طلیعه ۱۴۰۸-۱۳۹۹/۱۱/۲۹

در هفته‌های اخیر پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید اخبار مربوط به روابط ایران و آمریکا و چگونگی بازگشت آمریکا به برجام در صدر اخبار برخی رسانه های داخلی و بین المللی قرار گرفت و هر روز شاهد خبرهایی درباره شرط و شروط مسئولین جدید کاخ سفید درباره چگونگی بازگشت آمریکا به برجام هستیم . این در حالی است که آمریکا برجام را به صورت یک طرفه نقض کرده و به دنبال آن کشورهای اروپائی نیز گرچه در ظاهر عضو برجام مانده‌اند‌ اما در عمل‌هیچ کاری در مقابل بازگشت تحریمهای اعمال شده از سوی آمریکا انجام نداده‌اند و با سیاست‌های حاکمان کاخ سفید علیه ایران همراهی کرده‌اند.
اساسا‌تقلیل مباحث مربوط‌به‌عهدشکنی آمریکا و خروجش ‌از برجام به رفتارهای شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تحلیلی صددرصد اشتباه و نوعی ساده‌انگاری درعرصه روابط بین‌الملل است.کسانی که پس از رای آوردن بایدن دچار خوشحالی مضاعف شدند و چنین تحلیلهای ساده‌انگارانه‌ای درباره بازگشت بایدن به برجام و حل مشکلات اقتصادی از این طریق ارائه می‌کنند گویا فراموش کرده اند که بایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکاست. شخصی که در دوران ریاست جمهوری وی شدیدترین‌تحریمهای اقتصادی که تا‌کنون علیه هیچ کشوری در دنیا اعمال نشده است مانند تحریم بانک مرکزی و تحریم فروش نفت علیه ایران صورت پذیرفت.
این هم تازه‌ترین موضع‌گیری دولت بایدن درباره ایران از زبان سخنگوی وزارت خارجه آمریکاست که هفته گذشته رسانه‌ای شد: «از مجموعه‌ای از ابزارها در جهت جلوگیری از پیشرفت برنامه موشکی ایران استفاده می‌کنیم. ما کشورهای دیگر را برای برداشتن گام‌هایی در جهت مقابله با این فعالیت‌ها ملزم کرده و نهادهایی که از برنامه موشکی ایران حمایت می‌کنند را تحریم می‌کنیم… هدف ما فقط بازگرداندن ایران به رعایت کامل برجام نیست، بلکه می‌خواهیم از برجام به عنوان سکویی برای توافق‌های متعاقب استفاده کنیم». با توجه به این موضع‌گیری رسمی دولت بایدن، باید از برخی تحلیلگران خوش بین سوال کرد اساسا هدف دولت بایدن درباره ایران با هدف دولت ترامپ، چه فرقی دارد؟! شروط دوازده گانه ای که وزیر خارجه ترامپ هنگام خروج از برجام مطرح کرد چه تفاوتی با حرفهای چند روز اخیر مسئولین جدید کاخ سفید دارد ؟
واقعیت امر این است که سیاست اصلی و قطعی نظام که همه مسئولین ملزم به اجرای آن هستند، همان نکته ای است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمودند مبنی بر این که : “ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد .” و تنها در صورتی که آمریکا و اروپا به تعهدات پیشین خود بر اساس برجام بازگردند و ایران در عمل شاهد برداشته شدن تحریمها باشد حاضر است به تعهدات پیشین خود بازگردد؛ و الا در صورت ادامه رفتارهای آمریکا و اروپا در زیر پا گذاشتن تعهدات برجامیشان، ایران بر اساس «قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها » مصوب مجلس شورای اسلامی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در تاریخ سوم اسفند ماه متوقف می‌کند . دولتمردان نیز باید با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیتهای داخلی واجرای صحیح سیاستهای اقتصاد مقاومتی جهت بی اثر کردن تحریم ها تلاش کنند .
و سخن آخر و اصلی همان است که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان در دیدار با جمعی از فرماندهان ارتش فرمودند:”آمریکایی‌هاو اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود. بنابراین ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.”(خ ۱۴۰۸)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *