خبرروز ۱۳۹۹/۰۷/۰۲

  • پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی ارتحال حضرت آیت‌الله ممدوحی(ره)
  • رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد:آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را
  • آیت‌الله اعرافی: حوزه باید در مسیر نوآوری و پژوهش قرار گیرد
  • روسیه:تحریم تسلیحاتی ایران۲۷  مهر لغو می شود
  • تحلیلگر آمریکایی: تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران تماماً نمایشی است

 * جام جم ۹۹/۷/۲

** آمادگی قرارگاه خاتم‌الانبیا برای تکمیل ۷۰ پروژه دولتی

سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که دولت با قرارگاه خاتم امضا کرده است مقرر شد دولت بخشی از بدهی‌ها را به قرارگاه بدهد، قرارگاه هم ۷۰ پروژه را تا پایان سال تکمیل کند که البته این موضوع در حد تفاهم‌نامه است و هنوز عملیاتی نشده است.

همشهری ۹۹/۷/۲

** طرح پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون

طرح پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون، جهت طی مراحل قانونی به هیئت رئیسه مجلس تحویل شده است. بر اساس این طرح صدا و سیمای جمهوری اسلامی موظف است حداکثر تا ۳ ماه پس از تصویب این قانون با تاسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به صورت مستقیم پخش کند. تبصره: پخش هر جلسه علنی مجلس باید ظرف ۲۴ ساعت یکبار تکرار شود. همچنین شبکه تلویزیونی خانه ملت موظف است جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیات رئیسه مجلس را حداقل یکبار و حداکثر ظرف مدت ۳ روز از زمان برگزاری جلسه پخش کند.

کیهان ۹۹/۷/۲

** تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران تماماً نمایشی است

یک تحلیلگر آمریکایی فرمان اجرایی رئیس‌جمهور این کشور برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را «تماماً نمایشی» توصیف کرد. اریک برویر، معاون «مرکز بین‌المللی مطالعات راهبردی» درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی گفت: تا به اینجای کار، ماجرا تماماً برای نمایش بوده است. به نظر می‌رسد شمار زیادی از هدف‌های تحریمی جدید، افراد یا سازمان‌هایی هستند که قبلاً تحریم شده‌اند؛ ضمن آنکه این تحریم‌ها را می‌شد بدون نیاز به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بر اساس فرمان‌های اجرایی موجود، اعمال کرد.

** مرزهای کشور هوشمند می‌شود

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: هوشمندسازی، اولویت مرزبانی است و تلاش می‌شود از ظرفیت‌های الکترونیکی، اپتیکی و تجهیزات و فناوری‌های نوین نظیر پهپادها و هلی‌شاتها برای تصویربرداری از مرزها با دوربین‌های پیشرفته استفاده کنیم. سرتیپ احمدعلی گودرزی، افزود: با هوشمندسازی، سربازان کمتر و پایش تصویری مرز بیشتر می‌شود از این رو سیستمی در مرزها در حال پیاده‌سازی است که ذخایر اطلاعاتی برای تامین امنیت مرزها را تامین می‌کند.

** شاهد یکی از بزرگ‌ترین تلفات تاریخ آمریکا هستیم

«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بار دیگر از نحوه مدیریت بحران کرونا توسط ترامپ انتقاد کرد. وی با اشاره به مرگ حدود ۲۰۰ هزار آمریکایی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا گفت: «به دلیل دروغ‌گویی و بی‌کفایتی ترامپ، ‌ما شاهد یکی از بزرگترین تعداد تلفات درتاریخ آمریکا هستیم». بایدن این را هم گفت که «تمام آن چیزی که رئیس‌جمهور انجام داده این است که به صورت عمد به تغییر موضوع پرداخته است».

** استقرار نیروی فضایی آمریکا در جنوب خلیج‌فارس

آمریکا استقرار نیروی فضایی خود را، که حدود یک سال از زمان تشکیل آن می‌گذرد، در شبه جزیره عربستان آغاز کرد. نیروی فضایی آمریکا اوایل دی ماه گذشته با هدف تقویت قوای نظامی این کشور، تأسیس و راه‌اندازی شده است. آمریکا در همین چارچوب، اسکادرانی متشکل از ۲۰ نظامی را به پایگاه هوایی «العُدید» در قطر اعزام کرده است.

شرق ۹۹/۷/۲

** تهدید پمپئو علیه چین و روسیه درباره همکاری با ایران

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحریم‌های سازمان ملل که دولت آمریکا مدعی شد به‌طور یک‌جانبه علیه ایران بازگردانده است و تحریم تسلیحاتی نیز بخشی از این تحریم‌هاست، گفت: «ما سراغ تک‌تک موارد نقض (این تحریم‌ها) می‌رویم. درباره تخطی چین، تخطی روسیه یا فروش تسلیحات، وضع این‌گونه خواهد بود. این تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل موضوعی جدی هستند». پمپئو در این گفت‌وگو قدرت‌های اروپایی را مقصر دانست که هنوز «افسانه جام مقدس برجام را به‌عنوان چیزی باارزش در سرشان جای داده‌اند» و مدعی شد تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از ایران در خرید تسلیحات جدید بیش از اینکه به نفع آمریکا باشد، به نفع کشورهای اروپایی است.

** معرفی رزم‌حسینی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد. حسینعلی امیری گفت: «رئیس‌جمهور پس از بررسی و جمع‌بندی گزینه‌های مختلف، علیرضا رزم‌حسینی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد». رزم‌حسینی استاندار استان‌های خراسان رضوی و کرمان بوده است.

ایران ۹۹/۷/۲

** نه تحمیل مذاکره، نه تحمیل جنگ

حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری در آخرین حضور خود در اجلاس سران عضو سازمان ملل:

ـ همه ما در جهان، دوران سختی را سپری می‌کنیم. اما ملت من به جای برخورداری از همکاری جهانی، با سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ، در نقض آشکار و اساسی منشور ملل متحد، توافقات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مواجه است.

ـ ملت دلاور ایران دهه‌هاست بهای آزادیخواهی و رهایی از سلطه و استبداد را پرداخت نموده ولی با ایستادگی، به بالندگی و پیشرفت خود ادامه داده و بر نقش تاریخی و تمدنی خود، به عنوان محور صلح و ثبات، مبارزه با اشغال و افراط، و منادی گفت‌و‌گو و رواداری پایدار مانده است.

ـ چنین ملتی شایسته تحریم نیست. جواب صلح، جنگ نیست. پاداش مبارزه با افراط‌گری، ترور نیست. پاسخ رأی ملت‌ها در ایران، در عراق و در لبنان، تحمیل آشوب‌های خیابانی و حمایت از روندهای غیر دموکراتیک نیست.

ـ به دروغ ما را متهم به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای می‌کنند و به بهانه اشاعه، این یا آن را تحریم می‌کنند، در حالی‌که جرم استفاده از سلاح هسته‌ای در تاریخ بشریت‌ را، تنها به نام خود ثبت کرده‌اند و تنها رژیم دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا، بازیگر خیمه شب‌بازی آنهاست.

ـ امریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را.

ـ زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است.

ـ دموکراسی حق حاکمیت ملت است و نه حق دخالت بیگانه، آن هم بیگانه‌ای تروریست و مداخله‌جو.

ـ هر دولتی که در امریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.

** رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه به دیدار سفیر ایران رفت

خانم «آن ژنوته»، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه و «فرانسوا کورمیه» هم‌حزبی او در مجلس ملی فرانسه از «جمهوری در حرکت»، با بهرام قاسمی سفیر ایران در این کشور دیدار و پیرامون روابط و همکاری‌های گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و فرانسه، روابط دوجانبه، تحولات بین‌المللی، تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده امریکا و تحولات اخیر در شورای امنیت بحث و تبادل نظر کردند.

جمهوری اسلامی ۹۹/۷/۲

** تاکید اعلامیه هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل بر چند جانبه گرایی

در اعلامیه مشترک هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل آمده است: در میان چالش‌های جهانی از بیماری همه‌گیر ویروس کرونا گرفته تا تغییرات آب و هوایی و افراط گرایی خشونت آمیز، فوریت برای جمع شدن همه کشورها به ندرت بیشتر از اکنون بوده است. در این اعلامیه مورد تایید ۱۹۳ کشور عضو که به صورت مجازی در این مراسم حضور یافتند، آمده است: چندجانبه گرایی تنها یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت است که ما باید آن را برای یک جهان برابرتر، قابل تحمل‌تر و پایدارتر در نظر داشته باشیم. سازمان ملل باید به عنوان مرکز تمامی اقدامات و تلاش‌های ما مدنظر باشد.

وطن امروز ۹۹/۷/۲

** دشمن را در منطقه و فرامنطقه رصد می‌کنیم

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه تمام تحرکات دشمن را رصد می‌کنیم، گفت: ما وضعیت توان رزمی دشمن را در منطقه و فرامنطقه ارزیابی و رصد می‌کنیم. وی افزود: تهدید آینده برای ما مشخص است، نیروی انسانی لایه‌محور حرف اول را در آمادگی رزمی می‌زند، نیروی انسانی ما آموزش‌دیده است و اهدافش را بخوبی می‌شناسد و به آرمان‌های انقلاب پایبند است.

** پدافند هوایی سوریه را تقویت می‌کنیم

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: اخیرا در سفری که ریاست ستادکل نیروهای مسلح به سوریه داشت، به درخواست دولت سوریه قرار شد پدافند هوایی این کشور تقویت شود و به دنیا هم اعلام کردیم که ما این قرارداد را با دولت سوریه داریم و حتما هم آن را تقویت می‌کنیم. حضور ما در هر کشوری بنا به درخواست آن دولت است و دخالت نظامی برای زمانی است که ما بدون موافقت آن دولت حتی یک نفر را به عنوان مستشار وارد آن کشور کنیم. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تاکید کرد: ما تجربه فناوری در حوزه دفاعی را به آنها منتقل کردیم و یاد گرفته‌اند خودشان موشک و پهپاد و سلاح در یمن تولید کنند. اینگونه نیست که ما از ایران موشک در اختیار آنها قرار دهیم. ما تجربه و دانش خودمان را به مردم یمن منتقل کرده‌ایم.

جوان ۹۹/۷/۲

** راه تعامل با ملت ایران تفاهم بر اساس عزت، حکمت و مصلحت است

سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه در پیامی توییتی به مناسبت هفته دفاع مقدس نوشت: هفته گرامیداشت دفاع مقدس یادآور مجاهدت‌های شیرزنان و پولادمردان ایران اسلامی برای صیانت و حراست از حریم مقدس مادر میهن است. فداکاری و عظمت ملت ایران در تاریخ انقلاب اسلامی بر جهانیان ثابت کرده است که سیاست قلدرمآبانه و یکجانبه‌گرایانه ره به جایی نخواهد برد. سازمان انرژی اتمی ایران در این پیام تاکید کرد: چهار دهه مقاومت هوشمندانه ایران اسلامی در برابر انواع تحریم‌ها و تهمت‌ها بیانگر این واقعیت است که تنها راه تعامل با ملت تمدن‌ساز ایران احترام به عظمت فرهنگ و تمدن ایران زمین و گفت وگو و تفاهم براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.

** ترامپ نطق ایران‌ستیزی سر داد

رئیس‌جمهور امریکا سخنرانی خود در سازمان ملل را به صحنه رویارویی با ایران تبدیل کرد. ترامپ گفت: «ما از توافق وحشتناک برجام خارج شدیم و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم وضع کردیم.» او در بخشی از اظهارات خود، بار دیگر ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را از افتخارات دولت خود برشمرد و مدعی شد «از توافق هسته‌ای بسیار بد ایران» خارج شده و تحریم‌های فلج‌کننده را بر آنچه که او «دولت شماره یک حامی تروریسم» خواند، اعمال کرده است.

آفتاب یزد ۹۹/۷/۲

** دغدغه اولیه مردم را به صورت موقت برطرف خواهیم کرد

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد سبدغذایی اقشار کم درآمد کوچک شود. ‏مسائل اقتصادی باید ریشه‌ای حل شوند ولی دغدغه اولیه زندگی مردم را به صورت موقت در قالب طرح ‫حمایت معیشتی از مردم برطرف خواهیم کرد. کالاهای اساسی ضروری با کارت الکترونیک کالایی ازطریق منابع غیر تورم‌زا تامین خواهد شد.»

** قاطعانه از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم

نمایندگی انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای تاکید کرد و خواستار پایبندی ایران به برجام شد. در بخشی از این بیانیه درباره ایران آمده است: انگلیس قویا از برجام (توافق هسته‌ای) حمایت کرده و سرسختانه در تلاش است این توافق را با توجه به اهمیتی که در عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و امنیت دارد، حفظ کند. انگلیس از ایران می‌خواهد به پایبندی به برجام بازگردد و قدردان تلاش مدیرکل آژانس برای نظارت بر این توافق هستیم.

خراسان ۹۹/۷/۲

** یک گروه داخلی مظنون جدی خرابکاری در نطنز

ربیعی سخنگوی دولت درباره خرابکاری در سایت نطنز تصریح کرد: خرابکاری قطعی است اما فرضیه‌های گوناگونی در خصوص حادثه نطنز وجود دارد. در یکی از فرضیه ها برخی از عناصر داخلی مورد ظن قوی قرار گرفته‌اند و تحت نظارت و پیگیری جدی دستگاه‌های امنیتی کشور هستند.

** پاسخ ایران به یاغی‌گری‌های آمریکا در ماجرای تحریم‌ها کوبنده خواهد بود

خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در خصوص استفاده ایران از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در برابر اقدامات احتمالی آمریکا علیه کشورمان با توجه به ادعا و اصرار این کشور مبنی بر بازگشت تحریم های پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، با بیان این که حق دفاع مشروع یک حق شناخته شده در حقوق و نظام بین‌الملل است، اظهار کرد: «اگر حاکمیت ملی و کیان کشوری به هر نحوی از انحا مورد تعرض قرار بگیرد، قطعا هر کشوری از جمله ایران می‌تواند از این حق مشروع که یک حق مسلم شناخته شده است برای دفاع از خود استفاده کند.» وی در ادامه تاکید کرد: «درباره آمریکا نیز پیام روشن است، پاسخ ایران به هرگونه سرکشی و یاغی گری آمریکا کوبنده و بدون لحظه‌ای تردید خواهد بود.»

رسالت ۹۹/۷/۲

** حق تعقیب قاتلان شهید سلیمانی به قوت خود باقی است

وزیر دفاع با بیان این‌که دفاع مقدس ملت ایران برخلاف سایر نبردهای ایران در ادوار گذشته، عزت، افتخار و غرور را برای میهن اسلامی به همراه آورد، گفت: وضعیت امروز ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی و به‌خصوص حوزه دفاعی به‌گونه‌ای است که علی‌رغم تهدیدهای ظالمانه نظام سلطه، ایران اسلامی می‌تواند هر تهدیدی را در نقطه‌ شروع آن حتی خارج از مرزهای خود کشف و خنثی نماید.

امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به رشادت‌های سردار سر افراز اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم جهانی، گفت: هدف دشمن از ترور شهید سلیمانی جلوگیری از تحقیر بیشتر آمریکا نزد اذناب منطقه‌ای خود بود. حق تعقیب قاتلان شهید سلیمانی به قوت خود باقی‌است و این لرزه همواره بر تن جنایتکاران خواهد ماند.

مردم سالاری ۹۹/۷/۲

** وزرا و روسای دستگاه‌ها، شجاعانه نسبت به حذف مقررات دست و پاگیر اقدام کنند

جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. جهانگیری در این جلسه با تاکید بر ضرورت حذف مقررات زاید و دست و پاگیر که بر سر راه فعالان اقتصادی قرار دارد، اظهار داشت: وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی باید شجاعانه نسبت به حذف مقررات زائد که لازمه بهبود فضای کسب و کار است اقدام کنند و اجازه ندهند مقاومت‌های درون دستگاهی مانع از این تصمیم مهم و راهگشا شود.

وی افزود: نباید اجازه دهیم مقررات زائد جدید وضع شود و باید سازوکاری اندیشیده شود تا هر دستگاه اجرایی مکلف شود به ازای هر قانون و مقررات جدید، دو قانون و مقررات هم سطح که قبلا وضع شده را حذف کند.

آرمان ۹۹/۷/۲

** سال‌های آینده سال فرار آمریکایی‌ها از منطقه است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: تا زمانی‌ که رژیم تروریستی آمریکا در منطقه غرب آسیا باشد، منطقه روی آرامش را نخواهد دید. محسن رضایی افزود: رژیم تروریستی آمریکا با حضور در منطقه و با استفاده از ابزارهای غیرانسانی مانند تحریم و جنگ دنبال تضعیف و محاصره و اسارت کشورهای مسلمان منطقه است. فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: منطقه غرب آسیا زمانی روی آرامش را می‌بیند که رژیم تروریستی آمریکا از منطقه خارج شود؛ سال‌های آینده سال فرار آمریکایی‌های تروریست از منطقه است.

قدس ۹۹/۷/۲

** هدف قرار گرفتن دو کاروان لجستیکی و سفارت آمریکا

یک کاروان لجستیکی آمریکا در شهر الدجیل استان صلاح الدین در شمال عراق هدف حمله قرار گرفت. کاروان یادشده در نزدیکی ایست بازرسی «جاسم القیس» در ۵ کیلومتری الدجیل به سمت سامرا هدف حمله قرار گرفته است، گفته می‌شود این کاروان حامل مواد «بسیار حساسی» بوده است. همچنین در اتفاقی مشابه، یک کاروان دیگر نظامیان آمریکایی هنگام خروج از سامرا در استان صلاح‌الدین هدف حمله قرار گرفته است. در خبری دیگر نیز گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق خبر داد بامداد روزگذشته، سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد هدف حمله سه خمپاره قرار گرفته است و سامانه‌های پدافندی مستقر نتوانسته‌اند با هیچ کدام از خمپاره‌ها مقابله کنند.

اعتماد ۹۹/۷/۲

** عادی‌سازی روابط سودان با اسراییل

همزمان با سفر هیات عالیرتبه سودانی به ریاست «عبدالفتاح البرهان» رییس شورای حاکمیتی انتقالی این کشور به امارات، یک مسوول برجسته دولت سودان با اشاره به اینکه عادی‌سازی روابط بین خارطوم و تل‌آویو تقریبا قطعی است، گفت که اقدامات مربوط به این امر در حال حاضر به این دلیل شتاب گرفته تا مفید واقع شود. یک مسوول عالیرتبه دولت سودان در این باره گفت که اگر این کشور عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را به تاخیر بیندازد، ممکن است این کار بی‌فایده و بی‌ارزش شود.

** شعله‌های جدید آتش کرونا در کشور برافروخته شده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به علت عدم رعایت پروتکل‌ها، شعله‌های جدید آتش کرونا در اقصی‌نقاط کشور برافروخته شده است. سعید نمکی افزود: موج دوم کووید ۱۹ با همت مسوولان و مدیران نظام سلامت و همه دستگاه‌ها مهار شد و به حداقل رسید اما به علت عدم رعایت‌ها، در برخی قسمت‌ها دوباره شعله‌های جدید این آتش را در کشور می‌بینیم.

اطلاعات ۹۹/۷/۲

** تحریم تسلیحاتی ایران، ۲۷ مهر لغو می شود

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: تحریم تسلیحاتی ایران پس از به سر آمدن موعد آن در روز ۲۷مهرماه سال جاری (۱۸ماه اکتبر) لغو خواهد شد. لاوروف در واکنش به اینکه آیا با پایان مدت تحریم تسلیحاتی در مورد ایران در روز ۱۸ماه اکتبر رقابت تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس آغاز می‌شود؟ گفت: تحریم تسلیحاتی در مورد ایران وجود ندارد. وی افزود: شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل که برجام را تائید می‌کند خاطرنشان کرد که ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور موضوع مورد بررسی شورای امنیت است.

** مرکز آمار نرخ تورم شهریور را ۲۶ درصد اعلام کرد

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه شهریور ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به ۲۶ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۲/۰ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۱/۲۶ درصد و ۴/۲۵ درصد است که برای خانوارهای شهری ۲/۰ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی بدون تغییر بوده است.

** انصراف فلسطین از ریاست اتحادیه عرب در اعتراض به محکوم‌نکردن رابطه با رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از انصراف این تشکیلات از حق خود برای ریاست شورای اتحادیه عرب در دوره کنونی خبر داد. «ریاض المالکی» گفت که این تشکیلات تصمیم گرفته از حق خود برای ریاست کنونی شورای اتحادیه عرب صرف‌نظر کند. المالکی گفت: اتحادیه عرب در نشست اخیر با درخواست فلسطین برای محکومیت عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی مخالفت کرد. وی گفت: مشاهده تعجیل کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر در دوره ریاست ما بر شورای اتحادیه عرب، خوشآیند ما نبود.

شهروند ۹۹/۷/۲

** افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: تصمیم به افزایش ظرفیت تولید نفت است و در همین مسیر در مهرماه با کنسرسیوم هایی متشکل از ١٧ شرکت اکتشاف و تولید ایرانی که حاصل قراردادهای آی.پی.سی هستند، افزایش ظرفیت یک میلیون بشکه ای تولید نفت ایران امضا می شود.

آقامحمدی درمراسم امضای ۱۳ قرارداد ازدیاد برداشت میادین نفتی با دانشگاه ها ادامه داد: پیوند دانشگاه و صنعت را با یک تجربه موفق همکاری بین هشت دانشگاه و پژوهشگاه نفت در ۹ پروژه بزرگ ازدیاد برداشت پشت‌سرگذاشتیم و اکنون گام دوم همکاری شکل گرفته است.

*اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
**پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی ارتحال حضرت آیت‌الله حسن ممدوحی(ره)

اختصاصی/ درپی رحلت عالم انقلابی و جلیل القدر حضرت آیت‌الله ممدوحی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی با تسلیت درگذشت این عالم ربانی تصریح کرد: ایشان که از پرورش یافتگان حوزه درسی آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بودند در طول سال‌ها، اندوخته علمی، فقهی و اخلاقی خود را به طلاب علوم اسلامی ارائه کردند و جمع کثیری را از افادات، دروس، تحقیقات و تالیفات علمی خود بهره‌مند ساختند. در بخش دیگری از این پیام با اشاره به خدمات این عالم ربانی تصریح شده است: عضویت در مجلس خبرگان رهبری و مواضع صریح و روشن این عالم پرهیزگار در دفاع از ولایت فقیه و آرمانهای انقلاب اسلامی از ویژگی‌های برجسته و نمایان زندگی سیاسی ایشان است.

**حوزه باید در مسیر نوآوری و پژوهش قرار گیرد

رسا/ آیت‌الله اعرافی در اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی با گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس نقطه درخشانی در تاریخ انقلاب اسلامی است. ملت ایران به برکت گفتمان انقلاب اسلامی و به برکت دفاع مقدس کارهای بزرگی انجام دادند. مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با بیان این که انقلاب پدیده بزرگ تمدن سازی بود که از درون حوزه برخاست گفت: انقلاب، دروازه‌های تازه‌ای را به سوی حوزه‌های علمیه گشود و همین مسئله موجب تطورات در حوزه های علمیه شد. وی با تأکید بر تلاش برای قرار دادن حوزه در مسیر نوآوری و پژوهش، چنین کاری را مستلزم توجه به مرزهای دانشی و علوم اسلامی دانست وگفت: از جمله، اینکه نظام آموزشی، تحقیق مدار و پژوهش محور شود. این پژوهش محوری در متن باید مشاهده شود.

**واکنش آمریکا به اظهارات روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

مهر/ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اظهارات دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی انجام شد، واکنش نشان داد. «مورگان اورتگاس» در پیامی توئیتری با اشاره به سخنان روحانی پیرامون حمایت ایران از صلح و مبارزه با تروریسم، طی ادعایی حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه را حمایت از تروریسم توصیف کرد.

وی در بخشی دیگری از پیام توئیتری خود و در حالی که بسیاری از شرکت‌های دارویی و پزشکی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از تجارت با ایران خودداری می‌کنند، ادعا کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حمایت از تروریسم و برنامه هسته‌ای تهران را هدف قرار داده است نه کمک‌ها و تجارت بشردوستانه.

**جزئیات مراسم تشییع و تدفین مرحوم آیت‌الله ممدوحی

اختصاصی/ ضمن عرض تسلیت رحلت عالم جلیل القدر حضرت آیت‌الله ممدوحی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اطلاع می‌رساند: مراسم تشییع پیکر ایشان فردا (پنج‌شنبه) ساعت ۱۰ صبح از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

پیکر آیت‌الله ممدوحی پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله العظمی نوری همدانی، در حرم مطهر بانوی کرامت حضرت معصومه(س) به خاک سپرده می‌شود.

**حج عمره از ۱۳ مهرماه از سرگرفته می‌شود

تسنیم / دولت سعودی با بازگشایی تدریجی حج عمره ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به ویروس کرونا موافقت کرد.یک منبع مسئول وزارت کشور عربستان در این باره گفته که ریاض مجوز ادای مناسک حج عمره از تاریخ چهارم ماه آینده میلادی را صادر کرد. طرح بازگشت تدریجی حج عمره مبتنی بر ساماندهی الکترونیکی است که بر اساس آن تاریخ و ساعت ادای فریضه حج مشخص می‌شود و عمره‌گزار باید گزارش پزشکی مربوط به صحت و سلامت نسبت به ویروس کرونا را در اختیار داشته باشد.حج تمتع در سال جاری به علت ویروس کرونا به صورت کاملا محدود و با حضور تنها چند هزار نفر از زائران سعودی برگزار شد.

**اسرائیل در برابر غزه ناتوان است

تسنیم/ محمد الهندی عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: آنچه میان کشورهای عربی که روابط خود را با اشغالگران عادی کردند، رخ داد، توافقات صلح نیست، زیرا میان آنها جنگی رخ نداده که از این گونه توافقات حرف بزنیم. الهندی تاکید کرد: رژیم‌های عربی در حالی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مسابقه گذاشته‌اند که این رژیم در برابر غزه ناتوان و عاجز مانده است. وی افزود: ما زنگ هشدار و خطر را پس از این توافقات در منطقه به صدا در می آوریم، مسئله فراتر از عادی سازی روابط امارات و اسرائیل است، آنچه جریان دارد بازترسیم منطقه با قلم اسرائیلی است.

**فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است

تسنیم/ رئیس‌جمهور فرانسه طی سخنانی در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد مدعی شد که طرف‌های اروپایی برجام همچنان برای حفظ برجام تلاش می‌کنند و به مخالفت با تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران ادامه می‌دهند. امانوئل ماکرون که دولت متبوعش و دیگر طرف‌های اروپایی برجام تاکنون حتی حداقل تعهدات خود ذیل برجام را به انجام نرسانده‌اند، در ادامه مدعی شد: «ما همچنان به تلاش خود برای حفظ برجام ادامه می‌دهیم زیرا معتقدیم که برجام تضمینی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

وی افزود: «سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران کمکی به جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و تضمین از بین رفتن توانایی این کشور برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نکرده و عملاً در این زمینه شکست خورده است.» وی همچنین گفت: آمریکا از برجام خارج شده و نمی تواند سازوکار موسوم به ماشه را علیه ایران اجرایی کند.

**کرونا ارتش رژیم صهیونیستی را زمین می‌زند

مهر/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارند تمام مانورها و رزمایش‌های نظامی دو ماه آینده را به دلیل گسترش ویروس کرونا در میان صفوف نظامیان این رژیم لغو کنند.

طی هفته گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در میان نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به بالاترین حد خود رسید. اجرای مانورهای نظامی طی ماه گذشته با وجود گسترش ویروس کرونا در میان نظامیان رژیم صهیونیستی باعث شده تا تعداد مبتلایان در میان آنها به بالاترین حد خود برسد.

**درخواست عربستان برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران

باشگاه خبرنگاران/ عربستان سعودی خواستار محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران شد. بر این اساس، در جلسه شورای وزیران سعودی که به ریاست ملک سلمان، پادشاه این کشور و به صورت مجازی برگزار شد، سعودی‌ها خواستار آن شدند که هر گونه توافق هسته‌ای جدید با ایران شامل عدم اشاعه هسته‌ای در خاورمیانه باشد.

این شورا خواستار محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران شد و ایجاد منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه را ضروری دانست. در این نشست هیچ اشاره‌ای به زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی نشد.

 

**تنش میان فلسطینی‌ها و اسراییل در حال افزایش است

باشگاه خبرنگاران/ پادشاه اردن در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت مجازی در حال برگزاری است، گفت: به تنهایی قادر نخواهیم بود بر ویروس کرونا غلبه کنیم.

وی افزود: برای مبارزه با این ویروس باید شبکه‌های ایمنی منطقه‌ای ایجاد شود. این ویروس نقاط ضعف ما را در نظام جهانی عیان ساخت. عبدالله خاطر نشان کرد: درگیری فلسطینی – اسرائیلی همچنان روندی رو به رشد دارد، تنها راه برای حل این درگیری، تشکیل دو کشور مستقل است. تنها مسیر برای رسیدن به صلح عادلانه تشکیل کشور فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ به پایتختی شرق قدس است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *