خبرروز ۱۳۹۹/۰۷/۲۳

  • حضرت آیت‌الله جوادی آملی:حاکمان وظیفه دارند از جامعه فقرزدایی کنند.
  • فرمانده کل سپاه پاسداران:مبارزه کادر درمان با کرونا سخت‌تر از دفاع مقدس است.
  • آیت‌الله خاتمی:متدینین در خط مقدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.
  • نخستین دستگاه سونوگرافی بومی‌کشوربه بهره‌برداری رسید.
  • روزنامه «الاخبار» لبنان از فتنه جدید «سمیر جعجع» علیه حزب‌الله پرده برداشت.

* جام جم۹۹/۷/۲۳

** خبرهای امیدبخش از واکسن ایرانی کرونا

مراسم آغاز مرحله سوم پویش ملی «احسان سلامت» با هدف ارسال یک میلیون بسته بهداشتی و اقلام دارویی و اعزام کاروان‌های سیار پزشکی به مناطق محروم کشور برای مقابله با بیماری کرونا با حضور محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و جمعی از مدیران این ستاد برگزار شد. مخبر در حاشیه این مراسم از نهایی شدن مراحل ساخت واکسن کرونا توسط محققان جوان این ستاد خبر داد و گفت: همه مستندات ساخت واکسن به وزارت بهداشت ارائه‌شده است تا مجوز تست انسانی آن صادر شود. همچنین ما خط تولید مجهز واکسن کرونا را نیز ساخته و آماده کرده‌ایم و همزمان با اعلام موفقیت تست انسانی، افتتاح این خط تولید نیز انجام خواهد شد؛ خط تولیدی که در آن می‌توانیم بیش از نیاز کشور هم واکسن کرونا تولید کنیم.

* همشهری۹۹/۷/۲۳

** آلمان همچنان حامی برجام

نمایندگی دائم دولت فدرال آلمان در سازمان ملل متحد در پیامی توییتری نوشت: «آلمان همچنان به حفظ و اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام پایبند است. خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های این کشور علیه ایران باعث تأسف است، اما آلمان از اقداماتی که ایران برخلاف بندهای کلیدی مرتبط با مسائل هسته‌ای در برجام صورت داده نیز نگران است.»

* کیهان۹۹/۷/۲۳

** پاسخ ایران به ادعاهای «مضحک» رسانه‌های غربی درباره دیپلمات ایرانی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک با صدور بیانیه‌ای، ادعاهای رسانه‌های غربی در خصوص «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی بازداشت‌شده به دلیل اتهامات واهی را «مضحک» و تلاش برای تخریب روابط ایران و اروپا توصیف کرد. سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار درباره هرگونه اغراق رسانه‌ها درباره پرونده دیپلمات ایرانی تصریح کرد: «سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص هرگونه مبالغه رسانه‌ها که با هدف تخریب روابط ایران و اروپا صورت می‌گیرد هشدار می‌دهد». چند روز پیش رسانه‌های غربی مدعی شدند که «اسدالله اسدی» مقام‌های بلژیک را تهدید کرده که در صورت مقصر شناختن وی، از سوی گروه‌های ناشناس، در معرض خطر اقدامات تلافی‌جویانه قرار می‌گیرند.

** طرح موشکی سردار سلیمانی و طهرانی مقدم برای حیفا و تل‌آویو

نشست خبری پنجمین اجلاس بین‌المللی «مجاهدان در غربت»، با محوریت «فلسطین، نظم و آینده جهانی» صبح روز گذشته در سالن جلسات لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد. در این نشست، محمد طهرانی مقدم، دبیرکل اجلاس بین‌المللی مجاهدان در غربت گفت: به‌یاد دارم زمانی که در جنوب لبنان بودم، حاج حسن طهرانی مقدم و حاج قاسم سلیمانی به جنوب لبنان آمدند. آنها گفتند از اینجا تا اسرائیل، ۱۵۰ کیلومتر بیشتر فاصله نیست، پس چرا ما موشک‌های دوربرد با هزینه بالا از ایران بزنیم. وی ادامه داد: از آن زمان به بعد بود که آنها با کمک شهید مغنیه و همرزمانش، موشک‌های ۱۵۰ کیلومتر با سوخت جامد را طراحی و تولید کردند.

** نخستین دستگاه سونوگرافی بومی‌کشور به بهره‌برداری رسید

نخستین دستگاه سونوگرافی بومی کشور با حضور جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیمارستان فوق تخصصی شهید چمران رونمایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. سرتیپ تقی‌زاده در مراسم رونمایی از نخستین دستگاه سونوگرافی بومی ساخت متخصصان صنعت دفاعی اظهار داشت: دستگاه سونوگرافی کالر داپلر با قابلیت‌های منحصر به فرد و قابل رقابت با نمونه‌های پیشرفته خارجی و سایر سونوگرافی‌های پیشرفته رنگی پرتابل از مزایای مختلفی برخوردار است. وی خاطرنشان کرد: طراحی و تولید این محصول مهم که با دانش بومی و فنی متخصصان صنعت دفاعی در شرایط تحریم‌های ظالمانه انجام شد قطعاً افزایش امید، اعتماد به نفس ملی، ایجاد فرصت‌های شغلی و در نهایت جلوگیری از خروج ارز را برای کشور به همراه دارد.

* شرق۹۹/۷/۲۳

** ایران و عراق توافق کردند

بعد از رایزنی‌های صورت‌‌گرفته در رابطه با حل‌وفصل مشکل پیش‌آمده در مرز ایران با اقلیم کردستان و توقف تانکرهای سوخت ایرانی، دو طرف به توافق رسیدند و تردد نزدیک به دوهزارو ۷۰۰ تانکر متوقف‌شده، آغاز شده است. تازه‌ترین اعلام لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، از انجام توافق بین طرفین و حل موضوع حکایت دارد.‌ طبق توضیح او، قرار بر این شده که در مرحله اول هزارو ۷۰۰ تانکر حاوی سوخت متوقف‌شده در مرز باشماق و هزار تانکر مرز پرویزخان تردد کنند که ۵۰ درصد آن به صورت حمل یکسره وارد عراق شده و ۵۰ درصد دیگر ترانشیبمنت خواهد بود؛ به‌طوری‌که سوخت را در مخزن‌های تعبیه‌شده در مرز تخلیه و از آنجا کامیون‌های عراقی کالا را حمل خواهند کرد.

* ایران۹۹/۷/۲۳

** عرضه سهام شرکت‌های دولتی ادامه یابد

جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برگزار شد. در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی از تلاش‌های انجام شده برای استفاده از منابع ارزی در خارج از کشور، گزارشی ارائه کرد و با تشریح توافقات خود با مسئولین عراق در سفر به این کشور، از تلاش‌های گسترده‌تر برای استفاده از منابع ارزی در سایر کشورها و گشایش‌های مفیدی که در این خصوص صورت گرفته، خبر داد. حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهوری پس از گزارش رئیس کل بانک مرکزی، با تأکید بر لزوم پیگیری جدی برای دسترسی و استفاده از منابع ارزی مسدود شده کشورمان در خارج از کشور گفت: هر چند تحریم‌های امریکا شرایط سختی برای تعاملات اقتصادی کشور ایجاد کرده است، اما با تلاش‌های انجام شده، استفاده از این منابع در حال افزایش است. رئیس جمهوری تأکید بر واگذاری سهام دستگاه‏‌های دولتی را نشان از عزم راسخ دولت برای بهینه‏‌سازی روند خصوصی‏‌سازی در کشور برشمرد و اطمینان داد که برنامه عرضه سهام شرکت‏‌های دولتی در بازار سرمایه بدون تردید ادامه خواهد یافت.

** ناطق نوری نه نامزد می‌شود نه کارگردان صحنه سیاسی

محمدرضا باهنر با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نیروهای انقلاب در انتخابات ۱۴۰۰ به وحدت صد درصدی دست یابند، حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری در انتخابات پیش رو را بعید دانست. وی گفت: ما جلساتی با آقای ناطق تحت عنوان جلسات هیأت رئیسه مجالس چهارم و پنجم داریم و اخیراً هم این جلسه برگزار شده بود، ما تلاش کردیم که او فعال شود اما قاطعانه می‌گوید احساس تکلیف نمی‌کنم. به همین جهت در حوزه علمیه خود مشغول به فعالیت است و اراده‌ای برای ورود به فعالیت‌های سیاسی ندارد از این رو تمایلی برای نقش‌آفرینی در صحنه سیاسی چه به عنوان یک کاندیدای انتخابات و چه به عنوان کارگردان صحنه سیاسی ندارد.

* جمهوری اسلامی۹۹/۷/۲۳

** سازمان ملل خواستار توقف اشغالگری رژیم صهیونیستی شد

کمیته ویژه تحقیق در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی علیه وضعیت حقوق بشر در مناطق اشغالی باردیگر خواستار توقف اشغالگری این رژیم بر کرانه باختری، قدس، غزه و جولان اشغالی سوریه شد. کمیته ویژه سازمان ملل متحد ۱۷ درخواست را به رژیم صهیونیستی برای حمایت از حقوق مردم فلسطین در اراضی اشغالی ارائه کرده است. کمیته ویژه تحقیق در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی علیه وضعیت حقوق بشر در مناطق اشغالی از این رژیم خواسته تا فوراً اجرای هرگونه برنامه برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن را متوقف کند؛ زیرا این موارد نقض جدی قوانین بین‌المللی، منشور ملل متحد و بسیاری از مصوبات شورای امنیت در این باره است.

** بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی تاکنون رای داده‌اند

با آغاز انتخابات زودهنگام در آمریکا تاکنون بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی آراء انتخاباتی خود را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به صندوق‌های رای ریخته‌اند. خبرگزاری رویترز نوشت: بنابر بررسی های صورت گرفته تا دوشنبه شب حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار آرای زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰ آمریکا اخذ شده است. این میزان از آراء با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه رای گیری بصورت ایمیل یا پست صورت می‌گیرد، نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ میلادی شمار بالایی را نشان می‌دهد. بنابراین گزارش این آراء مربوط به پنج ایالت، مینه سوتا، داکوتای جنوبی، ورمونت و ویسناکسین است.

* وطن امروز۹۹/۷/۲۳

** اعزام هفتادمین ناوگروه به آب‌های آزاد

هفتادمین ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی به آب‌های دوردست اعزام شد. هفتادمین ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی شامل ناو لجستیکی لاوان و ناوشکن سبلان نیز به ماموریت حفظ و نظم و امنیت در آب‌های دوردست اعزام شد.

** سقوط پهپاد بیگانه در مرزهای شمال‌غربی ایران

یک فروند پهپاد صبح دیروز در اراضی زراعی روستای «اوزن‌تپه علیا» از توابع شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان سقوط کرد. بهروز ندایی اظهار کرد: این پهپاد در منطقه کشاورزی روستای اوزن‌تپه علیا از توابع شهرستان پارس‌آباد سقوط کرده و جزئیات آن توسط نیروهای نظامی در دست بررسی است و در صورت نیاز به مردم اعلام خواهد شد. به گفته معاون سیاسی استاندار اردبیل مالکیت این پهپاد مشخص نیست ولی به دلیل اینکه ۲ کشور همسایه در منطقه در حال جنگ هستند این قبیل اتفاقات طبیعی است. وی ادامه داد: این سقوط هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی در منطقه نداشته است.

* جوان۹۹/۷/۲۳

** مبارزه کادر درمان با کرونا سخت‌تر از دفاع مقدس است

فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه آرایش امروز سپاه برای مقابله با کرونا آرایش جنگی است، گفت: «تمام امکانات سپاه از قبیل بیمارستان‌های صحرایی، سیار و توان بسیج جامعه پزشکی در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد تا بتوانیم با این ویروس منحوس مقابله کنیم؛ سپاه آماده پذیرش نقش‌های جدیدتر در این میدان است. میدان مبارزه با کرونا می‌تواند خیلی سخت‌تر از دفاع مقدس باشد.» سردار سلامی در نشست وزیر و معاونان وزارت بهداشت ضمن تشکر از وزیر بهداشت و معاونان وی گفت: می‌دانیم که کار‌های پزشکی چقدر خستگی دارد و البته فقط می‌دانیم و حس کردن آن متفاوت است و کاملاً قابل مقایسه است با افتخارات بزرگی که در دوران پرافتخار دفاع مقدس خلق شده‌است و هیچ تفاوتی نمی‌کند. شاید این صحنه خیلی سخت‌تر از دفاع مقدس باشد که این آزمایش هم افتخار‌آمیز و سرافرازانه برای نظام و جامعه پزشکی ما بوده‌است.»

** ۳ هزار میلیارد تومان از مطالبات وزارت بهداشت وصول شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تشریح اقدامات انجام شده توسط سازمان بازرسی در حوزه نظام سلامت، از نهایی شدن بیش از ۴ هزار مورد استخدام جامعه پرستاری و تسهیل فرآیند گزینش و به کارگیری پرستاران با اولویت فعالان حوزه مقابله با کرونا خبر داد. حجت‌الاسلام درویشیان در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان بازرسی به چالش‌های حوزه بهداشت و درمان ورود کرده است یا خیر، گفت: «از همان روز‌های اولی که موضوع شیوع این ویروس مطرح شد، ما اقدامات مؤثری را پیگیری کردیم که از جمله آن رفع مشکلاتی در حوزه کمک به برخی فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه کرونا مانند تحقیقات واکسن، دارو و ایمنی درمانی بود. پیگیری منجر به تخصیص و پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان از مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تأمین اجتماعی، مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی شرکت‌ها، جلوگیری از آزمایش‌های غیرضروری و سفارشی ویروس کرونا و پیگیری در تولید و توزیع اقلام بهداشتی و سایر مواردی که اگر بخواهیم توضیح دهیم فرصت بیشتری را می‌طلبد هم از دیگر اقدامات سازمان بازرسی است.»

* آفتاب یزد۹۹/۷/۲۳

** تنها هدف اسرائیل دستیابی به جای پای نزدیک ایران است

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که تنها هدف اسرائیل دستیابی به جای پای نظامی و اقتصادی در مناطق نزدیک ایران است. اسماعیل هنیه گفت: دوست داریم به برادرانمان در امارات اعلام کنیم که آن‌ها در نتیجه این توافقات شکست خواهند خورد زیرا تنها چیزی که برای اسرائیل مهم است دست یابی به جای پای نظامی و اقتصادی در مناطق نزدیک ایران است. آن‌ها از کشورتان به عنوان یک ورودی استفاده خواهند کرد.

* خراسان۹۹/۷/۲۳

** پای هیچ تروریستی نباید به منطقه باز شود

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری گفته است: وجود تروریسم و باز شدن پای تروریست‌ها به منطقه از طرف هر کشوری که باشد به زیان خود آن کشور خواهد بود، البته طرفین درگیری در قره‌باغ ادعاهایی در این زمینه دارند.مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مشخص است مرحله اول این که پای هیچ تروریستی‌از کشورهای دیگر نباید به منطقه باز شود که در این زمینه به شدت موضع داریم. به گفته ربیعی،آشتی و مذاکره میان طرفین درگیری در منطقه قره باغ مرحله دوم حل مناقشه قره باغ است و برنامه ایران را در جریان اجرا و گام به گام با طرفین مطرح می‌کنیم و وقتی به تفاهم نسبی عمومی میان کشورهای مهم منطقه که درگیر هستند و دو کشور درگیر رسیدیم جزئیات آن را هم اعلام می‌کنیم.

* رسالت۹۹/۷/۲۳

** روند سفرهای نظارتی

رئیس‌مجلس هنگام ورود به فرودگاه چابهار گفت: حداقل یک ماه پیش از حضور در هر استان برای نظارت میدانی موضوعات مختلف استان در مجلس با حضور کمیسیون‌های مربوطه و نیز استاندار، مجمع نمایندگان استان و نیروهای جهادی استان بررسی می‌شود. قالیباف همچنین اعلام کرد که در بررسی‌های پیش از سفر، گزارش‌های دیوان محاسبات و سازمان بازرسی از پروژه‌های استان نیز موردتوجه قرار می‌گیرد و در حین سفر هم بررسی میدانی این گزارش‌ها در دستور کار است و در پایان سفر هم یک جمع‌بندی با حضور بخش‌های مختلف خواهیم داشت.

* مردم سالاری۹۹/۷/۲۳

** آغاز مذاکرات با کره برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در مورد آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار داشت: گفتگوها با سفیر کره جنوبی و نماینده بخش بازرگانی این کشور آغاز شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. بنابراین برای تشریح جزییات و نحوه این تفاهم باید صبر کرد. حسین تنهایی افزود: البته ما بحث شکایت از کره را مطرح کردیم، از همین روی شاهد اقداماتی از دولت کره هستیم. همچنین نباید فراموش کرد که این کشور به تعهدات قبلی خود در این موضوع نیز عمل نکرده است. وی در مصاحبه پیشین خود میزان پول‌های بلوک شده ایران در این کشور را تقریبا ۸.۵ میلیارد دلار ارزیابی کرده بود.

* آرمان۹۹/۷/۲۳

** احضار وزیر راه به مجلس

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس اعلام کرد که وزیر راه هفته آینده برای پاسخ درباره آمار نادرست وضعیت‌ استان‌های سیل‌زده به ویژه خوزستان به مجلس احضار خواهد شد. به دنبال اعتراض مجمع نمایندگان خوزستان در نشستی که به صورت ویدئو کنفرانس با رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، سیدکریم حسینی اظهار داشت: متاسفانه پس از ارائه آمار غلط و گزارشات ناصحیح وزیر راه به رئیس‌جمهور درخصوص سیل در استان‌های سیل‌زده و به‌ویژه استان خوزستان و وضعیت این استان تاکنون هیچ انعکاس و واکنشی از وزارت راه و شهرسازی،‌ وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها نداشتیم. وی افزود: متاسفانه تاکنون هیچ انعکاسی از مسئولان اجرایی و استانی وجود نداشته و ما قطعا این مساله را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

** اصابت خمپاره به ۱۲۰ کیلومتری تبریز

عصر دیروز سه شنبه یک فروند خمپاره به زمین‌های زراعی اطراف روستای آغللی هریس که در ۱۲۰ کیلومتری تبریز قرار دارد، برخورد کرد. خوشبختانه این خمپاره عمل نکرد و خسارتی درپی نداشت. علیار راستگو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی این خبر را تأیید کرد و گفت: این خمپاره عمل نکرده و خوشبختانه تلفات و خساراتی نداشته و ارگان‌های ذیربط جهت بررسی جزئیات در محل حضور دارند. طی روزهای گذشته نیز بیش از ۱۰ راکت و خمپاره به مناطق مرزی شهرستان خداآفرین برخورد کرده بود.

* قدس۹۹/۷/۲۳

** واکنش رئیس قوه قضائیه به ماجرای اوباش گردانی اخیر

رئیس قوه قضائیه در خصوص ماجرای اوباش گردانی اخیر گفته است تعرض به متهم ولو اوباش قطعا مجاز نیست. طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، در ماجرای اوباش‌گردانی اخیر آیت‌الله رئیسی از همان لحظات اولیه اطلاع، به دوستان تهران دستور داده است در خصوص مصادیق تعدی از قانون و نقض حقوق شهروندی، با متخلفان اعم از بازپرس و یا ماموران برخورد شود. رئیس قوه قضائیه ضمن تاکید بر برخورد قاطع وبی‌امان با اراذل و اوباش، حکم به تشهیر را صرفا در صلاحیت دادگاه و آن هم در چارچوب قوانین و مقررات می‌داند که تعرض به متهم ولو اوباش قطعا مجاز نیست.

** همه سلاح‌ها به سمت نیروهای آمریکایی

ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد در صورت تجاوز دشمن به حشدالشعبی آتش بس مشروط لغو خواهد شد و خواستار نشانه رفتن سلاح‌ها به سمت اشغالگران آمریکایی شد. وی افزود: رزمندکان باید در نهایت آماده باش و‌ آمادگی باشند تا در صورت لزوم، چیزی از دشمن باقی نگذارند و تنها چیزی که آن‌ها را نجات می‌دهد، نتایح تحرکات سیاسی برای جدول بندی خروج آن‌ها از عراق خوهد بود. مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق خاطرنشان کرد: رزمندگان همچنین باید تمرکز خود را بر هیئت‌های دشمن صهیونیستی قرار دهند که به طور مستمر به برخی پایگاه‌های آمریکایی در کشور رفت و آمد می‌کنند.

* اعتماد۹۹/۷/۲۳

** تامین ارز؛ وظیفه جدی بانک مرکزی

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت دوازدهم با حضور در جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید، با تاکید بر نقش مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی در تحقق جهش تولید از این دستگاه اجرایی خواست با برنامه‌ریزی دقیق ضمن حفظ درآمدهای دولت، نقش موثرتری در تامین مالی بخش تولید ایفا کند. او همچنین تامین منابع ارزی مورد نیاز بخش تولید را یکی از ضرورت‌های تحقق جهش تولید دانست و افزود: «بانک مرکزی بر موضوع تامین منابع ارزی مورد نیاز بخش تولید تمرکز جدی داشته باشد و راهکارهایی برای تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه بخش تولید تدوین کند.»

** بحرین مخالفان عادی‌سازی رابطه با اسراییل را محاکمه می‌کند

وزارت کشور بحرین اعلام کرد که مخالفان توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در فضای مجازی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. اداره کل مبارزه با جرایم سایبری متعلق به وزارت کشور بحرین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی را رصد کرده که به گفته این اداره، «به دنبال تحریف چهره حکومت پادشاهی بحرین و توهین به آن» هستند. بنا به ادعای این نهاد دولتی در بحرین، حساب‌های کاربری مذکور، پس از امضای توافق صلح بین بحرین و اسراییل، «به دنبال گسترش فتنه و اختلاف بین اجزای جامعه، تحریف و توهین به چهره حکومت پادشاهی بحرین» هستند.

* اطلاعات۹۹/۷/۲۳

** پیش‌بینی اکونومیست از رشد اقتصاد ایران

«واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست» پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال ۲۱ــ۲۰۲۰ با رشد منفی ۱۲ درصدی مواجه شود. در این گزارش آمده است: انتظار می‌رود نرخ تورم ایران سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۵ درصد برسد، اما با یافتن روزنه‌های جدید برای تجارت و افزایش خریداران نفت ایران، نرخ تورم طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ به‌طور متوسط به ۵/۱۵ درصد کاهش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود با احیای دوباره رشد اقتصادی چین و در نتیجه، افزایش واردات نفت ایران توسط این کشور، اقتصاد ایران رشد متوسطی را در سال ۲۲ــ۲۰۲۱ شاهد باشد. رشد اقتصادی ایران در این سال دو درصد پیش‌بینی شده است؛ البته به‌شرطی که کرونا نهایتاً مهار شود. این گزارش می‌افزاید: اگر تحریم‌های آمریکا برداشته شود این رشد بسیار بیشتر خواهد بود.

** روزنامه «الاخبار» لبنان از فتنه جدید «سمیر جعجع» علیه حزب الله پرده برداشت

«سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» و از سران حزب «۱۴ مارس» وابسته به عربستان، در جمعی خصوصی بر ادامه مقابله با جنبش حزب‌الله تا آخر خط سخن گفته و تعداد نیروهای خود را به رخ کشیده است. روزنامه «الاخبار» فاش کرد، چند روز پیش سمیر جعجع در جمعی خصوصی بر ادامه مقابله خود با حزب‌الله تا آخر خط تأکید کرده و گفته بود من ۱۵ هزار جنگجو دارم و قادر به مقابله با حزب‌الله هستیم، حزب‌اللهی که در نتیجه وضعیت لبنان و منطقه بسیار ضعیف شده است. بر اساس این گزارش، جعجع در ادامه گفت که از حمایت آمریکا، عربستان سعودی، امارات و دیگر کشورها برخوردار است و به ادعای او، حزب‌الله از آنجایی که ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است! ناچار به امتیازدهی است.

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

**حاکمان وظیفه دارند از جامعه فقرزدایی کنند

ایرنا/ حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پیامی به مناسبت برگزاری دومین همایش ملی نهج البلاغه و انقلاب اسلامی در بندرعباس اظهارداشت نهج البلاغه کتاب امام علی۷ است و افراد عادی که دست به قلم می‌زنند اثری جز سخنرانی نخواهند داشت ولی امیرالمومنین در کتابش تجلی دارد.

وی وجود امیرالمومنین را حق محور دانست و افزود: آن حضرت در نظام تشریع نیز سعی کرده عقل و عدل را در جامعه زنده کند، هم جامعه را با فرهنگ عقلانی آشنا کند، علوم الهی را به جامعه منتقل کند و هم عدل الهی را در جامعه گسترش دهد، آن حضرت با فقر مبارزه کرد، از این رو وظیفه حاکمان این است که فقرزدایی کنند نه فقیر را کمک کنند که این کار از غیر رهبران الهی هم ممکن است ساخته شود.

 **متدینین در خط مقدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند

میزان/ آیت‌الله خاتمی با اشاره به عدم برگزاری نماز جمعه در ایام بحران کرونا بیان کرد: نماز جمعه نعمتی ارزشمند برای جامعه اسلامی بوده و هست، لیکن بخاطر ویروس منحوس کرونا جامعه اسلامی از این موهبت طی ماه‌های گذشته محروم شده است.

وی ادامه داد: بصیرت‌افزایی نماز عبادی سیاسی جمعه در بحران کرونا از طریق پخش «پیام جمعه» از رسانه ملی صورت می‌گیرد و این بصیرت‌افزایی تاثیر بسزایی در رعایت کردن مردم نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا دارد. عضو جامعه مدرسین گفت: به دلیل پیشگیری از انتشار ویروس منحوس کرونا مردم نمی‌توانند در صفوف نماز جمعه حاضر شوند، اما آن‌ها نشان دادند که متدینین در خط مقدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

 **۷۰ درصد مشکلات اقتصادی امروز کشورناشی از ضعف مدیریت است

فارس/ رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته و حتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ارائه شد، موضوع تاثیر تحریم به ویژه در حوزه نابسامانی‌های اقتصادی است که حاصل این تحقیق نشان می‌دهد ۷۰ درصد نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از ضعف مدیریت در حوزه داخل و ۳۰ درصد مشکلات اقتصاد تحت تاثیر تحریم‌هاست. محمدباقر قالیباف همچنین ضعف مدیریت را عامل اصلی تضعیف سیستان و بلوچستان و محرومیت این استان دانست. وی با بیان اینکه من نیز چنین اعتقادی دارم تصریح کرد: مهمترین مشکل امروز کشور چالش مدیریتی است و باید در نظر داشت که با بکارگیری ظرفیت‌های کشور می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

**بر خلاف خواسته آمریکا، مقاومت از کابینه لبنان خارج نخواهد شد

فارس/ «محمود قماطی» وزیر پیشین امور پارلمانی و عضو شورای سیاسی جنبش حزب‌الله لبنان از اقدامات سعد الحریری رئیس جریان «المستقبل» انتقاد کرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات امروز الحریری، ادامه اشتباهات گذشته اوست، خاطر نشان کرد، مشکل لبنان، اختلاف بر سر پُست یا سهمیه‌بندی نیست، بلکه کودتایی در جریان است تا اکثریت پارلمان در قدرت حضور نداشته باشد. وی در پایان خاطر نشان کرد: «تعامل خوبی با الحریری و فرانسوی‌ها خواهیم داشت، ولی در راستای هدف آمریکا اکثریت و [جریان] مقاومت را از کابینه اخراج نخواهیم کرد».

 **رشد اقتصادی ایران در سال جاری بهبود می‌یابد

فارس/ جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ یعنی سال پیش رو را که ۲ ماه و نیم تا پایان آن باقی مانده است، منفی ۵ (منفی ۴.۹۹) درصد پیش بینی کرده است. این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی‌های خود از شاخص‌های اقتصادی ایران در گزارش پیشینش را نیز تصحیح کرده است. پیش بینی اولیه این نهاد بین المللی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ که از ابتدای آن تمامی کشورهای جهان از جمله ایران با شیوع بیماری نوظهوری به کووید ۱۹ دست در گریبان بودند و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی متوقف شد، منفی ۶ بود که در این گزارش آن را بهبود داده است. همچنین، صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی مثبت ۳.۲ (۳.۱۵) درصد را برای سال ۲۰۲۱ برای ایران پیش بینی کرده است.

 **عربستان از کسب کرسی شورای حقوق بشر ناکام ماند

ایسنا/ به دنبال مخالفت برخی کشورها به خاطر وجود موارد زیاد نقض حقوق بشر در کارنامه سیاه عربستان، این کشور شانس عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را از دست داد. طبق نتایج اعلام شده عربستان سعودی فقط ۹۰ رأی آورد در حالی که به دست آوردن کرسی شورای حقوق بشر مستلزم کسب دو سوم آرای اعضای مجمع عمومی (۱۹۳ کشور) است. دیده بان حقوق بشر بلافاصله از نتیجه رای‌گیری استقبال کرد و در توئیتی نوشت که شکست عربستان در کسب کرسی شورای حقوق بشر پیروزی برای قربانیان این نظام سرکوبگر و یادآور لزوم رقابت بیشتر در انتخابات سازمان ملل است.

 **تایید حمله سایبری به دو سازمان دولتی

ایسنا/ اخباری مبنی ‌بر حملات سایبری به سازمان‌های دولتی منتشر شد و اینکه این حملات به زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برخی سازمان‌ها صورت گرفته است. پیرو این اخبار منتشرشده، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای)، اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: رخداد حمله مهم سایبری، صرفا مربوط‌به دو سازمان دولتی بوده که مراجع مسوول در حال رسیدگی به موضوع هستند و مرکز ماهر نیز به‌عنوان پشتیبان آماده کمک‌ها و امدادهای احتمالی مورد نیاز است

 **اردن از تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس حمایت می‌کند

مهر/ «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن آخرین مواضع این کشور در قبال مسأله فلسطین را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: اردن همچنان خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس است. وزیر خارجه اردن با تأکید بر اینکه حقوق و مطالبات فلسطینیان باید برآورده شود، گفت: مسأله فلسطین باید مسأله نخست جهان عرب باشد. در عین حال، الصفدی اعلام کرده است که تلاش‌ها برای آغاز مجدد مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی باید از سر گرفته شوند. پیشتر نیز الصفدی اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی باید دست از انجام اقدامات یکجانبه گرایانه در اراضی اشغالی فلسطینیان بردارد.

 **به قدرنشناسی فلسطینی ها عادت کرده ایم

مهر/ وزیر مشاور در امور خارجه امارات به اظهارات سفیر فلسطین در پاریس که از توافق سازش بین امارات و رژیم صهیونیستی انتقاد کرده بود، واکنش نشان داد. «انور قرقاش» در صفحه توئیتر خود نوشت: صحبت‌های سفیر فلسطین در پاریس و بی مهری وی به امارات برایم غافلگیرکننده نبود، ما به بی وفایی و قدرنشناسی عادت کرده ایم و با اطمینان به گام‌ها و اقدامات خود به سمت آینده ادامه می‌دهیم.

گفتنی است که «سلمان الهرفی»، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در فرانسه در گفتگو با مجله فرانسوی «Le Point» به شدت از «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی انتقاد کرد و افزود: من شخصا از امارات برای اینکه چهره واقعی خود را نشان داد تشکر می‌کنم؛ چرا که این کشور هرگز در کنار فلسطینی‌ها نبوده است

**ترامپ به‌دنبال خروج نظامیان آمریکایی از سومالی است

مهر/ گزارش‌ها حاکی از آن است که با هدف تحقق وعده انتخاباتی ترامپ، پنتاگون به دنبال خارج کردن حدود ۸۰۰ نظامی آمریکایی از سومالی است. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه از طرح پنتاگون برای خروج نظامیان این کشور از سومالی خبر داد. اجرای این طرح می‌تواند به معنای پایان حضور ۶۵۰ تا ۸۰۰ نظامی آمریکایی در این کشور بحران‌زده آفریقای شرقی باشد که از سال ۲۰۰۷ درگیر جنگ با القاعده و الشباب است. نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۱۷ به سومالی اعزام شدند حال آنکه به نظر می‌رسد سه هفته مانده به انتخابات سرنوشت‌ساز ۲۰۲۰، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد برای جلب حمایت افکار عمومی، به وعده انتخابات ۲۰۱۶ مبنی بر پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان جامه عمل بپوشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *