خبرروز ۱۳۹۹/۰۸/۰۵

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:رفع نیازهای جامعه باید در هدف‌گذاری بهره‌گیری از هوش مصنوعی لحاظ شود.
  • در جلسه حضوری با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد:توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای مهار کرونا تصمیم قاطع، اقناع مردم و همکاری همگانی.
  • آیت‌الله حسینی بوشهری:فضای مجازی با امکانات داخلی تقویت شود.
  • آیت‌الله اعرافی:باید در علوم اسلامی از هوش مصنوعی استفاده  شود.
  • دکتر ولایتی:افراط‌گری و هتک حرمت ساحت پیامبر(ص) دو روی یک سکه‌اند.

* جام جم ۹۹/۸/۵

** استقرار یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه در مرز خدا آفرین

فرمانده نیروی زمینی سپاه از استقرار یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه در منطقه مرزی خدا آفرین خبر داد. سردار پاکپور با اشاره به درگیری‌های اخیر در منطقه قره‌باغ گفت: اعزام یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه با اهداف صیانت از منافع ملی و همچنین تأمین امنیت و آرامش مردم منطقه صورت می‌گیرد. وی افزود: تمامیت ارضی کشور‌های همسایه برای ما محترم است؛ اما هرگونه ناامنی و تهدید در مرز‌های ما که موجب آسیب به امنیت و آرامش روانی مردم عزیزمان باشد با اقدام مقابله‌ای ما مواجه خواهد شد و اساساً امنیت مردم و منافع ملی کشورمان خط قرمز ماست.

* همشهری ۹۹/۸/۵

** ایران در انتخابات آمریکا دخالت نمی‌کند

ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا راه به مناظره‌های انتخاباتی آمریکا هم باز کرد و جو بایدن، نامزد دمکرات، زبان به تهدید ایران گشود. بایدن در واکنش به اتهامات مطرح شده در خصوص دخالت ایران در انتخابات آمریکا با ادبیاتی ستیزه‌جویانه مدعی شد هرکسی که در این انتخابات دخالت کند، بهایش را خواهد پرداخت‌. علیرضا میریوسفی، دیپلمات کشورمان در سازمان ملل و سخنگوی نمایندگی ایران در نیویورک در پاسخ به اظهارات بایدن به نیوزویک، گفت: ما درخصوص مسئله انتخابات اظهارنظر نمی‌کنیم و علاقه‌ای برای ورود به این‌ مبحث نداریم‌. ما به‌طور مداوم اعلام کرده‌ایم که ایران در انتخابات دیگر کشورها دخالت نمی‌کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با اعلام احضار سفیر سوئیس و حافظ منافع آمریکا در کشورمان از سوی دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه، گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای تکراری و گزارش‌های ساختگی، ناشیانه و متقلبانه مقامات رژیم آمریکا، بار دیگر تأکید می‌کند برای تهران هیچ تفاوتی نمی‌کند کدام‌یک از ۲کاندیدای فعلی راهی کاخ سفید شود.

* کیهان ۹۹/۸/۵

** تصمیم قاطع، اقناع مردم و همکاری همگانی

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه حضوری با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا:

ـ لازمه اعمال مدیریت صحیح و مناسب، نه فقط در مقابله با کرونا بلکه در همه مسائل به‌خصوص مسائل سیاسی، «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» است.

ـ در برخی کشورها همانند آمریکا بدترین مدیریت اعمال شده است ولی ما باید تلاش کنیم از این حادثه که با جان و سلامت مردم و امنیت و اقتصاد آنها در ارتباط است، با بهترین مدیریت عبور کنیم.

ـ هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، به‌خصوص در میان مسئولان بالای کشور. باید حرمت رؤســای ســه قوه و مسئولان کشــور که در عرصه خدمت‌رسانی به مردم هستند، حفظ شود. ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است.

ـ این‌گونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است، روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می‌شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد.

ـ متأسفانه گاهی برخی از مسئولان در رعایت مواردی مثل ماســک زدن به شیوه صحیح یا رعایت فاصلــه، کوتاهی می‌کننــد که این بی‌اعتنایی‌ها بر رعایت‌های عمومی مردم اثر منفی می‌گذارد.

ـ کارهای بزرگی در کشــور در جریان است و بــه توفیق الهی هیچ حادثه‌ای نتوانســته جمهوری اسلامی را متوقف کند اما باید این موانع را که موجب کند شدن حرکت می‌شود، هر چه زودتر برطرف کرد.

** معارفه نماینده جدید رهبر معظم انقلاب در سوریه

مراسم معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین صفار هرندی نماینده جدید رهبر انقلاب در سوریه با آیت‌الله طباطبایی‌اشکذری نماینده سابق، با حضور مقامات دینی و سیاسی ایران و سوریه برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین صفار هرندی نماینده جدید رهبر انقلاب در سوریه در سخنانی ضمن قدردانی از آیت‌الله طباطبایی‌اشکذری بابت خدماتی که در کسوت نمایندگی رهبر انقلاب در سوریه داشتند، همگان را به مستحکم‌تر شدن وحدت و برادری بین دو ملت ایران و سوریه دعوت کرد.

** افراط‌گری و هتک حرمت ساحت پیامبر(ص) دو روی یک سکه‌اند

در پی اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) در فرانسه، علی‌اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد. در این پیام آمده است: افراط‌‌گری و هتک حرمت ساحت پیامبر(ص)، دو روی یک سکه‌اند که توسط صهیونیسم بین‌الملل و استکبار جهانی علیه اسلام ناب به کار بسته شده است. ولایتی خاطرنشان کرد: گناه بزرگ و نابخشودنی حمایت‌کنندگان از این اقدامات که با نقاب آزادی بیان و مدرنیته، به تأیید و تشجیع اهانت‌کنندگان پرداخته‌اند، مسلماً موجب اندوه و پاسخ مسلمانان، آزادی‌خواهان و عدالت‌جویان در جهان خواهد گردید و اتحاد و انسجام روزافزون مسلمانان، بیداری آحاد جوامع اسلامی، محکومیت جهانی این حرکات شوم و… را که به ارزشمندترین و بالاترین مخلوق بشر اهانت می‌کنند به‌دنبال خواهد داشت.

* شرق ۹۹/۸/۵

** اعلام آمادگی علی‌اف برای آتش‌بس

رئیس‌جمهوری آذربایجان می‌گوید دولت باکو آماده مذاکرات درباره آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی است و البته این وضعیت به طرف ارمنستانی بستگی دارد. الهام علی‌اف گفت: ما آماده هماهنگی در رژیم آتش‌بس در قره‌باغ هستیم. من چندین بار این مسئله را به صورت علنی گفته‌ام که ما آماده توافق برای آتش‌بس در این منطقه مورد مناقشه هستیم. موضع ما این است که تمامی کشورهای منطقه باید از دخالت مستقیم در این درگیری فاصله بگیرند. او ادامه داد: ما به صورت کامل مخالف «بین‌المللی‌شدن» درگیری در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ هستیم. ارمنستان و رهبری آن باید نسبت به اصولی که به‌طور مشترک با ایالات متحده، فرانسه و روسیه تهیه شده، متعهد باشد.

* ایران ۹۹/۸/۵

** ۵۲ هزار مسکن ملی و مهر به مردم واگذار شد

رئیس جمهوری در بیست و نهمین هفته از پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی را برای ساخت مسکن در قالب طرح‌های اقدام ملی مسکن و مسکن مهر در استان‌های مختلف کشور را افتتاح کرد. حجت الاسلام والمسلمین روحانی با ابراز رضایت از روند پیشبرد این طرح گفت: باید تا پایان این دولت همه ۴۰۰ هزار واحد مرحله سفتکاری‌ها را گذرانده باشند و هر کاری که دولت انجام دهد به عنوان وظیفه انجام خواهد داد. وی با بیان اینکه اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن درخور توجه است و وزیر راه و شهرسازی لازم است آمارهای مرتبط با این حوزه را ارائه کند، افزود: از اینکه امروز ۵۲ هزار واحد مسکونی را به بهره‌برداران تقدیم کردیم، بسیار خوشحالیم و امیدواریم این روند تا پایان دولت تداوم یابد.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۸/۵

** خشم جهان اسلام از اهانت‌ به پیامبر اسلام(ص)‌ در فرانسه

پس از بالا گرفتن اظهارات اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) در فرانسه، محافل اسلامی خشم خود را از این مساله ابراز داشتند. کویت و اردن، انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز علیه پیامبر را محکوم کردند. سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانه‌‌ای اظهارات موهن مقامات فرانسوی علیه پیامبر اسلام را شدیداً محکوم کرد. دارالافتای لبنان نیز در بیانیه‌ای ضمن درخواست جلوگیری از اظهارات اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام، تاکید کرده که ادامه اظهارات موهن «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در اهانت به خاتم المرسلین (ص) منجر به شعله‌ور شدن آتش تنفر خواهد شد. سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تاکید کرده بود که رئیس‌جمهور فرانسه علنا دشمنی خود را با مسلمانان ابراز می‌کند و این مسئله بیانگر نژاد‌پرستی اوست. وزارت اوقاف و امور دینی در فلسطین نیزاقدام روزنامه‌های فرانسوی در انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام(ص) را بشدت محکوم کرده است.

شهروندان لبنانی در راستای محکومیت اهانت مجله شارلی ابدو به پیامبر اکرم به ویژه اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پرچم این کشور را آتش زدند. فعالان شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌های «تحریم تولیدات فرانسوی»، «ماکرون به پیامبر اکرم(ص) اهانت می‌کند» و «پیامبر ما، خطر قرمز ما است»، راه‌اندازی کردند. یک عضو شورای عالی سیاسی یمن خواهان اتخاذ یک موضع یکپارچه علیه توهین به پیامبر اسلام در فرانسه و اخراج سفرای این کشور در نقاط مختلف جهان شد.

** یکجانبه‌گرایی آمریکا حاکمیت قانون بین‌المللی را به خطر انداخته است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، یکجانبه‌گرایی آمریکا را خطری برای حاکمیت قوانین بین‌المللی دانست و از رویکرد دوگانه و غیرصادقانه برخی کشورها در مبارزه با فساد انتقاد کرد. تخت‌روانچی در نشست حاکمیت قانون در سطح ملی و بین‌المللی که در کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، چند جانبه گرایی را یکی از دستاوردهای مهم سازمان ملل دانست و افزود: تهدید دیوان کیفری بین‌المللی و دادستان آن، سوء استفاده از نظام مالی بین‌المللی، تنبیه کشورها به دلیل اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت، مصادره اموال بانک مرکزی و نقض تعهدات خود در قبال سازمان ملل با تحمیل محدودیت‌های ترددی بر اعضای برخی از نمایندگی‌ها نزد سازمان ملل، از وجوه یکجانبه‌گرایی آمریکا است که حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی را به شکل قابل توجهی به مخاطره انداخته است.

* وطن امروز ۹۹/۸/۵

** رزمایش عاشقان ولایت ۹۹ در مناطق مرزی شمال غرب برگزار شد

رزمایش عاشقان ولایت ۹۹ نیروی زمینی ارتش به صورت تک شبانه و روزانه با هدف نمایش اقتدار و آمادگی رزمی و ارتقای تحرک در منطقه عمومی شمال غرب با موفقیت برگزار شد. در این رزمایش تخصصی تاکتیکی که مرحله اول آن به صورت شبانه برگزار شد، یگان‌های پیاده، مهندسی، پهپاد و گروه ۱۱ توپخانه در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده طی ۲ مرحله شبانه و روزانه تیپ ۱۶۴ متحرک هجومی را پشتیبانی کردند. در تک روزانه نیز تیپ ۱۶۴ متحرک هجومی با اجرای طرح‌های رزمی به اهداف از پیش تعیین شده این رزمایش دست یافت. حفظ و ارتقای تحرک، واکنش سریع به تهدیدات و بالا بردن آمادگی رزمی و توان دفاعی از جمله اهداف رزمایش عاشقان ولایت ۹۹ بود که تیپ ۱۶۴ متحرک هجومی نیروی زمینی ارتش در این رزمایش اهداف مورد نظر را محقق کرد.

** اظهارات جدید مدیرکل آژانس درباره بازرسی‌های اخیر در ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موضوع بازرسی‌های اخیر از ۲ محل در ایران اشاره کرد و گفت: اگر هر چه زودتر تمام جنبه‌هایی را که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی می‌شود شفاف‌سازی کنیم، برای همه و اول ایران بهتر خواهد بود. گروسی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم بدون موانع فعالیت کنیم.

* جوان ۹۹/۸/۵

** نیروی انتظامی درگاه اعتماد مردم به نظام است

فرمانده کل سپاه به اتفاق هیات همراه برای تبریک هفته نیروی انتظامی در ستاد فرماندهی ناجا حضور یافت و با سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی دیدار و گفت‌وگو کرد. سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی درگاه اعتماد به نظام است، گفت: امروز نیروی انتظامی ما به درجه بالایی از کفایت و رشد رسیده است. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه «اگر یک روز پلیس نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد» اظهار داشت: پلیس که نباشد هیچ چیز سر جای خود نخواهد بود؛ بودن شما مساوی با خیلی از هنجارهاست، هر جا نور است خطایی نیست، بلکه خطا و ناهنجاری مربوط به تاریکی است. پلیس چتر امنیت، آرامش و اعتماد عمومی است.

**  اف.ای.تی.اف ایران را در فهرست سیاه نگه داشت

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، مجمع عمومی خود را از روز چهارشنبه تا روز جمعه برگزار کرد و تصمیم گرفت تا ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه خود نگاه دارد و محدودیت‌های سخت‌تری بر کشور‌هایی که در زمینه پولشویی و تامین تروریسم همکاری نمی‌کنند، اعمال کند. مارکوس پلیر، رئیس FATF گفت با توجه به اینکه وضعیت این دو کشور تغییر نکرده است، همچنان در فهرست سیاه می‌مانند. FATF  بالغ بر ۳۷ عضو دارد و ده کشور آن در فهرست خاکستری قرار دارند نظیر پاکستان، سوریه، یمن و پاناما.

* آفتاب یزد ۹۹/۸/۵

** واکنش ایران به تصمیم سودان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصمیم سودان برای عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را شرم‌آور خواند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی اعلام کاخ سفید در خصوص عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی در صفحه توئیترش اعلام کرد: اعلامیه کاخ سفید درباره سودان نمی‌توانست از این نمادین‌تر باشد. به اندازه کافی باج پرداخت کنید، چشمان خود را به روی جنایات علیه فلسطینی‌ها ببندید، سپس از فهرست سیاه به اصطلاح “تروریسم” خارج خواهید شد. وزارت امور خارجه افزوده است: واضح است که این فهرست به اندازه مبارزه ایالات متحده آمریکا با تروریسم، جعلی است. شرم‌آور است!

* خراسان ۹۹/۸/۵

** ترک فعل‌های خسارت‌بار مسئولان پیگیری قضایی می‌شود

دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن، در ۱۲ ماده از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد. این دستورالعمل در اجرای وظیفه ذاتی و قانونی قوه قضاییه در حفظ حقوق عامه و نظارت بر حسن اجرای قوانین، صادر شده است. براساس بند الف ماده ۳ دستورالعمل مزبور، دادستان‌های سراسر کشور مکلف‌ شده‌اند،ترک فعل‌های مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی را که سبب بروز خسارت و صدمه به اموال عمومی و حقوق اساسی مردم می‌شود، پیگیری ویژه کنند.

* رسالت ۹۹/۸/۵

** خباثت توهین‌کنند‌گان به پیامبر رحمت(ص) نشان‌دهنده کفر آن‌ها به خداست

رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نسبت به توهین به پیامبر اسلام(ص) واکنش نشان داد. قالیباف نوشت: مسلمانان و موحدان جهان، یکصدا دشمنی وقیحانه سردمداران بی‌خرد و لجوج کشور فرانسه با پیامبر رحمت (ص) را به شدت محکوم می‌کنند. وی افزود: خباثت‌های این افراد بی‌آبرو، نشان‌دهنده کفر آن‌ها به خداوند و دشمنی‌شان با تمامی ادیان آسمانی است.

* مردم سالاری ۹۹/۸/۵

** نیاز واشنگتن به تغییر سیاست مقابل تهران

پایگاه خبری نشنال اینترست در مقاله‌ای نوشت که واشنگتن باید سیاستش در قبال ایران را تغییر دهد و همکاری و رقابت همزمان را یاد بگیرد. «آدم لامون» معاون مدیر پایگاه خبری نشنال اینترست در مقاله‌ای نوشت که روابط ایران و آمریکا به بدترین حالت خود رسیده است و آمریکا باید در سیاست‌های خود در رابطه با ایران تجدیدنظر کند تا دو طرف وارد مقابله مستقیم در خاورمیانه نشوند. این یادداشت می‌افزاید: واشنگتن باید متوجه باشد که ایران اغلب در مواجهه با تهدیدات امنیت ملی از خود انعطاف سیاسی نشان می‌دهد. نویسنده با بیان اینکه پس از حملات ۱۱ سپتامبر همکاری‌های ایران و آمریکا نتایج ارزشمندی به همراه داشت تاکید کرد: آمریکا برای تقویت امنیت در خاورمیانه باید با تهران گفت‌وگو کند.

* آرمان ۹۹/۸/۵

** واکنش روسیه به تهدیدهای آمریکا

روسیه به تهدیدهای آمریکا در مورد تجارت تسلیحاتی با ایران واکنش نشان داد. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: مجتمع صنعتی-نظامی آمریکا برای مخفی کردن تجارت تسلیحات خود با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، شرکای نظامی ایران را تهدید می‌کند. وی افزود: هدف آمریکا سرپوش گذاشتن بر موجی از تسلیحاتی است که خود به کشورهای خلیج‌فارس ارسال می‌کند.

** تعیین وضعیت انتخابات الکترونیکی تا پایان آبان

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور از ارائه تعرفه‌های انتخابات ۱۴۰۰ به شورای نگهبان و اعلام نظر این شورا درباره تعرفه‌ها تا پایان آبان خبر داد و گفت: طبعا این تعرفه‌ها باید به تایید شورای نگهبان برسد و ما پس از اعلام نتایج به‌سرعت برای چاپ آن اقدام می‌کنیم. البته برای چاپ تعرفه‌ها مانند مراحل مختلف انتخابات که طبق تقویم اقدام می‌شود، مهلتی تعیین نشده است، اما هم ما و هم شورای نگهبان توجیه هستیم که باید زمان کافی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم آن را چاپ کنیم که به این علت، حداکثر تا پایان آبان باید این کار انجام شود.

* قدس ۹۹/۸/۵

** دو بار به نزدیکی خاوری رسیدیم اما پلیس کانادا برای بازداشت همراهی نکرد

رئیس پلیس کشور درباره عدم استرداد برخی متهمان فراری بیان کرد: مشکل ما دستگاه قضایی و پلیس آن کشورهاست که با ما همکاری نمی‌کنند، پروتکل هایی برای استرداد مجرمان وجود دارد که هر جا پلیس بین‌الملل به اینترپل اعلام کرد که فردی مجرم است، باید آن متهم به کشور مدنظر استرداد شود، در بحث مدیر بانک سرمایه، اینترپل و پلیس آن کشور با ما همکاری کردند البته اشراف داشتیم که آن شخص دقیقاً کجا قرار دارد. سردار اشتری خاطرنشان کرد: دو بار تا محل سکونت خاوری رفتیم و حتی به پلیس آن جا گفتیم که محل وی کجاست اما پلیس آن جا وی را بازداشت نکرد. برخی مواقع موضوع حالت سیاسی پیدا می‌کند و همکاری مدنظر صورت نمی‌گیرد.

* اعتماد ۹۹/۸/۵

** توضیح سردار جلالی در مورد آزمایشگاه‌های امریکایی در منطقه

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره ساخت آزمایشگاه‌های سطح ۳ در کشور توضیحاتی را ارایه داد. سردار جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک امریکا در سطح منطقه اظهار کرد: «آزمایشگاه‌های بیولوژیک پیشرفته که به عنوان آزمایشگاه‌های سطح ۳ و سطح ۴ شناخته می‌شوند قادرند ویروس‌ها را دستکاری و آن را به سلاح (bioweapon) تبدیل کنند.» رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: «در حال حاضر اطراف ایران، روسیه و چین نزدیک به ۲۵ آزمایشگاه سطح ۴ در قالب یک برنامه همکاری بیولوژیک با محوریت امریکا وجود دارد که فعالیت‌های مخفیانه و خارج از نظارت دستگاه‌های بین‌المللی انجام می‌دهند.»

** خرید عادی‌سازی یک رابطه

امریکا، اسراییل و سودان در بیانیه مشترکی دستیابی خارطوم و تل‌آویو به توافق عادی‌سازی روابط بین این دو طرف را اعلام کردند. وزارت امور خارجه امریکا بعد از توافق عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی، از تخصیص بسته کمک‌های ۸۱ میلیون دلاری برای بحران بشردوستانه سودان خبر داد. براساس بیانیه وزارت امور خارجه امریکا، این کمک‌ها در راستای کمک بشردوستانه امریکا به افراد در معرض خطر، از جمله افراد آسیب‌دیده از سیل اخیر، نیز پناهندگان و آوارگان به دلیل درگیری در دارفور و سودان جنوبی و سایر مناطق این منطقه است.

* اطلاعات ۹۹/۸/۵

** ایران سفیر آمریکا در عراق را به دلیل نقش داشتن در ترور سردار سلیمانی تحریم کرد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که «متیو تولر» سفیر ایالات متحده در عراق، در هماهنگی اقدامات تروریستی در عراق و منطقه از جمله ترور مجرمانه سردار سلیمانی و پیشبرد تحریم‌ها علیه ملت ما نقشی محوری داشته است. خطیب‌زاده افزود: به همین دلیل او و دو مقام دیگر رژیم آمریکا ــ استیو فاگین معاون سفیر و راب والر سرکنسول ایالات متحده در اربیل ــ را که در این اقدامات نقش داشته‌اند، تحریم کردیم و می‌گوییم اقدامات ضدایرانی بی‌پاسخ نخواهد ماند.

** حملات پهپادی یمن به «ابها»، «جیزان» و پایگاه «خمیس مشیط» عربستان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حملات پهپادهای ارتش این کشور به فرودگاه‌های ابها و جیزان و پایگاه نظامی خمیس مشیط در خاک عربستان خبر داد. سرتیپ یحیی سریع در توئیتی نوشت: به لطف خداوند، یگان پهپادی سه حمله با سه پهپاد از نوع «قاصف ۲ کی» در خاک عربستان سعودی انجام داد. وی عملیات پهپادی ارتش یمن در جنوب غرب عربستان سعودی را در پاسخ به جنایت‌های ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان سعودی و تداوم محاصره مردم یمن دانست و گفت: عملیات «دقیق» بوده است.

** «سعد حریری» نخست وزیر جدید لبنان شد

سعد حریری رئیس جریان «المستقبل» لبنان و نخست‌وزیر پیشین لبنان در رایزنی‌های پارلمانی ۶۵رأی از مجموع ۱۲۰ رأی نمایندگان را به خود اختصاص داد و بدین ترتیب نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل دولت جدید شد. «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، حریری را فراخواند و وی را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد.

* شهروند ۹۹/۸/۵

** اعمال شدید محدودیت‌ها از روز دوشنبه

سخنگوی دولت با تشریح مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به منظور پشتیبانی، ایجاد هماهنگی، پیگیری و اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا به زودی، «مسوول قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا» تعیین و اعلام می‌شود. ربیعی افزود: ستاد ملی کرونا مصوب کرد در ۴۳ شهرستان که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل عدم مراعات پروتکل‌های بهداشتی و میزان شیوع در وضعیت قرمز قرار دارند؛ از روز دوشنبه هفته جاری محدودیت‌های شدید اعمال خواهد شد. لیست این شهرستان ها به استانداران اعلام می‌شود.

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

**پاسخ رهبر معظم انقلاب به دو استفتا درباره کرونا

سایت دفتر مقام معظم رهبری/ سوال: حکم رفت و آمد خانوادگی و نیز حضور در مراسمات که در آن احتمال مبتلا شدن به کرونا وجود دارد، چیست؟ جواب: از وارد شدن به محلی که احتمال عقلائی مبتلا شدن وجود دارد، اجتناب شود مگر اینکه با رعایت نکات بهداشتی، این احتمال منتفی و یا غیر قابل توجه باشد. سوال: اگر شخصی به این بیماری مبتلا شده یا برخی از علائم مشکوک به کرونا را دارد، آیا جایز است با کسانی که از وضعیت او اطلاع ندارند رفت و آمد نماید؟ جواب: اگر احتمال عقلائی بدهد که موجب سرایت به دیگران گردد، باید از این کار اجتناب کند.

** رفع نیازهای جامعه باید در هدف‌گذاری بهره‌گیری از هوش مصنوعی لحاظ شود

صداوسیما/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی آورده است: در هدف‌گذاری برای بهره مندی از هوش مصنوعی علاوه بر تمرکز در حل مسائل دینی، در حوزه‌های اجتماعی و نیاز‌های جامعه نیز بهره برداری‌های ضروری صورت گیرد. ایشان همچنین با اشاره به گسترش افسار گسیخته فضای مجازی و استفاده از آن در راستای انتقال تفکر نظام سلطه جهانی تاکید کرده است: در مقابل این تهدید، وظیفه ما در این دوران – با توجه به غنای فرهنگی و محتوایی نشأت گرفته از معارف اصیل اهل بیت(علیهم السلام) – ایجاب می‌کند که از این فناوری‌ها از جمله هوش مصنوعی به نحو شایسته بهره برداری شود. لازم است در هدف گذاری جهت بهره مندی از هوش مصنوعی علاوه بر تمرکز در حل مسائل دینی، در حوزه‌های اجتماعی و نیاز‌های جامعه نیز بهره برداری‌های ضروری صورت گیرد.

**فضای مجازی با امکانات داخلی تقویت شود

میزان/ آیت‌الله حسینی‌بوشهری با اشاره به ضرورت گسترش شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: فضای مجازی از راه‌های نفوذ دشمن در رابطه با ضربه زدن به فرهنگ جامعه است و با ولنگاری که در آن موج می‌زند این مهم را ایجاد کرده است.عضو جامعه مدرسین درادامه  با بیان اینکه فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است، اما باید به درستی استفاده شود، اظهار کرد: در شرایط کرونایی اگر بتوانیم ارزش‌های دین را به جامعه منتقل کنیم بیشترین خدمات را به دین کرده‌ایم. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: فضای مجازی را امروز نمی‌توانیم حذف کنیم بلکه با امکانات داخلی باید تقویت شود و محتوای مناسب برای مردم و کسانی که تشنه معارف اصیل اسلامی هستند ارائه بدهیم.

**باید در علوم اسلامی از هوش مصنوعی استفاده  شود

حوزه/ آیت‌الله اعرافی در نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی خاطرنشان کرد: امروز و در عصر انقلاب اسلامی پرچم فقاهت به دست ما طلاب رسیده و این مسئولیت بسیار خطیری است؛ باید با رهنمودهای بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری گام‌های بلندی را در ارتقاء جایگاه حوزه در سراسر جهان برداریم. مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری هوش مصنوعی گفت: فلسفه، فقه، حقوق و اخلاق شاخه هایی از علوم اسلامی هستند که باید در موضوع هوش مصنوعی کار کنند و پرسش‌های مربوط به آن را پاسخ دهند؛ از منظر دیگر هوش مصنوعی به مثابه ابزاری است که هم در تحقیق، هم در آموزش و هم در تبلیغ حوزوی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

**آمریکا گزینه‌های کمی برای تحریم ایران دارد

باشگاه خبرنگاران/ رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: گزینه‌های زیادی برای اعمال تحریم علیه ایران نداریم. بر این اساس، اوبرایان گفت: ما تحریم‌های زیادی علیه ایران و روسیه وضع کرده ایم و هم اینک گزینه‌های کمی برای اعمال محدودیت علیه تهران داریم. وی درباره ادعای دخالت روسیه و ایران در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا تاکید کرد: حقیقت این است که ما گزینه‌های خیلی کمی در اختیار داریم تا با کمک آن‌ها بتوانیم این دو کشور را محدود کنیم. با این وجود، ما در حال بررسی تمامی اقدامات لازم برای مقابله با ایران، روسیه و چین هستیم.

**اعتراض مردم آمریکا به ترور سردار سلیمانی

باشگاه خبرنگاران/ گروهی از معترضان به سیاست‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده با در دست داشتن پلاکاردهایی روبروی هتل بین‌المللی ترامپ در شهر واشنگتن نسبت به سیاست‌های جنگ‌طلبانه و مدیریت او در دوره کرونا اعتراض‌ کرده و شعار دادند.در این تجمع، پلاکاردهایی با شعارهایی همچون «ما ترور رهبران ایرانی توسط پنتاگون را محکوم می کنیم»، «نه به جنگ و تحریم ایران»، «از عراق خارج شوید» و «با ایران جنگ نکنید» در دستان معترضان قرار داشت.

**ماکرون باز هم از موضع اسلام ستیزانه خود دفاع کرد

مهر/ رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه بار دیگر از اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) حمایت کرد و گفت که از موضعش در این زمینه عقب نشینی نخواهد کرد. «امانوئل ماکرون» در پیامی توئیتری نوشت: هیچ چیز باعث عقب نشینی ما نمی‌شود. ما به تمامی اختلافات با روحیه صلح احترام می‌گذاریم. هرگز سخنان نفرت انگیز را نمی‌پذیریم و از بحث منطقی دفاع می‌کنیم. همواره از کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی حمایت خواهیم کرد. این در حالی است که وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای خطاب به کشورهای غرب آسیا خواست تا کالاهای این کشور را تحریم نکنند. به تازگی یک کمپین گسترده علیه محصولات فرانسوی در میان کشورهای منطقه به راه افتاده است چرا که مقامات پاریس به ویژه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از توهین‌ها به پیامبر اکرم حمایت کرده است.

**آمارها را مطابق نظر مسئولان تغییر نمی دهیم

مهر/ رئیس مرکز آمار ایران به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به مهمترین وظایف مرکز آمار ایران بیان کرد: مردم آمارها را باور نمی‌کنند و البته بنده هم به مردم حق می‌دهم ولی قسم جلاله می‌خورم که صادقانه وارد این کار شدم. وی در رابطه با شائبه دستکاری آمارها هم اینطور گفت: اگر بر فرض محال هم کسی قصد تغییر آمارها را داشته باشد اما باز هم امکان چنین کاری نیست زیرا این آمارها چندین رده کارشناسی را طی می‌کنند و نهایتاً هم روی سایت قرار می‌گیرند. حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا تا به الان اتفاق افتاده که یکی از مسئولان از شما درخواست کند که آمار را مطابق نظر او ارائه دهید؟ گفت: قسم جلاله می‌خورم که در هیچیک از جایگاه‌هایی که بودم از آمارگیر تا رئیس مرکز آمار ایران چنین اتفاقی نیفتاده و ما صادقانه وارد این کار شدیم.

**سودان، در باتلاق خیانت و عادی‌سازی سقوط کرد

فارس/ حزب‌الله لبنان توافق عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای، این اقدام حکام جدید خارطوم را «سقوط سیاسی و اخلاقی حاکمیت سودان در باتلاق خیانت و عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی» دانست. حزب‌الله افزود: «ما بر این باوریم که این اقدام خیانت‌بار، به سود دشمن صهیونیستی و ایالات متحده» آمریکاست. حزب‌الله تأکید کرد که سودان در مقابل این اقدام خود، سودی ناچیز و کم‌ارزش خواهد برد که «باعث خواهد شد این حکومت هر چه سریع‌تر در برابر ملت سودان نابود شود».

**فیسبوک خود را برای ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات آمریکا آماده می کند

فارس/ وال استریت ژورنال، در گزارشی با اشاره به انتخابات آمریکا نوشت: فیسبوک قوانین خود درباره کنترل بر محتوای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را سخت تر می کند.این غول رسانه‌های اجتماعی اقداماتی را برای ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تدارک دیده است. این ابزارها شامل کند کردن انتشار برخی از پست ها و تعدیل خبرهای کاربران است.به گفته افراد مطلع در این زمینه، تیم‌های موسوم به FB 2.40٪ FB در فیسبوک برای امکان آرام سازی درگیری‌های مربوط به انتخابات در ایالات متحده با استفاده از ابزارهای داخلی طراحی شده برای کشورهای به اصطلاح «در معرض خطر» برنامه ریزی کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *