خبرروز ۱۴۰۰/۰۳/۰۶

رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس: می‌توانیم در عرض یک دقیقه صد‌ها موشک به قلب تل‌آویو شلیک کنیم

آیت‌الله حسینی بوشهری: حضور مردم در صحنه زمینه اجرای قوانین اسلامی  توسط مجریان صالح را فراهم می آورد

آیت الله مقتدایی مطرح کرد: عملکرد جامعه‌الزهرا مورد تأیید امامین انقلاب

آیت الله مدرسی یزدی: کاندیدایی که پایین‌ترین سطح معیارها را هم داشته باشد تأیید صلاحیت می‌کنیم

فرمانده تروریست‌های آمریکایی سنتکام: ایران توان حمله سایبری به زیرساخت‌های ارتش آمریکا را دارد

 
* جام جم ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** می‌توانیم در عرض یک دقیقه صد‌ها موشک به قلب تل‌آویو شلیک کنیم

رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در غزه در یک مصاحبه خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی، در ابتدا به ساکنان بیت‌المقدس و مدافعان مسجدالاقصی، ساکنان کرانه باختری و بیش از همه به فلسطینی‌های ساکن در مناطق اشغالی ۱۹۴۸ که به طور بی‌سابقه در حمایت از مسجدالاقصی به خیابان‌ها ریختند، سلام و درود فرستاد و گفت که ساکنان ۱۹۴۸ تلاش رژیم صهیونیستی برای ادغام آنها در جامعه صهیونیستی را تا ابد به شکست کشاندند. السنوار در ادامه همبستگی کم سابقه فلسطینی‌های آواره در کشور‌های دیگر و همچنین همراهی رسانه‌های جهانی با فلسطینی‌های ساکن سرزمین اشغالی را ستود. او با اشاره به جنگ ۱۲ روزه غزه گفت: مقاومت توانایی این را دارد که صد‌ها موشک در هر دقیقه با برد ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را به سمت دشمن صهیونیستی شلیک کند و در ساعات پایانی جنگ این امکان وجود داشت که ۳۰۰ موشک به سمت تل آویو شلیک شود، اما به احترام طرح آتش‌بس قطر از این اقدام صرف نظر شد.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** آمریکا و اسرائیل در برجام دارای هدف مشترک هستند

وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد که کشورش در مسئله برجام با اسرائیل دارای هدف مشترک است و فقط در روش‌های رسیدن به هدف مشترک، اختلاف نظر وجود دارد. وزیر خارجه آمریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده گفت: آمریکا و اسرائیل در این گزاره که هرگز نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود کاملاً متحد هستند. وی در ادامه گفت: ما هدف کاملاً یکسانی داریم. بر کسی پوشیده نیست گاهی با یکدیگر در خصوص نحوه تحقق آن هدف اختلافاتی داریم.
وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که آمریکا متحدانش از جمله اسرائیل را کاملاً در جریان پیشرفت مذاکرات وین قرار داده است.
او گفت: ما هدف یکسانی داریم. اجازه دهید ببینیم طی چند هفته آینده چه اتفاقی می‌افتد اما یکبار دیگر می‌توانم به شما بگویم که کاملاً با شریکانمان در خاورمیانه(غرب آسیا) در تعامل هستیم تا اطمینان حاصل کنیم آنها کاملاً از آنچه انجام می‌دهیم خبر دارند.

** ایران توان حمله سایبری به زیرساخت‌های ارتش آمریکا را دارد

ژنرال مکنزی، فرمانده تروریست‌های آمریکایی سنتکام گفت: یکی از نگران‌کننده‌ترین مسائل مربوط به ایران در ۱۰ سال گذشته ایجاد توان موشکی بالستیک بوده که مهم و قابل توجه است. مکنزی افزود: دیدیم که آنها وقتی عین‌الاسد را زدند، موشک‌هایشان دقیق بود و من بسیار نگران این توان موشکی بالستیک ایران هستم. فرمانده تروریست‌های آمریکایی سنتکام در پاسخ به این سؤال که دائما می‌شنویم که چین و روسیه عامل حملات سایبری به آمریکا هستند، آیا ایران هم توان چنین حملاتی به زیرساخت‌های ارتش آمریکا را دارد؟ گفت: بله معتقدم که ایران توان چنین حملاتی را دارد.

** حمایت حزب موتلفه اسلامی از آیت‌الله رئیسی

حزب موتلفه اسلامی با صدور بیانیه‌ای با‌ اشاره به اعلام شورای نگهبان و بر حسب رای قاطع شورای مرکزی و دبیران استان‌ها و شهرستان‌ها و اعضای حزب در سراسر کشور، حمایت خود را از آیت‌الله رئیسی اعلام کرد.

* شرق ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** آرامش قفقاز مسئله امنیت ملی ایران است

ظریف عصر دیروز چهارشنبه با آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف پیش‌ از ‌این دیدار با نیکول پاشینیان، کفیل نخست‌وزیری و آرا آیوازیان، کفیل وزارت امور خارجه ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در دیدار با آیوازیان، سفر به ایروان را فرصت مناسبی برای گفت‌وگو درباره شرایط ویژه منطقه توصیف کرد. وزیر امور خارجه ایران قفقاز را منطقه‌ای حیاتی و حفظ امنیت و آرامش آن را مسئله امنیت ملی ایران دانست و با اشاره به سیاست اصولی ایران در قبال بحران قره‌باغ از دهه ۹۰ میلادی، بر احترام به تمامیت ارضی، رعایت حقوق همه مردم منطقه و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات تأکید کرد.

* ایران ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** جان انتخابات، رقابت است

رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:
– به رهبری نامه نوشتم که اگر مصلحت بدانند درباره رد صلاحیت‌ها کاری انجام دهند.
– فراموش کردیم مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات تأمین می‌شود ملاک، تشخیص مردم است خدا نکند مردم فکر کنند بدون آنها می‌خواهیم تصمیم بگیریم.
– ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند؛ این ۹۸ درصد کجا رفت و چرا هی آب می‌رود؟
– استخراج رمزارز تا پایان شهریور غیرمجاز است.

** تردد بین استانی از ۱۱تا ۱۷خرداد ممنوع شد

جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا بعداز ظهر دیروز در حضور رئیس جمهوری برگزار شد و در این جلسه کمیته امنیتی– اجتماعی ستاد ملی کرونا با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با انتخابات به استانداری‌ها، ستاد انتخابات کشور، استان‌ها و ستادهای انتخاباتی نامزدها، بر ضرورت رعایت کامل و دقیق این دستورالعمل‌ها در همه مراحل انتخابات از تبلیغات نامزدها تا روز برگزاری انتخابات تاکید کرد.
در این جلسه همچنین با توجه به تعطیلات رسمی پیش رو در روزهای ۱۴‌و ۱۵ خرداد، مقرر شد به منظور کنترل بیشتر بیماری، از ساعت ۱۲ روز سه شنبه ۱۱ خرداد تا ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد تردد بین استانی ممنوع شود.

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** هرگونه تجمع در روند انتخابات؛ ممنوع

سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره دستورالعمل‌های انتخابات پیش رو گفت: ما هم انتخابات شورای شهر و روستا و هم انتخابات ریاست جمهوری را داریم و در واقع نگرانی بیشتر ما برای انتخابات شوراها است؛ زیرا در شهر و روستاها بیشتر میتینگ‌ها در منازل انجام می‌شود و این که این موضوع قابل کنترل نیست، نگران‌کننده است و دورهمی سبب می‌شود پروتکل نقض شود. هرگونه تجمع و دورهمی ممنوع است.
دکتر رئیسی ادامه داد: برای روز رای گیری خیلی نگرانی نداریم. در این روز تعداد شعب و صندوق‌ها را افزایش دادند و از طرفی ساعت برگزاری انتخابات هم افزایش یافته و از ۷ صبح تا ۲ صبح روز بعد (۲۹ خرداد) امکان رای گیری وجود دارد. ازسوی دیگر مقرر شد اگر قرار است صفی تشکیل شود در فضای باز باشد و اگر هم نمی‌توانند صندوق را در فضای باز بگذارند افراد در فضای باز باشند و یک به یک برای رای دهی وارد فضای بسته شوند.
وی درباره تبلیغات داوطلبان ریاست جمهوری هم اظهارداشت: طبق دستورالعمل‌ها هرگونه تجمع برای سخنرانی و… در فضای بسته ممنوع است. در فضای باز امکان برگزاری سخنرانی وجود دارد اما با رعایت پروتکل‌ها، یعنی به ازای هر ۸ متر مربع یک نفر در فضای باز با ماسک روی صندلی بنشیند و حداکثر ظرفیت اشغال فضای باز هم ۳۰ درصد است و این موضوع فارغ از رنگ بندی شهرها اجرا می‌شود.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** تدوین برنامه دولت سیزدهم با حضور میدانی

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در آستانه انتخابی بزرگ برای عبور از نارسایی‌های کنونی هستیم؛ نه فقط عبور از نارسایی‌ها بلکه جهشی بزرگ در شأن ملت ایران. وی ضمن اشاره به اینکه در ۸ سال گذشته با تیمی تخصصی برنامه‌ای تدوین کرده‌ است، تاکید کرد: این طور نبوده که این برنامه را صرفا در جلسات بررسی کرده باشیم، بلکه در میدان حضور یافتیم و به ۳۱ استان، شهرستان‌ها، روستا‌ها و شهرک‌های صنعتی رفتیم و مسائل را از نزدیک بررسی کردیم و به جمع‌بندی رسیدیم.

** باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم

محسن رضایی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: آمده‌ام با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای، با اراده یکایک ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهیم.
محسن رضایی نوشته است: «ملت بزرگ ایران! برای ساختن آینده روشن و آرام و کشوری جذاب در جهان، با تمسک به خون همرزمان شهیدم و تمام شهدای تاریخ این مرز و بوم که پاسدار این میراث بوده‌اند، با شما پیمان می‌بندم تمام تلاش خویش را جهت احیای اقتصاد و خروج کشور از دور باطل مدیریت ناکارآمد به کار گیرم.

** روزانه ۱۶۰ هزار دوز واکسن تزریق می‌شود  

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ضمن تشریح آخرین اخبار تولید واکسن‌های ایرانی کرونا، در عین حال درباره اختلال در فرآیند ساخت واکسن با وجود قطع برق و بار مالی ناشی از آن توضیح داد. دکتر مصطفی قانعی تاکید کرد: تا الان ۶/۶ میلیون دوز واکسن وارداتی داشته‌ایم. اگر در نظر بگیریم که سبد کوواکس کامل شود و ۶/۱۴ میلیون دوز واکسن باقی مانده هم به دست‌مان برسد و تولید داخل هم رخ دهد و مجوزها سر موعد ارائه شود، حالت مطلوب برای ما این است که واکسیناسیون روزانه به بالای ۵۰۰ هزار دوز برسد و بتوانیم ۱۶ میلیون نفر با ریسک بالا را واکسینه کنیم و برای ۶۲ میلیون نفر نیز با برنامه‌ریزی پیش برویم. در حال حاضر روزانه حدود ۱۶۰ هزار دوز واکسن تزریق می‌شود.

* جوان ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** پیروزی‌های اخیر قدس تجلی نصرت خداوند بود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیروزی اخیر مسلمانان مظلوم، اما مقتدر فلسطین، علیه رژیم صهیونیستی را نشانه‌ای از تجلی نصرت خداوند به مؤمنان و ایجاد سکینت بر قلوب آنان و عذاب دادن دشمنان اسلام با دستان مسلمانان مظلوم فلسطین توصیف کرد. سردار سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت، ضمن اظهار خشنودی از حضور در جمع سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات، بیان کرد: عملیات بیت‌المقدس نشانه کاملی از نصر، ظفر، فتح و جلوه‌گاهی از تفسیر آیات روح‌بخش جهاد الهی بود که در آن خداوند نصرت را به مؤمنان وعده داده بود.

** حضور حداکثری را نباید به کارویژه‌های شورای نگهبان گره زد

سردار جوانی با اشاره به مسئله انتخابات و مشارکت حداکثری مردم، گفت: فلسفه وجودی انتخابات در صحنه بودن مردم است لذا شورای نگهبان به سهمیه بندی‌‌‌‌ها و سلایق کاری ندارد و در فلسفه شورای نگهبان نیست بلکه طبق صلاحیت‌ها‌، شرایط و ویژگی‌های افراد را بررسی می‌کند.
سردار جوانی افزود: به گفته فقها و حقوقدانان شورای نگهبان که ما کاری به گرایش‌های سیاسی فرد نداریم، بلکه پیشینه، سابقه و عملکرد آن فرد را طبق قانون اساسی و قانون انتخابات بررسی کرده و طبق ملاک و معیار قانونی گفته می‌شود آیا آن فرد در حد ریاست جمهوری است یا خیر.
معاون سیاسی سپاه پاسداران در ادامه با تصریح بر اینکه نباید مشارکت مردم در انتخابات را به کار ویژه‌های شورای نگهبان گره زد، گفت: شورای نگهبان باید به وظیفه خود عمل کند لذا نمی‌توان گفت، مشارکت تنها به نوع افراد در صحنه بستگی دارد بلکه مهم‌‌ترین عامل در مشارکت طبق نظرسنجی‌ها، عملکرد و مشکلاتی است که مردم درگیر آن هستند و دشمن هم در تلاش برای ایجاد ناامیدی است.

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** سفر هیئت رسمی سوریه به عربستان پس از ۱۰ سال

وزیر گردشگری سوریه سفر رسمی به عربستان برای حضور در نشست وابسته به سازمان گردشگری جهانی را آغاز کرد که نخستین سفر یک وزیر سوری به عربستان از ۱۰ سال قبل است. این وزیر سوری بنا به دعوت وزارت گردشگری عربستان و کمیته سازمان گردشگری جهانی در خاورمیانه وارد ریاض شد. این نخستین سفر یک مسئول نظام سوری به عربستان در رده وزیر از آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ است. هیئت سوری به ریاست وزیر گردشگری این کشور در افتتاحیه دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و برگزاری کنفرانس رشد گردشگری که در ریاض در روزهای ۲۶ و ۲۷ مه برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. ریاض سال ۲۰۱۱ سفیر خود را از سوریه خارج کرد و روابط دیپلماتیک خود با نظام این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

** تلاش مشترک آمریکا و سازمان ملل برای آتش‌بس در یمن

آمریکا و سازمان ملل تلاش‌ها با هدف پایان دادن به جنگ ۶ ساله در یمن از سر گرفتند. در راستای این تلاش‌ها تیموتی لیندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا و مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن دور جدیدی از سفرها را به ریاض برای دیدار با مسئولان یمنی و سعودی آغاز کرده‌اند. این مقامات سپس برای دیدار با میانجیگران عمانی و هیئت مذاکره‌کننده انصارالله در روند صلح به مسقط می‌روند.

* خراسان ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** نامه نیوز نوشت:

بیژن مقدم فعال سیاسی اصولگرا درباره رویکرد نهایی اصلاح طلبان در حوزه انتخابات ریاست جمهوری گفت: مرکزیت اصلاحات اعلام کرد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد اما همه احزاب و گروه های اصلاح طلب از این تصمیم مرکزیت تبعیت نمی‌کنند. قطعا احزاب و گروه‌هایی هستند که راه خودشان را می روند. وی افزود: احزاب و گروه های اصلاح طلبی که خواستار مشارکت فعال در صحنه انتخابات هستند در ادامه راه احتمال دارد به سمت آقای مهرعلیزاده بروند یا آقای همتی. البته آقای همتی خود را اصلاح طلب نمی‌داند و سوابقش هم نمی‌گوید او اصلاح طلب است اما به هر جهت شاید از سوی برخی طیف های اصلاحات حمایت شود.

** جایگاه شورای نگهبان باید محترم شمرده شود

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان که پس از اعلام صلاحیت ها در رشته توئیتی به انتقاد از عملکرد شورای نگهبان پرداخته بود در اظهار نظر اخیر خود با تاکید بر این ‌که جایگاه شورای نگهبان باید محترم شمرده شود،گفت: «این‌جانب مطالبی را در خصوص عملکرد شورای نگهبان در روند تایید صلاحیت‌ها مطرح کردم که موجب شد برخی مهمان‌های ناخوانده و گروه‌های ضد انقلاب و ضد نظام به خیال باطل خود بخواهند از آن برداشت‌های ناصواب کنند اما باید بدانند که مرز ما با این‌ها کاملا جداست و سخنان دیروز بنده نیز فارغ از مصلحت بودن یا نبودن طرح آن، از سر دغدغه و با هدف افزایش اقتدار و اعتمادسازی شورای نگهبان بود.»

* رسالت ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** امکان نتیجه‌گیری از دور پنجم مذاکرات وین وجود دارد

عراقچی، پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی مبنی بر این‌که چه مسائلی در این مذاکرات برای حل‌وفصل کردن باقی‌مانده است، گفت: در دور آخر مذاکرات، ما قادر بودیم پیشرفت‌های حائز اهمیتی داشته باشیم، اما هنوز برخی مسائل مهم حل‌نشده باقی‌مانده است.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه گفت: بر این عقیده‌ام که ما جلسه کمیسیون مشترک را با عزم راسخ تمامی اعضا شروع کردیم. فکر می‌کنم تمامی طرف‌ها در این مذاکرات به‌اندازه کافی جدیت به خرج می‌دهند و جدیت و عزمشان را به‌وضوح نشان داده‌اند و تمامی طرف‌ها مایلند مسائل مهم باقی‌مانده در اسرع وقت حل شود و حتی مذاکرات در این دور به نتیجه برسد. نمی‌توانم بگویم که می‌توانیم در این دور از مذاکرات کارمان را به نتیجه برسانیم، اما امکانش وجود دارد.
وی ادامه داد: این موضوع بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم درزمینه مسائل مهم پیشرفت کنیم و طرف‌های دیگر چقدر آمادگی دارند که تصمیم‌های سخت خودشان را بگیرند و بگذارند مسائل را حل کنیم. مسائل اصلی، مسائلی هستند که پیشرفتی در زمینه آن‌ها داشته‌ایم، اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که پاسخی شفاف یا راهکاری شفاف برایشان داریم. اما مطمئنم این بار می‌توانیم پیشرفت کنیم و اگر امکانش باشد مذاکرات را تکمیل کنیم. باید تکرار کنم که مطمئن نیستم مذاکرات را بتوانیم به پایان برسانیم اما امکانش وجود دارد.

** رئیسی با کسبه بازار تهران گفت‌وگو کرد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ظهر دیروز‌ در بازار تهران حضور یافت و با کسبه بازار گفت‌وگو کرد.
گفتنی است وی همچنین دیروز ظهر با حضور در اتاق بازرگانی تهران در نشست اعضای اتاق‌های سه‌گانه و جمعی از فعالان اقتصادی شرکت کرد.

** مجلس از اقدام شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها حمایت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با امضا بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کردند.

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** چه کسی خبر ردصلاحیت احمدی نژاد را به او رساند؟

وب سایت بهار منتسب به محمود احمدی‌نژاد مدعی شده است که پیش از اعلام رسمی اسامی نامزدهای تایید شده در شورای نگهبان، سردار نجات فرمانده قرارگاه ثارالله و مسئول امنیت شهر تهران دوشنبه شب مصادف با سوم خرداد ماه، به منزل احمدی نژاد رفته و با اعلام مراتب رد صلاحیت، از ایشان خواستار همکاری و سکوت و همراهی شده است. این سایت بخشی از صحبت‌های احمدی نژاد به سردارنجات را منتشر کرده است که می‌خوانید؛* چرا باید مرا رد کنند؟ چنین حقی را هیچ کس ندارد و من این عمل ناحق را هرگز نه تایید و نه در برابر آن سکوت می‌کنم. *در صورت رد صلاحیت از هیچ نامزدی حمایت نخواهم کرد.

* ابتکار ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** جبهه اصلاحات ایران: کاندیدا نداریم

جبهه اصلاحات ایران در واکنش به رد صلاحیت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای صادر و اعلام کرد که برای این انتخابات کاندیدایی ندارد.

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
** بخش خصوصی واقعی باید جای خصولتی‌ها را بگیرد

رئیس قوه قضائیه دیدگاه‌های بخش خصوصی را برای هر دولتی مؤثر خواند و از فعالان اقتصادی به‌عنوان میدان‌دار حوزه اقتصاد یاد کرد. آیت الله رئیسی دیروز دردیدار با فعالان اقتصادی که درمحل اتاق بازرگانی ایران برگزارشد، اظهارداشت: امروز مسائل اقتصادی در اولویت قرار دارد و در این ‌بین ابتدا شناخت مشکلات و به دنبال آن ارائه راهکارها و پیدا کردن این راه‌حل‌ها به کمک مردم باید اتفاق بیفتد. وی ظرفیت‌ها و منابع موجود برای رشد و توسعه کشور را برشمرد و حلقه مفقوده را مدیریت کارآمد و جهادی دانست که به کمک آن می‌توان این ذخایر و داشته‌ها را به قدرت اقتصادی تبدیل کرد.به گفته رئیس قوه قضائیه، قدرت مدیریت، هماهنگی مدیران و توجه به مطالعات کارشناسی شده از لازمه‌های یک دولت مقتدر بوده و این مؤلفه‌ها برای بروز ثبات در تصمیمات اقتصادی لازم است.

** مقامات اسرائیل مرتکب جنایت جنگی شده اند، باید محاکمه شوند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت رژیم اسرائیل در حمله اخیر به غزه مرتکب جنایات بین‌المللی شده‌ است و مقامات آن باید محاکمه شوند. «مجید تخت روانچی» در نشست شورای امنیت این سازمان که برای بحث درباره حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه برگزار شده بود، با اشاره به بخش‌هایی از گزارش سالانه دبیرکل در این زمینه، از اینکه هنوز غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان از قربانیان اصلی درگیری‌ها هستند و اهداف غیرنظامی نظیر بیمارستان‌ها و مدارس مورد حمله قرار می گیرند، ابراز تأسف کرد.وی با اشاره به جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله تلاش گسترده آن برای کوچ اجباری فلسطینیان از خانه ‎هایشان به ویژه در محله شیخ جراح قدس، جایی که آنها نسل اندر نسل در آن زندگی کرده اند، اظهار کرد: وقتی فلسطینی‌ها به این اقدامات غیرقانونی و حمله به نمازگزاران مسلمان در مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان اعتراض کردند، نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل وحشیانه‌ترین جنایات را علیه آنها مرتکب شدند.

** حضور گسترده مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری

مردم سوریه به طور گسترده ای دیروز پای صندوق‌های رأی رفتند تا از بین سه نامزد، رئیس‌جمهوری جدید خود را برای یک دوره جدید هفت‌ساله انتخاب کنند.
درهای حوزه‌های اخذ رأی ساعت هفت صبح دیروز به‌وقت محلی به‌روی رأی‌دهندگان سوری گشوده شد و روند رأی‌گیری تا ساعت هفت عصر به‌وقت محلی ادامه داشت. بنابر گزارش رسانه‌های سوری، جمع گسترده‌ای از مردم سوریه در برابر مراکز اخذ رأی جمع شدند و آرای خود را به صندوق‌ها انداختند. بنابر اعلام «محمد الرحمون» وزیر کشور سوریه، برای برگزاری این انتخابات ۱۲ هزار و ۱۰۲ مرکز رأی‌گیری در تمام شهرها و سرتاسر مناطق سوریه ایجاد شد. به گفته وی تعداد شهروندان سوری مقیم داخل و خارج که براساس قانون اساسی اجازه شرکت در انتخابات و ریختن آرای خود به صندوق‌ها را دارند هم ۱۸ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۱۰۹ نفر اعلام شد.

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
 **حضور مردم در صحنه، زمینه اجرای قوانین اسلامی توسط مجریان صالح را فراهم می‌آورد

اختصاصی/ آیت‌الله حسینی‌بوشهری در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی ضمن تجلیل از اقدامات مهم نیروی انتظامی تصریح کردند: اسلام علاوه بر مجریان صالح و قوانین مترقی، خواست مردم را به عنوان ضلع سوم برقراری حکومت اسلامی معرفی نموده است یعنی این مردم‌اند که با حضورشان در جای جای این نظام و حمایت از آن زمینه اجرای قوانین متعالی اسلام را توسط مجریان صالح فراهم می‌آورند رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه افزودند: چنانچه خدای ناکرده این حضور و حمایت کمرنگ شود همان جریان انحرافی که پس از رحلت پیامبر در حکومت امیرالمومنین قوت پیدا کرد تقویت یافته و مصالح مردم تأمین نخواهد شد.

**عملکرد جامعه‌الزهرا مورد تأیید امامین انقلاب

رسا/ آیت‌الله مقتدایی، در آیین تودیع و معارفه مدیران حوزه‌های علمیه خواهران، بر ضرورت مدیریت بانوان بر حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد و گفت: گزارش‌های مناسبی از عملکرد مدیران خواهر در حوزه‌های علمیه شهرستان به دفتر رهبر معظم انقلاب ارائه داده شده است. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: دفتر رهبر معظم انقلاب با موافقت معظم له از شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران خواستند که مدیر خانم برای مدیریت مجموعه جامعه‌الزهرا(ع) انتخاب کنند. ایشان با بیان اینکه عملکرد جامعه‌الزهرا مورد تأیید امامین انقلاب بوده، گفت: شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران از مدیر جدید حمایت کامل خواهد کرد. وی ابراز داشت: از میان جمع بندی نامزدهای بانوان برای تصدی مدیریت جامعه الزهرا(س) به مدیر فرهیخته و نخبه حوزوی و دانشگاهی زهره برقعی دست پیدا کردیم که به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موافقت خود را با مدیریت این بانوی محترم بر جامعه الزهرا(س) اعلام کردند.

**کاندیدایی که پایین‌ترین سطح معیارها را هم داشته باشد تأیید صلاحیت می‌کنیم

رسا/ عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به روند برررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان فراتر از قانون عمل نمی‌کند، هرکاری انجام بدهد براساس قانون و وظایفی است که برعهده شورا گذاشته است. آیت‌الله مدرسی یزدی تأکید کرد اگر صلاحیت فردی تائید می‌شود اصلا برای جایی مصلحت و خلاف قانون انجام شدن نیست و مهندسی شدن انتخابات معنایی ندارد. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت وجود داشته باشد اما هیچ کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا رود. ما کسی که پایین‌ترین سطح معیارها را هم داشته باشد را تائید می‌کنیم تا حتی هزار نفر هم به مشارکت اضافه بشود ولی آیا کسی می‌پذیرد کسی که مدیر و مدبر نیست و معیارهای لازم را ندارد در فرآیند انتخابات شرکت کند؟

**جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز به نتیجه قاطعی در خصوص منشأ ویروس کرونا نرسیده است

تسنیم/ رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای فاش کرد که در اوایل سال جاری میلادی (ابتدای دوران ریاست جمهوری خود) به جامعه مأموریت داده است که منشأ ویروس کرونا را کشف کنند، اما جامعه اطلاعاتی پس از بررسی دو سناریوی محتمل هنوز نتوانسته است به نتیجه قطعی دست یابد. بایدن در بیانیه خود در خصوص تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا برای کشف منشأ ویروس کرونا اظهار داشت: «تا امروز جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره وجود دو سناریوی محتمل به اتفاق نظر رسیده است، اما از بین این دو سناریو به نتیجه قاطعی دست نیافته است».

**عجله‌ای برای توافق بد در خصوص برجام نداریم

فارس/ یک مقام ایرانی در گفت‌وگو با «نیوزویک» گفته تهران آماده رسیدن به توافقی است که آمریکا در آن به تعهداتش عمل کند اما عجله‌ای برای حصول توافق بد ندارد. «شاهرخ ناظمی»، رئیس دفتر مطبوعاتی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به نیوزویک گفت: «می‌خواهیم در خصوص گام‌های مورد نیاز از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام به توافقی خوب برسیم». وی اضافه کرد: «برای نیل به این هدف، هیچ عجله‌ای برای توافق بر سر چیزی که ناقص باشد نداریم. »ناظمی خاطرنشان کرد: «همان‌طور که بارها گفته‌ایم به محض آنکه آمریکا تحریم‌ها را طبق تعهدات برجامی‌اش رفع کند و این کاملاً مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد ایران فوراً به تعهدات برجامی خودش بازخواهد گشت.»

 **وعده قطر برای کمک ۵۰۰ میلیون دلاری جهت بازسازی غزه

فارس/ وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد: به سفارش تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، این کشور ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه کمک می‌کند. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی تاکید کرد: ما همچنان از برادران خود در فلسطین پشتیبانی خواهیم کرد تا وقتی که راه حل عادلانه و پایداری برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی مطابق با طرح صلح عربی و مراجع قانونی بین‌المللی مربوطه به دست آید.

**حمایت از افغانستان، بیشتر جنبه مالی خواهد داشت

فارس/ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بدون واکنش نشان‌دادن به تهدید طالبان درخصوص میزبانی کشورهای همسایه از نظامیان آمریکایی، گفت بعد از خروج نظامیانشان از افغانستان، حمایت‌ها از این کشور بیشتر جنبه مالی خواهد داشت. «جان کربی» درباره روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، گفت: «وزیر دفاع لوید آستین، نگرانی‌هایی را درباره بسیاری از افغانستانی‌هایی دارد که طی دو دهه اخیر به ما کمک کردند. مباحثات درون‌سازمانی در وزارت دفاع در حال انجام شدن است تا ببینیم چگونه می‌توان بیشترین کمک را به آنها کرد.

**اقرار یک فرمانده ارتش اسرائیل به پیروزی چشمگیر حماس در جنگ غزه

مهر/ «آسف آگمون» فرمانده سابق نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای با روزنامه هاآرتص اعتراف کرد که به رغم لاف زنی و گزافه گویی مقامات تل آویو مبنی بر درهم شکستن صفوف نیروهای مقاومت فلسطین(!) در عملیات تهاجمی اخیر در نوار غزه، «در واقع این نیروهای جنبش حماس هستند که باید پیروزی خود را جشن بگیرند.» این ژنرال ارتش رژیم اشغالگر قدس در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که به رغم بمباران هوایی و بی وقفه نظامیان اسرائیلی، دستاوردهای جنبش حماس در جنگ اخیر غزه به مراتب بیشتر از دشمن صهیونیستی بوده است.

**اخبار ضد و نقیض از آزادی فرمانده حشد شعبی

ایسنا/ یک عضو پارلمان عراق شب گذشته از آزادی فرمانده حشد شعبی ساعاتی پس از بازداشت به اتهام ساختگی “تروریسم” خبر داد. اما فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که فرمانده بلندپایه حشد شعبی که بازداشت شده تا پایان تحقیقات در اختیار ستاد عملیات مشترک خواهد بود. یک منبع خبری گفت: صحبت درباره آزادی قاسم مصلح دقیق نیست. او همچنان تحت بازداشت عملیات مشترک در خصوص اتهام مشارکت در هدف گیری کاروان‌های ائتلاف آمریکایی با انفجار بمب‌ها طبق اعترافات شخص بازداشت شده در این عملیات باقی می‌ماند. او افزود: تنها پسر قاسم مصلح در لحظه‌ای که در جریان عملیات بازداشت شد، آزاد شده و او منتظر تکمیل تحقیقات از پدرش است.

**دولت اردن، رژیم صهیونیستی را تهدید کرد

ایسنا/ به دنبال بازداشت دو شهروند اردنی توسط رژیم صهیونیستی دولت این کشور تل‌آویو را تهدید به اتخاذ اقدامات تنش‌آمیز کرد. محمود الخرابشه، وزیر مشاور اردن در امور حقوقی اردن در سخنانی اظهار کرد که اگر رژیم صهیونیستی دو شهروند اردنی بازداشت شده مقیم اراضی اشغالی را آزاد نکند، امان اقدامات تنش آمیزی را علیه این رژیم اتخاذ خواهد کرد. وی افزود: مقامات رژیم اشغالگر نمی‌توانند شهروندان اردنی را به این شکل بازداشت کنند.

**وزیر خارجه انگلیس به نتانیاهو:  همیشه می‌توانی روی ما حساب کنی!

ایسنا/ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با وزیر خارجه انگلیس گفت: از بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به خاطر حمایت قاطع و ثابتش در حق‌مان در دفاع از خود در جریان عملیات اخیر تشکر می‌کنم. راب نیز گفت، به عنوان دوستی که به شدت اسرائیل را تایید می‌کند، به اراضی اشغالی سفر کرده است. او خاطرنشان کرد: به بررسی روابط دو جانبه و نیز پیشبرد این روابط امیدواریم. راب به نتانیاهو تاکید کرد: می‌توانی همیشه روی ما حساب کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *