خبرروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز قدس سخنرانی می‌کنند

 

بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت روز جهانی قدس: فلسطین از بحر تا نهر باید از لوث وجود غاصبان صهیونیست پاک شود

 

آیت‌الله حسینی بوشهری: عهدنامه مالک‌اشتر نشان‌دهنده اوج عدالت‌خواهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) است

 

آیت‌الله خاتمی: می‌خواهند ویروس «بی‌اعتنایی و رأی ندادن» را به جان مردم بیندازند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال: میدان مجاهدت تضمین کننده حرف و برنامه دیپلماسی است

 

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** رهبرمعظم انقلاب به مناسبت روز قدس سخنرانی می‌کنند

 

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از سخنرانی تلویزیونی حضرت آیت‌ا… العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس خطاب به مردم ایران و جهان اسلام خبر داد. لطفی در نشست خبری اعلام برنامه‌های روز قدس گفت: سخنرانی رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی به صورت زنده از شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی در روز جمعه ۱۷ اردیبهشت و رأس ساعت۱۱ انجام و از بیانات و ارشادات معظم‌له بهره‌مند خواهیم شد. وی همچنین افزود: به دلیل مواجه شدن با موج جدید و رشد فزاینده ویروس کرونا در این ایام و متاسفانه آمار بسیار بالای فوتی‌های روزانه و تهدیدات جدی و نگرانی از شیوع دیگر انواع جهش یافته کرونا در جمع‌بندی هماهنگی‌های نهادی مقرر شد امسال هم همانند سال قبل هیچ‌گونه تجمع و راهپیمایی حتی خودرویی هم نداشته باشیم.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** ایران و برجام محور نشست گروه ۷ در لندن

 

روابط با ایران و برجام از محورهای اصلی رایزنی وزرای خارجه در نشست گروه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به جی ۷ اعلام شده است. در این نشست وزیران امور خارجه انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند و لندن میزبان این نشست است.

در جریان این نشست‌ها جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی بر لزوم استفاده از فرصت پیش رو برای احیای برجام تأکید کرد و گفت: «به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، بر لزوم استفاده از پنجره فرصت کنونی برای حرکت به سمت بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل آن تأکید کردم.»

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** تأیید صلاحیت افرادی که استعلام آنها از کلیه مراجع نظارتی مثبت است

 

در پی برخی اعتراض‌ها نسبت به رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر و درخواست از رئیس مجلس برای پیگیری این مسئله، در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس، وزیر کشور و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر این موضوع بررسی شد. مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: قالیباف در این جلسه با تأکید بر اهمیت انتخابات شوراها گفت که احراز صلاحیت نامزدهای این انتخابات باید با دقت صورت گیرد و حقی از هیچ فردی زایل نشود. هم باید خطوط قرمز قانونی و نظر مراجع مورد استعلام مورد نظر باشد و هم در عین حال از رویکرد جناحی جدا دوری گردد. درباره هر دو جناح سیاسی نباید دایره صلاحیت‌ها آن‌قدر تنگ گردد که بسیاری از افراد متخصص و متعهد نیز امکان حضور در این انتخابات را نداشته باشند.

 

** ارسال پرونده تضییع ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا به دادگاه

 

دادستان تهران در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی به ارائه گزارشی درباره آخرین وضعیت پرونده مداخلات ارزی مسئولان ارشد دولتی در فاصله زمانی سال ۹۵ تا ۹۷ پرداخت و از ارسال پرونده رئیس کل سابق بانک مرکزی به دادگاه ویژه اخلال در نظام اقتصادی خبر داد. به گفته القاصی‎مهر، در نتیجه این نقض مقررات و ترک فعل‌ها، علاوه بر وقوع اخلال در نظام اقتصادی ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا تضییع شده است.

 

** چرخش عربستان به سمت دیپلماسی این بار در سوریه؛ هیئت سعودی به دیدار بشار اسد رفت

 

سعودی‌ها در ادامه چرخش‌ها و عقب‌نشینی‌های منطقه‌ای‌شان در برابر ایران و یمن، این بار مقابل سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند روزنامه «رای الیوم» روز دوشنبه از سفر یک هیئت بلندپایه عربستان به دمشق و دیدار با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه برای آماده ‌سازی بازگشت روابط بین دو کشور خبر داد. به گزارش این روزنامه، دو طرف بر سر سفر آتی پس از عید فطر توافق کرده‌اند. یعنی توافق شده هیئت سعودی بعد از عید فطر برای سفری طولانی به دمشق بازگردد. منابع مذکور گفتند دو طرف همچنین بر سر بازگشایی سفارت عربستان در دمشق به عنوان گام نخست از سرگیری روابط توافق کرده‌اند. این منابع اشاره کردند که هیئت عربستانی به مقامات سوریه گفته‌، عربستان از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور در کنفرانس سران کشورهای عربی در الجزایر استقبال می‌کند.

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** فروپاشی برجام خیال خام است

 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از پیشرفت روند مذاکرات احیای برجام در هفته‌های اخیر خبر داد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره روند مذاکرات وین نوشت: «با تعجب نظرات برخی تحلیلگران را می‌خوانم که مدعی هستند مذاکرات وین درباره برجام در‌حال فروپاشی است. این خیال خام کسانی است که بر ضد تلاش‌ها در راستای تقویت مقررات عدم اشاعه تسلیحاتی مبتنی بر معاهده ان‌پی‌تی هستند. در دنیای واقعی این مذاکرت در‌حال پیشرفت است».

 

** مذاکرات برجامی جمعه ادامه می‌یابد

 

سخنگوی وزارت خارجه از ادامه گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در وین در روز جمعه این هفته خبر داد. خطیب‌زاده درباره روند مذاکرات وین با بیان اینکه وزارت امور خارجه مأموریت‌محور است و براساس مأموریت و مسیری که نهادهای بالادستی تعریف می‌کنند، حرکت می‌کند، گفت: در وین نیز در همین چارچوب حرکت می‌کنیم؛ هر سه کارگروه، کارهای جدی انجام دادند و دو متن به‌صورت اولیه هم در قسمت هسته‌ای و هم رفع تحریم‌ها داریم. وقتی متون به مرحله نگارش می‌رسد، یک مقداری دقت می‌خواهد و براساس دقت جلو می‌رویم. تعجیلی نداریم و البته اجازه نخواهیم داد که گفت‌وگوها و در چارچوب برجام فرسایشی شود.

وی با تأکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی این است که تمامی تحریم‌ها باید لغو شود گفت: در خصوص لغو تحریم آنچه در برجام نوشته شده، ملاک عمل ما خواهد بود و با سیاست داخلی ایالات متحده کاری نداریم.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** بسته ۳+۷ در شورای عالی اقتصادی سران قوا تصویب شد

 

پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بعد از ظهر دوشنبه به ریاست رئیس جمهوری و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و دیگر اعضای این شورا برگزار شد و در این جلسه وضعیت بازار سرمایه و راهکارهای بهبود این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه با توجه به تأکید سران قوا بر ارائه راهکارها و اتخاذ سیاست‌های لازم برای رفع مشکلات در بازار سرمایه و رونق و توسعه آن، بسته ۳+۷ سازمان بورس برای نجات بازار سرمایه به طور کامل به تصویب رسید. تقویت مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از سرمایه‌های خرد و رونق بازار سرمایه و رفع ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی برای خرید سهام توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها از جمله پیشنهادهایی بود که در راستای تقویت بازار سرمایه و بهبود آن مورد تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی قرار گرفت.

 

** توافق هسته‌ای ایران برای صلح در یمن مهم است

 

سناتور دموکرات کنگره امریکا در سفر به اردن گزینه‌هایی مانند ابتکار عمل عربستان برای آتش بس با انصارالله در یمن و گفت‌و‌گوهای محرمانه میان ایران و عربستان را از جمله موارد تأثیر دولت بایدن در منطقه برای کاهش تنش‌ها عنوان کرد.

کریس مورفی افزود: تا زمانی که ما هنوز اقتصاد ایران را تحریم می‌کنیم، فشار آوردن بر انصارالله یمن برای پذیرش آتش بس سخت خواهد بود. سناتور دموکرات گفت که توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی بسیار مهم است شاید برای صلح در یمن نیز مهم باشد و بدون آن یمن زمینه‌ای برای سیاست علیه ایالات متحده و متحدان ما است.

 

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** ایران و آمریکا به توافق نزدیک شده‌اند

 

یک رسانه آمریکایی مدعی شد مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در آستانه دستیابی به توافق است. خبرگزاری آسوشیتدپرس ادعا کرد انبوه تماس‌های دیپلماتیک و گزارش‌های مربوط به پیشرفت مذاکرات، حاکی از آن است که تهران و واشنگتن در مذاکرات غیرمستقیم خود در آستانه توافق قرار دارند. گفتگو‌های ایران و گروه ۱+۴ با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی در وین ادامه دارد.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** نیروی زمینی ارتش از مهم‌ترین محورهای ضد کواد در کشور است

 

فرمانده کل ارتش در بخشی از نشست هم‌افزایی به میزبانی دانشگاه افسری امام علی(ع) نیروی زمینی با تشریح بخشی از دستاوردهای دفاعی و تجهیزاتی ارتش گفت: در حوزه پهپاد در قحط‌سالی و اوج تحریم‌های ۲ سال اخیر، اتفاقات قابل توجهی به دست جوانان ارتش رقم خورده است.

سرلشکر موسوی تاکید کرد: امروز نیروی زمینی ارتش از مهم‌ترین محورهای ضد کواد در کشور است و انواع و اقسام پهپادها در درون ارتش ساخته و به کار گرفته می‌شود که به نظرم برای آشنایی دانشجویان و دانش‌آموزان ارتش خوب است به نحوی برنامه‌ریزی شود تا از نزدیک گوشه‌ای از این اقتدار و توان برای آنها به نمایش گذاشته شود.

 

** ۸۱ درصد اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد صلاحیت شدند

 

حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران در جلسه این ستاد، اقدامات این دستگاه را جهت برگزاری پرشور انتخابات ۲۸ خردادماه برشمرد و در ادامه به آمار وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها در هیأت نظارت و هیأت اجرایی اشاره کرد و گفت: از اعضای شورای شهر فعلی ۲۳۲ نفر داوطلب دوره ششم هستند که از این تعداد ۶۹ نفر معادل ۲۹ درصد توسط هیأت اجرایی رد صلاحیت شدند و ۱۱۹ نفر معادل ۵۱ درصد آن توسط هیأت نظارت رد شدند که در مجموع آمار بررسی هیأت نظارت و هیأت اجرایی، ۸۱ درصد اعضای فعلی شورا‌های شهر استان تهران رد صلاحیت شدند.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** حضور در مذاکرات مرهون تولید قدرت حاج قاسم بود

 

نماینده ولی فقیه در سپاه در همایش گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه با اشاره به مصاحبه‌ای که تحت عنوان تاریخ شفاهی دولت پخش شده، گفت: متأسفانه انگیزه انتخاباتی پشت تخریب دیگران و کوچک کردن انسان‌های بزرگ بوده و برخی در پی بزرگ کردن خود از طریق کوچک نشان دادن انسان‌های دیگر هستند. حجت‌الاسلام حاجی صادقی افزود: مگر خورشید نورانی حاج قاسم را می‌توان کمرنگ کرد و با رویکردها و هدف‌گذاری‌های انتخاباتی به تحریف تاریخ و توجیه عملکردهای غلط پرداخت! وی تأکید کرد: حضور با افتخار و سربلند در مذاکرات موسوم به هسته‌ای مرهون مجاهدت‌ها و تولید قدرتی است که حاج قاسم‌ها برای کشور رقم زدند. هزینه‌های میلیاردی برای کارنامه‌سازی نه‌‌تنها محبوبیت نمی‌آورد بلکه منافع کشور را به چالش می‌کشد. محبوبیت ناشی از تصرف قلب مردم است همان چیزی که پشت پیکر قطعه قطعه شده حاج قاسم آفریده شد.

 

** عبور از خط قرمز و بدعهدی امریکا عامل تشدید تحریم‌ها بر مردم بود

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عبور از خط قرمز و بدعهدی امریکا عامل تشدید تحریم‌ها بر مردم بود تأکید کرد: اگر امروز هم در مذاکرات وین، خطوط قرمز و تذکرات مقام معظم رهبری از سوی تیم مذاکره‌کننده ما مورد توجه قرار دقیق نگیرد و رعایت نشود، بلا و سختی‌های دیگری بر مردم تحمیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام ذوالنور با بیان اینکه حق مردم است که تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود، اظهار داشت: اگر مسئولان وزارت امور خارجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و خطوط قرمز ترسیم شده برای انجام مذاکرات پایبند باشند، تحریم‌ها به معنای واقعی و به صورت کامل برداشته می‌شود.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** تحریم‌های نفتی ایران در حال بی‌اثر شدن هستند

 

صندوق بین المللی پول در بخشی از یکی از گزارش‌های خود، از رشد بخش نفتی و غیر نفتی ایران در سال ۲۰۲۰ و همچنین سال پیش رو یعنی سال ۲۰۲۱ خبر داد.

بر اساس این گزارش، بخش نفتی ایران به رغم افت شدید و چشمگیر در سال ۲۰۱۹ که منفی ۳۸.۹ درصد برآورد شده است، در سال جاری میلادی رشد ۴.۱ درصدی را ثبت خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که تحریم‌های نفتی در حال از دست دادن کارکرد خود هستند.

 

** ایران وارد طرح «یک کمربند یک جاده» چین شد

 

وزیر راه با تأکید به اینکه «باید در بحث ترانزیت برخورد تعامل‌آفرین و فعال داشته باشیم»، افزود: ایران وارد طرح یک کمربند – یک جاده چین شد. اسلامی گفت: چین مبتکر طرح یک کمربند یک جاده است و با استفاده از فناوری اطلاعات در این کشور ۶۳ هزار میلیارد ریال نقشه‌های اولیه در این طرح بوده که پیش از این در این پروژه هیچ اثری از ایران نبود اما با رایزنی‌های صورت‌گرفته و اصلاح آن توانستیم ایران را در این طرح وارد کنیم.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** نارضایتی پنتاگون از ایران

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره فعالیت نیروهای نظامی این کشور در منطقه و لزوم تعامل ارتش آمریکا با نیروی دریایی سپاه پاسداران در راستای کاهش احتمال درگیری گفت: فکر نمی‌کنم تمایلی برای هر گونه برقراری ارتباط عملیاتی یا استراتژیک میان آمریکا و سپاه پاسداران وجود داشته باشد. ما کانال‌های دیپلماتیکی داریم که به خوبی از طریق آنها نارضایتی‌هایمان را با تهران مطرح می‌کنیم.

جان کربی با استناد به ادعای پنتاگون مبنی بر نزدیک شدن قایق‌های سپاه پاسداران به کشتی‌های آمریکایی در هفته‌های گذشته در خلیج فارس، گفت که هر دو طرف امکان برقراری ارتباط از طریق هشدار رادیویی را داشته‌اند و اگرچه این رخدادها به خشونت و درگیری کشیده نشد، غیر ضروری، ناامن و مطمئناً غیرحرفه‌ای بوده‌اند.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** رد‌ پرداخت بدهی انگلیس به ایران

 

یک مقام دفتر وزارت امورخارجه انگلیس خبر منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر این مساله را که قرار است به زودی نازنین زاغری، زندانی امنیتی در ایران در ازای پرداخت بدهی لندن به تهران آزاد شود، رد کرده است.

 

** دستگیری ۸ عضو عرفان حلقه

 

کریم‌‌پور مسئول روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: تعدادی از اعضای فرق انحرافی عرفان حلقه توسط پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سپاه استان همدان دستگیر شدند.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** کوتاه از انتخابات

 

ـ محسن رهامی نامزد انتخابات با انتقاد از عملکرد نهاد اجماع‌ساز گفت: اصلاح‌طلبان یک شورای نگهبان جدید ساخته‌اند. این جریان می‌خواهد پیش از نام‌نویسی گزینه خود را ممیزی کند، ما با این ایده موافق نیستیم.

ـ سعید محمد، نامزد انتخابات در یک پیام ویدئویی، گفت: بنده به صورت مستقل وارد شدم و هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با هیچ جریان سیاسی ندارم و اتفاقاً دوایِ درد کشور را یک هویت فراجناحی برای کشور می‌دانم.

ـ کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا با تأکید بر اینکه آیت‌الله رئیسی تمایلی به نامزدی ندارد گفت: تاکنون رضایی، جلیلی، ضرغامی و دهقان برنامه خود را به شورای وحدت ارائه کرده‌اند.

ـ محمدرضا باهنر عضو شورای وحدت اصولگرایان مدعی شد: ممکن است لاریجانی گزینه نهایی شورای وحدت باشد. در عین حال منوچهر متکی سخنگوی این شورا با رد این مسئله گفت: آقای رئیسی نامزد اصلح ریاست جمهوری هستند.

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** نامه اعتراضی دبیرکل «حزب اعتماد ملی» به رئیس مجلس

 

در پی رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات شورای شهر، الیاس حضرتی دبیر کل حزب اعتماد ملی و نماینده سابق مجلس نامه‌ای اعتراضی را خطاب به رئیس مجلس نوشت.

در این نامه آمده است: «عملکرد هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت انتخابات شوراهای شهر و روستا در این دوره به شکلی است که هیچ اسمی بهتر از «پاکسازی سیاسی» بر آن نمی‌توان نهاد. این شیوه نظارت بر انتخابات شوراها، در هیچ دوره‌ای سابقه و نمونه ندارد و بدعتی تازه در تاریخ انتخابات شوراها و نقطه منفی بارزی در عملکرد مجلس کنونی است».

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** ضربه نیروی سپاه قدس به اشرار مسلح

 

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «رزمندگان قرارگاه قدس با انجام اقدامات اطلاعاتی یک تیم از اشرار مسلح که دارای سابقه شرارت، آدم‌ربایی و قتل را داشته درکمین قرار داده که ۲ نفر از اعضای این تیم کشته و یک نفر نیز دستگیر شد.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «در این عملیات مقادیری سلاح، مهمات و مواد منفجره از آنان کشف شده است.»

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** عدالت در جامعه با تضمین حقوق مردم تحقق می‌‎یابد

 

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با بیان این‎که امروز عدالت در جامعه با تضمین حقوق مردم تحقق می‎یابد، ادامه داد: نزدیک‎‌‌ترین راه دسترسی به عدالت اجرای قانون است.

آیت‎الله رئیسی همچنین با صدور دستور اجرای طرح پایش بنگاه‎‌های تولیدی تعطیل و نیمه‎‌تعطیل در کشور، گفت: اقدام کسانی که با گرفتن واحد‌های تولیدی و تعطیل کردن آن و بیکار کردن صد‌ها کارگر، تجهیزات و اراضی این کارخانه‎‌ها و کارگاه‌‎ها را فروخته اند و یا دنبال این کار هستند، خیانت و قابل تعقیب است. وی به بانک‌های تملک‌‌کننده کارخانه‌‎ها و کارگاه‎‌ها هشدار داد که تولید را محور قرار دهند و با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‎‌هایی که دارند اجازه ندهند تحت هیچ شرایطی تولید در این واحد‌ها مختل و متوقف شود.

 

** ۲۹۰ طرح صنعت آب و برق امسال به بهره برداری می‌رسد

 

اردکانیان وزیر نیرو در آئین افتتاح طرح‌های بزرگ وزارت نیرو در پنج استان زنجان، اصفهان، بوشهر، کرمان و خراسان جنوبی در قالب پنجمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال‌جاری که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، با بیان اینکه با احتساب طرح‌های کنونی ۲۷طرح از ۲۹۰طرح سال ۱۴۰۰افتتاح و وارد مدار بهره‌برداری شد، گفت: برای ۲۷طرح افتتاح شده تاکنون ۶هزار و ۲۷۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و مجموع این ۲۹۰طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۴هزار میلیارد تومان تا پایان سال مطابق برنامه هر هفته افتتاح می‌شود.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

** مواضع رهبری فصل الخطاب است

 

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری:

ـ درباره عامل یا عاملان سرقت و انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف نهادهای مسئول پس از دستور رئیس‌جمهور پیگیر هستند و هنوز گزارشی از این پیگیری‌ها داده نشده است.

ـ مسأله بورس در یک سال اخیر از موضوعات مورد توجه دولت بود. هفته گذشته در ستاد اقتصادی دولت ۱۰ تصمیم مهم اتخاذ شد که امیدواریم به بهبود این بازار بینجامد.

ـ طرح تحقیق و تفحص از هزینه‌کرد دولت در مرحله یک ایده در مجلس مطرح شده است و هنوز فرایند تصویب خود را طی نکرده است.

ـ مواضع حکیمانه رهبر انقلاب مثل همیشه فصل‌الخطاب و راهگشای همه است. صحبت‌های رهبر انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چالش‌های تضارب آراست و تصمیم نهایی با خرد جمعی صورت می‌گیرد.

ـ وجود اختلاف نظر بین مسئولان امر در حوزه‌های سیاستگذاری‌های مختلف ازجمله اقتصادی، دفاعی و دیپلماسی کاملا طبیعی و در همه دنیا رایج است.

ـ دیپلماسی و سیاست دفاعی نه‌تنها هیچ تعارضی با هم ندارند ‌بلکه با تقویت یکدیگر از ابزارهای اعمال سیاست خارجی هستند.

ـ موضع مذاکراتی ما در وین از مدت‌ها پیش و بر اساس سیاست قطعی اعلام‌شده از سوی رهبری و تصمیمات نهادهای بالادستی تعیین شده و مذاکره‌کنندگان ما با جدیت و بدون تسامح به دنبال اجرای این دستور کار مذاکراتی از پیش تعیین‌شده هستند.

ـ به نظر می‌رسد نتایج این نوع رد صلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین‌آمدن انگیزه انتخاباتی شود. استنادات و دلایل رد صلاحیت‌ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود، نتیجه نگران‌کننده خواهد داشت.

 

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**فلسطین از بحر تا نهر باید از لوث وجود غاصبان صهیونیست پاک شود

 

اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای به مناست فرارسیدن روز جهانی قدس اعلام کرد: روز جهانی قدس سال‌هاست قصّه‌ی پر غصّه‌ی فلسطین را برای ما مسلمانان و همچنین آزادیخواهان جهان به‌عنوان مسئله‌ی اصلی جهان اسلام یادآوری می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده است: فلسطین از بحر تا نهر باید از لوث وجود غاصبان صهیونیست پاک شود و این مهم در پی مجاهدت‌ها و مبارزات قهرمانانه ملت فلسطین ان‌شاءالله به‌زودی محقق خواهد شد. حضور شوم صهیونیست‌ها علاوه بر فساد و خونریزی در قدس برای صلح و امنیت منطقه یک مسأله خطرناک و بحران‌آفرین است. امت اسلامی و دولت‌های منطقه بدانند خروج از الگوی مبارزه و پیگیری برنامه‌های عادی‌سازی و سازش با این رژیم منحوس خیانت به فلسطین و قدس شریف است و سرنوشتی جز خذلان و نابودی نخواهد داشت. در پایان این بیانیه آمده است: در اینجا لازم می‌دانیم به کسانی که صحنه میدان را در مقابل دیپلماسی قرار می‌دهند و میدان را مانع موفقیت دیپلماسی جلوه می‌دهند؛ یادآوری ‌کنیم که اگر دیپلماسی و مذاکره می‌توانست به تنهایی مشکلات را حل کند امروز مسجد الاقصی و سرزمین‌های اشغالی آزاد شده بودند. پس باید قدر و ارزش مردان اقتدار ساز میدان مانند شهید سلیمانی‌ها را بدانیم و با پشتوانه میدان و اقتدار در مسیر مذاکره و دیپلماسی حرکت کنیم. که در غیر اینصورت نه تنها به هدف نمی‌رسیم بلکه دشمن جسورتر می‌شود و هر روز مانع تراشی‌ جدیدی ایجاد می‌کند.

 

**عهدنامه مالک‌اشتر نشان‌دهنده اوج عدالت‌خواهی امیرالمؤمنین(ع) است

 

تسنیم/ آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به ویژگی‌های مولای متقیان امیرالمؤمنین(ع) گفت: حضور امیرالمؤمنین(ع) در کنار پیامبر(ص) در جنگ‌هایی که دشمنان تحمیل می‌کردند از جمله جنگ احد و جنگ‌های دیگر نشانه رشادت و شجاعت و جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) بود. ایشان همواره در زمان حیات نبی‌گرامی اسلام در اوج تبعیت و همراهی با پیامبر(ص) بودند. رئیس جامعه مدرسین در ادامه بابیان اینکه عهدنامه مالک اشتر نشان‌دهنده اوج عدالت‌خواهی امیرالمؤمنین(ع) بود، ادامه داد: روزی که امام علی(ع) حکومت را به دست گرفت مظهر اجرای عدالت در جامعه اسلامی شد و در عین اینکه فرصت پیدا نکرد آنچه می‌خواهد در جامعه اسلامی پیاده کند و اگر امروز فرصت پیدا می‌کرد نمونه تمام‌عیار حکومت الهی و اسلامی و دینی در اختیار ما بود.

 

**می‌خواهند ویروس «بی اعتنایی و رأی ندادن» را به جان مردم بیندازند

 

حوزه/ آیت‌الله خاتمی، در مراسم ویژه شب قدر در مصلای اعظم تبریز در تشبیه شرایط سیاسی حاکم بر جامعه با برخی از ویژگی‌های ویروس منحوس کرونا، گفت: ویروس بی اعتنایی همان ویروسی است که اکنون با شعار “ما اهل کوفه نیستیم” بی زاری خود از این ویروس را اعلام می‌کنیم. عضو جامعه مدرسین درادامه به انتخابات و تلاش دشمن برای حضور کمرنگ مردم اشاره کرد و گفت: ویروس بی اعتنایی چهره‌های مختلفی دارد، بعضا در قالب اینکه در انتخابات شرکت نمی کنیم و بعضا با ناامید کردن مردم و تکرار این جمله که “چه فرقی می‌کند در انتخابات شرکت کنیم یا نه” به جان جامعه رخنه می‌کند.

 

**میدان مجاهدت، تضمین کننده حرف و برنامه دیپلماسی است

 

حوزه/ رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که بر اساس کلام و سیره امامین انقلاب، میدان مجاهدت، تضمین کننده حرف و برنامه دیپلماسی است، خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری حرف دیپلماسی با دنیا را بیان نموده و بیان می‌دارند؛ آن روز امام می‌فرمود که ملت ایران نمی خواهد زیر یوغ استکبار و استبداد باشد و در عین حال بر مبارزه و میدان مجاهدت تأکید می‌کردند، چرا که این میدان مبارزه ضمانت اجرای عملیاتی شدن و نافذ شدن دیپلماسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: ما اگر برای استقلال و امنیت کشور دغدغه داریم، باید به عنصر میدان توجه کنیم و از نظر دفاعی و قدرت موشکی به جایی برسیم که در مواجهه با دشمن بازدارنده باشد. البته ما علیه هیچ کسی، جنگ راه نمی اندازیم اما باید قدرت بازدارندگی داشته باشیم و بدانیم که نقش میدان ضمانت اجرایی حرف دیپلماسی است.

 

**امتناع آمریکا از لغو همه تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران قطعاً به‌معنای پایان مذاکرات خواهد بود

 

تسنیم/ شبکه خبری پرس‌‌تی‌وی به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که همه تحریم‌هایی که در دولت ترامپ خلاف برجام وضع شده است، باید از سوی دولت بایدن لغو شود و بند ۲۹ برجام به‌صورت کاملی به اجرا در آید. این منابع آگاه به پرس‌تی‌وی گفته‌اند که ایران هیچ‌گونه حرکت فریب‌آمیزی از سوی طرف مقابل به‌منظور اجتناب از لغو تحریم‌ها را نخواهد پذیرفت و امتناع آمریکا از لغو همه تحریم‌های مرتبط با برجام که در دولت ترامپ وضع شده است، پایان گفتگوهای وین را رقم خواهد زد.

 

**ادامه بن‌بست سیاسی در فلسطین اشغالی نتانیاهو در تشکیل کابینه شکست خورد

 

فارس/ ماموریتی که «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه داده بود، نیمه شب سه‌شنبه به پایان رسید و نتانیاهو نتوانست حمایت مورد نیاز برای تشکیل کابینه را بدست بیاورد تا بن بست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی پس از چهار بار برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی طی کمتر از دو سال گذشته همچنان ادامه یابد.

 

**مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در حماه و لاذقیه

 

ایسنا/ منابع خبری سوریه در ساعات اولیه امروز چهارشنبه گزارش دادند که پدافند هوایی ارتش به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به اماکنی در استان‌های لاذقیه و حماه پاسخ داده است. گزارش‌های رسمی سوریه حاکی از آن است که موشک‌های اسرائیلی اماکن غیرنظامی را در شهرهای لاذقیه و الحفه در استان لاذقیه و شهر مسیاف در غرب استان حماه هدف گرفتند. تلویزیون الاخباریه گزارش داد که در نتیجه این حملات به اماکن غیرنظامی در حومه لاذقیه، تاکنون یک نفر کشته و ۶ نفر زخمی شده‌اند.

 

**گفتگوی تلفنی بایدن با ولیعهد امارات

 

ایسنا/ کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی “بر اهمیت همکاری طولانی مدت بین ایالات متحده و امارات” تأکید کرد. طبق بیانیه کاخ سفید دو طرف در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله افغانستان، ایران و همچنین “تلاش مشترک برای تنش زدایی و ایجاد صلح” در منطقه خاورمیانه گفتگو کردند. کاخ سفید اعلام کرد که بایدن در جریان این تماس تلفنی بر “اهمیت استراتژیک” عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی تأکید و حمایت کامل خود را از تقویت و گسترش این روابط ابراز کرد.

 

**اگر آمریکا اصرار بر تحریم‌های فلج کننده داشت مذاکرات متوقف می‌شد

 

ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبرسازی یک رسانه ایرانی درباره اصرار آمریکا به ادامه تحریم‌های فلج کننده علیه ایران گفت: اگر چنین بود قطعا گفت‌وگوها متوقف می‌شد. سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره آنچه که برخی رسانه‌های ایران از قول منبع آگاه و درباره مذاکرات هسته‌ای وین منتشر می‌کنند گفت: نکات اختلافی میان ایران و آمریکا در وین کم نیستند و برخی مواضع آمریکا در وین قابل قبول نبوده است. وی تاکید کرد:‌ از این روست که هیات ایرانی گفتگو‌های وین را با دقت و نکته سنجی به پیش می‌برد.

 

**مرحله اول تست انسانی واکسن فخرا با موفقیت به پایان رسید

 

ایرنا/ تست انسانی واکسن کووید ۱۹ «فخرا» صبح امروز با موفقیت به پایان رسید. صبح چهارشنبه با تزریق واکسن فخرا به پسر شهید فخری زاده مرحله اول تست انسانی این واکسن با موفقیت به پایان رسید. رضا اله‌ورن سخنگوی پروژه واکسن «فخرا» فروردین‌ماه از آغاز نام‌نویسی از داوطلبان آزمایش تزریق واکسن فخرا خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *