یک نکته از این معنا(۸)

سلسله گفتارهای حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی 

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خرسانی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سلسله مباحث (یک نکته از این معنا) مطالبی را عنوان نموده اند که تقدیم می شود.

جلسه هشتم

بسیاری از بزرگان و فقیهان با استفاده از ظرایف ادبی که در روایات به کار رفته؛ مثل ” إن لقتل الحسین حراره  فی قلوب المؤمنین لاتبرد أبدا ” : به تحقیق برای شهادت امام حسین علیه‌السلام در دلهای مؤمنان حرارت و گرمایی است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود (جامع احادیث شیعه، ج۱۲، ص۵۵۶)؛ بحث هایی مطرح کرده و کتاب هایی نوشته‌اند با عنوان خصائص الحسین(ویژگی‌های حسین)؛ از جمله:

۱. تربت قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام را شفا و خوردن آن را با همین نیّت به مقدار اندک مشروع شمرده‌اند.

۲. سفر زیارت کربلا را حتی در فرض خطری و ضرری بودن آن جایز و بلکه مستحب دانسته‌اند.

۳. از خصایص حسین بن علی در قیام عاشورا که در تاریخ اسلام و شاید در طول تاریخ خلقت، بی نظیر است، آن است که او برای دفاع از اسلام و ارزش های اسلامی تمام هستی و دارایی خود را تقدیم کرد. شاید کمتر کسی به این نکته با اهمیت توجه داشته باشد که در نهضت عاشورا سه حجت الهی و امام معصوم؛ یعنی حسین بن علی، علی بن الحسین و محمد بن علی _علیهم‌السلام_ حضور داشته‌اند؛ افزون بر همراه داشتن اکثر اعضای خانواده اعم از فرزندان، برادران، خواهران و بستگانش و این یعنی نثار خالصانه  همه هستی به پیشگاه پروردگار متعال.

۴. از ویژگی های بارز و منحصر به فرد امام حسین علیه‌السلام این است که آن حضرت در میان چهارده معصوم و بلکه در میان تمام انبیا و پیامبران، تنها معصومی است که در میدان جنگ و  رو در روی دشمن به شهادت رسیده و عنوان قتل فی المعرکه بر ایشان صادق است.

 به عبارت دیگر: تنها انسان معصومی که از آغاز آفرینش تا انقراض عالم، موصوف به این صفت و معنون به این عنوان شده امام حسین علیه‌السلام است که: الشهید لا یغسّل و لایحنط و لایکفّن بل یصلّی علیه و یدفن ” (شرایع و دیگر کتب فقهی)؛ شهید غسل و حنوط و کفن نمی‌شود‌، بلکه نماز بر پیکر مطهرش خوانده می‌شود و دفن می‌گردد.

رسول خدا، فاطمه زهرا، علی مرتضی، امام مجتبی و  دیگر ائمه هدی تا امام زمان علیهم‌السلام  همه شهید شده‌اند، اما حکم شرعی و الهی هیچ یک از آنها این نبوده است که بدون غسل و کفن، دفن شوند و حتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم که به مقتضای روایات با شهادت از دنیا می‌رود، غسل و کفن می‌شود‌. در سلسه انبیا هم در قرآن و روایات و در تاریخ گزارش نشده است که حتی یکی از آنان  بدون غسل و کفن، دفن شده باشند. بنابراین یگانه حجت معصومی که در کل آفرینش در معرکه جنگ شهید شده و بدون غسل و کفن به خاک سپرده شده، وجود مقدس سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام است.

۵.  تنها معصومی که برگزاری مراسم عزای رسمی سالانه برایش به شکل خاص از ۱۰ روز مانده تا شهادت و چهلمین روز شهادتش (اربعین) مورد وصیت و عمل همه معصومین قرار گرفته امام حسین علیه‌السلام است.

  نتیجه آنکه با عنایت به نمونه‌های یاد شده و موارد دیگر، حضرت سید الشهداء علیه السلام  از این جهات در خلقت و شریعت، استثناست که احدی در این ویژگی ها با او شریک نیست و در این خصایص او یگانه و بی همتاست  و مظهر و جلوه تمام و کمال لم یکن له کفواً أحد است.

آری! این حسین است که عالم همه دلداه اوست‌. به امید شناخت شخصیت والایش، تخلق به اخلاقش ، تأدب به آدابش و پیروی از مکتبش و برخورداری از دعای خیر و شفاعتش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *