طلیعه ۱۳۹۷ – ۹۹۰۵۲۹

در روز‌های اخیر آمریکا و سران کاخ سفید علی‌رغم بکارگیری همه توان و انرژی خود و طراحی انواع ترفندهای سخت و نرم سیاسی، نتوانستند شورای امنیت را مجاب به اعلام موافقت با تداوم تحریم تسلیحاتی ایران کنند.

این ناکامی در کنار دیگر ناکامی‌های آمریکا، شکست بزرگی برای ترامپ و تیم ضد ایرانی همراه وی محسوب می‌شود و به انزوای هرچه بیشتر امریکا در پیگیری سیاست یکجانبه گرایانه‌اش می‌انجامد.

این دومین بار در چند ماه گذشته است که پیش نویس امریکا در این رابطه رد می شود و برنامه ریزی‌های  دولت امریکا  برای فشار به ایران ناکام می‌ماند. مایک پامپئو، رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا قبل از آغاز روند رای گیری جهت تداوم تحریم تسلیحاتی در شورای امنیت تصریح کرده بود: “هر کاری را که در چارچوب ابزارهای دیپلماتیک خود بتوانیم، انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که تحریم‌های تسلیحاتی ایران منقضی نشود.”

 اما این رویاهای کاخ سفید به سرانجام نرسید و وزیر خارجه آمریکا بار دیگر به پشت تربیون آمد تا خشم و عصبانیت خود را از این شکست برای سیاست خارجی ترامپ آشکار کند. وی پس از شکست تحقیرآمیز کشورش در شورای امنیت با انتقاد از آن اعلام کرد:” شورای امنیت سازمان‌ملل متحد وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد. این شورا امروز نتوانست مجموعه مأموریت‌های اساسی خود را محقق کند. شورای امنیت قطعنامه معقولی را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران رد کرد.”

از سوی دیگر رویداد مهم استعفای برایان هوک به عنوان مسئول کارگروه اقدام ایران و همچنین ناکامی کاخ سفید در شورای امنیت به اضافه اعلام آمادگی چین و روسیه برای همکاری اقتصادی و بویژه همکاری‌های نظامی با ایران، در کنار خروج امریکا از برجام که امکان حقوقی اعمال مکانسیم ماشه را از امریکا گرفته است، اطمینان خوشبینانه ترامپ برای اثر بخشی سیاست فشار بر ایران را به خیال خامی تبدیل کرده است. ترامپ در صحنه سیاسی داخل خود آمریکا هم مورد هجمه و انتقاد گسترده قرار دارد به طوری که سناتور «کریس مورفی» در پیامی توئیتری، ناکامی اخیر کشورش در به تصویب رساندن قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت را «تار و مار شدن» خواند و از دولت ترامپ به‌عنوان باعث و بانی این افتضاح ملی به‌شدت انتقاد کرد. «کریس مورفی» که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز به شمار می‌رود، گفت: از میان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت، تنها جمهوری دومینیکن به نفع ما رأی داد این نشان می‌دهد که آمریکا تا چه حد ضعیف شده است و دیگر کشورهای جهان چگونه به راهبرد فاجعه‌بار ترامپ در قبال ایران نگاه می‌کنند.»

امروز بیش از گذشته اقدامات غیر قانونی آمریکا برای تحریم‌ایران مشروعیت خود را از دست داده و امریکا را  به انزوای سیاسی در جامعه بین‌الملل کشانده است. کشورهای متحد آمریکا به صورت کاملاً آشکار علیه سیاست‌های کاخ سفید موضعگیری کرده و واشنگتن، ناتوان از همراه کردن این کشورها با سیاستهای خود شده است.

بی‌شک همه این ناکامی‌ها و شکست‌ها و افول و انزوای امریکا، ناشی از صبر و مقاومت ملت ما و منطق صریح و صحیح حاکم بر سیاست و دیپلماسی ماست. البته قطعا توطئه‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد و همانگونه که مقامات کاخ سفید هم اعلام کرده‌اند، آنها مجددا به فکر اقدامات تازه خود علیه ایران هستند، اما سابقه و تجربه نشان داده که با صبر و استقامت مردم و هوشیاری مقامات و مسئولان کشورمان، تمامی نقشه‌های شوم دشمنان، نقش بر آب خواهد شد.

(خ ۱۳۹۷)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *