طلیعه ۱۴۰۶-۱۳۹۹/۱۱/۰۱

اتفاقات اخیر کنگره آمریکا و تصاویری که از آن در روزهای اخیر منتشر شد، باعث شگفتی و جلب توجه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل آمریکا شده است. حمله گروهی از مردم به ساختمان کنگره آمریکا در زمان نشست تایید آرای الکترال کالج و ورود به صحن علنی و حتی اتاق رئیس مجلس و انتشار گسترده تصاویر آن در رسانه‌های جهان خصوصا برای تحلیلگرانی که سالها سعی داشتند با روتوش چهره واقعی آمریکا، آن را به عنوان مهد دموکراسی جهان معرفی کنند، بسیار گران و شرم آور بود . حمله ای که در نهایت با ورود گسترده نیروهای نظامی و با تعدادی زخمی و ۵ کشته پایان یافت .
سران ایالات متحده آمریکا که سالهاست با به راه انداختن چنین صحنه هایی در بسیاری از کشورهای دنیا، در امور داخلی آنها دخالت  و سپس صحنه‌های آن را در رسانه‌های خود بزرگنمایی می‌کنند، اینک در کشور خود با صحنه هایی واقعی از اعتراضات مردمی مواجه شدند . دخالتهایی که نمونه‌های آن بسیار زیاد است. بلاروس آخرین نمونه از این حوادث بود و قبل از آن نیز در گرجستان، قرقیزستان، صربستان، اوکراین، ایران، عراق، سوریه، لبنان و کشور‌های دیگر شاهد نمونه‌هایی از آن بودیم . سردمداران آمریکا سالها با ادعاهای حقوق بشری و دموکراسی و دیگر شعارهای زیبا و فریبنده، در حال ایجاد انواع توطئه‌ها در سراسر دنیا و حتی در برخی موارد لشکرکشی به کشورهای مخالف خود بودند؛ اما اینک در کشور خود شاهد صحنه هایی هستند که دروغ بودن ادعاهایشان را به جهانیان اثبات کرد .
اتفاقاتی که در روز نشست تایید آرای الکترال کالج در کنگره آمریکا افتاد، باعث شد که وزارت دفاع آمریکا در روزهای منتهی به مراسم تحلیف رییس جمهور جدید این کشور، با استقرار ۲۵ هزار نیروی امنیتی عملا پایتخت این کشور را تبدیل به پادگانی نظامی کند. استقرار این نیروها نه تنها از افتضاح حوادث پیشین نکاست بلکه انتشار تصاویر آن در رسانه‌های دنیا، نشانه‌هایی از انحطاط و افول قدرت پوشالی آمریکا را به جهان مخابره کرد . تصاویر سربازانی که مانند لشکری شکست خورده در گوشه و کنار پایتخت آمریکا به صورت انبوه مستقر شده بودند . یک خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در همین خصوص، به‌نقل از «آدام شف» نماینده مجلس نمایندگان این کشور در توییتر نوشت: «[شرایط کنگره آمریکا در واشنگتن] مرا به یاد دیدارم از بغداد و رفتن به منطقه سبز و دیدن حضور زیاد نیروهای نظامی و موانع [قرار داده شده در منطقه سبز] می‌اندازد. هرگز فکر نمی‌کردم که چنین چیزی را در کنگره خودمان ببینم.» همچنین وبگاه شبکه خبری سی ان ان در گزارشی نوشت : «آمریکا مصداق مرگ دموکراسی شده است .»
نکته جالب توجه دیگر که این روزها جهان شاهد آن بود، وضعیت شبکه‌های اجتماعی هنگام تهدید امنیت ملی، شورش و آشوب است. مواجهه و برخورد شبکه‌های اجتماعی امریکایی با ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور و حتی حذف کامل اکانت‌های وی نشان داد که امنیت ملی خط قرمز آنهاست و برخورد با مروجان خشونت و تحریک اجتماعی امری حتمی است . مسدود کردن شبکه‌ها و اکانت‌های تهدیدزا در امریکا نشان داد که هرجا شبکه‌های اجتماعی موجب خسارات انسانی و مادی شوند، با آنها برخورد می‌شود حتی اگر از سوی رئیس‌جمهور آمریکا باشد. البته همان مدعیان دموکراسی و حقوق بشری در سال ۸۸ با مشاهده کوچکترین برخوردی با این شبکه‌ها از سوی ایران، آن را در بوق و کرنا کردند و در تمامی شبکه‌های ماهواره ای و رسانه‌های خود به فضاسازی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مشغول بودند .
 تحلیلگران بر این باورند تصاویر روزهای اخیر آمریکا، شاهدی آشکار از آغاز دوران افول آمریکا است. افولی که در سالهای گذشته بارها در سخنان رهبر حکیم انقلاب به آن اشاره و تصریح شده است و اینک نشانه‌های آن یکی پس از دیگری آشکار می‌شود؛ یک روز در عراق و سوریه و یمن و سازمان ملل و این روزها در پایتخت همان کشور . رهبر معظم انقلاب آبان ۹۷ در این باره فرموده بودند: «آمریکا رو به افول است. این وضعیّتی که آمریکایی‌ها دچارش شدند، عامل بلندمدّت دارد؛ اینها در طول تاریخ وضعیّتی را به وجود آوردند که نتیجه‌اش همین است و به این آسانی‌ها علاج‌شدنی نیست. این سنّت الهی است، اینها محکومند به اینکه ساقط بشوند، محکومند به اینکه افول کنند، زایل بشوند از صحنه‌ی قدرت جهانی.» ان شاءالله تعالی .(خ ۱۴۰۶)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *