خبرروز ۱۳۹۹/۰۶/۱۲

  • آیت‌الله العظمی نوری همدانی: امروز یکی از وظایف ما معرفی ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومین علیهم السلام است
  • رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: ارتقاء کیفیت مدارس دولتی راه تحقق عدالت آموزشی
  • آیت‌الله اعرافی: در دوره جدید مدیریت حوزه بر «اقدام و عمل» تأکید مضاعف داشته‌ایم
  • ایران در رشد علمی دوم جهان شد
  • نظارت میدانی مجلس از خوزستان آغاز شد

 

* جام جم ۹۹/۰۶/۱۲

** تضمین وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر دسترسی همه دانش‌آموزان به آموزش

جام‌جم/ حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش در ارتباط تصویری با رهبر معظم انقلاب اسلامی، با بیان گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: تولید بسته و محتوای یادگیری، سیاستگذاری در فرآیند جذب و به‌کارگیری معلم، طرح هر دانش‌آموز یک مهارت، افزایش حقوق معلمان، آغاز عملیات احداث ۴۳هزار واحد مسکن فرهنگیان و افزایش ظرفیت دانشگاه‌های فرهنگیان جزو برنامه‌ها و اقدامات آموزش‌وپرورش است. حاجی‌میرزایی سرعت آموزش و پرورش در واکنش به کرونا را مناسب دانست و گفت: کمتر از یک هفته پس از کرونا، برنامه تلویزیونی آموزشی و حدود یک‌ماه بعد از آن، شبکه شاد را راه‌اندازی کردیم و در سال تحصیلی جدید نیز تضمین می‌دهیم که همه دانش‌آموزان به آموزش دسترسی داشته باشند.

* همشهری ۹۹/۰۶/۱۲

** وزیر خارجه سوئیس در راه ایران

همشهری/ وزارت خارجه سوئیس از سفر وزیر خارجه این کشور به ایران در هفته آتی خبر داد. وزارت امور خارجه سوئیس روز سه شنبه در توییتی نوشت: ایگناسیو کاسیس، مستشار فدرال قرار است از ۵ ستامپبر لغایت ۷ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۵ شهریور تا ۱۷ شهریور) سفری رسمی به ایران به مناسبت ۱۰۰ سالگی حضور دیپلماتیک سوئیس در تهران داشته باشد. این نخستین سفر وزیر خارجه یک کشور اروپایی به ایران بعد از شیوع کرونا در جهان است.

* کیهان ۹۹/۰۶/۱۲

** ارتقاء کیفیت مدارس دولتی راه تحقق عدالت آموزشی

کیهان/ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش:

ـ با وجود محدودیتهای شدید ناشی از کرونا، مردم، گویندگان و مرثیه‌خوانان، ضمن حفظ شور حسینی و تشکیل مجالس عظیم و معنوی، دستورالعمل‌ها را رعایت کردند که به‌عنوان یک مُرید اهل‌بیت، صمیمانه از همه عزیزان تشکر می‌کنم.

ـ برای تحقق منطق و هدف انسان‌سازی، آموزش و پرورش به‌عنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیربنای مستحکم و تحول بنیادی است.

ـ معلمان به معنای واقعی افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و حفظ شأن و جایگاه معلم در درجه اول به عهده خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد که او آینده‌ساز است.

ـ باید در جذب معلمان، یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه ورود نیروی بی‌کیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.

ـ باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به‌گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند.

ـ بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت مهدکودک‌ها به‌هیچ‌وجه خوب نیست و نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.

ـ امروز فلسفه اجتماعی غرب در خود غرب شکست خورده است. دشمن قصد دارد کاری را که بوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راه‌هایی مانند سند ۲۰۳۰ دنبال و انسان‌هایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملت‌ها فراهم شود.

ـ اقدام دولت امارات متحده عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه و به مسئله مهم فلسطین بود؛ البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لکه ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیست‌ها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند. امیدواریم اماراتی‌ها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند.

** تشدید تحریم‌ها برای ایجاد شورش‌های خیابانی در ایران

کیهان/ لابی ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) توصیه‌های جدیدی به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با ایران مطرح کرده است. در آغاز مقاله اف‌دی‌دی آمده است: دولت ترامپ باید کارزار فشار حداکثری علیه ایران را ادامه دهد».

نگارندگان این یادداشت به دولت ترامپ توصیه کرده‌اند در نخستین گام، کل بخش مالی جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سیاه قرار داده و ۱۳ بانک باقی‌مانده در «سوئیفت» را از این سامانه پیام‌رسان بانکی خارج کند. آنان هدف از این سیاست را ایجاد شورش‌های خیابانی در ایران و دامن زدن به ناآرامی‌های داخلی عنوان کرده‌ و نوشته‌اند: «این اقدام، اکسیژن مالی تهران را قطع کرده، باعث دامن زدن به تظاهرات‌ها و اعتصاب‌های کارگری علیه رژیم شده و برای مذاکرات آتی، اهرم فشار ایجاد خواهد کرد.»

** ورود سازمان ملل به پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر

کیهان/ ورود سازمان ملل به پرونده ربوده شدن امام «موسی صدر»، باعث شد که پیگیری این ماجرا شکل بین‌المللی به خود بگیرد. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، در روز جهانی قربانیان «ناپدید شدن اجباری» که با چهل و دومین سالگرد ربودن امام موسی صدر مصادف شده است، اظهار داشت: ۴۲ سال از ناپدید شدن امام موسی صدر گذشته است و تلاش‌ها برای کشف سرنوشت وی همچنان ادامه دارد.

* شرق ۹۹/۰۶/۱۲

** همه طرف‌ها بر حفظ توافق تأکید دارند

شرق/ معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین تأکید کرد که طرف‌های برجام برای حفظ این توافق چندجانبه مصمم هستند. هلگا اشمید در توییتی نوشت: همین حالا نشست کمیسیون مشترک برجام به پایان رسید. مهم است که ببینیم طرفین در پیداکردن راه‌حلی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران و پیداکردن راهی برای اطمینان حاصل‌کردن از اجرای برجام علی‌رغم چالش‌های کنونی متحد هستند.

** امید داریم بتوانیم سال آخر دولت را با مهار تورم پشت سر بگذاریم

شرق/ علی ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه امسال آخرین سال فعالیت دولت است، گفت: «رئیس‌جمهور نقشه راه اقتصادی یک سال باقی‌مانده به قرن جدید را با مردم در میان خواهد گذاشت که شامل برنامه‌ها و پروژه‌های مهم و اثرگذار در زندگی مردم است. برای دولت سال آخر به معنای پایان تلاش نیست. سال آخر نه یک پایان؛ بلکه پایانه عزیمت به قرن جدید است».

او در بخش دیگری از سخنانش افزود: «با نگاهی به تهدیدهای خشن آمریکا بر‌اساس فرصت‌ها و قوت‌های داخلی نقشه راهی برای ورود به سال آخر دولت و قرن جدید تدوین شد. امید داریم بتوانیم سال آخر دولت را با مهار و کاهش تورم پشت سر بگذاریم».

* ایران ۹۹/۰۶/۱۲

** اجازه نمی‌دهیم تکانه‌های اقتصادی توسعه کشور را تحت تأثیر قرار دهد

ایران/ رئیس جمهوری با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تکانه‌های اقتصادی چون تحریم یا تنگناهای کرونایی آهنگ توسعه کشور را کند کرده و به اقتصاد خانوار و معیشت و رفاه مردم ضربه بزند، گفت: دولت تلاش کرده در دو حوزه اقتصاد کلان و اقتصاد خانوار سیاست‌ها و برنامه‌های دقیقی در این زمینه تدوین و اجرایی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تأکید بر اینکه تأمین کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم و کنترل و مدیریت قیمت آنها اولویت نخست دولت است، اظهار داشت: دولت نگذاشته و نخواهد گذاشت که موضوع کالاهای اساسی موجب نگرانی مردم شود و در این جهت دستگاه‌های مرتبط با برنامه‌ریزی منظم و با هماهنگی عمل خواهند کرد.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۰۶/۱۲

** توافق حماس و رژیم صهیونیستی برای آرام‌سازی اوضاع غزه

جمهوری اسلامی/ دفتر رئیس جنبش حماس در نوار غزه در بیانیه‌ای از دستیابی به تفاهماتی با رژیم صهیونیستی برای آرام سازی اوضاع در مرزهای غزه و پایان دادن به تنش در این منطقه خبر داد. در بیانیه دفتر یحیی سنوار، رئیس حماس در غزه آمده است که این تفاهمات پس از تماس‌ها و رایزنی‌های گسترده که آخرین مورد آن تلاش‌های محمد العمادی سفیر قطر در نوار غزه بود، حاصل شده است. جنبش حماس اعلام کرد که در همین راستا، قرار است پروژه‌هایی عمرانی در نوار غزه انجام شود که موجب کمک به فلسطینیان برای مقابله با بحران کرونا خواهد شد.

** برجام موثرترین توافق دیپلماتیک است

جمهوری اسلامی/ وزیر امور خارجه اتریش در دیدار با معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در وین، برجام را موثرترین توافق دیپلماتیک خواند و بر لزوم تلاش همه جانبه برای حفظ آن تاکید کرد. شالنبرگ افزود: ‌اتریش به عنوان محل برگزاری مذاکرات برجام و جایی که این توافق به امضا رسید، همواره به این معاهده متعهد مانده و تلاش خواهد کرد تا با کمک شرکای اروپایی، به بازسازی اعتماد در منطقه خاورمیانه کمک کند.

* وطن امروز ۹۹/۰۶/۱۲

** نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد

وطن امروز/ کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه کشورهای ایران و ۴+۱ روز گذشته در هتل کوبورگ وین آغاز به کار کرد. در حالی که آمریکا همچنان در تلاش است تا خارج از برجام و با تفسیری موسع و یک‌جانبه از قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را که بر اساس برجام تعلیق شده بود بازگرداند، اعضای باقیمانده در این توافق به همراه ایران در نشست عادی و ادواری کمیسیون مشترک در سطح معاونان وزیران خارجه به بررسی آخرین تحولات و موضوعات در دستور کار برای اجرایی شدن بخش‌های مختلف آن می‌پردازند.

* جوان ۹۹/۰۶/۱۲

** ایران در رشد علمی، دوم جهان شد

جوان/ بررسی اطلاعات تحلیلی بزرگ‌ترین انتشارات علمی جهان یعنی کلاریویت و اسکوپوس نشان می‌دهد که تولیدات علمی ایران در سال ۲۰۱۹ پس از چین بالاترین رشد را داشته است. چین با حدود ۱۳ درصد رشد در تولید مقالات علمی در صدر کشور‌های جهان و ایران با رشد ۱۰ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. کشور‌های پرتغال، آلمان، امریکا و ژاپن هم در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

** ‌نظارت میدانی مجلس از خوزستان آغاز شد

جوان/ رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین سفر استانی خود و با هدف نظارت میدانی حوزه‌های انتخابیه و همچنین بررسی مشکلات مردم خوزستان به این استان سفر کرد. محمدباقر قالیباف در این سفر گفت: هدف اصلی این سفر نظارت بر مسائل و مشکلات مردم خوزستان و رسیدگی به طرح‌های نیمه تمام این منطقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حق همه مردم است که بدانند چگونه طرح‌ها و پروژه‌ها به نتیجه می‌رسد. قالیباف با بیان اینکه در آستانه اختصاص بودجه سال آینده هستیم یادآور شد: این بازدید‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد چرا که در بخش نظارتی و در بحث قانونگذاری، با کمک قوه مجریه اینگونه می‌توانیم بخشی از مشکلات خوزستان را حل و فصل کنیم.

* آفتاب یزد ۹۹/۰۶/۱۲

** ارائه لایحه تشدید مجازات قتل فرزند توسط پدر

آفتاب یزد/ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص قتل فرزند توسط پدر گفت: بعد از قتل رومینا لایحه‌ای تنظیم کردیم و برای دولت فرستادیم و در کمیسیون لوایح یک جلسه برای آن مطرح شد و به دلیل ماهیت قضائی، موضوع این لایحه حدود یک ماه است به قوه قضائیه ارسال شده است و ما همچنان پیگیر موضوع هستیم. معصومه ابتکار ادامه داد: ما در این زمینه لایحه تشدید مجازات قتل فرزند توسط پدر را به صورت خارج از نوبت به دولت ارائه دادیم.

* خراسان ۹۹/۰۶/۱۲

** درخواست ماکرون برای دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی

خراسان/ یک مقام در دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی، خبر داد که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه که روز چهارشنبه به عراق سفر خواهد کرد درخواست دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی را داده است. این مقام درباره پاسخ دفتر مرجعیت عالی شیعه به این درخواست سخنی نگفت.

** توضیحات جنجالی معاون وزیر کشور درباره اتفاقات آبان و روستای ابوالفضل

خراسان/ حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین و رئیس کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی کرونا:

* شورای عالی امنیت ملی وقایع آبان ۹۸ را پیش بینی‌ کرده بود و نظر ما این بود که قیمت بنزین تک نرخی و ۱۵۰۰ تومان باشد. پیش بینی اعتراضات را هم کرده بودیم. برخی مسئولان داخل کشور گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، اما مستنداتش است که چه ساعت و چه روز و توسط چه کسی به آنها گفته شده است.

*درباره وقایع پیش آمده در روستای ابوالفضل در روز تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز، مردم را تحریک کردند مانع از اجرای حکم شوند و در این درگیری چهار نیروی امنیتی و چهار نفر از مردم عادی مجروح شدند. قطعا تخلف و زد و بند روی این موضوع وجود داشته است. البته اگر بنیاد مستضعفان از همان مرحله نخست دور ملک خود فنس می‌کشید، چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

*در آخرین تماس با سفیرمان در عراق مطلع شدیم که مقامات عراقی به صراحت گفته‌اند بنا داریم برای اربعین امسال از خارج از عراق زائر نداشته باشیم و این موضوع تا این لحظه قطعی است.

* رسالت ۹۹/۰۶/۱۲

** آمریکا باهدف قراردادن برجام کل چندجانبه‌گرایی را هدف قرار داد

رسالت/ سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان درباره نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: این جلسه به‌دلیل همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به ‌اصطلاح بازگرداندن قطعنامه‌های سابق شورای امنیت و به‌نوعی نابودی برجام انجام می‌دهد، ویژگی خاصی پیدا کرده است. عراقچی در مورد بیانیه مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با بیان ‌این‌که برای اجرای این بیانیه، ملاقاتی را با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهم داشت، اظهار داشت: همه دنیا به این نگاه می‌کنند که جامعه بین‌الملل در مقابل تلاش‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا چگونه ایستادگی می‌کند.

عراقچی تأکید کرد: موضوع برجام، موضوع اصلی کمیسیون مشترک محسوب می‌شود و آمریکا باهدف قراردادن این توافق، کل چندجانبه‌گرایی را هدف قرار داده است. وی بیان کرد: مواضع کشورها در نیویورک جداگانه بیان شده است و سه کشور اروپایی باهم نامه‌ای را به رئیس شورای امنیت نوشتند. چین و روسیه نیز این کار را کردند.

* مردم سالاری ۹۹/۰۶/۱۲

** دلایل مخالفت اتحادیه اروپا با سیاست‌های یک جانبه آمریکا در برابر ایران

مردم‌سالاری/ پایگاه خبری اخبار ملی چین در یادداشتی درباره دلایل مخالفت اتحادیه اروپا با سیاست‌های یک جانبه آمریکا در برابر ایران نوشت: کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت در ۱۴ و ۲۱ اوت پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها(اسنپ بک) را رد کردند. مخالفت کشورهای بزرگ اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس در راستای حفظ تکامل با ثبات مسئله هسته‌ای ایران بوده است. این یادداشت ادامه می‌دهد: یکی از دلایل مخالفت اتحادیه اروپا عدم بهره‌مندی از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای است. کشورهای اروپایی ایران را یک شریک اقتصادی بزرگ با جمعیتی ۸۰ میلیونی می‌بینند و این به معنای سود حاصل از تجارت و فرصت‌های شغلی برای شهروندانش می‌باشد. کاهش فعالیت اقتصادی و کساد بازار تجارت ایران را به بازاری مهم تبدیل کرده است.

* آرمان ۹۹/۰۶/۱۲

** سوال از وزیر کشاورزی کلید خورد

آرمان ملی/ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از سوال از وزیر جهادکشاورزی خبر داد. علیرضا نظری عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید در مجلس حاضر شده و پاسخ دهد که علت ابلاغ خودسرانه دولت برای افزایش ۵ الی ۷ برابری کود‌های شیمیایی و سموم کشاورزی چیست؟ نماینده خمین در مجلس ادامه داد: دو هفته دیگر موقع کشت زمستانه محصولات کشاورزی است و اجرای این دستورالعمل کشاورزان را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

* آفرینش ۹۹/۰۶/۱۲

** آلمان و چین در مورد حفظ برجام توافق دارند

آفرینش/ وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی از اتفاق نظر برلین و پکن برای حفظ توافق هسته‌ای ایران خبر داد. «هایکو ماس» بعد از کنفرانس خبری مشترک با «وانگ یی» همتای چینی خود گفت: آلمان و چین در مورد حفظ برجام توافق دارند. ماس افزود: این موضوع (حفظ برجام) در مذاکراتی که در هفته‌های گذشته در شورای امنیت سازمان ملل انجام شده مورد بحث قرار گرفته است.

* قدس ۹۹/۰۶/۱۲

** سازش امارات با صهیونیست‌ها ناقص صلح و امنیت منطقه است

قدس/ دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل و دبیر کل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس، سازش امارات با جنایتکاران صهیونیست و همراهی برخی سران عربی با رژیم جعلی صهیونیستی را نمایشی کودکانه و نابخردانه توصیف و این اقدام تحریک آمیز را محکوم و ناقض صلح و امنیت منطقه خواند. حسین امیرعبداللهیان در گفت و گوی تلفنی با سلیم الزعنون رئیس مجلس ملی فلسطین با ابلاغ سلام محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به وی، برای ملت مبارز و مقاوم فلسطین آرزوی توفیق و بهروزی و پیروزی نهایی کرد.

* اعتماد ۹۹/۰۶/۱۲

** روسیه پیشنهاد میانجی‌گری را تکرار کرد

اعتماد/ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بر آمادگی مسکو برای میانجیگری بین واشنگتن و تهران تاکید کرد. وزیر خارجه روسیه گفت: «ما همچنان آمادگی داریم که از مذاکرات مستقیم بین ایالات متحده و ایران حمایت کنیم و برای ایجاد شرایط برگزاری چنین مذاکراتی اگر هر دو طرف علاقه به آن داشته باشند، آمادگی داریم. همیشه این موضوع بهتر است که مستقیما شکایت‌ها مطرح و پاسخ‌های آنها هم مستقیما داده شود». لاوروف درباره پیشنهاد اخیر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه درباره برگزاری یک نشست با حضور ۵ عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، آلمان و ایران هم صحبت کرد و گفت: به نظر ما این موضوع برای اعضای دایم شورای امنیت حیاتی است که به تعهداتشان در قبال مقررات سازمان ملل پایبند باشند و در اولین فرصت یک نشست برگزار کنند.

* اطلاعات ۹۹/۰۶/۱۲

** قدرت سیاسی ایران نماد برتر در منطقه است

اطلاعات/ فرمانده‌ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: قدرت سیاسی و بازدارندگی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به نماد و قدرت برتر منطقه تبدیل شده است. سرتیپ حیدری در بازدید از پادگان ۲۵۸شهید پژوهنده ارتش در منطقه شهرستان نهبندان خراسان جنوبی افزود: این قدرت سبب شده است استکبار جهانی امروز حتی جرأت حضور در منطقه را نداشته باشد و باید با ترس منطقه را ترک کند.

** موضوعی مهمتر از تامین دارو و کالا‌های اساسی نداریم

اطلاعات/ اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی مسائل مربوط به تامین کالاهای اساسی و دارو با تاکید بر این که در سال ۹۹ هیچ موضوعی مهم تر از تامین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور وجود ندارد، گفت: مهمترین اولویت در سال جاری مراقبت از وضعیت معیشتی مردم است و همه دستگاه‌ها باید بر این موضوعات تمرکز جدی داشته باشد. معاون اول رئیس جمهور همچنین از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست با اولویت بندی دقیق، برنامه ریزی‌های لازم را برای تولید، واردات و تامین دارو و واکسن آنفلوآنزا و واکسن کرونا انجام دهند تا مردم دغدغه ای درباره این اقلام ضروری نداشته باشند.

** حزب‌الله منتخب مردم لبنان است

اطلاعات/ رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانی در بیروت گفت که حزب‌الله جزئی از مردم و منتخب مردم لبنان است و مسئولیت‌هایی نیز بر گردن دارد. «امانوئل مکرون» در جریان بازدید از بندر بیروت، خواستار تسریع در روند مبارزه با فساد و اصلاح بروکراسی و نظام بانکی لبنان شد و گفت: لبنان نمونه همزیستی و مسامحه و کثرت‌گرایی است و حزب‌الله نماینده بخشی از مردم لبنان و منتخب آن‌هاست و میان حزب‌الله و دیگر احزاب شراکت برقرار است.

* اخبار خبرگزاری ‌ها و سایت‌های اینترنتی

** امروز یکی از وظایف ما معرفی ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومین علیهم السلام است

تسنیم/ آیت‌الله العظمی ‌نوری‌همدانی با صدور پیامی به کنگره بین المللی امام سجادعلیه‌السلام تصریح کرد: امروز یکی از وظایف ما معرفی ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومینعلیهم‌السلام است و در این میان وجود مبارک حضرت سجادعلیه‌السلام سراسر زندگی‌اش درس‌ها و حکمت‌هایی است که بسان مشعل فروزان برای جوامع بشری موثر خواهد بود. ایشان در ادامه تاکید کردند: خطبه بلندآوازه آن امام که ارکان حکومت اموی را لرزاند و تا آینده بشر فرهنگ آل رسولصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را استوار ساخت و بساط ظلم و ستم را در هم کوبید. ایشان با اشاره به کتاب شریف صحیفه سجادیه افزودند: مجموعه صحیفه سجادیه که زبور آل محمد شهرت یافت اثری است که بی‌شک چراغ هدایت برای سالکان مسیر حق و عارفان حقیقی بوده و در زدودن رذائل و برجسته کردن فضائل موثر است و بند بند دعاهای صحیفه سجادیه چگونه بندگی ارتباط با خدا را می‌آموزد.

** در دوره جدید مدیریت حوزه بر «اقدام و عمل» تأکید مضاعف داشته‌ایم

حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دیدار اعضای هیئت رئیسه مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اظهار کرد:در دوره جدید چندین نکته مورد تأکید مضاعف قرار گرفته است که با توجه به طراحی‌ها، برنامه ریزی‌ها و بسترسازی مطلوب نیازمند اقدام و عمل بیشتر و سریع‌تر هستیم، علی رغم اینکه در حوزه پشتیبانی و تدارکات اقدامات خاصی صورت نگرفته است، اما حرکت شتابان و سریع مطابق با برنامه‌ها مورد تأکید است. عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: معیشت طلاب، موضوع دیگری است که به عنوان یکی از دغدغه های مهم در این چند ساله علی رغم بودجه کم نسبت به آن توجه شده است.

** حماس از میانجیگری قطر برای کاهش تنش با رژیم صهیونیستی خبر داد

مهر/ دفتر رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در غزه (حماس) از میانجیگری قطر برای تفاهم با رژیم صهیونیستی به منظور کاهش تنش‌ها بین دو طرف خبر داد.در بیانیه حماس آمده است: پس از مذاکراتی که آخرین آن توسط محمد العمادی نماینده قطر صورت گرفت، تفاهمی برای مهار تنش و توقف تجاوز صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین انجام شد. این بیانیه می‌افزاید: پس از تلاش‌های صورت گرفته و در راستای خدمت به اهالی غزه، از تعدادی از پروژه‌ها رونمایی خواهد شد که به کاهش درد و رنج مردم در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و نیز بازگشت اوضاع به پیش از تنش کمک خواهد کرد.

** شهرهای آمریکا به جهنم تبدیل شده‌اند

باشگاه خبرنگاران/ مجری شبکه آمریکایی فاکس نیوز با پخش گزارشی، گفت که شهرهای ایالات متحده به جهنم تبدیل شده‌اند. مجری شبکه آمریکایی فاکس نیوز، در یکی از بخش‌های خبری درباره اعتراضات گسترده در ایالات متحده آمریکا گفت: کودکان در خیابان‌ها اسلحه حمل می‌کنند. شهرهای آمریکا در آتش می‌سوزند.

** مشارکت‌کنندگان در برجام تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران را غیرقانونی دانستند

تسنیم/ معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد نمایندگان کشورهای مشارکت‌کننده در برجام در نشست امروز خود بار دیگر تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را غیرقانونی خوانده‌اند. «سرگئی ریابکوف» اعلام کرد که کشورهای مشارکت‌کننده در برجام بار دیگر مخالفت خود را با اقدام اخیر آمریکا مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را ابراز داشته و تأکید کرده‌اند که آمریکا به لحاظ قانونی حق انجام این کار را ندارد. وی گفت: مسکو تلاش واشنگتن برای احیای تحریم‌ها علیه ایران از روز بیستم سپتامبر [۳۰ شهریور] را به لحاظ قانونی «بی‌اعتبار» می‌داند.

** پیروزی ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا غیرمحتمل است

تسنیم/ روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشتی مسیر پیش روی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بسیار دشوار و غیرمحتمل ارزیابی کرده است.

در یادداشت اخیر گالستون در وال استریت ژورنال، او با اشاره به موقعیت دشوار «دونالد ترامپ»، برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو می‌گوید: برخی جمهوریخواهان بدنبال استفاده از مدل انتخاباتی سال ۱۹۸۸ برای جلوگیری از شکست نامزد این حزب و حرکت به سمت پیروزی هستند. در آن زمان جرج بوش پدر، نامزد جمهوری خواهان که در ابتدای رقابت‌ها از «مایکل دوکاکیس»، فرماندار ماساچوست و نامزد دموکرات‌ها با ۱۷ امتیاز جلوتر بود، در نهایت فرماندار ماساچوست را توانست با اختلاف فقط ۷ رای بیشتر شکست دهد.

** اهانت نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)

تسنیم/ دیروز نشریه فکاهی «شارلی ابدو» چاپ پاریس یک روز قبل از دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۳ فرد متهم به دست داشتن در حادثه تیراندازی در دفتر این نشریه در سال ۲۰۱۵، کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم(ص) را بازنشر کرد. نویسنده سرمقاله این هفته نشریه مزبور ضمن بازنشر کاریکاتورهای موهن به ساحت پیامبر اکرم(ص) نوشت: «این تصاویر به تاریخ تعلق دارد و تاریخ را نه می‌توان دوباره نوشت و نه می‎توان آن را پاک کرد» گفتنی است. فرانسه اینگونه هتاکی‌ها و گستاخی‌ها را جزو آزادی بیان قلمداد می‌کند، لذا «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه این اقدام موهن نشریه فرانسوی را محکوم نکرده است.

** بیانیه رسمی ریاست کمیسیون مشترک برجام منتشر شد

مهر/ ریاست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دیشب با انتشار بیانیه ای موضع رسمی این کمیسیون در قبال تلاش‌ها برای برقراری مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرد. شرکت کنندگان در این نشست بار دیگر بر حفظ برجام تأکید کرده و همانگونه که در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل مورد تصدیق قرار گرفته، برجام را عنصری مهم و کلیدی در ساختار جهانی منع اشاعه هسته‌ای می‌دانند. اجرای کامل [تعهدات مندرج در] این توافقنامه از سوی تمام طرف‌ها، همچنان مهم و حیاتی تلقی می‌شود. در خصوصِ بحث‌های اخیر در شورای امنیت پیرامون تلاش‌ها جهت برقراری مجدد تحریم‌های لغو شده سازمان ملل [علیه ایران]، شرکت کنندگان در این نشست تأکید کردند که ایالات متحده بطور یکجانبه روز هشتم مه ۲۰۱۸ پایان مشارکت خود در برجام را اعلام کرد و متعاقب آن، در هیچکدام از فعالیت‌های مرتبط با برجام شرکت نکرده و نمی‌تواند روند برقراری مجدد تحریم‌های سازمان ملل [علیه ایران] را تحت لوای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آغاز کند».

** ترامپ؛ دروغگوترین رئیس ‌جمهور تاریخ آمریکا

باشگاه خبرنگاران/ برنی سندرز، از چهره‌های شاخص دموکرات‌های آمریکا و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، در یک گفت‌وگوی تصویری گفت: ترامپ تاکنون ۱۰ هزار دروغ گفته که مستندات آن موجود است؛ آیا ما باید اجازه بدهیم این دروغگوی مخربِ جامعه که هر روز و هر روز دروغ می‌گوید، در کاخ سفید جا خوش کند یا خیر.

** ملت بحرین نمی پذیرد آل‌خلیفه روابط با اسرائیل را عادی کند

حوزه/ ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین در بیانیه‌ای تأکید کرد: سرزمین پاک بحرین نمی پذیرد که آل خلیفه با عادی سازی روابط با اسرائیل آن را نجس کند و ملت بحرین در برابر هرگونه خیانتی مقاومت خواهد کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: اقدام جنایتکارانه و ننگین امارات، رژیم اسرائیل را به ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه برادران فلسطینی تشویق می‌کند و امارات مسئول پیامد‌های خطرناکی است که برای فلسطین و امنیت قومی عربی و امنیت کشور‌های حاشیه خلیج فارس و منطقه در پی دارد. ما تأکید می‌کنیم که ملت‌های حاشیه خلیج فارس و ملت امارات با این اقدام مخالف هستند. بازداشت‌های پنهانی سازمان امنیتی امارات نشانگر مخالفت ملت این کشور با توافقنامه عادی سازی روابط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *