خبرروز ۱۳۹۹/۱۱/۲۱

فرا رسیدن چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مبارک باد

آیت‌الله العظمی نوری همدانی تاکید کرد:لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نسل جوان

رییس قوه قضاییه:پیگیری ‌ترور شهید سلیمانی و ابومهدی از برنامه‌های مهم سفر به عراق است

رئیس مجلس، پیام رهبر معظم انقلاب را به نماینده ویژه پوتین تحویل داد

آیت الله فاضل لنکرانی:حوزه باید اتاق فکر انقلاب و صف محکمی در مقابل ضد انقلاب باشد

 
* جام جم ۹۹/۱۱/۲۱
** الحاق ۳۴۰ شناور رزمی تندرو به نیروی دریایی سپاه

روز گذشته در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، طی آیینی در بندرعباس که با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، ۳۴۰ شناور رزمی، هجومی و پشتیبانی به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی الحاق شد. در این مراسم چهار فروند شناور کلاس خلیج فارس به ناوگان دریایی هرمزگان و یک فروند شناور ۶۰ فوتی به ناوگان شناوری مرزبانی استان خوزستان، ملحق شد. در این مراسم که با فرمان یا «زهرا» صورت گرفت، همچنین الحاق شناورهای حیدر، تندرو خلیج فارس، نفربر زرهی رخش و. . . نیز انجام شد.

* همشهری ۹۹/۱۱/۲۱
** آغاز محاکمه نتانیاهو به اتهام فساد مالی و رشوه‌خواری

دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، کار خود را پس از وقفه‌ای ۹ ماهه، بار دیگر آغاز کرده است. نخست‌وزیر ۷۱ ساله اسرائیل در اظهارات خود در این دادگاه، اتهامات طرح‌شده را «بی‌اساس و مضحک» خواند و رد کرد. نتانیاهو متهم به فساد مالی، رشوه‌خواری و سوءاستفاده از اعتماد عمومی است. پرونده فساد مالی نتانیاهو به سال ۲۰۱۹ مربوط است. پرونده فساد مالی علیه نتانیاهو شامل اظهارات بیش از ۳۰۰ شاهد و شاکی است.

* کیهان ۹۹/۱۱/۲۱
** موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

به مناسبت فرا رسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با عفو یا تخفیف مجازات سه هزار و ۸۴۰ نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. آیت‌الله رئیسی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که از سوی کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضائیه واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد و این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای قرار گرفت.

** اروپا باید به تعهداتش برگردد، یکی از طرف‌های نقض ما در برجام خود اروپاست

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی:
ـ از اول ملاقاتی برای رئیس مجلس با پوتین طراحی نشده بود. پوتین پروتکل‌های خودش را برای ملاقات با مقامات خارجی دارد. البته اگر موضوع کرونا و پروتکل‌های مربوط به آن نبود، محتمل بود حتی این سفر مثل برخی ملاقات‌های دیگر انجام شود.
ـ اگر آمریکا از مواضعش کوتاه نیاید و تحریم‌ها را لغو نکند، پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کنیم.
ـ ما جلوی عاقل شدن آمریکا را نخواهیم گرفت و استقبال می‌کنیم که آمریکا به مسیر گردنکشی که دولت قبلی آمریکا دچار آن بود، خاتمه دهد. اگر کلیه تعهداتشان را انجام دهند ما نیز بلافاصله مسیر بازگشت را به همه تعهدات پی می‌گیریم.
ـ برجام نیاز به میانجیگر ندارد.
ـ اروپا باید به تعهداتش برگردد. یکی از طرف‌های نقض ما در برجام خود اروپاست.
ـ اروپا و دولت فعلی آمریکا دو راه دارند یا باید از گذشته به صورت جدی فاصله بگیرند و نشان دهند طرف قابل اعتمادی در برجام است، یا اینکه می‌خواهند ادامه مسیر گذشته را بدهند که پاسخ ما در بالاترین سطح توسط مقام معظم رهبری بیان شد.
ـ بیش از حد لازم کندی در طرف کره‌ای دیدیم. امیدواریم هم برای تأدیه کل بدهی و هم تأدیه بدهی ما به سازمان ملل دولت کره به صورت موثر عمل کند.

** آیت‌الله ضیاءآبادی دعوت حق را لبیک گفت

آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم و از علمای اخلاق بر اثر بیماری کرونا دعوت حق را لبیک گفت. آیت‌الله ضیاءآبادی اخیراً به بیماری کرونا مبتلا و مدتی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) بستری بود. ایشان از شاگردان امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی بود. وی از سال ۱۳۴۰ تاکنون استاد حوزه علمیه تهران و جلسات تفسیر و اخلاق وی در مسجد علی‌بن‌الحسین(ع) دربند برگزار می‌شد.

* شرق ۹۹/۱۱/۲۱
** بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل

دولت ایالات متحده آمریکا به‌عنوان عضو ناظر به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بازگشت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، سال ۲۰۱۸ در اعتراض به آنچه تمرکز نامناسب شورای حقوق بشر سازمان ملل بر اسرائیل نامید، عضویت آمریکا در این شورا را لغو کرد. تصمیم دولت بایدن احتمالا با انتقاد نمایندگان محافظه‌کار کنگره آمریکا و گروه‌های طرفدار اسرائیل مواجه شود. یکی از مقامات دولت جو بایدن، ‌رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا که نخواسته است نامش فاش شود، گفته که به باور دولت جدید آمریکا بهترین راه برای اجرای اصلاحات در این شورا حضور و عضویت در آن است.

* ایران ۹۹/۱۱/۲۱
** راهپیمایی نمادین خودرویی و موتوری در ۲۲ بهمن

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نشست خبری اعلام برنامه‌های ۲۲ بهمن امسال، اعلام کرد که به دلیل شرایط کرونایی، امسال به جای راهپیمایی هر ساله، مسیرهایی برای حرکت خودرو، موتور و دوچرخه در نظر گرفته شده است. لطفی درباره‌ سخنرانی در مراسم ۲۲ بهمن تهران هم گفت: نامه‌ای به رئیس جمهوری محترم نوشتیم و از ایشان دعوت کردیم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برای سخنرانی مراسم ۲۲ بهمن در میدان آزادی حضور داشته باشند اما اگر دعوت را نپذیرند مسأله دیگری است.

** در دولت تدبیر و امید گاز رسانی به روستاها بیش از کل‌ تاریخ ایران بوده است

رئیس جمهوری در هشتمین روز از دهه مبارک فجر دستور بهره‌برداری رسمی از ۱۴۲ هزار طرح‌ اشتغال روستایی و عشایری و طرح‌های ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با اعتبار ۱۷هزار میلیارد تومان صادر کرد. با افتتاح این طرح‌ها برای ۲۶۳هزار نفر در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، منابع طبیعی، گردشگری و بوم‌گردی، اشتغال ایجاد می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در مراسم افتتاح این طرح‌ها با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید گاز رسانی به روستاها بیش از کل تاریخ ایران بوده است، اظهارداشت: تا پیش از دولت یازدهم به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود که این رقم اکنون به ۳۲ هزار روستا رسیده است.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۱۱/۲۱
** آمریکاست که باید به برجام برگردد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه تلویزیونی:
ـ در مورد برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم، برجام با توجه به عدم موافقت جمهوری اسلامی ایران در مورد سایر موضوعات نهایی شده و مذاکره مجددی در این ارتباط نخواهیم داشت. به برجام چیزی اضافه و کم نخواهد شد.
ـ طرفی که برجام را نقض کرده، از آن خارج شده و به تعهدات عمل نکرده آمریکا و اروپایی‌ها بوده‌اند و بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب آن کسی که در موضوع برجام طلب کار است؛ ما هستیم.
ـ اروپایی‌ها در واقع بدهکار مردم ما هستند. اروپایی‌ها نه‌تنها قدرتی در شرکت‌های خودشان ندارند بلکه این شرکت‌ها به حرف آمریکا گوش می‌دهند.
ـ رهبر انقلاب موضع ایران را صریح مشخص کردند. حتما توپ برجام در زمین ما نیست. بایدن باید درباره برجام تصمیم بگیرد.
ـ باید آمریکایی‌ها نشان دهند که تجربه ترامپ تکرار نشود و این، پیش شرط نیست، موضوع گفتگو است. خسارات ایران باید معلوم شود. باید تضمین شود که تکرار نشود، اما گام اول، اجرای تعهدات است.
ـ قرار نیست مذاکره جدیدی در باره برجام داشته باشیم که سعودی‌ها در آن باشند یا نباشند.
ـ ما اگر در منطقه بخواهیم با عربستان مذاکره کنیم شما (فرانسه و غرب) جایی ندارید.

** واکنش روسیه به اظهارات بایدن درباره لغو تحریم‌های ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره لغو تحریم‌های ایران، گفت که ایران و آمریکا باید اقدامات مربوط به احیای برجام را همگام سازی کنند. میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش نوشت: این همان چیزی است که از آن می‌ترسیدیم. هم آمریکا و هم ایران مایل به احیای اجرای کامل برجام (توافق هسته‌ای) هستند اما درگیر مشاجره بی‌ثمر چه کسی قدم اول را بردارد شده‌اند که نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت. اولیانوف ادامه داد: واضح است که تنها راه رو به جلو، همگام سازی اقدامات مربوطه است.

* وطن امروز ۹۹/۱۱/۲۱
** پیگیری ‌ترور شهید سلیمانی و ابومهدی از برنامه‌های مهم سفر به عراق است

رئیس‌ قوه قضائیه در نشست خبری قبل از عزیمت به کشور عراق با اشاره به برنامه‌ریزی برای انجام دیدار‌های مردمی، ادامه داد: ایران با کشور دوست و همسایه عراق، مناسباتی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و شاید در بین تمام کشور‌ها ارتباط فرهنگی‌ای که با عراق داریم با کمتر کشوری داشته باشیم. آیت‌الله رئیسی مساله زندانیان عراقی و ایرانی را به عنوان یکی از محورهای این سفر مورد توجه قرار داد. رئیس قوه ‌قضائیه پیگیری پرونده ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان را که به وسیله آمریکا صورت گرفت، به عنوان یکی از محور‌های مهم این نشست مورد اشاره قرار داد و گفت: دستگاه قضایی عراق این موضوع را دنبال و حکم جلب ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا را صادر کرده است که این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد.

** یک کاروان لجستیک آمریکا در سامرا هدف قرار گرفت

یک کاروان لجستیک ارتش آمریکا در «سامرا» مورد هدف قرار گرفت. این سومین انفجار در مسیر کاروان‌های نظامیان آمریکایی در عراق از آغاز هفته جاری است. گروه‌های عراقی پیش از این اعلام کرده بودند مهلت ارائه‌شده به دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی به پایان رسیده است.

* جوان ۹۹/۱۱/۲۱
** رئیس مجلس پیام رهبر معظم انقلاب را به نماینده ویژه پوتین تحویل داد

در جریان سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه که به دعوت رسمی رئیس دومای این کشور صورت گرفته است، دکتر محمدباقر قالیباف پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به ولادیمیر پوتین را به ویچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه تقدیم کرد. قالیباف در دیدار همتای روسی خود با یادآوری روابط ایران و روسیه تأکید کرد: «همانگونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است. » او با اشاره به مداخلات امریکا در منطقه از جمله در تحولات عراق و سوریه تأکید کرد: «نقشه‌های بلند مدت امریکا به جز ضرر و زیان برای منطقه و به ویژه برای ایران و روسیه اثری ندارد. »

** انقلاب اسلامی موجب فرسایش قدرت امریکا شد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم الحاق ۳۴۰ شناور رزمی به نیروی دریایی اظهار داشت: ما از تحریم و پیامد‌های آن عبور کرده‌ایم و معماران آن را شکست داده‌ایم. سردار سلامی تصریح کرد: در تمام فراز‌های سخت، ملت عزیز ایران و سایر ملت‌های همراه ایران اسلامی درخشیدند و در هیچ صحنه‌ای عقب ننشستند و تسلیم نشدند. تا امروز که ۴۲ سال از این انقلاب ناب می‌گذرد، جلال و جبروت شیطانی دشمنان در هم شکسته شده است. امریکا دیگر چهره یک قدرت فاتح جهانی را ندارد و قادر نیست در هر نقطه دلخواه، سیاست‌های خود را پیش ببرد. قوای پیشران او توسط انقلاب اسلامی چه در ایران و یا سایر بلاد اسلامی فرسوده شده است.

** استراتژی فشار هوشمند مانند فشار حداکثری شکست می‌خورد

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه بایدن تلاش دارد فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند تبدیل کند، گفت: سیاست فشار هوشمند بایدن نیز با راهبرد مقاومت فعال مقام معظم رهبری شکست خواهد خورد. سردار جلالی در نشست «انقلاب اسلامی و عبور از تهدیدها» افزود: آنچه سبب شد دسیسه و توطئه دشمنان علیرغم همه زحمات و هزینه‌هایی که برای کشور داشت راه به جایی نبرد و تاب‌آوری ملت ایران را به جهانیان نمایش بگذارد استراتژی «مقاومت فعال» بود که مقام معظم رهبری نقشه راه آن را برای ما ترسیم و ابلاغ کردند.

* آفتاب یزد ۹۹/۱۱/۲۱
** صدای اسراییل در تهدید ایران، بلند اما در عمل ناتوان است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: صدای اسراییل در تهدید ایران بلند است اما در عمل جرات و توان انجام هیچ کاری را ندارد. سرتیپ حاتمی افزود: اسراییل مانند حیوانی است که دهان بزرگ و گشادی دارد، داد می‌زند و تهدید می‌کند اما جثه و توان ناچیزی داشته و قدرت عملی کردن تهدیدات خود علیه ایران را ندارد. وی با بیان اینکه قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در اوج خود قرار دارد، افزود: اقتدار دفاعی ایران تا حدی است که دشمن امروز جرات تقابل نظامی با ایران را نداشته و علیه ما فقط لفاظی می‌کند و قادر به هیچ گونه اقدام عملی نیست.

** عزم ایران برای انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای

«مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل در امور یمن در ادامه سفر به تهران با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات، موضوعات و تحولات جاری در منطقه خلیج فارس از جمله موضوع یمن مورد بحث و تبادل‌نظر دو طرف قرار گرفت. عراقچی در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران همواره معتقد بود یمن راه‌حل نظامی ندارد و راه خروج از بحران کنونی، توقف جنگ، رفع محاصره و انجام گفت‌وگوهای سیاسی است. وی عزم جمهوری اسلامی ایران را برای انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای به منظور برقراری صلح، ثبات و توسعه منطقه مورد تاکید قرار داد.

* خراسان ۹۹/۱۱/۲۱
** لایحه جامع قانون آب کشور تدوین شد

وزیر نیرو از تدوین لایحه جامع قانون آب کشور توسط وزارت نیرو خبر داد. اردکانیان ساختار مدیریت آب کشور را دارای مشکلاتی عمیق و دیرینه دانست و بر همین اساس از تدوین لایحه جامع قانون آب کشور توسط این وزارتخانه خبرداد و از همه بخش های مرتبط از جمله فعالان زیست محیطی و منابع طبیعی و سایر بخش‌ها خواست تا در تدوین بهتر این لایحه و تبدیل آن به قانون به وزارت نیرو کمک کنند.

* رسالت ۹۹/۱۱/۲۱
** ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد!

سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی به دولت جو بایدن توصیه کرد، توافقی با ایران را در پیش گیرد که در آن این کشور غنی‌سازی اورانیوم نداشته باشد. لیندسی گراهام به رئیس‌جمهور این کشور توصیه کرد، تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر نداده است، تحریم‌ها را باقی نگه دارد.

** ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه ایرانی در سراسر دنیا

مدیرعامل شرکت گروه مپنا از ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی ایرانی در کشور‌های مختلف دنیا خبر داد. علی‌آبادی با اشاره به شرایط خوب مپنا در خصوص صادرات خدمات فنی مهندسی به دیگر کشور‌ها افزود: درحالی‌که دشمنان انتظار داشتند چراغ این مملکت را خاموش کنند، ما نه‌تنها چراغ کشور خود بلکه با صادرات خدمات فنی و مهندسی، چراغ کشور‌های همسایه را نیز روشن کردیم.

* مردم سالاری ۹۹/۱۱/۲۱
** توضیح مقام آمریکایی درباره مصاحبه بایدن علیه ایران

یک مقام آمریکایی تصریح کرد که منظور بایدن از متوقف شدن غنی‌سازی اورانیوم ایران در واقع «پایان دادن به غنی‌سازی فراتر از محدودیت‌های برجام» بوده است. این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود درباره مصاحبه اخیر بایدن بیان کرد: آنها باید به غنی‌سازی فراتر از محدودیت‌های برجام پایان دهند، چیزی در موضع آمریکا تغییر نکرده است. آمریکا می‌خواهد که ایران به پایبندی به تعهدات برجامی خود بازگردد و اگر این کار را انجام دهد، آمریکا نیز همین کار را انجام خواهد داد.

** مساله هسته‌ای بهانه دشمنان برای اقدام علیه ایران است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مساله هسته‌ای بهانه دشمنان برای اقدام علیه ایران است، موضوع اصلی استقلال و اقتدار ماست که دشمن در پی ضربه به آنهاست. صالحی در نشست شورای اداری استان قزوین افزود: دشمن باید این پنبه را از گوش خود بیرون دربیاورد که بتواند ایران را بار دیگر در خدمت اهداف و اوامر خود قرار دهد. وی افزود: دشمن با شیوه حکمرانی در کشور ما مشکل دارد که علت آن استقلال ملت ماست. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران یک زمانی غلام حلقه به گوش مستکبران بود اما انقلاب اسلامی این وضعیت را تغییر داد.

* آرمان ملی ۹۹/۱۱/۲۱
** سفر پاپ به عراق قطعی شد

سایت رسمی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برنامه سفر وی به عراق را منتشر کرد. برنامه سفر پاپ فرانسیس به شرح ذیل است: پاپ روز جمعه ۵ مارس وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد خواهد شد و «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در سالن تشریفات فرودگاه از وی استقبال خواهد کرد. پاپ فرانسیس پس از آن با مقامات بلندپایه عراقی، اسقف‌ها و بزرگان کلیسای سریانی کاتولیک (سید النجاه) بغداد دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. در ادامه برنامه سفر پاپ آمده است که وی در روز شنبه با آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار خواهد کرد.

* قدس ۹۹/۱۱/۲۱
** سپاه امنیت تنگه هرمز را به خوبی برقرار کرده است

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم الحاق ۳۴۰ شناور رزمی به نیروی دریایی با بیان اینکه نیروی دریایی سپاه توانسته است مسئولیت امنیت منطقه به ویژه در تنگه هرمز را به خوبی اجرا کند، درباره اتکای نیروی دریایی سپاه به شناورهای رزمی تندرو عنوان کرد: شناور تندرو با ویژگی‌هایی مانند چابکی، قدرت مانور و آتش بالا که نیروی دریایی برای آن فراهم کرده، رادارگریزی تا حد ممکن و بسیاری ویژگی‌های دیگر، نقش بی‌بدیلی در صحنه نبرد در دریا بر عهده می‌گیرد.

* اعتماد ۹۹/۱۱/۲۱
** درخواست نروژ از ایران

وزارت امور خارجه نروژ در صفحه توییترش گزارشی از گفت‌وگوی وزرای امور خارجه ایران و نروژ ارایه داد. صفحه توییتر وزارت امور خارجه نروژ در پیامی از گفت‌وگوی ماری اریکسن سوریده، وزیر امور خارجه این کشور با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد و نوشت: مذاکرات خوبی با ظریف وزیر امور خارجه ظریف انجام شد. ما از گفت‌وگو با ایران در زمینه مسائل دوجانبه و منطقه‌ای قدردانی می‌کنیم. وزارت امور خارجه نروژ در ادامه نوشت: از ایران خواسته شد به پایبندی کامل به برجام(توافق هسته ای) بازگردد.

** برگزاری رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند

سفیر روسیه در تهران به برگزاری رزمایش سه‌جانبه دریایی ایران، چین و روسیه در هفته‌های آتی اشاره کرد. «لوان جاگاریان» گفت: روسیه، ایران و چین در اواسط فوریه (اواخربهمن) یک رزمایش در اقیانوس هند برگزار می‌کنند. به گفته این دیپلمات روس، در این رزمایش، عملیات جست‌وجو و نجات و تامین امنیت تردد دریایی تمرین می‌شود.

** تعرفه‌های انتخابات در حال چاپ است

معاون سیاسی وزیر کشور درباره آخرین اخبار مربوط به برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، گفت: «کارهای مقدماتی برای شروع انتخابات اعم از آموزش به فرمانداران، بخشداران و تمام متولیان مجری انتخابات در دستور کار است. » جمال عرف ادامه داد: «تعرفه‌های انتخابات در حال چاپ است و احتمالا چاپ تعرفه انتخابات شوراها طی روزهای آینده تمام خواهد شد. در گام بعدی، وارد فرآیند چاپ تعرفه‌های ریاست‌جمهوری و پس از آن دو میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری که در ۴ حوزه و مجلس شورای اسلامی که در ۶ حوزه برگزار می‌شود، خواهیم شد.»

* اطلاعات ۹۹/۱۱/۲۱
** انقلاب اسلامی، ایران را به الگوی مقاومت برای سایر کشورها تبدیل کرد

نایب رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان در سخنانی اعلام کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) ایران را به الگوی مقاومت در برابر استکبار جهانی برای سایر کشورها تبدیل کرد و این نهضت باعث بیداری ملت‌های منطقه به ویژه ملل اسلامی شد. «لیاقت بلوچ» اظهار داشت: رویکرد تهاجمی و خصمانه استکبار جهانی و در صدر آن آمریکا علیه ایران و انقلاب اسلامی امر طبیعی است زیرا آنان به دنبال تسلط و زورگویی هستند، اما ایران توانست این خیال پردازی‌های قدرت‌های سلطه گر را برای همیشه از بین ببرد.

* شهروند ۹۹/۱۱/۲۱
** تولید واکسن روسی کرونا در ایران

رئیس سازمان غذا و دارو که به مسکو سفر کرده، از مذاکرات نهایی با شرکت گامالیای روسیه برای تولید واکسن ضد کرونای اسپوتنیک‌ در داخل ایران خبر داده است. شانه‌ساز گفت: «در این سفر برای تولید مشترک واکسن روسی در ایران مذاکرات نهایی را انجام خواهیم داد.» مهم‌ترین برنامه هیأت وزارت بهداشت ایران مذاکرات با مقام‌های روس از جمله وزیر بهداشت این کشور و امضای سند تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران با مرکز گامالیای وزارت بهداشت اعلام شده است.

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
**لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نسل جوان

رسا/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی امام جمعه و آیت‌الله موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه استان همدان و ائمه جمعه این استان، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر بر اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب برای آشنایی جوانان و نوجوانان تأکید کرد و گفت: اهمیت این مسأله زمانی بیشتر می‌شود که همگان بدانند تمدن اسلامی از اسلام برخاسته و سپس به سایر مراکز دنیا نشر پیدا کرده است. وی تبیین دستاوردهای انقلاب را تأکید بر عظمت عمل امام راحل در راه اندازی انقلاب بزرگ برای شکستن هیمنه غرب در به سکولار کشیدن تمدن اسلامی و زیر سلطه قرار دادن جهان اسلام و زور گویی به مسلمانان دانست و عنوان کرد: بدبختی ما زمانی افزایش پیدا می‌کند که کسانی که در رأس امور قرار می‌گیرند در دانشگاه‌ها و مراکز علمی غرب تربیت می‌شوند و در همین دانشگاه‌ها نسبت به مبانی دینی و الهی بدبین می‌شوند.

**حوزه باید اتاق فکر انقلاب و صف محکمی در مقابل ضد انقلاب باشد

حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در آستانه ۲۲بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ابتدای درس خارج فقه خود پیرامون حوزه انقلابی با اشاره به آیه«قُلْ‌ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ‌ بِوَاحِدَهٍ أَنْ‌ تَقُومُوا لِلَّهِ‌ مَثْنَی‌ وَفُرَادَی‌ ثُمَ‌ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُمْ‌ مِنْ‌ جِنَّهٍ» گفت: یکی از این قیام‌های الهی، انقلاب اسلامی مبارکی است که بحمدالله ما در دوران عمر خود موفق به درک آن شدیم. واقعاً این را از عنایات خاص خدا به خودمان بدانیم که زمان عمر ما زمان انقلاب است، حالا اگر ما قبل از این انقلاب بودیم و از دنیا رفته بودیم چه می‌شد؟ عضو جامعه مدرسین در ادامه اظهارکرد: این انقلاب تجلی خاصی از خدای تبارک و تعالی بر این ملت و کشور و حوزه‌های علمیه است. لذا حوزه باید برای همیشه اتاق فکر انقلاب باشد، نباید در یک گوشه‌ای از قم یا تهران عده‌ای خود را مالک و صاحب انقلاب بدانند. همه مردم صاحب انقلابند، همه حوزه صاحب انقلاب است، هیچ کس ـ حتی روحانیت ـ حق ندارد که فقط خودش را صاحب انقلاب بداند.

**۵ روز قبل از ترور شهید فخری‌زاده هشدار داده بودیم

تسنیم/ وزیر اطلاعات دیشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما طی سخنانی اظهار داشت: وزارت اطلاعات فقط ۵ روز قبل از ترور شهید فخری‌زاده گفت که در این نقطه می‌خواهند ایشان را ترور کنند؛ فقط زمان را نمی‌دانستیم. آن نفری که کار تدارکات را انجام داده بود در نیرو‌های مسلح بود و ما در این حوزه نمی‌توانیم کار اطلاعاتی کنیم. حجت‌الاسلام علوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انقلاب اسلامی ایران در این ۴۲ سال الحمدلله بر توطئه‌های دشمنان پیروزی‌های پیاپی داشته و به طرح‌های ناامنی‌سازی آن‌ها ضربه وارد کرده و علیرغم اینکه در مقاطعی خود را آماده کردند تا امنیت ایران را مخدوش کنند، کشور به لطف خدا و همت سربازان امام عصر(عج) و دستگاه‌هایی که در امنیت کشور اثرگذار هستند، از این عرصه‌های پر خطر عبور کرده و جمهوری اسلامی ایران در یکی از مقاطع پر امنیت خود به سر می‌برد، علیرغم اینکه دشمنان می‌کوشند به امنیت ما آسیب بزنند.

** نگرانی نتانیاهو از پیام رهبر معظم انقلاب به پوتین

تسنیم/ همزمان با سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو و ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور روسیه که تقدیم رئیس مجلس دوما و نماینده پوتین شد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور روسیه به صورت تلفنی گفتگو کرد. یک مقام آگاه در مسکو محتوای این گفتگو را متاثر از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی و ابلاغ پیام رهبر انقلاب دانسته و گفته است در این گفتگو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستار حمایت روسیه از اسرائیل در سوریه شده است. ابراز نگرانی نتانیاهو از ارتقای روابط راهبردی دوجانبه ایران و روسیه از دیگر موضوعات این گفتگوی تلفنی بوده است.

**ترامپ باید در محکمه استیضاح، محکوم شود

فارس/ سناتور «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا بامداد سه‌شنبه از توافق دو حزبی بر سر عادلانه بودن ساختار محکمه استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین این کشور خبر داد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شومر طی سخنرانی در جلسه سنا گفت: «همه طرف‌ها بر سر ساختاری توافق کردند که دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور سابق (ترامپ)، عادلانه و صادقانه باشد. ساختاری که درباره آن توافق شد، کاملا منصفانه است. شومر با تاکید بر لزوم محکوم شدن ترامپ در محکمه استیضاح، گفت: «قوانین مورد توافق، اجازه می‌دهد که این محکمه، حقیقت و پاسخگویی درباره حمله شرورانه به کنگره در ششم ژانویه را ارائه کند».

**وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، دولت و مردم لبنان را تهدید کرد

فارس/ در ادامه تهدیدهای پوشالی و اتهام‌زنی‌های نخ‌نما شده مقامات تل‌آویو به محور مقاومت، «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم ایران و لبنان را تهدید کرد. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، گانتز طی سخنرانی در مراسم سالگرد برخورد دو بالگرد نظامی اسرائیلی به هم در سال ۱۹۹۷ در جنوب لبنان و کشته شدن تمام ۷۳ سرنشین آنها، مدعی شد که تل‌آویو مانع حضور نظامی ایران در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی می‌شود. وی همچنین با تهدید غیرمستقیم جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان، مدعی شد اسرائیل هر کاری بتواند برای جلوگیری از تبدیل شدن لبنان به یک «دولت تروریستی» انجام می‌دهد.

**گام‌های کوچک متقابل، بازی جدید دولت بایدن بر سر برجام

فارس/ در حالی که مقام‌های رسمی دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» هرگونه بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای را منوط به پیشقدم شدن ایران در پایبندی مجدد به تعهدات برجامی می‌دانند اما برخی منابع از طرح جدید واشنگتن در خصوص این خبر می‌دهند. خبرگزاری «رویترز» به نقل از سه منبع مطلع نوشت: «ایالات متحده در حال بررسی گستره‌ای از ایده‌ها درباره چگونگی احیای توافق هسته‌ای ایران است که شامل گزینه‌ای نیز می‌شود که در آن دو طرف گام‌های کوچکی، نه به میزان پایبندی کامل، برخواهند داشت تا مقداری زمان کسب کنند. «رویترز درباره این طرح جدید آمریکا درباره برجام توضیح داد که این «رویکرد محتاطانه» می‌تواند وخیم‌تر شدن روابط آمریکا و ایران را آهسته کند و همچنین تداوم اجرا نشدن برخی محدودیت‌های هسته‌ای توسط تهران را نیز متوقف نماید. بر اساس این گزارش، گزینه مذکور می‌تواند واشنگتن را قادر سازد که به تهران اجازه دهد از منافع اقتصادی بهره‌مند شود اما نه به میزان لغو کامل تحریم‌ها.

**تکرار زیاده‌خواهی آمریکا درباره برجام بلینکن: مسئله موشکی را مطرح می‌کنیم

فارس/ وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار زیاده‌خواهی درخصوص گنجانده شدن مسائل دیگر در برجام، مدعی شد تهران ابتدا باید به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد تا واشنگتن نیز همین کار را انجام دهد. بلینکن اظهار داشت: «اگر ایران به توافق هسته‌ای پایبند شود، آنگاه ما با متحدانمان برای توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر همکاری می‌کنیم. ما همچنین مسئله موشک‌های ایران و رفتار ثبات‌زدای تهران در منطقه را مطرح خواهیم کرد.»

**درک مقامات عربستان از بی‌فایده بودن جنگ در یمن مهم است

ایرنا/ رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه نماینده سازمان ملل در امور یمن در حال وضعیت‌سنجی منطقه است، گفت: ادراک مقامات عربستان و امارات درباره بی‌فایده بودن جنگ در یمن مهم است. ‌آنها باید بدانند که این جنگ اتلاف سرمایه است و باید در فضای جدید دست از کشتار در یمن بردارند. سیدکمال خرازی با اشاره به حضور مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن در تهران و گفت‌وگوهای وی با مقامات ایران گفت: گریفیتس احساس می‌کند شرایط جدیدی ایجاد شده و می‌تواند وظیفه خود را به عنوان نماینده سازمان ملل در امور یمن ایفا کند. رییس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به جنگ یمن گفت: بی‌فایده بودن این جنگ بعد از ۶ سال برهمه ثابت شده و سعودی‌ها به این نتیجه رسیدند که این بحران راه حل نظامی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *