خبرروز ۱۳۹۹/۰۸/۱۹

اکونومیست افشا کرد:استاندارد جدید FATF صرفاً برای فشار بیشتر بر ایران طراحی شده است.

رئیس‌جمهور:آمریکا به مسیر پایبندی به تعهدات بین‌المللی بازگردد و اشتباهات گذشته را جبران کند.

آیت الله اعرافی:قم باید به رتبه‌های آخر آسیب‌های اجتماعی در کشور برسد.

دکتر ولایتی:شرط اصلی صلح در افغانستان خروج آمریکایی‌هاست.

فرمانده هوانیروز ارتش:نخستین بالگرد ملی به زودی ساخته می‌شود.

 

* جام جم ۹۹/۸/۱۹

** شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به انتخابات آمریکا و آینده مسائلی نظیر برجام گفت: اساسا ایالات متحده آمریکا در موضعی نیست که برای کسی شرط بگذارد، ایالات متحده آمریکا ناقض برجام، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده و میلیارد‌ها دلار به ملت ایران خسارت‌زده و از برنامه برجام به عنوان یک مشارکت کننده خارج شده است. روزی که دولتی در ایالت متحده بخواهد به برجام برگردد میزی وجود خواهد داشت که باید پاسخگوی نقض عهد‌ها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شرایط بازگشت آمریکا به برجام گفت: بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آمریکا باید توبه کند و این به معنای آن است که اولا باید بپذیرد چه خطاهایی کرده و ثانیا جنگ اقتصادی علیه ایران را متوقف کند و ثالثا مسیر رفته را برگردد و تعهداتش را عمل و برای گام چهارم جبران خسارت کند.

* کیهان ۹۹/۸/۱۹

** شرط اصلی صلح در افغانستان خروج آمریکایی‌هاست

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: دو ملت ایران و افغانستان اشتراکات فراوان تمدنی، تاریخی و فرهنگی با یکدیگر دارند و ایران در کنار دولت و ملت افغانستان ایستاده است و حمایت‌های لازم را به عمل خواهیم آورد و باید برای جلب حمایت‌های بین‌المللی در کنار سازمان ملل گام برداشت. علی اکبر ولایتی در دیدار با دبورا لاینز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات داخلی افغانستان به‌دلیل دخالت خارجی‌هاست و امیدواریم با حضور نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و همکاری کشورهای منطقه بتوان صلح را برای مردم افغانستان به ارمغان آورد و البته از شروط اساسی تحقق این مهم این است که نیروهای خارجی به‌ ویژه آمریکایی‌ها از خاک افغانستان خارج شوند.

**  استاندارد جدید FATF صرفاً برای فشار بیشتر بر ایران طراحی شده است

اواخر ماه اکتبر، گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد که استانداردهای نظارتی جدید برای مبارزه با تأمین مالی اشاعه تسلیحات هسته‌ای تعیین کرده است. اکونومیست می‌گوید آمریکا بعد از ناکامی در تمدید تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران در ماه سپتامبر به سختی در حال تلاش برای ضربه ‌زدن به اقتصاد ایران بوده است و اتخاذ استاندارد جدید توسط FATF را عمدتاً باید در همین قالب تفسیر کرد. اکونومیست در تحلیل تأثیر اقدام جدید FATF می‌گوید که اتخاذ این استاندارد، تأثیر منفی خاصی بر سیستم مالی ایران نخواهد گذاشت. در این گزارش آمده است: «باید گفت که قوانین جدید تأثیر عملی چندانی بر ایران نخواهند داشت؛ چرا که در ماه فوریه ایران به لیست سیاه FATF بازگردانده شد، لیستی که FATF دولت‌ها را از تعامل مالی با حاضران در آن بر حذر می‌دارد. همچنین نهادهای مالی ایران از سال ۲۰۱۸ از استفاده از سیستم انتقال مالی سوئیفت محروم شده‌اند.»

** جمهوری آذربایجان دومین شهر «قره‌باغ» را پس گرفت

«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان رسما اعلام کرد، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان دیروز شهر «شوشا» در منطقه قره‌باغ کوهستانی را تحت کنترل خود درآوردند. پیش از این، رسانه‌های ارمنی از وقوع درگیری‌های شدید بین ارتش ارمنستان و نیروهای جمهوری آذربایجان در شهر شوشا و دفع حملات آنها خبر داده بودند.

* شرق ۹۹/۸/۱۹

** طرح سوت‌زنی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

نایب‌رئیس کمیسیون قضائی مجلس با اشاره به طرح حمایت از افشاکنندگان مفاسد اقتصادی (سوت‌زنی) بیان کرد: طرح سوت‌زنی برای بررسی کارشناسی به کمیسیون قضائی و حقوقی ارجاع شده است. نوروزی افزود: بررسی و رفع ایرادهای طرح افشاکنندگان مفاسد با حضور کارشناسان این حوزه و مسئولان مربوطه در دستور کار روز یکشنبه (۲۵ آبان) کمیسیون قضائی و حقوقی قرار دارد و گزارش آن به‌زودی به صحن علنی ارائه خواهد شد. نایب‌رئیس کمیسیون قضائی مجلس بیان کرد: با تصویب این طرح اگر مردم درباره فسادها و جرم‌های اقتصادی در حال وقوع گزارشی ارائه کنند، می‌توانیم آنها را مورد حمایت قرار دهیم، به‌این‌صورت افراد بیشتری برای سوت‌زنی تشویق خواهند شد.

* ایران ۹۹/۸/۱۹

** واکنش حساب توئیتری پایگاه اطلاع‌رسانی رهبری به انتخابات امریکا

حساب توئیتری پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب به انتخابات امریکا واکنش نشان داد. در این حساب توئیتری آمده است: «اوضاع در ایالات متحده و آنچه آنها خود در مورد انتخابات خود می‌گویند یک نمایش است! این نمونه‌ای از چهره زشت لیبرال دموکراسی در ایالات متحده است؛ صرف نظر از نتیجه، یک چیز کاملاً واضح است، سقوط قطعی سیاسی، مدنی و اخلاقی رژیم ایالات متحده است.»

** آمریکا به مسیر پایبندی به تعهدات بین‌المللی بازگردد و اشتباهات گذشته را جبران کند

رئیس جمهوری با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا، گفت: سیاست پرآسیب و نادرست دولت امریکا در سه سال اخیر، نه تنها توسط مردم سراسر جهان تقبیح شد، بلکه در انتخابات اخیر از سوی مردم این کشور نیز با مخالفت روبرو شد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اظهار داشت: اینک فرصتی برای دولت آینده امریکا پیش آمده است که اشتباهات گذشته را جبران کند و با احترام به قواعد جهانی، به مسیر پایبندی به تعهدات بین‌المللی بازگردد. رئیس جمهوری افزود: مردم ایران با مقاومت قهرمانانه خود در برابر جنگ تحمیلی اقتصادی، اثبات کردند که سیاست فشار حداکثری امریکا محکوم به شکست است.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۸/۱۹

** جهان نظاره‌گر رهبران جدید آمریکا است

وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: جهان درحال نظاره است که آیا رهبران جدید آمریکا روش مخرب، ضدقانون و قلدرمابانه رژیم رو به پایان آمریکا را رها خواهند کرد و چندجانبه گرایی، همکاری و احترام به قانون را در پیش خواهند گرفت یا نه. دکتر ظریف در توئیت خود نوشت: مردم آمریکا حرف خود را زدند و نظرشان را گفتند. آنچه مهم است، عمل و رفتار است. سابقه ایران روشن است؛ عزت، منافع ملی و دیپلماسی مسئولانه.

** سیاست بایدن در قبال ایران می‌تواند نتانیاهو را منزوی کند

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره چالش‌هایی که جو بایدن رئیس‌جمهور انتخابی آمریکا در سیاست خارجی‌اش در منطقه و در رابطه با ایران با آن مواجه خواهد شد، نوشت‌: بایدن وعده داده آنچه «شکست خطرناک» سیاست ترامپ درباره ایران خوانده است را معکوس کند. این سیاست موجب رد کردن توافق هسته‌ای و جایگزین کردن آن با تحریم‌های سخت گیرانه علیه ایران شد که به اقتصاد ایران آسیب زد و آمریکا را در این باره به انزوا کشاند. نیویورک تایمز می‌افزاید: سیاست بایدن درباره ایران می‌تواند موجب به انزوا کشاندن بنیامین نتانیاهو شود که از امتیاز رویکرد تقابلی ترامپ برای تقویت روابط اسرائیل با کشورهای عربی بهره‌مند می‌شد که به عادی سازی روابط دیپلماتیک با امارات و بحرین ختم شد.

** طرفداران ترامپ با سلاح گرم به خیابان‌ها آمدند

اعلام پیروزی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط رسانه‌های آمریکایی و همچنین بیانیه او مبنی بر پیروزی، باعث خشم طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا شد. تصاویر پخش شده از خیابان‌های جورجیا و آریزونا نشان می‌دهد که طرفداران ترامپ با سلاح گرم از جمله کلت کمری، مسلسل‌های خودکار و شات‌گان به خیابان آمده و به پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعتراض می‌کنند. در حالی که برخی از این تجمعات برای ابراز خوشحالی از پیروزی بایدن بود، در بسیاری دیگر، گروه‌هایی برای اعتراض در خیابان‌ها حاضر شدند و در مواردی میان طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا و جو بایدن تنش‌هایی پیش آمد.

* وطن امروز ۹۹/۸/۱۹

** نتیجه ۲ نوبت تست کرونای رئیس مجلس منفی بود

پزشک معالج قالیباف با اشاره به نتیجه منفی ۲ نوبت تست PCR رئیس مجلس، گفت: دوره درمان به پایان رسیده و در حال حاضر منعی برای حضور وی در جلسات و مجامع عمومی وجود ندارد. دکتر قانعی، فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی درباره آخرین وضعیت سلامتی رئیس مجلس گفت: در حال حاضر بیماری کنترل شده و خطر سرایت وجود ندارد. پزشک معالج محمدباقر قالیباف تصریح کرد: ۲ نوبت تست PCR در ۳ روز گذشته جهت اطمینان از حل کامل مشکل انجام شد که نتیجه آن منفی بود.

** تأثیر احتمالی پیروزی بایدن بر جنگ یمن

به دنبال پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رو خانا، عضو دموکرات مجلس نمایندگان این کشور در سخنانی تأکید کرد که کشورش حمایت مالی از عربستان سعودی در جنگ چند ساله علیه ملت یمن را متوقف خواهد کرد. رو خانا سپتامبر ۲۰۱۹ به همراه چند نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا کمپینی را برای پایان دادن به حمایت مالی از عربستان سعودی در جنگ یمن به‌راه انداختند.

* جوان ۹۹/۸/۱۹

** سریال کاغذی و قهرمان‌بازی با شکست برجام کاملاً آشکار شد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود سریال خوشبینی نسبت به غرب را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: «خوشبینی دولت‌های گذشته نسبت به امریکا و اروپا، بارها به ملت ایران آسیب زده است. سریال چهل ساله سیاست تحریم و برداشتن تحریم از سوی دولت‌های آمریکا و خوش خیالی برخی از دولتمردان ایران طی چهل سال گذشته فرصت‌های اقتصاد ملی ما را از بین برده است. دولتی در آمریکا آمده ایران را تحریم کرده و دولت دیگری می‌آید و آن را در کاغذ بر می‌دارد. سریال کاغذی و قهرمان بازی عده‌ای در ایران و آمریکا با شکست برجام کاملاً آشکار شده است. بنابراین از سویی رئیس جمهور جدید آمریکا باید در اولین فرصت، کلیه تحریم ها را بردارد، از ملت ایران به خاطر اقدامات گذشته عذرخواهی کند، خسارات اقتصادی ناشی از تحریم ها که به ملت ایران وارد شده را جبران کند و از سوی دیگر نباید منتظر برداشتن تحریم ها بمانیم بلکه با استفاده از توانایی‌های خود و قوی شدن در اقتصاد، فرهنگ و تقویت امنیت در داخل و جبهه مقاومت در منطقه از دیوار نیمه ویران امریکا که در مقابل ملت ایران قرار دارد، بپریم. ما دنبال جنگ نیستیم ولی حقوق ملت خود را با اقتدار می‌ستانیم».

** نخستین بالگرد ملی به زودی ساخته می‌شود

فرمانده هوانیروز ارتش گفت: با توجه به دستور رهبر معظم که گفتند باید بالگرد ملی ساخته شود، طراحی‌ها انجام شده و با دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش این کار در حال انجام است. سرتیپ دوم قربانی گفت: امروز ناوگان عظیم بالگردی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی در حوزه توان رزمی و قدرت بازدارندگی به عنوان قدرت برتر خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی نصب سامانه‌ دید در شب را یکی از پروژه‌های هوانیروز عنوان کرد و گفت: امروز آماده ارائه و نصب این سامانه برای هر نیرو و سازمان دیگر و حتی کشورهای اسلامی، دوست و برادر هستیم که البته در این زمینه صحبت‌هایی هم شده است.

* آفتاب یزد ۹۹/۸/۱۹

** اعلام آمادگی سپاه برای کمک به کارکنان سازمان بهشت زهرا(س)

دریادار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه سپاه در کنار کارکنان زحمتکش سازمان بهشت زهرا(س) است، ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری و همراهی در این شرایط سخت و بحرانی ابراز کرد: ما از ابتدای این بحران برادرانه و مومنانه در کنار شما هستیم و به امید خداوند از این به بعد هم سپاه در کنار شما حضور دارد تا از این بحران به سلامت عبور کنیم.

* خراسان ۹۹/۸/۱۹

** ۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا در یکی از فرودگاه‌های خارجی بلوکه شده است

وزیر بهداشت از وجود پنج میلیون واکسن بلوکه شده آنفلوآنزا در یکی از فرودگاه‌های خارجی خبر داد. نمکی در نشست مشترک با «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که هم اکنون پنج میلیون واکسن آنفلوآنزا در یکی از فرودگاه‌های خارجی بلوکه شده است، گفت: هرچند در کمتر از دو ماه مرگ ومیرها کاهش پیدا کرد و در فروردین و اردبیهشت روزهای طلایی را رقم زدیم، اما متاسفانه بعد از آن ما دچار خودباوری شدیم و رفتار این ویروس هم مرتب در حال تغییر است. وزیر بهداشت البته نامی از فرودگاه مدنظرش نبرد و افزود: کرونا و آنفلوآنزا مهمان بشر است اما خطر واقعی که با آن مواجه هستیم بیماری‌های غیر واگیر است، بنابراین نیاز به یک زندگی سالم داریم.

** مناظره درباره استیضاح رئیس جمهور

علیرضا زاکانی به تازگی در یادداشتی به موضوع استیضاح رئیس جمهور پرداخته و از جلسه پنج ساعته با طراحان این طرح خبر داده بود. حجت‌الاسلام ذوالنوری طراح استیضاح رئیس جمهور گفته است: «نه خود حضرت آقا نه از دفتر آقا هیچ کس به من نفرموده استیضاح نکنی. حاضرم با زاکانی بر سر استیضاح مناظره کنم.»

زاکانی در توئیتی نوشت: «از مواضع جدید حجت‌الاسلام ذوالنور متحیر شدم. امضاکنندگان استیضاح رئیس جمهور را خوش نیت و دلسوز می‌دانم و برای برادر بزرگ ترم ذوالنور احترام قائلم، دعوت ایشان به مناظره را فقط در حضور ۲۰ تن از فضلای حوزه علمیه قم، به انتخاب خودش می‌پذیرم تا حقیقت آشکار شود.»

* رسالت ۹۹/۸/۱۹

** واکنش قالیباف به انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا

رئیس‌مجلس شورای اسلامی به انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد. قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر با هشتک افول آمریکا و با اشاره به آیاتی از سوره نازعات که سرکشی و عبرت‌آموزی سرنوشت فرعون در آن بیان شده، نوشت:

بسم‌الله الرحمن الرحیم. ‏فَکَذَّبَ وَعَصَی*‏ثُمَّ أَدْبَر یَسْعَی* ‏فَحَشرَ فَنَادَی*‏فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی*‏فَأَخَذَهُ اللَّهُ نَکَالَ الْآخِرَهِ وَالْأُولَی*‏إِنَّ فی ذَلِکَ لَعِبْرَهً لِمَنْ یَخْشَی.

رئیس‌مجلس همچنین ویدئویی از سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره ترامپ منتشر کرد که در آن پیش‌بینی شکست وی در انتخابات آمریکا را کرده بود.

** اطلاع‌رسانی پیش از انتقام موشکی از آمریکا دروغ‌ صهیونیست‌هاست

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، انتشار خبری به نقل از وی در رسانه‌های صهیونیستی درباره اطلاع‌رسانی ایران به آمریکا پیش از حمله به عین‌الاسد را تکذیب کرد. امیر عبداللهیان توضیح داد: در آنجا گفتم فعلا فقط انتقام خودروی سردار سلیمانی و همراهانش را با پرتاب ۱۳ موشک بالستیک نقطه زن به پایگاه استراتژیک «عین الاسد» آمریکا گرفتیم و انتقام بزرگ در راه است.

* مردم سالاری ۹۹/۸/۱۹

** تأکید بولیوی بر توسعه روابط با ایران

وزیر امور خارجه کشورمان با لوئیس آرسه رئیس جمهوری منتخب بولیوی دیدار کرد. ظریف در این دیدار ضمن ابراز تبریک به آرسه، بر لزوم تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها تأکید و اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران با جدیت در کنار دولت و ملت بولیوی است. رئیس جمهوری منتخب بولیوی هم از شرکت وزیر امور خارجه ایران در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بولیوی تشکر کرد و گفت: کشورش درصدد است سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران را ارتقا دهد.

* آرمان ۹۹/۸/۱۹

** چه کسی کیف سردار سلیمانی را ربود؟

نجاح محمدعلی روزنامه‌نگار عراقی در توئیتر نوشت: طلال ناجی مسئول اطلاعات فرودگاه بغداد و متهم اصلی در ترور سردار سلیمانی به سفارت عراق در انگلیس فراری داده شد. او متهم به خبرچینی و لو دادن لحظه ورود و خروج سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرودگاه بغداد به آمریکایی‌ها بوده و کیف همراه شهید سردار سلیمانی را به سرقت برده است.

** «حجاب» را تبدیل به قانون کنیم

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد ما این است که اگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب قابلیت اجرا ندارد آن را تبدیل به قانون کنیم تا امکان نظارت مجلس بر حسن اجرای آن بیشتر شود.

زهره الهیان با اشاره به کم کاری دستگاه‌های متولی در امر حجاب گفت: موضوع عفاف و حجاب مستقیماً به متولیان فرهنگ و سیاستگذاری‌های کلان نظام واگذار شده که متاسفانه در دولت‌های گذشته و کنونی مغفول واقع شده است در حالی که باید در زمینه عفاف و حجاب، بستر انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به نسل جدید را آسیب‌شناسی کنیم.

* قدس ۹۹/۸/۱۹

** تأکید سلطان عمان بر تقویت و توسعه مناسبات با ایران

علی نجفی خوشرودی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مراسمی در محل کاخ البرکه استوارنامه خود را به هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان تقدیم کرد. سلطان عمان ضمن خوش آمدگویی به سفیر ایران تاکید کرد که اراده این کشور بر توسعه و تقویت روابط با ایران استوار است. هیثم بن طارق آل سعید کمک به اجرای برنامه‌های سفیر ایران برای گسترش همکاری‌های دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

** رد طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی در صورت قابل تحقق نبودن منابع

سخنگوی شورای نگهبان از بررسی جزء به جزء منابع مالی درنظر گرفته شده برای طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی در این شورا خبر داد وگفت: اگر این منابع قابل تحقق نباشد، طرح «رد» خواهد شد. کدخدایی درباره نحوه مواجهه شورای نگهبان با مصوبه اخیر مجلس در خصوص الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی و احتمال رد یا تأیید آن از منظر حقوقی، با بیان اینکه این شورا، به محض دریافت مصوبه تأمین کالاهای اساسی از مجلس، نظراتش را صریح و شفاف اعلام می‌کند، بیان کرد: اگر منابع این طرح به گونه‌ای باشد که تأمین کننده هزینه‌های طرح نباشد یا در ردیف اعتباری، برای آن منابع، مصرف دیگری هم در نظر گرفته شده باشد، طبیعتاً نمی‌تواند تأیید شورای نگهبان را اخذ کند.

* اعتماد ۹۹/۸/۱۹

** بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان به پایان رسید

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون به پایان رسیده و برای بررسی در صحن به هیات‌رییسه ارسال شده است. کریمی‌قدوسی در تشریح جزییات طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: اگر ابزار قانونی نمایندگان در رفع مشکلات موثر نیست، مربوط به ضعف آیین‌نامه داخلی مجلس است، بر این اساس در حوزه نظارتی مجلس باید آیین‌نامه داخلی مجلس بازنگری صورت گیرد. در این راستا طرحی درباره شفافیت آرا در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تصویب و به هیات‌رییسه ارسال شد تا ظرف دو الی سه هفته آینده در دستور کار صحن قرار بگیرد.

* اطلاعات ۹۹/۸/۱۹

** روابط دوستانه ایران و جمهوری آذربایجان ناگسستنی است

یک کمیته پارلمانی جمهوری آذربایجان ضمن محکوم کردن اظهارات ضدایرانی نماینده این کشور تاکید کرد که هیچ کس نمی‌تواند به روابط دوستانه دو طرف خدشه وارد کند. «کمیته سیاسی و دولت سازی» پارلمان جمهوری آذربایجان روابط میان تهران و باکو را دوستانه و مبتنی بر حسن همجواری خواند. این کمیته در بیانیه‌ای در این زمینه تاکید کرد که ملاقات‌های دو طرفه، دیدارهای متعدد روسای جمهور دو کشور، اسناد و توافق‌های امضا شده و اجراشده میان ایران و جمهوری آذربایجان نقش زیادی در توسعه این روابط ایفا می‌کند. علاوه بر آن، روابط دوستانه و همکاری میان پارلمانهای دو کشور نیز برقرار است. پیش از این کمیسیون انضباطی پارلمان جمهوری آذربایجان، بهروز محرم اف نماینده پارلمان این کشور را به خاطر طرح اظهارات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران توبیخ و اعلام کرده بود که این اظهارات منعکس کننده نظرات پارلمان نیست.

** اعتراض صدها عراقی در بغداد علیه اشغالگری آمریکا

صدها عراقی با تجمع در منطقه جادریه در مرکز بغداد، خواهان پایان اشغالگری آمریکا شدند و شعار می‌دادند که باقی ماندن در عراق، بازی با آتش است.

* شهروند ۹۹/۸/۱۹

** امیدوارم شاهد تغییر سیاست‌های مخرب آمریکا باشیم

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده آمریکا، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏سرانجام با اعلام نتیجه ‎انتخابات آمریکا، دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ‌طلب او به پایان رسید. نقض معاهده‌های بین‌المللی از محیط‌زیست تا تحریم‌های اقتصادی و ضد انسانی علیه ملت ایران و حمایت از تروریسم و نژادپرستی، شاکله سیاست‌های ترامپ بود». جهانگیری افزود: «ملت ایران که با مقاومت در مقابل سیاست فشار حداکثری ترامپ ایستاد، رنج‌های ناشی از اخلال گسترده در معیشت خود، دسترسی‌نداشتن بیماران به دارو و ترور سردار ‎سلیمانی عزیز را فراموش نخواهد کرد. امیدوارم شاهد تغییر سیاست‌های مخرب آمریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین‌المللی و احترام به ملت‌ها باشیم.»

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

**قم باید به رتبه‌های آخر آسیب‌های اجتماعی در کشور برسد

تسنیم/ آیت‌الله اعرافی در دیدار شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم با ابزار قدردانی از اقدامات شهرداری اظهار داشت: قم با رویکرد جامع و راهبردی در سال‌های اخیر تحولات خوبی را تجربه کرده است و کارنامه چهارساله اخیر شهرداری نمره خیلی خوبی می‌گیرد. مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به بحث آسیب‌های اجتماعی گفت: ورود شهرداری به مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و قم به رتبه‌های آخر آسیب‌های اجتماعی در کشور برسد.

 

**بایدن به دنبال بازگشت فوری به برجام با برخی تغییرات است

فارس/ یک مشاور ارشد سابق جو بایدن در مصاحبه با یک شبکه صهیونیستی مدعی شد که بازگشت به برجام در اولویت دستور رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود و بایدن قصد دارد بلافاصله بعد از در اختیار گرفتن قدرت آن را در زمان کوتاهی پیش ببرد.، «آموس هاچسن» در مصاحبه با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی افزود: «من معتقدم که در ماه اول ریاست جمهوری بایدن شاهد پیوستن کامل آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک خواهیم بود که به معنی تعلیق برخی از تحریمهای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود که طی سه سال گذشته اعمال شده است..»

 

**حمله داعش در غرب بغداد ۱۱ شهید برجا گذاشت

فارس/ رسانه‌های عراق از حمله مسلحانه افراد ناشناس به یکی از برج‌های دیدبانی در منطقه «الرضوانیه» در غرب بغداد خبر دادند. شبکه المیادین این حمله را کار گروهک ترویستی داعش اعلام کرد و گفت که در آن پنج نفر از نیروهای الحشد العشائری و شش غیرنظامی به شهادت رسیدند و دو نفر دیگر زخمی شدند. پایگاه خبری موازین نیوز هم تایید کرد که در این حمله تروریستی چند نفر شهید و زخمی شدند.

 

**آسمان ایران محل آزمون و خطا نیست

فارس/ جانشین قرارگاه پدافند هوایی ارتش گفت: آسمان جمهوری اسلامی ایران محل آزمون و خطا و اشتباه نیست و با نقض‌کنندگان حریم هوایی کشور به شدت برخورد خواهد شد. امیر قادر رحیم‌زاده در جریان بازدید از نوار مرزی شمال استان اردبیل و منطقه پارس آباد و اصلاندوز مغان، اظهار کرد: حضور ما در این منطقه نشان‌دهنده آمادگی نیروهای مسلح کشور است و نیروهای مسلح در تمام عرصه‌ها به خصوص پدافند هوایی، آماده دفاع از کشور هستند.

وی تاکید کرد: در برقراری امنیت آسمان کشور با هیچ کسی تعارف نداریم.

 

 **عقده‌گشایی‌های ترامپ علیه ایران بعد از شکست در انتخابات آمریکا

تسنیم/ دولت دونالد ترامپ قصد دارد تا در ۱۰ هفته مانده به زمان تحلیف جو بایدن در ۲۰ ژانویه، به کمک رژیم صهیونیستی و چندین کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس یک رشته طولانی از تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کند. وبسایت «آکسیوس» از قول یک منابع اسرائیلی نوشت که دولت ترامپ معتقد است چنین «سِیلی» از تحریم‌ها فشار بر ایرانیان را افزایش می‌دهد و احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را برای دولت بایدن سخت‌تر می‌کند. در چند هفته گذشته، دولت ترامپ با تشویق و کمک بخشی از دستگاه دیپلماسی و امنیتی رژیم صهیونیستی یکی از بانک‌های نهادهای ایرانی را جهت اعمال تحریم مورد بررسی قرار داده است.

 

** کشته شدن ۴ نظامی ارتش آمریکا در سوریه

تسنیم/ خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از کشته شدن ۴ نظامی ارتش ایالات متحده آمریکا در دیرالزور سوریه خبر داد. به گفته خبرنگار سانا، این ۴ نظامی آمریکا در پی انفجار بمب کنار جاده‌ای در مسیر کاروان خودروهای زرهی در نزدیکی شهر «مرکده» در مسیر مواصلاتی حسکه-دیرالزور کشته شدند.

 

**ترامپ کاخ سفید را ترک کرده است

ایسنا/ شبکه سی.‌ان.‌ان آمریکا گزارش داد، ملانیا ترامپ، همسر رئیس‌جمهوری آمریکا به گروهی ملحق شده که از ترامپ می‌خواهد شکست را بپذیرد و به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع جو بایدن رقیب دموکراتش اذعان کند. این در حالی است که شبکه الجزیره نیز گزارش داد، دونالد ترامپ مقر اقامت خود به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا یعنی کاخ سفید را ترک کرده است.

 

**نماینده آمریکا در امور ایران با نتانیاهو دیدار کرد

مهر/ «الیوت آبرامز» نماینده آمریکا در امور ایران در سفر به سرزمین‌های اشغالی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و رایزنی کرد.

طبق اعلام رسانه‌های صهیونیست، در این دیدار که «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نیز حضور داشت، هماهنگی اقدامات دو طرف درباره ایران بررسی شد. قرار است «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هم هفته آینده با سفر به سرزمین‌های اشغالی با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کند.

 

**درباره مسائل مهم فرقی بین سیاست ترامپ و بایدن وجود ندارد

باشگاه خبرنگاران/ روزنامه الشرق الاوسط در مطلبی نوشت: جو بایدن وعده احیای پیشتازی آمریکا و گردهم فراهم آوردن متحدان دموکرات آمریکا را داده است، اما سیاست خارجی او باید با جهان مضطربی که از دوران دونالد ترامپ به ارث رسیده است تعامل کند و او نمی‌تواند خیلی ساده به گذشته بازگردد.در این مطلب آمده است: معاون رئیس جمهور سابق اوایل سال جاری در مجله «فارن افرز» نوشت: «جایگاه و تاثیرگذاری آمریکا در جهان از زمانی که من و باراک اوباما از قدرت کنار رفتیم دچار افول شده است». او وعده داد برای این که آمریکا دوباره رهبر جهان شود تلاش کند هرچند تغییر جهت از مسیری که دونالد ترامپ در برخی مسائل در پیش گرفته بود دشوار خواهد بود.

 

**لگدمال کردن پرچم آمریکا بعد از پایان انتخابات

باشگاه خبرنگاران/ گروهی از شهروندان ایالت واشینگتن.دی.سی ایالات متحده در اعتراض به سیاست‌های غلط دولت، پرچم این کشور را در مقابل چشمان نیروهای پلیس آمریکا لگدمال کردند. این معترضان معتقدند که نه دونالد ترامپ و نه جو بایدن نباید رئیس جمهور شوند و با خشم زیادی علیه دولت شعار می‌دهند.

 

**آمریکا تاریخ سیاه طولانی در جانبداری از اسرائیل و دشمنی با ملت فلسطین دارد

 تسنیم/ «داود شهاب» سخنگوی رسمی جنبش جهاد اسلامی در پی اخبار رسانه‌های آمریکا مبنی بر پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: جنبش جهاد اسلامی به تغییر سیاست‌های واشنگتن در قبال قضیه فلسطین امید نمی‌بندد. وی با تاکید بر اینکه «فلسطین تجارت تلخی با دولت‌های پی در پی آمریکا داشته است» تاکید کرد: آمریکا تاریخ طولانی در جانبداری از اسرائیل و دشمنی با ملت فلسطین دارد. وی  در ادامه گفت: حمایت آمریکا از اسرائیل دلیل اصلی جنایت‌های قتل و نسل کشی و پاکسازی نژادی علیه ملت فلسطین است و عامل اصلی درد و رنج ظالمانه و تحریم فاجعه بار علیه آنان است.

 

**حمایت ایران از روند صلح در افغانستان

باشگاه خبرنگاران/ معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان  دردیدار با خانم «دبورا لاینز»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان با اشاره به روابط نزدیک ایران و افغانستان بار دیگر حمایت کشورمان از روند صلح با مالکیت دولت افغانستان و مشارکت تمام گروه‌های سیاسی از جمله طالبان را مورد تصریح قرار داد. عراقچی در ادامه بر لزوم حفاظت از دستاورد‌های مردم افغانستان در دو دهه گذشته به‌ویژه قانون اساسی و ساختار‌های دموکراتیک آن کشور و اهمیت توجه به حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و حقوق زنان در جریان مذاکرات صلح تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *