خبرروز ۱۳۹۹/۱۲/۰۲

وزیر امور خارجه در پاسخ به بیانیه تروئیکای اروپایی :اروپا باید به تعهدات خود عمل کند اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم

 

آیت الله حسینی بوشهری:حضرت ابوطالب یک الگوی تمام عیار برای مواجهه با جبهه کفر است

 

آیت‌الله اعرافی:مسئولان از موضع رهبر انقلاب نسبت به برجام عبور و عدول نکنند

 

آیت‌الله رجبی:در طرح ولایت از عمقی‌ترین معارف بحث می شود

 

آیت‌الله کعبی؛با ورود حوزه به مباحث جدید بسیاری از معضلات و دغدغه‌های مردم از بین می رود

 

* جام جم ۹۹/۱۲/۰۲

**مطالعه فاز یک تست انسانی واکسن کووایران‌برکت پایان یافت

 

 حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد داوطلبان مرحله اول تست بالینی واکسن ایرانی کرونا را ۵۶ نفر اعلام کرد و گفت: همه آنها طی دو مرحله واکسن خود را دریافت کردند و به عبارتی مطالعه فاز یک تست انسانی واکسن کووایران‌برکت پایان یافت. وی افزود: تا ۱۴ اسفندماه آخرین نمونه خون‌گیری از داوطلبان انجام و نتایج نهایی فاز یک تست انسانی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد.

 

* همشهری ۹۹/۱۲/۰۲

**شرط ایران، لغو کامل همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی است

 

 صفحه رسمی سایت رهبر انقلاب اسلامی در اینستاگرام در واکنش به اقدام‌های اخیر آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران مطلبی را منتشر و بار دیگر در آن به شرط «لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی» تاکید کرد. در این پست اینستاگرامی بخش‌هایی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی اخیر بازنشر شده و در قسمتی از آن چنین آمده است: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی بازگردد، باید آمریکا کلا تحریم‌ها را لغو کند، آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، باید در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم که اگر درست تحریم‌ها لغو شده، ما هم به تعهدات برجامی بازگردیم.»

 

** واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر تا پایان سال

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت از احتمال واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تا پایان سال خبر داد. رئیسی با تشریح اولویت ‌بندی‌های صورت گرفته برای واکسیناسیون کرونا در کشور، گفت: در هفته آینده نیز ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به دستمان می‌رسد، ۴.۲ میلیون دوز واکسن استرازنکا نیز قول دادند در اسفند ماه به دستمان برسد و با این حساب می‌توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال‌ جاری جزو اولویت‌مان است واکسینه کنیم.

 

* کیهان ۹۹/۱۲/۰۲

**مسئولان از موضع رهبر انقلاب نسبت به برجام عبور و عدول نکنند

 

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه مسئولان ذره‌ای از خط تصویر شده در رابطه با برجام از سوی رهبر معظم انقلاب عبور و عدول نکنند، گفت: اخیراً پیمان شکنان اروپایی و آمریکایی با کمال وقاحت بیانیه‌ای علیه ایران صادر کرده و مطالبه‌گری دارند؛ شما عهد و پیمان خود را شکستید و نتوانستید پای حق و منطق بایستید، اف بر شما باد؛ از پیشینیان خود درس بگیرید که آرزوی تسلیم ایران را به گور بردند؛ این ملت بزرگ کوتاه نمی‌آید و حرف ما منطق و عمل به پیمان‌ها است. آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه شهر مقدس قم با بیان اینکه مسئولان به‌جای پرداختن به حواشی بی‌نتیجه و بی‌حاصل به مسائل اصلی بپردازند، مسئله برجام را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خودشان برای مردم تبریز موضع اصلی کشور را روشن کردند و مسئولان و دستگاه سیاست خارجی باید بدانند بازگشت ایران به برجام فقط در صورت رفع تحریم‌ها در عمل ممکن است و در غیر این صورت ملت به آن تن نخواهد داد.

 

** تنها راه رسیدن به پیروزی، مقاومت و استقامت است

 

امام جمعه موقت تهران در یک برنامه رادیویی با تأکید بر اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: تحریم‌ها ما را در وادی علم به پیشرفت رساند، از این جهت باید در سختی‌ها و شدائد شکرگزار بوده و قدردان نعمت مقاومت باشیم؛ رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار مردم تبریز پس از ایراد سخن و اعطای چند مدال افتخار به مردم مقاوم تبریز، تأکید کردند که از مسیر انقلاب خسته نشوید. آیت‌الله صدیقی با اشاره به اینکه نتیجه یقین به خدای متعال ثبات قدم است، اظهار داشت: واپسگرایی و خروج از ریل انقلاب نتیجه شک است؛ امروز باید دانست که تنها راه رسیدن به پیروزی، مقاومت و استقامت است.

 

** ایرانِ ۲۰۲۱ بسیار پیشرفته‌تر از ایران پنج سال قبل است

 

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا اذعان کرد که ایران اکنون نسبت به پنج سال پیش بسیار قدرتمندتر شده است. دنی دانون رئیس کنونی بخش بین‌الملل حزب لیکود، با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی نسبت به پنج سال قبل بسیار تفاوت کرده، اذعان کرد: «ایرانِ سال ۲۰۲۱، همان ایران سال ۲۰۱۶ نیست. متاسفانه امروز آنها (ایران) در شرایط بسیار بسیار پیشرفته‌تری هستند».

 

* شرق ۹۹/۱۲/۰۲

**تأکید رئیس شورای اروپا بر حمایت از برجام

 

رئیس شورای اروپا در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی خود با رئیس جمهور ایران بر حمایت اتحادیه اروپا از برجام تأکید کرد. چارلز میشل در توییتر نوشت: «گفت‌وگویی با رئیس‌جمهور حسن روحانی داشتم. اتحادیه اروپا از اجرای کامل برجام حمایت می‌کند. حفظ فضایی برای دیپلماسی که اساسش را گام‌های مثبت تشکیل داده، در این مرحله حیاتی است».

 

** گفت‌وگوی وزرای دفاع آمریکا و عربستان درباره ایران

 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و محمد بن‌سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در تماسی تلفنی درباره برخی مسائل راهبردی دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با همتای سعودی خود مدعی شد واشنگتن و ریاض به مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» متعهد هستند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که آستین و بن‌سلمان در این‌ گفت‌وگوی تلفنی درباره همکاری دفاعی دو کشور و تحولات اخیر در سیاست آمریکا در یمن رایزنی کردند.

 

** موضع ما درباره برجام تغییر نکرده است

 

پس از آنکه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد دعوت نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا را برای تشکیل نشستی با حضور اعضای توافق هسته‌ای (برجام) پیرامون حل‌وفصل مسائل راجع به این توافق خواهد پذیرفت، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد: «اسرائیل به ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است و موضعش درباره توافق هسته‌ای عوض نشده است». دفتر نخست‌وزیر این رژیم افزود: «اسرائیل باور دارد که بازگشتن به توافق قبلی مسیر ایران را برای دستیابی به یک زرادخانه هسته‌ای هموار خواهد کرد. اسرائیل درباره این موضوع ارتباط نزدیکی با آمریکا دارد».

 

* ایران ۹۹/۱۲/۰۲

**اداره کشور بدون درآمدهای نفتی از افتخارات دولت است

 

رئیس جمهوری در مراسم افتتاح طرح‌های ملی صنعتی و معدنی در سه استان هرمزگان، کرمان و مازندران تأکید کرد: ملت امریکا فهمید که ترامپ اشتباه کرده، دولت فعلی هم فهمیده که او اشتباه کرده است. امیدواریم این اشتباهات هر چه سریع‌تر جبران شود و دولت جدید امریکا در برابر قانون، مقررات و قطعنامه ۲۲۳۱ تسلیم شود. امیدواریم دولت امریکا به قانون برگردد. حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه ایران در شرایط تحریم بودجه بدون نفت و اداره کشور بدون درآمدهای نفتی را تجربه کرد، گفت: یکی از افتخارات دولت دوازدهم این است که کشور را بدون درآمدهای نفتی اداره کرد و همچنین بودجه بدون نفت بسته شد. این در حالی است که نفت ۴۰ تا ۴۴ درصد نقش داشت.

 

* جمهوری اسلامی ۹۹/۱۲/۰۲

**آماده تعامل با ایران هستیم

 

رئیس جمهوری آمریکا با حضور مجازی در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد: آماده همکاری مجدد در چارچوب ۱+۵ درخصوص برنامه هسته‌ای ایران هستیم. بایدن در این کنفرانس که همراه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه شرکت کرده بود گفت: قصد داریم با اروپایی‌ها و دیگر طرف‌ها همانگونه که پیش می‌رویم، همکاری داشته باشیم. رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه چالش‌های امنیتی امروز متفاوت است، بدون ارائه راهکار عملی برای بازگشت به برجام، از گروه ۱+۵ سخن گفت.

 

** اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به بیانیه تازه تروئیکای اروپایی که طی آن، از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرده و نسبت به آن هشدار داده‌اند، در توئیتر نوشت: به‌جای فلسفه‌بافی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران، تروئیکای اروپایی/اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و خواستار آن شود که میراث تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان یابد. تدابیر جبرانی ما پاسخی هستند به نقض‌های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید. ما «اقدام» را با اقدام پاسخ می‌دهیم.» ظریف همچنین در اظهاراتی گفت: به محض اینکه اقدامی از طرف آمریکا و اروپا به منظور اجرای تعهداتشان ببینیم ما هم بلافاصله واکنش نشان می‌دهیم و به تعهداتمان باز می‌گردیم.

 

* وطن امروز ۹۹/۱۲/۰۲

**ایران آماده تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان در حوزه‌های مختلف است

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان در حوزه‌های مختلف است. حجت الاسلام ذوالنور در دیدار صاحبه غفاراوا، رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیانیه‌های مسؤولان ایران در جریان درگیری‌های اخیر در قره‌باغ نیز حاکی از این واقعیت است. وی همچنین گفت: ایران برای مشارکت فعال در پاکسازی مین در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان، امور عمرانی و نیز بازسازی اماکن دینی آمادگی دارد.

 

** مجلس باید سیستمی برای شنیدن صدای مردم طراحی کند

 

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه در کشور ما رابطه نمایندگان و مردم، رابطه وکالتی است، گفت: مجلس باید در مسیر طراحی سیستم برای شنیدن صدای مردم حرکت کند و دنبال راهی باشد که مسائل مردم را حل کند. حجت‌الاسلام پژمانفر با اشاره به وظایف کمیسیون اصل ۹۰ گفت: کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مرجع تظلم‌خواهی آحاد مردم نسبت به طرز کار قوای سه‌گانه است که فرصت انجام یک وظیفه فراقوه‌ای را در مقابل آحاد مردم به مجلس می‌دهد و به شکایات مردم در طرز کار قوای سه‌گانه رسیدگی می‌کند که در واقع نظارت مجلس به طرز کار خودش است.

 

** پیشرفت‌های خوبی در نیروی هوایی داشتیم

 

فرمانده نیروی هوایی ارتش با تاکید بر اینکه ماموریت‌های این نیرو به بهترین نحو انجام و در تاریخ ثبت شده است، گفت: شاهد پیشرفت‌های خوبی در نیروی هوایی هستیم و این آغاز راه است. امیر نصیرزاده در آیین دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری با بیان اینکه تحقق مجاهدت بیرونی مستلزم مجاهدت درونی است، تاکید کرد: فرمانده معظم کل قوا علاقه زیادی به نیروی هوایی دارند و ما این افتخار را داریم که خط‌شکن هستیم و ماموریت‌های ما به بهترین نحو انجام و در تاریخ ثبت شده است.

 

* جوان ۹۹/۱۲/۰۲

**بدون لغو مؤثر تحریم‌ها، خروج ایران از پروتکل الحاقی قطعی است

 

حسین امیر‌عبداللهیان، مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: فقط ۴ روز دیگر، فرصت برای آمریکا و ۳ کشور اروپایی عضو برجام به پایان می‌رسد. مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در این توئیت تاکید کرد: بدون لغو موثر تحریم‌ها، خروج ایران از پروتکل الحاقی قطعی و حتمی است. بی‌تردید دیگر معطل جلسات، عکس گرفتن و‌ وعده‌های توخالی کاخ سفید و ۳ کشور اروپایی نخواهیم ماند.

 

** شهیدان مشعل هدایت و بصیرت آیندگان شدند

 

سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی به یادواره فرماندهان و ۳۳۰ شهید شهرستان محلات استان مرکزی نوشته است: حافظه تاریخی ملت ایران، مملو از خاطرات حماسی اسطوره‌ها و شخصیت‌های تاریخ‌سازی است که با نقش آفرینی‌های سترگ و فراموش ناشدنی خود از استقلال، امنیت، عزت، شرافت و فضیلت‌های این سرزمین مقدس، شجاعانه و سلحشورانه دفاع کردند. آری سخن از بزرگمردانی است که با آویختن مدال شهادت بر سینه‌های ستبر خود، مشعل هدایت و بصیرت آیندگان شدند. شهیدان عزیزی که سیره آنان ذخیره ماندگار انقلاب و نظام، مایه حیات و بالندگی جامعه و مظهر قدرت ملت ایران بوده و در روند تکامل، تعالی و نیل به قله‌های رفیع اقتدار و افتخار و فتح سنگر‌های کلیدی جهان نور افشانی می‌کند.

 

* آفتاب یزد ۹۹/۱۲/۰۲

**کواکبیان نامزد اختصاصی حزب مردم‌سالاری در انتخابات ۱۴۰۰ شد

 

در نشست کنگره نوزدهم حزب مردم‌سالاری پس از تصویب رئوس مهم و محورهای اساسی قطعنامه این کنگره و تصویب اولویت‌های برنامه سال ۱۴۰۰ اعضای کنگره به تفصیل در مورد مشارکت مشروط حزب مردم‌سالاری در انتخابات ۱۴۰۰ به بحث و بررسی پرداختند. در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز پس از تبادل نظر فراوان در ابتدا مقرر شد که حتما حزب مردم‌سالاری نامزد اختصاصی داشته باشد و به نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان معرفی نماید. در نهایت مصطفی کواکبیان به اتفاق آرای اعضا به عنوان نامزد اختصاصی حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد.

 

* خراسان ۹۹/۱۲/۰۲

**ایران جت مسافری ۱۰۰نفره‌ می‌سازد

 

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: مقرر شده است با استفاده از توان داخل و در قالب تفاهم‌نامه‌ سازمان هواپیمایی و وزارت دفاع، هواپیمای جت مسافری ۱۰۰ نفره ایرانی ساخته شود. دهقانی زنگنه گفت: ‌به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هواپیمای ۷۰ نفره و جت ۱۰۰ نفره در داخل بسازیم، در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع به امضا رسانده‌ایم تا بتوانیم از توان نظامی موجود برای ساخت هواپیماهای تجاری استفاده کنیم‌.

 

** خط تولید واکسن روسی در ایران ایجاد می‌شود

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های اخیر دولت و وزارت بهداشت برای تهیه واکسن مورد نیاز گفت: طبق توافق انجام‌شده با روسیه، خط تولید واکسن روسی در ایران راه‌اندازی می‌شود. واعظی درباره واکسن ایرانی هم گفت: سیاست ما این است که نخست یک سبد داخل کشور ایجاد کنیم تا در آن سبد علاوه بر واکسن‌های کواکس خریداری‌شده، واکسن روسی، هندی و چینی، واکسن‌های داخلی هم باشد که فکر می‌کنیم واکسن پاستور داخل کشور زودتر از بقیه به خط تولید برسد.

 

* مردم سالاری ۹۹/۱۲/۰۲

**حمایت مجلس نمایندگان از مذاکره واشنگتن با تهران

 

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای از طرح دولت بایدن برای مذاکرات مجدد با ایران حمایت کرد. آدام شیف در این بیانیه مدعی شد که من مدت‌هاست اعلام کرده‌‌ام که ایران مجاز به دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. وی خاطر نشان کرد: من از اعلامیه دولت جو بایدن مبنی بر اینکه قصد دارد تلاش مجدد دیپلماتیک را با همکاری نزدیک با متحدان اروپایی دنبال کند، استقبال می کنم. رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا افزود: ما باید ایران را به تعهدات خود با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برگردانیم.

 

* آرمان ملی ۹۹/۱۲/۰۲

**به عراق یک فشنگ رایگان ندادیم

 

معاون سپاه قدس با بیان اینکه برخی نسبت به هزینه‌های صورت‌گرفته در محور مقاومت انتقاد دارند، گفت: در این زمینه باید گفت که حتی یک فشنگ رایگان به عراق نداده‌ایم اما در سوریه هزینه کرده‌ایم، امروز باید برای حفظ مرزهایمان هزینه می‌کردیم. رستم قاسمی همچنین اظهار داشت: هدف تحریم‌ها جلوگیری از گسترش صنعت نفت بود که خوشبختانه محقق نشد. وی با بیان اینکه بالاترین سطح توسعه در صنعت نفت کشور در سال ۹۰ و ۹۱ اتفاق افتاد، ابراز داشت: همچنین در این بازه زمانی بیشترین نفت از کشور صادر شد.

 

* قدس ۹۹/۱۲/۰۲

**قدرت دفاعی ما عامل بازدارنده در برابر تجاوز خارجی است

 

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه یمنی «المسیره» تأکید کرد جمهوری اسلامی به هرگونه تجاوز علیه خاک خود پاسخ قاطعانه خواهد داد. سردار کوثری همچنین اظهار کرد: برخورداری از تسلیحات متعارف حق جمهوری اسلامی بوده و قابل مذاکره نیست. وی در ادامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال آغاز جنگ نبوده است. قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در واقع یک عامل بازدارنده در برابر هرگونه تجاوز خارجی محسوب می شود.

 

* اعتماد ۹۹/۱۲/۰۲

**بایدن درباره بازگشت به برجام مردد است

 

نشریه امریکایی پولیتیکو (POLITICO) به نقل از پنج منبع آگاه گزارش داد، دولت «جو بایدن»، رییس‌جمهوری امریکا درباره بازگشت به برجام همچنان مردد است. این نشریه امریکایی نوشت، دستیاران ارشد جو بایدن در این خصوص بحث می‌کنند که آیا بازگشت به برجام در صورت بازگشت ایران به تعهداتش طبق این توافق، با هدف بسترسازی برای یک پیمان منع گسترش محکم‌تر، بهترین راه است یا باید راه‌های دیگر که احتمالا پیچیده‌تر هستند و ممکن است توافق اصلی را کنار بزند اتخاذ شود. طبق این گزارش، در مجموع تاکنون تحولات نشان می‌دهد احیای کامل توافق اصلی که به‌ طور رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خوانده می‌شود، ممکن است بسیار پیچیده‌تر و شامل مجموعه‌ای از مذاکرات بسیار طولانی‌تر از انتظار ناظران باشد، اگر این اتفاق اصلا رخ دهد. بر اساس این گزارش، در هر صورت، گزینه روی میز داشتن نوعی توافق موقت است که بتواند باعث اعتماد در دو طرف شود.

 

* اطلاعات ۹۹/۱۲/۰۲

**امضای سند ۳ ساله همکاری مشترک ایران با دولت ژاپن

 

لاهیجان زاده معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست از امضای سند سه ساله همکاری مشترک دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت ژاپن خبر داد. این پروژه که در ادامه همکاری‌های هفت ساله دولت ژاپن و جمهوری اسلامی ایران برای احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته است تحت عنوان« پایدار‌سازی دستاوردهای احیای دریاچه ارومیه و توسعه تجارب نوآورانه آن برای پایدارسازی محیط‌ زیست و معیشت»و در قالب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس و خوزستان به اجرا در خواهد آمد.

 

** داعش رسماً در کنار عربستان علیه انصارالله یمن‌ اعلان جنگ کرد

 

گروهک تروریستی داعش در بیانیه‌ای به طور رسمی خبر داد که در استان مأرب علیه نیروهای ارتش و انصارالله یمن می‌جنگد. داعش در این بیانیه کوتاه اعلام کرد: با نیروهای ارتش و انصارالله یمن در منطقه «الکساره» در استان مأرب درگیر شده و مدعی شد که در این درگیری شماری از نیروهای دولت صنعا کشته و زخمی شدند.

در چنین شرایطی، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: مواضع بین المللی راجع به تحولات مأرب پوششی برای ادامه تجاوز و محاصره علیه یمن و کمک به گروه‌های تکفیری نظیر داعش است که به صفوف متجاوزان پیوستند.‌ انصارالله تاکید کرد: ائتلاف متجاوز داعشی در قبال جرایمی که علیه مردم مأرب مرتکب می‌شود، کاملا مسئول است.‌

 

* شهروند ۹۹/۱۲/۰۲

**دستور رئیس‌جمهوری؛ امدادرسانی فوری به زلزله‌زده‌ها

 

در پی زمین‌لرزه ۵.۶ ریشتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد، رئیس‌جمهوری طی تماس تلفنی با استاندار این استان ضمن پیگیری وضع امدادرسانی به زلزله‌زدگان این استان، از آخرین اقدامات انجام شده در این زمینه اطلاع یافت. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در این تماس بر استفاده از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط برای حل مشکلات مردم منطقه زلزله‌زده و لزوم اسکان موقت سریع کسانی که منازل مسکونی آنان دچار مشکل شده است تأکید کرد. وی با ابراز خرسندی از اینکه زلزله در این استان هیچ تلفات جانی به همراه نداشته، تصریح کرد: «با توجه به فصل سرما، سرعت در امدادرسانی و حل مشکلات مردم زلزله‌زده از اهمیت بالایی برخوردار است».

 

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

** حضرت ابوطالب یک الگوی تمام عیار برای مواجهه با جبهه کفر است

 

اختصاصی/آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی حضرت ابوطالب با اشاره به مظلومیت آن حضرت و جفاهای تاریخی بسیاری که راجع به ایشان وارد شده است اظهار داشتند: بزرگترین جفایی که در حق ایشان وارد شده است مسئله ایمان آن حضرت است.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزودند: حضرت ابوطالب مظهر ایمان است در آن شرایط سختی که وجود داشت  در بعضی از موارد ناچار بوده مثل اصحاب کهف تقیه کند و ایمان خود را ابراز نمی کرد تا دفاعش از پیامبر(ص )  صرفا جنبه ی دفاع از قوم و خویش جلوه  کند.ایشان در ادامه فرمودند: علاوه بر جنبه ایمانی آن حضرت، آن ابعادی که متناسب با شرایط روز جامعه ی ماست مثل بعد مقاومت، مسائل سیاسی و مسائل اقتصادی ، حضرت ابوطالب در این موضوعات یک الگوی تمام عیار برای انقلاب امروز ما و برای جبهه ی مقاومت است.سه سال محاصره در شعب ابیطالب در حقیقت حرکتی شبیه انقلاب ما در مقابل دشمنان است.

 

**با ورود  حوزه به مباحث جدید بسیاری از معضلات و دغدغه های مردم از بین می رود

 

حوزه/آیت الله کعبی، در همایش کتاب سال حکومت اسلامی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری از آنها خواسته است که علما دروس اصلی خارج از فقه خود را به مساله فقه نظام و تبیین جایگاه حکومت اسلامی در جامعه اختصاص بدهند تاکید کرد: مجلس خبرگان رهبری این آمادگی را دارد که محتوا و مسائل جدید جامعه که مورد سوال است را برای تبیین در دروس خارج از فقه در اختیار علما و اساتید حوزوی قرار دهد. عضو جامعه مدرسین ابراز کرد: با ورود به مباحث جدید بسیاری از معضلات و دغدغه های مردم از بین می رود؛ گزارش فساد با ادله به مساله امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از بیت المال و حقوق عامه و نفع مسلمین و دفع منکر در برخی امور واجب کفایی و در برخی امور واجب عینی است و با اتکا به این قواعد می‌توان قانون متناسب برای اجرا را تصویب کرد.

 

**در طرح ولایت از عمقی ترین معارف بحث می شود

 

حوزه/آیت الله رجبی در آیین افتتاحیه دوره مجازی طرح ولایت کشوری گفت: علم نور است، اما اگر علم با تهذیب و تزکیه نفس همراه نباشد موجب نابودی بشر خواهد بود. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اساس طرح ولایت آموزش معرفت هایی است که به صورت نظام مند از عمقی ترین معارف تا اوج آن که معرفت به نظامی است که در مرکزیت آن ولایت فقیه قرار دارد را شامل می شود..وی همچنین بیان داشت:  اگر می بینیم مقام معظم رهبری می فرمایند که طرح ولایت باید فراگیر شود بخاطر این نقش اثرگذاری است که این طرح در رساندن انسان ها به مسیر سعادت دارد.

 

**تمامی طرفها اقداماتی برای تقویت برجام انجام دهند

 

مهر/معاون سخنگوی سازمان ملل متحد اجرا و تقویت توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را خواستار شد.«فرحان حق» در نشستی خبری از نامه آمریکا در پس گرفتن ادعای فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران استقبال کرد و گفت: ما خواستار اقدام همه طرف‌ها برای تقویت و تحکیم برجام هستیم.وی افزود: مجدداً از تمام طرف‌ها می‌خواهیم اقداماتی را انجام دهند که این دستاورد مهم دیپلماتیک را تقویت و تحکیم نماید.این مقام سازمان ملل در واکنش به اقدام واشنگتن در رفع محدودیت‌ها علیه دیپلمات‌های ایران هم گفت اینکه دیپلمات‌ها بتوانند راحت‌تر و سازنده‌تر فعالیت‌های خود را انجام دهند، اتفاق خوبی بشمار می‌رود.

 

**به تلاش برای جلوگیری از فروش سلاح به ایران ادامه می دهیم

 

مهر/ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی گفت که واشنگتن به متقاعد کردن کشورها برای اجتناب از فروش سلاح به ایران ادامه خواهد داد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفت: ما بدون در نظر گرفتن ساختار تحریم‌های ایران در سازمان ملل، به استفاده از اختیارات خود جهت منصرف کردن کشورها از تامین سلاح برای ایران ادامه خواهیم داد.وی همچنین افزود که پس گرفتن ادعای اجرای مکانیسم ماشه برای تقویت ظرفیت آمریکا در استفاده از شورای امنیت مفید است.این ادعا در حالی است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، محدودیت خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران از مهرماه گذشته به پایان رسیده است.

 

**مدیون شهدا و خانواده شهدا هستیم

 

صداوسیما / دکتر قالیباف  رئیس مجلس جمعه شب هم‌زمان با سالروز خاکسپاری شهید اسکندری و در دیدار با خانواده شهید یاد و خاطره این شهید و شهدای گلگون دفاع مقدس به ویژه شهدای عملیات والفجر ۸ را گرامیداشت و تاکید کرد: اگر منصفانه به شرایط کشور و منطقه و به خصوص امنیت کشور نگاه کنیم؛ باید بگویم که همه ما زندگی خود را مدیون شهدا و خانواده شهدا هستیم و امنیت امروز کشور نتیجه رشادت‌های شهداست.رئیس مجلس با اشاره به مشکلات کشور و تلاش‌هایی که برای رفع آن انجام می‌شود، تاکید کرد: این انقلاب صاحب دارد و ان‌شاءالله به برکت خون شهدا این انقلاب مسیر خود را ادامه می‌دهد و از گردنه‌های سخت فعلی عبور خواهیم کرد.

 

**نرخ تورم ۴۸.۲ درصدی بهمن ۹۹

 

مهر/ مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن سال گذشته به عدد ۴۸.۲ درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۲،۰ واحد درصد افزایش یافته است.نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۶.۹ واحد درصدی به ۶۶.۸ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۰.۲ واحد درصدی به ۳۹.۷ درصد رسیده است.منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ۱۳۹۹ به عدد ۴۸،۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۸.۲ درصد بیشتر از بهمن ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند؛

 

**گروسی: برای یافتن راهکار به ایران می روم

 

مهر/ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری به سفر خود به تهران و اهداف این سفر اشاره کرد.«رافائل گروسی» در صفحه توئیتر خود نوشت: من فردا به منظور دیدار با مقامات ارشد ایران برای یافتن راهکار قابل توافق دوجانبه و قابل تطبیق با قوانین ایران به تهران سفر می‌کنم تا سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به فعالیت‌های راستی‌آزمایی اصلی در ایران ادامه دهد. به موفقیت امید داریم و این به سود همه است.گفتنی است، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه (به وقت واشنگتن) گفت که مقامات کاخ سفید دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در نشستی با حضور ایران و قدرت‌های جهان با محور بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را می‌پذیرد.

 

**آمریکا:پیش ازگفتگوی دیپلماتیک گام بیشتری درباره ایران برنمی داریم

 

مهر / سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی گفت که آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره با ایران، گام‌های بیشتری برنخواهد داشت.«جن ساکی» گفت: واشنگتن قصد ندارد پیش از انجام گفتگوی دیپلماتیک اقدامات بیشتری درباره ایران اتخاذ کند.وی در عین حال افزود که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بر گفتگوی دیپلماتیک درباره ایران تاکید دارد.

 

**رژیم صهیونیستی در حال گسترش تاسیسات هسته‌ای دیمونا است

 

ایسنا/ روزنامه گاردین فاش کرد: کار ساخت و ساز در تصاویر ماهواره‌ای جدیدی که پنجشنبه یک گروه از کارشناسان مستقل تحت عنوان “پنل بین‌المللی مواد شکاف‌پذیر” منتشر کرد، کاملا مشهود است. منطقه‌ای که در آن کار می‌شود، چند صد متری جنوب و غرب راکتور گنبدی و محل پردازش مجدد در مرکز تحقیقات هسته‌ای نقب شیمون پرز در نزدیکی شهر کویری دیمونا است.پاول پودویگ، از محققان این برنامه در حوزه علوم و امنیت جهانی دانشگاه پرینستون می‌گوید: به نظر می‌رسد این ساخت و ساز در اوایل ۲۰۱۹ یا اواخر ۲۰۱۸ بی سر و صدا آغاز شده باشد، بنابراین حدود دو سال است که ادامه دارد اما این تمام چیزی است که ما اکنون می‌توانیم بگوییم. سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن در رابطه با این تصاویر اظهارنظری نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *