خبرروز ۱۳۹۹/۱۱/۱۵

سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) مبارک باد

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:تمام آزادی‌خواهان دنیا به شهید سلیمانی افتخار می‌کنند

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد:ضرورت ارتباط و هم‌فکری بیشتر قوا و دستگاه‌های نظام با حوزه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال:حوزه‌های علمیه راهکارهای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم را ارائه دهند

بازتاب گسترده جهانی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح

 
* جام جم ۹۹/۱۱/۱۵
** پیشرفت قابل توجه ماهواره‌بر ذوالجناح

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با ستایش پیشرفت قابل توجه ماهواره بر ذوالجناح نسبت به نمونه‌های قبلی گفت: ماهواره‌بر ذوالجناح می‌تواند حجم بالایی از محموله‌های متنوع از ماهواره‌ها را در مدار کره زمین قرار دهد. سردار باقری در حاشیه مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه پژوهش دفاع مقدس با اعلام این‌که این ماهواره‌بر با موفقیت کامل پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت، افزود: خوشبختانه کشور ما در حوزه‌های دفاعی پیشرفت‌ قابل ملاحظه‌ای داشته و رابطه‌ تنگاتنگ بین مجموعه‌های دفاعی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.

* همشهری ۹۹/۱۱/۱۵
** فواد حسین در تهران

پایگاه خبری العهد نیوز نوشت: برخی منابع آگاه در وزارت خارجه عراق اعلام کردند که فواد حسین، وزیر خارجه این کشور امروز به تهران سفر خواهد کرد. این پایگاه خبری اطلاعات بیشتری در این‌باره منتشر نکرده است.

* کیهان ۹۹/۱۱/۱۵
** شروط چهارگانه سناتور جمهوری خواه برای هرگونه توافق دولت بایدن با ایران

سناتور ارشد جمهوری‌خواه با بیان اینکه کنگره اجازه بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام را نمی‌دهد، چهار شرط را به نیابت از هم‌حزبی‌های خود برای هرگونه توافق واشنگتن- تهران مطرح کرد. جیم آینهوف طی یادداشتی در نشریه فارین‌پالیسی ضمن معیوب توصیف کردن برجام چهار شرط برای هرگونه توافق جدید آمریکا با ایران مطرح کرد: توافق جدید با تهران باید جامع باشد. باید به حمایت مالی ایران از گروه‌های منطقه‌ای بپردازد، برنامه موشکی بالستیک آن را محدود کند و تمام مسیرها به توانمندی تسلیحاتی اتمی ‌را مسدود کند. وی افزود: هرگونه مذاکره‌ای [با ایران] باید ملاحظات و نگرانی‌های اسرائیل و شرکای عربی ما را شامل شود و امضای آمریکا پای آن، مشروط به حمایت آنها باشد… توافق با ایران نباید آنها را به خطر بیاندازد.

** بازتاب جهانی آزمایش موشک ذوالجناح

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح توسط وزارت دفاع که دو روز پیش انجام شد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته است. شبکه الجزیره ادعا کرد که تهران زمانبندی این آزمایش را از قبل تعیین کرده بود تا به آمریکا نشان دهد که کار بر روی موشک‌ها را ادامه خواهد داد.
نشریه آمریکایی فوربس نوشت: موشک فضایی جدید ایران می‌تواند تلاش دولت بایدن برای کند کردن یا معکوس کردن کار ایران در مورد سلاح‌های هسته‌ای را پیچیده کند. خبرگزاری رویترز نوشت: آمریکا دشمن دیرینه ایران، نگران است که چنین فناوری بالستیک دوربرد برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار، بتواند برای پرتاب کلاهک هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.
سایت رادیو فردا وابسته به سازمان سیا نیز پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح را اولین اقدام مهم ایران در دولت بایدن ارزیابی کرد. مجری تلویزیون المیادین گفت: سخنگوی واحد فضایی وزارت دفاع ایران اعلام کرد این موشک ماهواره‌بر به دست دانشمندان ایرانی ساخته شده است و پرتاب آزمایشی آن برای فعالیت‌های تحقیقاتی برای اولین‌بار انجام شد. این موشک مجهز به فناوری استفاده از سوخت جامد است.

** شهادت سردار سلیمانی موجب حرکت میلیون‌ها انسان آزادیخواه و عدالت‌جو در جهان شده است

دکتر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پیامی‌ به آئین معرفی جایزه جهانی ایثار سردار سلیمانی گفت: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با وقف هستی خویش در راه اعتلای نام بلند الله، ارزش‌های اسلام و آموزه‌‌های اهل‌بیت(ع)، موجب حرکت میلیون‌ها انسان آزادی‌خواه و عدالت‌جو در جهان گردید تا در برابر ‌تروریسم دولتی و نیابتی، ظلم و جور و نقشه‌های شوم دشمنان برای تضعیف جهان اسلام، ایستادگی نمایند.

* شرق ۹۹/۱۱/۱۵
** بی‌ارتباط‌ترین حرف‌ها را درباره بودجه شنیدیم

سخنگوی دولت در نشست خبری خود به رد بودجه اشاره کرد و گفت: «این آمادگی را داریم که گفت‌وگوهای زیادی در این زمینه صورت بگیرد و در زمان مشخص بتوانیم بودجه بدون اشکال را به تصویب مجلس برسانیم».‌ علی ربیعی در عین حال گفت: «در این روزها، سیاسی‌ترین و بی‌ارتباط‌ترین عبارات و کلمات درباره اقتصاد و بودجه را شنیدیم؛ از بحث کوبیدن بودجه به دیوار تا فروپاشی کشور».‌ وی با اشاره به سخنان برخی از نمایندگان، از این گفتارها که برای اعتماد مردم تبعات دارد، ابراز تأسف کرد و در پایان گفت: در حسن‌نیت دوستان، کسی تردیدی ندارد و ان‌شاءالله هرچه خیر و مصلحت کشور است، پیش آید.

** بررسی لایحه جنجالی «اسلام‌گرایی» در فرانسه

مجمع ملی فرانسه بررسی لایحه جدید و جنجالی «ضد‌ تجریه‌طلبی» با هدف مقابله با «افراط‌گرایی مذهبی» در این کشور را آغاز کرده است. دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پیش‌نویس قانونی برای مبارزه با افراط‌گرایی و دفاع از سکولاریسم را بعد از یک‌سری حملات مرگ‌بار در اواخر ۲۰۲۰ با انگیزه مذهبی به تأیید رساند. جناح چپ‌گرای فرانسه نگران است که این لایحه پیشنهادی به مسلمانان در این کشور لطمه بزند؛ در‌حالی‌ که سیاست‌مداران راست‌گرا استدلال می‌کنند که این لایحه از پوشش مسائل مهم بازمانده است.

* ایران ۹۹/۱۱/۱۵
** واکسیناسیون را از پایان بهمن آغاز می‌کنیم

رئیس جمهوری با بیان اینکه امیدواریم تا پایان بهمن ماه بتوانیم واکسیناسیون را آغاز کنیم، گفت: به محض اینکه کادر درمان و افراد پرریسک از واکسن استفاده کنند، شرایط کاملاً تغییر می‌کند و بعد هم مردم از آن استفاده خواهند کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در آیین افتتاح طرح‌های ملی دو وزارتخانه آموزش و پرورش و میراث فرهنگی گفت: به محض آغاز شدن واکسیناسیون حتماً شرایط بهتری خواهیم داشت. میلیون‌ها دوز واکسن خارجی وارد می‌شود و امیدواریم از تابستان واکسن داخلی وارد بازارشود و مردم بتوانند استفاده کنند بنابراین شرایط حتماً سال آینده متفاوت خواهد بود البته همکاری مردم اصل است.

** صحبت از توافق گسترده‌تر نیست

رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران تأکید کرد که دولت بایدن قصد برگشت به برجام را دارد. او گفت که بایدن با صراحت خواستار بازگشت به برجام است. صحبت از یک توافق گسترده‌تر نیست مگر بعد از آنکه طرف‌ها بار دیگر برجام را رعایت کرده و با هم آشتی کردند. در آن صورت گفت‌وگوهای تازه‌ای ممکن است وجود داشته باشد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ماه ژوئن که دوره ریاست جمهوری روحانی به پایان خواهد رسید و محافظه‌کاران ممکن است قدرت را به دست گیرند، این امر ممکن است در گفت‌وگوها مانع ایجاد کند؟ گفت: در نهایت رهبر معظم نقشی برتر دارد. بنابراین با آنکه مسائل ممکن است دشوارتر گردد فکر نمی‌کنم که چنانچه قبل از برگزاری انتخابات توافقی حاصل نشود، همه چیز تمام شود.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۱۱/۱۵
** مجلس در جلسه‌ای جنجالی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کرد

کلیات لایحه بودجه سال آینده در جلسه پرحاشیه و جنجالی مجلس رد شد و مهمترین سند مالی کشور برای یک سال آینده بلاتکلیف ماند. مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۰که توسط کمیسیون تلفیق اصلاح شده است معتقد بودند این بودجه نمی‌تواند درسال آینده مشکلات معیشتی، عمرانی و عدم وابستگی کشور به نفت را محقق کندو موافقان کلیات بودجه کل کشور تاکید کردند: نباید با رد بودجه ۱۴۰۰، کشور را معطل کنیم این ظرفیت در کشور وجود ندارد. نمایندگان در نهایت با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲ ممتنع از ۲۶۱ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مخالفت کردند.

** برجام، معیار راستی‌آزمایی استقلال اقتصادی اروپاست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دریادداشتی، با اشاره به پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات اقتصادی در قبال این توافق، نوشت: ما اهمیت راهبرد استقلال اقتصادی اروپا را با برجام اندازه گیری کردیم. جوسپ بورل تصریح کرد: برجام معیار راستی‌آزمایی استقلال اقتصادی اروپا و یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماسی اروپایی است که اجرای آن بدلیل خروج آمریکا و تحریم‌های یکجانبه ترامپ زیر سوال رفته است. وی اذعان کرد:‌ ما در سالهای اخیر قادر به حمایت از تجارت قانونی بین شرکتهای اروپایی و ایران نبوده‌ایم.

* وطن امروز ۹۹/۱۱/۱۵
** تحریم آستان قدس رضوی جنایت نظام سیاسی آمریکا بود

رهبر معنوی شیعیان بحرین تحریم‌های آمریکا علیه آستان قدس رضوی را اقدامی شرم‌آور توصیف کرد. آیت‌الله عیسی قاسم در بیانیه‌ای نوشت: این جنایت قبیح و شنیع، جنایت ترامپ و در واقع جنایت کل نظام سیاسی آمریکا و مثل بقیه جنایت‌های این شیطان است. امثال ترامپ و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه شیاطینی هستند که می‌خواهند آتش جنگ را بین ادیان به دلیل دشمنی با تمام ادیان آسمانی بیفروزند.

** خدمه کشتی کره‌ای اجازه خروج از ایران را دریافت کردند

سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران درباره خدمه کشتی کره‌جنوبی خبر داد. خطیب‌زاده اظهار داشت: به دنبال درخواست دولت کره‌جنوبی و مساعدت قوه محترم قضائیه در چارچوب مقررات قضایی، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌محیطی در خلیج‌فارس توقیف شده است، در یک حرکت انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی ایران اجازه خروج از کشور را دریافت کردند. خطیب‌زاده افزود: بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان در چارچوب قوانین ادامه دارد.

* جوان ۹۹/۱۱/۱۵
** ما با مردم قوی هستیم

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع تعدادی از مسئولان نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، با بیان اینکه در ایام فجر انقلاب، در چهل‌ودومین سال حیات یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های عالم هستی هستیم، اظهار داشت: امروز در موقعیت بسیار قوی و مرتفع هم نسبت به سال‌های قبل و هم نسبت به دشمن از هر زمان دیگری قرار گرفتیم و این دقیقاً نشان‌دهنده نزول نصرت‌های الهی است. سرلشکر سلامی درباره نقش مردم در پیشرفت کشور گفت: ما خالصانه برای مردم کار می‌کنیم. مردم سرزمین رشد انقلاب هستند، ما با مردم قوی هستیم، ما با موشک‌های‌مان قوی می‌شویم؛ اما اصل قدرت را موشک نمی‌دانیم. قدرت ما درون قلب‌ها و ذهن‌های مردم است.

** خط امام را باید از سلوک و رفتار رهبر انقلاب آموخت

رئیس قوه قضائیه به همراه اعضای شورای عالی این قوه با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند. آیت‌الله رئیسی در این مراسم گفت: امام خمینی (ره) دین و امور دنیوی و اخروی مردم را احیا کرد. امام شخصیتی تحول‌گرا و تحول‌خواه بود. وی خطِ امامی‌ترین افراد را کسانی دانست که شاخص‌های خط امام را خوب بشناسند، به آن‌ها عمل کنند و وفادار بمانند و در عین حال تصریح کرد: امروز بهترین تبیین کننده خط امام جانشین به‌حق ایشان یعنی مقام معظم رهبری هستند که بنای معظم‌له هم در گفتار و هم در سلوک و رفتار، احیا و زنده نگه داشتن دائمی خط امام است و ما باید از سلوک و رفتار ایشان «خط امام» را بیاموزیم و آن را زنده نگه داریم.

* آفتاب یزد ۹۹/۱۱/۱۵
** کویت آماده پیگیری وساطت میان تهران و ریاض است

خبرگزاری آناتولی به نقل از ”برخی منابع دیپلماتیک آگاه در وزارت خارجه کویت” نوشت که این منابع گفته‌اند درصورت فراهم شدن شرایط، کویت آماده پیگری میانجیگری خود میان تهران و ریاض خواهد بود. این منابع که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، خاطرنشان کردند: تبادل افکار و رایزنی‌ها برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها هیچ گاه قطع نشده است و همچنان به طور مستمر ادامه دارد. این منابع همچنین تاکید کردند اختلافات میان ایران و عربستان تنها در رابطه با یمن نیست بلکه به عراق، سوریه و لبنان نیز مرتبط می‌شود. منابع کویتی خاطرنشان کردند: توافق میان تهران و ریاض به طور کلی تاثیر مثبتی بر تمام منطقه خواهد گذاشت و این امری است که کویت دائما به دنبال تحقق آن است و به آن امیدوار نیز هست.

** ۱۶ بوئینگ آمریکا در مسیر ورود به ناوگان هوایی ایران

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در رابطه با وضعیت قرارداد بوئینگ در نامه نگاری به این شرکت اعلام شد که باید زودتر تکلیف این قرارداد روشن شود. ‌کاپیتان دهقانی زنگنه ‌‌درباره قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ایرباس که در دوران برجام امضا شد اما تعلیق شد، گفت: قرارداد ایرباس و کمپانی ATR تعلیق شده است، اما در رابطه با وضعیت قرارداد ایران‌ایر باکمپانی بوئینگ در نامه‌نگاری با این شرکت اعلام شد‌ که باید زودتر تکلیف این قرارداد روشن شود.

* خراسان ۹۹/۱۱/۱۵
** بورل مذاکره برای مکانیسم زمان بندی انجام تعهدات ایران و آمریکا را آغاز کند

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال «کریستین امان‌پور» خبرنگار سی ان ان که پرسید آیا ممکن است از مکانیسمی برای حل و فصل اختلافات بر سر این که کدام طرف باید نخست به برجام برگردد استفاده کرد؟ گفت: «می‌توان مکانیسمی برای همزمان‌ یا هماهنگ‌ کردن آن (بازگشت ایران و آمریکا به برجام) داشت. کمیسیون مشترک برجام یک هماهنگ‌کننده دارد که الان جوزپ بورل است، او می‌تواند برای هماهنگ‌سازی اقداماتی که لازم است ایران و ایالات متحده انجام دهند، مذاکره کند. ظریف افزود: «لازم است دولت آمریکا به برجام برگردد و ایران آماده خواهد بود فوری این اقدام را پاسخ دهد. لازم است ایالات متحده حسن نیت خودش را نشان دهد؛ ما همین حالا هم حسن نیت خودمان را اثبات کرده‌ایم.

** احتمال نامزدی رفیقدوست در انتخابات ۱۴۰۰

محسن رفیقدوست احتمالا به انتخابات ۱۴۰۰ وارد می‌شود. در حالی که در چند روز اخیر نام‌های متعددی برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده است جدیدترین خبر‌ها از احتمال نامزدی محسن رفیقدوست حکایت دارد. اگرچه خودش تا کنون موضع گیری رسمی در این باره نداشته، اما گفته می‌شود که در برخی محافل سیاسی از نامزدی وی استقبال شده است.

* رسالت ۹۹/۱۱/۱۵
** دولت با مجلس درباره اصلاح بودجه همراهی نکرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون تلفیق، ایرادات بودجه را اصلاح کرد اما دولتمردان با این اصلاحات همراهی نکردند. قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و پس از رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،افزود:مردم عزیز ما بدانند که نمایندگان مجلس و همه نخبگان و اقتصاددانان برای بررسی لایحه بودجه و اصلاح آن تلاش کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود مشکلات زیادی داشت و وابستگی آن به نفت بسیار زیاد بود و کسری بودجه داشت و همه این موارد در کمیسیون تلفیق موردتوجه قرار گرفت و اصلاح شد. وی تأکید کرد: دولت هر چه سریع‌تر اصلاحات لایحه بودجه سال آینده را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

* آرمان ملی ۹۹/۱۱/۱۵
** بهره‌برداری از ۱۳۵ طرح میراث

حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس‌جمهور همزمان با سومین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، ۱۸۳ پروژه وزارت آموزش و پرورش و ۱۳۵ پروژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را که با مجموع ۲هزار و ۱۸۵میلیارد تومان تسهیلات به بهره‌برداری رسیدند، از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد. با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای ۱۷۰۲ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

** وزیر دفاع به هند می‌رود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دعوت رسمی وزیر دفاع هند به این کشور سفر می‌کند. سرتیپ حاتمی در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای خود و سایر مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی این کشور، در اجلاس وزرای دفاع کشورهای حاشیه اقیانوس هند سخنرانی خواهد کرد. همچنین وزیر دفاع کشورمان در افتتاحیه نمایشگاه تجهیزات هوایی در شهر «بنگ لور» شرکت خواهد کرد. گفتنی است هدف از این سفر توسعه مناسبات سیاسی، امنیتی و دفاعی میان جمهوری اسلامی ایران و هند است.

* قدس ۹۹/۱۱/۱۵
** «نطنز» و «فردو» جان گرفتند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ضمن سپاس از دانشمندان سختکوش هسته‌ای کشورمان، دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای آی.آر.۲.ام با ظرفیت تقریبی چهار برابر نسبت به نوع آی.آر.یک با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با یو.اف.شش هستند. غریب‌آبادی با بیان اینکه «نصب دو زنجیره سانتریفیوژهای آی.آر.شش هم در فردو آغاز شده است» افزود: نصب تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای جدید، در راه است. وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز قادر به انجام فعالیت‌های راستی آزمایی است و از پیشرفت‌های برنامه‌ریزی شده در این زمینه، مطلع می‌شود.

* اعتماد ۹۹/۱۱/۱۵
** قدردانی عبدالله از مواضع اصولی ایران در قبال افغانستان

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در کابل میزبان محمدابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. عبدالله در این دیدار با تشکر از موضع‌گیری اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات صلح و بحث‌های مربوط به افغانستان، بر اجماع‌ منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه نقش جمهوری اسلامی ایران، در تامین صلح تاکید کرد. دفتر شورای عالی مصالح ملی می‌گوید که دو طرف در این نشست همچنان درباره اوضاع سیاسی کشور، مذاکرات دوحه و نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین صلح در افغانستان بحث و تبادل‌نظر کردند.

** ژاپن به دیپلماسی برای نجات برجام متعهد شد

وزیر خارجه ژاپن گفت: با توجه به روابط دوستانه توکیو با تهران همچنین روابط نزدیک توکیو با واشنگتن، ژاپن به تلاش‌های دیپلماتیک در مورد حل مساله برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) دست خواهیم زد. «توشیمیتسو موتگی» اظهار کرد: لازم است ژاپن رصد کند و ببیند چگونه روابط امریکا و ایران به ریاست جو بایدن توسعه می‌یابد و توکیو امیدوار است که توافق هسته‌ای با ایران را که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک(JCPOA) شناخته می‌شود، عملی کند.

* اطلاعات ۹۹/۱۱/۱۵
** بهره برداری از ۴۰ هزار طرح اشتغال بانوان در مناطق محروم

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به ایجاد ۱۲۰طرح اشتغال برای بانوان در سال جاری گفت: ۴۰درصد از طرح‌های خرد و خانگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مربوط به زنان است. محمد مخبر در حاشیه مراسم بهره برداری ‌از۴۰هزار طرح اشتغال بانوان در مناطق محروم، گفت: ایجاد اشتغال در مقیاس‌های خرد، کوچک، متوسط و بزرگ یکی از محوری ترین کارهایی است که در ستاد اجرایی فرمان امام انجام می‌شود و بهره‌برداری اخیر از ۴۰هزار طرح اشتغال، شمار مشاغل ایجاد شده به ۱۲۰طرح رسیده است. او ادامه داد: حدود ۵۳۰۰طرح اشتغال فقط مربوط به خانواده‌های خودسرپرست است و نهضتی برای اشتغال زنان به ویژه در روستاها و مناطق محروم به حساب می‌آید.

** روابط بسیار خوبی با ایران داریم

وزیر امور خارجه پاکستان در نشست پارلمان این کشور اعلام کرد: اسلام آباد روابط بسیار خوبی با همسایگان خود از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد. «شاه محمود قریشی» گفت: سفرهای اخیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد بیانگر روابط عالی پاکستان با تهران است. قریشی اظهارداشت: پاکستان از روابط بسیار خوبی با تمامی همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران برخوردار است اما در بحث هند، تنش‌ها با این کشور ادامه دارد. وی افزود: مناسبات پاکستان با تمامی کشورها و همسایگان به جز هند در سطح خوبی قرار دارد.

* شهروند ۹۹/۱۱/۱۵
** آنچه در مجلس مطرح شد از منظر حقوقی، لایحه دولت نبود

معاون پارلمانی رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه نمایندگان روز گذشته به رد مصوبه کمیسیون تلفیق رأی دادند، گفت: «موارد الزام قانونی حضور رئیس‌جمهوری در مجلس براساس قانون اساسی و قوانین عادی مشخص است و حضور برای ارایه لایحه بودجه یا موقع رسیدگی به کلیات لایحه بودجه و دفاع از آن به هیچ‌وجه الزامی نیست.» او یادآور شد: «در دولت‌های قبلی نیز مواردی بوده که روسای جمهوری قبل نه برای ارایه لایحه بودجه و نه درموقع رسیدگی به کلیات در مجلس حضور نیافته‌اند، مضافا اینکه آنچه که روز گذشته در مجلس مطرح شد و نهایتا به رأی گذاشته شد از منظر حقوقی، لایحه دولت نبود، بلکه مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس بود.»

 
 
*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

**تمام آزادی‌خواهان دنیا به شهید سلیمانی افتخار می‌کنند

مهر/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروزدر پیام تصویری به همایش «گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی» با اشاره به تقارن برگزاری این همایش با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و با اشاره به پرتاب ماهواره بر ذوالجناح اظهار داشت: دشمنان ۴۲ سال کینه کردند و آتش روشن کردند و تحریم کردند ولی این انقلاب به کارهای خود ادامه داد و می دهد. ایشان با اشاره به اینکه دشمنان خیال می‌کردند ملت از کار افتاده و این تحریم ها کار خود را کرده ولی می‌بینند عکس آنچه خیال می‌کردند واقع شده است، گفت: تمام آزادی‌خواهان دنیا به شهید سلیمانی افتخار می‌کنند.این مرجع جهان تشیع با تاکید بر اینکه سزاوار است همه از ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی درس بگیرند و منتقل کنند، بیان داشت: اولا شجاعت بی‌نظیری داشت و ترسی از چیزی نداشت و اگر شجاعت او نبود، داعش هم عراق و هم سوریه و لبنان را تخریب می‌کرد.

**ضرورت ارتباط و هم‌فکری بیشتر قوا و دستگاه‌های نظام با حوزه علمیه

 اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار حجت الاسلام والمسلمین مصدق، معاون حقوقی و امور پارلمانی قوه قضائیه، خواستار ارتباط و هم‌فکری بیشتر قوا و دستگاه‌های مختلف نظام با حوزه‌های علمیه شد و گفت: اگرچه تعاملات خوبی بین مجموعه نظام و حوزه‌های علمیه وجود دارد اما همچنان بین آنچه که هست و آنچه که باید باشد، فاصله بسیار است و به اعتقاد من، هم حوزه و هم قوا و دستگاه‌های کشور مسئول این وضعیت هستند.رییس شورای عالی جامعه مدرسین با تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر قوه قضائیه با حوزه‌های علمیه، گفت: «انقلاب ما یک انقلاب اسلامی است و بخش عمده احکام قضایی آن برخاسته از آموزه‌های دینی است. بنابراین باید با همکاری بیشتر، زمینه استفاده بهتر و بیشتر از اساتید خبره حوزه در مسائل قضایی را فراهم و آنها را به مرکز تحقیقاتی قوه قضائیه مرتبط کنیم. وی با تاکید بر اینکه حوزه و انقلاب نمی‌توانند از هم جدا بشوند، اظهار داشت: رابطه حوزه و انقلاب، یک رابطه دوسویه است. از جهتی، حوزه، مادر انقلاب است و از طرفی به برکت این انقلاب، آوازه حوزه نیز در تمام کشورها پیچیده است؛ بنابراین باید از ظرفیت حوزه و اساتید برجسته آن که برخی از آنها از استوانه‌های علمی حوزه به شمار می‌آیند، بهتر استفاده کرد.

**حوزه‌های علمیه راهکارهای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم را ارائه دهند

رسا/ حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال با تبریک ایام‌الله دهه فجر به تبیین نقش علما و طلاب در ثمر رسیدن انقلاب اسلامی پرداخت و با اشاره به نقش و مسؤولیت حوزه‌های علمیه و روحانیت در گام دوم انقلاب گفت: روحانیت فرهیختگان و دانشگاهیان در گام اول انقلاب آرمان ها و اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی را برای مردم تبیین و روشن کنند و فضایل و مزایا و دستاوردها و امدادهای غیبی در چهل و دو سال برای نسل جوان بیان و تشریح کنند. رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه تبیین منویات و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب فعالیت اقشار فرهیخته جامعه است، گفت: رهبر معظم انقلاب هفت محور اساسی در بیانیه گام دوم انقلاب بیان کردند؛ از این رو فرهیختگان دغدغه‌های ایشان را مد نظر قرار داده و راهکارها و راهبردهای تحقق این محورها را تبیین کنند.

**آمریکا کمک انسانی به فلسطین را از سر می گیرد

ایسنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه از تصمیم این کشور برای احیای کمک‌های انسانی به فلسطینیان خبر داد و گفت که هادی عمر، معاون دستیار وزیر امور خارجه در امور صلح خاورمیانه با شرکای خود در تشکیلات خودگردان فلسطین و طرف اسرائیلی در تماس است.وی خاطرنشان کرد که “تعلیق کمک ها به مردم فلسطین نه تنها به پیشرفت سیاسی و کسب امتیازاتی از رهبران فلسطین منجر نشد بلکه باعث صدمه زدن به فلسطینیان بی گناه شد.”محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر از تماس‌های رسمی با دولت جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا خبر داده بود.

 **رسوایی اخلاقی در ارتش رژیم اشغالگر و فرار دختران از خدمت

تسنیم/ یک رسانه رژیم صهیونیستی به شکل سربسته‌ای از فرار دختران و زنان اسرائیلی از خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی پرده برداشت.روزنامه یسرائیل هیوم در گزارشی در این باره نوشت: میزان گرایش دختران برای خدمت در واحدهای ارتش اسرائیل طی ۲ دهه گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است و دختران در صورت اجبار تمایل دارند در مراکز غیر نظامی حضور داشته باشند.به نوشته یسرائیل هیوم دختران اسرائیلی برای فرار از خدمت سربازی تلاش می کنند تا خود را به جریان‌های دینی افراطی که این کار را برای اتباعش ممنوع کرده نسبت دهند همچنین بر شمار تلاش ها برای دریافت معافیت‌های پزشکی نیز افزایش یافته و از ۱.۷ درصد از زنان مشمول در سال ۱۹۹۹ نسبت زنانی که موفق به دریافت معافیت پزشکی در سال ۲۰۱۹ شدند به حدود ۳.۹ رسیده است.

**وهابیون به خوددرگیری رسیدند

 تسنیم/ نیروهای امنیتی عربستان با تجمع اعتراضی در منطقه «بریده» از بخش القصیم در این کشور مقابله کردند این دومین روز از اعتراضات در این منطقه از عربستان سعودی است.شهر بریده در منطقه القصیم از مناطقی است که وهابیون در آنجا ساکن هستند و بسیاری از علمای وهابی هم از این منطقه برخاسته‌اند. این درگیری‌ها نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی در عربستان وخیم‌تر از گذشته شده و درگیری به داخل وهابیون کشیده شده است..منابع اعلام کردند که دستور لازم به نیروهای امنیتی برای سرکوب فوری اعتراض‌ها بدون نیاز به کسب اجازه‌های موردی از مسئولان مافوق داده شده است.معترضان، مسائلی مانند درخواست کاهش مالیات و پایان قرنطینه و آمدوشد میان شهرها را علت اعتراضات خود عنوان می‌کنند.

**قدردانی واشنگتن از سوئیس به عنوان حافط منافع آمریکا در ایران

فارس/ «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با «گای پارملین» رئیس جمهور سوئیس گفت‌وگو کرده و از این کشور به دلیل ادامه تعهد سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران قدردانی کرد.بلینکن و پارملین در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت ادامه روابط اقتصادی و سیاسی قدرتمند میان آمریکا و سوئیس تاکید کردند.دو طرف درباره چند جانبه گرایی از جمله در زمینه حقوق بشر، تغییرات آب و هوایی و بهداشت جهانی نیز گفت‌وگو کردند.

**دولت بایدن تا کنون با ایران تماسی نداشته است

فارس/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که از زمان تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تا کنون تماسی میان ایران و آمریکا برقرار نشده است.
ند پرایس افزود: «اگر ایران به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد آمریکا نیز اقدام مشابه انجام خواهد داد وی همچنین گفت: «مشورت‌ها با اروپاییان برای ترغیب ایران به از سرگیری تعهدات این کشور به توافق ضروری است».این مقام آمریکایی همچنین گفت که مشورت‌های واشنگتن با طرف‌های اروپایی شامل مسائل دیگری از جمله مسائلی که به زعم او «نگران کننده» هستند، نیز خواهد شد. وی همچنین مدعی شد: تلاش می کنیم توافقی فراگیرتر با ایران امضا کنیم که پرونده‌های دیگر مانند موشک‌های بالستیک و گروه‌های تحت حمایت آن در منطقه را نیز شامل شود.

**دولت بایدن مجوز برخی معاملات ضروری با ونزوئلا را صادر کرد

فارس/ واشنگتن سه شنبه مجوز برخی معاملات ضروری برای فعالیت‌های بندر و فرودگاه ها در ونزوئلا را صادر کرد.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی محدودیت‌ها به خصوص درباره معاملات ضروری برای فعالیت‌های بنادر و فرودگاه‌های ونزوئلا را کاهش داد.دولت آمریکا سال‌هاست که تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا اعمال کرده اما این تحریم‌ها از ژانویه ۲۰۱۹ و پس از آغاز ریاست جمهوری «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا افزایش چشمگیری یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *