خبرروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

آیت الله العظمی مظاهری: حیات و رشد حوزه‌های علمیّه در گرو بالندگی و پویایی پژوهش‌های علمی است

 

رونمایی از موشک‌های قاسم جهاد اسلامی: هنوز غافلگیری‌های زیادی داریم

 

آیت الله اعرافی: تبلیغ، روح و جانمایه همه نظام‌های حوزه است

 

آیت‌الله حسینی خراسانی: دولت باید بر توان و خودکفایی داخلی اتکا داشته باشد

 

دکتر ولایتی: وعده الهی در آزادسازی فلسطین و قدس شریف محقق خواهد شد

 

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** سیمرغ برقله فناوری جهان

 

ابررایانه سیمرغ با ظرفیت ۵۰۰ ترافلاپس در روز، رونمایی شد. افزایش امنیت داده‌ها در کشور، تحلیل داده‌های پزشکی، شبیه‌سازی‌های علمی و هواشناسی از کاربرد‌های مهم این ابر رایانه است. قرار است سال آینده با افزایش ظرفیت این سوپرکامپیوتر، ابر رایانه مریم هم رونمایی شود. وزیر ارتباطات در نشست رونمایی از ابر رایانه سیمرغ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه هوش مصنوعی قدرت بلامنازع دنیا محسوب می‌شود، گفت: «ابررایانه سیمرغ تأثیر زیادی در آینده کشور دارد و این گام اول است؛ سیمرغ برای ما کافی نیست و ما باید به جلو حرکت کنیم.»

آذری جهرمی در خصوص ابررایانه مریم نیز گفت: «با تصمیم جمعی عملیات اجرایی ساخت ابررایانه‌های بعدی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین زیرساخت‌های هوش مصنوعی تأیید شده‌است و این ابررایانه با صد فتاپلاپس ظرفیت می‌تواند در این عرصه تأثیرگذار باشد. این ابررایانه و سوپر کامپیوتر را با نام زنده‌یاد پروفسور مریم میرزاخانی به نام ابررایانه «مریم» نامگذاری کردیم.»

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب در‌پی درگذشت والده حجت‌الاسلام آل‌هاشم

 

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت والده حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمدعلی آل‌هاشم دامت توفیقاته

درگذشت والده‌ مکرمهرحمه‌الله‌علیها را به جنابعالی و دیگر بازماندگان بالخصوص حضرت والد معظم دامت برکاته تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت را برای آن مرحومه و بقا و عافیت برای والد مکرم و جنابعالی مسألت می‌نمایم.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** نظارت شورای نگهبان تا پایان انتخابات، جاری است

 

سخنگوی شورای نگهبان با‌اشاره به اختیارات شورای نگهبان در بازبینی صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری در هنگام تبلیغات و مناظرات گفت: به استناد اصل ۹۹ نظارت شورای نگهبان تا پایان مهلت انتخابات جاری است؛ امیدواریم نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این مسائل را در تبلیغات انتخاباتی رعایت کنند. کدخدایی افزود: امیدواریم نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری این مسائل را در تبلیغات انتخاباتی رعایت کنند و نیازی به ورود شورای نگهبان نباشد. وی گفت: شورای نگهبان حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده باید اعلام‌نظر کند که ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها هم از دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری منوط به رأی هفت عضو شورای نگهبان است.

 

** وعده الهی در آزادسازی فلسطین و قدس شریف محقق خواهد شد

 

دبیر‌کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در تماس تلفنی با زیاد نخاله دبیر‌کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، ضمن محکومیت حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت مظلوم فلسطین تاکید کرد. ولایتی گفت: مجاهدین و مردم فلسطین یک بار دیگر ثابت کردند که رژیم صهیونیستی خانه عنکبوت و اوهن البیوت است. ولایتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در گذشته به وظایف خود عمل کرده و کماکان تحت رهبری مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) این مسیر را در حمایت جامع ادامه خواهد داد و ان‌شاءالله به زودی در قدس شریف به امامت معظم‌له نماز خواهیم خواند.

وی افزود: نسبت به آینده بسیار امیدوار هستیم و معتقدیم وعده الهی قطعاً محقق خواهد شد و جهان شاهد رهایی کلیه سرزمین‌های فلسطین و بازگشت مردم مظلوم به خانه و کاشانه خود خواهند بود و قدس عزیز و همه سرزمین‌های اشغالی فلسطین آزاد خواهد شد.

 

** اسرائیل در آستانه فروپاشی است، خوش‌شانس کسی است که به غرب فرار کند

 

رسانه‌های رژیم صهیونیستی و برخی شخصیت‌های مهم و تحلیلگران نظامی این رژیم، به تحلیل حوادث کنونی فلسطین و درگیری با مقاومت فلسطین پرداختند. «افرایم‌هالیوی» رئیس‌سابق موساد گفت: «ما در آستانه فاجعه قرار داریم. این، تاریکی پیش از پرتگاه است». «رانی دانیل» تحلیلگر نظامی و افراطی صهیونیست، نیز که از افراد نزدیک به فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «من مطمئن نیستم که فرزندانم در اینجا، آینده‌ای داشته باشند و گمان نمی‌کنم که آنها در اینجا بمانند». «بنی موریس» مورخ اسرائیلی نیز نوشت: «طی چند سال آینده اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد و یهودیان در این سرزمین به اقلیت تبدیل، طرد یا کشته می‌شوند و خوش‌شانس کسی است که به آمریکا و اروپا فرار کند».‌ همچنین، روزنامه‌هاآرتص طی تحلیلی نوشت که «بن گوریون» اسرائیل را تاسیس و نتانیاهو آن را نابود کرد.

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** توافق ریلی ایران و عراق به‌زودی اجرائی می‌شود

 

شرکت ملی راه‌آهن عراق وابسته به وزارت حمل‌ونقل این کشور روز یکشنبه اعلام کرد که توافق‌نامه‌های امضا‌شده میان ایران و عراق درباره خط ریلی به‌زودی وارد مرحله اجرائی خواهد شد. طالب جواد الحسینی، مدیرعامل این شرکت، خاطرنشان کرد در روزهای آتی شاهد اجرائی‌شدن پروژه خط ریلی میان شلمچه و بصره خواهیم بود. او با بیان اینکه این خط ریلی اهمیت ویژه‌ای دارد و حیاتی و راهبردی به شمار می‌رود، تأکید کرد: بعد از اعلام موافقت دولت این پروژه در روزهای آینده وارد مرحله اجرا خواهد شد.

 

** ادعای بی‌اساس «الشرق‌الاوسط» علیه ایران

 

الشرق‌الاوسط در گزارشی به طرح ادعایی بی‌اساس علیه ایران پرداخت. به گزارش الشرق‌الاوسط، قرار است هفته آینده کتابی منتشر شود که نشان می‌دهد دانشمندان هسته‌ای ایران «اگر مواد شکاف‌پذیر لازم و دستور رهبران کشور را برای این کار به دست آورند، می‌توانند به‌سرعت بمب تولید کنند». اسناد فنی تازه بررسی‌شده از داخل ایران از سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که برنامه فوق سری اسلحه در حال آماده‌سازی اجزای اصلی بمب هسته‌ای است‌.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** ضرورت توقف حملات وحشیانه به مردم مظلوم فلسطین

 

رئیس جمهوری روز گذشته در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، با اشاره به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی در قدس شریف و کشتار ناجوانمردانه مردم مظلوم فلسطین، گفت: ماجرای فلسطین همچنان مهم‌ترین و زنده‌ترین مسأله مشترک امت اسلامی است و مقابله با این جنایات و توقف فوری حملات وحشیانه و کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع یک ضرورت است. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی اظهار کرد: کشورهای اسلامی بویژه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه باید با همکاری و تشریک مساعی از همه توان موجود از جمله ظرفیت نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

 

** خشم جهان از کشتار غیرنظامیان فلسطینی

 

هفتمین روز از بمباران هوایی و حملات زمینی ارتش صهیونیستی به غزه، در شدیدترین درگیری‌های هفت سال اخیر سرزمین‌های اشغالی، شمار شهدای فلسطینی را به دست‌کم ۱۸۱ نفر از جمله ۵۲ کودک رساند و هزاران نفر نیز آواره و مجروح شدند. در پی این جنایات، به رغم حمایت ظالمانه دولتمردان اروپایی از جنایات اسرائیل، برای چندمین روز پیاپی ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه، سوئد، نروژ، یونان، انگلیس، آلمان، بلژیک، اسپانیا، دانمارک و دیگر نقاط جهان مانند کانادا، شیلی، لبنان، ونزوئلا، کوبا و… با برافراشتن پرچم فلسطین، جنایات اسرائیل را محکوم کردند.

 

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** تکذیب فتوا درباره فروش کلیه برای ازدواج

 

در پی انتشار استفتائی توسط عده‌ای از مغرضین و انتشار آن در بعضی از شبکه‌های معاند مبنی بر نظر آیت‌الله العظمی نوری همدانی پیرامون فروش کلیه برای امر ازدواج، دفتر این مرجع تقلید وجود چنین استفتائی را تکذیب کرد. این دفتر اعلام کرد: ضمن تکذیب این خبر به اطلاع می‌رساند هرگونه نظر فقهی و استفتائی مورد استناد است که ممهور به مُهر شخص معظم‌له باشد.

 

** دعوت ایران از کشورهای اسلامی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی

 

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست اضطراری مجازی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد: ایران آماده است برای دفاع از مردم فلسطین تمام اختلافات را کنار بگذارد. ظریف خطاب به کشورهای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه دست دوستی خود را به سوی همه شما دراز می‌کند. ما آماده‌ایم تا تمام اختلافات را کنار گذاشته و در دفاع از حقوق مردم فلسطین با توسل به هر ابزار مشروع سیاسی و قانونی، متحد شویم. وی همچنین تصریح کرد: ما باید یک کارزار نهادینه‌شده حقوقی و سیاسی علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنیم.ظریف تاکید کرد: اسرائیل تنها زبان مقاومت را می‌فهمد و مردم فلسطین کاملا از حق دفاع از خود و سرپیچی از قلدری‌های این رژیم نژادپرست برخوردار هستند.

 

** روند تهیه پیش‌نویس احیای برجام در جریان است

 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: گفتگوهای وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در محیط‌های غیررسمی مختلف و به علاوه گروه‌های کاری شامل برداشته شدن تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای و اقدامات عملی برای احیای توافق انجام شده است. میخائیل اولیانوف افزود: روند تهیه پیش نویس درحال انجام است. در صورت نیاز می‌توان کمیسیون مشترک دیگری را تشکیل داد.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** آماده مشارکت با کشورهای منطقه در ساز‌و‌کار ایجاد امنیت ‌جمعی هستیم

 

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتر نوشت: «شکست‌های زنجیره‌ای» آمریکا در افغانستان و رژیم صهیونیستی در برابر محور مقاومت، نشانه بی‌فرجامی پرهزینه اشغالگری، سلطه‌طلبی و جنگ‌افروزی است. آماده مشارکت با کشورهای منطقه در ساز‌و‌کار ایجاد امنیت ‌جمعی به عنوان زیرساخت توسعه و رفاه ملت‌های منطقه هستیم.

 

** ممنوعیت هرگونه تجمع پیش از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی

 

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه با انجام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مطلوب ان‌شاءالله در انتخابات ۱۴۰۰ هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت، تصریح کرد: برگزاری انتخابات امن از اولویت‌هاست. در این جهت هرگونه تجمع قبل از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و براساس قانون برخورد می‌شود. اشتری درباره تسلط پلیس بر فضای مجازی نیز خاطرنشان کرد: با متخلفان انتخاباتی در فضای مجازی نیز برخورد می‌شود؛ نباید عده‌ای تصور کنند در جهت تشویش اذهان عمومی و تخریب افراد می‌توانند دست به انجام هر کاری بزنند، با این افراد نیز براساس قانون برخورد خواهد شد.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** مشارکت پایین هیچ برنده‌ای ندارد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشارکت پایین هیچ برنده‌ای ندارد و مردم باید از حق خود برای ریل‌گذاری دستگاه اجرایی کشور استفاده کنند، گفت: امروز فرصت مناسبی است که همه ما با هر سلیقه و جناح بندی سیاسی و با هر عقیده و نگرشی دست به دست هم دهیم تا به فرموده رهبر انقلاب، ایرانی قوی را بسازیم. قالیباف بیان کرد: تعداد زیاد نامزدها از طیف‌های سیاسی مختلف، نشانگر آن است که نخبگان سیاسی کشور با سلیقه‌های مختلف هم فرایند انتخاباتی در ایران را پذیرفته‌اند و هم جایگاه ریاست جمهوری را مؤثر دانسته و اختیارات کافی برای ایجاد تحول و تغییر برای آن قائل هستند. وی تأکید کرد: حضور پرشمار نامزدهای شاخص، طلیعه امیدوارکننده‌ای برای برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت بالا محسوب می‌شود.

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** کلیات طرح استقلال بانک مرکزی تصویب شد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح استقلال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را با ۱۹۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه علنی تصویب و با کلیات طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی موافقت کردند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در طرح مذکور تجارب دنیا در اداره بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و پیش‌بینی شده است که بانک مرکزی مستقل از دولت‌ها و پاسخگو باشد. طغیانی افزود: در این طرح پیش‌بینی شده است که نظام بانکی در مسیر تولید قرار گیرد و همچنین سیاستگذاری پولی بانک مرکزی تقویت شود و به کنترل تورم و کاهش التهابات اقتصادی بینجامد.

 

** مقابل حزب‌الله و ایران چه خواهیم کرد؟!

 

رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به شدت از سیاست نتانیاهو در حمله به نوار غزه انتقاد و به ضعف این رژیم در برابر مقاومت فلسطین اذعان کرد. آویگدور لیبرمن گفت: به تمامی شهروندان در اسرائیل پیشنهاد می‌کنم از خود این سوال را بپرسند، اگر این وضعیت ما در مقابله با حماس است، موضعگیری ما در مقابله با حزب‌الله و ایران چیست؟

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** ۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمز ارز

 

نتایج پژوهش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند و معاملات روزانه در این بازار ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است که ۱.۵ تا سه برابر حجم معاملات بورس در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود. «فرزین فردیس»، نایب رئیس‌ کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گفت: ۷۷ درصد از دارندگان رمز ارز، اعلام کرده‌اند که به قصد سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول وارد این بازار شده‌اند. فردیس افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵/۲ میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدود ۱۲ میلیون نفر در ایران رمز ارز دارند.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** بیانیه تقدیر ۲۴۰ نماینده مجلس از اقدام وحدت‌آفرین قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از اقدام وحدت‌آفرین قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری تقدیر و تشکر کردند. در این بیانیه آمده است: اقدام محمدباقر قالیباف در پایبندی به عهد خود برای «وحدت جریانی» در جبهه انقلاب، باوجودآن که براساس نظرسنجی‌های معتبر، تخریب‌ها و تهمت‌ها، دیگر بر محبوبیت وی تأثیر منفی نداشت بلکه برعکس به مرور بر توان رأی‌آوری وی در برابر کاندیداهای جریان مقابل افزوده می‌شد، بار دیگر روحیه جهادی یک رزمنده را از جنس پا گذاشتن روی منافع شخصی که در میدان‌های نبرد دیده و شنیده‌ایم به رخ کسانی کشید که در سال‌های اخیر از هیچ تهمت و برچسبی علیه او فروگذار نکرده‌اند. عرصه انتخابات سال جاری، نیاز به رفتارهای مؤمنانه از نوع چنین اقداماتی دارد.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل شد

 

وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در پایان نشست فوق العاده خود به ریاست عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف کامل و فوری تمامی اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل علیه غیرنظامیان و دارایی‌هایشان شدند. در این بیانیه آمده است: ما خواستار عدم هتک حرمت مسجد الاقصی از سوی اسرائیل هستیم. بیانیه مزبور نسبت به ادامه یافتن اقدامات یاد شده و اظهارات تحریک آمیز جهت ادامه یافتن حملات هشدار داده و تاکید کرد: ادامه یافتن حملات جان غیرنظامیان بی‌گناه را در معرض تهدید قرار می‌دهد و به آنها آسیب می‌رساند. این سازمان در بیانیه خود به شدت رویکرد وحشیانه اسرائیل نسبت به ملت فلسطین را محکوم کرده و تاکید نمود: هرگونه اقدامی در جهت خدشه‌دار کردن چهره مسجد الاقصی و بیت المقدس باطل و لغو شده است.

 

** اکبر ترکان درگذشت

 

اکبر ترکان از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه و دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت تدبیر و امید در اثر بیماری دیابت در گذشت. وی در دولت‌های اول و دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ترتیب وزیر دفاع و وزیر راه و ترابری بود. سپس استاندار ایلام و پس از آن استاندار هرمزگان شد و چهار سال نیز در دولت اول احمدی نژاد با سمت معاونت در وزارت نفت فعالیت می‌کرد. در دولت تدبیر و امید نیز به عنوان رئیس گروه مشاوران رئیس جمهور مشغول به فعالیت شد.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** همکاری باهنر با لاریجانی تکذیب شد

 

احمد نیکفر رئیس واحد تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین در رابطه با مطرح شدن برخی اخبار پیرامون همکاری و حمایت محمدرضا باهنر دبیرکل این تشکیلات از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: یکی دو خبرگزاری نمی‌دانم از کجا مطلبی را از آقای باهنر گرفتند و منتشر کردند. حرفی که درباره آقای باهنر گفته شده، کذب محض است.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** شایعه‌سازی علیه واکسن ایرانی

 

مینو محرز، مسئول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران در واکنش به شایعه‌های آغاز مرحله سوم مطالعاتی واکسن کوو ایران برکت بدون مجوز گفت: اصلاً صحت ندارد؛ مرحله سوم مطالعاتی این واکسن هنوز آغاز نشده و این مرحله مطالعاتی از امروز یا فردا آغاز می‌شود و برای این کار مجوز صادر شده است.

 

** رونمایی از موشک‌های قاسم / جهاد اسلامی: هنوز غافلگیری‌های زیادی داریم

 

سخنگوی شاخه نظامی جهاد اسلامی از به کارگیری راکتی جدید به نام «قاسم» با کلاهک جنگی ۴۰۰ کیلوگرمی خبر داد که در نبرد روز شنبه استفاده شده است. ابوحمزه گفت: در نبرد کنونی با رژیم صهیونیستی از موشک‌های جدید و پیشرفته استفاده شده است. وی ضمن اعلام اینکه امروز شعاع موشکهای مقاومت فلسطین به تل‌آویو، اشدود، عسقلان، سدیروت و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی می‌رسد، تصریح کرد: هنوز غافلگیری‌های زیادی داریم که دشمن را مبهوت خواهد کرد. به نتانیاهوی احمق و فرماندهی ارتش احمقش می‌گوییم منتظر ورود نیروهای زمینی شما به داخل نوار غزه هستیم تا بخشی از خشم خود را به شما نشان دهیم.

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا

 

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده است که وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه روز سه‌شنبه در نشستی مجازی اوضاع جاری در فلسطین را بررسی می‌کنند. جوزپ بورل در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «در نتیجه استمرار تنش‌های میان اسراییل و فلسطین و افزایش غیرقابل قبول تلفات غیرنظامی، من جلسه فوق‌العاده تله‌کنفرانس مجازی وزرای خارجه اتحادیه اروپا را روز سه‌شنبه برگزار می‌کنم. ما در این جلسه بهترین واکنش ممکن از سوی اتحادیه اروپا به خشونت‌های جاری را مورد بحث و هماهنگی قرار می‌دهیم.»

 

** ۵ خرداد ۱۴۰۰؛ برگزاری الکترونیک انتخابات هیات رییسه مجلس

 

سخنگوی هیات رییسه مجلس از برگزاری انتخابات هیات رییسه سال دوم مجلس در پنجم خرداد خبر داد. فرهنگی با اشاره به تصمیم‌گیری این هیات در نشست دیروز خود گفت: «مقرر شد انتخابات هیات رییسه مجلس مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، روز چهارشنبه پنجم خردادماه و بر اساس رویه سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونایی به صورت الکترونیکی برگزار شود.»

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** نامه ستاد حقوق بشر به دبیرکل سازمان ملل برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی

 

ستاد حقوق بشر ایران در نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا از تمامی ظرفیت‌های خود برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین استفاده کند. ستاد حقوق بشر ایران در بخشی از این نامه با انتقاد از دعوت به خویشتنداری طرفین یک جنگ نابرابر و با تاکید بر قابل قیاس نبودن اقدامات دفاعی اولیه فلسطینیان در مقابل حملات بی‌رحمانه رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی، مواضع دو پهلوی سازمان ملل را «فرافکنی و مشروعیت‌بخشی به جنایات رژیم صهیونیستی» و «حمایت از اشغالگر، تثبیت اشغال، استمرار تجاوز و مساعدت در جنایت» برشمرده است. همچنین در این نامه با تاکید بر این که دبیر کل باید شرایط فلسطین را مصداق «جنایت علیه بشریت و جرم جنگی» شناسایی کند، پیشنهاد شده است کمیسیون تحقیق یا حقیقت‌یابی درباره جنایات اسرائیل در فلسطین ذیل شورای حقوق بشر تشکیل شود.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

** ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

 

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته بار دیگر بمباران نواحی مختلف غزه و اماکن مسکونی و غیر نظامی را از سرگرفته‌اند و یکی از خونین‌ترین روزهای حملات اخیر را با به خاک و خون کشیدن ۳۳ غیرنظامی فلسطینی رقم زدند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند ارتش این رژیم بیش از ۲۰۰ حمله هوایی از صبح دیروز به نواحی مختلف غزه داشته است. در این حملات که از نیمه شب آغاز شده اماکن مسکونی، غیر نظامی، زمین‌های کشاورزی و منازل رهبرانی از جنبش مقاومت حماس در شمال، جنوب، غرب و مرکز غزه هدف‌گیری شدند.

 

 

 

*اخبارخبرگزاری های و سایت های اینترنتی

 

**حیات و رشد حوزه‌های علمیّه در گرو بالندگی و پویایی پژوهش‌های علمی است

 

حوزه/ آیت‌الله العظمی مظاهری در پیامی به دوازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) تاکید کردند: بی‌شکّ حیات و رشد حوزه‌های علمیّه در گرو بالندگی و پویایی تحقیقات و پژوهش‌های علمی است و این مهمّ جز با مجاهدت بی‌وقفۀ علمی و تحکیم پایه‌ها و مایه‌های دانش امکان‌پذیر نخواهد شد. ایشان در ادامه تصریح کردند: نقش اساتید و مدرّسان گرامی و نیز سهم مسئولان آموزشی حوزه‌های علمیّه در این جهت، نقشی ممتاز و سهمی برجسته است. اساتید بزرگوار باید تمام جدّ و جهد خود را مصروف ارتقاء ابعاد علمی طلّاب جوان و نشان دادن راه و چاه این مسیر به آنان نمایند و متصدّیان آموزشی حوزه‌ها نیز باید مقدّمات و برنامه‌های لازم در این خصوص را مرتّباً نوسازی و تحکیم بخشند. مسئولان گرامی و مدیران حوزه‌های علمیّه، باید بیش از پیش به امور پژوهشی و تقویت این بخش، همّت گمارند و بدانند – که البته می‌دانند – که فعالیّت‌ها و امور تبلیغی و ترویجی، یکی از ارکان رسالت‌های حوزه و حوزیان است.

 

**تبلیغ، روح و جانمایه همه نظام‌های حوزه است

 

حوزه/ آیت‌الله اعرافی در نشستی با حضور معاون و مدیران تبلیغ و امور فرهنگی حوزه با موضوع بررسی برنامه‌های تبلیغی حوزه‌های علمیه در سال ۱۴۰۰ ضمن تأکید بر اهمیت مسأله تبلیغ، تبلیغ را غایه القصوی، روح و جانمایه همه نظام‌های حوزه برشمرده و افزود: تبلیغ باید در همه نظام‌های آموزشی و برنامه‌های حوزه تجلّی یافته، برنامه‌های کلان حوزوی با نگاه و رویکرد فرهنگ و تبلیغ ترسیم شود. از این رو رصد و پایش همه نظام‌های جامع حوزه‌های علمیه با نگاه تبلیغ و ارائه طرح‌های متناسب با آن، از اولویت‌های معاونت تبلیغ می باشد. مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به جایگاه ستادی معاونت تبلیغ گفت: غیر از آنچه به صورت اقدامات صفی در زیر مجموعه‌های معاونت تبلیغ حوزه انجام می شود، باید ارتباط و همکاری و هم افزایی مستمر با همه نهادها و نیروهای تبلیغی مورد تأکید است.

 

**دولت باید بر توان و خودکفایی داخلی اتکا داشته باشد

 

رسا/ آیت‌الله حسینی خراسانی به شاخص‌های اقتصادی دولت تراز انقلاب پرداخت و اظهار کرد: باید رییس جمهور به ارزش ها و آرمان‌های انقلابی و استقلال کشور باور قطعی داشته و بدانها پایبند باشد و بر توان و خودکفایی داخلی اتکا کند.عضو جامعه مدرسین بیان کرد: باید شورای نگهبان بدون ملاحظه کاری، کاندیداهای اصلح را مورد تأیید قرار داده و آنها را به مردم معرفی کند. وی با اشاره به اینکه باید رییس جمهور همسو و همگام با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گام بردارد، افزود: مردم نیز به دور از مسائل شخصی و جناحی، به فردی که به آرمان ها و ارزش‌های انقلاب باور دارند و پیروی مکتب امامین انقلاب بوده، رأی دهند. وی ابراز داشت: اگر سران قوا با هم هماهنگ و همسو باشند و همچنین مسؤولان نظام عزم و اراده جدی برای حل مشکلات کشور و معیشت مردم داشته باشند، به طور قطع، بدون وابستگی به غربی‌ها و با اتکای به توان داخلی، مشکلات کشور در زمینه‌های مختلف حل خواهد شد.

 

**حدود ۴۰ نفر طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند

 

تسنیم/ سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در مورد تعداد افرادی که شرایط ثبت‌نام آنها با مصوبه اخیر شورای نگهبان منطبق بوده است، گفت: چیزی حدود ۴۰ نفر طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند.کدخدایی در پاسخ به این مطلب که “گفته بودید نماینده شورای نگهبان در وزارت کشور مدارک افرادی را که طبق مصوبه این شورا نباشند تحویل نمی‌گیرد” اظهار داشت: ما اسامی را دریافت کردیم و طبیعتاً آنچه برای ما اعتبار دارد همان شرایطی است که از سوی شورای نگهبان ارسال شده است یعنی بقیه افرادی را که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلاً بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌نام را به‌رسمیت نمی‌شناسیم.

 

**دفاع در برابر ظلم و تجاوز حق مسلم فلسطینی‌ها است

 

تسنیم/ نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، دفاع در برابر ظلم و تجاوز را حق مسلم فلسطینی‌ها دانست و گفت سکوت مرگبار و انفعال مطلق و توجیه‌ناپذیرشورای امنیت، رژیم اسرائیل را به طور جدی جسور کرده است تا با وحشیگری تمام‌تر، جنایات بیشتری مرتکب شود. مجید تخت روانچی در شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی آخرین تحولات فلسطین برگزار شد، افزود: همزمان با این نشست، نیروهای وحشی رژیم اسرائیل در حال ارتکاب یک قتل عام واقعی در فلسطین، به ویژه در نوار غزه بزرگترین زندان باز جهان، هستند که طی آن تاکنون ۱۹۲ نفر، شامل ۵۸ کودک و ۳۴ زن به شهادت رسیده‌اند. وی در تشریح این جنایات ادامه داد: آنها بزدلانه زنان بی دفاع را به قتل می‌رسانند؛ بی‌رحمانه نوزدان و کودکان را می‌کشند؛ در یک کلام: در حال ارتکاب همزمان و یکجای جنایت اصلی بین‌المللی هستند.

 

 **حمله موشکی به سکوی گازی رژیم صهیونیستی

 

تسنیم/ شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد که حماس ده‌ها موشک به سمت میدان گازی “تمار” در دریای مدیترانه شلیک کرده است.رسانه‌‌های عبری زبان اعلام کردند که پس از حمله موشکی قسام به میدان گازی تمار، فعالیت در آن متوقف شده است.گروهان‌های القدس پایگاه امیتای و گروهی از نیروهای تیپ گولانی را در پایگاه نظامی کوسوفیم هدف حمله راکتی قرار داد.

 

**دومین محموله واکسن کرونای کوواکس وارد شد

 

باشگاه خبرنگاران/ دومین محموله واکسن کرونای خریداری ‌شده از طریق ساز و کار کوواکس تحویل ایران شد. این محموله که شامل یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز واکسن کرونا از کشور ایتالیاست، ساعتی پیش از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد و تحویل نماینده وزارت بهداشت شد.

 

 **انتقاد چین از جانبداری آمریکا از رژیم صهیونیستی در نشست شورای امنیت

 

تسنیم/ وزیر امور خارجه چین در جریان نشست شورای امنیت تأکید کرد: تنها به‌خاطر ممانعت یک کشور، شورای امنیت نتوانست صدای خود را به جهان منعکس کند. «وانگ یی»  تأکید کرد: ما از آمریکا می‌خواهیم مسئولیت‌های خود را عهده‌دار شود.وزیر خارجه چین افزود: ملت فلسطین حق دارد کشور مستقل خویش را تشکیل دهد و وضعیت کنونی نباید ادامه پیدا کند، ما خواستار تشکیل کشور فلسطین هستیم.ریاض مالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت خواستار تحریم رژیم صهیونیستی و توقف صادرات اسلحه به این رژیم به‌خاطر ارتکاب جنایات جنگی در حق ملت فلسطین شد.

 

**دست برتر مقاومت در نبرد «شمشیر قدس»

 

مهر/ معاون دبیرکل «نجباء» با تأکید بر اینکه مقاومت عراق برای کمک به فلسطینیان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، از در اختیار داشتن تسلیحاتی خبر داد که می‌تواند عمق مناطق اشغالی را هدف قرار دهد. «نصر الشمری» افزود: این نه تنها وظیفه شرعی و اخلاقی ما بلکه بخشی مهم از عقیده اسلامی ما و یک مؤلفه اساسی در پیام و اندیشه ماست.لذا ما آماده حمایت از مقاومت فلسطین هستیم؛ از سلاح و انتقال تجربه گرفته تا مشارکت مستقیم در نبرد علیه این رژیم غاصب. ما تجارب و تسلیحاتی در اختیار داریم که می‌تواند به عمق این رژیم غاصب برسد.

 

**ابراز نگرانی سازمان پزشکان بدون مرز از کمبود دارو در غزه

 

مهر/ سازمان پزشکان بدون مرز از کمبود دارو در باریکه غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه ابراز نگرانی کرد. «هلن پترسون» رئیس سازمان پزشکان بدون مرز در غزه گفت که محاصره و حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه باعث کمبود گسترده دارو در این باریکه شده است و چالش مبارزه با کرونا نیز تشدید یافته است. وی افزود: ما نمی‌دانیم که سیستم بهداشتی درمانی غزه چه مدت زیر بمباران اسرائیل تاب خواهد آورد. او همچنین بزرگترین مشکل کنونی در نوار غزه را عدم توانایی در ارسال دارو به دلیل محاصره و همچنین حملات صهیونیست‌ها خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *