خبرروز ۱۳۹۹/۰۸/۲۰

ارمنستان، روسیه و آذربایجان توافق پایان جنگ قره‌باغ را امضا کردند

رئیس قوه قضائیه:جمهوری اسلامی از عزم خود در اجرای عدالت نسبت به عوامل ‌ترور حاج قاسم عقب‌نشینی نمی‌کند

آیت الله اعرافی:در حوزه و دانشگاه نیاز به الگوهایی همچون شهید صدر داریم

آیت‌الله رجبی:حضرت معصومه الگوی بسیار مناسبی برای انسانها به ویژه زنان است

آیت الله علیدوست:مکلف به رعایت دستورهای ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم

 

* جام جم ۹۹/۸/۲۰

** تقریظ رهبر معظم انقلاب بر «منظومه قاسم سلیمانی»

افشین علا، شاعر و ترانه‌سرا در فضای مجازی از نگارش تقریظ رهبر معظم انقلاب آیت‌ا… العظمی خامنه‌ای بر کتابش با عنوان «منظومه قاسم سلیمانی» خبر داد.

علا نوشته است: «خوشبختانه چندی پیش این اثر به استحضار رهبر فرزانه انقلاب رسید و با استقبال ایشان روبه رو شد. این بار حضرت آیت ا… خامنه‌ای ضمن ارسال پیامی محبت‌آمیز، انگشتر خود را نیز به این فرزند کوچک‌شان اهدا کردند. هدیه‌ای که از تمام مواهب مادی برایم عزیزتر است».

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: «بسمه تعالی/ رسا و شیوا و خوش لفظ و معنا سروده شده است. منظومه ماندگاری خواهد شد ان شاء‌ا… این قریحه و این توفیق را به آقای افشین علا تبریک می‌گویم.»

* همشهری ۹۹/۸/۲۰

** همکاری با آمریکا درباره برجام

وزیر امور خارجه آلمان در پی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا گفت که سیاست‌های جداگانه کشورهای اروپایی و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی ایران کارآمد نیست و این کشورها باید رویکردی همسو در پیش بگیرند.

ماس بر این باور است که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند باعث افزایش دامنه همراهی و همکاری کشورهای اروپایی و آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران شود.

وزیر امور خارجه آلمان تحولات سیاسی در آمریکا را به‌ مثابه فرصتی جدید برای همکاری اروپا و آمریکا دانسته و گفته است: ما باید مجددا دور هم جمع شویم.

* کیهان ۹۹/۸/۲۰

** جمهوری اسلامی از عزم خود در اجرای عدالت نسبت به عوامل ‌ترور حاج قاسم عقب‌نشینی نمی‌کند

رئیس قوه قضائیه گفت: درست است ‌تروریستی که دستش به خون قهرمان ملی ما آلوده بود، از کاخ نمرودی‌اش بیرون انداخته شده است اما جمهوری اسلامی از عزم راسخ خود برای اجرای عدالت نسبت به عوامل ‌ترور حاج قاسم سلیمانی و ‌تروریست‌های اقتصادی که در قالب تحریم علیه ملت ایران مرتکب جنایت شدند، عقب‌نشینی نخواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، اظهار داشت: بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب، راهبرد و سیاست جمهوری اسلامی مأیوس کردن دشمن در حوزه اقتصاد، امنیت و فرهنگ است که با توانمند شدن ما در این حوزه‌ها تحقق می‌یابد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه امروز کاملاًً مشخص شده صیانت از حقوق و منافع ملت و تأمین امنیت و دستیابی به رفاه ملی در گرو افزایش توان ملی است، تصریح کرد: این برخلاف عقلانیت در حکمرانی است که برنامه ملی خود را در گرو آمد و رفت افراد در خارج از کشور بگذاریم.

** اعزام یگان واکنش سریع پدافند هوایی به نواحی مرزی شمال‌غرب

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال از اعزام یگان واکنش سریع پدافند هوایی شمال به نواحی مرزی شمال غرب کشور خبر داد و گفت: متجاوزین به مرزها باید بدانند کوچک‌ترین حرکتی بر ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پذیرفتنی نیست.

سرتیپ دوم عباسی تجدد ‌در بازدید از مناطق مرزی شمال استان اردبیل اظهار داشت: در راستای حفاظت و صیانت امنیت پایدار فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران و تقویت نیروهای شمال غرب کشور درصدد هستیم تا با برنامه‌ریزی‌های انجام یافته در این زمینه مشکلات و موانع موجود را از سر راه برداریم.

** گل‌آرایی ضریح حضرت معصومه(س) در «روز قم»

به مناسبت سالروز ورود کریمه اهل‌بیت(س) مراسم گل‌آرایی ضریح مطهر ایشان برگزار شد. روز ورود حضرت معصومه(س) به قم، «روز قم» نام‌گذاری شده است. حجت‌الاسلام احمدی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: ورود پر برکت حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم که یک حرکت عظیم فرهنگی و اجتماعی را باعث شد هر ساله در قم پاس داشته می‌شود.

* شرق ۹۹/۸/۲۰

** در اوج قدرت نظامی هستیم

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: امروز با هم‌افزایی و روحیه جهادی در همه بخش‌های نزاجا گام‌های بسیار بلندی را در حوزه‌های مختلف رزمی و توان دفاعی کسب کرده‌ایم.

سرتیپ نعمتی با بیان اینکه امروز کارآمدی یکی از مؤلفه‌های مهم در حوزه توان دفاعی در سطح نیروهای مسلح است، افزود: کارآمدی یگان‌ها با هم‌افزایی همه بخش‌های مختلف در سطح نیروی زمینی ارتش صورت می‌گیرد و هم‌اکنون و با توجه به شرایط منطقه، هم‌افزایی مؤلفه مهم در کسب ارتقای آمادگی رزمی و توان دفاعی است. هم‌اکنون نیروی زمینی ارتش در اوج قدرت نظامی است و همه نیروها با روحیه جهادی در مناطق مختلف کشور به حفظ و حراست از تأمین امنیت مرزهای کشور مشغول هستند.

** اردکانیان برای تسلیم پیام رئیس‌جمهوری وارد دوحه شد

رضا اردکانیان، وزیر نیرو و رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر، به‌منظور تسلیم پیام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به امیر قطر، وارد دوحه شد.

توسعه روابط اقتصادی و برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه سریع‌تر هفتمین کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک از برنامه‌های اصلی وزیر نیرو در این سفر است. قرار است کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود.

* ایران ۹۹/۸/۲۰

** ترامپ ۷۰ روز دیگر رفته است، اما ما برای همیشه اینجا می‌مانیم

ایران بار دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه را به همگرایی برای حل و فصل اختلافات دعوت کرد. محمدجواد ظریف در پیام‌هایی که در توئیتر منتشر کرد، خطاب به همسایگان این‌طور نوشت: «پیامی صادقانه به همسایگانمان: ترامپ ۷۰ روز دیگر رفته است. اما ما برای همیشه اینجا می‌مانیم. شرط بستن روی خارجی‌ها برای تأمین امنیت هرگز قمار خوبی نیست».

ظریف در ادامه افزود که «دست خود را برای گفت‌و‌گو جهت حل اختلافات به سوی همسایگانمان جلو می‌آوریم.»

** ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در ایتالیا

احمد پورفلاح، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، گفته است که تحریم‌های اقتصادی، نپیوستن ایران به پیمان FATF و نداشتن سیستم بانکی سوئیفت زیان سنگینی به جمهوری اسلامی وارد کرده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا گفته است که حدود چهار تا پنج میلیارد دلار درآمد ایران از صادرات سوخت در بانک‌های ایتالیا بلوکه شده و جمهوری اسلامی به آن دسترسی ندارد. این کارشناس امور بازرگانی می‌گوید: «معاملات ایران و ایتالیا به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار رسیده که بسیار ناچیز است ولی به نسبت ارتباط با بقیه کشورها، ارتباط ما با ایتالیا هنوز قطع نشده و به صورت مویرگی هنوز ادامه دارد».

* جمهوری اسلامی ۹۹/۸/۲۰

** دولت به دنبال گرانی ارز نیست

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به برخی ادعاها در خصوص تمایل دولت به افزایش نرخ ارز تاکید کرد که دولت به دنبال گرانی ارز نیست. در پی شایعه‌سازی برخی محافل و رسانه‌ها مبنی بر مانع‌تراشی دولت در مسیر کاهش نرخ ارز، محمود واعظی این ادعا را کاملا غلط خواند و گفت: این تحلیل مغرضانه زاییده ذهن کاسبان تحریم و سوداگرانی است که به دنبال متلاطم کردن جو بازارهای مختلف و انحراف افکار عمومی هستند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: دولت همواره به دنبال ثبات در اقتصاد، مبارزه با تورم، کاهش فشارهای معیشتی به مردم و رونق تولید بوده و از همین منظر، همیشه تلاش کرده از نرخ‌های غیرواقعی ارز فاصله گرفته و به سوی قیمت واقعی و همخوان با واقعیت‌های اقتصادی کشور حرکت کنیم.

** موافقت کابینه بحرین با تفاهم‌نامه این کشور با رژیم صهیونیستی درباره خدمات هوایی

کابینه بحرین تفاهم‌نامه بین دولت این کشور و دولت تل‌آویو در خصوص خدمات هوایی را تصویب کرد. بحرین و رژیم صهیونیستی در ماه گذشته بیانیه مشترکی را طی سفر هیئت اسرائیلی آمریکایی به بحرین در خصوص عادی‌سازی روابط امضا کردند.

* وطن امروز ۹۹/۸/۲۰

** آمریکا باید خسارت خروج از برجام را بپردازد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در ارتباط با اهمیت جبران خسارت‌های وارده به ایران به خاطر خروج آمریکا از برجام و پیگیری این موضوع از سوی ایران در صورتی که دولت جدید آمریکا بخواهد به برجام بازگردد، گفت: یک دولت یاغی و یک رژیم سرکش در کاخ سفید از برجام خارج شد.

بسیاری از تعهدات بین‌المللی را نقض کرد و به صورت طبیعی این اقدامات خسارت‌های بسیار جدی به ایران و ملت ایران وارد کرده است و این موضوع متضمن مسؤولیت حقوقی و قطعی آمریکا است و هر دولتی که بخواهد مسیر را تغییر دهد باید به واقعیت‌ها توجه و گذشته را جبران کند.

سعید خطیب‌زاده ادامه داد: باید هزینه‌های واردشده به ملت ایران جبران شود و این حق ملت ماست که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کنند.

** مأموریت دبیرکل نجبای عراق پس از شهادت سردار سلیمانی

اندیشکده آمریکایی موسوم به بنیاد مطالعات جهانی و تحلیل تروریسم «جیمز تاون» در گزارشی سفر اخیر دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجبا به ایران را مورد بررسی قرار داد.

اندیشکده مذکور با اشاره به کارنامه ضدآمریکایی دبیرکل النجبا، نوشت: اکرم الکعبی رهبر دست‌کم ۱۰ هزار رزمنده عراقی است که اغلب آنان کهنه‌سربازان جنگ علیه داعش محسوب می‌شوند. در صورت آغاز درگیری با آمریکا، او و نیرو‌های النجبا در صف مقدم این جنگ خواهند بود.

**  دیدار سفیر ایران در صنعا با برخی مقامات یمنی

حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن با انتشار تصاویری در صفحه توئیتر خود نوشت: روز یکشنبه با سلطان السامعی، عضو شورای عالی سیاسی یمن و عبدالعزیز الترب، مشاور این شورا و همچنین حسین زید، استاندار ابین در دفتر خود دیدار و گفت‌وگو کرده است. وی همچنین نوشت: این دیدارها مثمر ثمر و در راستای تقویت و گسترش روابط بود.

* جوان ۹۹/۸/۲۰

** ترور سردار سلیمانی خطای استراتژیک کاخ سفید بود

راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران با امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار گشایش کانال بانکی و تبادلات روان تجاری را بخشی از تعهدات لندن خواند و افزود: اینکه برخی مقامات در لندن نه تنها به تعهدات خود در قبال ایران عمل نمی‌کنند، بلکه اتهامات بی‌اساسی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت می‌دهند، رفتاری غیرسازنده در مسیر روابط دو کشور می‌دانیم. وی با انتقاد از اقدامات خودسرانه و ناقض صلح و امنیت از سوی امریکا و برخی متحدان آن و با اشاره به نقش مهم ایران در کمک به سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم افزود: سردار سپهبد سلیمانی، قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم است که سهم بزرگی در امنیت منطقه و جهان ایفا کرد و ترور وی از سوی امریکا خطای استراتژیک کاخ سفید بود.

سفیر انگلیس در تهران نیز با اشاره به بدعهدی امریکا و خروج یکجانبه از برجام گفت: انگلیس همواره حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

مک‌ایر همچنین با اشاره به مسئله یمن افزود: ما از راه‌حل سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در ایجاد صلح و امنیت در منطقه نقش‌آفرینی کند.

** فعالیت مشاغل از ساعت ۶ عصر ممنوع شد

ممنوعیت فعالیت بعد از ساعت ۱۸ برای همه مشاغل به‌جز سطح یک، از امروز در شهر‌های جدید اجرایی می‌شود. رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا گفت: از صبح سه‌شنبه در شهر‌های اعلام شده، مشاغل گروه‌های چهارگانه غیر از گروه یک از بعد از ظهر ساعت ۱۸ تعطیل می‌شود.

گفتنی است، بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، مشاغل به چهار دسته تقسیم‌بندی شده‌اند.

مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس‌ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها و مراکز تأمین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی‌ها و داروخانه‌ها، جزو مشاغل گروه یک محسوب شده و طی این مدت باز هستند و فقط همین مشاغل می‌توانند بعد از ساعت ۱۸ به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند.

* آفتاب یزد ۹۹/۸/۲۰

** در دوران ترامپ درباره ایران توافق نظر خوبی با آمریکا داشتیم

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان گفت: عربستان در زمان ریاست جمهوری تمام روسای آمریکا در برخی موارد با آن‌ها توافق نظر و در برخی موارد اختلافاتی داشته است. ترکی الفیصل در پاسخ به این سوال که آیا دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ماه عسل عربستان و آمریکا بود گفت: نمی‌توانم بگویم ماه عسل ما بود زیرا ما در رابطه با مسئله ایران توافق نظر خوبی با آمریکا داشتیم اما در رابطه با مسئله فلسطین با آن اختلاف داشتیم. بنابراین نمی‌توان آن را ماه عسل نامید و روابط مان فراز و نشیب داشت.

* خراسان ۹۹/۸/۲۰

**  سگ ها به کاخ سفید باز می گردند!

حساب کاربری شبکه العربیه در فضای مجازی بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک تصویر از وی با یک تیتر منتشر کرد که جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد.

العربیه تصویر بایدن و سگش را منتشر کرد و روی آن نوشت: سگ‌ها به کاخ سفید بازمی‌گردند. مسئولان این شبکه، بعد از دیدن واکنش‌های فعالان و کاربران در فضای مجازی، تلاش کردند لینک‌های منتشر شده از این تصویر را حذف کنند. سعودی‌ها و تریبون‌های رسانه‌ای وابسته به آن‌ها از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار خشمگین هستند چرا که ترامپ یکی از مهم‌ترین حامیان محمدبن‌سلمان (ولیعهد عربستان) و جنایات وی به شمار می آمد.

* رسالت ۹۹/۸/۲۰

** پیگیر تخصیص یک میلیارد دلار برای کادر درمان هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی از پیگیری تخصیص کامل یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی به موضوع مقابله با کرونا خبر داد.

قالیباف در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: هفته‌ای نبوده است که کمیسیون بهداشت پیگیر معیشت کادر درمان نباشد. چه در جلسات با وزیر بهداشت و معاونان او، چه در نامه بنده به رئیس جمهور این موضوع به خصوص تخصیص کامل یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی پیگیری شده است.

وی تاکید کرد: امیدوارم با همدلی دولت، حل معیشت کادر درمان کار به نتیجه ملموس برسد.

* مردم سالاری ۹۹/۸/۲۰

** ادعای امارات علیه ایران و ترکیه

وزیر مشاور امارات در امور خارجه، ایران و ترکیه را به دخالت در امور کشورهای دیگر متهم کرد. انور قرقاش در نشست راهبردی ابوظبی گفت: کشورها باید به حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند، ایران و ترکیه امروز بیشتر شبیه هم شده‌اند و دخالت در کشورهای دیگر را ابزاری برای اجرای برنامه‌های توسعه طلبانه خود به کار گرفته‌اند.

وی مدعی شد: سلاح ایرانی همچنان به یمن ارسال می‌شود و این کشور از شبه نظامیان حمایت می‌کند و ترکیه نیز از شبه نظامیان افراطی در لیبی حمایت می‌کند.

قرقاش در ادامه گفت: ما اینگونه مسائل که منجر به ایجاد نا به سامانی در جهان عرب می‌شود را نمی‌پذیریم اما به دنبال درگیری نیستیم. امارات همواره به دنبال تقویت گفت وگوی سازنده با همگان بوده است و بهتر است که همیشه از راه‌های مسالمت آمیز درگیری‌های منطقه را حل کنیم.

* آرمان ۹۹/۸/۲۰

** واکنش به تحریم روزهای آخر دولت ترامپ

وزیر نفت گفت: در روزهای آخر دولت ترامپ تعدادی از مدیران نفتی را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کردند. باید بگویم ما قربانی تروریسم هستیم و مدافع تروریسم نیستیم. این تحریم نوعی انتقام و کینه‌جویی است، ما از تحریم نمی‌ترسیم.

بیژن زنگنه در آئین آغاز عملیات و بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی در استان فارس اظهار کرد: برای خدمت به مردم عزم‌مان راسخ‌تر شده است و جان، مال و آبرویمان را فدای ایران می‌کنیم.

* قدس ۹۹/۸/۲۰

** مبارزه عملی معصومان با امتیازهای نادرست اجتماعی

آیت‌الله اراکی در ادامه سلسله مباحث فقه نظام سیاسی که به صورت مجازی برگزار می‌شود، با اشاره به لغو رسوم و عادات جاهلی مبتنی بر امتیازات نادرست اجتماعی در سیره معصومان و مبارزه عملی ایشان با برتر دانستن افراد به واسطه قوم و طبقه اجتماعی آنان، گفت: کمتر سنتی را سراغ داریم که این گونه از سوی پیامبر و ائمه به مبارزه طلبیده شده باشد و یکی از نمونه‌های این مبارزه، ازدواج با بردگان آزادشده و پرورش ائمه در دامان چنین زنانی بود. ما معتقدیم حتی رفتارهای فردی ائمه هم از روی هوا و هوس نیست و به دستور الهی صورت گرفته است.

** مکلف به رعایت دستورهای ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم

آیت‌الله علیدوست گفت: حکم خداوند کاملا روشن است و هیچ اختلافی در آن وجود ندارد. هر انسانی مکلف است حافظ جان خود باشد، اگر پای دیگران به میان بیاید هم حکم تکلیفی مطرح می‌شود، یعنی واجب است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه از نظر فقهی برای حفظ جان خود و هم برای حفظ جان دیگران مکلف به رعایت دستورات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، افزود: این توهم که فردی بگوید جان خودم است و دوست دارم آن را در معرض تهدید قرار دهم، استدلال درستی نیست؛ در این مورد استثنا هم نداریم. عزاداری‌ها، عروسی‌ها، زیارت‌ها و … مواردی نیست که به واسطه آنها بتوان حکم الهی را کنار گذاشت.

* اعتماد ۹۹/۸/۲۰

** دستورات جهانگیری درباره کلان‌شهرها در وضعیت کرونا

معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی کلان‌شهرها گفت که باید از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی برای ساخت و بازسازی اتوبوس و واگن مترو استفاده کرد.

به گفته اسحاق جهانگیری، متاسفانه در پایتخت و بسیاری از کلان‌شهرها شاهد ازدحام و حضور مردم در شبکه حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و مترو هستیم که برای رفع این معضل حتما باید تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های قطار درون شهری افزایش یابد.

* اطلاعات ۹۹/۸/۲۰

** کانون تروریسم در سوریه را حذف کردیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تماس ویدیویی با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه با تمجید از اثرگذاری نشست آستانه گفت: ما کانون تروریسم در سوریه را حذف کردیم.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین خطاب به اسد ادامه داد، بیش از ۶٫۵ میلیون آواره سوری در خارج از این کشور هستند، جوانانی که ممکن است تحت تاثیر افراط‌گرایی قرار گرفته باشند و خطری برای کشوری به شمار می‌روند که در آن سکونت دارند.

وی گفت: روسیه به تلاش‌هایش برای عادی سازی اوضاع در سوریه ادامه می‌دهد زیرا حجم فاجعه انسانی در سوریه همچنان بزرگ است.

* شهروند ۹۹/۸/۲۰

** ساخت موفقیت‌آمیز واکسن کرونا

شرکت داروسازی فایزر می‌گوید واکسن کرونای این شرکت در بیش از ۹۰ درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده است. فایزر این واکسن آزمایشی را با همکاری شرکت بیواِن‌تِک ساخته است.

در مرحله سوم کارآزمایی بالینی، واکسن فایزر به ۴۳ هزار و۵۰۰ نفر در ۶ کشور دنیا؛ آمریکا، آلمان، برزیل، آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی در دو نوبت به فاصله سه هفته تزریق شده است. این شرکت آمریکایی همچنین گفت، در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی هیچ عارضه جانبی جدی‌ای تاکنون مشاهده نشده است.

به جز این واکسن، چند واکسن دیگر هم در مرحله سوم و نهایی کارآزمایی بالینی هستند اما این اولین واکسنی است که چنین نتایجی داشته است.

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**در حوزه و دانشگاه نیاز به الگوهایی همچون شهید صدر داریم

حوزه/ آیت الله اعرافی  در دیدار اعضای پژوهشگاه شهید صدر و عوامل سازنده مستند «آغازگر یک پایان» پیرامون شهید صدر به تشریح ابعاد شخصیتی شهید صدر(ره) و لزوم الگوسازی از آن عالم مجاهد برای حوزه و دانشگاه پرداخت و با اشاره به فداکاری های شهید آیت الله صدر برای انقلاب اسلامی ایران گفت: به گمانم کسی به درجه ایشان در فداکاری برای انقلاب اسلامی نمی رسد، چرا که آن عالم مجاهد همه چیز خود را برای انقلاب اسلامی فدا کرد.مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: شهید صدر در هر قلمرویی که وارد می شدند، حرف نویی برای گفتن داشتند و ما امروز نیز همانند گذشته در حوزه و دانشگاه نیاز به همچنین الگوهایی داریم، چرا که امثال شهید صدر در تاریخ حوزه از نوادر است.

 

**حضرت معصومه الگوی بسیار مناسبی برای انسانها به ویژه زنان است

فارس/آیت‌الله رجبی ضمن گرامیداشت ورود مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به قم که به عنوان «روز قم» شناخته می‌شود اظهار کرد: یکی از درس‌هایی که «روز قم» به انسان‌ها و به ویژه بانوان می‌دهد این است که در سنین نوجوانی و جوانی می‌توان به درجات معرفتی بالا رسید. وی پارسایی، عفت و حجاب را از دیگر درس‌هایی دانست که مکتب رفتاری حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به انسان می‌دهد و افزود: بانوی کرامت الگوی بسیار مناسبی برای انسان‌ها و به ویژه برای زنان است و باید به درس‌هایی که از زندگی ایشان به دست می‌آید توجه ویژه داشت.عضو جامعه مدرسین تشریح کرد: قدردانی از انسان‌های بزرگ و گرامی‌داشتن شخصیت‌های با عظمت یکی دیگر از درس‌هایی است که «روز قم» در بخش استقبال با شکوه مردم قم از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در هنگام ورود به این شهر به انسان می‌دهد.

 

**وزیر دفاع آمریکا برکنار شد

تسنیم /وزیر دفاع آمریکا که از چند ماه قبل به دلیل اختلافاتش با رئیس‌جمهور این کشور در معرض برکناری قرار داشت و به گفته رسانه‌های آمریکایی حتی نامه استعفای خود را آماده کرده بود، سرانجام با حکم رئیس‌جمهور آمریکا از سمت خود برکنار شد.ترامپ در یک پیام توئیتری اعلام کرد: خوشحالم که اعلام کنم کریستوفر سی میلر، رئیس بسیار مورد احترام مرکز ملی مبارزه با ترویسم که صلاحیتش برای این سمت با اکثریت قریب به اتفاق آرا از سوی سنا تأیید شده بود، وزیر دفاع موقت آمریکا خواهد بود و این حکم فوراً اجرایی می‌شود.وی افزود: کریس در این سمت عملکرد فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. مارک اسپر برکنار شده است و من می‌خواهم در اینجا از خدماتش تشکر کنم.

 

** ابراز امیدواری موگرینی به بازگشت بایدن به برجام

ایلنا /مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به برجام بازگردد. «فدریکا موگرینی» با انتقاد از رویکرد‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا گفت که طی چهار سال گذشته، آمریکا ارزش‌های بنیادین دموکراتیک خود را زیر پا گذاشت و این مساله برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دشوار بود.موگرینی ابراز امیدواری کرد که بایدن با تغییر این رویکرد‌ها به سازوکار‌های چندجانبه گرایی از جمله توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

وی با تاکید بر این‌که در دوره ترامپ شاهد بازی با حاصل جمع صفر بودیم، گفت که امیدوارم با پیروزی بایدن، دولت آینده آمریکا به رویکرد برد-برد بازگردد.

 

**خبر رویترز از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

فارس/ منابع آگاه به یک رسانه انگلیسی گفته‌اند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» طی روز‌های آتی تحریم‌های جدیدی علیه اشخاص و نهاد‌های ایرانی وضع می‌کند. سه منبع در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند آمریکا هفته آینده چندین شخص و ده‌ها نهاد ایرانی را تحت تحریم قرار خواهد داد.

یک منبع، با بیان ادعا‌های اثبات‌نشده گفته واشنگتن افرادی را که در «کشتار شهروندان» نقش داشته‌اند تحریم خواهد کرد. یک مقام دیگر آمریکایی گفت تحریم‌های جدید علیه مقام‌های دولتی و امنیتی ایران اعمال خواهند شد.

 

**درگیری تروریست‌های متحد ریاض و ابوظبی در جنوب یمن با ۱۰ کشته و زخمی

فارس/ منابع خبری از درگیری عناصر «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و عناصر «شورای انتقالی جنوب» (المجلس الانتقالی الجنوبی) در این کشور خبر دادند.

.عناصر منصور هادی تحت حمایت عربستان سعودی و شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات عربی متحده هستند که در استان «ابین» واقع در جنوب شرق یمن به جان هم افتادند. در پی آن، شش نفر از عناصر منصور هادی کشته و چهار نفر از این عناصر زخمی شدند.درگیری مذکور نیز در جبهه «الشیخ سالم»  و «الطریه» با انواع اسلحه‌های سنگین، نیمه‌سنگین و سبک صورت گرفته بود.

 

**بیانیه سازمان همکاری اسلامی در محکومیت تخریب منازل فلسطینی‌ها

فارس/ سازمان همکاری اسلامی تخریب منازل و تأسیسات فلسطینی را که منجر به آوارگی ده‌ها خانواده شده است، محکوم کرد. در بیانیه سازمان همکاری اسلامی آماده است: این اقدام در چارچوب سیاست تبعیض نژادی، طرح‌های اشغال و شهرک‌سازی استعماری (رژیم) اشغالگر صهیونیستی در اراضی فلسطینی انجام می‎شود که نقض قانون بین‌الملل و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل است. چندی پیش، سازمان آزادی‌بخش فلسطین از رکوردشکنی بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در تخریب منازل مسکونی فلسطینیان ساکن قدس اشغالی در سال جاری میلادی خبر داد و اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از آغاز سال جاری میلادی تا کنون ۱۲۹ واحد مسکونی در شهر قدس اشغالی را تخریب کرده است.

 

**دیدار دستیار ارشد ظریف با فیصل المقداد

فارس/علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی که در راس هیاتی به منظور رایزنی با مقامات ارشد سوریه و همچنین مشارکت در «کنفرانس بین‌المللی درباره بازگشت آوارگان» به دمشق سفر کرده است، با فیصل المقداد قائم مقام وزارت امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران و قائم مقام وزیر خارجه سوریه ضمن تأکید بر بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، از ادامه فعالیت‌های کمیته قانون اساسی و تحکیم صلح و ثبات در این کشور حمایت کردند.

 

**آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه سوریه وضع کرد

فارس/وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه نهادها و اشخاص مرتبط با دولت سوریه از جمله شرکت‌های فعال در بخش نفت این کشور اعمال کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اقداماتی را علیه مقام‌های نظامی سوریه، اعضای پارلمان سوریه، نهادهای دولت سوریه و اشخاص سوری و لبنانی که به دنبال احیای صنعت رو به وخامت سوریه هستند اتخاذ کرد.»

خزانه‌داری آمریکا گفته با استناد به قوانین اختیارات مربوط به اعمال‌ تحریم علیه سوریه، اسامی ۷ شخص و ۱۰ نهاد را به فهرست SDN (فهرست خاص اشخاص و اتباع تحریم‌شده) اضافه کرده است.

 

**ارمنستان، روسیه و آذربایجان توافق پایان جنگ قره‌باغ را امضا کردند

مهر/ نخست‌وزیر ارمنستان با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که این کشور با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ توافقنامه‌ای را امضا کرده است.

پاشینیان در این بیانیه با اعلام این خبر و تأکید بر آنکه آتش بس برای مردم ارمنستان و شخص او بسیار دردناک است، تصریح کرد: «این پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما اذعان نکنید که باخته‌اید، شکستی در کار نخواهد بود. ما هرگز اذعان نمی‌کنیم که باخته‌ایم و این آغاز عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *