را ویران کردند، نیازمند ائتلاف بین‌المللی است.

**از آمریکا درباره جاسوسی از مقامات اروپایی توضیح می‌خواهیم

تسنیم/ در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات بلندپایه چند کشور اروپایی، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که آمریکا باید در این خصوص توضیحات کاملی به متحدان اروپایی خود ارائه کند. امانوئل ماکرون اعلام کرد که واشنگتن باید در خصوص گزارش‌های منتشر شده مبنی بر جاسوسی از متحدان اروپایی خود توضیح بدهد. ماکرون گفت: «شنود مکالمات متحدان پذیرفتنی نیست. این یک رویه قابل‌ قبول میان متحدان نیست.» وی در ادامه تصریح کرد: «فرانسه و آلمان خواستار توضیحات کامل آمریکا درباره آنچه اتفاق افتاده، هستند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *