خبرروز ۱۳۹۹/۰۷/۱۹

  • دستور رهبر معظم انقلاب برای تخصیص ظرفیت درمانی نیروهای مسلح به بیماران کرونایی.
  • بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت لایحه پیشنهادی دولت فرانسه:سخنان رئیس جمهور فرانسه مغرضانه و تحریف دین مبین اسلام است.
  • آیت‌الله شب زنده‌دار:بقای اسلام مرهون قضیه عاشوراست.
  • آیت‌الله فقیهی:صاحبان تریبون اجازه ندارند با سخنان خود مردم را دچار یأس از نظام کنند.
  • ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش بس در قره‌باغ توافق کردند.

 * جام جم۹۹/۷/۱۹

** وحشت از خون سردار

مناظره اخیر و تعیین‌کننده مایک پنس و کامالا هریس، معاونان ترامپ و بایدن، مورد توجه و رصد صدها میلیون بیننده در آمریکا و دیگر نقاط جهان قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مناظره طرفین مورد بحث قرار گرفت، ترور شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی بود. مایک پنس در بخشی از این مناظره، به ترور شهید سردار سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس اشاره کرد و گفت: دونالد ترامپ وقتی(سردار) قاسم سلیمانی در حال سفر به بغداد برای ضربه زدن به آمریکایی‌ها بود، او را حذف کرد. با این اقدام آمریکا امن‌تر و متحدانمان امن‌تر هستند. در مقابل کامالا هریس در پاسخ به این سخنان گفت: پس از حمله به (سردار) سلیمانی، حمله‌ای علیه نیروهای ما در عراق انجام شد و نیروهایمان دچار آسیب‌های جدی مغزی شدند و آیا می‌دانید دونالد ترامپ چگونه این موضوع را از سرش باز کرد؟ گفت آنها دچار سردرد شده‌اند.

رابرت دیوید استیل، افسر سابق سازمان سیا و تحلیلگر برجسته مسائل امنیتی آمریکا درخصوص طرح دوباره موضوع ترور شهید سردار سلیمانی در آمریکا و در جریان منازعات انتخاباتی می‌گوید: باید بپذیریم که آمریکا با این عملیات، همه قوانین رسمی و بین‌المللی را نقض کرد و یک ترور غیرقانونی را در خارج از مرزهای خود و آن هم در کشوری دیگر (عراق) صورت داد. هر اقدام غیرقانونی از جمله یک ترور، آن هم ترور مقامی در حد ژنرال سلیمانی، قاعدتا عواقب و تبعاتی خواهد داشت. این تحلیلگر آمریکایی در ادامه می‌گوید: ایران امروز حق دارد انتقام خون ژنرال سلیمانی را بگیرد. قطعا در این میان امثال ترامپ و پمپئو نمی‌توانند ایرانیان را سرزنش کنند!

* همشهری۹۹/۷/۱۹

** مراسم عزاداری و قرائت زیارت اربعین با حضور رهبر معظم انقلاب

در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم که به‌علت رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بدون حضور جمعیت برگزار شد، آقای مطیعی به قرائت زیارت اربعین و ذکر مصیبت پرداخت.

* کیهان۹۹/۷/۱۹

** آمریکا ۱۸ بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و ۱۸ نهاد مالی ایرانی را تحت تحریم‌های خود قرار داد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این وزارت‌خانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است. استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با‌ اشاره به تحریم این بانک‌های ایرانی گفت که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیرقانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های زیر تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند: «تامین سرمایه امین»، «کشاورزی»، «مسکن»، «رفاه کارگران»، «شهر»، «اقتصاد نوین»، «قرض‌الحسنه رسالت»، «حکمت ایرانیان»، «ایران زمین»، «تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «کارآفرین»، «خاورمیانه»، «قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «سامان»، «سرمایه»، «توسعه تعاون»، «گردشگری».

** دستور رهبر معظم انقلاب برای تخصیص ظرفیت درمانی نیروهای مسلح به بیماران کرونایی

رهبر معظم انقلاب به سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند تا ظرفیت درمانی بیمارستان‌های نیروهای مسلح در اختیار بیماران کرونایی قرار گیرد. ستادکل نیروهای مسلح طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد پیرو پذیرش و ارائه خدمات درمانی به مبتلایان ویروس کرونا در ۸ ماه گذشته توسط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح، پس از صدور فرمان فرمانده معظم کل قوا به سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در تاریخ ۱۷/۷/۹۹، کلیه مراکز درمانی و بیمارستان‌های نیروهای مسلح با حداکثر ظرفیت در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت. همچنین سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستور سرلشکر سلامی ‌به ستاد فرماندهی کل و کلیه فرماندهان نیروها و سپاه‌های استانی و همچنین رئیس سازمان بسیج مستضعفین برای خدمت‌رسانی فراگیر به مبتلایان به کرونا در سراسر کشور خبر داد.

* شرق۹۹/۷/۱۹

** اختصاص ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی

کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه امسال ۹ میلیارد دلار ارز چهارهزار‌و ۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است‌، گفت: هشت‌ میلیارد دلار از این رقم از سوی بانک مرکزی تأمین می‌شود و یک‌ میلیارد دلار نیز از محل تأمین ریال و مابه‌التفاوت نرخ ارز اختصاص خواهد یافت.

* ایران۹۹/۷/۱۹

** تحریم‌های جدید امریکا با هدف تبلیغاتی-سیاسی داخلی امریکا اعلام شده است

رئیس جمهوری تلاش‌های امریکا برای ایجاد موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تأمین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند و تأکید کرد که امریکایی‌ها تاکنون هرکاری علیه ملت بزرگ ایران می‌توانستند انجام داده‌اند و با این نوع اقدامات ضد انسانی و حقوق بشری نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند. حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی اظهار داشت: اقدامات دولت امریکا در چارچوب تلاش‌های تبلیغاتی-سیاسی با اهداف داخلی خودشان است. رئیس جمهوری، این حرکت‌ها و رفتارهای بی‌سرانجام امریکا را در تداوم خطای راهبردی ترامپ در خروج از برجام دانست و گفت دولت امریکا در چارچوب تحلیلی غلط بر این باور بود که این تحریم‌ها مقاومت ایران را درهم می‌شکند و ما را دچار مشکل می‌کند اما گذشت زمان نشان داد که این تحلیل به شدت با واقعیت فاصله دارد و ناکارآمد بوده است.

** اروپا باید اقدامات بیشتری برای تقویت «تجارت مشروع» با ایران انجام دهد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اثر تحریم‌های امریکا بر دشوار شدن تأمین کالاهای بشردوستانه مدعی شد: «به همراه اعضای اتحادیه اروپا در تلاش برای یافتن راه‌هایی جهت ترغیب تجارت مشروع میان اتحادیه اروپا و ایران از جمله از طریق ساز و کار اینستکس هستیم، اما لازم است کارهای بیشتری انجام دهیم.» جوزپ بورل مدعی شده که مصائب اقتصادی ایجاد شده پس از خروج امریکا از برجام موجب تقویت مخالفان توافق هسته‌ای و غرب در ایران شده است. وی اضافه کرد: «ما همراه با شریکان اروپایی و بین‌المللی خودمان سخت در تلاشیم اطمینان حاصل کنیم دیپلماسی با ایران کماکان امکان‌پذیر است.»

* جمهوری اسلامی۹۹/۷/۱۹

** اهداف بلند ایران و افغانستان برای خط ریلی خواف-هرات

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان و محمد یما شمس، وزیر حمل‌ و ‌‌نقل افغانستان، درباره جزئیات و ابعاد مختلف افتتاح و بهره‌برداری از خط‌‌ راه‌آهن خواف-هرات با یکدیگر گفت‌وگو کردند. دو طرف در این گفت‌وگو که از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس انجام شد درباره شیوه بهره‌برداری، مسائل مالی، خدمات بیمه‌ای، آموزش نیروی انسانی، نقل و انتقال بار و مسافر، مسائل گمرکی، فنی و امنیتی، رایزنی و گفت‌وگو کردند. اسلامی، در بخشی از این گفت‌وگو بر ضرورت دقت در جزئیات و ابعاد گفت‌وگوها و قرارداد بهره‌برداری خط ریلی خواف – هرات تاکید کرد و گفت: ساخت و بهره‌برداری از این خط ریلی، همه کار نیست؛ بلکه نقطه آغاز و سنگ بنایی برای توسعه روابط استراتژیکی است که خیر و برکت آن به دو ملت دوست و همسایه خواهد رسید.

** واکنش مقام روسی به اتهام آمریکا علیه تهران و مسکو درباره ممانعت از ساخت واکسن کرونا

عضو کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه اتهام آمریکا به مسکو،‌ تهران و پکن مبنی بر اختلال در تولید واکسن کرونا را راهی برای پوشاندن شکستش درساخت واکسن عنوان کرد.

«آنتون موروزوف» یادآورشد که ایالات متحده حداکثر موارد ویروس کرونا را دارد و وضعیت هر روز بدتر می‌شود. موروزوف افزود: چنین رویکرد و اظهاراتی ازسوی ایالات متحده نشان دهنده ضعف و ناتوانی این کشور در برخورد درست با مسائل است.

* وطن امروز۹۹/۷/۱۹

** قدرت رزمی نیروی دریایی سپاه حاصل اتکا به روحیه خودباوری است

سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه به مناسبت روز نیروی دریایی سپاه، به دستاوردهای نیروی دریایی سپاه در حوزه تلفیق توانمندی‌های دریایی و هوایی بویژه در بخش پهپادی اشاره کرد و گفت: روحیه سلحشوری و ایمان در وجود فرزندان ملت ایران در نیروی دریایی سپاه جاری و ساری است. وی عنوان کرد: اقتدار و قدرت رزمی بالایی که اکنون در نیروی دریایی سپاه به وجود آمده، برگرفته از توان داخلی و اتکا به روحیه خودباوری فرزندان همین سرزمین است.

** مسدود کردن ۹۲ دامنه وب‌سایت توسط آمریکا با اتهام‌زنی به ایران

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد دامنه ۹۲ پایگاه اینترنتی را که به ادعایش «ایران از آنها برای اثرگذاری بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا» استفاده می‌کرده است، مسدود کرد. وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده است این سایت‌ها با گردآوری اطلاعات از گوگل و همچنین شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیسبوک مسدود شده‌اند.

** سفر وزیر امور خارجه به چین

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز بعدازظهر با استقبال مقامات چین وارد استان «یون نان» در جنوب این کشور شد. خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیتر خود با اشاره به سفر وزیر خارجه کشور به چین نوشت: «وزیر امور خارجه روز جمعه برای ملاقات با وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین به این کشور خواهد رفت. در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین، ۲ کشور مصمم به گسترش بیش از پیش مشارکت راهبردی با یکدیگر هستند. با وجود فشار حداکثری ایالات‌متحده، چین شریک نخست اقتصادی ایران است».

** دیدار سفیر ایران در مسکو با ریابکوف درباره برجام

وزارت خارجه روسیه از دیدار سفیر ایران در مسکو با معاون وزیر خارجه این کشور درباره برجام و مسائل دوجانبه خبر داد. در این گزارش آمده است جلالی و ریابکوف درباره مسائل مرتبط با برجام بحث و رایزنی کرده و بر تعهدات خود ذیل این توافق مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند. همچنین ۲ طرف درباره مسائل مربوط به روابط و همکاری‌های دوجانبه نیز رایزنی کردند.

* جوان۹۹/۷/۱۹

** دادگستری‌ها سریع و دقیق به کارمردم رسیدگی کنند

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای قضایی استان خراسان جنوبی، از نیروی انسانی کارآمد به عنوان سرمایه دستگاه قضا یاد کرد. آیت‌الله رئیسی اجرای عدالت و قانون را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه فضاسازی‌ها برای وارونه کردن حق و باطل است، متذکر شد «همکاران دستگاه قضایی نباید در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آرای‌شان به هیچ عنوان تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گیرند». رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: مردم باید در مراجعه به عدلیه احساس عدالت کنند و این کار هم با حرف و بخشنامه قابل تحقق نیست بلکه باید وقتی سروکار کسی به دادگستری افتاد، هم سریع و هم دقیق به کارش رسیدگی و حقوق احیا شود و متوجه باشیم که برخورد ما و خدمتی که انجام می‌دهیم موجب افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضا و کل نظام خواهد شد.

** ایران مثل عراق بعد از ۲۰۰۳ نیست

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه سوئیسی «نویه زوریخر سایتونگ» گفته که ایران یک کشور مستقل است، و توافق اخیر ایران و آژانس را «لحظه درخشان در دیپلماسی» می‌داند. مدیرکل آژانس در پاسخ به این سؤال که طول کشیدن بیش از یک سال بازرسی آژانس از دو مرکز در ایران، نشانه ضعف آژانس است، پاسخ داد: ایران مانند عراق بعد از سال ۲۰۰۳ کشور اشغالی نیست؛ جایی که بازرسان خارجی با حمایت سازمان ملل بتوانند آزادانه جابه‌جا شوند و از آشپزخانه تا انبار وارد شوند. ایران کشوری مستقل است. این اقدامات در دو زمینه انجام می‌گیرد؛ اقدامات نظارتی (پادمانی) و پروتکل الحاقی. ممکن است کمی خسته‌کننده به نظر برسد، اما پروتکل الحاقی گزینه‌های بیشتری برای بازرسی به ما می‌دهد.

* خراسان۹۹/۷/۱۹

** کادر درمانی مقابل سیل کرونا با عقل معاد ایستاده‌اند

رئیس مجلس در نشست بررسی مسائل حوزه بهداشت و درمان به ویژه شیوع ویروس کرونا با بیان این که بازدید ما از بیمارستان امام، حداقل کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم، در خصوص حواشی ایجاد شده پس از حضور وی در این بیمارستان نیز گفت: ما یک عقل معاد داریم یک عقل معاش؛ در مبارزه با کرونا پرستاران و پزشکان با عقل معاد مجاهدت کردند نه با عقل معاش. وی افزود: آن چیزی که ما را از جنگ اقتصادی و کرونا بیرون می‌برد وحدت و صمیمیت و پرهیز از اختلاف است. نباید موضوعاتی جز آن چه مشکل مردم است، به میان آوریم و نباید جز حل مشکلات مردم به چیزی فکرکنیم.

* رسالت۹۹/۷/۱۹

** فشار حداکثری آمریکا برای تغییر نظام طراحی شده است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع مبارزه با تروریسم برگزار شد، فشار حداکثری آمریکا را مصداق تروریسم دولتی دانست و گفت: این سیاست، با هدف ایجاد درد و رنج در میان مردم و همچنین ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی مطابق با سیاست فاسد آن برای تغییر رژیم طراحی شده است. تخت‌ روانچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، تروریسم را در هر شکل و ظاهری اعم از تروریسم دولتی و تروریسم اقتصادی و پزشکی را که از طریق اقدامات اجباری یک جانبه اعمال می‌کنند، به شدت محکوم می‌کند، افزود: برای ریشه کن کردن تروریسم یک بار و برای همیشه، چاره‌ای جز استفاده از قدرت و رویکرد چندجانبه و اطمینان از همکاری و هماهنگی نزدیک بین ذی‌نفعان مربوطه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود ندارد.

** ۱۸ سد تا پایان امسال آبگیری و بهره‌برداری می‌شود

وزیر نیرو گفت: از ابتدای امسال هفت طرح بزرگ سد مخزنی افتتاح شده است و تا پایان سال جاری هر ۱۸ طرح سد سازی مطابق برنامه، آبگیری و بهره برداری خواهد شد. اردکانیان با اشاره به این‌که تا پایان امسال ۲۵۰ طرح برق آبی در قالب پویش هر هفته الف-ب-ایران به بهره برداری می‌رسد، افزود: تاکنون ۱۲۱ طرح با سرمایه گذاری ۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است که آخرین آن طرح‌های صنعت برق در استان هرمزگان با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان بود.وی افزود: در روز روستا هم به ۱۵۰ روستا برق رسانی شد.

* مردم سالاری۹۹/۷/۱۹

** استفاده ایران از راه‌های جایگزین

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به تسری تحریم‌های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی گفت:هر چند درماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود. عبدالناصر همتی افزود: از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود.

* آرمان۹۹/۷/۱۹

** انتقاد آلمان از تحریم‌ها علیه ایران

ماریا آدِبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌خصوص در دوره شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد. او در نشستی خبری گفت: این تحریم‌ها ارسال کالا‌های انسان‌دوستانه به ایران را باز هم دشوارتر می‌کند و این از دیدگاه ما در دوران کرونا نشانه خوبی نیست و ما به این اقدام انتقاد داریم. سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود: این تحریم‌ها باعث کاهش بیشتر تجارت در کمک‌های بشردوستانه خواهد شد درحالی‌که این کمک‌ها برای ایران که به‌سختی با کرونا درگیر است، اهمیت دارد.

** ارائه ۴۰۰ طرح نمایندگان مجلس

سیدمصطفی آقامیرسلیم، نماینده تهران در مجلس یازدهم، گفت: نمایندگان مجلس یازدهم برای ایجاد تحولی متناسب با اقتضای گام دوم انقلاب، فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده است و تاکنون نزدیک به  ۴۰۰ طرح پیشنهاد داده‌اند تا بتوان مشکلات کشور را مرتفع کرد و جوابگوی مطالبات مردم شد.

* قدس۹۹/۷/۱۹

** بقای اسلام مرهون قضیه عاشوراست

آیت‌الله شب‌زنده‌دار گفت: بزرگ‌ترین نعمت خداوند به بشریت نعمت هدایت است؛ سیدالشهدا(ع) با نهضت عاشورا و اسارت خانواده خود سبب شد بشریت از جهالت به سوی عقلانیت هدایت شود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر واقعه عاشورا نبود، دین اسلام خاتمه می‌یافت و به طور کلی محو می‌شد؛ از این رو استمرار و بقای دین اسلام و مذهب شیعه مرهون قضیه عاشوراست. وی افزود: در مسئله عاشورا باید قدم صدق با امام حسین(ع) و یاران او داشته باشیم و اهداف مقاصد و آرمان‌های سیدالشهدا(ع) را یادآوری کنیم.

** واکنش ظریف به تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های ایرانی

وزیر امور خارجه ایران تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایرانی را محکوم کرد. ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: «رژیم آمریکا قصد دارد در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کانال‌های [مالی] باقی‌مانده ما برای پرداخت بهای غذا و دارو را نابود کند». وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: «ایرانیان در مقابل این ستمگری جدید تاب خواهند آورد. اما دسیسه‌چینی برای ایجاد گرسنگی دادن به یک جامعه جنایت علیه بشریت است». ظریف هشدار داد: «عاملان و اجراکنندگان [این اقدام ستمگرانه]که پول ما را بلوکه می‌کنند، با عدالت روبه‌رو خواهند شد».

* اعتماد۹۹/۷/۱۹

** تایید همکاری وزیر اسراییلی با ایران از سوی سردار نقدی

سردار نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه در برنامه «بدون توقف» در پاسخ به این پرسش که «شما همکاری وزیر رژیم صهیونیستی با ایران را تایید می‌کنید» گفت: «بله! افراد زیادی هستند که انگیزه‌های فراوانی برای همکاری دارند؛ شما فکر نکنید ما بیرون ایستادیم و می‌گوییم رژیم صهیونیستی، داخل آنها هم جوامعی هستند که از کشورهای مختلف آمده‌اند، روس‌تبار، آفریقایی‌تبار، ایرانی، عراقی که اینها را فریب دادند که در کشورتان امنیت ندارید و می‌خواهند شما را بکشند، حتی برخی از شبکه صهیونیستی آمدند آدم‌هایی از یهود را در کشورها کشتند و شایعه کردند که قرار است همه یهودیان را بکشند که مردم را به اسراییل بکشانند که قطعا یک سری از آنها به کشورهای‌شان برمی‌گردند و مهاجرت معکوس خواهند داشت.»

* اطلاعات۹۹/۷/۱۹

** پیروزی انقلاب اسلامی زمینه برگزاری مراسم اربعین را فراهم کرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان اربعین امام حسین(ع) را از جمله رویدادهای بزرگ دانست و تاکید کرد: موانعی که حاکمان مستبد در برابر زیارت اربعین ایجاد کردند از امویان و عباسیان تا رژیم صدام هرگز مانعی در برابر برگزاری این مراسم ایجاد نکرد. رژیم صدام با برگزاری مراسم اربعین مقابله می‌کرد و اجازه راهپیمایی به شیعیان را نمی‌داد و حتی در برخی سال‌ها این رژیم، زوار امام حسین(ع) را با هواپیما و بالگرد هدف قرار می‌داد. سید حسن نصرالله افزود: پس از آغاز جنبش بیداری اسلامی در چند کشور اسلامی به ویژه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) و تحول بزرگی که در منطقه حاصل شد و همچنین پس از سقوط رژیم صدام در عراق، زمینه برای برگزاری مراسم اربعین فراهم شد.

** آمریکا از سوریه بیرون نرود، مقاومت مردمی آغاز می‌شود

رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با یک خبرگزاری روسی هشدار داد که اگر آمریکا از خاک کشورش بیرون نرود، به ناچار مقاومت مردمی آغاز خواهد شد. بشار اسد تأکید کرد که اگر آمریکا و ترکیه پس از ریشه‌کن کردن تروریسم خاک سوریه را ترک نکنند، مردم سوریه دست به انتفاضه خواهند زد. اسد در پاسخ به اظهارات ترامپ در خصوص هدف وی در گذشته برای ترور بشار اسد، گفت: این اظهارات بازتاب دهنده سیاست آمریکا مبتنی بر ترور است.

** دامن‌زدن به اختلافات سیاسی شرایط را پیچیده‌تر می‌کند

علی ربیعی سخنگوی دولت با اشاره به جنگ اقتصادی و دشمنی‌ها و تشدید مشکلات مردم در این شرایط گفت: امروز بیشتر از گذشته نیاز داریم در کنار هم باشیم. هیچ دوره ای را نمی شناسم که جنگ اقتصادی بی رحمانه علیه یک ملت این گونه ساماندهی شده باشد. هیچ دوره‌ای با دشمنی‌های این چنینی، بازی روانی دشمن و همچنین تبلیغات منفی رو برو نبودیم؛ بنابراین در این شرایط ناامید کردن مردم و القای این احساس که فردا هیچ چیزی بهتر از امروز وجود ندارد و همچنین دامن زدن به اختلافات سیاسی، شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

 

*اخبارخبرگزاری ها وسایت های اینترنتی

** سخنان رئیس جمهور فرانسه مغرضانه و تحریف دین مبین اسلام است

اختصاصی/ در پی لایحه پیشنهادی دولت فرانسه در مورد محدودسازی فعالیت‌های اسلامی و اسلام‌زدایی  در فرانسه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای این اقدام دولت مکرون را بشدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: سخنان اسلام ستیزانه اخیر رئیس‌جمهور فرانسه، سخنانی مغرضانه و مملو از وارونه‌سازی‌ها از واقعیت و تحریف دین مبین اسلام با سیاست نفرت پراکنی است. مکرون به‌جای آنکه عمق فجایع و آسیب‌های حقیقی جامعه فرانسه را بشناسد و در آن تأمل کند تیر کینه خود را به سمت اسلام نشانه گرفته است و دم از مبارزه با جدایی‌خواهی اسلامی می‌زند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام دین ستیزانه و ضد اسلامی، جوامع غربی را به بازگشت به مذهب و معنویت دعوت می‌کند و اعلام می‌دارد: دین مبین اسلام و مذهب برگرفته از تعالیم الهی انبیاء عظام و ائمه معصومین(ع) دینی فطری و جامع است که به آبادی دنیا و آخرت توجه دارد و در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم، پرچم‌داری می‌کند.

 **صاحبان تریبون اجازه ندارند با سخنان خود مردم را دچار یأس از نظام کنند

رسا/ آیت‌الله فقیهی، با بیان اینکه ایجاد یأس و نامیدی مردم از نظام اسلامی حرام است، تأکید کرد که صاحبان تریبون اجازه ندارند با سخنان خود سبب یأس مردم از نظام شوند. عضو جامعه مدرسین در ادامه ضمن تاکید بر حفظ احترام مراجع تقلید گفت: مراجع تقلید حامی تقویت نظام اسلامی هستند. گسترش بی احترامی و توهین به مراجع به ضرر نظام اسلامی است و از این رو باید احترام و شخصیت مراجع عظام تقلید حفظ و صیانت شود. وی همچنین ابراز داشت: اگر منبریان و سخنرانان ما واقعا دلسوز نظام هستند پیشنهادهای اصلاحی خود را به قوه مجریه، قوه قضاییه و قوه مقننه بدهند تا وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد نه اینکه سخنان آنها سبب ایجاد نامیدی مردم از نظام اسلامی شود.

 **گستاخی جدید ترامپ علیه ایران با ادبیاتی سخیف

فارس/ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که جمعه منتشر شده بار دیگر ایران را تهدید کرده و گفته اگر ایران کاری علیه آمریکا انجام دهد، واشنگتن آن را پاسخ خواهد داد. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در یک مصاحبه رادیویی بار دیگر علیه ایران اظهارنظر کرده است. او گفت: «ایران، این را می‌داند. آنها اخطار گرفته‌اند: اگر […(استفاده از الفاظ رکیک)] و کار بدی علیه ما انجام دهید، بلایی سرتان می‌آوریم که تا حالا سابقه نداشته.». پایگاه روزنامه «مترو» هم برای پوشش این خبر، ترامپ را فردی «بد دهن» توصیف کرده و نوشته استفاده او از دشنام فوراً با انتقاد در فضای مجازی روبه‌رو شد و بسیاری از کاربران، او را به دلیل استفاده از لحن نامتناسب با جایگاه ریاست‌جمهوری، مورد انتقاد قرار دادند.

 **پاسخ توئیتری خطیب زاده به هتاکی ترامپ علیه ایران

تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی به هتاکی دونالد ترامپ علیه ایران واکنش نشان داد. «سعید خطیب‌زاده» در پاسخ به هتاکی ترامپ بر علیه ایران در توییتر نوشت: مردم ایران مرعوب لفاظی قلدرمآبانه رژیم شکست‌خورده و بی‌قانون ایالات متحده نمی‌شوند. وی افزوده است: مردم ما از هیچ کاری برای دفاع از عزت خود فروگذار نمی‌کنند. این ماییم که پاسخ به جنایات ایالات متحده – از جمله تحریم‌های جنون‌آمیز و ترور جنایتکارانه سردار سلیمانی دشمن شماره یک داعش – را انتخاب می‌کنیم.

**ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس در قره‌باغ توافق کردند

فارس/ دولت روسیه امروز اعلام کرد که وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از مذاکراتی در مسکو، بر سر آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» توافق کرده‌اند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه بعد از نشست سه‌جانبه روز جمعه در مسکو که ۱۰ ساعت به طول انجامید، با قرائت بیانیه مشترک این نشست گفت بر اساس توافق طرفین، آتش‌بس در قره‌باغ از نیمه‌شب دهم اکتبر آغاز شده است. بر این اساس، این آتش‌بس با اهداف بشردوستانه از جمله تبادل اسرا، جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان در مناطق درگیری و کمک به غیرنظامیان آسیب‌دیده در این درگیری‌ها انجام شده است.

 ** شکست آمریکا در ارسال دو ماهواره به فضا

باشگاه خبرنگاران/ برخی از منابع آمریکایی روز جمعه خبر دادند که واشنگتن در پرتاب دو ماهواره به مدار زمین شکست خورده است. علت عدم موفقیت آمریکا در این عملیات، وضعیت غیرعادی در هنگام پرتاب موشک گزارش شده است. ۵۳ ماهواره از «موشک وگا» در مرکز فضایی کوروم در گینه فرانسه به فضا پرتاب شد، که در این بین ۸ ماهواره ساخت آمریکا بوده است. پرتاب این موشک در ماه گذشته میلادی به طور کامل موفقیت‌آمیز نبوده است. به گفته منابع آمریکایی، دو مورد از ماهواره‌های این کشور نتوانسته‌اند در زمان مشخص شده از موشک چهار مرحله‌ای وگا جدا شوند و به همین دلیل در مدار تعیین شده قرار نگرفته‌اند.

 **قتل خاشقچی با مجوز ترامپ صورت گرفت

تسنیم/ رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا و دامادش و برخی دیگر از مسئولان کاخ سفید به «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی اجازه دادند تا مرتکب جنایت و قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد حکومت آل سعود شود.جان برنان که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «اگرچه بین آمریکا و عربستان روابطی در راستای منافع راهبردی ایالات متحده وجود دارد، ولی ما باید سعودی‌ها و دیگر کسانی را که مرتکب جرم و جنایت‌های حقوق بشری می‌شوند، مجازات کنیم».رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) فاش کرد که «متاسفانه ترامپ و کوشنر به بن سلمان اجازه دادند که جمال خاشقچی را به قتل برسانند و جسد او را تکه تکه کنند».

 **تحریم‌ها ادامه دارد تا زمانی که ایران خواهان مذاکره شود

تسنیم/ وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به‌وقت محلی و همزمان با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مدعی شد: سیاست فشار حداکثری ما تا زمانی ادامه خواهد یافت که ایران خواهان انجام مذاکرات جامعی شود که رفتار “بد” نظام را مدنظر قرار می‌دهد. پامپئو در ادامه ادعا کرد: «ایالات متحده کنار مردم ایران باقی خواهد ماند.» مایک پامپئو در حالی مدعی است که آمریکا کنار مردم ایران باقی خواهد ماند که کشورش آخرین کانال‌های مالی ارتباطی ایران با جهان را هدف قرار داده است به این امید که خرید و واردات مواد غذایی و دارو برای مردم ایران را قطع کند آن هم در زمانی که ویروس کرونا شیوع گسترده‌ای یافته است.

 **اسرائیل به جنگ داخلی نزدیک می شود

مهر/ «بن کاسبیت» نویسنده صهیونیست با انتشار یک مقاله اذعان کرد که اوضاع داخلی در اراضی اشغالی باعث شده تا ساکنان این منطقه به سمت جنگ داخلی حرکت کنند. وی افزود: تظاهرات گسترده علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، بحران اقتصادی وخیم و افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا باعث شده است که اسرائیل گام به گام به جنگ داخلی نزدیک شود.این نویسنده صهیونیست اضافه کرد: نفرت شرارت بار و شکاف داخلی خون بار، جای اتحاد داخلی را گرفته است. اسرائیل هیچگاه به این اندازه به درگیری‌های خشونت بار داخلی و چه بسا جنگ داخلی نزدیک نبوده است.

 **احمقانه است که به سیاست‌های این دولت ادامه دهیم

باشگاه خبرنگاران/ نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در گردهمایی ستاد انتخابات خود در ایالت نوادا، گفت: احمقانه و مسخره است که ما به سیاست‌هایی ادامه بدهیم که این دولت در پیش گرفته است. ما باید به فکر آینده خود باشیم. بایدن افزود: به خاطر بی کفایتی این دولت، تاکنون ۲۱۰ هزار نفر براثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باخته‌اند همچنین ۳۰ میلیون نفر از مردم آمریکا بیکار شده‌اند و شغلشان را از دست داده‌اند. کشور دچار نابرابری و بی‌عدالتی نژادی عمیقی شده است که ترامپ همچنان به آن دامن می‌زند. این کاملا غلط و اشتباه است. ما باید به این روند پایان بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *