خبرروز ۱۳۹۹/۱۰/۱۷

رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:تولید ماهانه ۹ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد

 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:دستان نیروهای مسلح روی ماشه است به کوچکترین خطای دشمن پاسخ می‌دهیم

 

آیت الله حسینی بوشهری:آیت‌الله مصباح‌یزدی مرد میدان مبارزه با انحرافات بود

 

آیت الله اعرافی:آیت‌الله مصباح‌یزدی تفکر عمیق فلسفی و عقلی را در خدمت معارف دینی در آورد

 

آیت الله رجبی:جنبه‌های فقهی آیت‌الله مصباح‌یزدی مغفول مانده است

 

 

* جام جم ۹۹/۱۰/۱۷

** تولید ماهانه ۹ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد

 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که در حال حاضر هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کنیم، ‌گفت: ماهانه هشت تا ۹ کیلوگرم توان تولید داریم تا به ۱۲۰ کیلوی پیش‌بینی شده در قانون برسیم. صالحی در حاشیه مراسم چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: فعالیت‌های‌ سازمان با قوت و قدرت پیش می‌رود و همان‌طور که قبلا گفتم، هیچ بخشی از سازمان راکد و متوقف نبوده، کما این‌که می‌بینید وقتی مجلس ۲۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم را تصویب کرد، ما خودمان را ملزم به اجرای این قانون می‌دانیم. صالحی افزود: ۲۰ درصدی که ظاهرا متوقف بود و فکر می‌کردند نابود شده و از بین رفته، دیدید که در عرض ۲۴ ساعت راه‌اندازی شد.

 

* همشهری ۹۹/۱۰/۱۷

** واکنش قالیباف به آغاز مجدد غنی‌سازی ۲۰درصد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آغاز مجدد فرایند غنی‌سازی‌ ۲۰درصد در حساب کاربری‌اش درتوییتر نوشت: «آغاز غنی‌سازی ۲۰درصد، جایگاه ایران قوی و مقتدر را در مواجهه با پیمان‌شکنان احیا‌ ‌کرده و قانون‌شکنی را هزینه‌زا خواهد کرد.» محمدباقر قالیباف در ادامه آورده است: «مهلت بدعهدی و وقت‌کشی به سر آمده است؛ شکستن تحریم‌های ظالمانه با تولید قدرت و بی‌اثر کردن تحریم‌ها، دستور کار کشور است.»

 

* کیهان ۹۹/۱۰/۱۷

** دستان نیروهای مسلح روی ماشه‌ است

 

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در بازدید از یگان‌ها و سامانه‌های پهپادی ارتش در جریان برگزاری تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش گفت: متأسفانه در روزهای اخیر تحرکاتی از جانب ارتش ‌تروریست و جنایتکار آمریکا در منطقه صورت گرفته است و پروازهایی از هواپیماهای دوربرد یا سایر موارد را در جهت قدرت‌نمایی و ایجاد وحشت به نمایش گذاشتند. سرلشکر باقری تصریح کرد: با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد تهاجم و تجاوز به هیچ کشور همسایه‌ای را ندارد، اما در برابر هرگونه تهدید به طور کامل آماده است، دستان نیروهای مسلح قهرمان ما بر روی ماشه‌ها قرار دارد و چنانچه دشمنان کوچک‌ترین خطایی کنند، حتما نیروهای مسلح پاسخ جانانه‌ای خواهند داد.

 

** شکست عربستان از قطر؛ بن‌سلمان از همه شروط خود عقب نشست

 

عربستان سال ۲۰۱۷ یک فهرست شامل ۱۳ شرط برای تجدید روابط به قطر را اعلام کرده بود؛ قطع کامل مناسبات قطر با جمهوری اسلامی ایران، قطع ارتباط با گروه حزب‌الله لبنان، قطع حمایت از گروه‌های مختلف اسلامگرا در منطقه، پایان کار شبکه‌های الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، در شمار شرط‌های تعیین شده برای عادی‌سازی مناسبات با قطر بود؛ اما عربستان بدون تحقق هیچ کدام از این شرط ها، سرانجام تسلیم شد. دیروز وزیر خارجه کویت اعلام کرد، قطر و عربستان بر سر بازگشایی مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی توافق کرده اند. در ادامه نیز، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، پس از سال‌ها وارد عربستان شد. محمد بن سلمان از امیر قطر شخصا استقبال کرد.

 

* شرق ۹۹/۱۰/۱۷

** چین خواستار خویشتن‌داری طرف‌های برجام شد

 

وزارت امور خارجه چین به آغاز غنی‌سازی ۲۰‌درصدی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد. وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در پی اعلام آغاز غنی‌سازی ۲۰‌درصدی اورانیوم در ایران، خواستار حفظ آرامش و خویشتن‌داری شد. هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در جمع خبرنگاران گفت که همه طرف‌ها باید از اقداماتی که موجب تشدید تنش‌ها می‌شوند، خودداری کنند.

 

** صنعت نفت و گاز بیشترین فشارها را در دوره تحریم متحمل شد

 

معاون‌اول رئیس‌جمهوری در نشست کارگروه رفع موانع جهش تولید با اشاره به گزارش ارائه‌شده از عملکرد وزارت نفت برای تحقق جهش تولید، این گزارش را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: بخش نفت و گاز و پتروشیمی از اهمیت فراوانی برای توسعه کشور برخوردار است؛ به‌طوری‌‌که می‌توان گفت توسعه کشور باید درباره صنعت نفت شکل بگیرد. جهانگیری عنوان کرد: در دوران فشارها و تحریم‌های ظالمانه، صنعت نفت بیشترین فشارها را در بخش تولید و صادرات متحمل شد؛ اما با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توانمندی کارشناسان و مدیران این صنعت، بخشی از این فشارها و کاستی‌ها جبران شد.

 

* ایران ۹۹/۱۰/۱۷

** اتکا به توان داخلی منوط به وجود اعتماد است

 

رئیس‌جمهوری در یکصد و نود و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی با اشاره به عوامل سیاسی و اجتماعی در امنیت سرمایه‌گذاری گفت: «پیامی که از مجموعه سیاست‌های کشور به سرمایه‌گذار منعکس می‌شود باید پیام واحد و حمایت از سرمایه‌گذاری باشد.» حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی هدف دشمن را از تحریم‌ها، جلوگیری از سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها و پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: «دولت از آن دسته از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که در حوزه اقتصاد مولد سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند به شکل ویژه حمایت می‌کند». وی اظهار داشت: «اتکا به توان داخلی منوط به وجود اعتماد و امنیت لازم برای فعالان عرصه اقتصاد است که می‌تواند آثار تحریم را کاهش داده و خنثی کند.»

 

** دیدار نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل با سفیر ایران در عراق

 

«جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور عراق (یونامی) با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق ملاقات و رایزنی کرد. در این ملاقات سفیر کشورمان با تأکید بر اشتباهات مکرر دولت امریکا در بکارگیری ابزارهای فشار همچون تهدید و تحریم علیه ملت ایران، آنها را غیر سازنده خواند و ابراز امیدواری کرد تا امریکایی‌ها با اجتناب از بکارگیری سیاست‌های دوگانه، مسیر عقلانیت و احترام به خواست ملت‌ها را در پیش بگیرند.

 

* جمهوری اسلامی ۹۹/۱۰/۱۷

** اتحادیه اروپا به جای ابراز نگرانی تعهدات بر زمین مانده خود را اجرا کند

 

ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی:

ـ اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی به جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکند.

ـ متاسفانه دوگانه‌سازی واکسن خارجی – واکسن داخلی بیشتر توسط جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور دامن زده می‌شود تا با القای عدم توانمندی داخلی ایران در تولید، به نا امنی روانی در جامعه دامن بزنند.

ـ درباره کشتی توقیف شده با پرچم کره‌جنوبی در خلیج فارس اگر واقعاً بحث گروگانگیری باشد و اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است.

ـ اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که حقوق ۴۵ میلیون تومانی در دولت می‌گیرد معرفی کند و قطعاً از وی پس گرفته خواهد شد.

 

** آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را سه ماه تمدید کرد

 

یک مسئول عراقی گفت که واشنگتن معافیت‌های این کشور از تحریم‌های ایران برای خرید انرژی را به مدت سه ماه تمدید کرده است. این مسئول که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است، تاکید کرد: این معافیت نسبت به معافیت‌های قبلی زمان بیشتری دارد و نتیجه «مذاکرات طولانی» بوده است. واشنگتن در مرحله آخر معافیت‌های عراق در بخش انرژی را به مدت ۴۵ روز تمدید کرده بود.

 

* وطن امروز ۹۹/۱۰/۱۷

** تنش‌آفرینی آمریکا برای آنها دردسرساز خواهد شد

 

جانشین نیروی قدس سپاه با اشاره به تحرکات نظامی آمریکا در منطقه گفت: اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی و کشورهایی مانند سعودی تلاش می‌کنند در روزهای آخر ریاست‌جمهوری ترامپ بحران و تنشی به بار بیاورند و به اهداف خود برسند. سردار حجازی با تاکید بر لزوم هوشیاری، تاکید کرد: البته ما از سردمداران آمریکایی توقع بصیرت نداریم ولی می‌گوییم جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح آماده و هوشیارند و تحرکات آنها را نظارت و رصد می‌کنند. تحرکات آنها در منطقه توجیهی ندارد و این تلاش‌ها که انجام می‌دهند، نوعی ماجراجویی و بحران‌سازی است و مراقب باشند خودشان و طرفداران‌شان را به گرفتاری نیندازند و دردسر برای آنها ایجاد نکنند.

 

** جزئیات ترور فرماندهان مقاومت از زبان وزیر عراقی

 

ناصر الشبلی، وزیر حمل‌و‌نقل عراق در رابطه با چگونگی ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: آسمان کشور به طور کامل توسط سازمان هوانوردی عراق کنترل می‌شود و هیچ هواپیمایی حتی پهپادها بدون موافقت این سازمان اجازه ورود به حریم هوایی را ندارند. وی تاکید کرد: رادارهای غیرنظامی توان رصد هواپیماهای نظامی را ندارند و جنایت با پهپاد انجام شد. الشبلی خاطرنشان کرد: یک مخبر سری تحرکات فرماندهان شهید در سوریه و عراق را اطلاع داده بود.

 

** کرمانشاه؛ مقصد نوزدهمین سفر استانی رئیس قوه قضائیه

 

آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در نوزدهمین سفر استانی خود روز پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه به همراه جمعی از مسؤولان عالی قضایی به استان کرمانشاه سفر می‌کند. در این سفر بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان و نتیجه ارزیابی تیم‌های کارشناسی که از هفته‌های گذشته برای بررسی آخرین مسائل و تهیه گزارش‌های کارشناسی در این استان حضور یافته‌اند، در دستور کار قرار خواهد گرفت. دیدار با قضات، کارکنان و مسؤولان قضایی و حضور در شورای اداری از برنامه‌های رئیس قوه‌قضائیه در سفر به استان کرمانشاه خواهد بود.

 

* جوان ۹۹/۱۰/۱۷

** محکومیت ۵۲ هزار میلیارد تومانی امریکا در ایران

 

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در سی و هفتمین نشست خبری با اصحاب رسانه:

ـ بخش دوم پرونده اکبر طبری دارای ۲۲ متهم است که منتهی به صدور کیفرخواست از ناحیه دادسرا و به دادگاه ارجاع شده است. به زودی جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده برگزار خواهد شد.

ـ از سال ۹۸ تا ابتدای تیرماه ۹۹ استقبال از سامانه ثبت اموال مسئولان خیلی زیاد نبود و هزارو ۵۰۰ نفر اموال خود را ثبت کردند، اما اکنون به ۶ هزار نفر رسیده‌است.

ـ در ارتباط با شرط‌بندی و قمار‌بازی افراد زیادی شناسایی شدند. در ارتباط با کسانی که اعمال مجرمانه بیشتری انجام دادند بررسی‌های لازم انجام شده‌است. کسانی که سردمدار این موضوع بودند، تحت تعقیب قرار گرفتند و در دادسرای تهران شعبه ویژه‌ای به آن‌ها اختصاص داده شده‌است.

ـ تخلفات مدیروقت سازمان خصوصی در ارتباط با مجموعه کشت و صنعت مغان در حال رسیدگی است. تخلفات از ناحیه واگذاری بود و از سوی خریدار تخلفی نبوده و پرونده‌ای تشکیل نشده است.

ـ به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شهروندانی که از اقدامات جنایتکارانه امریکا متضرر شده‌اند، می‌توانند در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و در دادگستری تهران طرح دعوی کنند و به این موضوع رسیدگی شود که تاکنون در این مورد پرونده‌های متعددی تشکیل و آرای زیادی صادر شده‌است. پس از بررسی چند پرونده از این موارد، برابر حکم صادره از ناحیه شعبه ویژه دادگاه دولت امریکا به ۵۲هزار میلیارد تومان محکوم شده است.

ـ پرونده روح‌الله زم و همدستان وی در داخل کشور از جمله «شیرین نجفی» به اتمام نرسیده‌است و شش نفر به محکومیت‌های حبس دو تا ۱۰ سال محکوم شدند. خانمی که نام برده‌شد تحت تعقیب قرار گرفت و در همین کیفرخواست برای او حکم صادر شده که در مرحله تجدیدنظر‌خواهی است.

 

** تعهد پاکستان به همکاری با ایران در مدیریت مرزها

 

دومین نشست کمیسیون عالی مرزی ایران و پاکستان با حضور نمایندگان کشوری و لشکری در شهر «اسلام آباد» پایتخت پاکستان برگزار و پس از مذاکرات پیرامون موضوعات دستور کار نشست، طرفین بر روی یک بیانیه مشترک توافق کردند. جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در خلال نشست کمیسیون عالی مشترک مرز بر تقویت همکاری ها به ویژه تسریع در گشایش گذرگاه‌های جدید مرزی به توافق رسیدند. اعضای هیأت دو کشور توافق کردند تا همکاری‌هایشان را در این زمینه‌ها بیش از پیش تقویت کنند. مقامات ایران و پاکستان همچنین تلاش‌هایشان را در خصوص مدیریت مرزی از طریق اقدامات مناسب از جمله احداث تأسیسات فیزیکی همانند حصارکشی مورد تاکید قرار دادند.

 

* آفتاب یزد ۹۹/۱۰/۱۷

** پیشنهاد باهنر برای اداره کشور با دو مجلس

 

نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی با تقسیم مشکلات کشور به ساختاری، رویکردی و عملکردی، گفت: یکی از اشتباهات استراتژیک ما این است که مجلس شورای اسلامی خاستگاه منافع شخصی صنفی، گروهی و احزاب شده و منافع ملی در این میان گم شده است. محمدرضا باهنر در دیدار و گفت و گو با گروه جهادی جوانان انقلابی با تاکید بر لزوم ورود کارشناسان به مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بهتر است کشور به‌شکل دو مجلسی اداره شود تا کارشناسان و احزاب هر کدام در حوزه‌های تخصصی به مملکت خدمت‌رسانی کنند. در حال حاضر بزرگترین مشکل کشور اقتصادی است، همانطور که مقام معظم رهبری بارها در بیاناتشان به اقتصاد مقاومتی اشاره و تاکید داشته‌اند ولی نه دولت و نه مجلس اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

 

* خراسان ۹۹/۱۰/۱۷

** تبریک ظریف به قطر برای به نتیجه رسیدن مقاومت در برابر فشار و اخاذی

 

وزیر خارجه به توافق عربستان و قطر برای بازگشایی گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی دو کشور واکنش نشان داد. ظریف در توئیتر نوشت:«تبریک به قطر برای موفقیت مقاومت دلیرانه‌اش در برابر فشار و اخاذی.»وی ادامه داد: «خطاب به همسایگان عرب: ایران نه دشمن و نه تهدید است. بلاگردانی کافی است – علی‌الخصوص پشتیبان بی‌پروای شما در حال رفتن است. زمانش رسیده که پیشنهاد ما برای داشتن منطقه قوی‌ را بپذیرید».

 

** پول خرید واکسن به حساب WHO واریز شد

 

رئیس کل بانک مرکزی از واریز موفق پیش‌پرداخت خرید ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کواکس به حساب کارگزار سازمان جهانی بهداشت خبر داد. همتی همچنین افزود: «مبالغ بسیار بیشتری نیز برای خرید واکسن کرونا تخصیص داده‌ایم که در صورت تأیید مسئولین محترم وزارت بهداشت، تأمین ارز خواهد شد».

 

* رسالت ۹۹/۱۰/۱۷

** شهید فخری‌زاده پرچمدار ایستادگی در برابر تهدیدات هسته‌ای بود

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان گفت: شهید فخری زاده به‌عنوان یک دانشمند برجسته در حوزه فیزیک هسته‌ای، پرچم‌دار ایستادگی در برابر تهدیدات هسته‌ای بود. امیر حاتمی افزود: بخشی از کارهای شهید فخری زاده در حوزه‌ پدافند هسته‌ای بود و او اقدامات ارزنده‌ای در این حوزه از خود به یادگار گذاشت.

 

* مردم سالاری ۹۹/۱۰/۱۷

** هوچی‌گری بن سلمان درباره برنامه اتمی ایران

 

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در سخنرانی خود در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان در حال برگزاری است مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران امنیت و صلح منطقه ‌جهان را تهدید می‌کند. ادعاهای ولیعهد سعودی درحالی است که گفته می‌شود عربستان خود فعالیت‌هایی را به شکل مخفیانه برای غنی‌سازی اورانیوم آغاز کرده است.

 

* آرمان ملی ۹۹/۱۰/۱۷

** نتیجه راهبرد «فشار حداکثری»

 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در صفحه توییترش نوشت: قرار بود راهبرد فشار حداکثری ترامپ، جمهوری اسلامی را به تسلیم واداشته و از معادلات جهانی و منطقه‌ای حذف کند. اینک ترامپ از صحنه سیاسی آمریکا و جهان حذف شده و ایران در ابعاد داخلی و خارجی قدرتمندتر از گذشته راهبرد مقاومت فعال را به پیش می‌برد.

 

** تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

 

خزانه‌داری آمریکا در ادامه تروریسم اقتصادی خود علیه مردم ایران، یک فرد و ۱۶ شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام اسامی این فرد و شرکت‌ها، بار دیگر کوشیده است تا فعالیت بخش فولاد ایران را دچار مشکل سازد.

 

** ترور شهید سلیمانی بی‌پاسخ نمی‌ماند

 

وزیر اطلاعات در گــلزار شهدای کرمان درباره پیگیری‌های حقوقی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با تاکید بر این مطلب که خون شهید سلیمانی پایمال‌شدنی نیست و از دست دادن این سرمایه جبران نمی‌شود، اظهار داشت: تمام مستندات این تروریسم دولتی و نقض آشکار حاکمیت کشور جمع‌آوری و بیش از ۱۰۰۰ صفحه کار حقوقی انجام و پرونده تنظیم و آماده ارائه در مجامع بین‌المللی شده است. حجت‌الاسلام علوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی نمی‌تواند از خون حاج قاسم بگذرد. جمهوری اسلامی در زمان خود این انتقام سخت را خواهد گرفت و ترور شهید سلیمانی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

 

* قدس ۹۹/۱۰/۱۷

** ورود ویروس انگلیسی به ایران

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام مشاهده نخستین مورد ویروس کرونای انگلیسی در یک بیمارستان خصوصی، از کاهش مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ و دو رقمی شدن آمار آن در کشور خبر داد. نمکی درباره ویروس جهش‌یافته انگلیسی کرونا گفت: متأسفانه نخستین مورد کووید ۱۹ موتاسیون‌یافته انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود و پس از مدتها رصد، پیدا کردیم. وی در یکی از بیمارستانهای خصوصی بستری بود و تست کووید ۱۹ وی از نوع موتاسیونیافته تأیید شد. وی درباره مورد جهش‌یافته ویروس در غرب کشور، گفت: این خبر کلا تأیید نشد و این همکار ما بارها تست شد و بیش از ۲۴۰ نفر هم که با این همکار ما در تماس بودند، چک شدند و خوشبختانه در هیچیک از آنها ردی از کرونای جهش‌یافته انگلیسی پیدا نشد.

 

* اعتماد ۹۹/۱۰/۱۷

** هیات دیپلمات کره‌جنوبی در راه ایران

 

بعد از دیدار مقام وزارت خارجه کره جنوبی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول درباره نفتکش توقیف ‌شده این کشور در تنگه هرمز، یک هیات دیپلماتیک کره‌ای نیز به تهران سفر می‌کند. وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد که سئول یک هیات دیپلماتیک برای مذاکره با تهران درباره آزادی نفتکش توقیفی این کشور به ایران اعزام می‌کند. «چوی یونگ‌سام» سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفت: «معتقدم که گفت‌وگوهای گسترده‌ای درباره مسائل متعدد مورد توجه ایران و کره‌جنوبی [بین دو طرف] انجام خواهد شد. قطعا درباره توقیف کشتی نیز تبادل نظر انجام خواهد شد.»

 

* اطلاعات ۹۹/۱۰/۱۷

** برگزاری جلسه شبیه‌سازی محاکمه عاملان ترور سپهبد شهید سلیمانی

 

نخستین جلسه شبیه‌سازی محاکمه عاملان ترور سردار سلیمانی و هیات همراه با همکاری پژوهشگاه قوه‌قضائیه و دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار و اعلام شد که تاکنون مستندات این پرونده به ۴ هزار صفحه رسیده است. صدری، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه بعد از محاکم داخلی به دنبال محاکم بین‌المللی این جنایت خواهیم بود، افزود: با توجه به مکان و زمان وقوع این جنایت، ابعاد بین‌المللی آن باید مد نظر قرار گیرد و امید است با تشکیل دادگاه واقعی، عدالت اجرا شود و عاملان این ترور به کیفر برسند.

 

** آماده‌باش گارد ملی آمریکا برای مقابله با شورش،همزمان با جلسه تأیید نهایی بایدن

 

در حالی که امروز ششم ژانویه جلسه کنگره آمریکا به ریاست «مایک پنس» معاون ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای تأیید نهایی آراء الکترال کالج و نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ برگزار می شود، نیروهای گارد ملی آمریکا در واشنگتن‌ برای مقابله با خشونت‌های احتمالی طرفداران ترامپ به حالت آماده باش درآمدند. روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش داد که هواداران ترامپ قصد دارند در پایتخت ایالات متحده با برگزاری تظاهرات گسترده، ادعاهای اثبات نشده ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکرار کنند.

 

** بشار اسد بسته تشویقی آمریکا درباره «جولان» را رد کرد

 

«وئام وهاب» رئیس حزب لبنانی «التوحید العربی» (وابسته به جریان ۸مارس و جریان مقاومت) خبر از پیشنهاد آمریکا به رئیس جمهوری سوریه داد. وهاب گفت: آمریکا و اسرائیل به بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه پیشنهاد داده‌اند در مقابل احیای نفوذ این کشور در لبنان، بازپس‌گیری ادلب از تروریست‌ها و بازسازی سوریه، از جولان اشغالی دست بکشد اما اسد این پیشنهاد را رد کرده است.

 

* شهروند ۹۹/۱۰/۱۷

** تکذیب قطعی برق در شمال کشور به دلیل حمله سایبری

 

وزیر نیرو قطعی برق در شمال کشور به دلیل حمله سایبری را تکذیب کرد و گفت: «به طور کلی برای گازرسانی به شمال کشور به لحاظ جنبه‌های فنی مشکل داریم. سابق بر این با گازی که از ترکمنستان دریافت می‌کردیم، مشکل را حل می‌کردیم اما اکنون که واردات نداریم این مشکل بیشتر خود را نشان می‌دهد.» اردکانیان افزود: «در حال حاضر از هزار میلیارد مترمکعب گازی که عرضه می‌شود ۶٠٠ میلیون متر مکعب در بخش خانگی مصرف می‌شود که حتما باید اصلاح شود.»

 

*اخبارخبرگزاری های و سایت های اینترنتی

 **تسلیت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی درپی ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی

رسا/ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع تقلید در تماس تلفنی با فرزندان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، فقدان این عالم بزرگ را به خانواده ایشان تسلیت گفت. بر اساس این گزارش، این مرجع تقلید برای آن عالم فقید، غفران الهی را از خداوند متعال طلب کرد.

 **آیت‌الله مصباح یزدی در تحوّل و ارتقاء آموزش‌های حوزوی پیشگام بود

 حوزه/ آیت‌الله العظمی مظاهری در پیامی ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند. در این پیام آمده است: ایشان فیلسوفی صاحب نظر و استادی مبرز و یکی از شاگردان ممتاز و برجستۀ استاد عظیم الشأن حضرت علامه طباطبائی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» بودند که سال‌های متمادی از عمر مبارک خود را در ترویج و توسعۀ معارف قرآنی و حکمت اسلامی و نیز تعلیم و تربیت شاگردان عالم و پرشمار و همچنین تألیف آثار فراوان و ماندگار در ساحت اندیشۀ دینی و فلسفۀ اسلامی سپری ساختند. در ادامه این پیام آمده است:پیشگامی ایشان در عرصۀ تحوّل و ارتقاء آموزش‌های حوزوی و نقش اساسی و همّت رفیع و عزم راسخِ این عالم اندیشمند در تأسیس مؤسّسۀ در راه حق و سپس بنیاد فرهنگی باقرالعلوم۷ و در نهایت، مؤسّسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی«اعلی‌الله‌مقامه‌الشّریف» و زحمات طاقت‌فرسا و سعی بلیغ و سخت‌کوشیِ خستگی‌ناپذیری که در این مسیر خطیر و طولانی مصروف داشتند، بی‌شک از حسنات شاخص کارنامۀ مجاهدت علمی آن عالم جلیل و فکور است.

 **آیت‌الله مصباح یزدی؛ مرد میدان مبارزه با انحرافات

 رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حاشیه مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر علامه مصباح یزدی، آیت‌الله مصباح را عالمی مبارز و مرزبانی بیدار و روشنگر توصیف کرد وبا بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی عمر شریف خود را صرف خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) کردند، اظهار داشت: ایشان مرد میدان مبارزه با انحرافات و تهاجماتی که علیه اسلام و فرهنگ اهل بیت(ع) و ارزش‌های انقلابی انجام می شد، بود. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خستگی ناپذیری و زمان شناسی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه ایشان از دانش بسیار بالایی برخوردار بودند، گفت: این عالم فرزانه در اوج مباحث فلسفی قرار داشت و یک نظریه پرداز به تمام معنا بود.

 **آیت‌الله مصباح یزدی تفکر عمیق فلسفی و عقلی را در خدمت معارف دینی در آورد

 رسا/ آیت‌الله اعرافی در حاشیه مراسم وداع و تشییع پیکر علامه مصباح یزدی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح در مباحث علوم عقلی و فلسفه از چهره‌های بسیار کم نظیر به شمار می آیند و آرای بدیع و بکر و نظریات عمیق در این زمینه دارند. گفت: هنر فلسفه ایشان این بود که نسبت به فلسفه‌های غربی احاطه و تسلط داشت و در نقد و پاسخ و بررسی آنها بسیار برجسته بود؛ همچنین هنر مهمتر ایشان این است که این تفکر عمیق فلسفی و عقلی را در خدمت معارف دینی و الهی قرار داده بودند و بسیاری از پرسش ها و شبهات جدیدی که در طول این ۶۰ سال از سوی جریان‌های التقاطی و انحرافی و مارکسیسم متوجه مباحث دینی بود را با اندیشه عمیق فلسفی خود جواب می دادند.

 **جنبه‌های فقهی آیت‌الله مصباح مغفول مانده است

 رسا/ آیت‌الله رجبی گفت: رهبر معظم انقلاب با شناخت عمیقی که نسبت به علامه مصباح یزدی داشتند، در پیام تسلیت خود علامه مصباح را یک فقیه برجسته معرفی کردند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه نسبت به جنبه فقهی آیت‌الله مصباح غفلت فراوانی صورت گرفته، عنوان کرد: علامه مصباح یزدی در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسیده‌اند؛ این فقیه بصیر علاوه بر جنبه‌های اخلاقی، از جنبه فقهی آیت‌الله بهجت استفاده فراوانی کردند.وی اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) مهم ترین کتاب فقهی خود یعنی کتاب البیع را قبل از چاپ برای آیت‌الله مصباح می فرستادند تا ایشان نظراتشان را در خصوص آن اعلام کنند و این مطلب نشان از اعتماد امام خمینی(ره) به فقاهت علامه مصباح دارد.

 **حضور نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در بیت علامه مصباح یزدی

 رسا/ حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی با حضور در بیت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی با خانواده آن مرحوم دیدار کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی که به نمایندگی از حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در بیت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی حضور یافته بود، مراتب همدردی و پیام تسلیت این مرجع تقلید را به خانواده آن مرحوم ابلاغ کرد.وی ضمن طلب رحمت و مغفرت برای مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی این مصیبت وارده را به خانواده آن مرحوم تسلیت گفت و آرزوی صبر برای بازماندگان کرد. خانواده و اعضای بیت آیت‌الله مصباح یزدی نیز با تشکر از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی از عنایت و توجه حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی قدردانی کردند.

 **پیام تهدیدی درباره حمله به کنگره در انتقام از ترور سردار سلیمانی دریافت شده است

 ایلنا/ شبکه خبری «سی.‌بی.‌اس» طی گزارشی مدعی شد که پیام تهدیدی درباره حمله به کنگره در انتقام از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید سپاه قدس ایران دریافت شده است.در این گزارش ادعا شده است که مسئولان کنترل ترافیک هوایی نیویورک پیام تهدیدی در سیگنال‌های رادیویی خود دریافت کرده‌اند. بر اساس پیام دریافت شده، امروز – چهارشنبه- در راستای انتقام از ترور سردار سلیمانی، به ساختمان کنگره حمله خواهد شد. هنوز مشخص نیست این پیام توسط چه فرد یا گروهی ارسال شده ولی مقام‌های آمریکا آن را واقعی تلقی نکرده‌اند.

 **به حضور ائتلاف بین المللی در عراق نیازمندیم

 مهر/ «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق سخنانی را در خصوص لزوم بقای ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا در این کشور، مطرح کرد.بر اساس این گزارش، وی گفت: ما همچنان به حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی برای حمایت از مراکز نظامی نیازمندیم.وزیر دفاع عراق در بخش دیگری از سخنان خود که در مراسم صدمین سالگرد تأسیس ارتش عراق مطرح شد، اظهار داشت: دیگر خبری از عناصر تکفیری داعش در عراق نیست. وی با بیان این که تنها گروه‌هایی از بقایای داعش در عراق حضور دارند و تحت تعقیب هستند، خاطرنشان کرد که نیروهای عراق در راستای تأمین امنیت هیئت‌های دیپلماتیک فعالیت می‌کنند.

 **اعتراض‌ها به قتل معدنچیان شیعه، سراسر پاکستان را فراگرفت

 ایرنا/ همزمان با چهارمین روز از تحصن معترضان در شهر کویته در محکومیت حمله داعش به معدنچیان متعلق به جامعه شیعیان “هزاره”، اعتراض‌ها به این اقدام تروریستی دیگر شهرهای پاکستان را فراگرفت. در عین حال بستگان معدنچیان قربانی در حمله تروریستی داعش ضمن مخالفت با پایان تحصن و امتناع از دفن پیکر عزیزان خود اعلام کردند: تا زمانی که نخست وزیر پاکستان در کویته و میان متحصنین حاضر نشود، تحصن ادامه خواهد یافت.

 **شورای امنیت ملی کره جنوبی در حال بررسی واکنش به توقیف نفت‌کش

 فارس/ «کانگ مین‌سوک» سخنگوی ریاست‌جمهوری کره جنوبی در اطلاعیه‌ای که بامداد امروز (چهارشنبه به وقت تهران) منتشر کرد، گفت: آقای «مون جائه‌این» رئیس‌جمهور کره جنوبی گزارشی را از سوی مدیر دفتر امنیت ملی این کشور (NSO) درباره توقیف نفت‌کش دریافت کرده و پس از آن دستور جلسات دولتی در این باره صادر کرد.به نوشته وبگاه «کِی‌بی‌اِس»، کانگ توضیح داد که رئیس‌جمهور کره جنوبی از دفتر امنیت ملی این کشور خواسته تا ارتباط نزدیکی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط جهت بررسی نحوه واکنش به توقیف شدن نفت‌کش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *