خبرروز ۱۳۹۹/۰۹/۳۰

میلاد با سعادت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را تبریک می‌گوییم

 

رئیس قوه قضائیه:آیت‌الله یزدی تا آخرین لحظه عمرش در مسیر حق ثابت‌قدم بود و ولایت را یاری کرد

 

آیت الله اعرافی:حوزه‌های علمیه از برخی ساده لوحی‌ها و گستاخی‌های دشمن‌پسند اخیر اعلام برائت می‌کنند

 

آیت الله کعبی:هتاکی آقای امجد نشان از مظلومیت رهبری در عین اقتدار ایشان است

 

۲ آتش‌سوزی همزمان در پالایشگاه حیفا و تلاش تل‌آویو برای عادی‌سازی ماجرا

 

 

* جام جم ۹۹/۰۹/۳۰

** با انتخابات الکترونیکی مخالفتی نداریم

 

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: باید زیرساخت‌ها اجازه دهد و وزارت کشور در حال پیگیری است و اگر این زیرساخت‌ها فراهم شود، طبیعتا ما مخالفتی نخواهیم داشت. کدخدایی همچنین با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات پیش‌رو گفت: راهکارهایی از جمله افزایش تعداد شعب سیار برای انتخابات در شرایط کرونا را مدنظر قرار داده‌ایم. سخنگوی شورای نگهبان گفت: برای رای‌گیری مکاتبه‌ای و پستی برای انتخابات آینده، نیازمند قانون هستیم و آمادگی داریم نظرات مشورتی خود را در این زمینه به وزارت کشور و مجلس ارائه کنیم.

 

* همشهری ۹۹/۰۹/۳۰

** محصولی جای آقاتهرانی نشست

 

حجت‌الاسلام آقاتهرانی از دبیرکلی جبهه پایداری کنار رفت و صادق محصولی به دبیر کلی جبهه پایداری انقلاب اسلامی رسید. در نخستین جلسه شورای مرکزی جدید جبهه پایداری که اخیراً توسط مجمع عمومی انتخاب شد، با توجه به اساسنامه مورد تأیید وزارت کشور، حجت الاسلام آقاتهرانی به‌عنوان رئیس شورای مرکزی و محصولی به‌عنوان دبیرکل انتخاب شدند.

 

* کیهان ۹۹/۰۹/۳۰

** آیت‌الله یزدی تا آخرین لحظه عمرش در مسیر حق ثابت‌قدم بود و ولایت را یاری کرد

 

رئیس قوه قضائیه با حضور بر مزار آیت‌الله یزدی در جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه‌(س) و قرائت فاتحه، یاد و خاطره آن مرحوم را گرامی داشت. آیت‌الله رئیسی با تجلیل از خدمات آیت‌الله یزدی در ادوار مختلف انقلاب اسلامی به ویژه ریاست ۱۰ ساله دستگاه قضا، آن مرحوم را عالمی پارسا و مجاهد معرفی کرد که تا آخرین لحظه عمرش در مسیر حق ثابت‌قدم بود و ولایت را یاری کرد. رئیس قوه قضائیه با تسلیت فقدان این شخصیت خدمتگزار و دلسوز، برای وی علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت کرد.

 

** وزارت خارجه اسامی مقامات اروپایی مرتبط با تحریم را به مجلس بدهد

 

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکومیت قطعنامه پارلمان اروپا مبنی بر اعمال تحریم علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران به ادعای نقض حقوق بشر، مداخله کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در امور داخلی کشورمان و توصیه‌های سخیف آن کمیته علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موضع ضد حقوق بشری دولت فرانسه در حمایت از یک مجرم را محکوم کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وزارت امور خارجه را موظف می‌کند با هدف اقدام متقابل، فهرست اسامی مقامات اروپایی که: الف- با اعمال تحریم‌های ظالمانه بویژه در زمینه دارو مرتکب جنایت ضدبشری علیه ملت ایران شده‌اند. ب- مقامات اروپایی که از گروه‌های تروریستی، منافقین و تجزیه‌طلب‌ها حمایت به عمل آورده‌اند. ج- قضات اروپایی که علیه شهروندان بیگناه ایرانی قرار محکومیت و حبس صادر کرده‌اند را جهت تهیه طرح اعمال تحریم همه‌جانبه، در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

 

** ۲ آتش‌سوزی همزمان در پالایشگاه حیفا و تلاش تل‌آویو برای عادی‌سازی ماجرا

 

رسانه‌های صهیونیستی از وقوع دو آتش‌سوزی همزمان در پالایشگاه بندر «حیفا»، واقع در اراضی اشغالی، خبر دادند. رژیم صهیونیستی نیز تلاش کرد که ماجرا را عادی جلوه دهد. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» جمعه شب از وقوع دو آتش‌سوزی همزمان در پالایشگاه حیفا خبر داد. رسانه‌های صهیونیستی، علت حادثه را به نقل مقامات رژیم اسرائیل و مسئولان پالایشگاه حیفا، نقص عملکرد سیستم‌های کنترلی پالایشگاه اعلام کردند. بر اساس تصاویری که از این آتش سوزی به رسانه درز یافت، شعله‌های آتش گسترده بوده و دود سیاهی نیز آسمان منطقه را فرا گرفته بود. طبق بیانیه اتحادیه حفاظت محیط زیست رژیم صهیونیستی در حیفا، یکی از کمپرسورها در پالایشگاه تولید بنزین به‌طور کامل تخریب شده است. بزرگترین پالایشگاه نفت رژیم اسرائیل، در شهر حیفا قرار دارد. به گفته کارشناسان، مخازن نفت و آمونیاک این بندر در برابر حملات مقاومت، بسیار شکننده است.

 

* شرق ۹۹/۰۹/۳۰

** آمادگی دولت برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه

 

معاون ‌اول رئیس‌جمهور در مکالمه تلفنی با آیت‌الله سید‌هاشم حسینی‌بوشهری، انتخاب او را به عنوان رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تبریک گفت. جهانگیری در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تسلیت مجدد درگذشت آیت‌الله‌ شیخ‌ محمد یزدی، رئیس فقید شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آمادگی دولت را برای همکاری هرچه بیشتر و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای حوزه‌های علمیه در زمینه حل مسائل کشور اعلام کرد. او همچنین برای رئیس جدید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت روزافزون کرد. آیت‌الله حسینی‌بوشهری نیز ضمن قدردانی از تماس تلفنی معاون‌اول رئیس‌جمهور،‌ با آرزوی موفقیت برای دولت در حل مسائل کشور و مردم، از آمادگی حوزه‌های علمیه برای همکاری با دولت در این زمینه خبر داد. ‌

 

** برگزاری سالگرد سردار شهید سلیمانی و ابومهدی در پارلمان عراق

 

روز گذشته مراسمی به مناسبت اولین سالگرد ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در پارلمان عراق برگزار شد. بر اساس بیانیه‌ای که الحشد الشعبی منتشر کرد در این مراسم تصاویری از سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به نمایش گذاشته شد.

 

* ایران ۹۹/۰۹/۳۰

** شب یلدا دور همدیگر جمع‌نشویم تا کم نشویم

 

رئیس جمهور با تبریک روز پرستار و قدردانی از تلاش همه پرستاران کشور، از مردم خواست برای حمایت از پرستاران و سلامت بزرگان خانواده‌ها، امسال برگزاری دورهمی‌های یلدایی را متوقف کنند. وی تأکید کرد که مردم باید کماکان پروتکل‌های بهداشتی را دقیق رعایت کنند و از اجتماعات و دورهمی‌ها پرهیز کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با اقدامات انجام شده در اجرای محدودیت‌ها و همکاری خوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی امروز در روزهای پایانی ماه آذر هیچ شهر قرمزی در سراسر کشور نداریم. رئیس جمهوری همچنین با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای پرداخت کمک معیشتی به کسانی که حقوق و درآمد ثابت ندارند و از کرونا متضرر شده‌اند، گفت: با تلفیق دو مصوبه مجلس و ستاد کرونا برای کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا، مصوبه ستاد ملی در این زمینه اصلاح و مقرر شد به گروه‌هایی همچون افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به جای ماهانه ۱۰۰ هزار تومان به هر فرد ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شود.

 

** توسعه روابط تجاری ـ سیاسی ایران و پاکستان با گشایش مرز ریمدان

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: مرز ریمدان در جنوب سیستان وبلوچستان توسعه دهنده روابط تجاری و سیاسی ۲ کشور ایران و پاکستان است. محمد اسلامی در مراسم افتتاح رسمی مرز ریمدان با حضور زبیده جلال، وزیر تولیدات صنایع دفاعی کشور پاکستان و سایر مقامات ایران و پاکستان اظهار داشت: راه‌اندازی شهرک‌ها و ناحیه صنعتی در دو سوی مرز می‌تواند منجر به اشتغال و افزایش تبادل تجاری شود؛ از این‌رو پیگیری این موارد در دستور کار است.

 

* جمهوری اسلامی ۹۹/۰۹/۳۰

** رئیس جدید موساد به شدت موافق سیاست فشار حداکثری آمریکا به ایران است

 

یک تحلیل‌گر صهیونیست می‌گوید رئیس جدید سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد» با تکیه بر سیاست رقابت بین ایران و کشورهای سُنی عربی، سیاست خود علیه جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند. یواف لیمور، در تحلیل خود افزود: رئیس جدید موساد بشدت موافق سیاست فشار حداکثری آمریکا به ایران است و موساد نقش موثری در اجرائی شدن این سیاست داشته است.

 

** ۳ میلیون تولیدکننده در مشاغل خانگی فعال هستند

 

وزیرکار با بیان اینکه ۳ میلیون تولیدکننده محصولات مشاغل خانگی داریم، گفت: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، شیوه‌نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شده است. شریعتمداری در مراسم رونمایی از شیوه نامه و موافقت نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی پیرامون اثرات مثبت استاندارد سازی مشاغل خانگی گفت: سهم مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور هم‌اکنون بین ۴ تا ۶ درصد است که به راحتی می‌توان این رقم را افزایش داد. همین سهم در تولید ناخالص داخلی بین ۲ تا ۵/۲ درصد است که با توجه به شرایط پیش رو و وضعیت کرونا در کشور با توسعه مشاغل خانگی این سهم می‌تواند افزایش پیدا کند.

 

* وطن امروز ۹۹/۰۹/۳۰

** آمریکایی‌ها باید از منطقه خارج شوند

 

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گو با شبکه «طلوع‌نیوز» افغانستان بار دیگر بر لزوم خروج آمریکایی‌ها از منطقه تاکید کرد. ظریف در توضیح اینکه ایران پس از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا، تاکید کرده آمریکایی‌ها باید از منطقه خارج شوند، گفت: ما همیشه این را گفته‌ایم. ظریف همچنین در پاسخ به سوال مجری درباره نیروهای فاطمیون و اینکه ایران آنها را از مهاجران افغان ایجاد کرده است، گفت: این نیروها می‌توانند بهترین نیروهایی باشند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد به افغانستان کمک کنند.

 

** حضور ایران در خاک سوریه قانونی است

 

وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: آمریکا حق ندارد درباره حضور ایران در سوریه اظهارنظر کند. فیصل مقداد ادامه داد: اگر نیرو‌های ایرانی در خاک آمریکا حضور داشتند، واشنگتن حق داشت درباره آن اظهارنظر کند اما واشنگتن نمی‌تواند حضور ایران را در خاک سوریه مورد بررسی قرار دهد چراکه این حضور قانونی است و با درخواست دولت سوریه صورت گرفته و در عین حال حضور کم‌رنگی است، زیرا تنها مشاوران ایرانی در خاک سوریه هستند.

 

* جوان ۹۹/۰۹/۳۰

** فرصت عادی شدن برجام فراهم است

 

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره هفدهمین نشست مشترک برجام در وین گفت: از آن می‌توان نتیجه‌گیری کرد که همه شرکت‌کنندگان در برجام شامل روسیه، چین، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایران خواهان حفظ و بازگشت به اجرای آن در حالت عادی و به وضع پیش از دولت ترامپ هستند.» اولیانوف گفت: «برای نخستین بار در چند سال گذشته فرصت یافتیم تا برجام را به حالت عادی بازگردانیم تا منافع ایران در آن تضمین شود. همه خواهان افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به اهداف هستند.» وی گفت: «در مورد مسئله ایران زمان و فرصت کافی وجود ندارد، زیرا در ماه ژوئن در این کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و بهتر خواهد بود تا پیش از این رویداد به پیشرفت واقعی (در برجام) دست یافت.»

 

** وحشی می‌شویم

 

رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را زیر سؤال برده و با انتشار پیامی در توئیتر از برپایی اعتراضات بزرگ خبر داده که قرار است ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) در واشنگتن برگزار شود؛ یعنی همان روزی که اعضای کنگره برای تأیید آرای الکترال کالج و پیروزی بایدن تشکیل جلسه می‌دهند. رئیس‌جمهور امریکا در این پیام مدعی شد که غیرممکن است در انتخابات شکست خورده باشد و نوشت: «طبق آمار شکست در انتخابات غیر‌ممکن است. اعتراضات بزرگی در دی. سی در روز ششم ژانویه در راه است. آنجا باشید و وحشی خواهیم بود.»

 

* آفتاب یزد ۹۹/۰۹/۳۰

** کشورهای منطقه گفت‌وگوی دو جانبه با ایران را به نفع خود نمی‌بینند

 

قاسم محبعلی مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه، درباره درخواست ژاپن و شورای خلیج فارس برای حضور در مذاکرات آتی ایران و کشورهای غربی اظهار داشت: موضوع پرونده هسته‌ای ایران در برجام بسته شد و پایان آن نیز در سال ۲۰۲۳ خواهد بود. ایران می‌تواند پس از پایان برنامه اقدام مشترک[برجام] گفت‌وگو با طرف‌های دیگر را پیش ببرد اما دلیلی ندارد که سایر کشورها در موضوع برجام وارد شوند. این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد این آمادگی در همسایگان ایران وجود داشته باشد که با ایران وارد مذاکره و گفت‌وگوهای دوجانبه و حل و فصل موضوعات شوند، چرا که ایران قدرت بزرگتری است و به نفعشان نیست که دوجانبه گفت‌وگو کنند؛ به همین دلیل سعی می‌کنند که پای قدرت‌های بزرگ را باز کنند تا تعادل برقرار شود.

 

* خراسان ۹۹/۰۹/۳۰

** مجمع تشخیص مصلحت نظام به هیچ عنوان لوایح FATF را تصویب نخواهد کرد

 

حجت‌الاسلام ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بررسی لوایح چهارگانه مربوط به توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به هیچ عنوان این لوایح را تصویب نخواهد کرد. بنده در چندین جلسه مجمع و کمیسیون‌های آن شرکت کرده‌ام و نگاه و استدلال‌های اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را به FATF می‌دانم، بنابراین امکانی برای تصویب این لوایح وجود ندارد.

 

** دسترسی به رئیس جمهور خیلی سخت بود

 

الهام امین زاده معاون سابق حقوقی رئیس جمهور، با حضور در برنامه دستخط با بیان این که دسترسی به رئیس جمهور خیلی سخت بود، افزود: گاهی اوقات ماه‌ها طول می‌کشد وزیران دولت بتوانند آقای روحانی را ببینند. وی همچنین با اشاره به دخالت برادر رئیس جمهور در کار وزیران گفت: «در موضوع برجام، هیچ مشاوره‌ای به عنوان معاون حقوقی، از من نگرفتند و حتی “فریدون” گفت به شما چه ربطی دارد.»

 

* رسالت ۹۹/۰۹/۳۰

** هرگز یک گام از اصلاح بودجه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور، با بیان اینکه سوءمدیریت اساسی ترین موضوع در بودجه است، گفت: بودجه و چالش‌‌های آن محدود به سال ۱۴۰۰ و این دولت نیست و حرف من نیز درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ و دولت کنونی نیست بلکه رویکرد من آسیب شناسی این فرآیند و ضرورت اصلاح ساختار بودجه است.

قالیباف با بیان اینکه هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب نشینی نمی‌کنیم، اضافه کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند در رفع تحریم و خنثی کردن تحریم اساس با خنثی کردن تحریم است و این امر نیز با اصلاح سند بودجه آغاز خواهد شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ رونمایی کرد.

 

** سه پروژه مهم در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی افتتاح شد

 

سرپرست مدیریت پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با تلاش و تکیه بر توان داخلی، سه پروژه مهم در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن در پالایشگاه دوم مجتمع عظیم گازی پارس جنوبی افتتاح شد و با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت. حسین باغبان اظهار داشت: پروژه‌های مذکور علاوه بر تحقق اهداف استراتژیک و ارتقای تاب‌آوری بخشی از زیر‌ساخت‌های حیاتی پالایشگاه، افزایش ضریب امنیت تولید پایدار را به همراه داشته و درمجموع با بهره‌مندی از توانمندی داخلی و فعالیت افزون‌ بر هفت هزار و ۲۰۰ نفر ساعت کار بدون حادثه از مرحله طراحی، اجرا و ساخت به بهره‌برداری رسیده است.

 

* مردم سالاری ۹۹/۰۹/۳۰

** وزیر کشور پاسخگوی آبگرفتگی اهواز باشد

 

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان مجلس در واکنش به سیل و آبگرفتگی در اهواز، ماهشهر و بندر امام خمینی در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «در پی بارندگی‌های اخیر دوباره ماهشهر، اهواز، و بندر امام خمینی دچار مشکل تکراری آبگرفتگی شدند. در این اتفاق ناگوار وزیر کشور و استاندار خوزستان باید پاسخگو باشند که چگونه نعمت الهی را برای مردم عزیز خوزستان تبدیل به عذاب ناشی از سوء مدیریتشان کرده‌اند!»

 

** حضور وزیرخارجه چین در کمیسیون مشترک برجام

 

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری روز جمعه اش اعلام کرد که وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور در تاریخ ۲۱ دسامبر [۱ دی] در کنفرانس ویدیویی وزیران امور خارجه کشورهای عضو برجام شرکت می‌کند که درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار خواهد شد. این سخنگو گفت که کنفرانس به میزبانی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و کشورهای روسیه، ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در این نشست شرکت می‌کنند.

 

* آرمان ملی ۹۹/۰۹/۳۰

** اظهارات گستاخانه علیه ظریف

 

نماینده لهستان در پارلمان اروپا با طرح ادعاهایی بی‌اساس، به بیان اظهاراتی خصمانه علیه ایران پرداخت. رادوسلاف سیکورسکی خطاب به دیپلمات‌های اروپایی گفت: مراقب باشید دفعه بعد که با وزیر خارجه ایران با آن لبخندی که بسیار شبیه یواخیم فون ریبنتروپ است، دیدار کردید متوجه باشید که وی نماینده چه «رژیمی» است. یواخیم فون ریبنتروپ وزیر امور خارجه آلمان نازی بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۵ بود.

 

** وسواس ذهنی‌ علیه ایران

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی در پاسخ به ادعاهای اخیر پمپئو، تاکید کرد: رژیم‌های ایالات‌متحده مدت‌هاست که علیه مردم ایران و همسایگان آنها کودتا و جنگ به راه می‌اندازند. خطیب‌زاده نوشت: آقای «ما دروغ گفتیم، فریبکاری کردیم و دزدیدیم» که دوره‌اش رو به اتمام است، باز هم دچار وسواس ذهنی‌ نسبت به ایران شده است. واقعیت: رژیم‌های ایالات‌متحده مدت‌هاست که علیه مردم ایران و همسایگان آنها کودتا و جنگ به راه می‌اندازند. افراد بی‌شماری را کشته‌اند و آسیب‌پذیرترین اقشار آمریکا را به عنوان سپر انسانی خود مورد سوءاستفاده قرار داده‌اند. این ذات حقیقی رژیم متبوع اوست.

 

* قدس ۹۹/۰۹/۳۰

** انتقاد رضایی از تحریف بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب

 

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به تحریف نظر رهبر انقلاب درباره رفع تحریم‌ها در توئیتر نوشت: «حرکت هماهنگ و هدفمند برخی از محافل رسانه‌ای داخلی و خارجی، برای تحریف نظر رهبری درباره رفع تحریم‌ها و نیز توهین، دروغ‌پراکنی و تشویش اذهان عمومی، به ‌وضوح تمام بغض و کینه دشمن، به‌ویژه دشمنی اسرائیل و آمریکا و خط نفوذ با اسلام و انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. همه باید بهوش باشیم».

 

* اعتماد ۹۹/۰۹/۳۰

** ثبات افغانستان را ثبات ایران می‌دانیم

 

سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک، در نشست شورای امنیت درباره افغانستان با ذکر این نکته که ایران و افغانستان دارای پیشینه‌های مشترک مذهبی، فرهنگی، زبانی و تاریخی بوده و ثبات، توسعه اجتماعی و فرهنگی و رشد اقتصادی ما نیز درهم تنیده و تقویت‌کننده یکدیگر است، عنوان کرد: همان‌طور‌که رییس‌جمهور ما اخیرا اظهار داشت، ما ثبات افغانستان را همانند ثبات خود قلمداد می‌کنیم. تخت‌روانچی افزود: روند صلح باید دستاوردهای گذشته به ویژه قانون اساسی کنونی، حق تعیین سرنوشت مردم از طریق انتخابات، حق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی و همچنین تعهد به مبارزه با تروریسم را حفظ و تقویت کند.

 

* اطلاعات ۹۹/۰۹/۳۰

** روابط بین قطر و ایران همواره با مهر و دوستی همراه بوده است

 

سفیر قطر در تهران همزمان با روز ملی این کشور با اشاره به مناسبات دوجانبه ایران و قطر، روابط بین این دو کشور را دوستانه و همراه با مهر و دوستی خواند. «محمد بن حمد الهاجری» اعلام کرد: شادی خود را به مناسبت روز ملی با دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت دوست ایران، به اشتراک می‌گذاریم تا تاکید کنیم که تاریخی بودن روابط دوجانبه قطر و ایران تاکنون ثابت شده و روابط بین ملت‌های دو کشور، روابطی همراه با مهر و دوستی است.

 

** اتحادیه جهانی علمای اسلام خواستار مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شد

 

رئیس اتحادیه جهانی علمای اسلام خواستار مقابله علمای اسلامی با عادی سازی روابط میان حکام سازشکار عرب و رژیم صهیونیستی شد. «احمد الریسونی»، علمای امت را به شکستن حصار ناشی از مبادرت تعدادی از کشورهای عربی به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس فرا خواند. وی خاطرنشان کرد که اقدام برخی رژیم‌های عربی در عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی سبب حذف آرمان فلسطین می‌شود و یک محاصره جدید را علیه ملت فلسطین ایجاد می‌کند، ملتی که با وجود اینگونه اقدامات ناجوانمردانه رژیم‌های عربی همچنان با اراده‌ای پولادین و استوار به مقاومت و پایداری خود ادامه می‌دهد.

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**هتاکی آقای امجد نشان از مظلومیت رهبری در عین اقتدار ایشان است

 

رسا/ آیت‌الله کعبی با محکومیت اظهارات آقای امجد وبا بیان اینکه هتاکی آقای امجد نشان از مظلومیت رهبری و در عین اقتدار ایشان است، تصریح کرد: آقای امجد هتاکانه، ظالمانه، بدون تقوا و بدون درایت با نوعی کینه و جهالت نسبت به رهبر معظم انقلاب جسارت می‌کند و جسارت‌‌های ایشان انسان را یاد شیخ علی تهرانی در دوران جنگ تحمیلی می‌اندازد که علیه امام(ره) توهین کرد. عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به روند اجرای حکم روح‌الله زم و با تاکید بر اینکه باید از صلابت قوه قضاییه در دفاع از اقتدار و امنیت نظام اسلامی و حقوق ملت ایران تشکر کنیم تصریح کرد: این شیخ ساده لوح و فریب خورده فتنه گران، به جای محکوم کردن ظالم به محکوم کردن جمهوری اسلامی و رهبری مظلوم و مقتدر می‌پردازد؛ این نه اولین و نه آخرین خواهد بود و باید دانست که قاطبه بزرگان حوزه، اساتید و طلاب و فضلا و عموم افرادی که خود را پیرو مکتب حاج قاسم می‌دانند این حرکت سخیف و هتاکانه شیخ ساده لوح و هتاک را محکوم می‌کنند.

 

**حوزه‌های علمیه از برخی ساده لوحی‌ها و گستاخی‌های دشمن پسند اخیر اعلام برائت می‌کنند

 

رسا/ آیت‌الله اعرافی طی بیانیه‌ای نسبت به برخی ساده‌لوحی‌ها و گستاخی‌ها نسبت به رهبر معظم انقلاب ابراز انزجار و بیعت مجدد حوزویان با امام خامنه‌ای را اعلام کرد.دراین بیانیه آمده است: حوزه‌های علمیه بر سر عهد و پیمان خود با اسلام عزیز و انقلاب اسلامی و رهبری معظم انقلاب و مراجع عظام و مردم شریف استوار ایستاده‌اند و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهند ورزید و راه پرافتخار انقلاب اسلامی را خواهند پیمود. در این پیام همچنین آمده است: حوزه علمیه قم و دیگر حوزه‌های علمیه و طلاب و استادان حوزه‌های علمیه و همه حوزویان و روحانیت و نهادهای حوزوی و علمی پیمان خود را با رهبری عظیم الشأن انقلاب اسلامی و بزرگان دین تجدید و از برخی ساده لوحی‌ها و گستاخی‌های دشمن پسند اخیر اعلام برائت و حرمت‌شکنان بی‌انصاف را به بازگشت به دامن انقلاب و مردم و ارزش‌های اخلاقی و توبه در پیشگاه خداوند متعال فرا می‌خوانند و مسوؤلان محترم را به پیروی از رهبری معظم و اهتمام به انجام وظایف خود و اوامر رهبری و گره گشایی از کار مردم شریف و پیگیری مسائل سفارش می‌کنند.

 

**پیام تبریک مجمع عمومی جامعه مدرسین به آیت‌الله حسینی بوشهری

 

رسا/ حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعضای هیأت رییسه این مجمع در پیامی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره عالم ربانی و فقیه مجاهد، حضرت آیت‌الله یزدی قدس سره، انتخاب شایسته آیت‌الله حسینی بوشهری به ریاست شورای عالی جامعه مدرسین و دیگر اعضای محترم هیأت رییسه را تبریک گفتند. در این پیام ضمن آرزوی توفیقات آن نهاد مبارک، آمده است: مجمع عمومی جامعه مدرسین در راستای منویات مراجع عظام تقلید بویژه رهبر معظم انقلاب دامت برکاتهم و اهداف عالیه و فعالیت‌های رییس، هیئت رییسه و شورای عالی جامعه مدرسین، همواره آماده همکاری بوده و خواهد بود.

 

**نزدیک به ۲۰۰ شرکت و سازمان مورد حمله سایبری قرار گرفته اند

 

ایرنا /شبکه بلومبرگ به نقل از یک شرکت امنیت سایبری گزارش داد که حداقل ۲۰۰ قربانی از جمله سازمان‌‌های دولتی و شرکت‌ها در سراسر جهان مورد حمله سایبری روسیه قرار گرفته‌اند. شرکت امنیت سایبری علیرغم اعلام آنکه احتمال دارد در بررسی‌‌های جدید شمار قربانیان افزایش یابد اما به جزئیات نام و هویت شرکت‌ها هیچ اشاره ای نکرد.به نوشته بلومبرگ، تاکنون انگیزه هکرها ناشناخته مانده و مشخص نیست که آنها چه چیزی را بررسی کرده یا از شبکه‌‌های رایانه ای که در آن نفوذ کرده اند به سرقت برده‌اند.

 

**همبستگی ایران و ونزوئلا به تحریم آمریکا ضربه زد

 

ایرنا/ ستون نویس تارنمای “گلوبال ریسرچ” که به تازگی از ونزوئلا بازدید کرده است گفت: همبستگی و تبادل اقتصادی ایران با ونزوئلا تاثیر بزرگی بر توان این کشور در مقابله با تحریم‌های غیرانسانی آمریکا به ویژه در بخش نفت و بنزین داشته است.”ریک استرلینگ” افزود: ادامه کمک‌های فنی و مهندسی ایران به دولت ونزوئلا و ارسال سوخت به آن کشور، تاثیر چشم گیری بر کاهش فشارهای تحریمی آمریکا بر زندگی مردم ونزوئلا بر جای گذاشته است. این روزنامه‌نگار آمریکایی، نتیجه انتخابات پارلمانی ونزوئلا را ضربه‌ای بزرگ به سیاست‌های آمریکا در ونزوئلا و آمریکایی لاتین دانست و اظهار کرد: ایالات متحده برای سال‌هاست که تلاش می‌کند حکومت ونزوئلا را تغییر دهد اما دراین کار موفق نبوده است.

 

**ایرانی‌های باهوش و قدرتمند راهی برای گرفتن انتقام ترورها خواهند یافت

 

باشگاه خبرنگاران/ روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی نوشت: یک مقام امنیتی صهیونیست با طرح این ادعا که ایران هنوز از شرایط ترور غافلگیرکننده (شهید) سردار قاسم سلیمانی بهبود نیافته و در پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا زخمی و آسیب دیده است؛ گفت: ایرانی‌ها باهوش و قدرتمند هستند و راهی برای گرفتن انتقام خون (شهید) قاسم سلیمانی خواهند یافت. این روزنامه همچنین نوشت: «ایرانی‌ها به سبب پیشرفت زیاد در طرح‌های هسته‌ای و دیگر طرح‌های نظامی در دوره ترامپ همچنان زنده هستند.» این مقام مسئول امنیتی احتمال داد جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا با سرسختی ایران غافلگیر شود.این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام مسئول آمریکایی نوشت: بایدن می‌داند که در صورت بازگشت به توافق هسته ای، از هر سویی اعم از جمهوری خواهان در کنگره، اسرائیل و دستگاه‌های امنیتی آمریکا در معرض انتقاد قرار خواهد گرفت.

 

**خشم مقامات اطلاعاتی آمریکا از اظهارات ترامپ

 

خبرنگاران جوان/ کم اهمیت جلوه دادن حمله سایبری گسترده به آمریکا از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور منجر به خشم مسئولان سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا شد.بر این اساس، ترامپ پس از افشای حملات سایبری به دولت فدرال و شرکت‌های بزرگ آمریکایی در صفحه شخصی خود در توییتر مدعی شد: رسانه‌های جعلی در حمله سایبری اخیر بزرگنمایی بسیاری داشتند. من توضیحات کامل را دادم و همه چیز تحت کنترل است. روسیه، روسیه، روسیه تنها چیزی است که رسانه‌های جریان اصلی درباره آن حرف می‌زنند، زیرا به دلایل اقتصادی از بحث درباره اینکه می‌تواند کار چین باشد واهمه دارند (که امری محتمل است.) ترامپ، چین را مقصر حمله سایبری اخیر به کشورش دانست.

 

**اقرار پارلمان اروپا به همدستی در جنایات حقوق بشری سعودی‌ها و امارات

 

باشگاه خبرنگاران / «مایک والاس» عضو ایرلندی پارلمان اروپا، در حساب کاربری توییتری خود با انتقاد از رویکرد اتحادیه اروپا به همدستی در جنایات حقوق بشری سعودی‌ها و امارات اقرار کرده است.او در این پیام نوشت: «اتحادیه اروپا به مخالفان در بلاروس جایزه می‌دهد، زیرا این کشور هم‌مرز با روسیه است. ما وقتی این فرصت را داریم که به چین و ایران لگد بزنیم طرفدار و حامی حقوق بشر می‌شویم، اما در پارلمان اروپا اجازه آوردن نام یمن را نداریم، زیرا خودمان همدست در جنایات امارات و سعودی‌ها هستیم و صد‌ها هزار نفر را می‌کشیم و میلیون‌ها نفر را گرسنگی می‌دهیم.»

 

**صهیونیست‌ها به‌دنبال همکاری نظامی با کشورهای عرب خلیج فارس

 

باشگاه خبرنگاران / «میشل پاتل» فرمانده پدافند موشکی رژیم اشغالگر صهیونیستی، در مصاحبه اخیر خود با وب‌سایت مدیا لاین از احتمال همکاری بیشتر صهیونیست‌ها و کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس در آینده خبر داده است.به گفته او رژیم صهیونیستی در نظر دارد «همکاری نظامی خود با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس را بیشتر کند.» به ادعای پاتل: «معنای این همکاری نظامی مقابله با نفوذ روز افزون ایران در منطقه است.» همچنین او در سخنان خود مدعی شد این تعامل «ثبات بیشتری در غرب آسیا به ارمغان خواهد داشت.»پاتل در بخشی دیگر از سخنانش اعلام کرد رژیم صهیونیستی در نظر دارد «همکاری نظامی با جدیدترین متحدان خود یعنی امارات و بحرین را نیز گسترش دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *