خبرروز ۱۴۰۰/۰۲/۰۵

رونمایی از ۷دستاورد‌ جدید نیروی زمینی ارتش

موشکباران اسرائیل این بار از غزه از ۳۶ موشک، ۶ موشک رهگیری شد!

آیت الله حسینی خراسانی تاکید کرد؛ رفع حداکثری مشکلات معیشتی طلاب؛ اولویت مرکز خدمات در دوره جدید

حمله انصارالله به پایگاه هوایی “ملک خالد” عربستان

در نامه ای به رئیس مجلس مطرح شد: درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای اعمال شفافیت بیشتر در بودجه

 
*جام جم ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** انهدام تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان

روابط‌عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از منهدم شدن یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: به‌دنبال اقدامات اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه قدس، یک تیم تروریستی که چندی قبل برای انجام اقدامات تروریستی وارد منطقه شده بود سحرگاه روز شنبه در کمین رزمندگان قرارگاه قدس قرار گرفت و منهدم شد. بر‌اساس این گزارش، در این عملیات سه نفر از اعضای این تیم تروریستی به هلاکت رسیدند و مقادیری سلاح و مهمات هم از آنان به‌دست آمد.

*همشهری ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** مجلس به‌دنبال «حفاظت از اماکن حساس»

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای حفاظت از اماکن حساس در این کمیسیون خبر داد. جلال‌زاده گفت: نمایندگان این کمیسیون در حال تدوین طرح جامع حفاظتی از اماکن حساس هستند که طبق آن بر مسائل امنیتی جمهوری اسلامی نظارت می‌شود. او گفته است: این نظارت، «رخنه‌های اطلاعاتی را بسته و به دستگاه‌های امنیتی کمک می‌کند.» حوادث اخیر در نطنز و ترور محسن فخری‌زاده و در ادامه حوادث دیگر به بحث درباره توانایی دستگاه‌های امنیتی دامن زده است.

** تکذیب فهرست انتخاباتی منتسب به شورای وحدت

سخنگوی شورای وحدت خبر مربوط به انتشار فهرست ۱۸۵‌نفره این شورا برای انتخابات شورای شهر تهران را تکذیب کرد. منوچهر متکی با اشاره به فرایند بررسی صلاحیت افراد در کمیته اجرایی گفت: هیأت ۱۱نفره‌ای، بررسی‌کننده فهرست اعضای شورای شهر تهران هستند که کار خود را از ۵ماه پیش آغاز کرده و از فهرست حدود ۳۰۰نفره در ۳مرحله بررسی، هم اینک به یک فهرست ۴۲ نفره رسیده‌اند. وی اضافه کرد: فهرست ۲۱نفره پیشنهادی شورای وحدت برای انتخابات شورای شهر تهران، در فرصت مناسب به مردم معرفی می‌شود.

*کیهان ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
**  امروز عراقچی از مذاکرات وین به مجلس گزارش می‌دهد

رئیس‌کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، از جلسه کمیسیون امنیت ملی با عباس عراقچی، رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین خبر داد. ابراهیمی عزیزی گفت: این جلسه روز یکشنبه، ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد و عراقچی گزارشی از روند مذاکرات و توافقات احتمالی ارائه خواهد داد.

** درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای اعمال شفافیت بیشتر در بودجه

۱۰۰ تن از نمایندگان در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی خواستار شفافیت در تنظیم و تهیه جداول و ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۰ شدند. در متن نامه نمایندگان به قالیباف رئیس‌مجلس درباره شفافیت در بودجه ۱۴۰۰ آمده است: «انتظار می‌رفت که این شفافیت در تصویب بودجه و به‌خصوص تهیه و تصویب جداول و ردیف‌ها که اصلی‌ترین بخش بودجه است، در عالی‌ترین سطح مورد اهتمام هیئت‌رئیسه محترم کمیسیون تلفیق و نیز ریاست محترم مجلس قرار گیرد.» در این نامه پس از بیان مواردی از نبود شفافیت در تصویب بودجه، به‌خصوص تهیه و تصویب جداول و ردیف‌ها، و تغییرات پیاپی در آنها آمده است: «این مجلس اصلاح ساختاری بودجه را در صدر اهداف خود اعلام نموده و عدم شفافیت و شیوه تأیید بودجه در مجالس قبل، بارها توسط شخص جنابعالی و رئیس‌محترم کمیسیون تلفیق به‌نقد کشیده شده است. از جنابعالی انتظار داریم نسبت به این امر، اهتمام لازم از سوی شما مبذول و تصمیمات لازم اتخاذ گردد.»

** موشکباران اسرائیل این بار از غزه از ۳۶ موشک، ۶ موشک رهگیری شد

به دنبال هشدار گروه‌های مقاومت فلسطینی پس از حمله نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در قدس اشغالی، گروه‌های مقاومت ۳۶ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند که سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی تنها موفق به رهگیری ۶ موشک شدند. این حملات، پس از حملات اخیر به مراکز حساس نظامی و اتمی این رژیم صورت می‌گیرد که باعث وحشت صهیونیست‌ها شده است.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی این خبر را تأیید کرده است.

*شرق ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** این اظهارات برای تحریک کشورهای خلیج فارس است

عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن به اظهارات اخیر رستم قاسمی درباره کمک‌های ایران به این کشور واکنش نشان داد. محمدعلی الحوثی در واکنش به اظهارات اخیر رستم قاسمی، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «این اظهارات تنها برای تحریک کشورهای خلیج [فارس] است». وی تأکید کرد: «چه‌بسا این اظهارات قاسمی تحریکی برای کشورهای خلیج [فارس] برای ورود به جنگ مستقیم با آنان است، به اعتقاد من این اظهارات تنها برای تحریک است».

*ایران ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** دو هفته پیش‌رو بسیار حساس است

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره با پیک بیماری کرونا در کشورو تأکید بر اینکه راهی نداریم در این هفته و هفته آینده تمام توان خود را به کار گیریم، اظهار داشت: متولیان نظارت باید نظارت خود را تشدید کنند؛ چه در مناطق قرمز و چه در مناطق نارنجی. از قرارگاه می‌خواهیم تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و  نظارت را چه در اصناف و چه در ادارات تشدید کنند و الا نمی‌توانیم از موج چهارم خلاصی یابیم. حجت‌الاسلام و المسلمین  روحانی  همچنین با ابراز نگرانی از شیوع نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا در هند، اظهار داشت: باید به طور جدی مراقبت کنیم تا ویروس جهش یافته هندی به کشور وارد نشده و گرفتاری جدیدی برای مردم ایجاد نکند.

*جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** واکسیناسیون همگانی و رایگان اقتضای عدالت در سلامت و مطالبه به حق مردم است

معاون اول رئیس جمهور در پیامی در حساب شخصی خود در توئیترنوشت: «واکسیناسیون همگانی و رایگان، اقتضای عدالت در سلامت و مطالبه به حق مردم است. این امر باید با شتاب بیشتری در چارچوب اولویت‌های تعیین شده و به شکل عادلانه و شفاف انجام شود. عمل به این سیاست با استفاده از تمام ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی برای واردات و تولید داخل بیش از پیش ضروری است».

** ظریف به عراق و قطر سفر می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان امروز در راس هیاتی برای دیدار و گفتگو با مقامات عراق و قطر عازم این کشورها می‌شود. براساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه سفر به دو کشور قطر و عراق در چارچوب توسعه مناسبات فیمابین، گفتگوهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می‌شود. دکتر محمد جواد ظریف در هر دو کشور با مقامات عالیرتبه آنها دیدار و تبادل نظر خواهد داشت.

*وطن امروز ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** تصمیمات مذاکره‌کنندگان بدون تصویب در مجلس جنبه قانونی ندارد

عضو هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه کل تصمیماتی که در وین گرفته می‌شود باید بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی در مجلس تصویب شود، گفت: تصمیمات هیات مذاکره‌کننده بدون تصویب در مجلس جنبه قانونی ندارد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی افزود: قانون را همه باید رعایت کنند، دولت نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند، مذاکرات نیز باید پیرامون رفع همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی انجام شود. وی افزود: بدون‌شک تصمیمات هیات مذاکره‌کننده بدون تصویب در مجلس وجاهت قانونی نخواهد داشت. نماینده محلات در مجلس بیان کرد: در اصل ۷۷ قانون اساسی آمده است تمام تفاهم‌نامه‌ها باید مورد تصویب مجلس قرار گیرد و اصل ۱۲۵ هم به طور شفاف می‌گوید اگر دولت بخواهد قراردادی را انجام دهد باید تصویب مجلس را بگیرد.

** تحریم‌ها باید یکباره برداشته شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تیم مذاکره‌کننده برجامی ایران نباید اجازه دهد فضا در مذاکرات به سمت فرسایشی شدن برود. عباس گلرو با تاکید بر اینکه فرسایشی شدن یعنی امتیاز‌گیری و تیم مذاکره‌کننده ایرانی نباید اجازه بدهد فضا به این سمت برود، اظهار داشت: به هر حال وضعیت هسته‌ای ایران مشخص است و غربی‌ها نمی‌توانند گام‌به‌گام به تعهدات خود عمل کنند. گلرو اضافه کرد: باید تحریم‌ها به یکباره برداشته شود، راستی‌آزمایی واقعی درباره برداشته شدن تحریم‌ها انجام شود و در گام سوم نیز ایران تعهدات خود را در برجام عملیاتی خواهد کرد.

*جوان ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** مواضع برجامی اتحادیه عرب دخالت در امور ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اظهارات مداخله‌جویانه اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نسبت به مذاکرات برجامی گفت: چنین مسائلی بارها از سوی کشورهایی مطرح شده که مستعمره غربی‌ها هستند. سارا فلاحی با تأکید بر اینکه اظهارات مطرح شده از سوی شورای همکاری خلیج فارس دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان است، افزود: این مهم در حالی‌ست که این کشورها باید بدانند در جایگاهی نیستند که بخواهند در امور ایران دخالت کنند. وزارت امور خارجه باید به چنین موضع‌گیری‌های مداخله‌گرانه پاسخ قاطعانه دهد.

** توافق عجولانه با نگاه به انتخابات خیانت است

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این نگرانی که «امروز برخی‌ها معتقدند که دولت به دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات وین است و احتمال می‌رود همان دوقطبی نخ‌نما شده مذاکره و عدم مذاکره که در سال ۹۲ و ۹۶ پیاده شد در انتخابات ۱۴۰۰ مجدداً تکرار شود» ‌تأکید کرده است: «این کار به حراج گذاشتن امنیت ملی است و هر کسی از سوی دولت اصول‌گرا، پایداری یا اصلاح طلب چنین هدفی داشته باشد، به امر غیر قابل بخششی فکر کرده و بهره برداری سیاسی انتزاعی از مقوله منافع ملی و امنیت ملی خیانت محسوب می‌گردد.»

*آفتاب یزد ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** محموله تجهیزات خط تولید واکسن وارد ایران شد

طبق اعلام مسئولان گمرک، محموله قطعات و تجهیزات خط تولید واکسن کرونا صبح دیروز وارد و ترخیص شده است.  معاون فنی گمرک ایران  به ایسنا اعلام کرد: این محموله صبح دیروزشنبه توسط هواپیمایی ماهان و از چین به فرودگاه امام خمینی(ره) وارد شد و تحت نظارت گمرک در حداقل زمان تشریفات گمرکی آن انجام و با حمل یکسره از پای پرواز ترخیص و تحویل مسئولان مربوط شده است. وی افزود: محموله واردشده حاوی قطعات خط تولید واکسن کرونا شامل تجهیزات clean room و قطعات دستگاه شست‌وشوی ویال است .

*خراسان ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** ابهام در بازگشت پول‌های ایران از عراق

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: آنچه بازگشت منابع بلوکه شده به کشور را با اما و اگر مواجه می‌کند، در وهله نخست میزان تعلق آن ها به دولت و در وهله دوم نحوه آزادسازی آن هاست و از این رو تا زمانی که یک مقام رسمی درباره آن ها توضیح ندهد، نمی‌توان به طور دقیق از جنبه‌های مثبت آن صحبت کرد. علی شریعت اظهار کرد: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران می‌تواند امید به بهبود شرایط اقتصادی را نیز افزایش دهد اما در صورتی که مقدمات لازم برای آن فراهم و شرایط به طور دقیق تشریح نشود، این امید، واهی خواهد بود.

** توضیح چمران درباره حضور آقازاده‌ها در لیست

مهدی چمران سخنگوی شورای ائتلاف در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور آقازاده‌های اصولگرا در لیست انتخاباتی شورای ائتلاف، گفت: ما هیچ دخل و تصرفی در لیست نداریم، اسامی کاندیداها را به مردم می‌دهیم و آن ها رای می‌دهند؛ این افرادی که شما اشاره کردید، اگر رای آوردند وارد لیست می‌شوند و اگر موفق نشدند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، برای خودمان هم همین طور رای می‌گیریم و اگر مردم در مجمع تهران رای ندهند شورای ائتلاف هیچ دخل و تصرفی نخواهد کرد.

*رسالت ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** تردد مسافر و مبادله کالا با هندوستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درخواست ظهر دیروز وزارت بهداشت در خصوص ویروس کرونای جهش‌یافته هندی، هرگونه تردد مستقیم یا غیرمستقیم مسافر و کالا با این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد. در نامه رحمانی فضلی تصریح شده است: لطفاً بدون فوت وقت و ظرف روز جاری، با همکاری دستگاه‌های مسئول، تمهیدات لازم در این خصوص معمول و نتیجه در اسرع وقت به قرارگاه ارسال شود. وی در این نامه تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان مسئول نظارت بر فرآیند اجرا، موظف است؛ متخلفین از این ابلاغیه را بلادرنگ به مراجع قضائی معرفی و نتایج امر را به‌صورت روزانه به قرارگاه عملیاتی اعلام نماید.

*مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** تقدیر از نقش ایران در میزبانی از پناهجویان افغان

وزرای امور خارجه سه کشور ترکیه، افغانستان و پاکستان از نقش کشورهای منطقه و همسایه از جمله ایران در میزبانی پناهندگان افغان قدردانی کردند. چاووش اوغلو، شاه محمود قریشی و محمد حنیف اتمر در نشستی مجازی با موضوع صلح افغانستان شرکت کردند که در بخشی از بیاینه پایانی این نشستآمده است: سه کشور از نقش کشورهای منطقه و همسایه به ویژه ایران و پاکستان در میزبانی پناهندگان افغان به مدت بیش از چهار دهه قدردانی کرده و خواستار شرایطی قابل اجرا در افغانستان برای بازگشت اختیاری، امن، عزتمندانه، سریع و پایدار آنها از طریق برنامه ای با پشتوانه مالیکافی شدند.

*آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** نباید فضا را یکدست کرد

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: یکسری عوامل انسانی، محیطی و فکری باید درنظر گرفته شود تا شاهد برگزاری انتخابات پرشورتری باشیم. نکته نخست این است که دولت، شورای نگهبان و مجلس حتما باید تدابیری بیندیشند تا مردمی که می‌خواهند رأی دهند، حداقل دغدغه سلامت نداشته باشند. موضوع مهم دیگر مهیا کردن فضای رقابتی میان جریان‌های سیاسی مختلف در کشور است. هر شهروند ایرانی که می‌خواهد پای صندوق برود، حداقل یکی از کاندیداها باید نظرش را جلب کند. محمدرضا باهنر تصریح کرد: نباید فضا را به‌گونه‌ای یکدست و یکپارچه کرد که مثلا اصلاح‌طلبان بگویند ما کاندیدا نداریم. نباید به همه اصلاح‌طلبان به چشم فتنه‌گر نگریست، بسیاری از اصلاح‌طلبان نظام، انقلاب و رهبری را دوست دارند، اما راه‌حل‌هایشان با ما اصولگرایان متفاوت است.

*قدس ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** کوتاه از انتخابات

ـ مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه سازوکار اصلاح‌طلبان را می‌پذیرد، گفت: حتی اگر کسی در نظرسنجی نهایی به اندازه یک رأی از من بیشتر شانس داشته باشد، کنار خواهم رفت و از او حمایت می‌کنم.
ـ حسین دهقان داوطلب انتخابات گفت: یک بار هم نظامی‌ها مسئولیت اداره کشور را به دست بگیرند، مگر چه اشکالی دارد؟ بپذیرید که در جمهوری اسلامی هیچ سپاهی از اول نظامی نبوده است. دهقان همچنین افزود: با کسی ائتلاف نمی‌کنم.
ـ علی مطهری نامزد انتخابات درباره حجاب اجباری و اختیاری در ایران گفت: حجاب اجباری آن چیزی است که طالبان انجام می‌داد و حجاب در ایران تقریبا اختیاری است؛ حالا اگر یکی هم روسری‌اش را برداشت، اشکالی ندارد.

*اعتماد ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** درخواست دیوان عدالت اداری برای تسریع در اصلاح قانون دیوان

رییس دیوان عدالت اداری جمهوری اسلامی از روند طولانی بررسی قانون جدید دیوان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتقاد و خواستار تسریع نمایندگان در این روند شد. محمد مصدق در دیدار با جمعی از نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «امید است با اصلاح و تصویب این قانون، گامی مهم در برطرف کردن مشکلات مردم از سوی دیوان عدالت اداری صورت پذیرد.» وی حل مشکلات مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن را از وظایف اصلی دیوانی دانست و گفت:«در سند تحول قضایی که با نظر ریاست محترم قوه قضاییه تنظیم شده هم آمده است که اساسا حل مشکلات مردم از وظایف دستگاه قضایی می‌باشد و دیوان عدالت اداری نیز از این قاعده مستثنا نیست.»

** لغو سفر هیات اسراییلی به واشنگتن

منابع اسراییلی گزارش دادند سفر «آویو کوخاوی» رییس ستاد کل ارتش این رژیم به واشنگتن که قرار بود برای بررسی موضوع هسته‌ای ایران انجام شود، لغو شد. «باراک راوید» خبرنگار وبگاه اسراییلی «والا» در حساب کاری خود در شبکه توییتر خبر داد که کوخاوی سفر برنامه‌ریزی شده خود را که قرار بود این هفته به واشنگتن صورت بگیرد، به علت تنش با نوار غزه و درگیری‌ها در قدس لغو کرده است. سخنگوی ارتش رژیم اسراییل رسما لغو این سفر را تایید کرده است.

*اطلاعات ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** ظرفیت ۵ میلیارد دلاری مبادلات تجاری میان ایران و عمان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ و بسته شدن برخی مرزها تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم و شیوع کرونا، در ۱۱ ماهه سال گذشته تجارت ایران و عمان به ۷۹۷ میلیون دلار رسید که نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۸ رشد ۱۰۳ میلیون دلاری را تجربه کرد و انتظار می رود این رقم در ۱۲ ماهه ۹۹ به حدود ۸۵۰ میلیون دلار افزایش یابد. ضرابی با اشاره به ظرفیت ۵ میلیارد دلاری مبادلات تجاری میان ایران و عمان
 افزود: این اتاق رسالت اصلی و برنامه عملیاتی خود را در سال ۱۴۰۰ بر افزایش صادرات، صادرات مجدد و واردات از طریق عمان و ۶ محور کلیدی گردشگری، شیلات، معدن، حمل  و نقل، صنعت و آموزش متمرکز کرده است.

** رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای را ستود

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق روند مذاکرات هسته‌ای و اصرار ایران برای لغو کامل تحریم های جمهوری اسلامی را مورد حمایت و تاکید قرار داد و گفت موضع اصولی و شجاعانه ایران قابل تمجید است که می‌تواند به عنوان الگویی برای حل اختلافات بین المللی مطرح شود. شیخ همام حمودی ، این سخنان را در دیدار با ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق مطرح کرد. در این دیدار، طرفین درباره توسعه روابط دو کشور ایران و عراق و اوضاع منطقه تبادل نظر کردند و بر اهمیت عراق به عنوان محور ثبات در منطقه و ابتکارات منطقه‌ای بغداد که موید نقش این کشور در این مهم است؛ تاکید شد.

*شهروند ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
** سامانه جامع واکسیناسیون کرونا راه‌اندازی می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «سامانه جامع واکسیناسیون کرونا به زودی در کشور راه‌اندازی می‌شود و افراد می‌توانند در این سامانه شغل و بیماری خود را اظهار کرده و از زمان تزریق واکسن خود مطلع شوند.» رییسی درباره راه‌اندازی سامانه جامع واکسیناسیون کرونا در کشور افزود: «در این سایت همه افراد می‌توانند وارد شده و خوداظهاری کنند. به‌طور مثال شغل و بیماری زمینه‌ای خود را در سایت مشخص می‌کنند. این موارد استعلام شده و راستی‌آزمایی می‌شود. سپس این سایت به افراد اعلام می‌کند که در فاز چندم واکسیناسیون قرار دارند.»

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
**رفع حداکثری مشکلات معیشتی طلاب؛ اولویت مرکز خدمات در دوره جدید

رسا/آیت الله حسینی خراسانی ضمن تجلیل از عملکرد حجت الاسلام والمسلمین ربانی ریاست سابق مرکز خدمات حوزه های علمیه وبا آرزوی موفقیت برای حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی در سمت ریاست مرکز خدمات، گفت: امیدواریم در دوره مدیریت ایشان گام‌های بلندتری برای حل مشکلات معیشتی طلاب برداشته شود.عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به اینکه به عنوان استاد حوزه علمیه از مشکلات جدی طلاب آگاهی دارد، بیان داشت: باید در دوره جدید مدیریت مرکز خدمات در صورت وجود امکانات و اقتضای شرایط توجه حداکثری نسبت به رفع مشکلات طلاب صورت گیرد.

**تکذیب حمله نظامی به کشتی نفت کش در بندر بانیاس سوریه

تسنیم/ مقامات نظامی سوریه در بندر بانیاس این کشور اعلام کردند که حادثه رخ داده برای کشتی نفت کش با مالکیت کشور سوریه، بدلیل بی احتیاطی و عدم اقدامات ایمنی در حین عملیات جوشکاری در زمان تخلیه صورت پذیرفته است.این مقام نظامی سوری با تکذیب هرگونه عملیات نظامی بر علیه کشتی نفت کش آسیب دیده افزود: با تکمیل بررسی کارشناسی عوامل فنی، خبر منتشر شده قبلی از سوی مراجع رسمی را اصلاح خواهد کرد.پیشتر برخی رسانه‌ها به اشتباه اعلام کرده بودند که یک کشتی ایرانی با پهپاد مورد حمله قرار گرفته است.نام نفتکش ویسبون است و پرچم آن متعلق به پاناما است.

**قدس همچنان صحنه رویارویی نظامیان صهیونیست با جوانان فلسطینی

تسنیم / پس از چندین روز درگیری بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی در قدس اشغالی که به زخمی شدن بیش از یکصد نفر انجامید، دیشب نیز نظامیان اسرائیلی با جوانان فلسطینی در قدس اشغالی درگیر شدند که تاکنون این درگیری‌ها به زخمی شدن ۲۰ نفر انجامید. شبکه خبری “قدس” اعلام کرد که از آغاز انتفاضه و خیزش مردمی فلسطینیان در شهر قدس از ابتدای ماه مبارک رمضان تا این لحظه، بیش از ۷۵۰ فلسطینی در درگیری با اشغالگران اسرائیلی زخمی شده و ۱۰۰ نفر هم بازداشت شده‌اند.

**پرس تی وی: ایران طرح «گام در برابر گام» را در دستور کار ندارد

تسنیم/ یک منبع آگاه نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران طرح آمریکایی موسوم به «گام در برابر گام» یا «عمل در برابر عمل» را در دستور کار ندارد.این منبع آگاه در گفتگو با پرس تی وی  تاکید کرده است: سیاست ایران در موضوع لغو تحریم‌ها هیچ تغییری نکرده و باید تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های دوره اوباما پس از اجرایی شدن برجام و تحریم‌های بازگردانده شده در دوره ترامپ و تحریم‌های دیگری که در دوره ترامپ با برچسب های دیگر وضع شده، لغو شوند و پس از راستی آزمایی توسط ایران، کشورمان اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد.

** شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا از ۳۲ میلیون نفر عبور کرد

فارس/ طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جان هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ دست‌کم ۷۳۵ مورد جدید، شمار قربانیان کروناویروس در ایالات متحده به ۵۷۱ هزار و ۹۱۴ نفر افزایش یافت.این آمار نشان می‌دهد  مجموع مبتلایان به کروناویروس در آمریکا به ۳۲ میلیون و ۴۲ هزار و ۸۵۴ نفر رسید.مقایسه آمار جدید دانشگاه جانز هاپکینز با آمار یک روز قبل این مرکز نشان می‌دهد که شمار قربانیان کرونا و مبتلایان به این ویروس ناشناخته در آمریکا مجدداً افزایش داشته است.

**وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، نوار غزه را تهدید کرد

فارس / وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه ارتش این رژیم برای تنش‌های بیشتر در نوار غزه آماده است، تهدید کرد در صورت بازنگشتن آرامش به منطقه، آسیب شدیدی به نوار غزه وارد می‌کنند.گانتز  با تهدید نوار غزه در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی، مدعی شد: «معادله برای آنها (گروه‌های مقاومت در نوار غزه) کاملا واضح است. ارتش اسرائیل برای گزینه تنش‌های بیشتر آماده است و هر کاری بتوانیم برای حفظ آرامش انجام می‌دهیم».

**حمله انصارالله به پایگاه هوایی “ملک خالد” عربستان

ایسنا/ سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اظهار داشت که نیروی هوایی ارتش این کشور پایگاه هوایی ملک خالد در جنوب عربستان را با پهپاد نوع قاصف ۲K مورد حمله قرار داد.وی گفت: به لطف خدا حمله دقیق بود و به هدف اصابت کرد.وی اظهار داشت که حملات ارتش یمن به اهداف حساس در عربستان پاسخ طبیعی و قانونی به تشدید تجاوزات و محاصره مداوم یمن از سوی دشمن سعودی است.روز جمعه نیز نیروی هوایی ارتش یمن دو بار در عرض ۲۴ ساعت پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط در جنوب عربستان را هدفگیری کرد.

**آمریکا با لغو یکباره تحریم‌ها، گام نخست را بردارد

ایرنا / رئیس هیات چین در مذاکرات برجام می‌گوید که آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق هسته ای باید ابتدا تحریم‌ها علیه ایران را به طور تمام و کمال بردارد تا جمهوری اسلامی به اجرای کامل تعهداتش بازگردد.«ونگ کوان» در این مصاحبه تاکید کرد که آمریکا باید بلافاصله همه تحریم ها علیه ایران و طرفهای ثالث را به طور کامل و فوری حذف و لغو کند. وی گفت مذاکرات در بخش گفت و گوها تقریباً به نتیجه رسیده اما همه اینها باید به متن و نوشته تبدیل شود.

**اندونزی رسماً غرق شدن زیر دریایی خود را تأیید کرد

مهر / ارتش اندونزی به طور رسمی از غرق زیردریایی خود که چند روز پیش در جریان برگزاری یک رزمایش دریایی در سواحل بالی ارتباط رادیویی خود را با آن از دست داده بود، خبر داد.براساس گفته فرمانده نیروی دریایی اندونزی، ۵۳ خدمه  این زیردریایی در عمق ۸۵۰ دریای بالی جان خود را از دست داده‌اند.

**رونمایی از ۷دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش

باشگاه خبرنگاران / مراسم رونمایی از دستاورد‌های جدید سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش صبح امروز با حضور امیر سیاری معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد ارتش ودیگر مسئولان  برگزار شد. امیر سرتیپ حیدری  دراین مراسم گفت: سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا انواع ربات‌های مؤثر در رزم زمینی را ساخته است.فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین افزود:سازمان جهاد خودکفایی «نزاجا» قطب ساخت انواع پهپاد و سامانه‌های جنگال و ضد جنگال است در این مراسم از ۷ دستاورد جدید دفاعی و رزمی ارتش که عمدتا در حوزه پهباد ها است رونمایی شد.

**پیام تسلیت ایران به دولت و ملت عراق در پی انفجار یک بیمارستان در بغداد

باشگاه خبرنگاران/ در پی وقوع انفجار در بیمارستان مبتلایان کرونا در بغداد، سخنگوی وزارت امور خارجه  کشورمان  در پیامی مراتب تسلیت و همدردی عمیق دولت و ملت ایران با دولت و ملت عراق به ویژه خانواده قربانیان را ابراز و برای شهدای این حادثه تلخ رحمت و مغفرت و برای مجروحین شفای عاجل و برای خانواده قربانیان صبر و اجر مسئلت کرد. گفتنی است در پی انفجار یک کپسول اکسیژن در بیمارستان مخصوص بیماران کرونایی در بغداد (پایتخت عراق) ۲۷ تن جان خود را از دست دادند.

**سردرگمی صهیونیست‌ها پس از شکست سامانه‌ی گنبد آهنین

باشگاه خبرنگاران / شبکه المنار در مطلبی نوشت: محافل امنیتی و نظامی صهیونیست پس از شکست سامانه‌های پیشرفته دفاعی صهیونیستی در رهگیری یک فروند موشک که به نزدیکی راکتور هسته‌ای دیمونا اصابت کرد دچار سردرگمی بیشتری شده اند و اکنون پرسش بسیار مهم مطرح است که این سامانه که در رهگیری یک فروند موشک شکست خورد چگونه می‌تواند هزاران موشک نقطه زن را رهگیری کند؟

**عراق به هیچ سرباز آمریکایی و خارجی نیازی ندارد

رسا/سخنگوی نظامی الکاظمی تاکید کرد که کشورش از هرگونه سرباز آمریکایی و خارجی که سلاح حمل کند و همراه نیروهای آن بجنگد، بی نیاز است.
سرلشکر یحیی رسول همچنین اعلام کرد که جدول زمان بندی خروج نیروهای خارجی از خاک کشورش، از سوی کمیته های فنی در چارچوب گفت و گوی راهبردی با آمریکا مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *