خبرروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۰

برگزاری جلسه تصویری دانشجویان با رهبرمعظم انقلاب

نامه اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب: تا تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف باز نمی‌ایستیم

آیت‌الله اعرافی: وجود یک میلیارد گرسنه ننگ بزرگی برای بشریت است

آیت الله کعبی: خروج آمریکا از منطقه تنها راه تحقق امنیت منطقه و افغانستان است

نماز عید سعید فطر در سراسر کشور برگزار می‌شود

 
* جام جم ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** کاهش ۱۴درصدی مرگ‌ومیر کرونا در کشور

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت‌بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی گفت: در هفته گذشته شاهد کاهش ۵/۱۶درصدی موارد مثبت بستری به علت کرونا، کاهش حدود ۱۴درصدی در تعداد افراد فوت‌شده و کاهش ۲۶درصدی در موارد سرپایی مثبت شناسایی‌شده نسبت به هفته گذشته‌اش بودیم. وی افزود: هفته گذشته ایلام، همدان، خراسان‌شمالی و چهارمحال‌وبختیاری بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری را داشتند.

* همشهری ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** خیز اسکاتلندی‌ها برای جدایی از بریتانیا

با مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات در اسکاتلند، نخست‌وزیر این کشور بر اجرای همه‌پرسی مجدد استقلال تاکید کرد. نیکولا استورژن که رهبری حزب ملی اسکاتلند را به عهده دارد اعلام کرده مقدمات همه پرسی جدایی این کشور از پادشاهی بریتانیا را فراهم خواهد کرد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با برگزاری مجدد همه‌پرسی مخالف است. نخست‌وزیر اسکاتلند اما اعلام کرده است که پیروزی آشکار حزب ملی در انتخابات پارلمانی این کشور حکایت از اراده مردم به برگزاری همه‌پرسی دارد.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** تا تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف باز نمی‌ایستیم

اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در پیامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ضمن تشریح حوادث و تحولات جاری در قدس‌اشغالی، خواستار اتخاذ موضع قاطع جهان اسلام برای حمایت از ساکنان قدس و توقف جنایات‌اشغالگران اسرائیلی شد. در بخشی از این پیام آمده است: «ملت فلسطین در قدس‌اشغالی که بیش از ۵۰ سال است راه مقاومت و صبر و بردباری را برای دفاع از سرزمین و مقدسات فلسطین به نیابت از امت اسلامی و عربی در پیش گرفته، هرگز از ادامه این مسیر تا پیروزی، بازگشت به این سرزمین و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف باز نمی‌ایستد».

** نماز عید سعید فطر در سراسر کشور برگزار می‌شود

معاون سازماندهی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، نماز عید سعید فطر با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در شهر‌های قرمز و نارنجی در فضای باز و در شهر‌های زرد و آبی بر اساس طرح مدیریت هوشمند در مصلا‌ها و مساجد برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام نوری از ستاد‌های نماز جمعه و کارگزاران مساجد درخواست کرد تا محیط برگزاری نماز عید سعید فطر را به شکل مناسب برای برگزاری یک نماز باشکوه آماده کنند.

** راستی‌آزمایی رفع کل تحریم‌ها براساس قانون اقدام راهبردی انجام شود

۲۲۷ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌ها، اساتید و وکلا و.. طی نامه‌ای به رئیس‌مجلس شورای اسلامی خواستار راستی‌‌آزمایی رفع کل تحریم‌ها بر اساس قانون اقدام راهبردی شدند. در بخشی از این نامه خطاب به قالیباف آمده است: «با عنایت به بدعهدی متعهدین برجام و آغاز دور جدید مذاکرات در وین، ضمن تاکید بر این مهم که دیپلماسی مبتنی بر پشتوانه قوی میدان، می‌تواند دیپلماسی مقتدرانه و با عزتی باشد و لاغیر، از مجلس شورای اسلامی خواستاریم با دقت هرچه تمام‌تر بر روند مذاکرات نظارت کند و موارد ذیل را بدون هیچ اغماضی مورد پیگیری جدی قرار دهد: – مذاکرات به هیچ‌وجه نباید طولانی و فرسایشی شود. لذا لازم است از جانب نمایندگان ضرب‌الاجلی برای آن تعیین گردد. – باید کل تحریم‌ها به یکباره رفع شود. – پذیرش تدریجی بازگشت به برجام غیر قابل قبول است. – راستی‌آزمایی رفع کل تحریم‌ها بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام شود. – هر نوع توافق احتمالی جدید در مذاکرات اخیر وین بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.»

* شرق ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** برگزاری جلسه تصویری دانشجویان با رهبر انقلاب

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، با اعلام خبر برگزاری نشست تصویری دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: این دیدار در روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، برگزار می‌شود. با توجه به شیوع بیماری کرونا دیدارهای رمضانی رهبر انقلاب متفاوت‌تر از سال‌های قبل و به‌صورت محدودتری خواهد بود. تقی‌زاده با اشاره به توجه و دغدغه رهبر انقلاب نسبت‌به مسئله جوان‌گرایی گفت: این دومین نشست رهبری در ماه مبارک رمضان پس از برگزاری نشست تصویری با قاریان قرآن است که می‌تواند به‌نوعی تجدید فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی باشد.

** مذاکرات وین پیشرفت‌های مناسبی داشته است

واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏مذاکرات در وین تحت اشراف مسئولان کشور و با هدف رفع تحریم‌ها و احقاق حقوق ملت ایران ادامه دارد و پیشرفت‌های مناسبی داشته است. اگرچه مذاکرات دشوار است، اما با توجه به گفت‌وگوهای هفته اخیر می‌توان به دورنمای آن امیدوار بود. آنچه در این مرحله بیشترین اهمیت را دارد، انسجام داخلی و وحدت ملی است. هر اقدامی از سوی گروه‌ها و رسانه‌ها که پیام انشقاق و شکاف بدهد و باعث ناامیدی مردم شود، حرکت علیه منافع ملی و تضعیف‌کننده تیم مذاکره است».

* ایران ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** میدان و دیپلماسی در کنار هم منجر به تأمین منافع ملی می‌شود

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عصر دیروز با حضور وزیر امور خارجه تشکیل جلسه داد. در این جلسه که به موضوع فایل منتشر شده از محمدجواد ظریف اختصاص داشت و به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی چالشی و انتقادی بود، ۱۲ نماینده از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سایر کمیسیون‌ها به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات و انتقادات‌شان پرداختند. وزیر خارجه در این جلسه تأکید داشت که فرمایشات رهبری را پایانی بر بحث‌های کارشناسی در این باره می‌داند و با اشاره به سابقه همکاری و رفاقتش با شهید سلیمانی گفت که شهید سلیمانی برای او بیشتر از یک فرمانده بود و به هیچ وجه به دنبال تخطئه جایگاه سردار سلیمانی نبوده است. ظریف گفت: با ایده دوقطبی شدن میدان و دیپلماسی موافق نیستم. شخصاً این موضوع را دنبال نمی‌کنم و معتقدم میدان و دیپلماسی در کنار هم می‌تواند منجر به تأمین دقیق منافع ملی شود.

** انتصاب سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سوریه

به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس جمهور، مهدی سبحانی به سمت سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه تعیین و آغاز به کار کرد. سبحانی پیش از این در سمت‌های مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و رصد راهبردی وزارت امور خارجه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان، معاون مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه و معاون سفیر در کشورهای ترکمنستان و اوکراین خدمت کرده است. سفیر پیشین ایران در سوریه جواد ترک آبادی بود.

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** واکنش ظریف به جنایت داعش در کابل

وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: داغدار دخترکان معصوم و روزه‌داری هستیم که مظلومانه قربانی تکفیری‌های داعشی شدند؛ تکفیری‌هایی که نشان دادند با اسلام و انسانیت بیگانه‌ هستند. ظریف افزود: زمان آن رسیده است که تمامی آنهایی که دل در گرو اسلام و افغانستان دارند به برادرکشی پایان‌داده و یک‌پارچه عرصه را بر داعشیان بی‌وطن تنگ کنند.
یک انفجار در مقابل مدرسه سیدالشهداء واقع در غرب کابل رخ داد که تاکنون شمار قربانیان آن به طور رسمی ۴۰ تن اعلام شده است. برخی از منابع افغانستان تعداد کشته‌ها را ۵۰ تن و شمار زخمی‌ها را نیز بیش از ۶۰ نفر اعلام کردند.

** اقلیم کردستان عراق دخالت در ترور شهید سلیمانی را تکذیب کرد

در پی انتشار خبری مبنی بر دخالت اقلیم کردستان در ترور سردار سپهپد شهید سلیمانی، دفتر مبارزه با تروریسم اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای دخالت و شرکت نیروهای کُرد در ترور سردار سلیمانی را تکذیب کرد. سخنگوی این دفتر در بیانیه‌ای نوشت: سردار قاسم سلیمانی دوست صمیمی و همراه «مام جلال» (جلال طالبانی) در نبرد با تروریسم و در سنگرهای جنگ علیه تروریست‌ها بود. حاج قاسم با ما در یک جبهه می‌جنگید و اتحادیه میهنی با شهادت وی یکی از دوستان خود را از دست داد.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** مسأله فلسطین همچنان باید در صدر دغدغه‌های جهان اسلام باشد

ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در نشست مجازی «روز قدس، روز مستضعفین» که از سوی مجمع جهانی بیداری اسلامی برگزار شد، روز قدس و مساله فلسطین را مهم‌ترین مساله در صدر دغدغه‌ها و مسائل راهبردی جهان اسلام دانست و گفت: این روز حقیقتا «یوم‌الله» است که نشان می‌دهد مساله فلسطین، همچنان باید در صدر دغدغه‌ها و مسائل راهبردی جهان اسلام قرار داشته باشد.

** معتقدم اقدام شورای نگهبان یک گام رو به جلو است

وزیر کشور در پایان جلسه ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغیه اخیر شورای نگهبان و اجرای آن از سوی وزارت کشور گفت: شورای نگهبان پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات موظف شده رجال سیاسی را تعریف و تفسیر کند و شرایطش را بگوید. این مسؤولیت کاملا بر عهده شورای نگهبان است که شورای نگهبان هم این کار را انجام داد و به وزارت کشور ابلاغ کرد. رحمانی فضلی با بیان اینکه شورای نگهبان به نظر بنده یک گام جلو رفته است، گفت: قبلا هم شورای نگهبان طبق نظارت استصوابی عمل نظارت را بر همین اساس انجام می‌داده است. شورای نگهبان این بار نیز همان اقدامی را که انجام داده است تحت یک سری شاخص‌ها و یک سری شرایط توضیح داد و مشخص و تبیین کرد.

** تأکید ایران بر لغو قطعی تحریم‌های بانکی در جریان مذاکرات هسته‌ای

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای خواستار رفع تضمین‌شده و قطعی تحریم‌ها علیه صنعت بانکداری خود شده است. همتی در پاسخ مکتوب به پرسش‌های بلومبرگ نوشت: «رفع تحریم‌ها علیه بانک مرکزی، بانک‌های ایرانی، سوئیفت و هرگونه انتقال پول بین آنها و بانک‌های بزرگ خارجی باید مورد تایید قرار گیرد».

* جوان ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** خون سلیمانی جریان غربزده را رسوا می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها باعث باز شدن قفل‌های صنعت هسته‌ای شده و ظرفیت‌های لازم جهت مذاکرات را برای تیم مذاکره‌کننده فراهم آورده است. قالیباف با اشاره به بحث میدان و دیپلماسی گفت: دوگانه‌سازی غیرکارشناسی و وهم‌آلود از قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی به طور حتم ضد منافع ملی است. بدون قدرت میدانی قدرت دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدون قدرت دیپلماسی، قدرت میدانی هرگز به تمام اهداف خود برای تأمین منافعِ ملی دست نخواهد یافت. وی افزود: باور دارم همانطور که شهادت شهید بهشتی ریشه منافقان را از کشور کند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غربزده را رسوا می‌کند و به فضل الهی ریشه آن‌ها را می‌خشکاند.

** مأموریت قرارگاه مشترک پدافند هوایی دفاع یکپارچه بدون موازی‌کاری است

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به اهمیت مسئولیت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا بر لزوم ارتقای شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل و اجرای بازی جنگ و سناریو‌های محتمل و تهدیدات نوین تأکید کرد. سرلشکر باقری در آیین معارفه فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا با اشاره به انتظارات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا باید دفاع یکپارچه، خلل‌ناپذیر و بدون هرگونه شبهه و موازی کاری و ابهام را ایجاد کند. وی افزود: قرارگاه مسئولیت دارد که شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل را به روز و بهتر از قبل ساماندهی کند و شبکه‌های کارآمد را با خط فرمان کوتاه و پاسخگویی به لحظه ارتقا دهد.

* خراسان ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** حمایت بهارستان از شروط انتخاباتی شورای نگهبان

۲۰۳ نفر از نمایندگان در حمایت از اقدام شورای نگهبان بیانیه دادند. دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه نمایندگان مجلس خطاب به شورای نگهبان درباره اقدامات این شورا در اصلاح نظام انتخاباتی و همچنین اهمیت اقدامات در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را درنشست علنی دیروز قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از اقدام شورای نگهبان مبنی بر سامان دهی ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آن را گامی در جهت شفافیت انتخاباتی و حفظ حرمت داوطلبان واقعی و معتقد به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی انتخابات می دانیم.»

** بازداشت مهدی جهانگیری

بنا به اعلام یک منبع آگاه، مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رئیس جمهور که چندی پیش به جرم «قاچاق حرفه‌ای ارز» و «تحصیل مال نامشروع» به دو سال حبس و پرداخت جریمه محکوم شده بود، بازداشت شد. بنا بر اعلام این منبع، مهدی جهانگیری پس از بازداشت به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

* رسالت ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** آمریکا قصد لغو تمام تحریم‌ها را ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: واقعیت امر این است آمریکایی‌ها هنوز به تحریم‌هایی که در دوره ریاست جمهوری ترامپ اعمال و پیاده‌سازی شد، وابستگی دارند، گرچه برای آن‌ها به‌خوبی روشن شده که اعمال سیاست فشار حداکثری‌شان در برابر ایران اقدامی بی‌نتیجه است. عمویی با تأکید بر اینکه آمریکا قصد لغو تمام تحریم‌ها را ندارد گفت: ایران تنها در صورتی به تعهدات خود در ذیل برجام بازخواهد گشت و آن را اجرایی خواهد کرد که کلیه تحریم‌ها برداشته شود. وی خاطرنشان کرد: می‌بایست تیم مذاکره‌کننده ایرانی این مسیر را با دقت پیش برده و منافع ملی را فدای سرعت نکند.

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** بی‌اعتنایی واشنگتن به تهدیدهای ضدبرجامی تل آویو

المیادین در مطلبی به قلم عبد الجلیل الزبیدی نوشت: در طول کمتر از یک ماه، مسئولان اسرائیلی چهار بار تهدید کرده اند که اگر مذاکرات ایالات متحده با ایران در وین منجر به کنترل قدرت ایران نشود، به این کشور حمله می‌کنند. در ادامه این مطلب آمده است: در واقع اسرائیل آرزو می‌کند که توافقی حاصل نشود و ایران همچنان زیر فشار تحریم‌های آمریکا باقی بماند؛‌ اما همزمان با افزایش تهدیدات و نگرانی‌ها در بین اسرائیلی‌های در رفت و آمد به کاخ سفید، تحلیلگران بر این عقیده اند که فضای مذاکرات وین مثبت بوده و شرایط به سمت توافق پیش می‌رود، چراکه هیئت آمریکایی ظاهرا حاضر به دادن امتیازهایی به طرف ایرانی شده است.

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** وضیعت سلامتی ناطق چگونه است؟

در پی انتشار خبر غیرموثق درباره سلامتی حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر ناطق‌نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس دفتر او ضمن تکذیب این خبر از صحت و سلامتی ایشان خبر داد. بعد از ظهر دیروز یک کانال تلگرامی مدعی شده ‌بود که ناطق‌نوری بر اثر سکته مغزی در بیمارستان بستری شده‌ و شرایط جسمی او نیز وخیم گزارش شده است.

** احداث ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی در کشور در حال ساخت است؛ تعدادی از این طرح ها در استان‌های به بهره‌برداری رسیده و برخی هم در حال ساخت هستند. اسلامی افرود: در این دولت قریب یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل و پرونده آن بسته شد، همچنین در طرح اقدام ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن محرومان و روستایی هدف‌گذاری شده است.

* قدس ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** کوتاه از انتخابات

ـ خبرگزاری فارس در خبری نوشت: قالیباف اخیرا در جلسه‌ای گفته است: «با آمدن رئیسی، رقابت با او را خلاف مصالح انقلاب می‌دانم و علی‌رغم فشارها وظیفه‌ای برای کاندیداتوری احساس نمی‌کنم».
ـ آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران اعلام کرد به جز محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف، ۱۱ نفر دیگر از فهرست ۱۴ نفره، نامزدهای نهایی اصلاح‌طلبان برنامه خود را به اعضای مجمع ارائه کرده و به پرسش‌های اعضای مجمع عمومی پاسخ داده‌اند.
ـ حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران تأکید کرد: امکان همکاری اصلاح‌طلبان با لاریجانی وجود ندارد.
ـ محمد مهاجری فعال سیاسی حامی علی لاریجانی گفت: لاریجانی امروز در نامزد نشدن مستحکم‌تر از گذشته است.

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** ادعای ساختگی اعزام نیرو از سوریه به یمن توسط ایران کذب است

سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا خبر منتشر شده توسط خبرگزاری آناتولی مبنی بر انتقال جنگجو از سوریه به یمن توسط نیروهای نظامی ایران را ‎تکذیب کرد. سفارت ایران در ترکیه در صفحه توییتر خود نوشت: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا خاطرنشان می‌سازد چنین ادعایی نشانه کم اطلاعی از واقعیت‌های میدانی است. این ادعای ساختگی با رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ فاجعه بار و غیر انسانی علیه مردم یمن تعارض دارد. جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان پایان این جنگ بوده و از تلاش‌های سازمان ملل در جهت دستیابی به راهکار سیاسی حمایت کرده است.»

** تحقیق و تفحص از فایل صوتی انتشاریافته ظریف کلید خورد

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سه درخواست در خصوص تحقیق و تفحص پیرامون فایل صوتی انتشاریافته از وزیر امور خارجه مطرح شده که در جلسه کمیسیون امنیت ملی بررسی و در صورت تصویب در روز سه شنبه در صحن مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امیرآبادی فراهانی بیان کرد: در جلسه غیرعلنی مجلس در خصوص فایل صوتی وزیر امور خارجه بحث شد و مجلس آن را به شدت محکوم کرد. انتشار این فایل صوتی احساسات مردم را جریحه دار و ملت را ناراحت کرد. اکثر نمایندگان تاکید داشتند که ایجاد دوگانه‌های مختلف در کشور باعث ایجاد مشکل برای مردم می‌شود.

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** تشکیل ۵۷۰ پرونده در مقابله با قاچاق سازمان یافته

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق سازمان یافته گفت: «۵۷۰ پرونده مقابله با قاچاق سازمان یافته به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان تشکیل شده که تاکنون ۱۶۲ پرونده با جزای نقدی ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان قطعیت یافته است.آمار پرونده‌های متشکله ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، از حیث ارزش ۷۶ درصد افزایش یافته‌اند.» مویدی‌خرم‌آبادی افزود: «ارزش کلی کشفیات نیز در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹، معادل ۱۳۶ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن، ۱۲۴ هزار میلیارد ریال بوده است.»

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
** باید از سلامت مجموعه قضایی صیانت کنیم

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اجرایی شدن سند تحول قضایی، گفت: اجرای این سند باید به گونه‌ای باشد که تمامی دستگاه قضایی متاثر از آن دچار تحول شود و نخست خود مجموعه و سپس مردم تسهیل و تسریع روند کار را به خوبی احساس کنند چراکه درغیراین صورت این سند همانند یک دستورالعمل خواهد ماند. آیت الله رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان همدان با تاکید بر این که اولویت نخست ما حفظ کرامت مردم در دستگاه قضایی است، اظهار داشت: حفظ سلامت اداری اولویت و اصل دوم کار در دستگاه قضایی براساس سند تحول است به نحوی که باید از سلامت در مجموعه قضایی صیانت کنیم چراکه یک مجموعه سالم می تواند حکم موثر، دقیق و سالم را صادر و مردم را امیدوار کند.

** افتتاح ۹۴ طرح در مناطق آزاد در روز پنجشنبه

دبیر شورایعالی مناطق آزاد از بهره برداری ۹۴ طرح در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با اعتبار ۶۰۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۳۰۰۰ نفر در روز پنجشنبه خبر داد. مؤمنی با اشاره به اینکه این طرح‌ها با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد، افزود: این طرح‌ها در حوزه گردشگری، نفت و گاز، صنعت، تولید، انرژی خورشیدی و نیروگاه، شیلات و کشاورزی در مناطق هفتگانه و منطقه آزاد امام و همچنین مناطق ویژه اقتصادی به بهره برداری خواهد رسید.

** امام خامنه‌ای منبعی پایان‌ناپذیر برای تقویت روحیه امید ملت‌های اسلامی است

جنبش یاران جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین ضمن تشکر از بیانات عزتمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز قدس، تاکید کرد: حمایت‌های رهبرمعظم انقلاب اسلامی ایران از آرمان فلسطین و پشتیبانی‌های ایشان از رهبران جبهه مقاومت اسلامی و در رأس آنها حمایت‌های معنوی، فکری و انواع دیگر آن به منظور ارتقاء آمادگی گروه‌های مقاومت فلسطینی و تمامی جبهه مقاومت باعث فخر و سربلندی برای تمامی آزادیخواهان جهان است و منبعی پایان‌ناپذیر برای تقویت روح آرزومندی و امیدبخش برای ملت‌های اسلامی و عربی است که آزادی مسجد الاقصی و سرزمین‌های مقدس بسیار نزدیک و شکوهمند خواهد بود.

 
*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
**وجود یک میلیارد گرسنه ننگ بزرگی برای بشریت است

حوزه/ آیت‌الله اعرافی در مراسم توزیع هزار بسته معیشتی که در مسجدالزهراء قم برگزار شد، به فقر و گرسنگی مطلق بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان اشاره کرد و گفت: این میزان گرسنه ننگ بزرگی برای بشریت است و همه افراد توانا در جهان در قبال این میزان گرسنگی مسئول هستند. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: در شهری که یک خانواده نیازمند باشد، همه افراد توانا و مسئولان در برابر آن مسئول هستند و باید به کمک این خانواده بشتابند. وی همدلی و کمک‌رسانی به همنوعان را مهم برشمرد و بیان داشت: آدم‌ها هرچقدر از لحاظ معنوی کوچک باشند تنها به فکر خودشان هستند و در مقابل انسان کامل فردی است که اگر شب در خانه است شعاع وجودی‌اش همه نیازمندان را در بربگیرد.

**خروج آمریکا از منطقه، تنها راه تحقق امنیت منطقه و افغانستان است

رسا/ آیت‌الله کعبی ضمن محکوم کردن جنایت هولناک و اسفبار داعشی‌های آمریکایی در افغانستان گفت: به خاک و خون کشاندن دانش آموزان مظلوم افغانستانی توسط جنایتکاران داعشیِ آمریکایی نشان دهنده آن است که این درنده خویان بزدل بویی از اسلام و انسانیت نبرده‌اند. عضو جامعه مدرسین در ادامه خاطرنشان کرد: امروز نیروهای اشغالگر و تروریست آمریکایی در حال خروج از افغانستان هستند و این جنایت وحشتناک به خاطر آن است که این خروج را تحت الشعاع قرار دهد. وی مبارزه بی وقفه با تروریسم و اشغالگری و خروج آمریکا از منطقه را تنها راه تحقق امنیت منطقه و افغانستان دانست و تصریح کرد: ملت ایران و منطقه در این حادثه جانسوز و جانکاه خود را عزادار و همدرد مردم افغانستان می‌داند.

**تجاوز رژیم صهیونیستی به مناطقی در نوار غزه

مهر/ منابع فلسطینی بامداد دوشنبه از تجاوز رژیم صهیونیستی به مناطقی در نوار غزه خبر دادند. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی مناطقی در شرق رفح را مورد حمله هوایی یا توپخانه‌ای قرار داد. رژیم صهیونیستی این تجاوز را در واکنش به آنچه که حملات راکتی از سمت غزه نامید، اعلام کرد.
منابع صهیونیستی از شلیک چند راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین در اطراف غزه خبر دادند. رژیم صهیونیستی مدعی شد که سامانه گنبد آهنین دست کم ۴ راکت شلیک شده از نوار غزه را رهگیری کرده است.

**انفجار در یک نفتکش در بندر «بانیاس» سوریه

تسنیم/ خبرگزاری اسپوتنیک روسیه  در خبری فوری از انفجار در یک نفتکش در بندر بانیاس سوریه خبر داد
اسپوتنیک همچنین گزارش داد: محموله سوخت این نفتکش قبل از انفجار تخلیه شده بود و حین انفجار، هیچ ماده نفتی در آن وجود نداشت. نفتکش در عمق سواحل سوریه لنگر انداخته بود و همان نفتکشی است که چند روز پیش پس از رسیدن به سوریه از طریق بندر بانیاس، هنگام تخلیه محموله نفتی خود دچار آتش سوزی شده بود. اطلاعات نشان می‌دهد، تاکنون این حادثه تلفات جانی نداشته است. رسانه‌های سوریه گزارش دادند انفجار در این نفتکش در زمان عملیات تعمیر و نگهداری رخ داده است.

**ادعای مقام نظامی آمریکا درباره ایران

تسنیم/ فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد یک کشتی حامل هزاران قبضه اسلحه را در شمال دریای عرب توقیف کرده است. این مقام نظامی آمریکا در همین رابطه مدعی شد که تحقیقات اولیه نیروی دریایی این کشور به این نتیجه رسیده کشتی فوق از ایران راهی یمن بوده است.

**انصراف هند از یک تصمیم نفتی در پی دریافت کمک‌های پزشکی عربستان

تسنیم/ وزیر نفت هند به دنبال کمک‌های عربستان وسایر تولیدکنندگان نفت به کشورش، درخواست ازپالایشگاه‌ها برای کاهش واردات نفت از عربستان را لغو کرد و سفارش‌های ماه ژوئن را طبق روال قبل انجام داد، وزیر نفت هند از عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه برای عرضه اکسیژن مایع جهت کمک به این کشور در مبارزه با بحران کرونا تشکر کرد و گفت:«عمیقاً از حسن‌نیت کشورهایی که اکسیژن مایع برای ما فرستاده‌اند، مخصوصا امارات، کویت و بحرین تشکر می‌کنیم پالایشگاه‌های دولتی هند ماهانه حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت از شرکت آرامکوی عربستان خریداری می‌کنند. هند، سومین وارد کننده و مصرف کننده بزرگ نفت در دنیاست.

**ایران به دنبال تضعیف دولت عراق نیست

فارس/ نخست وزیر عراق در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها در قدس اشغالی تاکید کرد، اگر عادی سازی حقوق ملت فلسطین را تامین نکند از نظر ما قابل قبول نیست. الکاظمی تصریح کرد که بغداد حملات رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین و همچنین جلوگیری از دسترسی آنها به اماکن مقدسه را محکوم می‌کند. وی درباره ایران نیز گفت: ایرانی‌ها ثابت کردند که واقع‌گرا هستند و تلاش می‌کنند از دولت (عراق) حمایت کنند و مانع این شوند که شبه نظامیان دولت را تضعیف کنند.

**اوضاع کربلا تحت کنترل است

مهر/ فرمانده پلیس کربلا تاکید کرد که اوضاع در کربلا تحت کنترل و امنیت در این استان و اطراف ساختمان کنسولگری ایران پایدار است. احمد الزوینی افزود که مشکل امنیتی در این استان وجود ندارد و اوضاع از جمله امنیت ساختمان کنسولگری ایران تحت کنترل قرار دارد. منابع خبری شامگاه یکشنبه از آتش زدن دیوار خارجی کنسولگری ایران در کربلا خبر دادند. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی کربلا به مقابله با اغتشاشگران پرداختند.

**هیچ جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد

ایرنا/ درحالی که دیپلمات‌های بلندپایه قدرت‌های جهانی و ایران در وین سرگرم رایزنی برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) هستند، سفیر پیشین انگلیس در ایران (۲۰۰۶-۲۰۰۳) می‌گوید که از ابتدا هم مشخص بود که مذاکرات سختی درپیش است اما در شرایط موجود هیچ جایگزین بهتری برای رسیدن به اهداف برجام وجود ندارد. «ریچارد دالتون» همچنین تماس‌های دیپلماتیک میان ایران و عربستان را مهم ارزیابی کرد و گفت که از این طریق به مسائل امنیتی منطقه با اطمینان بیشتری پرداخته می‌شود.

**سازمان ملل خواهان توقف تخریب خانه‌های فلسطینیان شد

ایرنا/ استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای در تارنمای این سازمان به نقل از گوترش از مسئولان اسرائیلی خواست تا نهایت خویشتنداری را نشان داده و به حق آزادی تجمعات مسالمت آمیز احترام بگذارند. گوترش از ادامه خشونت در شرق بیت‌المقدس اشغالی و احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در محلات شیخ جراح و سیلوان نیز به‌شدت ابراز نگرانی کرد و از رژیم صهیونیستی خواست تا طبق قوانین حقوق بشری و بشردوستانه بین‌المللی تخریب خانه‌ها و اخراج ساکنان آنها را متوقف کند.

**فردا،آغاز ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

ایسنا/ از ساعت ۸ صبح فردا ۲۱ اردیبهشت ثبت نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز می‌شود. ثبت نام از داوطلبان فقط در وزارت کشور انجام می‌شود. داوطلبان تا روز ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این انتخابات ثبت نام کنند. زمان ثبت نام از ساعت ۸ الی ۱۸ روزهای ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت خواهد بود. شورای نگهبان ‌در فاصله روزهای ۲۶ تا۳۰ اردیبهشت صلاحیت داوطلبان را رسیدگی می‌کند.

**باز هم انفجار در افغانستان با ده‌ها کشته و زخمی

ایسنا/ منابع محلی گزارش دادند، انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر حرکت یک اتوبوس در ولایت زابل، در جنوب افغانستان به کشته شدن ده‌ها تن انجامید. هم‌چنین افغانستان از دومین انفجار طی ۲۴ ساعت گذشته در مسیر حرکت یک اتوبوس مسافربری این بار در ولایت مرکزی پروان خبر داد. اکثر مسافران این اتوبوس کشته یا زخمی شده‌اند. خشونت‌ها در افغانستان در هفته‌های اخیر پس از آنکه آمریکا اعلام کرد تا یازدهم سپتامبر از این کشور خارج می‌شود، افزایش یافته است. با این حال طالبان اواخر روز یکشنبه اعلام کرد یک آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید سعید فطر اعلام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *