خبرروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۹

بیانیه ۲۰۰ نماینده مجلس درباره لغو تحریم‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی: جهان اسلام سکوت در برابر ستم و قتل‌عام مسلمانان را برنمی‌تابد

دکتر ولایتی:  جنبش انصارالله نقش مهمی در پیشرفت نهضت مردم یمن داشته است

وزیر دفاع:ایران همچنان در کنار ملت و دولت سوریه خواهد ماند

نوام چامسکی: برنامه هسته‌ای ایران بازدارنده است و دقیقاً آمریکا و اسرائیل به همین دلیل با آن مخالفند

 
* جام جم ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** بیانیه ۲۰۰ نماینده مجلس درباره لغو تحریم‌ها

بیش از ۲۰۰نماینده مجلس درباره مذاکرات وین بیانیه‌ای منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: ملاک ارزیابی و پذیرش نتایج هر گفت‌وگویی میان ایران و دیگر کشورهای عضو برجام انتفاع حقیقی اقتصادی مردم ایران است. از این رو مجلس شورای اسلامی هیچ‌گونه تفکیک و دسته‌بندی تحریم‌ها را که به حفظ بخشی از فشار اقتصادی علیه مردم ایران و ممانعت از انتفاع اقتصادی یا اخلال در آن منجر شود، نپذیرفته و به‌صورت جدی خواستار خلع کامل، قابل راستی‌آزمایی و بازگشت‌ناپذیر سلاح تحریمی آمریکاست و معتقد است اگر ۱۰۰درصد تحریم‌ها لغو نشود، هیچ تحریمی لغو نشده و پذیرش ماندن برخی تحریم‌ها، تایید مشروعیت آن تحریم‌ها خواهد بود.

* همشهری ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** تجمع مردم تهران در حمایت از فلسطین

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، از تجمع مردم تهران در حمایت از فلسطین خبر داد. حجت الاسلام محمودی اظهار داشت: مردم انقلابی تهران همگام با سایر ملت‌های آزاده جهان، روز چهارشنبه از ساعت ۱۷ در میدان امام‌حسین(ع) از ام‌القرای جهان اسلام با فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل انزجار خویش را از جنایات رژیم صهیونیستی ابراز داشته و اعلام خواهند کرد فلسطین تنها نیست.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** برنامه هسته‌ای ایران بازدارنده است و دقیقاً آمریکا و اسرائیل به همین دلیل با آن مخالفند

فیلسوف برجسته آمریکایی معتقد است برنامه هسته‌ای ایران برای بازدارندگی است اما آمریکا و اسرائیل بازدارندگی را هم برنمی‌تابد چون به‌دنبال سلطه بر غرب آسیا هستند. نوام چامسکی تصریح کرد: وقتی که سازمان اطلاعات آمریکا در گزارشی که به کنگره ارائه می‌کند تهدیدات ایران را توصیف می‌کند و می‌گوید اگر آنها بخواهند جنگ افزار هسته‌ای را توسعه دهند- که ما از آن بی‌خبریم- این تنها بخشی از راهبرد بازدارنده آنها خواهد بود، چه کسی راهبرد بازدارنده را نمی‌خواهد؟ کشورهایی که می‌خواهند آزادانه دست به ویرانگری و وحشی‌گری در منطقه بزنند. آنها دو تا هستند آمریکا و اسرائیل که تهدید‌هایی برای ایران هستند.

** جنبش انصارالله نقش مهمی در پیشرفت نهضت مردم یمن داشته است

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل و «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن در تماس تلفنی درخصوص تحولات اخیر و همکاری‌های فیمابین گفتگو کردند. ولایتی با اشاره به حرکت مردم یمن برای مقابله و مبارزه با توطئه دشمنان و تحقق اهداف مورد نظر ملت بزرگ این کشور گفت: جنبش انصار الله یمن به رهبری آقای الحوثی نقش بسیار مهمی در پیشرفت نهضت مردم بزرگ یمن داشته است و مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارید. وی با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از محور مقاومت و تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه روابط ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک گفتگوها و دیدارها محقق شود.

** فریبکاری رسانه‌های غربی درباره تعهدات آمریکا؛ رویترز: آمریکا باید فقط ۷۰۰ تحریم را لغو کند!

یک رسانه انگلیسی گزارش داده آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم‌های وضع‌شده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ علیه ۷۰۰ فرد و نهاد مرتبط با ایران را رفع کند. خبرگزاری رویترز می‌گوید این آمار را بر اساس شمارش تحریم‌های وضع‌شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام به دست آورده است. رویترز سپس مدعی شده لغو این تحریم‌ها «جو بایدن» را در معرض اتهاماتی مانند نرمش در برابر تروریسم قرار می‌دهد اما این یک ضربه سیاسی است که او باید آن را برای بازگشت به برجام به جان بخرد. این آمار فریبکارانه در حالی ارائه می‌شود که «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران ماه پیش تعداد تحریم‌هایی که آمریکا باید رفع کند را ۱۵۰۰ مورد عنوان کرده بود.

* شرق ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** در کمال بی‌طرفی صلاحیت کاندیداها بررسی می‌شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گاهی رد صلاحیت‌ها مستند به عدم احراز شرایط است و گاهی هم مستند بر آنکه ما احراز می‌کنیم، شخص فاقد شرط است؛ این بحثی است که در شورای نگهبان داریم. آیت‌الله آملی لاریجانی درباره رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان گفت: اعضای شورا را می‌شناسیم و سابقه آنان را می‌دانیم. ان‌شاءالله با کمال دقت و بی‌طرفی کامل و بر منوال دیانت و اخلاق [صلاحیت‌ها را] بررسی کرده و تمام وظیفه خود را انجام می‌دهیم.

** دلیل تغییر لحن بن‌سلمان نسبت به ایران از زبان شاهزاده سعودی

یکی از شاهزادگان سعودی بازگشت احتمالی واشنگتن به برجام را دلیل تغییر لحن ولیعهد عربستان نسبت به ایران می‌داند. عبدالرحمن بن‌مساعد خاطرنشان کرد: «دلیل تغییر لحن محمد بن‌سلمان نزدیک‌شدن زمان بازگشت به برجام‌ است؛ زیرا عربستان تلاش می‌کند در این توافق حضور داشته باشد و سناریوی توافق قبلی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، تکرار نشود؛ توافقی که میان ایران و جامعه بین‌المللی بدون مشارکت کشورهای منطقه انجام شد».

* ایران ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** سلامت مردم انتخاباتی نشود

رئیس جمهوری در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا بر اجرای جدی و قاطع دستورالعمل تدوین شده در مورد پروتکل‌های بهداشتی انتخابات تأکید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به قرارگاه عملیاتی و کمیته‌های بهداشت و درمان و تبلیغات و اطلاع‌رسانی دستور داد نسبت به اجرای دقیق دستورالعمل تدوین شده و اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و شفاف در این زمینه با جدیت و قاطعیت اقدام کنند. وی تأکید کرد تضمین سلامت مردم نقش مهمی در افزایش مشارکت و شکوه انتخابات خواهد داشت. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه سلامت مردم یک موضوع کاملاً غیرسیاسی است، از همه جناح‌های سیاسی و نامزد‌های انتخابات خواست سلامت مردم را وارد مناقشات سیاسی نکرده و اجازه دهند کادر درمان و مدافعان سلامت، مأموریت اصلی خود را که همان حفظ جان و سلامت جامعه است، به‌خوبی و بدون دغدغه انجام دهند.

** معطل احیای برجام مانده‌ایم

وزیر نفت و گاز عمان می‌گوید برای اجرایی شدن توافق معطل مانده خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، منتظر نتایج مثبت از مذاکرات وین و احیای برجام است. محمد بن‌حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان گفت: کشورش مایل است پروژه معطل مانده واردات گاز از ایران را بار دیگر احیا کند و همچنین در حال بررسی گسترش شبکه خط لوله خود به یمن است.
گفتنی است توافق ایران و عمان در سال ۱۳۹۲ برای صادرات گاز مایع ایران به عمان به‌دلایل مختلف از جمله مخالفت‌های امارات با عبور خط لوله از حریم دریایی این کشور و نیز به قدرت رسیدن ترامپ و خروج امریکا از برجام معلق مانده است.

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** جهان نظاره‌گر چهره کریه اسرائیل و حامیان آن هستند

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام تازه بایدن در توئیتی نوشت: همین‌طور که مهمات ساخت آمریکا بر سر فلسطینی‌های بی‌گناه ریخته می‌شوند، آمریکا ۷۳۵ میلیون دلار دیگر از موشک‌های نقطه زن را به رژیم صهیونیستی داد تا با دقت بیشتری کودکان را بکشد. ظریف در این توئیت نوشت: بعد هم آمریکا جلوی صادر شدن ملایم‌ترین بیانیه از طرف شورای امنیت را گرفت. جهان دارد چهره کثیف رژیم صهیونیستی و حامی‌اش را می‌بیند.

** ۱۰ طرح صنعت برق در ۳ استان کشور افتتاح شد

۱۰ طرح صنعت برق در استان‌های کرمان، فارس و کرمانشاه با اعتبار ۳۳۶ میلیارد تومان با حضور اردکانیان وزیر نیرو و در هفته هفتم پویش هرهفته_الف_ب_ایران بصورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد. بر این اساس، در استان کرمان دو نیروگاه خورشیدی، افتتاح پست ۱۳۲ کیلوولت ریگان و افزایش ظرفیت منوجان ۲ با سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. همچنین، در استان کرمانشاه سه طرح افزایش ظرفیت پست روانسر، کنگاور و سرپل ذهاب ۲ نیز با اعتبار ۳۶ میلیارد تومان و دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. طبق برنامه، در استان فارس نیز دو طرح افزایش ظرفیت پست و یک طرح پست حسن آباد با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** قانون، شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را معین کرده است

دبیر شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌ داوطلبان ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ما نمی‌توانیم از خودمان چیزی به جز قانون بگوییم و قانون هم شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را معین کرده و شرایط سنگینی است. آیت الله جنتی خاطرنشان کرد: داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری باید مدیر، مدبر و باتقوا باشد و در جای دیگر مانند انتخابات مجلس به ‌عنوان مثال، به یاد ندارم شرط «تقوا» آمده باشد. وی با تأکید بر اینکه شرط تقوا یکی از ملاک‌های اصلی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: فردی که تقوا دارد یعنی همه واجبات را انجام می‌دهد و کار دیگری انجام نمی‌دهد. وی گفت: مردم شریف بدانند بار سنگینی بر دوش داریم، بررسی فردی که صلاحیت وی تأیید می‌شود به این معناست که فردی متدین است و واجبات شرعی را انجام می‌دهد و دست به گناه نمی‌زند.

** ارتش در بهترین وضعیت خود قرار دارد

جانشین نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه نیروی زمینی از نظر آمادگی رزمی در بهترین وضعیت قرار دارد، گفت: در دیدار فرمانده نیروی زمینی ارتش با رهبر معظم انقلاب، ایشان تاکید کردند «برابر گزارش سازمان‌های مختلف، وضعیت نیروی زمینی کاملا رضایت‌بخش است». سرتیپ نعمتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه تانک‌ها، موشک‌ها، پهپاد‌ها و سایر ابزارآلات نیروی زمینی آماده به کار هستند.

* جوان ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** ارتش رزمایش دفاع سایبری برگزار کرد

رزمایش دفاع سایبری «فتح ۱» با هدف ارتقای توان مقابله با تهدیدات سایبری ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه موضوع توسعه توان دفاع سایبر، در دستور کار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، گفت: همزمان با افزایش قدرت دفاع سایبری، به‌ دنبال این هستیم که توان مقابله با تهدیدات سایبری ارتش را ارتقا دهیم. امیر سیاری گفت: موضوع سایبر امروز به عنوان بُعد پنجم صحنه نبرد مطرح است و یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در ارتقای توان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

** ۶ میلیون اسرائیلی در حصر پناهگاه!

مقاومت فلسطین روز سه‌شنبه هم حملات موشکی علیه اسرائیل را ادامه داد و شمار موشک‌های غزه به بالای ۳ هزارو ۶۰۰ عدد رسید. روزنامه عرب۲۱ به نقل از منابع آگاه نوشت که روند مهاجرت از تل‌آویو از بیم موشک‌های مقاومت از چند روز پیش آغاز شده و پاسخ موشکی گروه‌های مقاومت فلسطینی، بسیاری از صهیونیست‌های ساکن تل‌آویو را وادار کرده است به صورت دسته‌جمعی به سمت شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری بروند. در حالی که مقام‌های رژیم‌صهیونیستی درباره اثر وحشت در میان اسرائیلی‌ها سکوت کرده‌اند، تساحی دافوش، خبرنگار رادیو ارتش رژیم‌صهیونیستی گفت: «حماس ۷۵ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی را مجبور کرد به پناهگاه‌ها بروند.» این یعنی اینکه (بدون احتساب عرب‌های اسرائیلی) حدود ۵/۵ میلیون نفر از ساکنان اراضی اشغالی به پناهگاه‌ها رفته‌اند.

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** احتمالا امروز خبر مهمی از مذاکرات وین منتشر می‌شود

نماینده روسیه در سازمان‌های بینالمللی واقع در وین اعلام کرد که احتمالا امروز خبر مهمی پیرامون مذاکرات وین منتشر خواهد شد. میخائیل اولیانوف گفته است که مذاکرات وین «پیشرفت عمده‌ای داشته است».

** احیای برجام منجر به جنگ خواهد شد

سفیر سابق اسراییل در آمریکا با انتقاد از سیاست دولت بایدن در احیای برجام مدعی شد احیای برجام منطقه را در مسیر یک جنگ منطقه‌ای ناگزیر قرار خواهد داد. «مایکل اورن» گفت دولت بایدن در شرایطی که اسراییل در حال جنگ با حماس در نوار غزه است، بدترین زمان را برای احیای برجام و مذاکرات وین انتخاب کرده است. این دیپلمات اسراییلی در ادامه مدعی شد: «ایران می‌خواهد کرانه باختری و تشکیلات خودگردان فلسطین را تصاحب کند.» وی بدون اشاره به حملات نظامیان اسراییلی علیه غیرنظامیان فلسطینی در قدس شرقی و نوار غزه مدعی شد ایران مقصر «کشاندن اسرائیل به جنگهای زمینی در غزه» است و افزود «جهاد اسلامی کاملا تحت مالکیت و اداره ایران است.»

* خراسان ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** کارت زرد مجلس به وزیر صمت درباره واردات بی رویه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت واردات بی‌رویه کالاها قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند. در جلسه علنی دیروز سؤال کریمی قدوسی نماینده مشهد از رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت به رای گذاشته شد و نمایندگان با رای خود اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر صمت قانع نشدند بنابراین مجلس شورای اسلامی به رزم حسینی کارت زرد داد.

* رسالت ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** ایجاد ۲۷۰ هزارشغل جدید در سال جاری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام

به همت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام ، ۵ رویداد بزرگ و ملی رونمایی و افتتاح شد. محمد مخبر در این مراسم با اشاره به وقوع ۵ رویداد در این جشنواره گفت: امروز شکرانه بهره‌برداری از ٨۵ هزار طرح با ٢٢٠ هزار شغل ایجاد شده در سال ۹۹ را برگزار می کنیم که ١٠ هزار میلیارد تومان برای این طرح‌ها در بنیاد برکت سرمایه گذاری شده است. وی افزود: همچنین عملیات اجرایی ایجاد ۲۷۰ هزار شغل جدید برکت در مناطق محروم کشور در سال ۱۴۰۰ نیز آغاز می شود که برای این مهم ۱۳هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان توسط ستاد اجرایی فرمان امام و امضای تفاهم نامه با ۱۰ بانک و نهادمالی سرمایه‌گذاری می شود. در این مراسم ۴۰ هزار طرح اشتغالزایی خرد و متوسط بنیاد برکت با دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به صورت ویدئوکنفرانسی در ۱۵ استان کشور افتتاح شد.

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** مقاومت، راهبرد توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، کرانه باختری، محله‌های عربی داخل اسرائیل و قدس شریف را که موجب شهادت صدها تن از جمله کودکان و غیرنظامیان شده است، مصداق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دانست. خرازی با دعوت از وجدان‌های آگاه و بیدار جهان برای جلوگیری از جنایات آشکار صهیونیستها گفت: آنچه امروز در فلسطین جریان دارد مسئله‌ای صرفا اسلامی یا عربی نیست، بلکه همه جوامع با توجه به ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل، مسئولیت آشکاری در برابر این جنایت آشکار علیه بشریت دارند.

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** واکسن‌های ایرانی از خرداد می‌آید

وزیر بهداشت گفت: از خردادماه واکسن‌های ملی‌مان می‎آید و افتخار جدیدی برای کشور ثبت خواهد شد. دکتر نمکی گفت: وقتی از تولید ایرانی واکسن می‎گفتیم، خیلی‎ ها این حرف را مسخره کردند و غیرقابل انجام دیدند؛ اما امروز به جرئت می‌گویم که ایران در ماه‌های آینده یکی از بهترین، موفق‌ترین و نام‎آورترین تولیدکنندگان واکسن کووید-۱۹ خواهد بود و علاوه بر واکسنی که از بیرون می‌آوریم، در تابستان سرعت واکسیناسیون‎مان چند برابر می‌شود و جمعیت‌های بیشتری را واکسینه می‌کنیم. تا قبل از پایان ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی خواهد بود که واکسیناسیونش را کامل خواهد کرد.

* قدس ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** کوتاه از انتخابات

ـ عزت الله ضرغامی نامزد انتخابات در پاسخ به این پرسش که آیا به نفع آیت الله رئیسی از صحنه رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند، گفت: «ضرغامی آمده است تا بماند و دیگران باید خود را با ضرغامی تطبیق دهند».
ـ منصور حقیقت پور در ارتباط با لیست منتشره از کابینه‌ای منتسب به علی لاریجانی، اظهار کرد: ایشان روز چهارشنبه تصمیم گرفت برای انتخابات نام‌نویسی کند؛ چطور می‌تواند با این سرعت کابینه‌اش را معرفی کند؟!
ـ محمود احمدی‌نژاد در تازه‌ترین اظهاراتش بار دیگر درباره احتمال ردصلاحیتش موضعگیری کرد و گفت: دو بار در سال‌های ۹۲ و ۹۶ مارا رد کردید و ما به احترام مردم، انقلاب و نظام چیزی نگفتیم اما اگر این بار بخواهید همان کار را تکرار کنید من شرکت نمی‌کنم و انتخابات را هم تأیید نخواهم کرد.
ـ آیت الله رئیسی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «مطلقاً اجازه نمی‌دهم فساد در هیچ کجا لانه کند».
ـ درحالی که رسانه‌ها از انتصاب علی نیکزاد به عنوان «مسئول شورای هماهنگی ستادهای مردمی رئیسی» خبر داده اند، یک منبع نزدیک به آیت الله رئیسی اعلام کرد: آقای رئیسی به هواداران خود تأکید داشته تا زمان اعلام صلاحیتها از جانب شورای نگهبان، هیچ انتصابی در قالب ستادها انجام نپذیرد.
ـ علیرضا زاکانی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با هشتگ «متهم‌ردیف‌دوم» درباره جهانگیری نوشت: انتخابات برای آقای جهانگیری زنگ تئاتر و بازیگری نیست، زنگ حساب است و باید به سؤالات جدی پاسخ دهد.
ـ مسعود زریبافان رئیس اسبق بنیاد شهید و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با انتشار بیانیهای به نفع آیت‌الله رئیسی انصراف داد.

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** ناتوانی دولت حداقلی در پیگیری مطالبات حداکثری جامعه

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری:
ـ همه باید برای مشارکت حداکثری متعهد بوده و تلاش شود همان‌طور که دولت مطابق مر قانون اساسی در ثبت‌نام‌ها عمل کرد از حضور مردم پای صندوق‌های رای نیز حراست شود.
ـ صداوسیما به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از بودجه عمومی استفاده می‌کند پس باید رفتاری منصفانه و با فرصت‌های برابر برای همه نامزدها داشته ‌باشد و از اقدامات تخریبی جلوگیری کند.
ـ دولت حداقلی نمی‌تواند مطالبات حداکثری جامعه را پیگیری کند.
ـ پشت ثبت‌نام کاندیداهای نزدیک به دولت هیچ تصمیم تشکیلاتی و برنامه‌ریزی شده‌ای نبوده و همکارانم در دولت براساس تصمیم فردی حضور پیدا کرده‌اند.
ـ کاری به سوال شما درمورد بغض آقای جهانگیری ندارم اما باور دارم، وقتی شاهد تحمیل این همه فشار بر جامعه بودم و درعین حال ضمن آنکه نمی‌شد علت‌ها را بیان کرد و انواع تهمت‌ها و قضاوت‌های ناروا نیز شنیده می‌شد، ناخودآگاه بغض به سراغ هر کسی می‌آید.

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** مردم تهران با اعلام انزجار از جنایات صهیونیست‌ها همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کردند

جمعی از شهروندان تهرانی ظهر دیروز با تجمع در میدان فلسطین، با اعلام انزجار از حملات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کردند. تجمع کنندگان در میدان فلسطین، پس از برگزاری این مراسم، نماز جماعت را با رعایت فاصله اجتماعی اقامه کردند.در این مراسم، مردم با در دست داشتن پرچم‌های حزب‌الله لبنان و دستنوشته‌هایی با مضمون دفاع از فلسطین به زبان‌های عربی و عبری ، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را در میدان فلسطین طنین انداز کردند.

** گزارش جنجالی نیوزویک درباره ارتش سری آمریکا

نشریه نیوزویک آمریکا در یک گزارش جنجالی فاش کرد که ارتش آمریکا مشغول اداره یک ارتش مخفی با ۶۰ هزار سرباز است که هیچ نظارتی از سوی کنگره این کشور روی آن وجود ندارد و سالانه ۹۰۰میلیون دلار برای آن بودجه صرف می‌کند. این ارتش مخفی به اجرای عملیات در سراسر آمریکا و خارج از این کشور، به صورت اینترنتی یا غیراینترنتی می‌پردازد و وظیفه اش شکست دادن تکنولوژی‌های با پیچیدگی فزاینده است. گفته می‌شود نیمی از این نیرو مشغول عملیات در کشورهایی چون پاکستان، یمن، کشورهای غرب آفریقا و حتی کره شمالی و ایران است.

* شهروند ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
** ۶ میلیون دوز واکسن پرید

رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: «بخش خصوصی از چندماه قبل برای واردات واکسن اعلام آمادگی کرده بود و حتی اعلام کرد که برای واردات ۶ میلیون دوز واکسن مقدمات ابتدایی کار را فراهم کرده است.» خوانساری با اشاره به بروکراسی پیچیده در وزارت بهداشت برای رسیدن این واکسن‌ها به کشور، بیان کرد: «ما پیش از این نیز، گفته بودیم که با توجه به تقاضای بالای جهانی برای واکسن کرونا، باید در مدتی کوتاه شرایط واردات فراهم کنیم اما متأسفانه در بروکراسی پیچیده، این فرآیند متوقف شد و پرفرم‌ها آماده نشدند و دیگر امکان واردات آن واکسن‌ها فراهم نیست.»

 
*اخبارخبرگزای  ها و سایت های اینترنتی
 
**جهان اسلام سکوت در برابر ستم و قتل‌عام مسلمانان را برنمی‌تابد

تسنیم/ رئیس مجلس شورای اسلامی در روند گفتگوهای تلفنی با رؤسای مجالس کشورهای اسلامی با مرزوق علی الغانم، رئیس مجلس امت دولت کویت پیرامون جنایات اخیر رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه و فلسطین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت. قالیباف در ابتدای این تماس تلفنی، افسارگسیختگی بی حد و حصر رژیم صهیونیستی را در سایه حمایت‌های آمریکا مورد انتقاد قرار داد و گفت: «امروزه درد مشترک کشورهای اسلامی به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان در فلسطین است. وی ضمن محکوم کردن شدید بمباران شبانه‌روزی غزه و کشتار مردم در کرانه تصریح کرد: «جهان اسلام سکوت در برابر ستم و قتل‌عام مسلمانان را برنمی‌تابد و ضرورت دارد همه مسلمانان جهان برای حذف این غده سرطانی بیش از پیش تلاش کنند.»

**حمله دو پهپاد به یک پایگاه نظامی ترکیه

فارس/ «سلیمان صویلو» وزیر کشور ترکیه بامداد چهارشنبه در پیامی توییتری خبر داد که دو پهپاد قصد حمله به پایگاه نظامی در دیاربکر داشته‌اند. بر اساس گفته این مقام ترکیه‌ای، این پهپادها که از دو نوع مختلف بوده‌اند خنثی شده و حمله آنها هیچگونه تلفاتی به همراه نداشته است. پیشتر روزنامه جمهوریت به نقل از منابعی گزارش داد که انفجاری در نزدیکی پایگاه «جت مین» روی داده و صدای آژیر خطر در این شهر به صدا در آمده است. این روزنامه جزئیات بیشتری درباره این حادثه مخابره نکرد.

**ایران همچنان در کنار ملت و دولت سوریه خواهد ماند

ایسنا/ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دیدار با جمال الدین ابراهیم شعیب معاون وزیر تجارت داخلی و جمال العمر معاون وزیر صنایع سوریه با اشاره به نقش و اهمیت راهبردی سوریه در محور مقاومت اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با همه توان خود برای کمک به حفظ تمامیت ارضی و مشارکت در بازسازی این کشور در کنار ملت و دولت سوریه خواهد بود. امیر حاتمی تصریح کرد: مجموعه‌های اقتصادی وزارت دفاع در کنار فعالان بخش خصوصی ایران آمادگی هرگونه همکاری و همراهی در بازسازی و تامین نیازمندی‌های کشور دوست و برادرِ سوریه عزیز را دارد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

**پیشرفت خوبی انجام شده است

ایسنا/ معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در طول دو هفته گذشته و در جریان برگزاری دور چهارم مذاکرات وین پیشرفت‌های خوبی در جریان مذاکرات انجام شده است و چند موضوع کلیدی باقی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها است. عراقچی در ادامه صحبت‌های خود گفت: نشست‌ها و مذاکرات فشرده بود. در طول این بحث‌ها تلاشی داشتیم که در مورد موضوعات مورد اختلاف به جمع بندی برسیم، اختلافات را رفع کنیم و یا کمتر کنیم و نتیجه آن این است که اکنون در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم یک جمع‌بندی کلی داشته باشیم.

**چهارمین نشست شورای امنیت درباره فلسطین هم شکست خورد

ایسنا/ نماینده دائم چین در سازمان ملل در جلسه‌ای که چهارمین نشست شورای امنیت از زمان آغاز درگیری‌ها در نوار غزه بود، گفت که این شورا نتوانست موضع واحدی درباره مناقشه فلسطین و اسرائیل اتخاذ کند. وی که ریاست جلسات این شورا در ماه جاری را برعهده دارد، در صفحه توئیتر خود نوشت هنوز زمان رای گیری اعضای شورای امنیت بر یک مصوبه واحد درباره فلسطین فرا نرسیده است گرچه موضع اکثریت قاطع روشن است. وی افزود که از اعضای شورای امنیت می‌خواهد “تا برای دستیابی به آتش بس و حمایت از غیرنظامیان تلاش‌هایشان را بیشتر کنند.”

**دیدار یک سناتور آمریکایی با تخت روانچی

ایسنا/ کریس مورفی سناتور آمریکایی، با مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل دیدار کرد. آن دو درباره توافق هسته‌ای ایران، جنگ یمن و آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران گفت و گو کردند. مورفی بیانیه‌ای را درباره این دیدار منتشر کرد. در بیانیه این سناتور آمریکایی ادعا شده است که وی در این دیدار در مورد موضوعات مشارکت جدی و با فوریت ایران در مذاکرات هسته‌ای، فشار آوردن به حوثی‌ها برای متوقف کردن جنگ در یمن، درخواست از حماس برای پذیرفتن آتش بس و متوقف کردن حملات راکتی به اسرائیل و آزادسازی مراد طاهباز از زندان با مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل، مستقیما گفت‌وگو کرده است.

**انتقال رئیس رژیم صهیونیستی به بیمارستان

ایسنا/ روزنامه عبری‌زبان «تایمز آو اسرائیل» فاش کرد، روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی به دلیل دردهای مزمن و غیرعادی در ناحیه کمر که از چند روز پیش از آن رنج می‌برد، در بیمارستان «هداسا» در شهر قدس اشغالی بستری شد. این روزنامه همچنین نوشت، رئیس رژیم صهیونیستی در حال حاضر تحت درمان قرار گرفته و آزمایشات پزشکی لازم انجام خواهد شد.

**مداخله سازمان ملل برای آرام کردن منطقه “غیرسازنده” است

ایسنا/ سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت تاکید کرد: ما سکوت نکرده‌ایم، شما هم همینطور. در خصوص اقدام بیشتر شورای امنیت، ابتدا ما باید ارزیابی کنیم که آیا اقدام یا صدور بیانیه به پیشبرد چشم‌انداز برای خاتمه این خشونت کمک می‌کند یا خیر. ارزیابی ما این است که فعلا صدور اطلاعیه عمومی کمکی به تنش‌زدایی نمی‌کند! دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد، حدود ۴۵۰ ساختمان در نوار غزه، از جمله شش بیمارستان و ۹ مرکز مراقبت‌های اولیه، از آغاز درگیری‌ها تخریب شده یا به شدت آسیب دیده است. علاوه بر این حدود ۴۸۰۰۰ نفر از ۵۲۰۰۰ آواره به ۵۸ مدرسه که توسط سازمان ملل اداره می‌شود، پناهنده شده‌اند.

**عده‌ای شورای نگهبان را تهدید می‌کنند

مهر/ سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی در واکنش به انتشار برخی خبرها در مورد بررسی صلاحیت داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نوشت: این روزها اخبار جعلی پیرامون بررسی صلاحیت‌ها زیاد منتشر می‌شود. کدخدایی ادامه داد: برخی با گمانه‌زنی، برخی با خبر محرمانه و برخی نیز با استناد به منابع آگاه و موثق به این شایعات دامن می‌زنند. در این میان عده‌ای هم با تهدید شورای نگهبان سعی می‌کنند دمی خوش باشند.

**خشم عربستان از اظهارات وزیر خارجه لبنان

مهر/ وزارت امور خارجه عربستان سفیر لبنان در ریاض را در اعتراض به سخنان وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان احضار کرد. گفتنی است که اظهارات وزیر خارجه لبنان در گفتگو با شبکه الحره درباره برخی کشورها که گروه تروریستی داعش را ایجاد و از آن حمایت مالی کردند، علیرغم اینکه وی از کشوری نام نبرد، موجب انتقادات شدید از وی و تهدید به قطع روابط میان آن کشورها و لبنان شد. «شربل وهبه» در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از این کشورها، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است، گفت که نمی‌خواهد نامی ببرد. وی در واکنش به سوالی پیرامون اینکه آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس گروه تروریستی داعش را حمایت مالی کرده‌اند، افزود: پس چه کسی آنها را تامین مالی کرد؟ من؟ این در حالی است که بحرین و امارات هم در اقدامی مشابه سفرای لبنان را احضار کردند و کویت هم کاردار لبنان را احضار کرد.

**«ظریف» وارد پایتخت ایرلند شد

مهر/ وزیر امور خارجه کشورمان، در ادامه سفرهای دیپلماتیک خود به قاره اروپا، دقایقی پیش وارد دوبلین پایتخت ایرلند شد. گفتنی است؛ «دوبلین» چهارمین مقصد ظریف در سفر به پایتخت‌های اروپایی است. در روزهای اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با سفر به اسپانیا، ایتالیا و واتیکان با مقامات عالی این کشورها دیدار و گفتگو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *