طلیعه ۱۴۰۳-۹۹۰۸۲۱

انتخابات ریاست ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار شد و پس از چهار روز نتایج نهایی اعلام و جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات پیروز این انتخابات اعلام گردید . در این باره نکاتی قابل ذکر است :

۱ – اعلام پیروزی جو بایدن، با اعتراض و خشم طرفداران ترامپ مواجه شد و پس از اعلام آن ترامپ با تاکید بر فاسد بودن نظام انتخاباتی آمریکا وعده داد تسلیم نتیجه انتخابات نشود. او قرار است کار را به دیوان عالی آمریکا بکشاند تا بلکه در آنجا بتواند با حمایت شش قاضی جمهوریخواه (در مقابل سه قاضی دموکرات) معادله فعلی را تغییر دهد.البته برخی کارشناسان بر این باورند که در طول دو دهه اخیر به رغم بازشماری‌های متعددی که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری و بنا به تقاضای نامزدهای معترض انتخاباتی صورت گرفته، نتیجه‌ای که منتج به عوض شدن معادله در ایالت محل مناقشه شود، حاصل نشده‌است. همچنین تحلیلگران به این نکته اذعان دارند که دیوان عالی آمریکا، هرگز به دلیل موقعیت حقوقی خود نمی‌تواند به اندازه لازم (جهت پیروزی ترامپ و بازگرداندن نتیجه) در نتیجه نهایی دخل و تصرف کند خصوصا با توجه به این که مشکل کمبود آرای الکترال ترامپ تنها با تغییر نتیجه انتخابات یک ایالت جبران پذیر نیست .

۲ – نکته جالب و قابل توجه در طول دوران تبلیغات انتخاباتی و همچنین پس از اعلام نتایج این دوره و خصوصا در تنها مناظره ای که میان نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه انجام شد، سخنانی بود که به باور بسیاری از تحلیلگران نشان از اضمحلال و افول قدرت آمریکا داشت در حدی که برخی از سیاستمداران آمریکایی آن را باعث ننگ آمریکا دانسته و خواستار توقف مناظرات و جلوگیری از آبروریزی بیشتر برای آمریکا در عرصه بین‌الملل شدند.آمریکایی که سالها اندیشمندان سیاسی سعی کرده بودند نظام آن را به عنوان مهد دموکراسی به تمامی کشورهای جهان معرفی کنند . توماس فریدمن، ستون‌نویس مشهور نیویورک‌تایمز نیز درباره انتخابات اخیر آمریکا نوشت: بازنده اصلی انتخابات کنونی کشور، آمریکا بود .

۳ – هنگامی که از گزاره افول و اضمحلال آمریکا سخن به میان می آید برخی دچار شتاب زدگی و مبالغه در تحلیل شده و هنگام کاربرد مفهوم افول معنایی معادل فروپاشی و تجزیه اتحاد جماهیر شوروی به ذهنشان تبادر می کند گرچه این گزینه نیز می تواند در معنای افول مستتر باشد اما آن چه که بر اساس مباحث تئوریک اندیشمندان نظام بین‌الملل در این زمینه مورد نظر است آشکار شدن نشانه‌های این افول در سالهای اخیر و از جمله در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکاست .

با نگاهی به تاریخ نظام بین الملل و چگونگی آغاز این هژمونی پس از جنگ جهانی دوم و اوج گرفتن آن پس از جنگ سرد و فروپاشی شوروی و بررسی عوامل و مولفه‌های اقتدار یک ابرقدرت در عرصه نظام بین الملل می‌توان‌شواهد مستدلی از نشانه‌های این اضمحلال پیدا کرد.

ایالات متحده که پس از دوران جنگ سرد و کنار رفتن رقیب دیرینه‌اش قدرت برتر و بلامنازع دنیا شده بود و در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، علمی و … با فاصله‌ی فاحشی نسبت به سایر بازیگران همواره در صدر ایستاده بود اینک به اعتراف برخی اندیشمندان آمریکایی در تمامی مولفه‌های فوق – که به عنوان عوامل قدرت در نظام بین الملل از آنها نام برده می شود – افول کرده و هر روز بیش ازپیش نشانه‌های آن هویدا می شود . علاوه بر نمونه ای از افول آمریکا در بعد اخلاقی و سیاسی که در انتخابات‌های اخیر آمریکا شاهد آن بودیم می توان به نمونه هایی دیگر از این افول در بعد نظامی و شکست‌های منطقه ای آمریکا در سالهای اخیر در افغانستان و عراق و سوریه اشاره کرد . همچنین در بعد اقتصادی افزایش میزان بدهی‌های آمریکا و افزایش درصد بیکاری و زیاد شدن فاصله طبقاتی در آمریکا از دیگر نمونه‌های این افول به شمار می رود . در طول ۸ ماه گذشته نیز ناتوانی در مقابله با بیماری کوید ۱۹ مثالی دیگر از این نشانه‌ها است . لذا امروزه با توجه به این نشانه‌ها است که می توان گفت : ایالات متحده‌ی آمریکا قدرتی در حال افول است و یقیناً در آینده ای نه چندان دور جایگاه هژمونی خود را در رقابت با دیگر رقبا از دست خواهد داد. بر همین اساس رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) درباره رشد نزولی و افول آمریکا فرمودند: «رژیم آمریکا بشدّت دچار انحطاط سیاسی و انحطاط مدنی و انحطاط اخلاقی است… این امپراتوریِ این جوری دیری نخواهد پایید؛ معلوم است که وقتی کار یک سیاست، کار یک رژیم به اینجا رسید، این دیگر خیلی عمر طولانی نخواهد کرد و منهدم خواهد شد.»(خ ۱۴۰۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *