خبرروز ۱۳۹۹/۰۶/۱۳

  • با حکم رهبر معظم انقلاب حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان شد
  • با سخنرانی آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه روز شنبه برگزار می‌شود
  • آیت‌الله آملی لاریجانی: ملت‌های مسلمان خواب عادی‌سازی روابط با صهیونیستها را آشفته می‌کنند
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: وزارت امور خارجه با اهانت کنندگان به قرآن در سوئد برخورد کند
  • آیت‌الله کعبی: سبک عزاداری‌ها حاکی از فرهنگ متمدن مردم بود
  • * جام جم ۹۹/۰۶/۱۳

** آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس

جام‌جم/ سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی از صبح امروز گفت: مرکزی برای امور اجرایی و ساماندهی نمایندگان در شعب اخذ رای تشکیل شده‌است و نامزدها در این دوره، ستاد تبلیغاتی نخواهند داشت. موسوی گفت: براساس تقویم زمانی انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، تبلیغات نامزدها در ۱۱ حوزه انتخابیه شروع شده و یک هفته ادامه می‌یابد و ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۰ شهریورماه تبلیغات به پایان می‌رسد.

* همشهری ۹۹/۰۶/۱۳

** FATF مانع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

همشهری/ محمدصدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین بدون تصویب FATF عملیاتی نیست. محمد صدر درباره وضعیت همکاری بانک‌های چین و روسیه با ایران و احتمال عدم همکاری این بانک‌ها با ایران به دلیل بحث FATF گفت: «رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره این مسئله توضیح دادند که ظاهرا بانک‌های روسیه و چین با ایران همکاری نمی‌کنند. من هم این موضوع را شنیدم و مثل اینکه صحت دارد.» صدر درباره آخرین وضعیت بررسی طرح FATF در این مجمع، گفت: «متاسفانه این طرح را کنار گذاشتند.» وی درباره امکان اجرای قرارداد ۲۵ ساله بدون تصویب FATF اظهار کرد: «قطعا تا زمانی که این قضایا حل نشده و همکاری بانک‌ها با ایران مهیا نشود، اجرای این قرارداد معنایی نخواهد داشت.»

* کیهان ۹۹/۰۶/۱۳

** با همه طبقات مردم از سنّی و شیعه با آغوش باز برخورد کنید

کیهان/ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام حاج شیخ عبدالرضا پورذهبی را به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان و مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور منصوب کردند. بخشی از حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

حق بزرگ مردم شریف منطقه‌ کُردی در پشتیبانی از نیروهای مجاهد و همکاری با آنان چه در جنگ تحمیلی و چه در مقابله با ضدانقلاب، فراموش نشدنی است و ایمان راسخ آنان به اسلام و ارادت آنان به اهل‌بیت پیامبر اعظم علیه و علیهم‌السلام و وفاداری آنان به نظام جمهوری اسلامی ویژگی‌های شناخته‌شده‌ آن مردم عزیز است. انتظار می‌رود جنابعالی به کمک آشنایی با این خصوصیات برجسته به خدمات خویش در آن استان اشتغال یابید. تکریم علمای دینی که حقاً آزمون بزرگوارانه و نجیبانه‌ای را در میدان‌های گوناگون گذرانیده‌اند و آغوش باز با همه طبقات مردم از سنّی و شیعه و به‌ویژه همفکری با زبدگان و نخبگان و همدلی با جوانان، توصیه‌ مؤکد اینجانب است.

** ایران تا سال ۱۴۱۴ انسان به فضا اعزام می‌کند

کیهان/ رئیس‌پژوهشگاه هوافضای ایران، پس از گذشت ۱۰ سال از نخستین آزمایش موفق ایران در فرستادن موجود زنده به فضا، از تصمیمات جدی برای فرستادن انسان به زیرمدار زمین تا چهارده سال دیگر خبر داد.

فتح‌الله امی درباره سرعت روند پروژه اعزام فضانورد ایرانی تا ۱۴۰۴ گفت: ما با روندی که برای پروژه در نظر گرفته‌ایم حداقل زمان اعزام انسان به فضا سال ۱۴۱۴ خواهد بود. تا سال ۱۴۰۴ همان پرتاب زیرمداری و تست‌های مربوطه را دنبال می‌کنیم. ما در پروژه اعزام انسان به فضا ۱۰ سال عقب افتادیم. اگر بودجه تخصیص داده می‌شد ما تا ۱۴۰۴ طبق پیش‌بینی سند جامع توسعه هوافضا، این پروژه را اجرایی می‌کردیم.

** قدردانی وزیر آموزش و پرورش از رهبر معظم انقلاب

کیهان/ محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با صدور پیامی از حضور ارزشمند رهبر معظم انقلاب در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور و ارائه رهنمودهای ارزشمند ایشان تشکر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «به یقین رهنمود‌های داهیانه‌ حضرت عالی در این اجلاس بزرگ و در آستانه‌ آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس که حاوی عبارات عبرت انگیز و‌اشارات ارشادگری بود، بارقه‌ای امید گشت و بار دیگر اعتماد، انگیزه،‌اشتیاق، شور و شعور را به کالبد دستگاه عظیم تعلیم و تربیت دمید تا این مجموعه‌ فرهنگی و فرهنگساز، بیش از پیش در راستای تحقق آرمانی بزرگ که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی است، از طریق اجرای جامع و جاذب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه‌ گام دوم انقلاب، برنامه درس ملی و دیگر اسناد بالادستی، در این مسیر سخت، اما سبز، گام‌های بلندی را بردارد.»

** فراکسیون‌های پارلمان عراق از «کاظمی» خواستند فورا آمریکایی‌ها را اخراج کند

کیهان/ نمایندگان فراکسیون‌های پارلمان عراق بار دیگر حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را محکوم و تاکید کردند که دولت بغداد ملزم به اجرای مصوبه پارلمان است. «محمد کریم» نماینده پارلمان و عضو فراکسیون «صادقون» گفت: تصمیم ما واضح است؛ هر شکل حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک عراق را نمی‌پذیریم. «احمد الاسدی» عضو فراکسیون «فتح» در پارلمان عراق هم اعلام کرد: ائتلاف فتح به نخست‌وزیر عراق ابلاغ کرد که با ماندن نیرو‌های آمریکایی در کشور، مخالف است. «حسن الجنابی» از ائتلاف «عراقیون»، نیز تاکید کرد که پارلمان تصمیم خود برای اخراج نیرو‌های بیگانه از کشور را گرفته است.

* شرق ۹۹/۰۶/۱۳

** اقدام آمریکا تلاشی برای خرابکاری است

شرق/ فو کونگ، نماینده چین در جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام گفت: تمامی کشورهای عضو موافق بودند که آمریکا دیگر «موضع یا مبنای حقوقی برای فعال‌کردن مکانیسم بازگشت» را نداشته و از دیدگاه چین این اقدام آمریکا تلاشی برای «خرابکاری یا حتی کشتن برجام» است.

* ایران ۹۹/۰۶/۱۳

** امسال هیچ کودک ایرانی نباید از تحصیل محروم بماند

ایران/ رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت، به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داد ترتیبی اتخاذ کنند تا با توجه به بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریورماه، بهره‌گیری مدارس دولتی و دانش‌آموزان از شبکه شاد، بدون هزینه باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر اینکه اولویت ما، آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدارس با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی است، آموزش دانش آموزان درسال جدید را ترکیبی و با دو شیوه حضوری و غیرحضوری عنوان کرد. رئیس جمهوری ضمن اشاره به دستور خود مبنی بر رایگان شدن استفاده از شبکه شاد، تأکید کرد: امسال هیچ کودک ایرانی نباید از تحصیل محروم بماند.

** تمام وقت خود را برای ناکام کردن تلاش‌های‌ دشمن اختصاص داده‌ایم

ایران/ وزیر امور خارجه درباره برخی اخبار منتشره در زمینه غیبت وی در نشست‌های هیأت دولت اظهار داشت: در شرایطی که رژیم ترامپ و صهیونیست‌ها تمامی تلاش خود را برای فشار اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده‌اند، بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران به صورت شبانه‌روزی تمام وقت خود را برای ناکام کردن این تلاش‌ها اختصاص داده‌ایم. ظریف افزود: سه پیروزی بی‌سابقه دیپلماتیک در شورای امنیت در همین چند هفته هدیه ناقابل دستگاه دیپلماسی به ملت بزرگ ایران در ایام هفته دولت است.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۰۶/۱۳

** دیدار ماکرون با سران سه گانه عراق

جمهوری‌اسلامی/ رئیس جمهوری فرانسه با سران سه گانه عراق در بغداد دیدار کرد. وی در کنفرانس خبری با همتای عراقی خود گفت که مسئولان عراقی باید حاکمیت کشورشان را بسازند. برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در کنفرانس خبری با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: ما یک کشور دارای حاکمیت هستیم که به همسایگان و جامعه بین‌‌الملل احترام می‌گذارد. پیش از این، ماکرون با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس عراق نشست مشترکی برگزار کردند. ماکرون همچنین با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان که برای دیدار با وی به بغداد آمد، گفتگو کرد.

** وزارت امور خارجه با اهانت کنندگان به قرآن در سوئد برخورد کند

جمهوری‌اسلامی/ آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم نمودن اهانت به قرآن و مقدسات مسلمانان در کشور سوئد، از دولت و وزارت خارجه کشورمان خواست نسبت به این اقدام عکس العمل مناسبت نشان داده و با اهانت کنندگان به قرآن برخورد کنند.

بخشی از این بیانیه به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم. حادثه بسیار دلخراش اهانت به قرآن کریم و مقدسات مسلمانان که این روزها در کشور سوئد اتفاق افتاد، قلوب مسلمین و پیروان همه ادیان آسمانی را داغدار نمود. اهانت به قرآن کریم، اهانت به تورات و انجیل و همه کتب آسمانی است. اهانت به قرآن کریم اهانت به همه انبیاء الهی است. اهانت به قرآن کریم پایمال کردن همه ارزش‌ها و همه دستورات همه ادیان آسمانی است. دولت سوئد بداند خشم همه انسان‌ها آزاده و همه مسلمانان را برانگیخت. باید تاسف از برخورد و نادانی رئیس جمهور فرانسه خورد که به بهانه آزادی عقیده به توهین پیامبر اکرم۶ را محکوم نکرد!! از دولت جمهوری اسلامی خصوصا وزارت محترم امور خارجه اکیدا می‌خواهم که شدیدترین برخورد را نسبت به این عمل اعلام نمایند.

* وطن امروز ۹۹/۰۶/۱۳

** رادار کاشف۹۹ رونمایی شد

وطن امروز/ مراسم رونمایی از دستاوردهای نیروی پدافند هوایی ارتش با حضور امیر سرتیپ صباحی‌فرد فرمانده این نیرو برگزار شد. در این مراسم از رادار کاشف۹۹ رونمایی شد؛ کاشف۹۹ راداری سه‌بعدی و آرایه فازی و متحرک است که به منظور کشف ریزپرنده‌ها در مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین نیروی پدافند هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است. این رادار با برد ۱۲ کیلومتر قابلیت کشف همزمان ۳۰۰ هدف را دارد.

** تاکید رئیس مجلس بر به‌کارگیری نیروهای بومی در خوزستان

وطن امروز/ رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نظارت‌ میدانی قوه مقننه بر حوزه‌های انتخابیه استان خوزستان، در شهرستان بهبهان حضور یافت و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم منطقه قرار گرفت. رئیس مجلس همچنین پس از دیدار و گفت‌وگو با مردم ماهشهر در توئیتی نوشت: پتروشیمی‌ها باید نیروهای بومی را استخدام کنند و به مسؤولیت خود در قبال مردم توانمند و با انگیزه منطقه به طور واقعی و نه صوری عمل کنند.

* جوان ۹۹/۰۶/۱۳

** درخواست امریکا برای مکانیسم ماشه را اعمال نمی‌کنیم

جوان/ رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه سپتامبر اعلام کرد به دلیل عدم اجماع اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره ابلاغیه امریکا برای فعال کردن ساز و کار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در این باره اقدامی اتخاذ نمی‌کند، چون در میان ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در این باره اجماعی وجود ندارد.

* آفتاب یزد ۹۹/۰۶/۱۳

** ارز دولتی بسترساز رانت و فساد در کشور است

آفتاب یزد/ نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: شاهد آشفتگی در مدیریت ارز در کشور هستیم و امروز ارز دولتی بستر رانت و فساد در کشور شده است. حجت‌الاسلام شجاعی افزود: باید دقت لازم صورت گیرد تا در شرایط خاص کنونی که هم با تحریم مواجهیم و هم با کرونا ارز دولتی برای واردات کالاهایی تخصیص یابد که امکان تولید آن در داخل نیست و به نوعی کالای استراتژیک هستند و نباید با بی‌دقتی منابع ارزی کشور را هدر داد.

* خراسان ۹۹/۰۶/۱۳

** موافقت ریاض با عبور هواپیماهای امارات از آسمان عربستان به اسرائیل

خراسان/ امارات از عربستان سعودی خواسته بود که اجازه عبور از حریم هوایی این کشور به هواپیماهای اماراتی به مقصد تمام مناطق از جمله فلسطین اشغالی و بالعکس را بدهد و ریاض با این درخواست موافقت کرد. این اجازه بدان معناست که عبور هواپیماهای اماراتی به مقصد فلسطین اشغالی و بالعکس نیز مجاز خواهد بود.این اجازه در حالی داده می‌شود که مقامات سعودی به دلیل این که به هواپیمای رژیم صهیونیستی اجازه عبور از حریم هوایی عربستان سعودی به سمت امارات را دادند، هدف انتقاد شدید قرار گرفته‌اند.

* رسالت ۹۹/۰۶/۱۳

** دوگانه جنگ یا مذاکره تقلبی و دروغ است

رسالت/ حسین نجابت، استاد دانشگاه و نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان برخی از مسئولان که مذاکره با آمریکا را کلید حل تمام مشکلات می‌دانند، ابراز کرد: مسئولانی که مدام از مذاکره با آمریکا دم می‌زنند به چند دسته تقسیم می‌شوند و درصد بالایی از آن‌ها از خارج کشور مدیریت می‌شوند. آن‌ها درصدد ایجاد دوقطبی بین مردم هستند. او افزود: این دوگانه جنگ یا مذاکره تقلبی و دروغ است چرا که سعی می‌کنند جنگ و مذاکره را به معیشت مردم گره بزنند و کسانی که تحت فشار اقتصادی هستند ممکن است عکس‌العمل نشان دهند. بنابراین در این زمان نیاز به بصیرت است تا این افراد را ناامید کرد.

** دروغ آمریکا درباره توقیف محموله‌های سوخت ایران فاش شد

رسالت/ صاحبان محموله‌های نفتی بارگیری شده بر روی چهار شناوری که ماه میلادی گذشته، آمریکا با این ادعا که متعلق به ایران هستند، توقیف کرد، با طرح شکایتی در دادگاه ناحیه کلمبیای آمریکا، خواستار رفع توقیف محموله‌هایشان شدند.آن‌ها همچنین این ادعای آمریکا را که محموله‌های نفتی عازم ونزوئلا بودند؛ به چالش کشیدند. به گفته آن‌ها محموله‌های نفتی عازم کشور «ترینیداد» در جنوب دریای کارائیب بوده‌اند تا از آنجا به کشورهای پرو و کلمبیا منتقل شوند. در تاریخ ۲۳ مرداد روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار کشتی‌هایی را که گفته می‌شود حامل سوخت از ایران بوده‌اند، توقیف کرده است.

* مردم سالاری ۹۹/۰۶/۱۳

** احتمال لغو راهپیمایی اربعین

مردم‌سالاری/ سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تاکید کرد: با توجه به توافق موجود میان ایران و عراق ورود زائران ایرانی به عراق همچنان ممنوع است. «ایرج مسجدی» تاکید کرد: تاکنون هیچ تصمیمی برای برگزاری مراسم اربعین حسینی حتی به شکل محدود نه از سوی مقامات عراقی و نه از سوی مقامات ایرانی اتخاذ نشده و عدم برگزاری مراسم اربعین با هدف حفظ سلامت زائران است.

* آرمان ۹۹/۰۶/۱۳

** سفر هیأتی از نمایندگان به چابهار

آرمان ملی/ نماینده تهران از سفر هیأتی از نمایندگان به چابهار برای رفع مشکلات این منطقه به خصوص تامین آب شرب و رسیدگی به وضعیت حاشیه نشینی خبر داد. احمد نادری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «به همراه سید نظام الدین موسوی، علی خضریان، مجتبی رضاخواه، روح‌ا… ایزدخواه (نمایندگان‌تهران)، عباس گلرو (نماینده سمنان) و مصطفی نخعی (نماینده نهبندان) برای بررسی مشکلات حوزه انتخابیه چابهار و کمک به رفع آنها، مهمان برادر عزیزم معین الدین سعیدی و مردم خونگرم و مهمان نواز بلوچ هستیم. جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت نیز به ما پیوست. به‌رغم وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد، مشکلات عمده منطقه چابهار عبارتند از: آب شرب و حاشیه‌نشینی.»

** ترامپ تلویحا خواستار اعزام نیروی فدرال به پورتلند

آرمان ملی/ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر تلویحا خواستار اعزام نیرو‌ی فدرال به شهر پورتلند در ایالت اورگن شد تا اعتراضات این شهر را سرکوب کند. ترامپ در این پیام گفت: اگر «کیت براون»، فرماندار ایالت اورگن از دولت فدرال درخواست کمک کند، اعتراضات شهر پورتلند پایان خواهند یافت. رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: برخی چیز‌ها احمقانه‌‌تر از این نمی‌شود. کیت، فقط به من زنگ بزن، مشکلات حل می‌شود.

* آفرینش ۹۹/۰۶/۱۳

** قطع مشارکت آمریکا در طرح ساخت واکسن کرونا

آفرینش/ ایالات متحده به تلاش‌های جهانی به رهبری سازمان بهداشت جهانی برای یافتن واکسن کرونا نخواهد پیوست. تقریبا تمام کشور‌های جهان در مذاکرات اولیه در مورد پروژه موسوم به «کوواکس» که به منظور تهیه واکسن کرونا شکل گرفته مشارکت کرده‌اند، اما کاخ سفید گفته آمریکا جزو این کشور‌ها نخواهد بود.

* قدس ۹۹/۰۶/۱۳

** منطقه نیاز به قیم ندارد

قدس/ رئیس دفتر روحانی با اشاره به توافق ایران و آژانس در سفر گروسی به تهران و استقبال از آن درسطح بین‌المللی، گفت: هیچ فضایی برای آمریکا وجود ندارد که روی این موضوع مانور دهد البته نگاه ترامپ سوداگرانه است و فکر می‌کند در مسائل سیاسی و حقوقی با زور و فشار می‌تواند اقدام کند اما به جایی نمی‌رسد. واعظی در پاسخ به پرسشی درباره رابطه اسرائیل و امارات و تهدید خواندن ایران در منطقه گفت: ما متعلق به این منطقه هستیم و امنیت منطقه امنیت ایران است. همکاری ما با همسایگان به نفع ماست، پرسش این است که آمریکا از هزاران کیلومتر دورتر در این منطقه چه می‌کند. وی با تاکید بر اینکه منطقه به بلوغ رسیده و به قیم نیاز ندارد، خاطرنشان کرد: اما وضعیت دولت آمریکا این قدر بد است که برای علنی شدن مذاکرات پشت پرده امارات و اسرائیل چه جنجال تبلیغاتی به راه انداخته است. آن‌ها با مطرح کردن اینکه ایران تهدیدی برای منطقه است می‌خواهند از تهدید اسرائیل بکاهند.

* اعتماد ۹۹/۰۶/۱۳

** عربستان و امارات همچنان با بمب خوشه‌ای یمن را بمباران می‌کنند

اعتماد/ سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرده که ائتلاف سعودی- اماراتی اخیرا در عملیات‌های نظامی‌ خود در شهر الحدیده یمن از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که در سطح بین‌المللی به کار بردن آنان ممنوع است. «ابیجیت گوها»، رییس هیات نماینده سازمان ملل گفت استفاده از بمب خوشه‌ای و درگیری‌هایی که صبح پنجشنبه اطراف شهر الحدیده به وجود آمدند نگرانی بسیاری به وجود آورد. گوها از طرف‌های درگیر در یمن خواست از انجام هر گونه اقدامی که به اجرای توافق آتش‌بس الحدیده خدشه وارد می‌کند، خودداری کنند.

* اطلاعات ۹۹/۰۶/۱۳

** هنر امامان جمعه گفتمان سازی و هدایت فرهنگی است

اطلاعات/ ششمین گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه مراکز استان‌ها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در این گردهمایی، با اشاره به نقش نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه در اعتلای فرهنگی کشور اظهار داشت: شما نماینده گفتمانی امام امت در مناطق خود هستید و اگر انسجام و اتصال این شبکه از نمایندگان ولی فقیه، امامان جمعه و جماعت برقرار شود، می‌تواند گفتمان ولایت را در سراسر کشور برقرار کند. وی افزود: هنر امامان جمعه گفتمان‌سازی، راهبری و هدایت فرهنگی است و هر یک باید مانند شهید بهشتی در حوزه ماموریتی خود باشند.

** تهدید‌های آمریکا را رصد می کنیم

اطلاعات/ فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی گفت: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تهدید‌ها و دشمنی‌های جنایتکارانه آمریکایی‌ها توسط نیرو‌های مسلح رصد می‌شود و متناسب با آن، خود را آماده دفاع از کشور می‌کنیم. امیر موسوی در یادواره ۲۶۵شهید روستای کیاسر بخش هزار جریب بهشهر با تاکید بر اینکه ارتقای قدرت دفاعی و توان بازدارندگی کشور در سایه وحدت و همدلی نیرو‌های مسلح به ویژه ارتش و سپاه رقم خورده است، ادامه داد: به دلیل برداشت و احساس مشترک و درک یکسان نسبت به مخاطرات و تهدیدات، این همراهی روز به روز گسترش خواهد یافت.

** صنعت برق عراق با گاز ایران فعال است

اطلاعات/ بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه ملاقات عمومی با مردم درباره اینکه وزیر نفت عراق عنوان کرده است نیازی به گاز ایران ندارد و تا چند وقت دیگر آن را قطع می‌کند، تصریح کرد: چنین سخنی نگفته‌اند، عراقی‌ها می‌دانند هیچکس در منطقه نیست که گاز مورد نیاز آنها را تأمین کند. آنها قراردادهایی برای تولید گاز در عراق امضا کرده‌اند زیرا به هر حال عراق ظرفیت‌هایی برای تولید گاز دارد و می‌تواند از آن استفاده کند اما اینها زمان‌بر است و هم اکنون عراقی‌ها راغب هستند که مقدار زیادی از ایران گاز دریافت کنند.

* شهروند ۹۹/۰۶/۱۳

** جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری

شهروند/ نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: «بازتعریف رجل سیاسی، مشروط کردن نامزدها به داشتن مدرک کارشناسی ارشد و لزوم ارایه برنامه از سوی آنان از ویژگی‌های طرح جدید است.» محمدحسن آصفری با اشاره به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «طرحی که در دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی قرار دارد مربوط به شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری است و قانون انتخابات در مورد نامزدهای شوراهای شهر و روستا همان قانون قبلی است.»

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

** روز شنبه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود

رسا/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه روز شنبه ۱۵ شهریورماه برگزار می‌شود. این مراسم با سخنرانی ضبط شده حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه  برگزار خواهد شد. آیین آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حوزه‌های علمیه ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد و شخصیت‌های برجسته حوزوی در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد. مراسم آغاز سال تحصیلی امسال با توجه به همه گیری بیماری کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حیاط مدرسه فیضیه و در فضای باز برگزار می‌شود، همچنین این مراسم به صورت مجازی و از رسانه ملی نیز به صورت زنده پخش خواهد شد. دروس سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه از روز یکشنبه ۱۶ شهریورماه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیگیری می‌شود.

** ملت‌های مسلمان خواب عادی‌سازی روابط با صهیونیستها را آشفته می‌کنند

مهر/ آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به برگزاری باشکوه عزاداری‌های دهه اول محرم، گفت: از این بابت خداوند متعال را شاکریم که ملت مسلمان ایران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بار دیگر ارادت و محبت خالص خود را به اباعبدالله الحسین(ع) به بهترین نحو نشان دادند. عضو جامعه مدرسین همچنین با اشاره به توافق اخیر کشور امارات با رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی، با تاکید بر این نکته که «ملت‌های مسلمان حتماً خیال باطل و خواب عادی سازی روابط دولت‌های مسلمان با رژیم غاصب صهیونیستی را بر این دولت‌ها آشفته خواهند کرد» گفت: حکومت جعلی صهیونیست نمی‌تواند دوام پیدا کند و تبعات توافق اخیر امارات نیز قطعاً به خودشان باز خواهد گشت؛ چرا که مسیر توافق و عادی سازی روابط با یک رژیم غاصب و جعلی، یک مسیر مسدود و غیر قابل عبور است.

** تمدن بشری ‌در پرتو قرآن جان ‌گرفت

تسنیم / در پی اقدام شنیع و توهین‌آمیز قرآن سوزی در سوئد، آیت‌الله اعرافی طی اطلاعیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و اظهار داشت:‌ جریان‌های خرد‌سوز و اسلام‌ستیز و ستم‌پیشگان و مستکبران بدانند به رغم همه دشمنی‌ها و کینه‌ورزی‌ها و مظالمی که بر مسلمانان و امت اسلامی و کشورهای اسلامی روا داشته‌اند و به رغم همه این حرکت‌های فرومایگان، ‌خورشید اسلام کم‌فروغ نخواهد شد بلکه تابان‌تر خواهد بود و اندیشه توحیدی و معرفت قرآنی و اخلاق و عقلانیت اسلامی بیش از گذشته پیش خواهد رفت و مورد استقبال جهانیان قرار خواهد گرفت وی در ادامه تصریح کرد: جسارت به کتاب عزیزی که برای بشر تمدن، فرهنگ، رهایی و آزادی به ارمغان آورده و آیه آیه آن مشحون از حکمت و لبریز از معرفت و سرشار از حقائق و لطائف الهی و انسانی است. آری جسارت به آن جز برآمده از کینه شیطانی و فرهنگ دیو‌صفتانه نخواهد بود،

** سبک عزاداری‌ها حاکی از فرهنگ متمدن مردم بود

رسا/ آیت‌الله کعبی از ملت شریف ایران به خاطر برگزاری با شکوه عزای سرور و سالار شهیدان تشکر کرد. وی برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالحسین(ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی را جلوه‌ای دیگر از فرهنگ حسینی دانست و گفت: مردم در هیات‌ها و دسته‌ها، برنامه های عزاداری را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کردند؛ این حرکت نشان از فرهنگ متمدنانه مردم دارد. عضو جامعه مدرسین افزود: پیش از آغاز ماه محرم دشمنان تلاش‌های زیادی را صورت دادند تا برنامه عزاداری یا برگزار نشود و یا بسیار کمرنگ باشد، نگرانی هایی نیز در این خصوص وجود داشت که پروتکل‌ها رعایت نشود، اما با بصیرت و عمل به وظیفه مردم و مؤمنان، مراسمات عزاداری به احسن وجه برگزار شد.

** هلاکت ۳ متجاوز مرزی در سردشت

فارس/ فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی از درگیری مرزبانان با متجاوزان مرزی و هلاکت سه تن از آنها در ارتفاعات صعب العبور و منطقه‌ی ممنوعه مرزی شهرستان سردشت خبر داد. سردار حسین خانی اظهار داشت: مرزداران هنگ مرزی سردشت با هوشیاری در مراقبت از خاک مقدس کشورمان، با تعدادی متجاوز مرزی که قصد ورود به کشور را داشتند در منطقه ممنوعه مرزی برخورد کردند.

** آمریکا دو وب‌سایت کتائب حزب‌الله را مسدود کرد

فارس/ وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده دو وب‌ سایت مورد استفاده سازمان کتائب حزب‌الله را مسدود کرده است. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده آمده است: «یک بار دیگر شاهدیم که سازمان‌های تروریست خارجی برای انتقال پیام خود و جذب هوادار برای برنامه‌های خشونت‌آمیز خود به اینترنت متوسل می‌شوند.»

** مقابله پدافند هوایی سوریه با حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه «تی‌فور»

فارس/ منابع خبری بامداد پنجشنبه از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مواضعی در سوریه خبر دادند. رسانه‌های سوریه به نقل از منابع نظامی گزارش دادند رژیم صهیونیستی چندین موشک از منطقه «التنف» به سمت فرودگاه تی‌فور (T4) شلیک کرده‌اند. پدافندهای هوایی سوریه با تجاوز دشمن اسرائیلی به سمت فرودگاه «تی‌فور» در ریف حمص مقابله کرده‌اند. این حمله تلفاتی نداشته است. دولت سوریه بارها اعلام کرده است رژیم اسرائیل و متحدان منطقه‌ای و غربی آن از گروه‌های تکفیری تروریستی که علیه دولت سوریه می‌جنگند، حمایت می‌کنند.

** حزب‌الله نباید در دولت جدید لبنان حضور داشته باشد

مهر/ یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه سعودی العربیه در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: واشنگتن نمی‌خواهد حزب‌الله بخشی از دولت جدید لبنان باشد. این مقام آمریکایی افزود که مقامات لبنان باید اصلاحاتی را که لبنانی‌ها خواستار آن هستند، اجرا کنند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد که کشورش از نزدیک با فرانسه برای کمک به لبنان همکاری می کند.

** اروپایی‌ها ذلیلانه از آمریکا برای تجارت با ایران اجازه می‌گرفتند

فارس/ «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود گفت: «آمریکا نه تنها تحریم‌های یکجانبه‌اش علیه ایران را احیا کرده بلکه دیگران را هم از تجارت با ایران منع کرده است.» او اضافه کرد: «گاهی اوقات، متحدان آمریکا حتی ذلیلانه از آمریکا درخواست می‌کردند آنها را از این ممنوعیت‌ها معاف کند تا بتوانند علی‌رغم وجود تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا هنوز بتوانند با ایران تجارت کنند.» لاوروف در بخش دیگری از این سخنرانی ساز و کار موسوم به «اینستکس» که کشورهای اروپایی مدعی هستند برای تسهیل تجارت با ایران راه‌اندازی کرده‌اند را برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران ناکافی دانست.

** اتحادیه عرب به مسئله فلسطین پایبند است

تسنیم/ ابوالغیط در تماس تلفنی با هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل بر پایبندی اتحادیه عرب به اصول اصلی مسئله فلسطین که دربرگیرنده حل نزاع با اسرائیل بر اساس اصول قانون بین‌المللی و قطعنامه مربوطه شورای امنیت است، تاکید کرد. دبیرکل اتحادیه عرب گفته است این اصول از اجماع کامل عربی و حمایت جامعه بین‌المللی و سازمان ملل برخوردار است. ابوالغیط که رویکرد کاملا سازشکارانه و همسویی با رژیم صهیونیستی دارد و در مسئله سازش حاکمان امارات با رژیم صهیونیستی همراهی از خود نشان داد تا محکومیت و موضعگیری منفی، مدعی شده است باید تلاش کرد تا هرگونه تحولات یا مواضع جدیدی به نفع مسئله فلسطین باشد.

** امروز رادارهایی با برد ۳ هزار کیلومتر در اختیار داریم

فارس/ رییس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا(مدظله‌العالی) در گروه واکنش سریع راهبردی امام علی(ع) گفت: دشمن از ابتدای پیدا شدن زمینه انقلاب اسلامی، عملیات‌های مختلفی را برای مقابله با آن آغاز کرد، از همان آغاز شمشیر را از رو بست و تحریم‌ها از همان زمان شروع شد؛ آنها نمی‌خواستند انقلاب اسلامی ادامه پیدا کند سردار شیرازی  به تحولی که در پدافند هوایی از دوران دفاع مقدس تا کنون درکشور رخ داده اشاره کرد و گفت: سلاح‌های راهبردی پدافند هوایی در اختیار ما قرار دارد روزهای اول انقلاب عمق نگاه ما این بود که راداری داشته باشیم که بتواند ۲۵ کیلومتر را رصد کند ولی امروز ما رادارهایی داریم که ۳ هزار کیلومتر برد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *