طلیعه ۱۳۹۸ – ۹۹۰۶۱۲

از پایان سال ۹۸ تاکنون کشور  در شرایط خاصی به سر می‌برد که مشابه آن را قبلا تجربه نکرده بوده است و آن زندگی در شرایط کروناست. زندگی در این شرایط شامل محدودیت‌هایی است که عدم توجه به آن وضعیت را پیچیده‌تر و محدودیت‌ها را دوچندان می‌کند. این وضعیت در  تمام شئونات زندگی ما تاثیر گذاشته و آسیب‌های اقتصادی و روانی گسترده‌ای نیز  بر جامعه تحمیل کرده است اما ما توانسته‌ایم با ایجاد برخی تغییرات در سبک رفتاری و کرداری جامعه تا حدودی سازگاری و همزیستی با این شرایط سخت را تجربه کنیم. بخش اعظمی از همزیستی ما با کرونا مربوط به سبک زندگی مذهبی و مناسک دینی ماست. نماز‌های جمعه و جماعات، زیارت و مجالس مربوط به اهلبیت عصمت و طهارت از جمله رفتارهای دینی ماست که اهمیت بسیاری نیز در تقویت استحکامات اجتماعی جامعه مسلمین دارد. در این میان اما مقاطع خاص و با اهمیت‌تری وجود دارد که مورد توجه ویژه ماست. یکی از این مقاطع مهم ایام سوگواری برای حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام و شهدای کربلاست.

این موضوع چنان اهمیتی برای ما دارد که عدم برگزاری مراسم در این ایام هرگز برای مردم ما مورد تصور نبوده است. توجه به نمادهای دینی و مناسک مربوط به فرهنگ دینی و احترام و علاقه به اهل بیت، چنان با دل و جان مردم ما آمیخته است که به راحتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت و یا حذف کرد. حتی  در شرایطی که جریانات ضد دین با زور سر نیزه و کشتار سعی بر حذف مجالس اهل بیت(ع) داشتند نیز نتوانستند این نور را خاموش کنند و مردم ایران علی رغم تمام رنج‌ها و سختی‌ها چراغ مجالس حسینی را روشن نگه داشتند.

بنابراین گرامیداشت ایام‌الله‌ و تعظیم شعائر همواره خواست عمومی جامعه بوده است. این موضوع عملا ما را به این اندیشه رهنمون می‌کند که در این شرایط خاص کنونی، چگونه با تاکید بر حفظ جان و سلامت مردم بتوانیم سبک زندگی عاشورایی‌مان را دنبال کنیم و آن را  با زندگی در شرایط کرونا تطبیق دهیم.

براین اساس تاکید عموم جامعه و همچنین مقامات مسئول‌بر اهمیت ایام‌محرم و لزوم برگزاری مجالس حسینی، زمینه‌ای‌را فراهم کرد تا با برنامه‌ریزی وتنظیم شیوه‌نامه‌هایی، تحقق‌هر دو موضوع سلامت جامعه و بهره‌مندی از فیوضات مجالس سوگواری فراهم شود. عزاداری ایام محرم دراین مقطع یک آزمون و امتحان الهی بود که خوشبختانه ملت ما در این آزمون‌سربلند شدندو محرم امسال در تاریخ دینداری ما یک برگ زرین و ماندگار شد .

سلوک مومنانه همراه با بصیرت و عقلانیت مردم در توجه به توصیه های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، نظم و ابتکارات جالب توجه در  برگزاری مجالس، رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی و حضور پر شور مردم و همچنین استفاده گسترده از ظرفیت‌های فضای مجازی و رسانه در برگزاری عزاداری‌ها، یک الگو و برنامه قابل تعمیم برای دیگر مراسمات و مجالس ارائه کرد و نشان داد که شور حسینی مملو از عقلانیت و شعور است. در واقع انقلابی بودن ملت ایران در حرف و عمل یکی است و ما حقیقتا ملت امام حسینیم. امید داریم  مسئولان و مردم تا پایان راه این هماهنگی و همراهی را با هم داشته باشند و شکست کرونا و نابودی این ویروس منحوس به مدد الهی هرچه زودتر رقم بخورد. إن‌شاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *