خبرروز ۱۳۹۹/۰۹/۰۸

مراجع تقلید و علما با صدور پیام‌های جداگانه سالروز تشکیل بسیج را گرامی داشتند

 

دکتر فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورو رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌ وزارت دفاع در حادثه تروریستی به شهادت رسید

 

آیت‌الله خاتمی:هرگونه مذاکره با آمریکا خلاف مصالح ملت است

 

آیت‌الله حسینی بوشهری:تحریم‌ها بعد از انجام مذاکرات گسترده‌تر شد

 

آیت‌الله اعرافی:مسئولان امنیتی در نهایت دقت و سرعت با عوامل شهادت شهید فخری‌زاده برخورد قاطع کنند

 

* جام جم ۹۹/۰۹/۰۸

** تشکیل کمیته ردیابی متهمان پرونده ترور سردار سلیمانی

بازپرس ویژه رسیدگی‌کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی از تشکیل کمیته تعقیب و ردیابی متهمان پرونده ترور سردار شهید سلیمانی و همراهان ایشان در دادسرای تهران خبر داد. سید اشرفی در نشست پیگیری و بررسی ابعاد حقوقی این ترور در دادگستری استان تهران افزود: در حال حاضر درصدد تنظیم نیابت قضایی خطاب به دستگاه قضایی آمریکا هستیم و قصد داریم دستگاه قضایی آمریکا را در معرض امتحان قرار دهیم تا ببینیم به رسیدگی به اتهامات متهمان می‌پردازندیا خیر.وی گفت: با توجه به این‌که برخی از متهمان در کشور‌های همسایه تردد دارند، کمیته تعقیب و ردیابی متهمان در سطح دادسرای تهران در این خصوص تشکیل شده است.

 

* همشهری ۹۹/۰۹/۰۸

** رژه شناورهای مردمی بسیج دریایی

 

رزمایش شناوری مردمی بسیج دریایی نیروی دریایی سپاه با حضور افزون بر یک هزار شناور سبک و نیمه‌سنگین در سواحل خلیج‌فارس و تنگه هرمز برگزار شد. سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم برگزاری این رژه گفت: نیروی دریایی سپاه از زمان تشکیل بسیج دریایی در سال ۱۳۹۷ توانسته با همراهی و همیاری بسیجیان عزیز جان برکف و استفاده از توان وظرفیت مردم ولایتمدار تا کنون۵۳۰ ناوگروه در سواحل جنوب و شمال سازماندهی کند و در مواقع لزوم و ضرورت‌ها هم از ظرفیت بالای این بسیج دریایی مردم پایه استفاده و بهره گیرد.

 

* کیهان ۹۹/۰۹/۰۸

** مراجع تقلید و علما با صدور پیام‌های جداگانه سالروز تشکیل بسیج را گرامی داشتند

 

مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه در پیام‌هایی جداگانه سالروز تشکیل بسیج مستضعفین را به تمام بسیجیان غیور تبریک گفته و از خدمات جهادی آنان تقدیر کردند. حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و حضرات آیات سبحانی، علوی گرگانی، یزدی، مصباح یزدی و اعرافی در پیام‌هایی جداگانه سالروز تشکیل بسیج مستضعفین را به تمام بسیجیان دلاور و مجاهد تبریک گفته و از جهاد و رشادت‌های ایشان قدردانی کردند. در متن این پیام‌ها به جایگاه و نقش بسیج در جامعه اشاره شده و از بسیجیان به عنوان خدمتگزاران بی‌مزد و منت انقلاب و نظام اسلامی یاد شده است.

 

** آمریکا به دنبال توسعه برجام به موضوع موشکی و منطقه‌ای است

 

هماهنگ‌کننده دفتر اجرای برجام در دولت اوباما در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: در دوره اوباما و در حین مذاکرات، تحریم‌هایی داشتیم که مربوط به مسئله هسته‌ای نبودند و همزمان وضع می‌شدند.ریچارد جانسون افزود: باید مسیری ترسیم کنیم برای اینکه دوباره آمریکا از یک طرف ببیند که ایران می‌خواهد برگردد و تعهدی دارد که بتواند برجام را در آینده به موشک‌ها و رفتارش در منطقه گسترش بدهد؛ آن وقت می‌توانیم شاهد شرایطی باشیم که تنش زیادی در مسئله هسته‌ای نباشد و آن وقت است که می‌توانیم از زمانی که فراهم شده برای مذاکرات اضافی استفاده کنیم.

 

* شرق ۹۹/۰۹/۰۸

** ظریف ترور دانشمند هسته‌ای را محکوم کرد

 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام تروریستی و کوردلانه ترور شهید محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، به ‌دست تروریست‌ها را به‌شدت محکوم کرد.ظریف همچنین در پیامی توییتری نوشت: «تروریست‌ها یکی از دانشمندان برجسته ایرانی را ترور کردند. این عمل بزدلانه که شواهد جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود، نشان‌دهنده جنگ طلبی از سر بیچارگی مرتکبین آن است. ایران از جامعه بین‌المللی، بویژه اتحادیه اروپا، می‎خواهد که استانداردهای دوگانه شرم آور خود را خاتمه دهند و این عمل تروریستی را محکوم کنند.»

 

** شرط ترامپ برای ترک کاخ سفید

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که دموکرات‌ها را به «تقلب» در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر متهم کرده است، می‌گوید درصورتی‌که کالج الکترال (مجمع گزینندگان) به جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، رأی دهد، او حاضر است کاخ سفید را ترک کند. ترامپ در همین حال افزود، اگر این مجمع به بایدن رأی دهد، مرتکب «اشتباه» شده است. او گفت، در انتخابات سوم نوامبر «تقلب بزرگی» رخ داده و زیرساخت انتخاباتی آمریکا مانند «یک کشور جهان سوم» است. ترامپ همچنین تأکید کرد که اقرار به شکست برای او «بسیار سخت» است.

 

* ایران ۹۹/۰۹/۰۸

** ایران می‌تواند نیازهای منطقه و جهان را ارزان تأمین کند

 

رئیس جمهور در مراسم افتتاح سه پروژه بزرگ نفتی عنوان کرد: اقتصاد ایران با مقاومت ۳ ساله در برابر جنگ اقتصادی یک قدرت زورگو نشان داد که اقتصادی بزرگ و مقاوم است. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: دشمن در این جنگ سه ساله اقتصادی با همه توان روبه‌روی ملت ایران قرار گرفت اما شکست مفتضحانه خورد و سرنگون شد و چند هفته دیگر نیز به زباله‌دان تاریخ ریخته می‌شود. وی با تأکید بر اینکه «ایران آباد و پیشرفته تنها برای مردم ایران نیست بلکه برای منطقه و جهان هم هست»، گفت: ایران به‌خاطر قابلیت‌های بسیار بزرگی که دارد می‌تواند نیازمندی‌های منطقه و حتی جهان را در برخی از موارد ارزان‌تر و راحت‌تر تأمین کند.

 

** بازداشت پدر متهم فراری در پرونده طبری

 

کیومرث نیازآذری توسط حفاظت اطلاعات قوه ‌قضائیه دستگیر شد. کیومرث نیاز آذری از زمان تأسیس وزارت اطلاعات تا سال ۸۵ ریاست اداره کل اطلاعات استان مازندران را برعهده داشت. فرزند کیومرث نیاز آذری، مصطفی نیازآذری، متهم ردیف پنجم پرونده اکبر طبری است که پس از دستگیری طبری از کشور خارج شد. او به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشا و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر متهم است. گفته می‌شود مصطفی نیاز آذری به پشتوانه پدرش، کیومرث نیاز آذری، از رانت‌های مختلف اقتصادی بهره‌مند شده است و البته شایان ذکر است که خاندان نیازآذری بخش بزرگی از ییلاقات بندپی سوادکوه و بندپی شرقی بابل را به غنیمت گرفتند.

 

* جمهوری اسلامی ۹۹/۰۹/۰۸

** ۳ طرح ملی وزارت نفت افتتاح شد

 

در سی و چهارمین هفته از بهره‌برداری از طرح‌های ملی سراسر کشور روز پنج‌شنبه ۳ طرح ملی وزارت نفت با سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۸۵۰ نفر در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بوشهر با دستور حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.پتروشیمی لردگان، واحد ۵۰ هزار بشکه‌ای فراورش نفت خام در غرب کارون و همچنین مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی ۳ طرح ملی در حوزه وزارت نفت بود که با دستور رئیس‌جمهور بهره‌برداری رسمی از آنها در ۳ استان کشور آغاز شد.

 

** ایران مقاوم‌تر از پیش‌بینی‌های کاخ سفید و اسرائیل بود

 

یک رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشت: «علی‌رغم موفقیت آمریکا در ایجاد اهرم فشار اقتصادی زیاد از طریق کارزار فشار حداکثری،اکنون نتیجه مشخص این است که فشار حداکثری ایران را وادار به مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای با ترامپ نخواهد کرد.»فارن‌پالیسی در ادامه نوشته است: «ایران نشان داد از آنچه کاخ سفید و اسرائیل پیش‌بینی می‌کرد مقاوم‌تر است. تهران با “مقاومت حداکثری” خودش به فشار حداکثری پاسخ داد که سیاست‌هایی از قبیل حمله به زیرساخت‌های نفتی متحدان آمریکا، پیشرفت دادن برنامه هسته‌ایش خودش و امتناع از مذاکره را شامل می‌شد.»

 

* وطن امروز ۹۹/۰۹/۰۸

** تلاش می‌کنیم جزو کشورهای برتر در حوزه عمودپروازها باشیم

 

امیر خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی در مراسمی اظهار داشت: با توجه به اینکه انقلاب سوم صنعت هوانوردی بحث عمودپروازها یاVTOL است و عمده کشورهای پیشرو در صنعت هوایی در این حوزه فعال شده‌اند، تمام سعی و تلاش‌مان این است در آینده نزدیک جزو کشورهای برتر در حوزه عمودپروازها باشیم، اگر چه افق نقشه راه ما فراتر از این است.

 

** تا آخر ایستاده‌ایم

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا به آحاد بسیجیان قدردانی کرد. در بخشی از پیام سردار سلامی خطاب به معظم‌له آمده است: «پیام آسمانی حضرتعالی در سالروز میلاد «بسیج» موجی از شادابی، طراوت و شور انقلابی در میان بسیجیان فداکار و عزیزمان آفرید و در فراز‌های امیدبخش، الهام‌آفرین و دل‌انگیز خود، قله‌های بلندی را پیش روی آنان گشود». وی افزوده است: «اینجانب به نیابت از همه پاسداران و بسیجیان از این پیام الهی صمیمانه تشکر می‌کنم. از خداوند متعال برای وجود نازنین، شریف و نورانی حضرت‌عالی سلامت و سعادت روزافزون مسألت داریم؛ آقا جان! تا آخر ایستاده‌ایم».

 

* جوان ۹۹/۰۹/۰۸

** بازهم ترور یک دانشمند

 

در یک اقدام تروریستی در آبسرد دماوند محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح که از سال‌ها پیش در لیست ترور سازمان جاسوسی موساد قرار گرفته بود، ترور شد و به شهادت رسید. محسن فخری‌زاده از مدیران ارشد صنعت دفاعی کشور بود که نام او از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود و تلاش دستگاه‌های جاسوسی برای ترور او بی نتیجه مانده بود. محسن فخری‌زاده تنها دانشمند ایرانی بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیماً در شو تبلیغاتی دو سال پیش خود به زبان آورده و مدعی شده بود روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

 

** از حزب‌الله آموختم با صهیونیست‌ها مذاکره نکنم

 

رژیم صهیونیستی سرانجام پس از گذشت چند ماه از اعتصاب غذای ماهر الاخرس، اسیر فلسطینی بار دیگر در مقابل فلسطینی‌ها تسلیم شد و روز پنج شنبه او را آزاد کرد. الاخرس پس از آزادی از زندان‌های صهیونیستی در سخنانی گفت: «آنگاه که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به اشغالگران – زمانی که در سال ۲۰۰۰ از او خواستند بر سر خارج شدن و عقب‌نشینی مذاکره کند- گفت همانطور که بدون مذاکره به لبنان آمدید، جنگیدید و ویران کردید، بدون مذاکره نیز خارج خواهید شد. هیچ نوع اعمال فشاری در جهان نمی‌تواند حزب‌الله را وادار به مذاکره کند». الاخرس در ادامه گفت: «من این درس را از آن‌ها آموختم، اینکه هیچ‌گونه مذاکره‌ای با اشغالگران در کار نیست.»

 

* آفتاب یزد ۹۹/۰۹/۰۸

** اروپا بایدن را برای بازگشت فوری به برجام تحت فشار نخواهد گذاشت

 

مقامات ارشد تروئیکای اروپا مدعی شده‌اند که قدرت‌های اروپایی چشم انتظار دولت بایدن برای کاهش سریع تنش‌ها با تهران هستند اما واشنگتن را برای ورود سریع به برجام تحت فشار نخواهند گذاشت. وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به نقل از مقاماتی از آلمان، انگلیس و فرانسه همچنین نوشت که بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای ممکن است پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن ممکن و یا حتی مطلوب نباشد.

 

** تشکیل کارگروه مشترک برای ادامه بررسی لوایح FATF

 

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری درخصوص سرنوشت لوایح چهارگانه موسوم به «FATF» و مسکوت ماندن آن‌ها گفت: پیگیری لوایح چهارگانه در جریان بررسی است و باید ببینیم به کجا خواهد رسید. جنیدی تاکید کرد: به هیچ وجه پیگیری لوایح چهارگانه رها نشده است، چرا که این امر مسئله کلی کشور است. وی ادامه داد: قرار است یک کارگروه مشترکی که مقدماتش هم فراهم شده با مجموع نهادهای ذی‌ربط تشکیل دهیم تا برای نحوه ادامه کار به توافق برسیم.

 

* خراسان ۹۹/۰۹/۰۸

** نامه وزیرکار به رهبر انقلاب

 

نامه وزیرکار به رهبر انقلاب منتشر شد؛ نامه‌ای که شریعتمداری در بخشی از آن به آماده‌شدن لایحه مربوط به پرداخت حقوق بیکاری صاحبان کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا و ارسال آن به هیئت دولت خبر داده است. شریعتمداری در بخشی از این نامه، به مطالبات رهبر انقلاب در جلسه چهارم آذر با شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تاکید ایشان بر اقدام جدی برای حل مشکلات معیشتی مردم هم اشاره ودو نکته را ذکر کرده است: «ایجاد «نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم» با جدیت پیگیری، تدوین و به فوریت تقدیم رئیس محترم جمهوری خواهد شد و اطمینان داده می‌شود استقرار کامل، تثبیت و تکامل «پایگاه ملی ایرانیان با اتصالِ پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی به یکدیگر»، با اهتمام دوچندان پیگیری می‌شود».

 

** واکنش‌ها در اسرائیل به شهادت دانشمند هسته‌ای ایران

 

دقایقی بعد از شهادت «محسن فخری زاده»،رسانه‌های رژیم صهیونیستی به ارائه خبر و گزارش در این زمینه پرداختند. بنیامین نتانیاهو در توئیتی نوشت: «شهروندان اسرائیل، شنبه خوبی را برای شما آرزو می‌کنم. دوست دارم فهرستی از کارهایی را که این هفته کردم با شما در میان بگذارم؛ فهرست مفصلی هم هست، اما نمی‌توانم همه‌چیز را برای شما فاش کنم.» برخی از رسانه‌های اسرائیل، این حرف‌ها را اشاره‌ای غیرمستقیم به عملیات تروریستی دیروز در دماوند تفسیرکرده‌اند .اینتل تایمز نیز مدعی شد ،عملیات ترور، پس‌از ماه‌ها برنامه‌ریزی و تعقیب انجام شده است. شبکه هفت تلویزیون اسرائیل هم این فرد را «پدر برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی» خوانده‌ است ترامپ نیز با بازنشر چند توئیت از جمله توئیت‌های عبری و انگلیسی از یک خبرنگار صهیونیست به ترور شهید فخری‌زاده واکنش نشان داد. در یکی از توئیت‌هایی که ترامپ بازنشر کرد به نقل از «یوسی ملمن» خبرنگار صهیونیست آمده است که فخری‌زاده سال‌ها جزو اهداف موساد بوده است و این ترور ضربه‌ای روحی به ایران است.

 

* رسالت ۹۹/۰۹/۰۸

** گروه‌های مقاومت فلسطین، هماهنگی امنیتی رام‌الله-تل‌آویو را محکوم کردند

 

جنبش حماس شامگاه گذشته با گروه‌های مقاومت فلسطین حاضر در نوار غزه از جمله جهاد اسلامی نشستی برگزار کرد.گروه‌های شرکت‌کننده در این نشست، اعلام از سرگیری هماهنگی امنیتی بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی و بازگرداندن سفرا به کشورهای عربی را محکوم کردند.گروه‌های مذکور ضمن درخواست قطع فوری هر‌گونه رابطه با صهیونیست‌ها، خاطر نشان کردند: این رژیم همچنان در حال کشتار، اشغال و بی‌حرمتی به مقدسات است و باید برای مقابله با این مسائل و طرح‌هایی مانند «معامله قرن» و عادی‌سازی، به وحدت ملی رسید.

 

* مردم سالاری ۹۹/۰۹/۰۸

** نیروی دریایی ارتش رویای استکبار جهانی را باطل کرد

 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی‌به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌یادآور شد که شعاع عظمت و اقتدار این نیرو، رویای استکبار جهانی و قدرت های فرا منطقه ای برای تسلط بر مولفه های امنیتی منطقه را باطل کرد.

در بخشی ازپیام سر لشکر باقری آمده است: «متناسب سازی دانش و مهارت خاص و سنجیده دریایی با برد ماموریت‌ها و عملیات ها؛ برقراری تعاملات همه جانبه و متنوع در ابعاد آموزشی و عملیاتی با کشورهای همسو و دوست؛ توانمندسازی مطمئن برای تداوم آماد و پشتیبانی در مسافت‌های دور و قابلیت‌های آفندی، پدافندی و ماندگاری در دریا در زمره جهت‌گیری‌ها، اولویت‌ها و درس‌هایی است که به استناد اندیشه‌های دفاعی امامین انقلاب اسلامی‌، در مقطع تاریخی حاضر هیچ گاه نباید مورد غفلت قرار گیرد».

 

** هدف‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی‌در سال ۱۴۰۰

 

وزیر نفت با بیان اینکه با تکمیل طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی‌در سال ۱۴۰۰، ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی‌کشور به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که نسبت به سال ۹۲ افزایش ۸۰ درصدی دارد، گفت: ارزش تولید محصولات نهایی این طرح‌ها در مجموع به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.بیژن زنگنه در آیین افتتاح سه طرح ملی نفت از پتروشیمی‌لردگان به‌عنوان نخستین طرح نام برد و با اشاره به افزایش تولید محصولات پتروشیمی‌در هفت سال اخیر، گفت: هدف اصلی وزارت نفت و دولت در صنعت پتروشیمی، گذر از خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیاز داخل بوده است.

 

* آرمان ملی ۹۹/۰۹/۰۸

** ضرورت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دولت

 

ملانوری، استاندار خراسان جنوبی طی دیداری با آیت‌ا… رئیسی از مسائل و مشکلات استان گفت. رئیس قوه‌قضائیه نیز پس از استماع موارد مطرح‌شده از استاندار خواست با توجه به سال پایانی دولت، تمام تلاش خود را برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام صرف کند. وی یادآور شد: تامین و توسعه زیرساخت‌ها نیز از جمله اقداماتی است که باید در اولویت برنامه‌های استان قرار گیرد.

 

* قدس ۹۹/۰۹/۰۸

** شأن نزول دانشی شیعی است

 

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از دلایل مهم پلورالیزم معرفتی در بین برخی مفسران مسلمان، بی‌توجهی به شأن نزول آیات است، گفت: برخی برای تطبیق اندیشه‌ اندیشمندان غربی و تطبیق آنها بر معارف اهل بیت(ع) سراغ آنها می‌روند، اما به جای آنکه سرک بکشند، توطن می‌کنند، در حالی که روحانی راه‌گم‌نکرده، نباید در این آراء توقف کند. آیت‌الله علیدوست، چهارم آذرماه در ادامه مباحث فلسفه تفسیر با بیان اینکه اسباب نزول یا شأن نزول دانشی شیعی است تا اسلامی، اضافه کرد: این تراث از امام علی(ع) و بعدها از سایر ائمه معصوم به ما رسیده و گفته شده که چهار هزار روایت اسباب نزول داریم.

 

** ایران تاثیرگذارترین قدرت منطقه است

 

اندیشکده راهبردی «الدیم قراطی العربی» مصر در گزارشی به قلم «محمد عوده الاغا» کارشناس مسائل خاورمیانه به نقش منطقه‌ای ایران پرداخت و نوشت: ایران با برخورداری از جایگاه متمایز ژئوپلتیکی در خلیج فارس بارها ثابت کرده است که تاثیرگذارترین قدرت منطقه است وتوان تغییر روندها را دارد. این اندیشکده مصری در نوشتار تحلیلی خود از وضعیت قدرت ایران در منطقه افزود: ایران در سطح منطقه‌ای دارای اهدافی است. از زمان پیدایش ایران به عنوان یک نظام سیاسی، سیاست خارجی این کشور با جایگاه جغرافیایی آن در ارتباط است. ایران به خلیج فارس به عنوان پلی بزرگ برای رسیدن به جایگاه بین‌المللی نگاه می‌کند. ایران بارها در این منطقه ثابت کرده است که می‌تواند بر روند رویدادها تاثیر گذارد و منافع کشورهای متخاصم را هدف قرار دهد.

 

* اطلاعات ۹۹/۰۹/۰۸

** پیام ‌قدردانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین از رهبر معظم انقلاب

 

در پی صدور پیام حضرت رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پیامی، از ایشان قدردانی کرد.‌ بخشی از ‌پیام به این شرح است:‌ «جوانان بسیجی ضمن حضور در همه میدان‌ها و نقش آفرینی موثر در جهت خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم عزیز ایران، تلاش خواهند کرد با تحقق هدف بلند و متعالی گام دوم انقلاب “تحقق دولت اسلامی،جامعه‌پردازی،تمدن نوین اسلامی”کید و فتنه دشمنان را نقش بر آب کنند و پیشقراولان زمینه سازی ظهور خورشید عظمی ولایت و امامت باشند».‌

 

** پیش‌بینی رشد ۴/۴ درصدی اقتصاد ایران با لغو تحریم‌ها

 

یک موسسه مالیه بین المللی پیش بینی کرد در صورتی که تحریم های ایران لغو شود، این کشور در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد اقتصادی ۴/۴ درصدی خواهد بود؛ اما اگر این اتفاق روی ندهد، اقتصاد ایران «به مرز فروپاشی نمی‌رسد» اما همچنان شکننده باقی می ماند. موسسه مالیه بین‌المللی (IIF) اعلام کرد: با لغو تحریم‌ها همچنین ایران می تواند در سال ۲۰۲۲ رشد ۹/۶ درصدی را تجربه کند.

 

* شهروند ۹۹/۰۹/۰۸

** تشریح جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی

 

معاون سیاسی وزیر خارجه در تشریح تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی گفت: این تبادل در نوع خود منحصر به فرد است چرا که سه کشور در این تبادل دخیل بودند و یک تعامل سه‌جانبه صورت گرفت.

سه ایرانی در برابر تنها یک خارجی آزاد شدند. تبادل در فرودگاه تهران صورت گرفت. یعنی اول سه ایرانی آزاد و به تهران وارد شدند، بعدا زندانی استرالیایی از کشور خارج شد. عراقچی خاطرنشان کرد: اینجانب در لحظه انجام تبادل برای آخرین هماهنگی‌ها و نیز ایجاد اطمینان از به ثمر رسیدن یک سال تلاش همکارانم و صدها ساعت رایزنی سیاسی، در فرودگاه حضور پیدا کردم.

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**هرگونه مذاکره با آمریکا خلاف مصالح ملت است

 

رسا/ آیت‌الله خاتمی در واکنش به ترور بزدلانه شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان گفت: در این که شهادت شهید محسن فخری‌زاده کار رژیم صهیونیستی، آمریکا و اذناب شان است، جای هیچ گونه تردیدی نیست؛ عضو جامعه مدرسین در ادامه بر لزوم برخورد قاطعانه با آمران و عاملان حادثه ترور شهید فخری زاده تأکید و تصریح کرد: مطمئن هستم مسؤولان محترم نظام به ویژه مسؤولان محترم امنیتی کشور با جدیت هر چه تمام تر هم عاملان و هم آمران این قضیه را یافته و به یاری خداوند به اشد مجازات خواهند رساند. وی در ادامه با اشاره به آیه «وَلاتَهِنوا وَلاتَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین» هرگونه مذاکره را در هر سطحی با دولت تروریست آمریکا را امری نادرست و خلاف مصالح ملت توصیف کرد و افزود: به فضل خداوند مقاومت ملت ایران تا کنون جواب داده و ان شاءالله در آستانه جواب نهایی است.

 

**تحریم‌ها بعد از انجام مذاکرات گسترده‌تر شد

 

رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در سخنان آدینه‌ای خود که از شبکه استانی نور پخش شد، گفت: به وضوح دیدیم تحریم ها بعد از انجام مذاکرات گسترده تر شد، از این رو طبق رهنمودهای رهبری باید مسیر غلبه بر تحریم‌های دشمن را طی کنیم. عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به سالروز تشکیل بسیج نقش بی بدیل بسیج در طول انقلاب را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: بسیجیان چه در دوران جنگ و چه در دوران کنونی در هر مسأله‌ای که به وجود آمده از پیشگامان حرکت و خدمت به جامعه و دین خدا بوده‌اند؛ بسیج از برکات این نظام الهی محسوب می‌شود؛ بسیجی بودن به پوشیدن لباس و فرم مشخص نیست، بلکه همه آحاد مردم می‌توانند بسیجی باشند.

 

**مسئولان امنیتی در نهایت دقت و سرعت با عوامل شهادت شهید فخری زاده برخورد قاطع کنند

 

حوزه/ آیت‌الله اعرافی در پیامی در واکنش به شهادت شهید فخری زاده ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی تصریح کرد:مؤکدا از مسئولان امنیتی کشور می‌خواهم که در نهایت دقت و سرعت نسبت به شناسایی و برخورد قاطع با عوامل و محرکان این جنایت فجیع اقدام نمایند. مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به اینکه این جنایت ددمنشانه و اقدام تروریستی کوردلانه بار دیگر ترس و وحشت دشمنان جمهوری اسلامی ایران را از پیشرفت‌های اعجاب برانگیز دفاعی کشور به جهانیان ثابت کرد افزود: مستکبران عالم بدانند ایران بیدار و مقاوم و دانشمندان سرافراز آن در برابر آنان تسلیم نخواهد شد و راه استقلال و آزادی و پیشرفت و مقاومت خودرا ادامه خواهد داد.

 

**ترور دانشمند ایرانی نقض منشور ملل متحد است

 

تسنیم/ اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد پس از انتشار خبر ترور شهید فخری‌زاده، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «یک قتل هدفمند فراسرزمینی خارج از درگیری‌های نظامی و محروم کردن عامدانه یک انسان از حق زندگی، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و نقض منشور ملل متحد است.

 

**اخطار تخت روانچی به آمریکا و رژیم صهیونیستی

 

ایسنا/ سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ، ضمن مسئول دانستن آمریکا و اسراییل در ترور ناجوانمردانه، مهندس فخری زاده از آن‌ها خواست ضمن محکوم کردن این ترور، اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورند. در ادامه این نامه ضمن اشاره به ترور چندین دانشمند برجسته ایرانی در حملات تروریستی طی دهه گذشته، آمده است: شواهد قاطع نشان می‌دهد که برخی از طرف‌های خارجی در پشت این ترور‌ها بوده‌اند. وی همچنین ضمن اخطار به ایالات متحده و اسرائیل در انجام اقدامات ماجراجویانه علیه ایران، به ویژه در دوره باقی مانده از دولت فعلی ایالات متحده بر حق ایران برای اتخاذ تمام اقدامات لازم را برای دفاع از مردم و تأمین امنیت خود، تاکید کرده است.

 

** پیام پمپئو درباره تحریم ۴ نهاد روسی و چینی مرتبط با ایران

 

مهر/ وزیر خارجه آمریکا از تحریم چهار نهاد روسی و چینی به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران خبر داد. «پمپئو در توئیتر نوشت: آمریکا چهار نهاد روسیه و چین را به علت حمایت آن‌ها از برنامه موشکی ایران که همچنان یک نگرانی مهم بشمار می‌رود، تحریم کرده است. وی افزود: ما از تمام ابزار‌های تحریمی خود برای جلوگیری از پیشرفت برنامه موشکی ایران استفاده خواهیم کرد. این در حالی است که نماینده دولت آمریکا در امور ایران پیش از این گفته بود که واشنگتن تحریم‌هایی را علیه چند نهاد که در توسعه برنامه موشکی ایران نقش دارند، وضع خواهد کرد.

 

** واکنش سازمان ملل به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

 

فارس/ به دنبال ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل خواستار خویشتن داری همه طرف‌ها شد. «فرحان حق» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت: ما گزارش‌هایی درباره ترور یک دانشمند هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ایم، ما خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود، هستیم!

 

** ترور فخری زاده اقدامی مجرمانه بود

 

فارس/ «جان برنان» مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پیامی به ترور شهید « فخری زاده» واکنش نشان داد. وی در این رشته پیام توییتری نوشت: «این اقدامی بسیار بی پروا و مجرمانه بود. این اقدام خطر تلافی مرگبار و دور جدیدی از درگیری منطقه‌ای را بوجود می‌آورد. برای سران ایران عاقلانه است که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت پذیر در عرصه جهانی بوده و در مقابل اصرار برای واکنش علیه عاملان این حادثه مقاومت کنند.» همچنین کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت در پیامی در واکنش به ترور دانشمند ایرانی تاکید کرد که مزایای امنیتی این اقدامات ممکن است بسیار کوتاه مدت باشد.

 

**آغاز شناسایی عناصر و عاملان ترور «فخری زاده»

 

ایسنا/ وزیر اطلاعات از آغاز شناسایی عناصر خود فروخته و عاملان ترور و به شهادت رساندن محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تصریح کرد: انتقام خون شهید عزیز را از مسببان و هدایت کنندگان جنایت کار خواهند گرفت.

 

**اسرائیل پشت ترور دانشمند ایرانی است

 

مهر/ یک روزنامه آمریکایی به نقل از سه مقام اطلاعاتی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در ترور روز جمعه دانشمند ایرانی خبر داد. نیویورک تایمز به نقل از این مقامات اطلاعاتی نوشت که رژیم صهیونیستی پشت ترور «محسن فخری زاده» دانشمند ایرانی بوده است. این روزنامه آمریکایی ادامه داد: اینکه آمریکا تا چه میزان قبل از انجام این عملیات از آن اطلاع داشته، مشخص نیست اما آمریکا و اسرائیل دو هم پیمان نزدیک هستند و سابقه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند. همچنین مدیرکل سابق وزارت امور استراتژیک رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ترور شهید فخری‌زاده کار این رژیم یا آمریکاست.

 

**بازگشت ناوهواپیمابر آمریکایی به سمت خلیج فارس

 

باشگاه خبرنگاران/ ناو هواپیمابر آمریکایی، یو.اس.اس نیمیتز حرکت خود را به سمت منطقه خاورمیانه آغاز کرده است. این اقدام در پی دستور پنتاگون و در چارچوب تلاش برای فراهم کردن حمایت نظامی از خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و افغانستان صورت می‌گیرد. شبکه تلویزیونی سی.ان.ان مدعی شده است که، حرکت این ناو به سمت منطقه خاورمیانه، پیش از انتشار خبر ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایرانی تصمیم گیری و آغاز شده است.

 

**ترور شهید فخری زاده جزئی از جنگ علیه ایران است

 

باشگاه خبرنگاران / معاون دبیرکل حزب الله لبنان ضمن محکوم کردن ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان این حادثه را تسلیت گفت. شیخ نعیم قاسم افزود: ترور شهید فخری زاده جزئی از جنگ علیه ایران، منطقه آزاد و فلسطین است. دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: ما این تجاوز جنایتکارانه را محکوم می‌کنیم و معتقدیم که پاسخ به آن از سوی مسئولان ایرانی داده خواهد شد، اما این برای ما مایه افتخار و شرافت است و عملیات ترور ما را نمی‌لرزاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *