پیام تسلیت در پی ارتحال حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (ره)

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی ارتحال حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (ره)

مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۹

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 (انا لله و انا الیه راجعون)

یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ (مجادله:۱۱)

فقیه عالیقدر و مجاهد خستگی‌ناپذیر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (رضوان‌الله ‌تعالی‌علیه) رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از پیشگامان انقلاب اسلامی و از مؤسسان این جامعه در جوار رحمت حق آرام گرفت. ارتحال این فقیه مجاهد، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این عالم پرهیزگار مصداق عباد الله المخلصین بود که در دوره حاکمیت طاغوت و اختناق در میدان‌های گوناگون مبارزه حضور داشت و سال‌ها رنج تبعید را به جان خرید. سخنرانی‌های پر‌شور و افشاگرانه ایشان در مناطقی که تبعید بودند منجر به حضور مردم در مبارزه با طاغوت و همراهی با نهضت امام خمینی می‌شد و در ذهن مردم و مبارزین نهضت اسلامی به‌عنوان نقطه‌ای درخشان ثبت‌شده است.

ایشان از شاگردان حضرات آیات عظام بروجردی، اراکی، هاشم آملی و … (اعلی الله مقامهم) و علامه طباطبایی (صاحب تفسیر گرانقدر المیزان) و از ملازمین و یاران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سرّه الشریف) و یاری معتمد و صَدیق برای رهبری معظم انقلاب بود. از دیگر ویژگی‌های بارز علمی ایشان تألیف کتاب‌های گوناگون فقهی ازجمله کتاب وزین «فقه‌القرآن» و همچنین تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم است.

آیت‌الله یزدی (رضوان‌الله تعالی علیه) ازجمله امنای امام و رهبری و امت اسلامی بود که سال‌ها با صبر و مجاهدتی کم‌نظیر در مسیر تحقق اهداف اسلام و انقلاب اسلامی حرکت کرد. او فقیهی بیدار، بصیر و پرتحرک بود که در طول عمر بابرکت خود با اخلاص، یکپارچگی، صداقت و صراحت از ولایت‌فقیه، هویت دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی صیانت و پاسداری کرد. ازجمله مصادیق بارز بصیرت و بینش انقلابی ایشان ایستادگی در مقابل تئوری «جدایی دین از سیاست بود» که تا پایان عمر بابرکت خود بر آن پافشاری نمود.

ریاست قوه قضائیه، ریاست مجلس خبرگان، عضویت در شورای نگهبان و ریاست شورای عالی حوزه‌‌های علمیه در زمره مسئولیت‌های بارز وی است که او با نیک‌نامی و کوششی کم‌نظیر به ایفای نقش در آن پرداخت.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این فقیه مجاهد و پرهیزگار را به محضر حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، امت اسلامی به‌ویژه مردم عزیز و انقلابی قم، آقازادگان محترم، بیت مکرم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌نماید. همچنین از خداوند متعال برای آن مرحوم علوّ درجات، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارد.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید هاشم حسینی بوشهری

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *