حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی: خسارت وارد کردن به دیگران مطلقاً حرام و موجب ضمان و مسئولیت است

تبیین مبانی فقهی حقوقی بیماری کرونا از سوی حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی :

خسارت وارد کردن به دیگران مطلقاً حرام و موجب ضمان و مسئولیت است

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در پی سخنان اخیر مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در جلسه ستاد کرونا و نیز پاسخ ایشان به استفتائاتی درخصوص کرونا حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رییس موسسه دایره المعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهل بیت، توضیحاتی را درباره مبانی فقهی، حقوقی، اخلاقی و اجرایی مسئله، بیان کردند.

ایشان ضمن تاکید بر این نکته که یکی از موضوعات فقهی در بحث ضمانات قهریه، حفظ و احترام به حیات خود و دیگران است، گفت:«هر فرد مسلمانی مکلف است که احکام ضمان قهری را رعایت نماید زیرا در فرض اضرار و ایجاد خسارت مادی و معنوی، شخص عامل خسارت ضامن و جبران خسارت و تامین رضایت شخص خسارت دیده الزامی است.»

حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری افزود: «دفع ضرر از خود عقلاً و شرعاً الزامی است. خواه ضرر یقینی و خواه احتمالی عقلائی باشد. حتی ضرر احتمالی هم از نظر عقلائی باید مورد توجه قرار گیرد و در این مورد توجه به نظرکارشناسی کارشناسان مربوطه نقش اساسی دارد».

معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه تاکید کرد: «خسارت وارد کردن به دیگران مطلقاً حرام و موجب ضمان و مسئولیت است. در صورتیکه فردی بداند یا احتمال عقلائی بدهد که با حضور خود در جلسه ای یا ملاقات با دیگران موجب اضرار به آنها می شود، واجب است که ملاقات با دیگران را ترک نماید و در فرض اقدام عمدی از جهت تکلیفی ممنوعیت شرعی و از جهت حکم وضعی ضامن کلیه خسارات وارده به زیان دیده خواهد بود و در صورت غیر عمدی، ضامن کلیه خسارات است و اگر موجب فوت فردی شود، چه بسا ضمان دیه برعهده وی خواهد بود.»

حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری با اشاره به نظر کارشناسان و پزشکان درخصوص ویروس کرونا، اظهار داشت: « از نظر کارشناسان مربوطه، ویروس کرونا مدت ها در بدن مخفی می ماند. چنانچه ثابت شود که فرد مبتلا در زمان خفای بیماری خود موجب انتقال به دیگری شده است، هر چند از جهت ندانستن بیماری خود، گناهی ندارد-حکم تکلیفی ندارد- ولکن ضمان خسارت وارده را بر عهده دارد و می باید آنها را تامین نماید.»

عضو جامعه مدرسین، ضمن تاکید کلی بر رعایت نظر کارشناسان و پرهیز از تجمعات، درخصوص تجمعات و مراسمات مذهبی هم گفت: « نماز جماعت و عبادت و دعا در مشاهد مشرفه با توجه به ملاقات افراد با یکدیگر از موارد احتمال عقلائی سرایت بیماریست. با توجه به این احتمال عقلائی کارشناسان، چنین اجتماعاتی باید با احتیاط کامل ورعایت اصول توصیه شده برگزار شود.»

حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری مباحث مربوط به کرونا را علاوه بر نگاه تکلیفی افراد جامعه، متوجه فقه الحکومه هم دانست و توضیح داد: «بحث کرونا از نظر فقه الحکومه به گونه ای دیگر مطرح می شود زیرا وظیفه حاکمیت بر مدار تامین مصلحت عامه شکل می گیرد نه منع از خسارات و یا جبران خسارت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *