آیت الله صادق لاریجانی آملی

صادق لاریجانی آملی

 تولد و دوران‌ کودکی‌
آیت الله صادق لاریجانی آملی حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ صادق‌ لاریجانی‌ آملی‌ در سال‌ ۱۳۳۹ در نجف‌ اشرف‌ در خانواده‌ای‌ اهل‌ علم‌ دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ آیه‌الله‌ العظمی‌ میرزا هاشم‌ آملی‌(ره‌) از بزرگان‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ و قم‌ بود که‌ در طی‌ سالیان‌ دراز شاگردان‌ فراوانی‌ پرورانده‌ است‌. مادرش‌ نیز فرزند آیه‌الله‌ العظمی‌ سید محسن‌ اشرفی‌(ره‌) از بزرگان‌ بهشهر (اشرف‌) بود که‌ در آن‌ شهر سمت‌ مرجعیت‌ داشت‌. مرحوم‌ میرزاهاشم‌ آملی‌ یک‌ سال‌ و اندی‌ پس‌ از تولد فرزندش‌ به‌ شهر قم‌ مهاجرت‌ کرد.

دوران‌ تحصیل‌
آیت الله صادق‌ لاریجانی‌ تحصیلات‌ جدید را از دبستان‌ در سال‌ ۱۳۴۵ آغاز کرد و در سال‌ ۱۳۵۶ به‌ پایان‌ رساند. او در دوره‌ دبیرستان‌ با علاقه‌ بسیار به‌ کتب‌ ریاضی‌ روی‌ آورد و بسیاری‌ از آنها را با مطالعه‌ فرا گرفت‌. وی‌ در سالهای‌ تحصیل‌ خود در اکثر مواقع‌ حائز رتبه‌ اول‌ بود و هنگام‌ وارد شدن‌ به‌ سال‌ چهارم‌ دبیرستان‌ با فراهم‌ آمدن‌ بورس‌ تحصیلی‌ از دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف‌ عازم‌ تحصیل‌ در یکی‌ از کشورهای‌ غربی‌ بود که‌ ناگهان‌ زندگی‌اش‌ دگرگون‌ شد و با تشویق‌ پدر به‌ دروس‌ دینی‌ رو آورد.

او در سال‌ ۱۳۵۶ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ وارد شد و بیشتر دروس‌ مقدمات‌ و سطح‌ را در فرصتی‌ اندک‌ و در نزد استادان‌ برجسته‌ که‌ گاه‌ از نزدیکان‌ وی‌ نیز بودند، به‌ پایان‌ رسانید. سپس‌ در درس‌ خارج‌ بزرگان‌ قم‌، از جمله‌ والد خود، حاضر شد و سالها از محضر آنان‌ بهره‌های‌ بسیار برد. در این‌ مدت‌ از تحصیل‌ علوم‌ عقلی‌ و تفسیر نیز بازنماند.

استادان‌ و دوستان‌
آیت الله صادق‌ لاریجانی‌ در سالهای‌ تحصیل‌، از محضر استادان‌ بسیاری‌ بهره‌ برد. از جمله‌ رسائل‌ و مکاسب‌ را نزد اساتید برجسته‌ای‌ همچون‌ آقایان‌ صلواتی‌، سیدکاظم‌ حائری‌، سید مهدی‌ نبوی‌ و کرباسی‌ فرا گرفت‌ که‌ عمده‌ این‌ درسها به‌ شکل‌ خصوصی‌ بود.

وی‌ با به‌ پایان‌ بردن‌ دروس‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ والد خود آیه‌الله‌ العظمی‌ میرزاهاشم‌ آملی‌(ره‌) و نیز آیه‌الله‌ العظمی‌ شیخ‌ حسین‌ وحید خراسانی‌ رفت‌ و سالها از محضر آنان‌ بهره‌ برد. او در بخش‌ علوم‌ عقلی‌ نیز در درس‌ اسفار آیه‌الله‌ جوادی‌ آملی‌ و آیه‌الله‌ حسن‌ زاده‌ آملی‌ حاضر شد.

فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌
آیت الله صادق‌ لاریجانی‌ در عرصه‌ فرهنگی‌ خدمات‌ شایانی‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او از سالهای‌ نخستین‌ انقلاب‌ به‌ مقوله‌ تهاجم‌ فرهنگی‌ و شناخت‌ آن‌ اهتمام‌ ویژه‌ای‌ داشته‌ و در این‌ زمینه‌ فعالیتهای‌ گسترده‌ای‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌.

او بسیاری‌ از کتب‌ دوره‌ سطح‌ را تدریس‌ کرده‌ است‌ و از سال‌ ۱۳۶۸ تاکنون‌ به‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ دارد. علاوه‌ بر آن‌ سالها به‌ تدریس‌ در دانشگاه‌ تربیت‌ مدرس‌ قم‌ و دانشگاه‌ رضوی‌ مشهد در سطح‌ کارشناسی‌ ارشد و دکترا می‌پردازد. تدریس‌ او در دانشگاه‌ در رشته‌های‌ کلام‌ جدید، فلسفه‌ تطبیقی‌، فلسفه‌ اخلاق‌ و فلسفه‌ غرب‌ است‌.

آیت الله صادق‌ لاریجانی‌ تاکنون‌ کتب‌ بسیاری‌ را تألیف‌، تصحیح‌ یا ترجمه‌ کرده‌ است‌ که‌ برخی‌ از آنها به‌ شرح‌ زیر است‌:

۱ـ فلسفه‌ اخلاق‌ در قرن‌ حاضر نوشته‌ وارنک‌ (ترجمه‌)
۲ـ انسان‌ از آغاز تا انجام‌، نوشته‌ علامه‌ طباطبایی‌ (ترجمه‌)
۳ـ سرمایه‌ ایمان‌، نوشته‌ ملاعبدالرزاق‌ لاهیجی‌ (تصحیح‌)
۴ـ معرفت‌ دینی‌، نقد نظریه‌ قبض‌ و بسط‌ تئوریک‌ شریعت‌
۵ـ قبض‌ و بسط‌ در قبض‌ و بسطی‌ دیگر
۶ـ واجب‌ مشروط
۷ـ فلسفه‌ تحلیلی‌، دلالت‌ و ضرورت‌
۸ ـ آموزگار جاوید (مجموعه‌ مقالات‌ در برزگداشت‌ مرحوم‌ آیت‌ الله‌ العظمی‌ میرزا هاشم‌ آملی‌).

کتابهای‌ زیر هم‌ در مرحله‌ تدوین‌ و آماده‌ سازی‌ برای‌ نشر می‌باشد:
۱ـ مکتوباتی‌ در حسن‌ و قبح‌ عقلی‌ و قاعده‌ ملازمه
۲ـ دین‌ و اخلاق‌ (ترجمه‌)
۳ـ فلسفه‌ تحلیلی‌، تئوریهای‌ معناداری‌
۴ـ فلسفه‌ تحلیلی‌، فعل‌ گفتاری‌
۵ـ زبان‌ دین
۶ـ براهین‌ اثبات‌ واجب‌، برهان‌ وجودی‌
۷ـ قلمرو دین‌
۸ـ مبانی‌ کلامی‌ ـ فلسفی‌ حکومت‌ دینی‌
۹ ـ فلسفه‌ اخلاق‌
۱۰ ـ مجموعه‌ مقالات‌ در ۳ جلد.

همچنین‌ از وی‌ مقالات‌ متعددی‌ در کنگره‌ها و نشریاتی‌ چون‌ نقد و نظر، کیهان‌ فرهنگی‌ و صبح‌ منتشر شده‌ است‌. او بیشتر دروس‌ فقه‌ و اصول‌ را تقریر کرده‌ است‌ و رساله‌ای‌ مبسوط‌ در صلاه‌ مسافر در قالب‌ شرح‌ عروه‌الوثقی‌ نگاشته‌ است‌.

آیت الله صادق‌ لاریجانی‌ از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و از اعضای‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ دوره سوم‌ از استان‌ مازندران‌ است‌ وی‌ همچنین‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در تاریخ‌ ۱۳۸۰/۰۴/۲۵ به‌ عنوان‌ یکی‌ از فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ قاون‌ اساسی‌، منصوب‌ شده‌اند. عضویت‌ در هیأت‌ امنای‌ دانشگاه‌ قم‌، هیأت‌ امنای‌ دانشنامه‌ جهان‌ اسلام‌ و ریاست‌ هیأت‌ امنای‌ مؤسسه‌ تحقیقات‌ کامپیوتری‌ علوم‌ اسلامی‌، از دیگر فعالیتهای‌ وی‌ به‌ شمار می‌رود. او هم‌ اکنون‌ در قم‌ به‌ تدریس‌ و تربیت‌ طلاب‌ می‌پردازد.