خبرروز ۱۳۹۹/۱۲/۲۳

مراجع عظام تقلید در دیدار وزیر کشور خواستار شدند:توجه و رسیدگی مسئولین به معیشت مردم و مقابله با گرانی‌ها

رهبر معظم انقلاب تبیین فرمودند:توصیه همگانی به صبر و بصیرت راه غلبه بر توطئه‌های دشمن

آیت‌الله حسینی بوشهری:مسئولان در مردم ایجاد اعتماد و امید کنند

آیت‌الله خاتمی:کاندیداهای انتخاباتی در تبلیغات خود حق ندارند نظام را زیر سؤال ببرند

آیت‌الله رجبی:کادر‌سازی در اسلام یکی از اصول استراتژیک است

 
* جام جم ۹۹/۱۲/۲۳
** حمله تروریستی به کشتی تجاری «ایران شهرکرد» در دریای مدیترانه

سخنگوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از حمله تروریستی به یک کشتی کانتینربر ایرانی، در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه خبر داد. غیاثیان اعلام کرد که به‌دنبال اصابت شئ انفجاری به کشتی کانتیربر «ایران شهرکرد» که چهارشنبه ۲۰ اسفند در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه رخ داد، بخشی از بدنه کشتی دچار آسیب شد. وی اضافه کرد: «با تلاش به‌موقع فرمانده و خدمه کشتی آتش بلافاصله مهار شد و به هیچ‌یک از خدمه آسیبی وارد نشده است. کشتی ایران شهرکرد پس از بررسی میزان آسیب‌دیدگی و ترمیم خسارت‌های وارد شده به مسیر خود ادامه خواهد داد.»

* همشهری ۹۹/۱۲/۲۳
** تأکید تهران و مسکو بر همبستگی متقابل

وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای به مناسبت بیستمین سالگرد معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» تأکید کرد که روابط ۲کشور مستحکم‌تر از هر زمان دیگری است. جلالی سفیر ایران در روسیه هم گفت: «ایران جدید در آستانه ۱۴۰۰ شمسی و روسیه نوین پس از پسافروپاشی، با عبور از فراز و فرودهای روابط تاریخی ۲کشور همسایه در رژیم‌های پیشین؛ در دوران جدید تلاش دارند تا از تجربیات گذشته برای خلق فرصت‌های تازه برای ایجاد صلح، ثبات، دوستی و ممانعت از ایفای نقش تخریبی عوامل ثالث در تعمیق روابط فی‌مابین خود استفاده کنند».

* کیهان ۹۹/۱۲/۲۳
** توصیه همگانی به صبر و بصیرت راه غلبه بر توطئه‌های دشمن

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در عید مبعث پیامبر مکرم اسلام:
ـ اگر زنجیره توصیه به صبر و حق در میان مردم برقرار باشد، احساس ناامیدی، تنهایی و ضعف اراده در جامعه به وجود نمی آید و جرأت اقدام نیز از بین نخواهد رفت.
ـ جوانان به عنوان افسران جنگ نرم باید مانع از قطع زنجیره تواصی شوند.
ـ آنها [جبهه استکبار] به دروغ در تبلیغات خود می‌گفتند جمهوری اسلامی با تمام دنیا سر ناسازگاری و ستیزه دارد در حالی که نظام اسلامی بر اساس تأکیدات قرآن، فقط در مقابل کسانی قرار دارد که با ملت ایران دشمنی می‌کنند و با بقیه ملتها و کشورها از هر آیین و نژادی روابط دوستانه دارد.
ـ آمریکا حتما باید عراق را تخلیه کند چرا که این قضیه خواست و قانون عراقیها است و سوریه را نیز باید هر چه زودتر تخلیه کنند.
ـ نباید تعریف جامع قرآن از دین را به اعمال عبادی و فردی تقلیل داد.
ـ امام بزرگوار با ابتکار، شجاعت، اندیشه بلند و فداکاری توانست خط مستمر بعثت نبوی را پر رنگ کند و جامعیت و ابعاد سیاسی و اجتماعی اسلام را نشان دهد.

** با ایران مذاکره می‌کنیم و امتیازی هم نمی‌دهیم

وزیر خارجه آمریکا گفت: ایران باید به تعهدات خود بازگردد و آمریکا به‌دنبال مذاکره است اما امتیازی هم به تهران نمی دهیم. آنتونی بلینکن در اظهارنظری گستاخانه بار دیگر از تهران خواست که ابتدا به توافق هسته‌ای پایبند شود و گفت: «اگر ایران به تعهداتش بازگردد، ما هم همان کار را می‌کنیم». وی گسترش برجام به دیگر موضوعات را نیز تکرار کرد و افزود: «ما از آن (بازگشت به برجام) برای ساختن توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده می‌کنیم».

** کاندیداهای انتخاباتی در تبلیغات خود حق ندارند نظام را زیر سؤال ببرند

امام جمعه موقت تهران با‌ اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: کاندیداها توجه داشته باشند در چارچوب این نظام کاندیدا شده‌اند و حق ندارند در تبلیغات انتخاباتی خود نظام را زیر سؤال ببرند؛ این یک خسارت بزرگ است و نباید اینگونه باشد؛ کاندیداهای انتخاباتی نباید ساختارشکنی کنند و از تریبون نظام و انتخابات علیه خود نظام استفاده کنند. آیت‌الله خاتمی در سخنان آدینه‌ای خود، همچنین تأکید کرد: راهبرد نظام اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان مقاومت و ایستادگی بر حق خود بوده و در زمینه موشکی مطلقاً مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد؛ قدرت موشکی ما مصداق «ترهبون به عدوالله» است.

** کادر‌سازی در اسلام یکی از اصول استراتژیک است

آئین افتتاحیه سلسله نشست‌های معرفی اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد. در این نشست رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: کادر‌سازی در اسلام یکی از اصول استراتژیک است و بخشی از تأسیس مؤسسه آموزشی در راه حق به مناسبت همین نگاه کادرسازی بود که علامه بدان پرداخت. آیت‌الله رجبی خاطرنشان کرد: ایشان یک نگاه جامعه‌نگرانه‌ای داشتند که کادرها را تک بعدی پرورش ندهند. در تمام این مجموعه‌ها این‌گونه بود که علاوه بر بعد علمی ‌و معرفتی به مسائل ‌تربیتی، اخلاقی و بصیرت‌افزایی توجه ویژه‌ای می‌شد. ایشان معتقد بودند که در تاریخ‌ اشخاص متخلق بسیار دیده‌ایم که به‌واسطه فقدان بصیرت مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گرفتند. لذا بر بصیرت‌افزایی دانش‌پژوهان و عموم مردم تأکید بسیار داشتند.

* شرق ۹۹/۱۲/۲۳
** واردات نفت چین از ایران رکورد زد

صادرات نفت ایران به استان شاندونگ که مرکز یک‌چهارم از ظرفیت پالایش چین است، ماه میلادی جاری به حدی افزایش پیدا کرد که باعث ترافیک در بنادر و پر‌شدن مخازن نفت شد. کوین رایت، تحلیلگر شرکت کپلر در سنگاپور اظهار کرد: واردات نفت چین از ایران در مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید که بیشترین میزان در دو سال گذشته است و رشد ۱۲۹‌درصدی نسبت به واردات فوریه خواهد داشت.

* ایران ۹۹/۱۲/۲۳
** سیاست قطعی ایران عمل در برابر عمل است

رئیس جمهوری در تماس تلفنی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلستان، پس گرفتن قطعنامه ضدایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تصمیمی درست توصیف کرد، اما درعین حال تأکید کرد اگر دنبال دیپلماسی هستیم، راه روشن؛ رفع تحریم‌ها و ایفای تعهدات امریکاست. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی امریکا را ناقض بزرگ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و تأکید کرد: سیاست قطعی ایران در برجام عمل در برابر عمل است. عمل نکردن طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، تنها موجب سلب اعتماد مردم به اروپا و تنگ‌تر شدن فضای دیپلماسی شد. وی تأکید کرد: دولت امریکا در حالی مدعی علاقه‌مندی به بازگشت و اجرای برجام است که تاکنون هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این درحالی است که آنان با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد.

** دنباله روی از سیاست شکست خورده ترامپ

ظریف وزیر خارجه کشورمان از مواضع اخیر مقام‌های دیپلماتیک امریکا درباره برجام و اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی انتقاد کرد و در توئیتر نوشت: «ایالات متحده ادعا می‌کند که از دیپلماسی حمایت می‌کند و نه از سیاست شکست خورده فشار حداکثری اما با وجود این، آنتونی بلینکن وزیر خارجه اش مفتخر است که مانع از انتقال پول‌های خودمان از کره (جنوبی) به کانال سوئیس می‌شود. کانالی که فقط برای مواد غذایی و دارویی است. تکرار همان سیاست قدیمی (فشار حداکثری) نتایج جدیدی نخواهد داشت. تنها راه این است: تعهد، اقدام، جلسه.»

* جمهوری اسلامی ۹۹/۱۲/۲۳
** توجه و رسیدگی مسئولین به معیشت مردم و مقابله با گرانی‌ها

رحمانی فضلی وزیر کشور در سفر به قم با چند تن از مراجع عظام تقلید و علما دیدار و گفت‌و‌گو کرد. آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و جوادی آملی، در این دیدارها خواستار توجه بیشتر مسئولین به وضعیت معیشتی مردم شدند و با اشاره به مشکلات مردم بر ضرورت رفع مشکل گرانی‌ها و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تاکید کردند.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: امروز نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی به شدت مردم را رنج می‌دهد. مسئولان باید تلاش و همت بیشتری برای حل مشکلات مردم، بویژه مساله گرانی و رفع معضلات اقتصادی، به کار ببندند.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی: وضعیت موجود معیشتی مردم نگران‌کننده است، مسئولان باید فکری کنند و بدانید اصل مردم هستند و باید قدر این مردم را دانست. امروز کسانی که دارای منصب هستند باید در مقابل مردم پاسخگو بوده و فقط به فکر خدمت به این مردم باشند.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی: حفظ سرمایه و مدیریت در جلوگیری از دزدی‌ها و همچنین قطع دست دلال‌ها از اهم امور است، دلال غده سرطانی است و این گونه مشکلات داخل کشور باید هر چه زودتر حل شود.

** مخالفت رهبر انقلاب با برگزاری جلسه بزرگداشت ایشان

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از اطلاع از تلاش برای برگزاری جلسه‌ای با عنوان «بزرگداشت علمای ربانی؛ پیرامون شخصیت اخلاقی عرفانی رهبر معظم انقلاب» ازسوی یکی از حوزه‌های علمیه با انجام این جلسه مخالفت کردند و این برنامه لغو شد. این نشست‌ها تحت عنوان «سلسله بزرگداشت‌های علمای ربانی» برگزار می‌شد که سومین جلسه این نشست قرار بود، پیرامون شخصیت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای باشد.

** امیدوارم رئیس‌جمهور آینده عاقل، حکیم و مدبر باشد

دبیرکل جامعه مهندسین با تاکید بر اینکه خاستگاه مجلس، قومی، منطقه‌ای و حزبی است، گفت: در هیچ مجلسی ۱۰ نفر پیدا نشده و نمی‌شود که منافع ملی را به سایر منافع ترجیح دهد. محمدرضا باهنر ابراز امیدواری کرده رئیس‌جمهور آینده عاقل، حکیم و مدبر باشد. این فعال اصولگرا معتقد است نیاز نیست رئیس‌جمهور روزی ۱۷ ساعت کار کند، پنج ساعت کار کند، اما حکیمانه تصمیم بگیرد و با ۲۰ میلیون رای فکر نکند عقلش زیاد شده است.

* وطن امروز ۹۹/۱۲/۲۳
** برنامه هسته‌ای ایران ‌محور گفت‌و‌‌‌گوی ریولین در سفر به ۳ کشور اروپایی

رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی هفته آتی به ۳ کشور آلمان، فرانسه و استرالیا سفر می‌کند تا با سران این کشورها رایزنی کند. دفتر ریوولین در بیانیه‌ای اعلام کرد او و آویو کوخاوی، رئیس ستاد کارکنان ارتش رژیم صهیونیستی در این سفر درباره آنچه تهدید رو به افزایش برنامه هسته‌ای ایران خوانده شده است و تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره آغاز تحقیقاتی درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و آنچه خطر گروه حزب‌الله لبنان عنوان شده است، گفت‌وگو خواهند کرد.

** اولین جلسه مشورتی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران برگزار شد

مقاماتی از آمریکا و رژیم صهیونیستی در ویدئوکنفرانسی به گفت‌وگو درباره چالش‌های امنیتی در منطقه و همچنین برنامه دولت بایدن برای ازسرگیری تعامل با ایران بر سر تسلیحات هسته‌ای پرداختند. جیک سالیوان و مئیر بن‌شبات، مشاوران امنیت آمریکا و رژیم صهیونیستی در نخستین نشست امنیتی دوجانبه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن جو بایدن شرکت کردند.

* جوان ۹۹/۱۲/۲۳
** دیوار اطراف اسرائیل را خراب خواهیم کرد

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با بیان این‌که هر روز نظام اسلامی به جلوتر پیش می‌رود و مستکبران جهان مانند آمریکا و اسرائیل از همیشه ضعیف‌تر شده‌اند، گفت: با این‌که همه امکانات دنیا در اختیار اسرائیل است، اما در حال کشیدن دیواری دور کشورش به عرض یک متر و ارتفاع ۶ متر است تا در امان بماند، مطمئن باشند که ما آن دیوار را هم خراب خواهیم کرد. سردار قاآنی با اشاره به این‌که دشمن اگر دشمنی نکند دشمن نیست و آمریکا با ترور سردار عزیز اسلام حاج قاسم سلیمانی، جنایتکار بودن خودش را به جهانیان اثبات کرد، افزود: گفته‌ایم استخوان‌های آمریکای جنایتکار را می‌شکنیم و صدای شکستن آن به موقع به گوش خواهد رسید.

** توافقی جدید با محدودیت‌های شدید

۲۴ قانونگذار جمهوریخواه و دموکرات در نامه‌ای به بلینکن از دستیابی به توافق جامع با ایران حمایت کردند. در این نامه آمده است: «ما معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ضمانت‌های کافی مبنی بر اینکه ایران هرگز قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود را فراهم نکرد.»‌ در بخش دیگری از نامه آمده است: «از شما می‌خواهیم برای مشخص کردن رئوس توافقی بهتر و جامع با ایران که مسیرش را به سمت سلاح هسته‌ای می‌بندد و فعالیت‌های مخربش را در دنیا متوقف می‌کند، با متحدان همکاری کرده و با هر دو حزب (دموکرات و جمهوریخواه) در دو شاخه قانونگذاری کنگره (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) مشورت کنید.»

* آفتاب یزد ۹۹/۱۲/۲۳
** برای مذاکره با ایران هیچ مشوقی پیشنهاد نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده هیچ مشوق یکجانبه‌ای برای شرکت در مذاکرات به منظور بازگشت طرفین به پایبندی به برجام پیشنهاد نمی‌دهد. ند پرایس بیان کرد: اگر برداشت ایرانیان این است که در غیاب هرگونه اقدامی از سوی آن‌ها برای ازسرگیری پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، ما امتیاز یکجانبه پیشنهاد خواهیم کرد دچار سوءبرداشت شده‌اند.

** بازگشت آمریکا به برجام نیازی به مذاکره و نشست ندارد

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که احتمال زیادی وجود دارد که توافق هسته‌ای ایران در صورت عدم بازگشت واشنگتن به این توافق، از بین برود. عراقچی گفت: اگر آمریکا که در سال ۲۰۱۸ در دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، به این توافق بازنگردد، سرنوشت برجام به روسیه، چین و خود ایران بستگی خواهد داشت. وی ادامه داد: از دیدگاه ما، بازگشت آمریکا به برجام به هیچ مذاکره یا نشستی نیاز ندارد. راهکار ساده است. آمریکایی‌ها به توافق بازگردند و تحریم‌هایی را که (علیه ایران) اعمال کردند، لغو کنند، ایران پس از آن باز هم بعد از راستی آزمایی اعتبار آمریکا در این زمینه، به تعهداتش عمل خواهد کرد.

* خراسان ۹۹/۱۲/۲۳
** ارتش و کمیته های مردمی یمن از چند موشک بالستیک و هفت پهپاد جدید بومی رونمایی کرد

نمایشگاه دستاوردهای تسلیحاتی انصارا… یمن با حضور مقامات عالی رتبه یمنی در صنعا بازگشایی شد. در این نمایشگاه از موشک قاصم ۲، سعیر و کروز قدس ۲ که از موشک های تاکتیکی به شمار می‌روند و به نظر نقطه زن بوده و در کنار خانواده بدر قدرت آتش قابل توجهی به یگان موشکی ارتش یمن خواهند داد رونمایی شد. در این نمایشگاه همچنین از پهپادهای جدید از جمله «وعید، صماد۴، شهاب، خاطف، مرصاد، رجوم و نبأ» رونمایی شد. پهپاد وعید با ۲۵۰۰ کیلومتر برد، بخش وسیعی از آسیای غربی از جمله ترکیه، شرق مدیترانه، شمال و شاخ آفریقا تا اقیانوس هند را زیر پوشش خود قرار می‌دهد.

* رسالت ۹۹/۱۲/۲۳
** برای حل مشکلات اقتصادی مردم نگاه سیاسی نداریم

 رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره شهدای عملیات‌های خیبر و بدر اظهار کرد: برای انقلاب اسلامی خون دل‌های بسیاری خورده شده و نسل جوان ما باید این مهم را بداند؛ براساس سنت الهی هر کجا مردم وارد شوند پیروز هستیم. قالیباف با تأکید بر این‌که برای حل مشکلات اقتصادی مردم نگاه سیاسی نداریم ادامه داد: هر کاری بتوانیم در این مسیر برای دولت صورت می‌دهیم زیرا این یک وظیفه شرعی و اخلاقی بر گردن ماست. امروز باید برای تداوم مسیر انقلاب اسلامی و برای خنثی کردن آثار تحریم دشمن بنیه اقتصادی کشور را تقویت کنیم.

** طرح ۱۶ کشور برای تشکیل ائتلاف ضد تحریم و زور

۱۶ کشور از جمله ایران و چین طرحی برای تشکیل ائتلافی با هدف دفاع از منشور ملل متحد و مقابله با سیاست‌های یکجانبه تحریم و زور ارائه کرده‌اند. خبرگزاری رویترز می‌گوید نام این ائتلاف «گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد» است و آن‌ها در سندی برای معرفی طرح خود نوشته‌اند: «چندجانبه‌گرایی در حال حاضر تحت حملات بی‌سابقه قرار گرفته و این تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است.» ایران، چین، کره شمالی، الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، کوبا، اریتره، لائوس، نیکاراگوئه، فلسطین، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سوریه و ونزوئلا بنیانگذاران این گروه هستند.

* مردم سالاری ۹۹/۱۲/۲۳
** تجهیز نیروی دریایی ارتش به کلکسیونی از موشک

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر و نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان این دانشگاه بازدید کرد. دریادار خانزادی در این بازدید تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش با تلاش بی وقفه کارکنان خود توانسته به کلکسیونی از تجهیزات از جمله انواع موشکهای هوشمند مجهز شود؛ با این وجود هنوز در آغاز راه هستیم و با تلاش مضاعف می‌توانیم به جایگاه ممتاز و مناسب ایران اسلامی در جوامع بین‌المللی دست پیدا کنیم.

** پیامدهای تحریم همچون تروریسم و جنایت جنگی است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، تحریمها را غیر انسانی، غیراخلاقی و غیرقانونی دانست و گفت: پیامدهای گسترده، ویرانگر و درازمدت آن هم به اندازه تروریسم، وحشیانه و هم به اندازه جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، جنایتکارانه است. تخت روانچی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع گرسنگی و قحطی در درگیریها برگزار شد، افزود: اصل بنیادین باید تضمین تحقق حق غذا برای همه، در همه جا، در همه زمانها و تحت همه شرایط، چه جنگ و چه صلح، باشد؛ چون رهائی از گرسنگی و سوء تغذیه یک حق مسلم است. وی تاکید کرد: تحقق کامل این حق، مستلزم یک رهیافت جامع و اقدام قاطع در سطوح ملی و بین المللی، به ویژه با تمرکز بر مقابله با کلیه علل ریشه‌های ناامنی غذائی و نیز همکاری و کمک مؤثر بین المللی است.

* آرمان ملی ۹۹/۱۲/۲۳
** مذاکره در سایه زور و تهدید نمی‌شود

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به اظهارات آمریکایی‌‌ها گفت: بایدن از تاریخ درس بگیرد. امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: با ملت بزرگ و مقتدر ایران با قدرت منطق باید سخن گفت و نه با منطق زور. بدون شک، در سایه زور و تهدید هرگز با آمریکا مذاکره نخواهد شد. کاخ سفید باید اول بر مذاکره با ملت خودش که دوقطبی شده‌اند تمرکز کند. تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نفس آخر خود را می‌کشد.

* قدس ۹۹/۱۲/۲۳
** انتقاد قوه قضائیه از گزارش حقوق بشری سازمان ملل علیه ایران

پس از انتشار گزارش غرض آلود گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در نامه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل از رویکرد سیاسی این گزارش و استنادات واهی آن به شدت انتقاد کرد. باقری کنی تأکید کرد: در گزارش گزارشگر ویژه ایران، از مرگ دهها کودک معصوم و صدها بیمار بیگناه به دلیل دشواری دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی ناشی از اعمال و اجرای تحریمهای ظالمانه، غیرقانونی و جنایتکارانه رژیم آمریکا که به معنای نقض قطعی «حق حیات» و «حق سلامتی» هزاران شهروند ایرانی است، هیچ اثری دیده نمی شود.

* اعتماد ۹۹/۱۲/۲۳
** حمله اسراییل به ۱۲ نفتکش ایرانی در دریای سرخ

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده است که اسراییل طی دو سال گذشته دست‌کم به ۱۲ کشتی ایرانی در دریای سرخ حمله کرده است. این روزنامه با استناد به سخنان مقامات امریکا و منطقه ادعا کرده، کشتی‌ها عمدتا حامل نفت برای سوریه بوده‌اند و حمله به آنها با مین‌های دریایی انجام گرفته است. براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، این عملیات‌ها موجب غرق شدن کشتی‌ها نشده‌اند، بلکه در دو مورد به تغییر مسیر و بازگشت آنها انجامیده‌اند.

* اطلاعات ۹۹/۱۲/۲۳
** ضدیت با تبعیض و فقر پیام شهدا است

رئیس قوه قضائیه در بیست و یکمین کنگره سرداران و چهارهزار شهید منطقه ۱۷تهران گفت: پیام شهدا، بندگی خداوند، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، دفاع از حق و حقیقت، دفاع از عدالت، ضدیت با تبعیض و فساد و فقر، زندگی با شرافت و عزتمندانه و تسلیم دشمن نشدن است. آیت الله رئیسی تاکید کرد: دشمن به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در مردم است ولی پیام شهدا به همه ما ایستادگی، امید و دیدن آینده‌ای بسیار روشن پیش پای ملت بزرگ ایران است.

* شهروند ۹۹/۱۲/۲۳
** دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر عدم آزادسازی منابع ایران در کره، اظهار داشت: «از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد». همتی همچنین در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: بر اساس گزارش اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور که از فصل دوم سال جاری مثبت شده بود، در سه ماهه سوم سال هم مثبت بوده است. امروز با اطمینان می‌توان از گذر اقتصاد ایران از دوره سخت تحریم و رکود ناشی از آن و ورود به دوره رشد مجدد اقتصادی خبر داد.

 *اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
** مسئولان در مردم ایجاد اعتماد و امید کنند

اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار وزیر کشور و استاندار قم با اشاره به اینکه ما این انقلاب را به سادگی به دست نیاوردیم، حضور حداکثری مردم در انتخابات را مایه آبروی نظام دانست و تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم و زمینه حضور مردم در پای صندوق های رای را فراهم کنیم.او گفت: طی دو سه ماه آینده همه تلاش های مسئولان باید این باشد که اعتماد عمومی در مردم ایجاد کنند و جلوی تبلیغات سوء را بگیرند و این با عمل مسئولان باید صورت گیرد تا مردم امید به آینده پیدا کرده و روز به روز گره گشایی در جامعه و زندگی را احساس کنند چون در جامعه ای که ناامیدی و یاس حاکم شود، اعتمادسوزی خواهد شد.

**افزایش تولید نفت ایران در دومین ماه پیاپی

تسنیم/اوپک اعلام کرد تولید نفت ایران برای دومین ماه پیاپی در فوریه ۲۰۲۱ افزایش یافت و قیمت نفت ایران در این ماه به ۶۰.۶۶ دلار رسیده است. سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) درتازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: تولید نفت خام ایران بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه فوریه ۲۰۲۱ نسبت به ماه قبل از آن با افزایش ۳۵ هزار بشکه‌ای روبه‌رو شده و به ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.عربستان با کاهش ۹۳۰ هزار بشکه‌ای بیشترین کاهش تولید نفت خام اوپک در ماه فوریه را به خود اختصاص داد. تولید نفت خام این کشور در ماه فوریه ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز اعلام شده است.

** تقدیر و تشکر محمود عباس از مواضع آیت‌الله سیستانی در حمایت از فلسطین

تسنیم/ «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نامه‌ای به «آیت الله العظمی سیستانی» مرجع عالقیدر شیعیان عراق ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید مبعث حضرت محمد (ص)، از ایشان به دلیل حمایت از فلسطین در دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان تشکر کرد.در این نامه آمده است: «ما از حضرتعالی به دلیل حمایت از مسایلی که منطقه ما با آن مواجه است و در راس آن حمایت از موضوع فلسطین و مبارزه مشروع ملت ما با هدف رسیدن به حق آزادی و استقلال کمال تقدیر و تشکر را داریم».

** آمریکا: دیپلماسی غیرمستقیم با ایران در جریان است

تسنیم/ مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که در حال حاضر دیپلماسی غیرمستقیم با ایران از طریق کشورهای اروپایی و دیگر کشورها در جریان است.جیک سالیوان مدعی شد که فرآیند دیپلماسی غیرمستقیم با ایران آغاز شده و دولت آمریکا از طریق کشورهای اروپایی و دیگر کشورها با ایران در تماس است.وی افزود: «ما اکنون منتظریم که ایرانی‌ها بگویند در آینده می‌خواهند چه تصمیم بگیرند. از نظر ما کار ساده نخواهد بود، اما فرآیند دیپلماسی آغاز شده و ما می‌توانیم از طریق دیپلماسی به اهداف خود دست پیدا کنیم.»

**اظهارات «آشنا» درباره برجام، نظر شخصی اوست

فارس/در پی مصاحبه «حسام الدین آشنا» مشاور رئیس جمهور با روزنامه الاخبار و طرح مباحثی درباره برجام، سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی اعلام کرد که نظرات مطرح شده در این مصاحبه شخصی است و با وزارت امور خارجه و یا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هماهنگی نشده است. « خطیب‌زاده»افزود: موضع ایران در خصوص عدم پایبندی ایالات متحده به تعهدات قطعی اش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و مسیر بازگشت این کشور به برجام روشن است که بارها توسط وزیر ‌خارجه به دقت و روشنی بیان شده است.وی خاطرنشان کرد: پس از رفع تحریم‌ها توسط آمریکا، ایران همانگونه که مقام معظم رهبری اعلام فرموده اند اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.لازم به ذکر است، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه الاخبار گفته بود: «موضع ظریف در چارچوب برجام و کمیسیون رفع اختلافات طرف‌های برجام است. موضع ظریف نهایت آن چیزی است که ایران می‌تواند عرضه کند که بپذیرد بازگشت به تعهدات به‌صورت همزمان باشد و راستی آزمایی توسط اتحادیه اروپا انجام شود.»

**انصارالله یمن پیشنهاد آمریکا را رد کرد

ایسنا/ سخنگوی انصارالله یمن ضمن رد پیشنهاد نماینده آمریکا در یمن برای آتش بس، آن را “توطئه ای” دانست که یمن را در مرحله خطرناک تر از حال حاضر قرار می دهد. محمد عبدالسلام، گفت: آنچه فرستاده آمریکا پیشنهاد داده است چیز جدیدی نیست و نمایانگر چشم انداز سعودی و بین المللی طی یک سال پیش است.  همچنین محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با اشاره به حمایت های واشنگتن از متجاوزان سعودی، گفت: ایالات متحده آمریکا به ائتلاف سعودی برای کشتار یمنی ها چراغ سبز نشان داد.« وی  یادآور شد: تاکنون شاهد هیچگونه اقدام عملی و قاطعی از سوی آمریکایی‌ها برای پایان بخشیدن به جنگ یمن نبوده ایم.

**سوریه انتقال «بشار اسد» به مسکو برای درمان را تکذیب کرد

مهر / سفیر سوریه در مسکو گزارش رسانه‌ها درباره انتقال بشار اسد به روسیه برای درمان کرونا را تکذیب کرد.«ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: شایعات در این باره کذب محض هستند. بشار اسد در سوریه است و ادعاهای این‌چنینی غلط هستند.واکنش «ریاض حداد» به اخبار منتشره توسط رسانه های انگلیسی، ترکیه ای و عربی رسانه ای شده است که در ۲۴ ساعت گذشته ادعا کرده بودند «بشار اسد» برای درمان به روسیه انتقال اده شده است.

**زیر سوال رفتن ادعای آمریکا درباره توقیف ۲ میلیون بشکه نفت ایران

باشگاه خبرنگاران / یک شرکت بین‌المللی نفت و گاز در فجیره مدعی شده که محموله ۲ میلیون بشکه نفتی که از سوی آمریکا توقیف شد، توسط این شرکت خریداری شده است.سال گذشته آمریکا با مطرح کردن این ادعا که محموله نفتی ۲ میلیون بشکه‎ای متعلق به ایران است، آن را توقیف کرد.آمریکا در زمان صدور این دستور مدعی شده بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد دارد این محموله نفتی را به صورت مخفیانه به خارج از ایران منتقل کند و حال پس از گذشت حدود یک سال شرکت نفتی فجیره می‌گوید در محموله نفتی توقیف شده از سوی آمریکا طی سال گذشته سهیم است!براین اساس، شرکت بین‌المللی نفت و گاز فجیره، که مالکیت آن در اختیار شیخ حامد بن محمد الشرقی، حاکم شیخ‌نشین فجیره است مدعی شده است که، واسطه فروش محموله نفتی ۲ میلیون بشکه‎ای و محموله کشتی توقیف‌شده نفت عراقی است.

**جان باختن ۴۰۰ هزار کودک یمنی در سال جاری میلادی

باشگاه خبرنگاران / رئیس اجرایی برنامه جهانی غذا از جان باختن ۴۰۰ هزار کودک یمنی در سال جاری میلادی در صورت عدم مداخله فوری در جنگ این کشور خبر داد.دیوید بیزلی، گفت: جنگ یمن پیامد‌های بسیار تکان دهنده‌ای به همراه دارد. اگر مداخله فوری درباره یمن صورت نپذیرد، امسال (تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی) حدود چهارصد هزار کودک در یمن جان خود را از دست خواهند داد. این به معنای آن است که تقریبا هر هفتاد و پنج ثانیه، یک کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهد. به بیان دیگر، تقریبا هر یک دقیقه، یک کودک در یمن به علت گرسنگی جان می‌دهد. این وضعیت شبیه جهنم است.

**اجازه عرض‌اندام به گروه‌های تروریستی نمی‌دهیم

 صدا و سیما/سردار گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مرزبانی مقابله با اشرار مسلح است، اظهار کرد: به گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهیم که در خاک ما عرض اندام کنند و نفوذی به داخل کشور داشته باشند.وی با اشاره به کشف ۱۲۹ تُن مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون در مرز‌ها گفت: این آمار نسبت به سال گذشته افزایش ۵۲ درصدی داشته است؛ همچنین در حوزه کالای قاچاق امسال بیش از دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان انواع کالای قاچاق کشف و ضبط کرده‌ایم. فرمانده مرزبانی ناجا گفت : در راستای برقراری امنیت و مقابله با اشرار، ۱۶ تن از مرزبانان در سال ۱۳۹۹ به مقام والای شهادت نائل آمدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *