خبرروز ۱۳۹۹/۰۵/۲۹

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله تسخیری: کارنامه‌ این سرو نستوه و خستگی‌ناپذیر در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است
  • بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی: سازمان انرژی اتمی با فعال شدن مکانیسم ماشه برای ۱۹۰هزار سو غنی‌سازی اقدام کند
  • پیام تسلیت جامعه مدرسین به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله تسخیری(ره)
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: حفظ جان مؤمنین واجب است
  • حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی: دانشگاه حضرت معصومه(س) می‌تواند الگوی خوبی در سطح کشور به عنوان دانشگاه همگن باشد

* جام جم ۹۹/۰۵/۲۹

** نقشه راه اقتصادی در هفته دولت اعلام می‌شود

جام‌جم/ رئیس‌جمهور از تدوین سند راهبردی نقشه راه اقتصادی کشور برای سال هشتم فعالیت دولت خبر داد و گفت این سند در هفته دولت منتشر خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به تلاش‌های دولت برای جلوگیری از تحقق اهداف دشمن در ایجاد اختلال در تامین معیشت و توقف مسیر توسعه کشور در جریان جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی تصریح کرد: دولت با تدوین این نقشه راه و هدف‌گذاری دقیق، برای یک‌سال پیش رو، به دنبال ایجاد انسجام و حرکتی نظام‌مند و یکپارچه‌سازی منابع مالی همه دستگاه‌ها در کنار مشارکت حداکثری مردم است. وی افزود: دولت تلاش دارد با برنامه‌هایی که برای بهبود شرایط اقتصادی طراحی کرده، علاوه بر ایجاد آرامش و ثبات در کشور، مسیر توسعه و پیشرفت کشور را هموارتر کند.

* همشهری ۹۹/۰۵/۲۹

** مذاکره انتخاباتی مجلس و شورای نگهبان

همشهری/ رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با حضور در شورای نگهبان، در خصوص خلاءها و نقایص قوانین انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا با عباسعلی کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت و گو کردند. در این جلسه که تعدادی از کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان نیز حضور داشتند، درباره اشکالات قوانین انتخاباتی و راهکارهای اصلاح و ارتقای نظام انتخاباتی بحث و تبادل نظر شد. کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان نیز ضمن استقبال از عزم نمایندگان در اصلاح قوانین انتخاباتی، ارائه راهکار را مبتنی بر چارچوب‌های قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ضروری خواند و ابراز امیدواری کرد با انجام اصلاحات قوانین انتخاباتی تا حد زیادی از مشکلات موجود در انتخابات سال آتی کاسته شود.

* کیهان ۹۹/۰۵/۲۹

** کارنامه‌ این سرو نستوه و خستگی‌ناپذیر در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است

کیهان/ حضرت آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و زبان گویای اسلام و تشیع حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری را تسلیت گفتند. بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

کارنامه این سرو نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه‌ ایشان حتی بر ناتوانی‌های جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه‌ لازم و مفید استمرار می‌بخشید. مسئولیت‌ها و خدمات ایشان در داخل کشور نیز فصل جداگانه و ارزشمندی از تلاش‌های این روحانی فاضل و متعهد است.

** مجلس ردیف بودجه مستقلی برای تحقیقات دفاعی پیش‌بینی کند

کیهان/ امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از بازدید نمایندگان مجلس از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت دفاع در تعامل و هماهنگی با مجلس شورای اسلامی بخصوص کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توانسته است راهبرد‌های وزارت دفاع در راستای تقویت امنیت ملی و حفظ قدرت بازدارندگی را به خوبی پیش ببرد.

امیر حاتمی با بیان اینکه به جهت وجود زیر ساخت‌های مختلف مشکلی در تولید تسلیحات راهبردی و محصول نداریم، تصریح کرد: چنانچه مجلس ردیف بودجه مستقلی برای تحقیقات دفاعی پیش‌بینی نماید قطعاً دست جمهوری اسلامی را در دستیابی به فناوری‌های نوظهور و متعاقبا مقابله و پاسخ به چنین تهدیداتی بازتر خواهد گذاشت.

** مردم غزه با بادبادک‌های آتش‌زا ۴۲ نقطه را در فلسطین اشغالی به آتش کشیدند

کیهان/ به دنبال حملات مردم فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی با استفاده از بادبادک‌های آتش زا، رسانه‌ها از وقوع ۴۲ آتش‌سوزی طی یک روز در فلسطین اشغالی خبر دادند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که از صبح دیروز دست کم ۴۲ آتش‌سوزی دیگر در جنوب سرزمین‌های اشغالی گزارش شده است. وقوع این آتش‌سوزی‌ها به دلیل ارسال بادبادک‌های آتش‌زا از نوار غزه به سوی شهرک‌های اشغالی اطراف آن است.

* شرق ۹۹/۰۵/۲۹

** هشدار حماس به ولیعهد امارات

شرق/ سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس، با انتشار توییتی درباره دعوت اسرائیل از محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی برای سفر به قدس اشغالی و جشن‌گرفتن عادی‌سازی روابط میان دو طرف نوشت: درباره هرگونه پاسخ مثبت محمد بن‌زاید به دعوت اسرائیل برای سفر به این رژیم هشدار می‌دهیم.

* ایران ۹۹/۰۵/۲۹

** نظرات اصلاحی قوای دیگر در طرح فروش نفت مورد توجه قرار می‌گیرد

ایران/ محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره ادعای ارسال نامه سران قوای قضائیه و مقننه به رهبر معظم انقلاب مبنی بر مخالفت با طرح فروش نفت، با بیان اینکه نظرات اصلاحی قوای دیگر در طرح فروش نفت مورد توجه دولت قرار می‌گیرد، از رسانه‌ها خواست در زمینه اخبار روابط بین قوا با دقت و حساسیت رفتار کنند. واعظی گفت: ممکن است سران محترم دو قوه قضائیه و مقننه برخی نظرات اصلاحی برای جزئیات اجرای طرح مورد نظر داشته‌ باشند که حتماً مورد توجه قرار خواهد گرفت، همان‌طور که در آخرین جلسه شورای عالی هماهنگی این نظرات با استقبال مواجه شد.

** محموله‌های توقیفی از سوی امریکا متعلق به ایران نیست

ایران/ وزیر نفت در واکنش به ادعای امریکا مبنی بر توقیف محموله‌های نفتی ایران، گفت: امریکا به‌دنبال تهیه یک پیروزی برای خود است، نه کشتی و نه محموله‌ها متعلق به ایران نبوده است. زنگنه اظهار کرد: این محموله‌ها شامل بنزین ایران بوده که به‌صورت فوب به ونزوئلا فروخته شده بود، لذا امریکا نه اموال جمهوری اسلامی ایران، بلکه اموال ونزوئلا را توقیف کرده است.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۰۵/۲۹

** دوران ابرقدرتی آمریکا تمام شده است

جمهوری‌اسلامی/ وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اشتباه محاسباتی نشان داد که دوران ابرقدرتی آمریکا تمام شده است و جنازه برجام آمریکا را شکست داد. دکتر محمد جواد ظریف در آستانه هفته دولت در گفتگوی تلویزیونی افزود: آمریکایی‌ها از ۱۷ سال پیش دچار اشتباه محاسباتی شدند و این مورد یکی از معدود اموری بود که اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها همراهی نکردند. وی با بیان اینکه آمریکا همواره در تلاش است تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه داشته باشد، گفت: آمریکا در این مورد به ناکامی برخورد کرده است، زیرا مهمترین علت آن سیاست غلط آمریکایی‌ها است که از زمان ترامپ با برهم زدن توافق برجام آغاز شده است.

* وطن امروز ۹۹/۰۵/۲۹

** حجت‌الاسلام عباسعلی سلیمانی امام جمعه کاشان شد

وطن امروز/ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام حاج شیخ عباسعلی سلیمانی را به نمایندگی ولی‌فقیه و امامت جمعه کاشان منصوب کردند. بخشی از حکم رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:

اکنون با پایان یافتن مسؤولیت عالم مجاهد جناب حجه‌الاسلام والمسلمین آقای نمازی دامت توفیقاته و با تشکر از فعالیت‌های علمی و اجتماعی ایشان در دوران اشتغال در کاشان، جنابعالی را به امامت جمعه‌ کاشان و نمایندگی خود در آن منطقه منصوب می‌کنم.

انتظار می‌رود جنابعالی با همه‌ توان در خدمات دینی و اجتماعی حضور یافته و سلوک مردمی با همه‌ قشرها بویژه جوانان و تکریم خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران را ممشای همیشگی خود قرار دهید. غنی ساختن محتوای خطبه‌های نماز جمعه با معارف دینی و هدایت‌های سیاسی توصیه‌ دیگر اینجانب است. امید است با برطرف شدن بلای همه‌گیر بیماری، اجتماع نماز جمعه و محافل پر‌رونق دینی و معروف کاشان بار دیگر دل‌ها و جان‌های مردم عزیز را صفا و نورانیت بخشد.

** پستچی میان تهران و واشنگتن نیستم

وطن امروز/ مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در آستانه سفر به واشنگتن گفت: عراق اکنون نیازمند همکاری و کمک است اما به حمایت مستقیم نظامی و میدانی نیاز ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا شما حامل پیام تهران به واشنگتن هستید، گفت: ما در عراق نقش پستچی را بازی نمی‌کنیم.

* جوان ۹۹/۰۵/۲۹

** چین، انگلیس و آلمان در صف خرید صنعت نانوالیاف ایران

جوان/ ایران با ساخت دستگاه الکتروریسی نسل جدید به یکی از ۳ قدرت نانو الیاف جهان تبدیل شد و ضمن در قبضه گرفتن بازار نانوالیاف چین، ازشرکت‌هایی از انگلیس و آلمان نیز تقاضای خرید دریافت کرده است. محققان دانشگاهی کشورمان در قالب یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید نسل سوم دستگاه «الکترو ریسی» شدند. دستگاهی با فناوری نانو الیاف که ایران نه‌تنها برای نخستین‌بار در غرب آسیا آن را به تولید رسانده، بلکه آماده صادرات به چین است. الکتروریسی یکی از روش‌های مرسوم در تولید انواع الیاف نانو و میکروالیاف است.

** مردم بالاترین نمره قبولی را به امنیت دادند

جوان/ حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور طی مراسمی در قرارگاه امام علی (ع) ناجا گفت: مردم بالاترین نمره را به امنیت داده‌اند که قطعاً این امر، حاصل رهبری حکیمانه فرمانده معظم کل قوا، تعامل و همکاری خوب مردم و تلاش و زحمت نیرو‌های مسلح به‌ویژه کارکنان زحمتکش نیروی انتظامی است. وی با تأکید بر اینکه امنیت امروز در موقعیت خوبی قرار دارد، افزود: برای تقویت آن، که چندوجهی است، باید در حوزه‌های مختلف تلاش شود تا خدشه‌ای به این امنیت وارد نشود.

* آفتاب یزد ۹۹/۰۵/۲۹

** دولت آمریکا باید به توافق هسته‌ای بازگردد

آفتاب یزد/ هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا درباره توافق هسته‌ای گفت: دولت بعدی آمریکا باید تلاش کند دوباره به برنامه جامع اقدام عمل مشترک(برجام) با تهران در زمان اوباما بازگردد و این ابزاری برای محدود کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران و رقابت منطقه‌ای در زمینه تسلیحات هسته‌ای خواهدشد. کلینتون اما اظهار کرد که او مطمئن نیست آیا مقامات ایران حاضر به از سرگیری توافق خواهند بود یا نه.

** هنوز وقت عذرخواهی انگلیس فرا نرسیده است؟

آفتاب یزد/ حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن در توییتی به مناسبت سالروز کودتای ۲۸ مرداد نوشت: ‏۶۷ سال از کودتای آمریکا علیه دولت ملی دکتر مصدق در ایران می‌گذرد. انگلستان نقش موثری در این کودتا ایفا کرد که اسناد متعدد آن هم منتشر شده است. وی نوشت: «دولت انگلیس تا امروز حتی از یک عذرخواهی رسمی ساده از ملت ایران نیز خودداری کرده است. آیا هنوز وقت عذرخواهی و جبران گذشته فرا نرسیده است؟».

* خراسان ۹۹/۰۵/۲۹

** پایان جنجال دادگاه حریری

خراسان/ دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان پس از تعویق ۱۱ روزه به دلیل انفجار بیروت، دیروز در لاهه هلند و با حضور سعد حریری برگزار شد. قاضی دادگاه بین‌المللی لاهه که پرونده ترور رفیق حریری در انفجار ۱۵ سال پیش را بررسی کرده است، گفت که شواهد متقن و محکمه‌پسندی مبنی بر دخالت سوریه و رهبری حزب ا… لبنان در این ترور به‌دست نیامده است.

در جلسه دادگاهی که دیروز برگزار شد چهار عضو وابسته به حزب ا… لبنان (سلیم جمیل العیاش، اسد صبرا، حسن حبیب مرحی و حسن عنیسی) به اتهام طراحی ترور متهم اصلی بودند و نام ۲۱ نفر هم به عنوان همدست مطرح بود. قضات دادگاه بین‌المللی لاهه در رای خود سلیم جمیل عیاش ملقب به ابوسلیم را در ارتباط با ترور رفیق حریری، مجرم شناختند. دادگاه اما تاکید کرده علیه سه متهم دیگر پرونده ترور ادله کافی وجود ندارد و آن‌ها تبرئه می‌شوند و مدرک مستدلی که بتوان بر اساس آن گفت چه کسی دستور ترور را داده است نیز وجود ندارد.

* رسالت ۹۹/۰۵/۲۹

** مجالس کشورهای اسلامی مانع طرح سازش امارات و رژیم صهیونیستی شوند

رسالت/ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به رؤسای مجالس کشورهای اسلامی، طرح سازش امارات متحده‌عربی با رژیم صهیونیستی را موجب تضعیف تمام تلاش‌های کشورهای اسلامی، سازمان همکاری اسلامی (OIC) و اتحادیه بین‌المجالس اسلامی دانست و گفت: بدون شک، تنها اراده ملت فلسطین و مقاومت است که می‌تواند منجر به آزادی سرزمین اصلی و تاریخی فلسطین شود. رئیس مجلس در این پیام ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدامات ناقض حقوق مسلم ملت فلسطین، تأکید کرد: تمام مجالس کشورهای اسلامی باید از تمامی اقدامات و ابتکارات پارلمانی برای مخالفت و ممانعت از این توافق ننگین و استیفای حقوق مسلم فلسطینی‌ها استفاده کنند.

* مردم سالاری ۹۹/۰۵/۲۹

** قوه قضائیه نسبت به اتهامات مطرح علیه مسئولان ارشد کشور شفاف‌سازی کند

مردم‌سالاری/ معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی باید بدون اغماض و حاشیه سازی‌های سیاسی و جناحی انجام شود، گفت: مبارزه با فساد اقتصادی هیچ تضاد وتعارضی با فعالیت اقتصادی سالم و سرمایه گذاری اقتصادی در کشور ندارد و برای موفقیت در این زمینه باید از حاشیه سازی‌های سیاسی و جناحی پرهیز کرد.

اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنین با اشاره به سخنان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در خصوص ادراک عمومی جامعه از وجود فساد در میان مدیران ارشد کشور گفت: به نظر ضروری می‌رسد که قوه قضائیه برای پاسخگویی به مطالبه مردم و اقناع افکار عمومی نسبت به متخلف بودن مسئولانی که متهم شده‌اند یا تبرئه آنها از اتهامات مطروحه با فوریت و شجاعت شفاف سازی کند. چرا که در غیر اینصورت سرمایه اجتماعی نظام و اعتماد مردم آسیب جدی خواهد دید.

** چشم ناوگان پنجم آمریکا دنبال ایران

مردم‌سالاری/ «جیمز مالوی» فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است گفت: نیروهای ائتلاف به خصوص بعد از اقدام ایرانی‌های و تعدی به یک نفتکش، تحرکات ایران در خلیج(فارس) را از نزدیک رصد می‌کنند.

* آرمان ۹۹/۰۵/۲۹

** خدشه به امنیت خط قرمز دستگاه قضاست

آرمان ملی/ دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه خدشه وارد کردن به امنیت خط‌قرمز دستگاه قضا است، گفت: با هر کسی که بخواهد به امنیت و آسایش مردم آسیب برساند، قاطعانه برخورد می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با تاکید بر اینکه با کسانی که بخواهند به هر دلیلی مرزهای قانونی را بشکنند قاطعانه برخورد می‌شود، گفت: کسانی که با ایجاد تجمعات موجب آسیب رساندن به سلامت مردم شوند، بار اول و دوم به آنها تذکر داده می‌شود و سپس طبق مصوبه لازم‌الاجرای ستاد ملی مقابله با کرونا آن محل‌ها تعطیل می‌شود.

* آفرینش ۹۹/۰۵/۲۹

** تا زمانی که موضع آمریکا در قبال ایران تغییر نکند، ایالات متحده منزوی‌تر خواهد شد

آفرینش/ گلوبال تایمز با اشاره به شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت نوشت: تحریم تسلیحاتی ایران روز ۱۸ اکتبر پایان می‌یابد اما اعضای شورای امنیت نشان دادند که فشارهای آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها موثر نیست و مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. این شکست آمریکا در واقع نشان‌دهنده انزوای آمریکا در جامعه بین‌المللی است. اروپا دارای منافع ژئوپلتیک و انرژی در خاورمیانه است و امنیت منطقه برایش با اهمیت است و موضع قاطعی در حفاظت از برجام دارد. اروپا با خروج آمریکا از این توافق مخالفت کرده و با فشارهای شدید و تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراه نمی‌شود.

* قدس ۹۹/۰۵/۲۹

** آرزوی آنانی که می‌گفتند ایران در سه ماه فرو می‌پاشد را به باد دادیم

قدس/ علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: دولت تا آخرین روز کاری «هدفمند»، «امیدوار» و «استوار» ایستاده و به فعالیت خود ادامه خواهد داد. وی افزود: دولت به سختی‌های زندگی ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌ای که به کشور و مردم تحمیل شده واقف است و همه تلاش خود را برای عقب راندن تحریم گران، شکستن تحریم و حفاظت از زندگی مردم به کار بسته و خواهد بست و تا کنون نیز آرزوی آن‌هایی را که می‌گفتند ایران در سه ماه یا یک سال فرو خواهد پاشید، به باد داده است.

* اعتماد ۹۹/۰۵/۲۹

** جلب رای با وعده توافق با ایران

اعتماد/ دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در میان طرفداران خود در ایالت‌ ویسکانسین ادعا کرد: «بگذارید بگویم چه کشوری امیدوار به پیروزی بایدن است، آن ایران است. اگر ما پیروز شویم، [یعنی] زمانی که (در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰) پیروز شدیم بلافاصله با ایران توافق خواهیم کرد. رییس‌جمهور امریکا در ادامه گفت: بایدن قادر نیست با این افراد به عنوان یک شریک برابر همکاری کند، زیرا او در بهترین سال‌هایش نیز خوب نبود. ترامپ همچنین خطاب به هوادارانش گفت: «تنها راه شکست [من] در این انتخابات آن است که در انتخابات تقلب شود. این نکته را به یاد داشته باشید. این تنها راه شکست مان در انتخابات است».

** سئول یک گام نزدیک‌تر به پرداخت بدهی به تهران

اعتماد/ بعد از گزارش‌ها مبنی بر توافق تهران و سئول برای ایجاد کارگروه درباره تجارت بشردوستانه، وزارت خارجه کره جنوبی از گفت‌وگوی دوجانبه بین دو کشور خبر داد. این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات‌های ایرانی و کره‌ای امروز طی نشست ویدیوکنفرانسی، اولین جلسه کارگروه برای مباحثه درباره توسعه تجارت بشردوستانه را برگزار می‌کنند. بر این اساس، در جلسه امروز تهران و سئول قرار است درباره اقلام دارای اولویت جهت صادرات به ایران، دستورالعمل‌های تجاری و نحوه اداره کردن بستر گفت‌وگوی جدید، بحث شود.

* اطلاعات ۹۹/۰۵/۲۹

** به‌کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌های ایران تصمیم سازمان ملل نیست‌

اطلاعات/ سخنگوی سازمان ملل با اشاره به تصمیم آمریکا برای به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران، این کار را تصمیم مستقل این کشور و جدا از سازمان ملل اعلام کرد.‌ استفان دوجاریک در پی شکست تصویب پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درباره حمایت از توافق هسته‌ای گفت: موضع بنیادین ما در حمایت از برجام (توافق هسته‌ای) تغییری نکرده است. او در پاسخ به سئوالی راجع به تصمیم آمریکا برای به کار گرفتن مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها در توافق هسته‌ای علیه ایران، اظهار نظرکرد: آنچه کشورهای عضو تصمیم می‌گیرند انجام دهند، تصمیم مستقل آنها در این موقعیت است.‌

** توافق امارات و اسرائیل به زودی شکست خواهد خورد

اطلاعات/ نشریه انگلیسی«میدل ایست آی» در مقاله‌ای تاکید کرد که توافقنامه عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی خیلی زود شکست خواهد خورد. «میدل ایست آی» نوشت: این توافقنامه سریع‌تر از معاهده‌های صلح اردن و مصر شکست خواهد خورد. بر اساس این مقاله، توافقنامه میان امارات و رژیم صهیونیستی بر روی شن‌ها نوشته شده و تنها باعث به وجود آمدن درگیری‌های بیشتر می‌شود. در این مقاله نوشته شده است: بن زاید ولیعهد ابوظبی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هر سه نیازمند یک دستاورد دیپلماتیک بودند زیرا هر سه در دولت‌های خود در بن بست قرار گرفته‌اند.

* شهروند ۹۹/۰۵/۲۹

** طعنه اولیانوف به رأی مثبت دومینیکن به قطعنامه ضدایرانی آمریکا

شهروند/ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در واکنش به یکی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره عدم برخورداری پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از حمایت حداکثری در رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل، در پیامی توییتری نوشت: «شما فراموش کردید که (رأی‌آوردن پیش‌نویس قطعنامه) فقط به چین و روسیه بستگی ندارد. برای تصویب‌شدن پیش‌نویس قطعنامه، آمریکا حداقل به ۹ رأی موافق نیاز داشت. تنها یک رأی جمهوری دومینیکن را به دست آورد که ظاهرا از شرکای مهم در خلیج فارس است. فکر نمی‌کنید که مشکل از آمریکا باشد؟».

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

** پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت حضرت آیت الله تسخیری(ره)

اختصاصی/ در پی رحلت عالم پرهیزگار و متعهد حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد علی تسخیری(ره) عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی ارتحال این علم ربانی را تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام آمده است: این عالم مجاهد با قوت و درایت علمی و عملی، در تقریب بین مذاهب اسلامی و تقویت وحدت اسلامی گام برداشتند و با حرکتی منطقی و همه جانبه جهت اعتلای وحدت اسلامی و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام عمر پر برکت خود را صرف اهداف عالیه اسلام و انقلاب اسلامی کردند.

** حفظ جان مؤمنین واجب است

حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در نشست علمی با موضوع پرسش‌های فقهی عزاداری در دوران کرونا  گفت: کرونا  قضیه‌ای است که همه عالم از اقتصاد بشر تا سیاست و اجتماع را فرا گرفته و تحت تأثیر قرار داده است.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: نباید این حرف زده شود که کرونا دروغ است و یا بیش از حد خود مطرح شده است؛ وی با بیان این که عزاداری مستحب مؤکد است افزود: در اینجا باید روی همه فروض‌ها بحث کرد. نهایت اینکه دین اسلام براساس ضوابط و معیار عقل عمل می‌کند و حفظ نفس را واجب می‌داند. اصل حفظ نفس یک حکم است که حفظ آن واجب است و از سویی بحثی با عنوان نفی ضرر و قاعده لاضرر داریم که بعضی می‌گویند اگر شما احتمال عقلایی می‌دهید که با رفتن به مجالس جان به خطر می‌افتد، نباید وارد شد.

** دانشگاه حضرت معصومهعلیهاالسّلام می‌تواند الگوی خوبی در سطح کشور به عنوان دانشگاه همگن باشد

اختصاصی/ حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی در دیداربا مسئول نهاد رهبری و ریاست دانشگاه حضرت معصومه(س) با اشاره به اهمیت توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را مورد توجه قرار داده و تشکیل دانشگاه‌های تک جنسیتی را مورد تأکید قرار دادند.ایشان در ادامه با اشاره به تأسیس دانشگاه حضرت معصومهعلیهاالسّلام این دانشگاه را الگوی خوبی برای سطح کشور به عنوان دانشگاه همگن دانستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با اشاره به در پیش رو بودن هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر خواستار تشکیل شورای امر به معروف در دانشگاه شدند. در ابتدای جلسه مسئول نهاد رهبری و ریاست دانشگاه حضرت معصومه(س) گزارشی از فعالیت‌های انجام شده را ارائه نمودند.

** بازدید آیت‌الله حسینی بوشهری از نمایشگاه دستاوردهای معاونت آموزش حوزه

حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با حضور در نمایشگاه دستاوردهای معاونت آموزش حوزه از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت قرار گرفت.بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه، آیت‌الله حسینی بوشهری را همراهی نمود و وی را در جریان فعالیت‌ها قرار داد. گفتنی است این نمایشگاه مختص مدیران و مسئولان حوزوی بوده و شخصیت‌های مختلفی از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند.

** سازمان انرژی اتمی با فعال شدن مکانیسم ماشه برای ۱۹۰هزار سو غنی‌سازی اقدام کند

مهر/ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به تلاش مذبوحانه آمریکا جهت فعال کردن مکانیسم ماشه بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است بر اساس موازین بین‌المللی، آمریکا، با خروج از ضمیمه دوم قطعنامه و عدم انجام تعهداتش در قبال ملت ایران، مشروعیت استفاده از مکانیسم حل اختلاف موجود در ماده ۳۶ و ۳۷ برجام را برخوردار نیست. تفسیر حقوقی که آمریکا ارائه کرده، بی مبنا بوده و فاقد وجاهت است. در صورت فعال شدن غیرقانونی مکانیزم ماشه، سازمان انرژی اتمی می‌بایست به سرعت ضمن بازگرداندن کلیه فعالیت هسته‌ای به سطح پیش از سال ۹۴، با بهره‌گیری سانتریفیوژهای نسل IR4، IR6، IR8 به سرعت جهت تأمین نیاز کشور برای تأمین ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی، اقدام کند. همچنین در عملیاتی کردن ساخت پیشران هسته‌ای در جهت تجهیز ناوگان‌های دریایی کشورمان تسریع نماید.

** شرایط برای  میلیونها آمریکایی نا امید کننده است

باشگاه خبرنگاران/ فرید زکریا، مجری و کارشناس مشهور سی‌ان‌ان در تازه‌ترین برنامه‌ای که داشت، با اشاره به وضعیت بد اقتصاد آمریکا گفت: شرایط برای ده‌ها میلیون آمریکایی نا امید کننده است. بخش بزرگی از اقتصاد تعطیل شده است و این یک رکود بزرگ نیست بلکه یک فلج بزرگ است.

** مخالفت فرهیختگان اماراتی با اقدام آل نهیان

تسنیم/ شخصیت‌های دانشگاهی و فعالان اماراتی در بیانیه‌ای تاکید کردند سکوت مردم امارات به معنای پذیرفتن این توافقنامه و اعتراف به آن نیست.در بیانیه مشترک فعالان و شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ای و دانشگاهی امارات آمده است امضا کنندگان این بیانیه تاکید می‌کنند که توافق مذکور مسئله فلسطین را نادیده گرفته و متناقض با قانون اساسی امارات است که تصریح می‌کند سیاست خارجی امارات، پشتیبان مسائل و منافع عربی و اسلامی است، این توافق همچنین قانون فدرال مبنی بر تحریم اسرائیل را نقض می‌کند. امضا کنندگان این بیانیه اظهار داشتند ما به نمایندگی از ملت آزاده امارات بر مخالفت قاطع خود با توافق اخیر با دشمن صهیونیستی تاکید کرده و اعلام می‌کنیم که این توافق بیانگر نظر و دیدگاه ملت امارات نیست.

**  هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم

تسنیم/ نخست وزیر پاکستان ضمن واکنش به عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی گفت: تا زمانی که حق مردم فلسطین به آنها داده نشود ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم «عمران خان» نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: وجدان ما هرگز قبول نخواهد کرد که مردم فلسطین را تنها بگذاریم. وی تصریح کرد: مساله کشمیر و فلسطین به هم شباهت بسیاری دارند و اگر ما بخواهیم به فلسطین بی توجهی کرده و به فکر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشیم به این معناست که دیگر دست از کشمیر برداشته‌ایم.

** شکایت آمریکا از ایران به دلیل نقض برجام!

باشگاه خبرنگاران/ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است از ایران به دلیل نقض توافق برجام به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند!بر این اساس، در جدیدترین اقدام احمقانه حقوقی دولت آمریکا، علی رغم خروج ۲ ساله این کشور از توافق هسته‌ای ایران، واشنگتن قرار است روز پنجشنبه شکایت خود از تهران بابت نقض برجام را به رئیس شورای امنیت ارائه کند. قرار است جرقه استفاده از مکانیسم ماشه از سوی دولت آمریکا از روز پنجشنبه زده شود. پمپئو قرار است روز پنجشنبه به نیویورک سفر کند و با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز در این رابطه دیداری خواهد داشت.

** باقی ماندن آمریکایی‌ها در عراق مشکلات زیادی به بار می‌آورد

مهر/ «صباح العکیلی» نماینده ائتلاف سائرون عراق اعلام کرد که باقی ماندن نظامیان آمریکایی در این کشور مشکلات امنیتی گسترده‌ای برای عراقی‌ها به وجود می‌آورد. وی افزود: اولویت دیدار مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور است. العکیلی بیان کرد: الکاظمی باید به این مسأله به عنوان یک خواست مردمی نگاه کند. الکاظمی روز گذشته بغداد را به مقصد واشنگتن ترک کرد و قرار است روز پنجشنبه با ترامپ دیدار کند. محور رایزنی‌های این نشست در خصوص روابط دو جانبه و تحولات منطقه و مسائل مورد توجه دو کشور خواهد بود.

**پیام تسلیت

درگذشت طلبه فاضل مرحوم محمدمحسن اسلامیان فرزند حضرت آیت‌الله علیرضا اسلامیان عضو محترم جامعه مدرسین را خدمت ایشان و همچنین حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم طلب غفران و رحمت واسعه الهی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *