خبرروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۶

روز دوشنبه برگزار می شود اجتماع عظیم اعلام انزجار ازجنایات عوامل استکبار در افغانستان و فلسطین با سخنرانی آیت الله اراکی

حضرت آیت الله حسینی بوشهری: جامعه ای سعادتمند است که سه ضلع قانون، مجری صالح و اقبال مردم را داشته باشد

آیت الله غروی: مساجد باید مردمی اداره شوند

آیت الله اعرافی: تامین اجتماعی می تواند بسیاری از نارضایتی‌ها را برطرف نماید

سردار قاآنی در گفت‌وگوی تلفنی با هنیه تأکید کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت و مقاومت فلسطین

 
* جام جم ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** ثبت‌نام ۵۹۲نفر داوطلب در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در پایان پنج روز ثبت‌نام، تعداد ۵۹۲نفر داوطلب حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند که از این تعداد ۴۰نفر خانم و ۵۵۲نفر آقا بودند. جمال عرف درباره تحصیلات داوطلبان حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ۲۷۲نفر از ثبت‌نام‌کنندگان لیسانس و کمتر و ۳۲۰نفر از آنان فوق‌‌لیسانس به بالا بودند. وی تصریح کرد: ۸۹نفر از ثبت‌نام‌کنندگان زیر ۴۰سال سن داشتند و افرادی که بین ۴۰تا۷۵سال بودند هم ۴۹۵نفر بوده و هشت نفر هم بالای ۷۵سال سن داشتند.
محسن هاشمی، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، ابوالحسن فیروزآبادی، مصطفی کواکبیان، علیرضا زاکانی، عزت‌الله ضرغامی، سیدابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، محسن رضایی، سعید جلیلی، سعید محمد، حسین دهقان، محمود احمدی نژاد، رستم قاسمی،‌ محمود صادقی، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده و سیدمصطفی تاج‌زاده برخی از چهره‌هایی هستند که در این دوره از انتخابات نامزد شده‌اند.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت و مقاومت فلسطین

سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تلفنی با اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی حماس گفت‌وگو کرد. جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین در این مکالمه تلفنی آخرین تحولات اوضاع و درگیری‌ها در غزه را بررسی کردند. سردار قاآنی بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت و مقاومت فلسطین در سایه تجاوزات و جنایات بی‌وقفه دشمن صهیونیستی علیه قدس و غزه تأکید کرد. وی ضمن تمجید از عملکرد بی‌نظیر و موفقیت‌آمیز مقاومت در مقابله با دشمن صهیونیستی و دفاع از ملت فلسطین، جنایات وحشیانه ‌اشغالگران صهیونیست علیه فلسطینیان به‌ویژه در غزه و محله شیخ جراح در قدس را به‌شدت محکوم کرد.

**درخواست ۵۰ نماینده از قالیباف برای در اولویت قرار گرفتن طرح بانکداری اسلامی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از درخواست ۵۰ تن از نمایندگان از قالیباف رئیس مجلس برای در اولویت قرار گرفتن طرح بانکداری اسلامی، خبر داد. طغیانی افزود: نمایندگان در این نامه خواستار شده‌اند تا بخش مربوط به بانک مرکزی در طرح بانکداری اسلامی که کار بررسی آن در کمیسیون اقتصادی به پایان رسیده در اولویت جلسه علنی قرار گیرد. وی بیان کرد: تصمیم اینکه طرح بانکداری به‌صورت یک شوری یعنی جزئیات آن بلافاصله در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد یا به‌صورت ۲ شوری باشد یعنی جزئیات برای بررسی به کمیسیون ارجاع شود با هیئت‌رئیسه است.

**وحشت اسرائیل از ۱۴۰۰۰ موشک شلیک نشده مقاومت فلسطین

منابع صهیونیستی گزارش داده‌اند که مقامات اطلاعاتی این رژیم نسبت به تعداد بالای زرادخانه موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین هشدار داده‌اند. شبکه «العربیه» در این خصوص گزارش داده برخی مقامات صهیونیست برآورد کرده‌اند زرادخانه‌های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ۱۴۰۰۰ موشک در خود جای داده است. کانال ۱۳تلویزیون رژیم صهیونیستی در این ارتباط گزارش داده طبق هشدار سازمان استخبارات رژیم صهیونیستی به سطوح سیاسی این رژیم گروه‌های مقاومت فلسطین خود را برای یک جنگ دو ماهه آماده می‌کنند. «ایتای بارون» کارشناس موسسه پژوهشی امنیت رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفته: «باید اعتراف کنیم جنبش حماس توانسته زندگی میلیون‌ها اسرائیلی را مختل کند. توانایی اسرائیل در ضربه زدن به برنامه موشکی حماس به دلیل مخفی بودن آن، بسیار محدود است»

* شرق ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** متهم کردن نتانیاهو به ترویج متعصبانه و استبدادی ناسیونالیسم نژادپرستانه

سناتور برنی سندرز، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به ترویج «یک نوع ناسیونالیسم نژادپرستانه به‌طور فزاینده متعصبانه و استبدادی» متهم کرد و بر فشارهایش بر دولت بایدن برای میانجیگری آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین به دنبال تشدید خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی افزود.

**دیدار نمایندگان دولت افغانستان و طالبان

مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان و طالبان در چارچوب دومین روز از آتش‌بس به مناسبت عید فطر، در دوحه قطر با یکدیگر دیدار کردند. گروه مذاکره‌کننده دولت افغانستان گفت دو طرف در این دیدار اوضاع این کشور را بررسی و بر ضرورت تسریع در مذاکرات در دوحه تأکید کردند.

* ایران ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** سراغ ندارم که مسئول سطح بالایی خارج از چارچوب سند ملی واکسیناسیون واکسن زده باشد

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه خوشبختانه با تلاش و فداکاری کادر درمان و همچنین رعایت پروتکل‌ها و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، روند کاهشی و نزولی ابتلا و فوت در همه استان‌ها آغاز شده است، تأکید کرد: می‌توان گفت از پیک موج چهارم عبور کرده‌ایم و در مسیر شرایط نزولی هستیم. حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند ابتدا ما مسئولین از واکسن استفاده کرده‌ایم تصریح کرد: با صداقت می‌گویم من هنوز واکسن نزده‌ام برای اینکه نوبتم نرسیده است و سراغ ندارم که هیچ مسئول سطح بالایی در این کشور خارج از چارچوب سند ملی واکسیناسیون از واکسن استفاده کرده باشد و تمام مقامات و مسئولین همانند بقیه مردم در چارچوب مقررات سند، می‌توانند از واکسن استفاده کنند.

**توصیه کرونایی به نامزدهای انتخابات

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به تجمعات انتخاباتی هشدار داد. رئیسی ضمن هشدار به ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری و تجمعات حاصل از آن گفت: از کاندیداهای ریاست جمهوری و طرفداران‌شان می‌خواهم ضمن اینکه انتخابات پرشوری داریم رعایت کنند که باعث شیوع بیماری نشوند. هرگونه تجمع کنترل نشده در فضای بسته باعث انتقال بیماری می‌شود. وی افزود: سعی شود بیشتر از فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کنیم که مبادا با توجه به اینکه در شرایط پایدار و آرامش است این وضعیت به هم بریزد و موج بیماری شکل نگیرد. همه ما باید رعایت کنیم تا دوباره درگیر موضوع نشویم.

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** تأکید وزرای خارجه ایران و صنعت اسپانیا بر تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با خانم ریس ماروتو وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا که ریاست طرف اسپانیایی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، با اشاره به ظرفیت‌های مهم دو طرف برای همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، خصوصا در حوزه مبادلات تجاری و همکاری در حوزه نفت و گاز، کشاورزی، زیرساخت‌های بخش گردشگری و حوزه‌های حمل و نقل هوایی و دریایی بر ضرورت بهبود و ارتقای مناسبات در این حوزه‌ها از طریق برطرف ساختن موانع موجود و هدف‌گذاری برای نیل به جایگاه متناسب با ظرفیت‌های دو طرف تأکید کرد.
ریس ماروتو نیز با تأکید بر اهمیت روابط دو کشور، علاقه‌مندی اسپانیا به تقویت روابط اقتصادی و تجاری با کشورمان در چارچوب نقشه راه همکاری‌های دو کشور را اعلام کرد.

**کشتار بی‌رحمانه فلسطینی‌ها و تخریب صدها خانه در سایه سکوت مجامع بین المللی

در حالی که مجامع بین المللی با بی‌تفاوتی به نظاره وقایع فلسطین اشغالی نشسته‌اند، رژیم صهیونیستی با وحشیانه‌ترین شکل به جنایات خود علیه فلسطینی‌ها ادامه می دهد. در پی تداوم تجاوزات و حملات رژیم صهیونیستی به نواز غزه و به ویژه مناطق مسکونی این باریکه منابع فلسطینی اعلام کردند شمار شهدای نوار غزه به ۱۳۹ شهید شامل ۳۹ کودک و ۲۲ زن افزایش یافته است. شبکه الجزیره در گزارشی درباره تلفات مادی این حملات اعلام کرد ارتش اسرائیل ۵۰۰ واحد مسکونی در غزه را تخریب کرده است. ۱۰ هزار خانه نیز بدون آب مانده‌اند.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** بستن سفارتخانه‌های اسرائیل در کشور‌های عربی حداقل انتظار مردم فلسطین است

امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اکنون حداقل انتظار مردم مظلوم و مقاوم فلسطین این است که سفارتخانه‌های رژیم جعلی اسرائیل در کشور‌های عربی و اسلامی فورا بسته و عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با صهیونیست‌ها باطل شود.

**انتقاد باقری‌کنی از انفعال کشورهای اسلامی در قبال غزه

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از «انفعال کشورهای اسلامی در قبال حملات رژیم صهیونیستی به غزه و به خاک و خون کشیدن شمار زیادی از زنان و کودکان بی‌گناه فلسطینی» انتقاد کرد. باقری‌کنی با انتشار پیامی در توئیتر، در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بویژه غزه نوشت: صهیونیست‌ها دیگر چه جنایتی انجام دهند تا کشورهای اسلامی برای تشکیل اجلاس سازمان همکاری اسلامی اقدام کنند؟ وی در توئیت دیگری آورده است: به میدان آمدن وجدان جامعه بین‌الملل و دفاع تمام‌قد آزادی‌خواهان جهان فارغ از دین و مذهب از مظلومیت فلسطین و مقابله با پادگان تروریستی صهیونیستی، توفانی است که هیچ سامانه‌ دفاعی حتی گنبد آهنین را یارای مقاومت در برابر آن نیست. فلسطین زنده است و نفس می‌کشد.

**صهیونیست‌ها در محاصره جبهه مقاومت هستند

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره تحولات اخیر سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه اظهار کرد: تحولات در حال جریان در سرزمین‌های اشغالی بی‌سابقه‌ترین تحولات از زمان جعل رژیم صهیونیستی بوده و از لحاظ بزرگی هیچ نمونه مشابهی ندارد.  سردار جوانی با اشاره به جنگ‌های پیشین فلسطینی‌ها با صهیونیست‌ها در مقاطع مختلف افزود: طی سال‌های اخیر، جنگ‌های غزه و ۳۳ روزه از جنگ‌های پیشین رژیم صهیونیستی بوده که هر کدام دارای مختصات خاص خود بوده‌اند. وی با بیان اینکه تحولات کنونی دارای مختصاتی منحصر‌به‌فرد است، ادامه داد: اکنون رژیم صهیونیستی غافلگیر شده و در محاصره کامل جبهه مقاومت قرار گرفته است. وی دلیل غافلگیری رژیم صهیونیستی را فشار‌های داخلی و بین‌المللی دانست و گفت: اتفاقات روز‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی توان مقاومت را در مقابله با قدرت نظامی صهیونیست‌ها و آشکارسازی نقص سیستم دفاعی رژیم صهیونیستی بخوبی به نمایش گذاشته است.

* جوان ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** روابط ایران و عربستان مسیر رژیم صهیونیستی در منطقه را ناهموار می‌کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: شکل‌گیری انسجام در مقابل جریانات تروریستی تکفیری و عادی‌سازی روابط جمهوری اسلامی با دنیا جریان تندرو را به سمت پیشبرد اهداف امریکا سوق داده است و قطعاً صهیونیست‌ها هم از وحدت کشورهای اسلامی، به ویژه ایران و عربستان، نگران هستند، چراکه حضور آنها در منطقه را به تأخیر می‌اندازد؛ بنابراین با ناامن‌سازی عراق به دنبال بر هم زدن زمین به نفع تروریست‌ها هستند. حجت الاسلام ذوالنوری تأکید کرد: رژیم اسرائیل و امریکا بیشترین سود را از تنش و ناامنی در جهان اسلام می‌برند و در هرجای جغرافیای اسلام این اتفاقات رخ دهد آنها نقشی در آن دارند و از آن استقبال می‌کنند.

**رقیب من فساد و ناکارآمدی است

از چهره‌های مطرحی که افکار عمومی از ماه‌ها، اعلام حضور او در انتخابات را انتظار می‌کشیدند، آیت‌الله رئیسی بود. او پس از ثبت نام در انتخابات، رقیب خود را «فساد و ناکارآمدی» معرفی کرد و گفت: «بانیان وضع موجود و شریکان آن‌ها نمی‌توانند مدعی تغییر در وضع موجود باشند. از مردم عزیز جای جای کشور که برای حضورم در انتخابات دعوت کردند و از گروه‌ها و تشکل‌های مختلف و همه زنان و مردان کشورم تشکر می‌کنم و برای اجابت دعوت آن‌ها که به اشکال مختلف آن را تکرار کردند، به صحنه آمده‌ام.»

* آفتاب یزد ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** رایزنی ایران و روسیه درباره مذاکرات وین

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار  کرد. در این نشست در مورد اوضاع فعلی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران (برجام) تبادل نظر شد. دو طرف همچنین بر اهمیت هماهنگی و تلاش‌های همه اعضای برجام برای اجرای پایدار توافق نامه هسته‌ای ایران مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کردند. جلالی در این دیدار از مواضع ”اصولی و منطقی روسیه در حمایت از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و مخالفت با اقدامات و تحریم های غیر قانونی آمریکا” قدردانی کرد.

* خراسان ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** ۳ سناریو برای برگزاری اربعین

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر درباره وضعیت برگزاری مراسم اربعین  امسال با توجه به شرایط واکسیناسیون کرونا در کشور، گفت: در زمینه مراسم اربعین احتمال اجرای سناریوهای مختلفی وجود دارد؛ سناریوی اول این است که مراسم اربعین اصلا برگزار نشود؛ سناریوی دوم این است که با تعداد محدود برگزار شود و سناریوی سوم هم این است که با شرایط عادی مانند سال‌های قبل برگزار شود. اجرای سناریوی سوم با توجه به این‎که در شهریور و مهر عاشورا و اربعین را داریم، مقداری بعید به نظر می‌رسد. اگرچه ممکن هم هست اتفاق افتد.  درودی ادامه داد: شرایط محتمل‌تر برگزاری با شرایط محدودتر و تعداد کمتر زائران است که کارشناسان ما در حال بررسی هستند و جلسات متعددی برگزار شده است.

**سفر برادر بن‌سلمان به بغداد با هدف زمینه‌چینی برای دور جدیدی از مذاکره با ایران

رسانه العرب، نزدیک به ریاض نوشت: سفر برادر بن سلمان به بغداد، با هدف زمینه چینی برای دور جدیدی از مذاکره با ایران انجام شد ،عربستان می خواهد پیش از آن که روابط ایران و آمریکا متحول شود، یخ روابطش با تهران را ذوب کند.

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** لغو سفر ظریف به اتریش در اعتراض به اهتزاز پرچم رژیم اسراییل بر فراز ساختمان‌های دولتی وین

وزیر خارجه در سومین دور از تورهای منطقه‌ای روز چهارشنبه از سوریه راهی اسپانیا شد، قرار بود روز شنبه در پایتخت اتریش دیدارهای دوجانبه‌ای را با مقام‌های کشور میزبان پیش ببرد که این سفر در واپسین ساعات روز جمعه کنسل شد. یک خبرنگار اتریشی به نقل از وزارت خارجه این کشور از تصمیم وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای لغو سفرش به وین در واکنش به موضع دولت اتریش در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی و برافراشتن پرچم‌های این رژیم بر ساختمان‌های مقر دولت در وین خبر داد. وزارت خارجه اتریش این مساله را تایید کرد و افزود: «این لغو (سفر) روابط ما (ایران و اتریش) که به‌طور سنتی خوب است و کانال‌های باز ارتباطی با ایران را تغییر نمی‌دهد. اما ما ابراز همبستگی با اسراییل را به سفرهای دیپلماتیک سایر کشورها وابسته نمی‌کنیم.»

* رسالت ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** عربستان به جای یمن، رژیم صهیونیستی را بمباران کند

عضو شورای عالی سیاسی یمن به حملات رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین و بی‌تحرکی عربستان سعودی واکنش نشان داد. الحوثی در صفحه توییتر خود نوشت: «عربستان، بمباران هوایی و تجاوز خود به یمن را متوقف کند و این کار را علیه رژیم صهیونیستی انجام دهد که فلسطین را بمباران می‌کند. از عربستان سعودی و ائتلاف آن می‌خواهم، برای پیروزی قربانیان خانواده‌ها و مسئله فلسطین، رژیم غاصب را هدف چند حمله قرار دهد». این مسئول یمنی خاطرنشان کرد: جمهوری یمن نیز در عوض این اقدام ریاض، حق خود در پاسخگویی به حملات را نادیده خواهد گرفت؛ هرچند که حملات و محاصره عربستان علیه یمن ادامه پیدا کند.

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** ۴ واکسن جدید در راه است

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین خبرها از وضعیت تولید و کارآزمایی بالینی واکسن های ایرانی کرونا را تشریح کرد. دکتر قانعی درباره واکسن های ایرانی کرونا که در مرحله دریافت کد اخلاق و ورود به کارآزمایی بالینی قرار دارند، گفت: واکسن نوترکیبی توسط دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در حال اخذ مجوز است. واکسن مشترک پایافن یاخته و اسوه از بانک ملی با تکنولوژی ویروس غیرفعال احتمالا تا اواخر خرداد ماه مجوز کد اخلاق بگیرد و واکسن شرکت رناپ با تکنولوژی MRNA (مشابه واکسن مدرنا) نیز تا پایان خرداد و اوایل تیر مجوز اخلاق خواهد گرفت. وی افزود: یک واکسن مشترک سیناژن با کشورهای ژاپن و استرالیا را نیز داریم که در حال اخذ مجوز کد اخلاق است. بنابراین ۳ یا ۴ واکسن دیگر به واکسن های موجود اضافه می شود که تا مهر ماه می‌توانند سبد واکسن کشور را متنوع‌تر کنند.

**نامه ژنرال های آمریکایی بازنشسته علیه بایدن

 بیش از ۱۲۰ ژنرال و آدمیرال آمریکایی بازنشسته در نامه‌ای سرگشاده تاکید کردند که جو بایدن به صورت مشروع به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشده است و صلاحیت او برای این مقام را زیر سوال بردند. در این نامه که ۱۲۴ عضو بازنشسته نیروهای مسلح تحت عنوان «افسران پرچم دار برای آمریکا» امضا کرده‌اند، آمده است که آمریکا «در معرض خطر جدی قرار دارد و به سمت سوسیالیسم و یک نوع مارکسیسم از دولت خودکامه حرکت کرده است». در نامه این رهبران نظامی بازنشسته آمریکا آمده است: بدون انتخابات منصفانه و صادقانه که دقیقا خواست مردم را نشان دهد، جمهوری قانون اساسی ما شکست خورده است.

* آرمان ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** خشم صهیونیست‌ها از توئیت عراقچی

مدیرکل وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی به توئیت عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان درباره دردناک بودن اهتزاز پرچم اسرائیل بر فراز ساختمان‌های وین، واکنش نشان داد. اوشپیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: شوکه‌کننده و دردآور دو هزار راکتی است که توسط گروه مورد حمایت ایران به سوی جوامع اسرائیلی شلیک شده است. وی در ادامه برافراشته شدن پرچم رژیم اشغالگر صهیونیستی بر فراز ساختمان ها در وین را به عنوان «کسی که ارزش‌هایی مشترک با اتریش دارد»، امری طبیعی توصیف کرد و گفت: بهتر است به دیدن پرچم عادت کنید.

**آمادگی برای ۶ ماه موشک‌باران مستمر «تل‌آویو»

پس از آنکه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس، قتل عام صبح شنبه صهیونیست‌ها در اردوگاه «الشاطئ» غزه را محکوم و اعلام کرد که مقاومت به دفاع از ملت مغرور فلسطین ادامه خواهد داد و بر دشمن پیروز خواهد شد، گروه مقاومت «کتائب عز‌الدین القسام» (گردان‌های عزالدین القسام) شاخه نظامی این جنبش از حمله موشکی به تل‌آویو و مناطق اطراف آن در پاسخ به این جنایت خبر داد. شاخه نظامی جنبش حماس در کانال تلگرامی خود در خبری فوری اعلام کرد: هم اکنون ده‌ها موشک در پاسخ به قتل‌عام صورت گرفته در حقوق کودکان، زنان و غیرنظامیان فلسطینی در اردوگاه الشاطئ به سوی تل‌آویو شلیک شد. ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس پس از عملیات موشکی امروز علیه تل‌آویو و مناطق اطراف آن، اعلام کرد:« به لطف الهی، خودمان را برای شش ماه موشک‌باران مستمر تل‌آویو آماده کرده‌ایم.»

* قدس ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** انصراف برخی نامزد ها

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان و صادق خرازی نامزد حزب ندای ایرانیان به دلیل حمایت از نامزدهای جریان اصلاحات، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس، اسدالله بادامچیان نامزد حزب مؤتلفه و محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم به دلیل حمایت از آیت الله رئیسی و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به دلایل شخصی از حضور در ادامه انتخابات انصراف دادند.

**درخواست صادرات واکسن برای مردم منطقه

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه در مردادماه به ٢٠ میلیون دز و در شهریور ماه دست‌کم به ٢۵ تا ٣٠ میلیون دز واکسن خواهیم رسید، گفت: راندمان از ابتدای کار ١٢ برابر شده است. مخبر گفت: از وزارت بهداشت میخواهیم پس از بی نیاز شدن کشور از واکسن، امکان صادرات آن فراهم شود تا مردم منطقه بتوانند از این مزیت استفاده کنند.

* شهروند ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** قانون آب به‌زودی تقدیم مجلس می‌شود  

 معاون وزیر نیرو در امور آب‌وآبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: «قانون آب هفته پیش به دولت ارسال شده و امید است به‌زودی در این دولت تقدیم مجلس شود.» تقی‌زاده خامسی در جلسه وزیر نیرو با روسای ۹ حوضه آبریز کشور که در سالن جلسات شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، درخصوص سازگاری با کم‌آبی اظهار داشت: «این، کار بسیار سختی بود؛ چراکه شاید نخستین کار میان‌بخشی بین دستگاه‌ها بود که صورت می‌گرفت. ممکن است در نوشتن قانون یا لایحه در دولت و مجلس این کارها صورت می‌گرفت ولی هیچ‌وقت دستگاهی چنین کار بزرگ مشترک میان‌بخشی را انجام نداده بود و سختی کار در هدایت این موضوع خیلی زیاد بود.»

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
** احیای ۱۵۷۷ واحد صنعتی راکد در سال گذشته

رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه سفر کوتاه به شهرستان دماوند که به منظور کلنگ زنی، بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی و افتتاح یکی از پروژه های بخش تولید انجام شد، گفت: پارسال ۱۵۷۷ واحد صنعتی راکد احیا و به چرخه تولید بازگشت و امسال هم احیای ۱۷۰۰واحد در دستور کار قرار دارد.
 
 
*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

**جامعه ای سعادتمند است که سه ضلع قانون، مجری صالح و اقبال مردم را داشته باشد

اختصاصی/حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حدیث ثقلین اظهار داشتند: عده ای در پاسخ به این سوال که سعادت یک جامعه در گرو چیست؟ می گویند:جامعه ای سعادتمند است که قانون مترقی داشته باشد و عده ای دیگر مجریان صالح را شرط سعادتمندی جامعه می دانند اما پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: جامعه ای سعادتمند است که علاوه بر قانون و مجریان صالح، اقبال جامعه و مردم هم وجود داشته باشد. رییس شورای عالی جامعه مدرسین  در ادامه خاطرنشان کردند: اگر در جامعه ای قانون مترقی و مجری صالح باشد اما جامعه و مردم به سمت آن نرود، همان رخ خواهد داد که در زمان امیرالمومنین(علیه السلام) بعد از رحلت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) اتفاق افتاد که جامعه با وجود کتاب(قانون مترقی) و مجری صالح به راه دیگری رفت. ایشان تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه نباید علوم انسانی غربی وارد فضای علمی کشور شود را یک سخن حکیمانه برشمردند و اظهار داشتند: این برای جامعه ما که یک جامعه اسلامی با فرهنگ بسیار غنی است بسیار بد است که تحث تاثیر فرهنگ بیگانگان قرار بگیرد و آن را بپذیرد.

**تامین اجتماعی می تواند بسیاری از نارضایتی‌ها را برطرف نماید

حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار مصطفی سالاری مدیر عامل تامین اجتماعی با تقدیر از فعالیت های سازمان تامین اجتماعی در رفاه بخشی به جامعه، بر اهمیت توجه به مسائل ارتباطی و فرهنگی بازنشستگان اشاره نمود و اظهار داشت: نظام تامین اجتماعی می تواند بسیاری از نارسایی‌ها و نارضایتی‌ها را برطرف نماید، و رفاه و آرامش کشور در گرو رفاه و آرامش بازنشستگان  است. عضوجامعه مدرسین درادامه سخنان خود، بر لزوم توجه به حوزه محتواهای علمی و فقهی و اخلاقی ناظر به مباحث پیرامونی تامین اجتماعی تاکید نمود و اظهارداشت: دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه، ناظر به قلمروهای نوفقهی، ضمن شکوفایی مرزهای دانشی برای پاسخ به نیازهای جدید و در قلمروهای جدید برنامه های متقنی را ترسیم نموده است.

**مساجد باید مردمی اداره شوند

شبستان/ آیت الله غروی، در دیدار حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به بایسته‌های عملکرد مساجد، بیان کرد: فعالیت مساجد زیر نظر تشکیلات دولتی چندان توجیه ندارد و باید به صورت مردمی اداره شوند. عضو جامعه مدرسین  درادامه اظهار داشت: مسجد باید همسو با انقلاب حرکت کند و دستاویز جناح ها نباشد و ما شاهدیم که برخی که می خواهند کار فرهنگی انجام دهند دچار تندروی هایی می شوند؛ در این میان امام باید این ها را کنترل کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت معیشتی ائمه جماعات و طلاب، بیان داشت: طلاب مبلغ هم نیازمندی هایی دارند. شرایط کنونی با گذشته متفاوت است؛ در گذشته نیازها محدود بود و در کل نصابی از تقوا حاکم بود و مردم وظیفه می دانستند مستقیم یا غیر مستقیم روحانیون را تأمین کنند، اما اکنون شرایط دگرگون شده است.

**همایش بزرگ حوزویان در«حمایت از نهضت مقاومت و محکومیت جنایات استکبار در فلسطین و افغانستان» برگزار می شود

اختصاصی/ همایش بزرگ حوزویان در«حمایت از نهضت مقاومت و محکومیت جنایات عوامل استکبار در فلسطین و افغانستان» از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدرسه علمیه فیضیه برگزار می شود. این همایش روز دوشنبه ۲۷اردیبهشت ساعت ۳۰/۱۱صبح با سخنرانی آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و عضو خبرگان رهبری در مدرسه علمیه فیضیه برگزار می گردد. از همه اساتید و طلاب حوزه علمیه قم دعوت می گردد تا با حضور شکوهمند خود در این همایش مشت محکمی بر دهان صهیونیزم غاصب بزنند.

**تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی

تسنیم/ «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با وزیر جنگ اسرائیل، حملات راکتی و موشکی حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین به فلسطین اشغالی را محکوم کرد.آستین در این تماس تلفنی از جنایات رژیم اشغالگر علیه غزه حمایت کرد و گفت که «اسرائیل حق دارد در برابر این حملات از خود دفاع کند» . لوید آستین وزیر دفاع آمریکا همچنین بر ضرورت بازگشت آرامش به فلسطینیان و اسرائیلی‎ها تأکید کرد.گردان‌های قسام بامداد امروز پس از پایان مهلت لغو دو ساعته ممنوعیت تردد در تل آویو، حملات گسترده‌ راکتی و موشکی به تل‌آویو و اشدود انجام داده است.

**هنیه: مقاومت کوتاه‌ترین راه به‌سمت آزادی قدس است

تسنیم / رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: کانون و محور اصلی نبرد با پروژه صهیونیسم در سرزمین فلسطین، قدس بوده و خواهد بود و همچنان عاملی الهام‌بخش برای نسل‌های آینده و شعله‌ورکننده انتفاضه محسوب می‎شود. اسماعیل هنیه افزود: هم‌اکنون یک نبرد قهرمانانه و شرافتمندانه در کل سرزمین فلسطین از شمال تا جنوب در جریان است. وی افزود: بارها به اشغالگران هشدار دادیم، نه‌فقط با حرف، بلکه از طریق انتفاضه‌های پی‌درپی و با مقاومت و مبارزه، به دشمن گفتیم با آتش بازی نکند، چرا که مسجد الاقصی باور، دین و عقیده ما و علت اصلی خیزش و انتفاضه ملت فلسطین است.

**روز‌های سختی در انتظار رژیم صهیونیستی است

تسنیم/نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: عملیات ما علیه غزه با هدف جلوگیری از شلیک موشک به سمت اسرائیل ادامه خواهد داشت. نتانیاهو درادامه مدعی شد:هیچ جنگی تاکنون منصفانه‌تر از این جنگ و رویارویی نبوده است.از جو بایدن تشکر می‌کنم که بر حق ما برای دفاع تاکید دارد. روزهای سختی در انتظار ماست و ما باید هشیار و یکپارچه باشیم.

**گنبد آهنین تنها ۵ درصد از موشک‌ها را رهگیری می‌کند

باشگاه خبرنگاران / یک متخصص آمریکایی دفاع موشکی کارآمدی سامانه دفاع موشکی صهیونیست‌ها موسوم به گنبد آهنین را زیر سوال برد. تئودور پستول، استاد علوم، فناوری و سیاست امنیت ملی در انستیتوی فناوری ماساچوست گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که گنبد آهنین واقعاً کار کند.متخصص دفاع موشکی و دیگر جنبه‌های جنگ مدرن تاکید کرد طبق برآورد من، گنبد آهنین فقط ۵ درصد راکت‌های شلیک شده به مناطق اشغالی را رهگیری می‌کند.

**کدخدایی: ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود

تسنیم/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود.کدخدایی افزود: تعداد کسانی که برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، ۵۹۲ نفر بوده‌اند و طبیعتا شورای نگهبان صلاحیت کسانی که شرایط اعلام شده را داشته باشند، در بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد و کسانی که آن شرایط را نداشته باشند، کنار گذاشته خواهند شد.وی افزود: فرصت قانونی برای بررسی صلاحیت‌ها، ۵ روز است اما این بازه قابل تمدید به ۱۰ روز هم هست.

**مقاومت به درخواست مردم وارد نبرد با اشغالگران شد

ایرنا/ دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت وگوی تلفنی با سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه بر پایداری و مقاومت ملت فلسطین و پافشاری آنها برای دفاع از مقدسات خود با تمام قدرت، عزم و اراده تاکید کرد و گفت که مقاومت در غزه به درخواست مردم فلسطین در قدس و داخل و خارج از فلسطین وارد نبرد شد. زیاد نخاله افزود : ملت ما توقف این نبرد را – پیش از توقف یورش ها به مسجد مبارک الاقصی از سوی دشمن و همه تلاش های دشمن برای سیطره بر محله های شیخ جراح و شیخ بستان در قدس – نخواهد پذیرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *