دفاع مقدس از اول تا آخر مدبرانه و عقلایی بود

 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ارتباط تصویری با مراسم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، با اشاره به پیروزی‌درخشان و واضح ملت ایران در دفاع مقدس گفتند: این‌واقعیت، نتیجه‌ی رهبری و فرماندهی شگفت‌انگیز امام‌خمینی،حضور همه‌جانبه‌ی‌قشرهای مختلف مردم و اقدامات و ابتکارات عقلایی مدافعان اسلام و انقلاب در این حماسه‌ی تاریخی بود که باید مراقب تلاش دشمنان در تحریف واقعیات این قطعه از هویت برجسته‌ی ایرانیان باشیم. فرمانده کل قوا، تکریم و تجلیل از پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس را وظیفه‌ی حتمیِ ملی و توصیه‌ی مؤکد اسلام خواندند و افزودند: برای درک عظمت کار این عزیزان و هم‌رزمان شهیدشان بایدعظمت میدان دفاع مقدس و چرایی و چگونگی این قطعه‌ی مهم از تاریخ ایران را بخوبی درک و فهم کرد.

ایشان صدام جاه‌طلب را تنها ابزاری در دست قدرتهای بزرگ بویژه آمریکا برشمردند و افزودند: طرفهای اصلی نبرد با ملت ایران یعنی «آمریکای ضربه‌خورده از انقلاب اسلامی، قدرتهای نگران از ظهور یک هویت جدید اسلامی-ایرانی در منطقه، ناتو‌و کشورهای اروپای غربی و شرقی»، صدام را به حمله تحریک کردند تا نظام و انقلاب اسلامی را در هم بکوبند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به انتشار اسناد توافقهای آمریکا و صدام قبل از آغاز جنگ، افزودند: در طول سالهای جنگ نیز کمکهای نظامی، اطلاعاتی و مالی غرب‌و شرق به رژیم بعثی از طریق امارات، کویت، عربستان و دیگر مسیرها ادامه داشت.

رهبر معظم انقلاب، علاوه بر تحریک دشمنان، اوضاع داخلی ایران را نیز در تشجیع صدام به حمله، مؤثر دانستند و افزودند: وضع نامناسب ارتش از لحاظ امکانات و فرماندهی در سال آغاز جنگ، نوپدید بودن سپاه و کمبود شدید امکانات دفاعی، واقعیاتی بود که دشمن از آنها اطلاع داشت و همین مسائل نیز آن را به آغاز جنگ، بیشتر تحریک کرد. ایشان رهبری و فرماندهی امام خمینی (رحمه‌الله) را از آغاز تا پایان دفاع مقدس بسیار حساس و شگفت‌انگیز برشمردند و افزودند: امام از همان آغاز، ابعاد و حجم واقعی کارزار را شناخت و با درایتی اعجاب‌انگیز اعلام کرد که این جنگ، نبرد دو کشور همسایه نیست بلکه دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران در پشت صدام در مقابل نظام اسلامی صف‌آرایی کرده‌اند.

 حضرت‌آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای، آوردن ملت به صحنه‌ی دفاع مقدس را تشخیص حیاتی امام راحل عظیم‌الشأن دانستند و افزودند: امام با درک عمیق خود، مانند اصل انقلاب، ملت را به وسط میدان کارزار همه‌جانبه آورد، چرا که فهمید صِرف حضور نیروهای مسلح نمیتواند مسئله را حل کند. ایشان با اشاره به شکستهای مداوم ایران در جنگهای یکی دو قرن اخیر در دوره‌ی قاجار و در دوره‌ی پهلوی و تحقیر سران ایران در آن دوران، افزودند: ملت ایران در دفاع مقدس توانست در مقابل قدرتهای شرق و غرب و کشورهای وابسته به آنها بِایستد و با سربلندی پیروز شود و بر همین اساس، این دفاع پیروزمندانه، بخشی از هویت ملی ایران است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دفاع مقدس را از ابتدا تا انتها یکی از «عقلانی‌ترین و مدبرانه‌ترین حرکات ملت ایران» برشمردند و گفتند: برخی‌ها تلاش دارند تا با استناد به خطایی که در یک جمعی صورت گرفته، دفاع مقدس را به بی‌تدبیری متهم کنند، درحالی‌که این دفاع از همان شروع کار یعنی همکاری ارتش و سپاه و انتخاب تاکتیک‌های مبتکرانه و شجاعانه و انجام اقدامات بزرگ و شگفت‌آور در عملیاتها تا پایان جنگ و قبول قطعنامه، همه مبتنی بر عقلانیت و تدبیر بود.

ایشان جرئت انجام کارهای بظاهر نشدنی و ارتقای سرمایه‌ی انسانی کشور را از جمله سرمایه‌های دوران دفاع مقدس برشمردند و گفتند: یک نمونه از سرمایه‌های انسانی دوران‌دفاع مقدس، شهید سلیمانی بود که در عرصه‌ی منطقه و دیپلماسی، اقدامات شگفت‌آوری انجام میداد و هنوز ملت ایران از گستره‌ی‌فعالیتهای این شهید عزیز اطلاع کافی ندارد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «آشنایی بیشتر ملت ایران با ذات و واقعیت تمدن غرب» را از دیگر نکات هشت سال دفاع مقدس دانستند و افزودند: در تاریخ معاصر ایران، عناد و خباثت دولتهای غربی در حق ملت ایران چندبار آشکار شده اما این دولتها با حمایت کامل از حکومت فاسد، ضدبشری و دیکتاتوری صدام، ادعاهای حقوق بشری و انسانی خود را عملاً لگدمال کردند و ماهیت خود را بروز دادند، که این شناخت عمیق خیلی مهم است و باید در همه‌ی تصمیمات ما نقش داشته باشد.(خ ۱۴۰۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *