خبرروز ۱۳۹۹/۱۱/۲۸

آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی:نمایندگان مجلس ‌جلوی روند کاهش ارزش پول ملی را بگیرند‌

آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی:رسانه ملی باید مروج روش‌های علمی هنری و ادب اسلامی در جامعه باشد

آیت‌الله کعبی:تأثیرگذاری روحانیت بر مردم درگرو برخورداری از علم توأم با عمل است

با حکم رهبر معظم انقلابآیت‌الله محمود رجبی به ریاست مؤسسه امام‌خمینی(ره) منصوب شد

آیت‌الله بهشتی:تقوای سیاسی و اخلاقی کید دشمنان را خنثی می‌کند

 
* جام جم ۹۹/۱۱/۲۸
** پخش زنده سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سالروز قیام مردم تبریز

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به ‌مناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال ۱۳۵۶، از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان‌شرقی سخن خواهند گفت. این برنامه ساعت ۱۰و۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۲۹بهمن، به صورت زنده از شبکه‌های رسانه‌ملی و همچنین از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و حساب‌های این پایگاه در شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد. امسال به علت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، این دیدار از طریق ارتباط تصویری با مردم حاضر در مصلای تبریز انجام خواهدشد.

* همشهری ۹۹/۱۱/۲۸
** نظام اداری پوسیده و توأم با فساد است

مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌وگویی با ایسنا به آسیب‌شناسی علل و عوامل ناکارآمدی دولت‌های پیشین و موانع کارآمدی دولت‌ها پرداخته است. گزیده‌هایی از این مصاحبه چنین است:
ـ نظام حقوقی یک کلاف سردرگم و نظام اداری پوسیده و توام با فساد است. دولت ها با اتکا به بودجه نفتی، وضعیت اقتصادی را بدتر کرده اند.
ـ یکی از مولفه‌های حکمرانی خوب، حاکمیت قانون است. در کشور ما برای اینکه به شفافیت برسیم، باید قوانین از ثبات برخوردار بوده و روشن و واضح باشند و نباید قوانین مرتب تغییر کنند.
ـ در کشور وقتی که تحریم هم نبوده و سالی ۱۰۰میلیارد دلار درآمد داشته است، مشکلات اقتصادی داشته‌ایم و الان هم که تحریم‌ها شدید شده است، مشکلات داریم، بنابراین ریشه مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی دولت‌ها به داخل برمی‌‌گردد.

* کیهان ۹۹/۱۱/۲۸
** چهار سکه بهار آزادی هدیه رهبر معظم انقلاب به خانواده دارای فرزندان سه قلوی تبریزی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی از تحویل هدایای رهبر معظم انقلاب به خانواده دارای فرزندان سه قلوی تبریزی خبر داد. محمد کلامی گفت: این هدایا شامل چهار سکه بهار آزادی از سوی دفتر مقام معظم رهبری بود. وی بیان داشت: این نهاد در برنامه‌های حمایتی خود از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو در قالب خدمات گوناگون و متنوع حمایت می‌کند.

** آیت‌الله محمود رجبی به ریاست مؤسسه امام خمینی(ره) منصوب شد

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی آیت‌الله محمود رجبی را به عنوان رئیس‌مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منصوب کردند. این حکم روز چهارشنبه ۲۹ بهمن طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری و دیگر مسئولین در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابلاغ خواهد شد. در این مراسم علاوه‌بر معرفی آیت‌الله رجبی به عنوان ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اعضای هیئت امنای این مؤسسه نیز که از سوی مقام معظم رهبری منصوب شده‌اند، معرفی خواهند شد.
آیت‌الله محمود رجبی که پیش از این قائم‌مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود از شاگردان‬ شاخص مرحوم آیت‌الله مصباح‬ یزدی‬ به شمار می‌رود. او از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و هم‌اکنون در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق می‌پردازد.

** ۵۰ میلیون آمریکایی گرسنه و ۹۲ میلیون ناتوان از تأمین هزینه درمان

سناتور «برنی سندرز» در یک رشته پیام‌هایی توئیتری با ارائه تصویری تیره و تار از وضعیت کنونی آمریکا تاکید کرد: «این پذیرفتنی نیست که در آمریکای امروز افراد بسیار ثروتمند، ثروتمندتر می‌شوند در حالی که خانواده‌های کارگر دست و پا می‌زنند. اقتصاد ریاضتی دیگر بس است. ما به اقتصادی نیاز داریم که مناسب همه باشد نه فقط قشر خاصی». سناتور ۷۹ ساله ایالت «ورمونت» با انتشار تصویری با تاکید بر اینکه «طبقه کارگر اکنون به کمک نیاز دارد»، ادامه داد: «۱۴۰میلیون آمریکایی کم درآمد هستند، ۹۲ میلیون آمریکایی از پس هزینه‌های درمانی بر نمی‌آیند، ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذا نیستند، ۴۰ میلیون آمریکایی با خطر از دست دادن خانه شان مواجه هستند، اما یک تریلیون دلار به ثروت ۶۵۰ میلیاردر اضافه شده است».

* شرق ۹۹/۱۱/۲۸
** مهم‌ترین جهت‌گیری پس از دوران تحریم افزایش صادرات است

معاون‌اول رئیس‌جمهوری در دهمین جلسه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور گفت: «آنچه باعث شد اقتصاد کشور متوقف نشده و تولید و واردات کالا انجام شود، همت صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان کشور بود که باید همواره از آنان حمایت و قدردانی شود». جهانگیری افزود: «حتما مهم‌ترین جهت‌گیری اقتصاد کشور پس از عبور از دوران تحریم، افزایش صادرات کشور است و باید همه مردم و فعالان اقتصادی بدانند اگر برخی مقررات در دوران تحریم مطابق شرایط جنگ اقتصادی تدوین شد، دولت طرفدار رفع محدودیت برای صادر‌کنندگان کالاست».

** نخستین سفیر امارات در اسرائیل تعیین شد

امارات متحده عربی، نخستین سفیر خود در اسرائیل را منصوب کرد. محمد محمود آل‌خاجه در حضور معاون ریاست امارات متحده عربی و حاکم دوبی، برای تصدی سمت خود سوگند یاد کرد. شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم در این مراسم برای او آرزوی موفقیت کرد و بر تحکیم دوستی و همکاری میان امارات متحده عربی و اسرائیل در جهت حفظ منافع و پیشبرد صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز و تساهل میان اسرائیل و خاورمیانه تأکید کرد.

* ایران ۹۹/۱۱/۲۸
** استقبال ایران از گفت‌وگو با کشورهای حوزه خلیج فارس

رئیس جمهور در دیدار محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل‌ثانی وزیر امور خارجه قطر اظهار داشت: روابط دو کشور در سال‌های گذشته بسیار خوب بوده و با ایجاد شرایط جدید بین‌المللی باید از فرصت‌های ایجاد شده برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌ها استفاده شود. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه پیشرفت هر کشوری در منطقه با برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه حاصل خواهد شد، بر استقبال از گفت‌وگو و همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس تأکید کرد. وی همچنین با تأکید بر ضرورت لغو تحریم‌ها از سوی امریکا و بازگشت به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی این کشور، گفت: هر زمانی که امریکا تحریم‌های غیرقانونی را لغو و به قانون بازگردد، بلافاصله ایران هم به همه تعهدات خود در قالب برجام بازخواهد گشت.

** واشنگتن به تهران پیام روشن بدهد

وزارت خارجه روسیه از دولت امریکا خواست که پیام روشنی به ایران بدهد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: از واشنگتن می‌خواهیم که سیگنال‌های واضحی درباره آمادگی‌اش برای بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به ایران ارسال کند. از تهران نیز می‌خواهیم که در چارچوب توافق هسته‌ای، خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری از خود نشان دهد.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۱۱/۲۸
** وزیر امور خارجه قطر با ظریف دیدار کرد

وزیر امور خارجه قطر با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی به منظور رایزنی با همتای ایرانی خود وارد تهران شده است. به گفته حمید دهقانی سفیر ایران در دوحه، وزیر خارجه قطر که در راس یک هیات بلند پایه به تهران آمده است، در دیدارهای خود در تهران علاوه بر روابط دوجانبه، تحولات منطقه و جهان را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

** احتمال صدور بیانیه مشترک ایران و آمریکا پیش از ضرب الاجل سوم اسفند

شبکه خبری الجزیره گزارش داده در سایه فرصت محدود دولت جدید آمریکا برای نجات برجام، به نظر می‌رسد بایدن که تمایل زیادی برای احیاء این توافق دارد، به‌زودی برنامه خود را اعلام کند. جان ولفستال، مشاور بایدن در دوره معاونت ریاست جمهوری اش، معتقد است که ایالات متحده و ایران به فکر صدور بیانیه‌ای قبل از ۳ اسفند هستند، تا نیت مشترک خود برای احترام و پایبندی دوباره به توافق را نشان دهند.

* وطن امروز ۹۹/۱۱/۲۸
** نمایندگان مجلس ‌جلوی روند کاهش ارزش پول ملی را بگیرند‌

آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در دیدار رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و اعضای مجمع نمایندگان استان همدان، رفع مشکلات جوانان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: بالا رفتن سن ازدواج و سختی مضاعف معیشت جوانان مورد توجه باشد، کاهش ارزش پول ملی سبب سختی بیشتر معیشت مردم شده و نمایندگان مجلس باید جلوی روند کاهش ارزش پول ملی را بگیرند. این مرجع تقلید همچنین تداوم آرمان‌های امام راحل را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: افرادی که در خواب خرگوشی فرو رفته‌اند و اعتقاد دارند نظام و انقلاب اسلامی در حال تضعیف شدن است، این موضوع را بدانند که انقلاب اسلامی با فکر، فطرت و فرهنگ مردم ایران سازگار است و تحت تأثیر مشکلات قرار نمی‌گیرد.

** درگیری مسلحانه سپاه با ‌اشرار مسلح در‌ سراوان

رزمندگان تیپ نیروهای مخصوص ۱۱۰ سلمان فارسی سپاه سیستان‌و‌بلوچستان با انجام اقدامات اطلاعاتی و کنترل نامحسوس سوداگران مرگ، طی یک عملیات گشتی شناسایی، یکهزار و ۳۴۶ کیلوگرم مواد مخدر شامل ۵۲۴ کیلوگرم مرفین و ۸۲۲ کیلوگرم تریاک را کشف کردند. همچنین در این راستا یک نفر به عنوان متهم دستگیر شده و یک قبضه سلاح کلاشنیکف با مهمات مربوط و ۲ دستگاه خودرو، پس از درگیری با اشرار مسلح در منطقه مرزی «روتک» از توابع شهرستان سراوان در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان کشف و ضبط شد.

** آمریکا پروژه محدودیت سایبری علیه کشورها را به اجرا گذاشته است

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اظهار کرد: وجود کمیته فضای مجازی که در کنگره آمریکا تشکیل شده، به‌روز‌رسانی قوانین این حوزه، اعمال فرماندهی مستقل سایبری، مرکز هماهنگ‌کننده سایبری کاخ سفید و آژانس ملی سایبری، برای این است که قوانینی برای حوزه سایبری به وجود آورند که دسترسی سایر کشورها را به این حوزه با چالش‌هایی مواجه سازند. سرتیپ دوم فخری افزود: البته تمام این تلاش‌ها نشان می‌دهد آنها ترس زیادی از پیشرفت سایر کشورها در حوزه سایبری دارند و بر این اساس تلاش می‌کنند استانداردهای بین‌المللی برای عدم دستیابی سایر کشورها به دانش سایبری اعمال کنند.

* جوان ۹۹/۱۱/۲۸
** بازدید از زندان‌ها را به شکل متقابل با غرب می‌پذیریم

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه به برخی اقدامات، اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها تحت عنوان «دفاع از حقوق بشر» که در گوشه و کنار جهان صادر می‌شود، اشاره کرد و در اظهار نظری همه مدعیان حقوق بشر را به چالش کشید تا میزان پایبندی آن‌ها به این شعار عیان شود. آیت‌الله رئیسی گفت: «هرکشوری مدعی است در جریان کرونا به اندازه جمهوری اسلامی ایران به زندانیانش مرخصی داده و به اندازه ما نسبت به زندانیان با رأفت و مهربانی برخورد کرده است، اعلام کند». وی افزود: «ما آمادگی داریم در‌های زندان‌های‌مان را برای دیدن هر کشوری در عالم که بخواهد درون آن‌ها را ببیند باز کنیم مشروط بر اینکه اجازه دیدن هر زندانی در هر کشوری که ما هم اراده کردیم، داده شود. اگر این اتفاق بیفتد مشخص خواهد شد که کجا به حقوق بشر توجه شده و در کجا این حقوق نادیده گرفته می‌شود».

** تظاهرات علیه تشدید اسلام‌ستیزی در فرانسه

تظاهرات کنندگان فرانسوی با برگزاری تجمعی در پایتخت این کشور علیه طرح دولت این کشور در تشدید محدودیت‌ها علیه مسلمانان فرانسوی تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان فرانسوی تأکید کردند که فرانسه پیش‌تر نیز ابزارهایی قانونی در این زمینه داشته و قانون جدید تنها باعث افزایش محدودیتها علیه مذهب شماره ۲ این کشور خواهد شد. بر اساس این طرح، برخی آزادی‌های مذهبی در این کشور محدود شده و تمامی مسلمانان به مظنونان بالقوه تبدیل خواهند شد. نمایندگان فرانسوی به پیش‌نویس این قانون رأی دادند و انتظار می‌رود که هر دو مجلس فرانسه این قانون را تأیید کنند.

* آفتاب یزد ۹۹/۱۱/۲۸
** سیگنال‌های دولت بایدن درباره ایران «دلگرم کننده» است

نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» ضمن اشاره به دو تماس تلفنی «مثبت و سازنده‌ای» که با بایدن داشته، گفت: شاهد نزدیک شدن اولویت‌های واشنگتن و لندن به یکدیگر طی هفته‌های اخیر بوده است. جانسون توضیح داد: «تحولات مهمی طی چند هفته اخیر درخصوص نزدیک شدن نحوه تفکر آمریکا و انگلیس درباره موضوعات خاصی مانند ایران، ناتو و تغییرات اقلیمی رخ داده است». وی افزود: «به نظرم بعضی از بیانیه‌هایی که از کاخ سفید و دولت جدید آمریکا می‌شنویم، به‌طرز شگفت‌آوری دلگرم‌کننده است».

* خراسان ۹۹/۱۱/۲۸
** نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران به مدیرکل آژانس ارائه شد

نماینده دایم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد نامه توقف اجرای داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه (۵ اسفند)، عصر دیروز دوشنبه به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده شده است. غریب‌آبادی افزود: این اقدام در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و همچنین حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت پایبند نبودن طرف‌های مقابل به تعهدات خود برای رفع تحریم‌های غیرقانونی صورت گرفته است.

** مجوزی برای تردد نمایندگان در خطوط ویژه وجود ندارد

سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران گفت: خبر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر مبنی بر صدور مجوز تردد نمایندگان مجلس در خطوط‌ویژه صحت ندارد. این خبر برای سال ۹۷ است و بعد از آن اتفاق جدیدی روی نداده و تاکنون نیز مجوز تردد در خطوط‌ویژه برای آنها صادر نشده است.

* رسالت ۹۹/۱۱/۲۸
** ایران به‌عنوان یک قدرت در غرب آسیا به پیروزی رسیده است

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان این‌که جهان کنونی با سرعتی بالا به سمت تغییرات و جابه‌جایی قدرت از نیمکره غربی به شرقی حرکت می‌کند، گفت: ایران به‌عنوان یک قدرت در غرب آسیا به پیروزی رسیده و علامت روشن آن‌ را در آینده نزدیک به‌عنوان خروج ارتش تروریست آمریکا از منطقه غرب آسیا مشاهده خواهید کرد. سرلشکر صفوی با اشاره به افول امپراطوری آمریکا در مقیاس جهانی در دهه سوم قرن بیست و یکم، گفت: ایالات‌متحده در تشکیل تنها ابرقدرت جهانی و یا قدرت هژمون آمریکایی برای برتری قدرت اقتصادی، توانایی نظامی و رهبری و مدیریت سیاسی جهان حتی در مسائل ایدئولوژیک و فرهنگی جهان شکست خورده است.

** صهیونیست‌ها پاسخ شیطنت‌های خود را دریافت خواهند کرد

سخنگوی سپاه با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران و دانشمندان کشور، گفت: به‌طورقطع رژیم غاصب صهیونیستی پاسخ شیطنت‌های خود را دریافت خواهد کرد. سردار شریف با تأکید بر اینکه افق روشنی پیش روی ما قرار دارد، گفت: انقلاب اسلامی هرروز توفنده و بالنده‌تر از پیش به راه خود ادامه می‌دهد و وحدت و همدلی آحاد مردم و مسئولین توطئه‌های دشمنان را به‌مانند گذشته ناکام خواهد گذاشت. وی مقابله همه‌جانبه دشمن با نظام جمهوری اسلامی را بیانگر شکل‌گیری قدرتی متراکم در ایران اسلامی عنوان و تصریح کرد: رخدادهای اخیر نشان داد که غربی‌ها فروپاشیده‌اند و آمریکایی که توانایی ایجاد هژمونی را داشته باشد از بین رفته است.

* مردم سالاری ۹۹/۱۱/۲۸
** اختلاف بایدن و نتانیاهو درباره ایران

شبکه «الجزیره» به نقل از تلویزیون صهیونیستی «کان» گزارش کرد که اختلافات میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران افزایش یافته است. کان افزود که نتانیاهو در هفته جاری برای اولین بار پس از شروع به کار بایدن با مقامات بلندپایه کابینه صهیونیستی در خصوص بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران مشورت خواهد کرد. براساس این گزارش، هدف نتانیاهو از این مشورتها آن است که موضع رژیم صهیونیستی را در ارتباط با تغییر و تحول شکل گرفته در مواضع آمریکا با هم متحد و منسجم نماید.

* آرمان ملی ۹۹/۱۱/۲۸
** ژاپن دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با کیودو نیوز خواستار آزادی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در ژاپن شد. ظریف با اشاره به اینکه ژاپن دوست خوب ایران است و با آمریکا نیز روابط خوبی دارد، اظهار کرد: ما انتظار داریم که ژاپن به عنوان یک دوست رفتار کند؛ خصوصا زمانی که پای قوانین بین‌المللی وسط می‌آید. به گفته وی دارایی‌های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره‌جنوبی چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار هستند. وی همچنین اشاره داشت که از سرمایه‌های بلوکه‌شده می‌توان برای خرید غذا و دارو از جمله واکسن برای ویروس کرونا استفاده کرد.

* قدس ۹۹/۱۱/۲۸
** نگرانی نشریه صهیونیستی از احتمال عضویت دائم ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

نشریه صهیونیستی اسرائیل هیوم با ابراز نگرانی از سفر رئیس مجلس ایران به روسیه و احتمال عضویت دائم ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نوشت: کشورهای غربی نگران این مسئله هستند که عضویت ایران در اوراسیا این امکان را به تهران بدهد که تحریم‌های آمریکا را دور بزند و برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد.

* اعتماد ۹۹/۱۱/۲۸
** آمادگی مسقط برای حل اختلاف میان ایران و امریکا

وزیر خارجه عمان در گفت‌وگو با اندیشکده «شورای آتلانتیک» برای چندمین بار از آمادگی مسقط برای حل اختلاف میان ایران و امریکا سخن گفت. بدر البوسعیدی گفت: ما آماده هستیم از هر طریقی کمک کنیم تا نابسامانی و تنش‌های منطقه به پایان برسد، ما روابط بسیار خوبی با ایران داریم و همزمان با امریکا نیز روابط خوبی داریم. معتقدم که راه کانال‌های ارتباطی مستقیم میان تیم‌های سیاست خارجی واشنگتن و تهران باز است و مانعی برای فعال کردن این کانال‌ها نمی‌بینم.

** تکذیب یک خبر جنجالی

خبرگزاری میزان وابسته به دستگاه قضایی نوشت: درپی طرح ادعاهایی در خصوص اعلام جرم دادستان عمومی و انقلاب زنجان علیه یکی از وزرای دولت، اعلام می‌شود ادعای مطروحه مبنی‌بر اعلام جرم دادستان زنجان به‌عنوان مدعی‌العموم علیه فرد مذکور به هیچ وجه صحت ندارد.

* اطلاعات ۹۹/۱۱/۲۸
** تعهدات برجامی انجام نشود اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:
ـ اگر تعهدات طرف‌های برجامی‌تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای پروتکل و نظارت‌های فراپادمانی که ایران در چارچوب پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه پذیرفته بود، متوقف خواهد شد.
ـ تمام ‌اقدامات ایران به سادگی برگشت‌پذیرند به شرط اینکه طرف‌های مقابل به تعهدات خودشان عمل کنند.
ـ موضع جمهوری اسلامی همچنان صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است و فتوای مقام معظم رهبری در حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای در جای خود باقی است.
ـ در گذشته چندین بار درز اطلاعات اتفاق افتاده است و آژانس مسئولیت قطعی نسبت به حفظ محرمانگی تمامی‌اسنادی که کشورهای عضو از جمله ایران می‌دهد را دارد.
ـ آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند و همان فشار حداکثری و جنایتی که در حق مردم ایران با تحریم‌های ظالمانه صورت گرفت، امروز هم ادامه دارد.
ـ موشک و برجام دو موضوع کاملا متفاوت هستند و هیچ کشوری در دنیا نیست که درباره منافع ملی و امنیت ملی خود مصالحه کند. ایران هم ‌درباره امنیت و منافع ملی خود با کسی مصالحه نمی‌کند.

** بهره برداری از ۲۴ پروژه ملی صنعت آب و برق در ۵ استان

۲۴ پروژه ملی صنعت و آب و برق با سرمایه‌گذاری ۹۷۵ میلیارد تومان امروز به دستور وزیر نیرو در استان‌های البرز، قزوین، لرستان، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری افتتاح می‌شود. این طرح‌ها شامل یک پروژه آبی در استان البرز، ۶ پروژه برقی در استان چهارمحال بختیاری، ۵ پروژه صنعت آب و برق در استان لرستان، ۹ پروژه در استان قزوین و همچنین ۴ پروژه آب و برق در خراسان شمالی است.

* شهروند ۹۹/۱۱/۲۸
** در ویروس جهش‌یافته فقط ۷۲ساعت وقت داریم

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام‌شده جهت ساخت واکسن کرونا در کشور گفت: «یکی از موثرترین واکسن‌های کرونای دنیا را در پاستور خواهیم ساخت و زودتر از واکسن‌های برکت و رازی به آن دست خواهیم یافت؛ چراکه فاز ۳ مطالعات بالینی را طی می‌کند و امیدواریم تا حداکثر اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۰ واکسن پاستور را به بازار آوریم.» نمکی تأکید کرد: «راهی که طی دوهفته با ویروس قبلی می‌رفتیم، با این ویروس جهش‌یافته ۷۲ ساعته می‌رویم؛ یعنی اگر از زمان افزایش تعداد بیمار سرپایی تا افزایش تعداد بستری ۲ هفته وقت داشتیم، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت داریم. باید کانون‌ها را زودتر شناسایی کنید و مراکز سرپایی باید فعال‌تر شوند.»

 
*اخبارخبرگزاری ها و سات های اینترنتی

**رسانه ملی باید مروج روش‌های علمی، هنری و ادب اسلامی در جامعه باشد

رسا/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار رییس رسانه ملی با تأکید بر اینکه رسانه ملی باید خروجی حوزه و دانشگاه را منتشر کند، اظهار داشت: رسانه ملی باید مروج روش‌های علمی، هنری و ادب اسلامی در جامعه باشد. استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ادب بخشی از اخلاق جهانی اسلام است، تأکید کرد: ما باید در رسانه مردم را به وحدت و رعایت احترام نسبت به یکدیگر دعوت کنیم. وی همچنین با انتقاد از پخش حجم بالایی از پیام‌های بازرگانی در رسانه ملی تصریح کرد: اینکه رسانه ملی حجم بالایی از تبلیغات مختلف بازرگانی همچون تبلیغ کفش و غذا را در برنامه کار خود قرار دهد زیبنده نیست.

**تأثیرگذاری روحانیت بر مردم درگرو برخورداری از علم توأم با عمل است

رسا/ آیت‌الله کعبی، در نشست با نخبگان روحانی خراسان شمالی، با تجلیل از فعالیت‌های منسجم جامعه روحانیت در استان، اظهار کرد: مردم بیشتر به عمل ما توجه می‌کنند تا گفته‌های ما، ازاین‌رو تأثیرگذاری روحانیت بر مردم درگرو علم توأم با عمل است. عضو جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این‌که مجموعه‌ای متشکل، همدل و مصمم از روحانیان همراه برای نماینده ولی‌فقیه در استان پای کار هستند، ستودنی و قابل‌تجلیل است.وی در ادامه با تأکید بر بهره‌مندی از فرصت ماه رجب، با اشاره به اینکه یکی از تأکیدات مهم رهبر معظم انقلاب هم استفاده از این فرصت‌های معنوی است، افزود: یکی از دلایل موفقیت‌های بزرگ مقام معظم رهبری که ایشان را به چنین رهبر فرزانه و حکیم و شخصیت بی‌نظیر برای هدایت امت اسلام تبدیل کرد، همین برخورداری معظم له از معنویت است.

**تقوای سیاسی و اخلاقی کید دشمنان را خنثی می‌کند

حوزه/ آیت‌الله بهشتی، در بنیاد هدایت ضمن تقدیر و تجلیل از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، با توجه به موضوع امامت محله به عنوان رسالت مهم که بر دوش حوزویان است، گفت: طلبه باید مبلغ و خطیب باشد و در ضمن آن خوب درس بخواند. وی دربخش دیگری از سخنان خود موقعیت شناسی را عنصری مهم در امر امامت مردم دانست و گفت: مبلغ باید بداند کجا حرف بزند، کجا سکوت کند و کجا فریاد بزند و چه حرفی را در چه شرایطی بگوید. عضو جامعه مدرسین درادامه  با بیان اینکه می‌شود انسان از راه معنویت به قدرت برسد ،رعایت تقوای الهی را در این مسیر بسیار مهم خواند و بیان کرد: در صورتی که تقوای سیاسی و اخلاقی داشته باشید، دشمن هرچه کید و مکر و حیله به کار ببرند هیچ آسیبی به شما نمی‌رسد.

**شهادت چند فلسطینی زیر چرخ‌های خودروی شهرک‌نشینان

تسنیم/ دوشنبه شب یک جوان فلسطینی به نام «محمد فیاض»، از سوی شهرک‌نشینان در حیفا زیر گرفته شده و به شهادت رسید. شماری از فلسطینیان در پی شهادت فیاض در محل حادثه تظاهرات برپا و این جنایت را محکوم کردند.شامگاه چهارشنبه هفته قبل نیز یک جوان فلسطینی در راه بازگشت به منزلش، از سوی یک شهرک‌نشین صهیونیست در شمال کرانه باختری زیر گرفته شده و به شهادت رسید. یک فلسطینی پنجاه ساله نیز صبح روز جمعه در منطقه الاغوار زیر چرخ‌های شهرک‌نشینان جان باخت و یک «عابرپیاده» دیگر به شدت زخمی شد.

** شنیده شدن صدای چند انفجار در «خمیس‌مشیط» عربستان و «مأرب» یمن

تسنیم/ بامداد امروز صدای چند انفجار در منطقه «خمیس مشیط» در جنوب عربستان شنیده شده است. همزمان در مأرب (شمال شرقی یمن) نیز انفجارهایی ناشی از اصابت موشک‌های بالستیک به وقوع پیوست. درگیری‌ها در مأرب اخیرا به دنبال تسلط نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بر پایگاه «کوفل» به عنوان بزرگترین و مهمترین پایگاه نظامی ائتلاف سعودی افزایش پیدا کرده است. یک مقام ارشد ائتلاف سعودی در استان مأرب یمن از شکست در برابر نیروهای جنبش انصارالله در این جبهه ابراز نگرانی کرد و خواستار برگزاری جلسه‌ای فوق العاده برای بررسی این موضوع شد.

**اشغالگران آمریکایی در هیچ جای عراق امنیت نخواهند داشت

فارس/ گروه عراقی تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت حمله راکتی به اربیل را برعهده گرفته است. در بیانیه منتشر شده از سوی این گروه آمده است: «به توفیق الهی و دعای مردم مردان شما در سرایا اولیاء الدم، عملیات موفقی را علیه اشغالگران آمریکایی در منطقه شمالی عزیز ما انجام دادند. این گروه تازه تأسیس عراقی وعده داد: «این میثاق خود با مردم صبورمان را تجدید می‌کنیم، که ما خواست شما برای گرفتن انتقام سران شهید را اجابت می‌کنیم و اشغالگران آمریکایی در هیچ‌جایی امنیت نخواهند داشت، حتی در کردستان [عراق]، به شما وعده عملیات دیگری را می‌دهیم.

**ایران درباره امنیت خلیج فارس تنها با کشور‌های منطقه گفت‌وگو می‌کند

باشگاه خبرنگاران/ معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دردیدار با علی بن فهد الهاجری، نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر با اشاره به روابط خوب دو کشور، بر لزوم استمرار رایزنی‌ها درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد و افزود: ایجاد امنیت و ثبات منطقه‌ای در چارچوب گفت‌وگو‌های منطقه‌ای و با حضور تمام کشور‌های منطقه و بدون دخالت خارجی تحقق می‌یابد و جمهوری اسلامی ایران در رابطه با امنیت منطقه خلیج فارس تنها با کشور‌های منطقه گفت‌وگو می‌کند. الهاجری نیز دراین دیدار با اشاره به سرنوشت مشترک کشور‌های منطقه بر لزوم توجه به توسعه سیاسی و اقتصادی منطقه تاکید کرده و بهترین شکل مناسبات را حل و فصل سیاسی بحران‌ها و رفع نگرانی‌ها از طریق گفتگو خواند.

**رزمایش دریایی ایران و روسیه آغاز شد

صداوسیما / رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ایران و روسیه با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند آغاز شد. در طول مانور، عملیات شلیک و نجات انجام خواهد شد. هدف از این رزمایش تقویت امنیت در منطقه و گسترش همکاری‌های دو جانبه است. پیش از این، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران گفته بود که در طول تمرینات چند جانبه، برنامه ریزی شده است که همکاری در انجام عملیات جستجو و نجات و اقدامات برای اطمینان از ایمنی ناوبری انجام شود. آخرین بار، تمرین کمربند امنیت دریایی در دسامبر سال ۲۰۱۹ برگزار شد که علاوه بر ایران و روسیه، ارتش چین در آن شرکت داشت.

**حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه

مهر/ گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه است.صابرین نیوز به نقل از ابومرتجی اللامی از رهبران مقاومت اسلامی اصحاب کهف اعلام کرد: یگان موشکی مقاومت عراق امروز پیام روشنی به اشغالگران ترکیه ای ارسال کرد که مفادش این است که جایی برای اشغالگران در عراق وجود ندارد. ما قبلاً به وزارت دفاع ترکیه بارها درباره ضرورت خروج کامل از اراضی عراق و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق هشدار داده بودیم.

**هدف قرار گرفتن کاروان نظامیان آمریکا در بغداد

مهر/ منابع عراقی از هدف قرار گرفتن کاروان لجستیک وابسته به ارتش تروریست آمریکا در بغداد پایتخت این کشور خبر دادند. بر اساس این گزارش؛ یک کاروان لجستیک ارتش تروریست آمریکا در منطقه الیوسفیه در بغداد پایتخت عراق هدف قرار گرفته است. یک منبع امنیتی عراقی هم به شبکه دجله عراق اعلام کرد که یک بمب در مسیر عبور کاروان ائتلاف آمریکایی در جنوب بغداد منفجر شده است. این منبع بیان کرد: یک بمب در مسیر ستون لجستیک وابسته به ائتلاف آمریکایی در ناحیه الرشید در الیوسفیه در جنوب پایتخت عراق منفجر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *