خبرروز ۱۴۰۰/۰۳/۰۱

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: بر همت رزمندگان دلیر فلسطینی درود می‌فرستم

پیام رهبر معظم انقلاب به ملت فلسطین: سلام بر غزه قهرمان رژیم گرگ‌ صفت اسرائیل ناچار به پذیرش شکست شد

آیت الله حسینی بوشهری: برای ترویج صحیفه سجادیه باید فرهنگ سازی کرد

آیت الله کعبی: حضور حداکثری مردم در انتخابات برای نظام اسلامی تولید قدرت می کند

آیت الله موسوی اصفهانی: ورود به حوزه، لبیک به ندای “هل من ناصر ینصرنی” امام زمان(عج) است

 
* جام جم ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** تکذیب مراجعه نماینده ولی‌فقیه در سپاه به شورای نگهبان

سخنگوی سپاه گفت: اخیرا یکی از کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبادرت به انتشار خبری کذب و موهوم مبنی بر حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه در محل شورای نگهبان برای اطمینان از عدم تایید صلاحیت همان کاندیدای مشخص منتشر کرده است که با قاطعیت آن را تکذیب می‌کنیم. سرتیپ دوم شریف افزود: اینگونه اخبار صرف نظر از کذب و بی‌اساس بودن، پیگرد قانونی و قضایی را در پی خواهد داشت.

* همشهری ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** ادعاهای وزیرخارجه عربستان درباره توافق هسته‌ای با ایران

وزیر امورخارجه عربستان ادعاهایی علیه ایران مطرح کرده است. فیصل بن‌فرحان در مصاحبه با شبکه العربیه گفته: «ما بر این باوریم که بدون رسیدگی به دغدغه‌های کشورهای منطقه و از بین بردن نگرانی‌هایشان نسبت به رفتارهای ایران، ثبات در منطقه ایجاد نخواهد شد. » این مقام سعودی همچنین مدعی دخالت ایران در امور کشورهای منطقه در راستای ایجاد ناامنی شد و گفت که مشکل موشک‌های بالستیک ایران باید حل شود. او در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد که درخصوص پرونده هسته‌ای ایران باید به توافقی با پایه‌های قوی‌تر رسید.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** سلام بر غزه قهرمان/ رژیم گرگ‌صفت اسرائیل ناچار به پذیرش شکست شد

حضرت آیت‌الله ‌العظمی ‌خامنه‌ای در پیامی‌ پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ دوازده روزه با رژِیم صهیونیستی را تبریک گفتند. بخش‌هایی از پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
 ـ سلام بر فلسطین مقتدر و مظلوم؛ سلام بر جوانان شجاع و غیور فلسطین، سلام بر غزه قهرمان و مقاوم، سلام بر حماس و جهاد و همه گروه‌های جهادی و سیاسی فلسطین.
ـ آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد. دشمن وحشی و گرگ‌صفت به درستی تشخیص داد که در برابر قیام یکپارچه فلسطین ناتوان است. ادامه جنایت‌ها و درخواست آتش‌بس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد.
ـ رژیم خبیث از این هم ضعیف‌تر خواهد شد. آمادگی جوانان فلسطینی، و قدرت‌نمایی مجموعه‌های ارزشمند جهادی، و اعداد قوّه به‌صورت مستمر، فلسطین را روزبه‌روز قدرتمند‌تر و دشمن غاصب را روزبه‌روز ناتوان‌تر و زبون‌تر خواهد کرد.
ـ تجربه «شیخ‌ جراح» در ایستادگی در برابر زورگویی رژیم و شهرک‌نشینانِ مزدور، باید دستورالعمل همیشگی مردم غیور فلسطین باشد. به جوانمردان «شیخ جراح» درود می‌فرستم.
ـ دنیای اسلام یکسره در برابر قضیه فلسطین، مسئول و دارای تکلیف دینی است. عقل سیاسی و تجربه‌های حکمرانی هم این حکم شرعی را تأیید و بر آن تأکید می‌کند. دولت‌های مسلمان باید در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند.
ـ مطالبه و پیگیری ملت‌ها، پشتوانه این خواسته دینی و سیاسی است. ملت‌های مسلمان، باید انجام این وظیفه‌ را از دولت‌های خود مطالبه کنند.
ـ وظیفه مهم دیگر، پیگیری مجازات حکومت ‌تروریست و سفاک صهیونیست است. همه عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بین‌المللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند؛ و این به حول قوه الهی تحقق خواهد یافت.

** اسرائیل زانو زد/ عزای صهیونیست‌ها، جشن پیروزی مقاومت

رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز جنگ و در حالی که حمایت تسلیحاتی، سیاسی و مالی آمریکا و یکی دو کشور مرتجع عربی و اروپا را داشت، سرانجام در برابر ۴۰۰۰ موشک و راکت گروه‌های مقاومت تسلیم شد و تن به آتش بس داد. همزمان با عزای صهیونیست‌ها، هزاران فلسطینی در غزه و کرانه باختری با ریختن به خیابان، این پیروزی را جشن گرفتند.

** پایان نبرد «سیف‌ القدس»

نبرد «سیف القدس» هم تمام شد و سرانجام پس از ۱۲ روز رژیم صهیونیستی «آتش بس» پیشنهادی توسط مصر را با جان و دل پذیرفت و از ساعت ۲ بامداد جمعه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) این آتش بس اجرایی شد. یکی از رهبران جنبش حماس می‌گوید ضمانت داده شده که رژیم صهیونیستی از محله «شیخ جراح» و مسجدالاقصی دست بردارد.

** رای دادگاه کانادا فاقد اعتبار حقوقی است

کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود نوشت: ضمن تاکید بر صلاحیت دادگاه‌های ایران در رسیدگی به حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی، رای دادگاه داخلی کانادا به‌دلیل عدول از صلاحیت سرزمینی، فاقد اعتبار حقوقی است. در غیر این صورت، دادگاه‌های ملی ایران نیز صلاحیت رسیدگی به حوادث مختلف در کانادا و محاکمه مقامات این کشور را خواهند داشت.

* شرق ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** تلاش سندرز برای توقف فروش تسلیحات به اسرائیل

برنی سندرز، از اعضای مجلس سنای آمریکا، لایحه پیشنهادی خود برای متوقف‌کردن فروش ۷۳۵ میلیون دلار تسلیحات آمریکایی به اسرائیل را به مجلس سنا ارائه کرد. سندرز گفت: «در شرایط فعلی که بمب‌های ساخت آمریکا غزه را ویران می‌کند و زنان و کودکان را می‌کشد، نمی‌توانیم اجازه دهیم بدون بحث و رأی‌گیری در کنگره تسلیحات بیشتری به اسرائیل فروخته شود».

* ایران ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** افزایش ۱۳۰ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی در ۸ سال گذشته

رئیس جمهوری در آیین افتتاح طرح‌های ملی صنعت پتروشیمی وزارت نفت خاطرنشان کرد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۳۰ میلیارد دلار و تقریباً ۵۹ درصد به صادرات غیرنفتی کشور اضافه شده است و بواسطه افتتاح‌های بزرگ در طول این سال‌ها و در پنجشنبه‌ها بود که طرف‌های مقابل امروز به وین آمده‌اند و قبول دارند که باید همه تحریم‌های اصلی از جمله تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانک‌ها را بردارند که در این راستا توافق اصلی انجام شده و مواردی را در حال گفت‌و‌گو هستیم تا به توافق نهایی برسیم. حجت الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به اینکه طی ۳ ماه اخیر به‌دنبال دو بیل، یکی برای شکستن کمر تحریم و دیگری برای شکستن کمر کرونا بودیم، گفت: این دو بیل را پیدا کردیم و به کمر هر دو زدیم. دولت به‌دنبال شکست کرونا و تحریم بوده و هست.

** مذاکرات وین پیشرفت‌های مناسبی داشته است

رئیس دفتر ریاست‌ جمهوری تأکید کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام پیشرفت‌های مناسبی داشته است. واعظی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «مذاکرات وین برای احیای برجام پیشرفت‌های مناسبی داشته است. تلاش تیم مذاکره‌کننده با نگاه معطوف به منافع ملی تا حصول نتیجه و احقاق حقوق ملت بزرگ ایران ادامه خواهد داشت. در این مسیر تلاش‌های دشمنان خارجی و برخی خبرسازی‌های منفی مخالفان داخلی برجام بر اراده و تلاش مسئولان و دولت در وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهدات و برداشتن تحریم‌ها تأثیری ندارد. »

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** تجاوز اسرائیل، بیهودگی عادی‌سازی روابط را ثابت کرد

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر حق دفاع فلسطینیان در برابر ستمگری رژیم آپارتاید اسرائیل، گفت: غصب محله دیگر عرب‌ها در اطراف مسجد الاقصی، بیهوده بودن عادی‌سازی برخی از کشورهای عربی را ثابت می‌کند. ظریف در بیانیه خود که توسط تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در نشست فلسطین مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرائت شد، با بیان اینکه رویکرد غیراخلاقی برخی دولت‌های غربی در برابر سازی قربانیان با مجرمان، مذموم، ناعادلانه و ناپذیرفتنی است، گفت: انکار عدم تقارن کامل در وضعیت یک اشغالگر و ستمگر نسبت به مردم تحت اشغال ستم نه تنها نفاق و فقدان قطب نمای اخلاقی را آشکار می‌کند، بلکه آنها را شریک جنایات علیه فلسطینیان می‌سازد. وی ادامه داد: بدیهی است که تنها راه صلح در فلسطین، برگزاری همه پرسی در میان همه ساکنان فلسطین، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان از جمله آوارگان فلسطینی و مهاجران است.

** بهره‌برداری از ۳ طرح ملی صنایع پتروشیمی در استان‌های خوزستان و بوشهر

رئیس جمهور در شصت و هشتمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، در ارتباط ویدئوکنفرانسی فرمان افتتاح پتروشیمی مسجد سلیمان، پتروشیمی سبلان- عسلویه و پتروشیمی اکسیر حلال عسلویه را با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار صادر کرد. افتتاح این طرح‌ها در حوزه پتروشیمی برای ۲هزار و ۴۵۴ نفر اشتغال به همراه دارد.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** قدس پایتخت ابدی فلسطین ماند

امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با اشاره به کاهش تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و فلسطین در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «مقاومت و مردم ‫فلسطین پیروزی بزرگی خلق کردند. وحدت فلسطین در غزه، قدس، کرانه و سرزمین‌های اشغالی به نمایش گذاشته شد. امنیت ادعایی رژیم جعلی اسرائیل درهم شکست و به کلی فرو ریخت. ‏قدس پایتخت ابدی فلسطین ماند». ‬

** ایران از هیچ تلاشی برای حمایت‌ از مقاومت در غزه دریغ نکرد

رئیس دفتر سیاسی حماس در اولین سخنرانی خود پس از اعلام آتش‌بس در غزه از پیروزی در نبرد «شمشیر قدس» به عنوان یک پیروزی استراتژیک یاد کرد و گفت: قدس و مسجدالاقصی خط قرمز ما فلسطینیان است. اسماعیل هنیه اظهار داشت: مقاومت بهترین گزینه برای رویارویی با دشمن صهیونیستی است. با این گزینه می‌توان اراضی اشغالی را از لوث صهیونیست‌ها آزاد کرد. در حال حاضر ما خود را برای مرحله پس از پیروزی در نبرد شمشیر قدس آماده می‌کنیم؛ مرحله‌ای که با مراحل پیش از آن به کلی تفاوت دارد. وی افزود: لازم است از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کنم. ایران از هیچ تلاشی برای حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و استراتژیک از مقاومت در غزه دریغ نکرد. همچنین از مصر و قطر و سازمان ملل نیز قدردانی می‌کنم.

** مخالفت اکثریت جوانان انگلیسی با تداوم نظام سلطنتی

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثریت جوانان انگلیسی خواستار خاتمه یافتن نظام سلطنتی در این کشور هستند. بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه «یوگاو» ۴۱ درصد جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ ساله خواستار رهبری انگلیس توسط فردی منتخب و ۳۱ درصد خواستار تداوم نظام سلطنتی هستند.

* جوان ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** تا نابودی رژیم غاصب از حمایت مقاومت دست برنمی‌داریم

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در نامه‌ای به «محمد الضیف» فرمانده گروه «کتائب عزالدین القسام» (شاخه نظامی حماس) گفت: هرگز از یاری و نصرت شما دست برنخواهیم داشت تا زوال و نابودی این رژیم غاصب تحقق یابد، هر قدر که چالش‌ها و خطرها شدت گرفته و فزونی یابد. سردار قاآنی افزود: به پیروزی مقاومت در غزه اطمینان دارد. در نامه سردار قاآنی به ابو محمد اکرم و همه فرماندهان مقاومت در فلسطین آمده است: با پایداری، یکپارچگی و فرماندهی و هدایت حکیمانه و شجاعانه خود در نبرد سیف القدس غرور ارتش رژیم صهیونیستی را درهم کوبیده و پایمال کردید. ثابت کردید که قدس تنها نیست. به اثبات رساندید که توانایی‌های جهادی روزافزونتان توانست به ارتش رژیم صهیونیستی خسارت‌های سنگینی وارد کند و ثابت کردید که این توانمندی‌ها از آنچه دشمن تاکنون مشاهده کرده و حتی می‌تواند تصور کند، بیشتر است.

** «شمشیر قدس» نشان داد دست برتر انتفاضه از گنبد آهنین عبور کرده است

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با تبریک پیروزی بزرگ مقاومت فلسطین برابر جنایات و جنگ‌افروزی‌های اخیر رژیم صهیونیستی‌، عملیات شمشیر قدس را نشانه دست برتر انتفاضه در «‌میدان‌» و برهم خوردن معادلات به نفع گروه‌های فلسطینی در مصاف با اشغالگران دانست. در بخشی از این بیانیه آمده است: نبرد ۱۱ روزه رزمندگان شجاع و غیرتمند فلسطین که به التماس و تمنای آتش‌بس یکجانبه از سوی صهیونیست‌‌‌ها منتهی شد بیش از هر واقعیتی نشان داد که «‌دوران بزن در رو‌« و تخریب خانه‌‌ها و آوارگی مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین سپری شده است و این اراده پولادین صاحبان اصلی ارض مقدس از قدس تا غزه و از کرانه باختری تا سواحل مدیترانه و شمالی‌‌‌ترین مناطق در سرزمین‌های اشغالی است که یکپارچه‌، مصمم‌، مقتدر و با صلابت در پی بازپس‌گیری سرزمین‌های آبا و اجدادی خود و اخراج اشغالگران غاصب و تشکیل فلسطین از بحر تا نهر است.

** رونمایی فرمانده کل سپاه از هواپیمای پهن‌پیکر « غزه»

در آستانه فرا رسیدن سوم خرداد روز «مقاومت، ایثار و پیروزی»‌، در مراسمی با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از سه دستاورد مهم و راهبردی دفاعی و نظامی سپاه در حوزه‌های پهپادی و پدافندی رونمایی شد. هواپیمای بدون سرنشین فوق سنگین و پهن پیکر «غزه» با تنوع مأموریت در حوزه‌های مراقبتی‌، رزمی و شناسایی و مداومت پروازی ۳۵ ساعت، سامانه موشکی زمین به هوای تمام ایرانی «۹دی» که توانایی درگیری با انواع تهدیدات در فاصله نزدیک مانند کروز، بمب هواپیما و انواع پهپاد‌‌ها و انهدام آنها را دارد و نیز سامانه راداری «قدس» با قابلیت استقرار در موضع و جابه‌جایی سریع سه دستاورد رونمایی‌شده توسط فرمانده کل سپاه بودند.

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** غیرقانونی بودن توقیف دارایی ایران در لوکزامبورگ تایید شد

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: براساس گزارش وکلای بانک مرکزی، متعاقب رای مطلوب دادگاه استیناف کشور لوکزامبورگ، دیوان عالی آن کشور در مرحله‌ی فرجام نیز با رد اعتراض محکوم لهم دعاوی به اصطلاح ضدتروریستی مطروحه در آمریکا، رفع توقیف از دارایی بانک مرکزی در لوکزامبورگ را مورد تایید قرار داد و فرجام‌خواهان را محکوم به پرداخت خسارت و هزینه‌های مرحله رسیدگی فرجامی کرد. همتی افزود: با صدور این رای، سایر دادگاه‌های لوکزامبورگ هم مکلف به تبعیت از آن خواهند بود و به این ترتیب، مانع قضائی انتقال دارایی بانک مرکزی به کشور مرتفع شده است.

* خراسان ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** دادگاه کانادا صلاحیت رسیدگی به هواپیمای اوکراینی را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه، رای صادر شده از سوی دادگاهی در کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی را فاقد مبنا دانست و تاکید کرد: همگان می‌دانند دادگاه کانادا از اساس صلاحیت ندارد که به این سانحه هوایی یا قصور احتمالی در واقعه‌ای که خارج از سرزمین و حوزه صلاحیت کانادا رخ داده، رسیدگی کند. خطیب‌زاده افزود: رای مورد اشاره مبنایی ندارد و از مستندات و دلایل عینی نیز برخوردار نیست و با توجه به انتشار آن در فضای مجازی از علاقه‌مندان به این گونه موضوعات دعوت می‌کنیم با مطالعه آن بر بی‌مبنایی آن واقف شوند.

** آمادگی بزرگ‌ترین پالایشگر هندی برای خرید نفت ایران

شرکت ایندین اویل که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند است، اعلام کرد اگر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران رفع شود، خرید نفت ایران را از سر خواهد گرفت. اس کی گوپتا، مدیر فاینانس شرکت ایندین اویل در یک جلسه با تحلیلگران گفت: ما پیش از تحریم‌ها نفت ایران را خریداری می‌کردیم و اگر تحریم‌ها رفع شوند، درباره خرید نفت ایران در آینده تردیدی نداریم زیرا مناسب سیستم پالایش هند است بنابراین ما قطعا نفت ایران را خریداری خواهیم کرد.

* رسالت ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** مقاومت‌پذیری اقتصاد ایران و اتکا به تولیدات داخلی، عامل کنترل فشار تحریم‌ها علیه ایران بود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست مجازی «تحریم، جهانی‌شدن و تجارت بین‌الملل» در دانشگاه آراسموس هلند، مقاومت‌پذیری اقتصاد ایران و اتکا به تولیدات و بازار داخلی، در کنار همکاری با کشورهای مستقل را عامل کنترل فشار تحریم‌ها علیه ایران عنوان کرد. دژپسند با تأکید بر مغایرت تحریم‏های غیرقانونی آمریکا علیه ایران با اهداف تجارت و جهانی‏شدن اظهار داشت: این تحریم‌ها ضمن آسیب به منافع ایران، سایر کشورها را نیز متأثر می‌سازد و به‌عنوان‌مثال بسیاری از کشورها یا شرکت‌های اروپایی همانند توتال،رنو، پژو،مرسک،جنرال الکتریک،ریلاینس، داور کورپوریشن، زیمنس، ایرباس و بوئینگ و غیره از این محل متضرر شده‌اند.

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** رایزنی با ایران برای تمدید توافق

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که همچنان در حال رایزنی با ایران برای تمدید توافق سه ماهه‌ای است که روز ۳۱ اردیبهشت منقضی می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران و آژانس در حال حاضر درباره ادامه تفاهمات کنونی رایزنی می‌کنند. در این بیانیه آمده است: مدیرکل آژانس طی روزهای آینده، به روزرسانی هایی را در اختیار شورای حکام قرار خواهد داد.

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** کسی می‌تواند عهده‌دار ریاست جمهوری باشد که توان و ظرفیت حضور در چنین مقامی را داشته باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی نوشت: مسئولیت ریاست جمهوری بسیار سنگین است و اینگونه نیست که افراد تلقی کنند به یک مقامی دست پیدا می‌کنند و در کنار این مقام به یکسری امتیازاتی دست می‌یابند. بلکه حقیقت این است که آنچه در دیدگاه اسلامی هست این است که کسی می‌تواند عهده‌دار این مسئولیت باشد که توان و ظرفیت حضور در چنین منصب و مقامی را داشته باشد. آیت‌الله سیدمحمد غروی افزود: این مساله باید مورد درک واقع شود که افرادی که برای حضور در انتخابات ثبت نام می‌کنند واقعیات جامعه و شرایط را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و با توجه به جمیع جوانب وارد میدان انتخابات شوند. وی خاطرنشان کرد: اگر کسی این ظرفیت روانی، فکری و علمی را نداشته باشد چه از نظر شرعی و چه از نظر قانونی درست نیست که در این عرصه ورود پیدا کند. در این صحنه افراد باید تمام ظرفیت‌های خود را به کار بگیرند تا توانایی‌های خودشان را برای تصدی پست ریاست جمهوری نشان دهند.

* قدس ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** کوتاه از انتخابات

ـ علی لاریجانی در پایان گفت‌ووی چند ساعته خود با خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای مشخص شده توسط تیم وی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس، آیت‌الله رئیسی و سعید جلیلی را به مناظرهای رو در رو فراخواند.
ـ علی نیکزاد نایب رئیس مجلس به کنایه گفت: انتخابات حسن‌های زیادی دارد. مثلاً برخی‌ها که حتی با خود قهر بودند مردمی می‌شوند و بین آنها می‌آیند یا برخی‌ها که کوچک‌ترین نقدها را برنمی‌تافتند انتقادپذیر شده و پاسخگویی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. با دیدن اینها شاید برخی آرزو کنند که هر چندماه یک بار انتخابات داشته باشیم.
ـ مسعود پزشکیان در پاسخ به اینکه رفتار وی در مجلس اصلاح‌طلبانه نبوده، گفت: اصلاحات با جنجال و جدال فرق دارد. بعد از رفتار آقای هاشمی رفسنجانی قدرت در دست جریانی افتاد که اگر عالمانه و عاقلانه رفتار می‌کردند و هوای مشتری را می‌داشتند و با کیفیت رفتار و عدالت را رعایت می‌کردند به این پیسی که الان گرفتار شده‌اند، گرفتار نمی‌شدند. اینکه دعوا کنی و از قدرت شما را بیرون کنند که نشد اصلاحات!

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** بخت‌آزمایی نتانیاهو  با لاشه یک پهپاد

نخست‌وزیر رژیم اسراییل در جریان دیدار با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در تل‌آویو، نمایش ضدایرانی جدیدی به راه انداخت. بنیامین نتانیاهو ایران را متهم کرد که به پشتیبانی تمام عیار از جهاد اسلامی، حماس و حزب‌الله لبنان روی آورده است.
وی لاشه‌هایی از یک پهپاد را روی میز گذاشت و خطاب به خبرنگاران گفت: «در حالی که ما درگیر جنگ چند روز اخیر بودیم، ایران چند روز پیش، پهپادهای مسلح خود را از سوی عراق یا سوریه ارسال کرد اما نیروهای اسراییلی آنها را در مرز اسراییل با اردن ساقط کردند».

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
** به چارچوب توافق رسیده‌ایم؛ همه امور بر اساس مواضع ما پیش رفته است

رئیس تیم هیات ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه در مجموع می‌توانیم بگوییم که پیشرفت خوبی در مذاکرات وین صورت گرفته است، اظهار داشت: می‌توانیم بگوییم که به چارچوب یک توافق رسیده‌ایم. به ساختار توافق دست پیدا کرده‌ایم و متن اصلی توافق و ضمیمه‌هایی که خواهد داشت مشخص شده است. عراقچی افزود: مواضع قطعی ما کاملاً روشن است. بر روی مواضعمان ایستادگی کردیم و تاکنون تمام امور بر اساس مواضع قطعی ما پیش رفته است و اختلاف جایی است که با منافع و مواضع ما تعارض پیدا می‌شود.

** انهدام ۳ شبکه جاسوسی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌غربی از انهدام ۳ شبکه جاسوسی و دستگیری اعضای آن خبر داد. مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: امنیت مردم خط قرمز سربازان گمنام امام زمان(عج) است که در همین باره و طی رصدهای انجام گرفته در ۵۸ روز گذشته اعضای ۳ شبکه جاسوسی که برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و نا امن کردن ایران وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و دستگیر شدند. وی ادامه داد: ۳ تیم تروریستی داعش و سَلَفی هم که برای خرابکاری وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر، شناسایی و منهدم شدند.

 
*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
**بر همت رزمندگان دلیر فلسطینی درود می‌فرستم

رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و قدس شریف پیامی صادر کرد. دراین پیام آمده است: بار دیگر رژیم سفّاک صهیونیستی در سایه سکوت مجامع بین‌المللی، شورای امنیت و دیگر مدعیان حقوق بشر با به خاک و خون کشیدن مردان، زنان و کودکان مظلوم و بی‌دفاع فلسطینی، برگ دیگری از خوی وحشیگری خود را نشان داد. اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایات و ابراز همدردی با خانواده شهدا، مجروحان و آوارگان، بر همت رزمندگان دلیر فلسطینی درود می‌فرستم و رهایی قدس شریف از چنگال صهیونیست‌ها را از خداوند متعال مسألت دارم.

**برای ترویج صحیفه سجادیه باید فرهنگ سازی کرد

اختصاصی/ حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با اعضای برگزاری بین‌المللی کنگره امام سجاد(علیه السلام) ضمن تسلیت به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع خاطرنشان کردند: شما کار بسیار ارزشمندی را شروع کرده اید و این موضوع ازآثار مخلتفی که از مجموعه شما منتشر شده است فهمیده می‌شود. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین فرهنگ سازی نسبت به صحیفه سجادیه را مهم دانسته و گفتند: امام سجاد(علیه السلام) با زبان دعا به فرهنگ سازی در حوزه تعلیم و تربیت، تبلیغ و ستیز سیاسی پرداخت و فرهنگ دعای شیعی را نهادینه کرد و میراث گرانبهایی را در باب رابطه انسان و خدا برای مسلمین بلکه بشریت به ودیعه نهاد. ایشان درادامه گفتند: برای مثال در صحیفه سجادیه دعا درباره مرزداران از جانب امام سجاد(علیه السلام) انشاء شده است که فقط نیایشی ساده نیست بلکه به ما خط و جهت می‌دهد و همچنین است دعاهای دیگر امام سجاد(علیه السلام) که هر یک مسئله‌ای مهم از حیات و روابط انسانی را به مخاطب یادآور می‌شود.

**حضور حداکثری مردم در انتخابات برای نظام اسلامی تولید قدرت می‌کند

رسا/ آیت‌الله کعبی در نشست بصیرتی و تبیینی مسؤولان استان‌ها، کانون‌ها و اعضای هیأت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان با موضوع انتخابات، با اشاره به جریان‌های فعال در عرصه انتخابات، گفت: امروز در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ با سه جریان مواجه هستیم که عبارت از «جریان محافظه کار، منفعت طلب و مصلحت اندیش»، «جریان اصلاح طلب برانداز» و «جریان تحول گرای معتقد به آرمان‌های انقلاب با روحیه جهادی، انقلابی و تحولی». وی در ادامه با بیان اینکه عدم حضور و مسامحه در انتخابات در رأس گناهان کبیره است، اظهار داشت: آنچه امروز موضوعیت دارد و اصل محسوب می‌شود، شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح  است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات یک جهاد است، تصریح کرد: بدون شک انتخابات پرشور با حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی برای نظام اسلامی تولید قدرت می‌کند.

**ورود به حوزه لبیک به ندای “هل من ناصر ینصرنی” امام زمان(عج) است

حوزه/ آیت‌الله موسوی اصفهانی در مراسم بزرگداشت و یادبود خیرین حوزه علمیه همدان با بیان اینکه افراد متمکن از زمان امام صادق(علیه السلام) تا امروز پشتوانه حوزه‌های علمیه بوده‌اند، گفت: هم اکنون فصل ثبت نام حوزه‌های علمیه و زمان یاری رساندن به دین خدا است و لذا می‌توان گفت که هر که دارد هوس کرببلا بسم الله، چرا که ثبت نام در حوزه یعنی لبیک به ندای “هل من ناصر ینصرنی” امام زمان(عج) است.
عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان اینکه بازماندگان خیرین نیز در حد امکان درصدد باشند تا چراغی که پدرانشان روشن کرده‌اند را در حد توان روشن نگه دارند، گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند مسائل مالی حوزه‌ها در حد اعلا است، در حالی که با بیان خصوصیات طلاب و حوزه در جلسات مختلف، باور کردن آن برای بسیاری از افراد مشکل است.

**روز شمار نابودی رژیم اسرائیل آغاز شده است

حوزه/ امام جمعه نجف اشرف در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه نبرد فلسطین با اسرائیل غاصب بیانگر تحول جدیدی مبنی بر توانایی فلسطین در نابودی اسرائیل است، افزود: رژیم اسرائیل در برابر ضربات موشکی ناتوان ماند و گنبد آهنین و افسانه ارتش شکست ناپذیر، شکست را پذیرفت. حجت‌الاسلام قبانچی  با اشاره به اینکه روز شمار نابودی دولت یهودی آغاز شده و آنها نمی‌توانند به زندگی و بازگشت فکر کنند، تاکید کرد: شیعه با موشک‌های خود برای خود عزّت و شکوه به دست می‌آورد و در مقابل پروژه عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل به شکست می‌انجامد.

**شاهد آغاز پایان رژیم صهیونیستی هستیم

حوزه/ تجمع علمای مسلمان لبنان در بیانیه ای گفت: همانگونه که توافقنامه “هفدهم می” به شکست انجامید، به فضل مقاومت و وحدت تمامی توافقنامه‌های خیانت آمیز از کمپ دیوید تا واسلو و عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و معامله قرن نابود خواهد شد.
این تجمع با بیان اینکه امروز شاهد آغاز پایان رژیم غاصب صهیونیستی هستیم، تصریح کرد: دشمن اسرائیلی در جنگ اخیر نتوانست هیچ کدام از اهداف نظامی خود را تحقق بخشد و به بمباران زنان و کودکان و زیر ساخت‌ها و ساختمان‌های مسکونی روی آورد و این نشان دهنده پیروزی مقاومت و شکست پروژه صهیونیستی آمریکایی عربی است.

**جدایی‌ ده‌ها افسر از پلیس کنگره آمریکا

فارس/ منابع خبری گزارش داده‌اند از زمان حمله هواداران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره، ده‌ها نفر از افسران پلیس کنگره از این نهاد جدا شده‌اند. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از اتحادیه پلیس آمریکا گزارش داده بیش از ۷۰ افسر پلیس کنگره تصمیم به استعفا یا بازنشستگی گرفته‌اند.‌ رئیس کمیته امور انسانی پلیس کنگره آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «واقعیتی که شب‌ها خواب را از چشم من می‌گیرد، دشواری‌های استخدام و آموزش افسران پلیس نیست، بلکه نگه داشتن افسرانی است که همین الان داریم»

**پاسخ تند به یاوه‌گویی سفیر رژیم صهیونیستی در باکو

ایسنا/ سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان به ادعاهای سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور واکنش نشان داد. سیدعباس موسوی در توییتی نوشت: «شنیده‌ام با مظلوم‌نمایی در خانه برادر از برادر بد گفتی و زبان به ناراست آلودی. معلوم است هنوز از غیرت و تعصب ایرانی و آذری هیچ نمی‌دانی! برای اضافه‌شدن به معلوماتت: ما بسان گوشت و ناخن‌ایم؛ متحد و جداناپذیر و در عین حال اجازه لانه‌کردن چرک و کثافت زیر ناخن‌های‌مان را هم نمی‌دهیم!»

**قدردانی ایران از روسیه

ایسنا/ سفیر ایران در روسیه با معاون رئیس شورای فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وو کرد. در این ملاقات طرفین به اراده جدی رهبران دو کشور برای تعمیق مناسبات دوجانبه، تاکید کردند. در این دیدار جلالی با اشاره به همکاری‌های دو کشور در حوزه اتمی، از مواضع روسیه در حمایت از ایران در زمینه برجام قدردانی کرد. طرفین در پایان مذاکرات خود ضمن تاکید بر اهمیت استمرار رایزنی‌های بین دو کشور، نسبت به تداوم تماس‌ها و رایزنی‌ها در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پارلمانی ابراز تمایل کردند.

**ده‌ها زخمی در حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی

ایسنا/ نظامیان اسرائیلی پس از اقامه نماز جمعه در مسجد الاقصی، نمازگزاران فلسطینی را در محوطه‌های این مسجد مورد حمله قرار داده و اقدام به سرکوب آنان کردند. شاهدان عینی اعلام کردند، نظامیان صهیونیست با شلیک گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی قصد تخلیه مسجدالاقصی را داشتند که در نتیجه درگیری‌های شدیدی در این مسجد به وقوع پیوست. در این درگیری‌ها بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند. از سوی دیگر، در مناطق مختلف قدس و کرانه باختری نیز فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی درگیر شدند. ساکنان کرانه باختری و قدس به نشانه پیروزی مقاومت در غزه دست به تجمع و تظاهرات زدند که نظامیان اسرائیلی آن‌ها را مورد حمله قرار دادند. هلال احمر فلسطین شمار مجروحان درگیری‌های روز جمعه در قدس و کرانه باختری را ۸۳ نفر اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *