خبرروز ۱۳۹۹/۱۱/۱۹

آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد:نقش تعیین کننده آیت الله یزدی در صیانت از حریم مرجعیت و مقابله با نفوذ

آیت الله العظمی سبحانی:عمل به سیره حضرت زهرا(س) کمال را در وجود انسان شکوفا می‌کند

آیت الله اراکی:فقه تخصصی، فقه مسائل مستحدثه و فقه نظام مورد نیاز فقه امروز است

وزیر دفاع:ماهواره‌بر ذوالجناح قدرت علمی ایران را به اثبات رساند

پایگاه تحلیلی «بلومبرگ»:بایدن تحریم‌ها را لغو نمی‌کند

 
جام جم ۹۹/۱۱/۱۹
**تعیین اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری

سخنگوی شورای نگهبان از انتخاب اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خبر داد. عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در جلسه چهارشنبه هفته گذشته اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری انتخاب شده و مراتب به وزارت کشور اعلام گردید. بر اساس این مطلب، اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری عبارت‌اند از: آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله احمد خاتمی، سیامک ره‌پیک، محمدحسن صادقی‌مقدم، غلامحسین محسنی اژه‌ای، آیت‌الله عباس کعبی و عباسعلی کدخدایی.

*همشهری ۹۹/۱۱/۱۹
**بخشنامه‌ای برای پذیرش مستقیم شکایات مردم

آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به ‌منظور افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» را ابلاغ کرد. با ابلاغ این بخشنامه، امکان ارسال شکایت‌ها به‌صورت خودکار از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی فراهم می‌شود.

*کیهان ۹۹/۱۱/۱۹
**بایدن تحریم‌ها را لغو نمی‌کند

پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» در گزارشی نوشت که دولت بایدن در پی احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها و از جمله پابرجا ماندن تحریم‌های حوزه نفت است. طبق این گزارش، چهار منبع آگاه اعلام کردند که مقام‌های آمریکایی در حال بحث و گفت‌وگو درباره موضوعاتی چون حمایت از صندوق بین‌المللی پول برای اعطای وام به تهران برای مقابله با ویروس کرونا و همچنین تسهیل تحریم‌هایی هستند که در مسیر کمک‌های جامعه جهانی به ایران برای مقابله با کرونا مانع ایجاد کرده است. طبق گفته این منابع آگاه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا احتمالاً با امضای یک فرمان اجرایی، تصمیم «دونالد ‌ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام را لغو کند. با این‌حال، منابع آگاه اعلام کردند که صدور معافیت‌های تحریمی ‌که اجازه فروش نفت ایران در بازارهای بین‌المللی را بدهد، در حال حاضر تحت بررسی‌های جدی قرار ندارد.

**تمام املاک غصب‌شده توسط پهلوی را به مردم باز می‌گردانیم

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: هیچ دیکتاتوری مثل پهلوی برای غصب املاک جنایت نکرد. فتاح با‌ اشاره به بازگرداندن بیش از ۱۰۰هزار سند از اسناد مصادره شده مردم توسط خاندان پهلوی به مالکان اصلی‌اش گفت: در اسناد ثبتی املاک رضاخان، ۴۴ هزار روستا و قصبه به‌صورت شش‌دانگ به نام خاندان پهلوی زده شده بود و امروز این املاک با دستور مقام معظم رهبری از سوی بنیاد مستضعفان به مالکان اصلی‌اش بازگردانده شده است. وی گفت: ما تا واگذار شدن آخرین سند به مالکان اصلی این املاک، این مسیر را ادامه می‌دهیم و تصور می‌کنیم بخش عمده این املاک تا پایان ۱۴۰۰ به مردم واگذار می‌شود. به گفته وی تا امروز ۱۱ هزار پرونده توسط بنیاد مستضعفان به قوه قضائیه ارسال شده است و بنیاد مستضعفان پیگیر احقاق حقوق این املاک است.

**مجلس یازدهم طرح شفافیت را به نتیجه خواهد رساند

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت که طرح شفافیت به‌رغم ۱۵۳رای موافق اما چون به دو-سوم آرا نیاز داشت ۳رای تا تصویب کم آورد اما ساز و کاری در آیین نامه هست تا دوباره این طرح به صحن بازگردد. «محمدحسین فرهنگی» با بیان اینکه کسر سه نفر و عدم رأی آوری این طرح به معنی خارج شدن آن از دستور کار نیست و آیین نامه راهکارهایی پیش‌بینی کرده که از آن استفاده می‌شود، افزود: برخی نگرانی‌های نمایندگان هم در بررسی رفع می‌شود و تلاش می‌کنیم که موضوع شفافیت حتما به نتیجه برسد.

*شرق ۹۹/۱۱/۱۹
**درخواست برجامی ۴۱ مقام پیشین آمریکایی

۴۱ نفر از مقامات نظامی، امنیتی و دیپلمات‌های پیشین آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، از او خواستند تا مجددا به توافق هسته‌ای با ایران بپیوندد؛ چرا‌که عدم بازگشت به توافق می‌تواند به معنی یک جنگ جدید پرهزینه باشد. آنها در نامه خود آورده‌اند: «ما به‌طور قوی از بازگرداندن محدودیت‌های هسته‌ای برای ایران از‌طریق بازگشت فوری تهران و واشنگتن به توافق به‌عنوان نقطه شروع مذاکرات بیشتر برای رسیدگی به سایر نگرانی‌ها در خصوص ایران حمایت می‌کنیم».

**بازداشت ۱۱ ایرانی در مرزهای امریکا

اداره گمرک و مرزبانی ایالات متحده اعلام کرد که گروهی متشکل از ۱۱ ایرانی را که اوایل هفته جاری به‌صورت غیرقانونی از مرز مکزیک به ایالت آریزونای امریکا وارد شده بودند، بازداشت کرده است. طبق بیانیه مطبوعاتی این سازمان، تعداد ایرانیان بازداشت‌شده در سال‌جاری، بالاترین میزان طی دو سال اخیر بوده است.در سال ۲۰۲۰ میلادی مأموران مرزبانی امریکا ۸ ایرانی را بازداشت کرده بودند، این در حالی است که شمار دستگیرشدگان ایرانی در سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون به ۱۴ تن رسیده است.

*ایران ۹۹/۱۱/۱۹
**واکسیناسیون براساس اولویت‌های تعیین شده همین هفته آغاز می‌شود

رئیس جمهوری دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که با ورود اولین محموله واکسن، همه دستگاه‌ها خودشان را برای واکسیناسیون عمومی آماده کردند و واکسیناسیون از همین هفته، مصادف با دهه مبارک فجر و جشن ملی ملت ایران با اولویت کادر درمان آغاز می‌شود. حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: همه دستگاه‌ها برای پیشبرد طرح واکسیناسیون در کشور آماده‌اند و در این چارچوب، کادر درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، در اولویت دریافت واکسن هستند. وی افزود: با ورود بخش‌های دیگری از واکسن‌های خریداری شده، تا قبل از عید به‌طور قابل ملاحظه‌ای در کشور واکسیناسیون انجام می‌گیرد.

**ادعای جدید درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از سه دیپلمات که ادعا می‌کنند از نتیجه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دو سایت در ایران مطلع شده‌اند، آورده است که بازرسان آژانس به‌تازگی شواهدی به‌دست آورده‌اند که نشان دهنده وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران است. این روزنامه امریکایی در گزارش ادعایی خود به‌نقل از این دیپلمات‌ها آورده است که نمونه‌های گردآوری شده در پاییز گذشته از دو سایت در ایران حاوی فلز رادیواکتیو بوده است که می‌تواند نشان دهد ایران فعالیت‌هایی در زمینه تسلیحات هسته‌ای داشته است. این منابع آگاه گفته‌اند که به‌طور دقیق از ماهیت یافته‌های جدید بازرسان آژانس مطلع نیستند.

**دیدار قالیباف با پوتین لغو شد

نماینده تهران در مجلس گفت که محمدباقر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته و به همین دلیل پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری، نماینده ویژه معرفی کرده است. مجتبی توانگر در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: دیدار با رئیس جمهوری روسیه در دستور کار و در حال برنامه‌ریزی بوده است اما دیدار با پوتین در روسیه پروتکل ویژه‌ای دارد که دکتر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته است و به همین جهت پیام مهمی که رئیس مجلس در این سفر حامل آن هستند در دیدار با نماینده معرفی شده از سوی پوتین طرح خواهد شد.

*جمهوری اسلامی ۹۹/۱۱/۱۹
**ماهواره‌بر ذوالجناح قدرت علمی ایران را به اثبات رساند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ماهواره بر “ذوالجناح” نمونه بارز تلاش جوانان دانشمند ایران اسلامی بود که با سوخت ترکیبی توانست قدرت علمی جمهوری اسلامی ایران را به اثبات برساند. سرتیپ حاتمی در دیدار با دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی شبه قاره هند و جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم هند با تجلیل از دانشجویان جوان علاقمند به علم و دانش ایرانی تصریح کرد: جوانان برومند ایرانی ثابت کردند در به دست آوردن علم و دانش و فناوری و کسب قله‌های پیشرفت از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند و همواره پیشرو و پیشگام بوده‌اند.

**استقبال ایران از تصمیم بایدن برای توقف حمایت از ائتلاف عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر مسئولین آمریکایی در خصوص یمن اظهارداشت: توقف حمایت و عدم فروش سلاح به ائتلاف عربستان در صورتی که یک مانور سیاسی نباشد می‌تواند گامی در جهت تصحیح اشتباهات گذشته باشد. خطیب‌زاده افزود: این موضوع مشکل یمن را به تنهایی حل نمی‌کند و درادامه باید محاصره هوایی، دریایی و زمینی که بواسطه آن هزاران نفر از مردم آن کشور به دلیل فقر غذایی و دارویی جان باختند، برطرف و حملات نظامی کشورهای متجاوز به رهبری عربستان سعودی به یمن نیز قطع گردد. وی افزود: ایران از هر گونه تلاش جامعه جهانی در جهت حمایت از یمن و قطع حمایت از متجاوز استقبال می‌کند و در جهت حل مشکل همچنان راه حل چهارماده‌ای خود را نافذ می‌داند.

*وطن امروز ۹۹/۱۱/۱۹
**درباره ایران با آمریکا، انگلیس و آلمان رایزنی کردیم

وزیر خارجه فرانسه از انجام «مذاکرات مهم» کشورش با انگلیس، آمریکا و آلمان درباره پرونده هسته‌ای ایران خبر داد. «ژان ایو لودریان» در صفحه توئیتر خود نوشت: پاریس درباره پرونده هسته‌ای ایران با ۳ کشور آمریکا، انگلیس و آلمان «مذاکرات مهمی» انجام داده است. وزیر خارجه فرانسه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را «چالش هسته‌ای و امنیتی» این کشور خواند و گفت: در این باره، مذاکرات مهمی با وزرای خارجه آمریکا، آلمان و انگلیس انجام داده‌ایم. از سوی دیگر، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس درباره نشست خود با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و آمریکا گفت در این نشست درباره اینکه «چگونه یک رویکرد متحد می‌تواند نگرانی‌های مشترک نسبت به ایران را برطرف کند»، بحث شد.

**واکنش سفیر ایران در یمن به اظهارات بایدن

سفیر ایران در یمن به سخنان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا درباره لزوم توقف جنگ در یمن واکنش نشان داد و گفت: درباره سخنان آمریکایی‌ها خوشبین نیستم. حسن ایرلو در توئیتی نوشت: مطمئنا سیاست دولت جدید آمریکا با دولت‌ قبلی فرق دارد و آن تحمیل حضور مستقیم سیاسی و نظامی در یمن است، همان‌گونه که در کشورهای عراق و سوریه روی داد. وی در صفحه توئیتر خود افزود: باید به خدا و مردم یمن که صبر و مقاومت تاریخی داشتند و تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داشت، امیدوار بود.

*جوان ۹۹/۱۱/۱۹
**افزایش قدرت دفاعی ایران در نبرد‌های نامتقارن ارتفاع پست

همزمان با دهه مبارک فجر و با حضور سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح خط تولید انبوه موشک‌های دوش‌پرتاب پیشرفته پدافند هوایی افتتاح شد و کارخانجات تولید سوخت جامد مرکب با هدف تأمین سوخت تمامی موشک‌های حوزه رزم زمینی آغاز به کار کرد. سرلشکر باقری در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه مجموعه ضدهوایی دوش پرتاب از مجموعه سلاح‌های پیشرفته‌ای است که در شرایط گوناگون تاکتیکی برای رزمندگان قابل بهره‌برداری است، از بومی سازی این موشک‌های برد کوتاه خبرداد و گفت: «این موشک‌ها در نسل‌های اولیه از کشورهای خارجی وارد می‌شد اما امروز نسل پیشرفته آن در برد حدود ۵ کیلومتر و در انواع گوناگون برای مقابله با اهداف با سرعت‌های مختلف و در حالت‌های دور شونده و نزدیک شونده توانست در آزمایش‌های سطح پیشرفته با تعداد بسیار بالا تست شود.»

*آفتاب یزد ۹۹/۱۱/۱۹
**گفت‌وگوی بوریس جانسون و مکرون درباره ایران

دفتر نخست‌وزیری انگلیس با انتشار بیانیه‌ای از گفتگوی تلفنی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس خبر داد. در این بیانیه آمده است که دو طرف درباره یک سری موضوعات دوجانبه و بین‌المللی، ازجمله همه‌گیری ویروس کرونا، نشست تغییرات اقلیمی که قرار است سال جاری (میلادی) در انگلیس برگزار شود و همچنین روسیه و ایران تبادل نظر کردند.
 
**منتظر عمل آمریکا هستیم نه حرف

عضو شورای سیاسی انصارالله یمن ضمن استقبال از اعلام رئیس جمهوری جدید آمریکا درباره توقف مشارکت در جنگ یمن، نسبت به توقف کامل این حمایت از سوی واشنگتن ابراز تردید کرد. محمد البخیتی گفت: انصارالله در صورت آمادگی کشورهای عضو ائتلاف عربی، آماده مذاکره است. وی افزود: اگر آمریکا درباره توقف مشارکت واشنگتن در جنگ یمن صادق باشد این به معنای پایان عملی جنگ در یمن است.

*خراسان ۹۹/۱۱/۱۹
**هر ۲ هفته یک‌بار محموله واکسن وارد کشور می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هر دوهفته یک‌بار محموله جدیدی از واکسن کرونا وارد کشور می‌شود. سیما سادات لاری افزود: اولویت تزریق واکسن در وهله اول کادر بهداشت و درمان و در گام بعدی افراد دارای بیماری زمینه‌ای است. برای توزیع واکسن در استان‌ها الگو تعریف می‌شود، اما جزئیات توزیع واکسن روسی مشخص نیست و پس از تدوین پروتکل نحوه توزیع در سراسر کشور اعلام می‌شود.

**وقت آمریکایی ها تنگ است

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری درباره برجام و بحث بازگشت آمریکا به آن گفت: ظرف زمانی من نخستین فرصتی است که بشود این کار را با عزت ملی و حفظ منافع مردم انجام داد. ما تا روز آخری که در این مسئولیت باشیم، وظیفه داریم این کار را دنبال کنیم اما وقت آمریکایی‌ها تنگ است هم به خاطر مصوبه مجلس و هم فضای انتخاباتی که بعد از عید در ایران شکل خواهد گرفت. وی تاکید کرد: الان فرصت بهره‌برداری از شرایط ویژه سیاست خارجی است. مردم ما چهار سال در برابر جنگ اقتصادی مقاومت کردند و دولتی که این جنگ را به راه انداخته کنار رفته و دولتی که به جای آن آمده میراث‌دار یک شرایط بد خارجی و داخلی است. این یک فرصت برای ایران است. وی افزود: فعلا در کشور اجماعی برای مذاکره با آمریکا نیست و بدون اجماع وارد این حوزه شدن از نظر سیاست خارجی هم کار صحیحی نیست، اما بازگشت آمریکا به برجام نیاز به مذاکره ندارد.

*رسالت ۹۹/۱۱/۱۹
**تولید ۸۸.۵ میلیون کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های تجدید‌پذیر کشور

آخرین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد، میزان برق تولید شده از نیروگاه‌های تجدید‌پذیر کشور و بهره‌وری برق طی دی‌ماه سال‌جاری حدود ۸۸.۵ میلیون کیلووات ساعت بوده است. سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در گزارشی آخرین وضعیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در دی‌ماه ۹۹ را منتشر کرده که تولید این میزان از انرژی نشان‌دهنده صرفه‌جویی ۱۹ میلیون لیتری در مصرف آب است. این گزارش می‌افزاید؛ در این مدت تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر صرفه‌جویی معادل ۲۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در بر داشته و توانسته مانع از انتشار ۵۷ هزار تن گاز گلخانه‌ای شود، همچنین استفاده از این نوع انرژی‌ مانع از انتشار آلاینده‌های محلی به میزان ۰.۴ هزار تن شده است.

*مردم سالاری ۹۹/۱۱/۱۹
**آغاز روند انتخاب دبیر کل سازمان ملل

سازمان ملل روند انتخاب دبیرکل آتی این نهاد را آغاز کرد و از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل خواست تا نامزدهایی را برای تصدی این پست معرفی کنند. این روند روز جمعه با نامه مشترکی که به صورت مجازی توسط وولکان بوزکر، رئیس مجمع ملی سازمان ملل و باربارا وودوارد، سفیر انگلیس در سازمان ملل و رئیس این ماه شورای امنیت امضا شد، رسما آغاز گردید.

**وعده انتخاباتی نتانیاهو

نخست وزیر رژیم صهیونیستی وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات آتی، اولین وزیر عرب مسلمان را در دولت تعیین خواهد کرد؛ اقدامی که به نظر میرسد بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و برای جلب آرا به خصوص در شرایط فعلی نتانیاهو وکاهش محبوببیت وی است.

*آرمان ملی ۹۹/۱۱/۱۹
**کرمانشاه؛ سومین قطب پتروشیمی

وزیر نفت در آئین آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی اسلام‌آباد غرب که با حضور معاون اول رئیس جمهوری در منطقه ویژه اقتصادی زاگرس برگزار شد، از پروژه GTPP پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به‌عنوان یک طرح مهم یاد کرد گفت: استان کرمانشاه با اجرای طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به سومین قطب پتروشیمی کشور بعد از بوشهر و خوزستان تبدیل خواهد شد. زنگنه افزود: این پتروشیمی از آرزوهای فنی و دیرینه ما بود که اگرچه در روند اجرا در گذشته با مشکلاتی مواجه شد، اما اکنون با دانش فنی ایرانی و با استفاده از ظرفیت‌های صنعتی و پیمانکاری داخل کشور اجرا خواهد شد. به گفته او، این پتروشیمی به‌عنوان یک طرح دانش‌بنیان عظیم، هدیه دولت به مردم در شرایط سخت تحریم و فشارهای اقتصادی است.

*قدس ۹۹/۱۱/۱۹
**خبرهای خوبی درباره روابط ایران و چین در راه است

کشاورززاده سفیر کشورمان در چین در توییتی نوشت: در وبیناری که دیروز به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، ۶ اندیشمند چینی از تجربه موفق انقلاب در ایران گفتند. امسال سالگرد انقلاب با عید بهاره چین و آغاز پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور همراه شده ، خبرهای خوبی در روابط دو کشور در راه است.

*اعتماد ۹۹/۱۱/۱۹
**واکنش مسکو به گزارش ضد ایرانی «وال استریت ژورنال»

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به گزارش وال استریت ژورنال درباره مشاهده مواد رادیواکتیو اعلام نشده در ایران واکنش نشان داد. «میخاییل اولیانوف» در توییتر نوشت: اعتقاد بر این است که دیپلمات‌ها باید بزرگ فکر کنند. چه کسی به این موضوع اهمیت می‌دهد که ۲۰ سال قبل زمانی که ایران با ابتکار عمل خود برخی آزمایش‌ها را متوقف کرد، در این کشور مواد رادیو اکتیو مشاهده شده؟ اگر برخی دیپلمات‌ها در شرایط حساس فعلی بیش از حد در گذشته متمرکز شوند آنگاه همه ما با مشکلات بزرگ مواجه می‌شویم.

**بایدن گزارش محرمانه قتل خاشقچی را به کنگره ارایه می‌دهد

سخنگوی کاخ سفید با «وحشتناک» خواندن جنایت ترور «جمال‌خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی تاکید کرد که «جوبایدن» رییس‌جمهوری امریکا گزارش اطلاعاتی مربوط به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در اختیار کنگره خواهد گذاشت. «جین ساکی» اعلام کرد که امریکا از عربستان انتظار دارد که زندانیان سیاسی را آزاد و برای بهبود وضعیت حقوق بشر تلاش کند. ساکی در کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ سفید گفت که این انتظار شامل فعالان حقوق زنان و زنان بازداشتی در عربستان می‌شود.

*اطلاعات ۹۹/۱۱/۱۹
**دیدار امروز فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش با رهبر معظم انقلاب

در سالگرد بیعت تاریخی همافران با حضرت امام خمینی(ره) و در روز نیروی هوایی، جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران، صبح امروز با رهبر انقلاب اسلامی‌و فرمانده کل قوا دیدار می‌کنند. با توجه به شرایط بیماری کرونا و لزوم اجرای کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، این دیدار با حضور تعداد محدودی از فرماندهان و اعضای نیروی هوایی در حسینیه‌ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

**نابودی هسته مخفی داعش توسط پیشمرگه‌های عراق در مرز ایران

نیروهای اقلیم کردستان عراق یک هسته مخفی داعش را در مناطق مرزی ایران متلاشی و اعضای آن را بازداشت کردند. بر اساس اعلام فرماندهی نیروهای امنیتی سلیمانیه، یک هسته مخفی از تروریست‌های داعش در مناطق مورد اشاره، شناسایی و دستگیر شدند.
فرماندهی نیروهای امنیتی سلیمانیه در بیانیه خود تأکید کرده که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و در آینده اطلاعات بیشتری از این گروه، اهداف و برنامه‌های آنان منتشر می‌شود. وی اما به ذکر این نکته بسنده کرد که این گروه سلسله انفجارهایی را در دستور کار داشت.

*شهروند ۹۹/۱۱/۱۹
**ارزش تولیدات پتروشیمی کشور به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در سال ۱۴۰۰ تولیدات صنعت پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن با ارزش ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد. جهانگیری در آیین کلنگ‌زنی پروژه پتروشیمی اسلام‌آباد غرب بیان داشت: «صنعت پتروشیمی یکی از مهم‌ترین پیشران‌های توسعه اقتصادی کشور است.»
او افزود: «در دوران جنگ اقتصادی آمریکا که صادرات نفت با مشکل مواجه شد، این صنعت پتروشیمی بود که نیازهای ارزی کشور را تأمین کرد.» وی ادامه داد: «آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که شاهرگ نفت را اگر قطع کنند، می‌توانند ایران را از پای دربیاورند اما همت و شجاعت مسئولات وزارت نفت، آمریکایی‌ها را ناکام گذاشت.»

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 
**عمل به سیره حضرت زهرا(س)کمال را در وجود انسان شکوفا می‌کند

رسا/ آیت‌الله العظمی سبحانی در وبینار «فاطمه زهرا(س)، انسان کامل» که در بستر فضای مجازی برگزار شد، با تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا(س)، ایشان را بهترین الگو برای رسیدن به اوج قله کمال توصیف کرد.وی با بیان اینکه یکی از راه‌های پرورش تمایلات فطری، شناخت مسیر صعود به کمال انسانی و آشنایی با شخصیت‌های کامل انسانی و عمل به سیره و روش اولیای الهی است، ادامه داد: یکی از شخصیت‌هایی که به کمال انسانی رسیده و می‌تواند کمال را در وجود همه انسان ها شکوفا کند، حضرت زهرا(س) است. وی همچنین تأکید کرد: زن مانند مرد بر اساس طبیعت انسانی می‌تواند به کمالات بالا برسد و چه بسا بر اساس لایق بودن خود گوی سبقت را از بسیاری از مردان برباید.

**نقش تعیین کننده آیت‌الله یزدی در صیانت از حریم مرجعیت و مقابله با نفوذ

رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری به تبیین گوشه هایی از شخصیت علمی، فقهی و انقلابی حضرت آیت‌الله یزدی پرداخت وگفت : حقیقتاً آیت‌الله یزدی در رابطه با مسأله مرجعیت و صیانت از مرجعیت نقش تعیین کننده‌ای داشتند و معتقد بودند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان چشم بیدار باید توجه کند تا طرح ها و نقشه‌های بسیاری که دشمنان برای حوزه‌های علمیه داشته و دارند، عملی نشود. رییس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله یزدی از شخصیت هایی بود که بعد سیاسی و مبارزاتی ایشان عملاً آن بعد علمی و فقهی و اجتهادی ایشان را تحت الشعاع قرار داده بود این در حالی است که ایشان اجازه اجتهاد از حضرت امام(ره) داشته و صاحب کرسی تدریس بودند و چه قبل و چه بعد از انقلاب دارای تألیفات گرانسنگی به زبان عربی و فارسی هستند.

**فقه تخصصی، فقه مسائل مستحدثه و فقه نظام مورد نیاز فقه امروز است

حوزه/ آیت‌الله اراکی در نشست علمی «تبیین جایگاه‌های فقه‌های تخصصی در حوزه» که به صورت وبینار برگزار شد، مقوله فقه تخصصی، فقه مسائل مستحدثه و فقه کلان یا فقه نظام را مورد نیاز فقه امروز دانست و گفت: نیاز ما در مقولات علمی سه وجه مهم و کاربردی دارد که یک مقوله، فقه تخصصی است. فقه تخصصی مورد نیاز است، به‌ویژه با توجه به گستردگی مباحث فقهی و همان‌طوری که مطرح شد، تمرکز در بسیاری از این ابواب و مسائل فقهی خاص، هم احاطه بیشتری به فقیه می‌دهد و هم توان تحمل بهتر و پختگی بیشتر و شاید ضرورت هم در این مطلب اقتضا کند تا فقیه به این موضوع بپردازد. عضو جامعه مدرسین درادامه مسائل مستحدثه و نوپیدا را یکی دیگر از مقولات مورد نیاز برای فقه برشمرد و عنوان کرد: یک رشته فقهی که مورد نیاز ما و شرایط کنونی است، فقه مسائل مستحدثه و نوپیدا است. بسیاری از مسائل، اصلاً مسأله، مسأله جدیدی است که در جامعه بشری مطرح می‌شود مسائل مربوط به فضای مجازی، رمز ارزها و امثالهم مسائل نوپیدایی است که باید به اینها پرداخته شود.

**شمار مبتلایان جهانی کرونا از ۱۰۶ میلیون نفر گذشت

فارس/ آمار وبگاه «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد تعداد کسانی که در کشورهای مختلف، به ویروس «کووید۱۹» مبتلا شده‌اند شامگاه شنبه از ۱۰۶ میلیون نفر فراتر رفته است.بر این اساس تا لحظه نگارش این خبر ۱۰۶,۲۲۷,۰۰۰ نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۲,۳۱۶,۵۹۶ نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

**ایران نسبت به هرگونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی هشدار داد

فارس/ نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی رژیم صهیونیستی هشدار داد و اعلام کرد: حق ذاتی دفاع از خود را محفوظ می‌دانیم تا در برابر هرگونه تهدید یا عمل نادرست رژیم اسرائیل، قاطعانه پاسخ دهیم. تخت روانچی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیر کل و هم چنین رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، افزود: به تازگی، رژیم اسرائیل نه تنها اظهارات تحریک‌آمیز و جنگ‌افروزانه خود را علیه جمهوری اسلامی ایران شدت بخشیده، بلکه فعالانه در پی برنامه‌ریزی به منظور اقدام به تهدیدهای خصمانه خود علیه ایران است.

**نوروز ۱۴۰۰ میزبان مسافران نوروزی نخواهیم بود

حوزه/ استاندار قم گفت: استفاده ۲۰ درصدی ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری نگران کننده است. بهرام سرمست بیان کرد: وضعیت قم از نظر ابتلا به کرونا طی یک هفته گذشته دو رتبه در تقسیم بندی‌های کلی ملی نزول کرده و از جایگاه سی و یکم به بیست و نهم سقوط کرده است. وی در ادامه عنوان کرد: به دلیل شرایط کرونایی، قم امسال میزبان مسافران نوروزی نخواهد بود و تسهیلات در رابطه با سفر ارائه نخواهد کرد.

**هدف قرار گرفتن دومین کاروان نظامی آمریکا در عراق طی یک شب

فارس/ منابع عراقی بامداد یکشنبه از هدف قرار گرفتن یک کاروان لجستیک نظامی آمریکایی در مرکز این کشور خبر دادند. کانال خبری «صابرین نیوز» گزارش داد که این کاروان در استان «بابل» نزدیک شهر «المسیب» هدف قرار گرفته شده است. این دومین کاروان نظامی آمریکا در شب گذشته است که هدف انفجار قرار می‌گیرد.
این رسانه عراقی جزئیات بیشتری از نحوه هدف قرار گرفتن این کاروان ارائه نکرده است. طی ماه‌های اخیر کاروان‌های حامل تجهیزات لجستیک برای نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه‌های نظامی مختلف در عراق بارها به صورت هفتگی و بعضاََ روزانه هدف انفجار بمب‌های تعبیه‌شده کنار جاده قرار گرفته‌اند. این کاروان‌ها عمدتا از مرز سوریه در غرب عراق یا مرز کویت در جنوب این کشور، وارد عراق می‌شوند.

**اسرائیل رژیمی آپارتاید است

فارس/ «میک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا در پیامی توییتری به اقدام روز جمعه دادگاه کیفری بین‌المللی مبنی بر صلاحیت این دادگاه برای بررسی جنایات ضد بشری در سرزمین اشغالی فلسطین واکنش نشان داد. وی در پیامی توییتری نوشت: «اسرائیل یک کشور دموکراتیک نبوده بلکه رژیمی آپارتایدی است که دست به نسل کشی علیه فلسطینیان زده است.»
والاس اضافه کرد: «اسرائیل به طور غیرقانونی فلسطین و بلندی‌های جولان را به اشغال در آورده و به طور کلی قوانین بین‌المللی را نادیده گرفته و هر زمان که دوست دارد به بمباران سوریه می‌پردازد.»

**ایران جزو ۱۸ کشور برتر جهان است

باشگاه خبرنگاران/ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با حضور در برنامه نگاه گفت: با تمام مشکلات اقتصادی که داریم، یکی از ۱۸ کشور بزرگ و برتر جهان هستیم.
نوبخت یادآور شد: ما بر اساس شاخص‌های اشاره شده، در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به گذشته وضع بهتری داریم. ما جزو گروه‌های بالای توسعه یافتگی هستیم و در منطقه از منظر توسعه انسانی در جایگاه خوبی قرار داریم. از منظر علمی نیز در میان ۱۵ کشور دنیا قرار داریم؛ باید با نسل جوان صادق باشیم و دید واحد و گفتمان واحد درباره مسائل داشته باشیم اما ما جزو کشورهای عقب مانده نیستیم.

**عصبانیت رژیم صهیونیستی از تصمیم دادگاه کیفری

ایسنا/ شبکه عبری کان گزارش داد که کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی طی امروز جلسه‌ای اضطراری درخصوص تصمیم دادستان‌های دادگاه کیفری بین الملل مبنی بر انجام تحقیقات در مورد جنایات جنگی این رژیم علیه فلسطینی‌ها برگزار می‌کند.
این شبکه به نقل از منابعی در وزارت امور خارجه و دادگستری رژیم صهیونیستی گزارش داد که هنوز هیچ تحقیقی آغاز نشده اما لازم است دوباره با مقامات دادگاه بین المللی لاهه رایزنی شود تا آنها از آغاز تحقیقات منصرف شوند.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شنبه بار دیگر در واکنش به این تصمیم دادگاه لاهه، آن را به “یهودستیزی” متهم کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: “وقتی دادگاه کیفری بین الملل از اسرائیل به دلیل جنایات جنگی «ساختگی» تحقیق می‌کند، این یک یهودستیزی است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *