طلیعه ۱۴۰۴-۹۹۱۰۰۳

 “متدین، مورد وثوق و درد آشنای اسلام و انقلاب ” این‌ها توصیفاتی است که امام خمینی (ره) در معرفی مرحوم حضرت آیت الله یزدی به عنوان عضو فقهاء شورای نگهبان بیان کرده است.

فقیهی انقلابی که یکی از  الگوهای انقلابی‌گری و از نماد‌های حوزه انقلابی است.  وزانت شخصیت و جایگاه  اثرگذار ایشان گرچه در بیان بسیاری از بزرگان در مقام تجلیل منعکس شده است اما آنچه ما را در شناخت این عالم بزرگوار بیشتر و عمیق‌تر راهنمایی می کند، جایگاه ایشان از منظر و در کلام مقام معظم رهبری است.

پس از رحلت حضرت امام خمینی‌(ره) این عالم بزرگوار توسط آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب گردیدند. رهبر معظم انقلاب در پیام انتصاب حضرت آیت الله یزدی به ریاست قوه قضائیه آورده اند:”با معرفت و اعتقاد به شایستگی‌هاى علمى و عملى جنابعالى، مسئولیّت خطیر و حسّاس و افتخارآمیز ریاست قوّه‌ی قضائیّه را به جنابعالى تفویض می‌کنم.”

در همان سال رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس و کارکنان قوه قضاییه در تشریح شایستگی‌های حضرت آیت‌الله یزدی می فرمایند:”فضایل ایشان براى بنده از قدیم‌الایّام ‌-نه جدیداً فقط- روشن بوده و ما به ایشان از سالهاى پیش ارادت داشته‌ایم. بحمدا‌لله‌ ایشان علماً و عملاً براى این امر مهم صالح و کافى هستند.”

در دیدار سال ۶۹ مسئولان قضایی با رهبر معظم انقلاب ایشان ضمن تقدیر از حضرت آیت الله یزدی  ایشان را یک مدیر خوب و نعمتی برای قوه قضائیه برشمردند وفرمودند:”بحمدالله چهره ای موجه، شایسته و از همه جهت صالح در رأس این دستگاه قرار دارد و حقیقتاً آیت‌الله یزدی نعمتی برای قوه‌ی قضائیه است و با دین و تقوی، علم و معرفت، دلسوزی و خلوص و پیگیری ای که در ایشان وجود دارد همه شرایط یک مدیریت خوب را پدید آورده است.”

با پایان یافتن دوران مسئولیت قضایی حضرت آیت الله یزدی، ایشان بار دیگر به عضویت شورای نگهبان در آمدند. در پیام رهبر معظم انقلاب، آیت الله یزدی فردی با  سوابق و تجارب با ارزش در شورای محترم نگهبان و نیز تجارب دوران مسؤولیت قضایی، معرفی شده اند .

بخشی دیگر از مسئولیت‌های حضرت آیت الله یزدی مربوط به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که ایشان پس از ارتحال حضرت آیت الله مشکینی به ریاست شورایعالی جامعه مدرسین انتخاب شدند و تا پایان عمر پربرکت خود در شورای نگهبان و جامعه مدرسین در تلاشی پیگیر به صیانت از آرمانهای انقلاب و هدایت حوزه‌های علمیه پرداختند .

سرانجام حضرت آیت الله یزدی پس از دوره ای بیماری، در سن ۸۹ سالگی با توشه‌ای پر بار  از خدمت به اسلام و قرآن به دیدار حق شتافتند. در پیام رهبر معظم انقلاب که مهر تاییدی بر خدمات مومنانه این عالم بصیر است ایشان “عالمی مجاهد و پارسا “و دارای “شخصیتی جامع و اثرگذار” معرفی شده اند که”ایمان راسخ به مبانی انقلاب”، “استقامت در راه” و “غیرت دینی و انقلابی”از نشانه بارزشان بوده است.

تجلیل از مقام عملی و مجاهدت‌های ایشان در بیان رهبر معظم انقلاب به پیوستگی و همیشگی بودن توصیف شده و آمده است:”سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود.”

در پایان ذکر این نکته لازم و ضروری است که رحلت آیت الله یزدی گرچه ثلمه و خسارت بزرگی برای حوزه انقلابی است اما جامعه مدرسین راه انقلابی خود  را با جدیت ادامه می دهد و با نگاهی به سیره و عمل انقلابی علمایی چون آیت الله یزدی، انقلابی و تاثیر گذار به هدایت حوزه‌های علمیه خواهد پرداخت. برهمین اساس اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از ارتحال حضرت آیت الله یزدی فقیهی انقلابی و عالمی فاضل را  به ریاست شورایعالی جامعه مدرسین برگزیدند و آیت الله حسینی بوشهری، رئیس جدید جامعه مدرسین در مصاحبه ای با روزنامه کیهان با اشاره به فقدان حضرت آیت الله  یزدی بر ادامه راه انقلابی  جامعه مدرسین تاکید کردند وگفتند:

“تک‌تک اعضاء جامعه مدرسین به خاطر آن سابقه طولانی جامعه، هیچ‌گاه از حرکت انقلابی باز نمی‌مانند، گرچه این شخصیت‌ها نقش و تاثیر خودشان را دارند و از دست دادن آنان ضایعه‌ای است ولی بنده معتقدم همانطور که جامعه از قبل از پیروزی انقلاب پای این انقلاب ایستاده و همراهی خود را با امام و مقام معظم رهبری در عمل نشان داده، از این به بعد هم در مقابل دشمن کوتاه نخواهند آمد بلکه بر اساس اقتضای زمان، فعالیت‌های خود را با صلابت و قاطعیت بیشتری دنبال خواهند کرد “.

خداوند روح پاک عالم پرهیزگار و فقیه عالیقدرحضرت آیت الله یزدی  را مشمول رحمت و غفران واسعه خودش قرار دهد و تمام خدمتگزاران به دین و انقلاب را یاری و نصرت نصیب فرماید. (خ ۱۴۰۴)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *