خبرروز ۱۳۹۹/۰۵/۲۷

  • تاکید آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عزاداران حسینی
  • آیت‌الله العظمی نوری همدانی: رژیم صهیونیستی با همبستگی آزادی خواهان جهان به زودی محو خواهد شد
  • آیت‌الله اعرافی: ورود معارف الهی در قلمرو علوم انسانی از ممیزه‌های حوزه پس از انقلاب است
  • آیت‌الله اراکی: نیازمند تحصیل طلاب در فقه اقتصادی، فقه رسانه و… هستیم
  • وزیر امور خارجه: آمریکا می‌داند حق  مکانیسم ماشه را ندارد

 

  • * جام جم ۹۹/۰۵/۲۷

** کرونا واکسن ندارد

جام‌جم/ علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران ‌معتقد است واکسنی که در جهان تولید می‌شود، شاید چند هفته بیشتر انسان را در برابر ویروس ایمن نکند. او گفت، ممکن است واکسن کرونا تاثیر کوتاه‌مدت داشته باشد، شاید تنها چند هفته، واکسن بدن انسان را در برابر بیماری ایمن کند و دوباره لازم باشد سه ماه یا حتی شش ماه بعد، واکسن تزریق شود، حتی شاید لازم باشد در سال تا چهار بار واکسن کرونا تزریق شود. او البته گفت:‌ «شاید ویروس کرونا، واکسن نداشته باشد.»

* همشهری ۹۹/۰۵/۲۷

** تذکر ستاد کرونا به مجلس

همشهری/ سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که ستاد مقابله با کرونا تاکیداتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجلس شورای اسلامی داشته است. محمدحسین فرهنگی درباره نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: روزانه تب نمایندگان گرفته شده و در صورت علائم، از آنها آزمایش و تست کرونا گرفته می‌شود. همچنین نمایندگان و تمامی مراجعان به مجلس شورای اسلامی باید از ماسک و مواد ضد عفونی کننده استفاده کنند.

* کیهان ۹۹/۰۵/۲۷

** تفاهم قرارگاه خاتم با دولت برای تکمیل ۱۱۸ پروژه عمرانی

کیهان/ نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از تفاهم قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) با دولت برای تکمیل ۱۱۸ پروژه عمرانی خبر داد و گفت: از این تعداد طرح ۴۹ پروژه تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. نیکزاد با‌ اشاره به نشست مشترک با سردار سعید محمد؛ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و مسئولان سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور، اظهار کرد: قرارگاه در سطح کشور اقدامات و فعالیت‌های بسیار خوبی را برای اجرای پروژه‌های عمرانی انجام داده و در شرایط کنونی کشور به‌دنبال همکاری با دولت برای اجرا و تکمیل ۱۱۸ پروژه در سطح استان‌هاست.

** دولت اصرار دارد مجلس را نادیده بگیرد

کیهان/ ۱۵۹ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس مجلس، خواستار پیگیری اصلاح سازوکار اداره شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شدند. در متن این نامه آمده است: متأسفانه طی هفته‌های اخیر شاهد هستیم که حتی در شرایط عادی دولت اصرار دارد تا نیازهای قانونی خود را از طریق شورای عالی پیش ببرد و عملاً نقش تقنینی و نظارتی مجلس را نادیده بگیرد. این رویه ضمن آنکه مغایر قانون است، این نگرانی را تشریح می‌کند که تصمیمات اخذ شده از پشتوانه کارشناسی لازم برخوردار نباشد و تبعات سنگینی را برای اقتصاد کشور به بار آورد». در پایان این نامه آمده است: «از جنابعالی مجدانه انتظار داریم و با قید فوریت نسبت به اصلاح رویه شورای سران قوا و الزام دولت به طی مسیر قانونی اقدام فرمایید و بر اساس ماده ۲۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس از شأن و جایگاه قانونی مجلس شورای اسلامی صیانت ‌نمایید.»

** دست رد سوریه به درخواست ترامپ برای مذاکره

کیهان/ دمشق در واکنش به ارسال نامه رئیس‌جمهور آمریکا برای «بشار اسد»، اعلام کرد که قبل از خروج اشغالگران آمریکایی از سوریه، صحبتی در کار نخواهد بود. «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه، اظهار داشت: پاسخ ما به تمام پیام‌های آمریکا این است که ما جز پس از عقب‌نشینی از خاکمان، نمی‌توانیم صحبت کنیم. امکان ندارد که در قبال خاک و کشور خود، کوتاه بیاییم و ممکن نیست با اشغالگر قبل از خروج از سرزمین مان گفت‌وگو کنیم. وی افزود، بشار اسد تأکید کرد که سوریه عزیز است و در زمان مناسب، تمام خاک آن آزاد خواهد شد.

* شرق ۹۹/۰۵/۲۷

** ترامپ باید در انتظار شکست‌های پی‌در‌پی باشد

شرق/ محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در توییتی نوشت: «در رأی‌گیری شورای امنیت، جامعه جهانی با حمایت از حفظ برجام، یک بار دیگر با سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا مخالفت کرد. آمریکا در ادامه اشتباهاتش به دنبال مکانیسم ماشه است؛ با همان فرایندی که قطع‌نامه اخیر رد شد بلکه با استدلال قوی‌تر سیاسی و حقوقی، باز هم شکست خواهند خورد. ترامپ در ماه‌های پایانی دولت خود باید آموخته باشد که معادلات در عرصه سیاست با دنیای تجارت کاملا متفاوت است و اگر سیاست‌های گذشته خود را تغییر ندهد، باید در انتظار شکست‌های پی‌در‌پی باشد».

** سفر رئیس موساد به امارات

شرق/ یک خبرنگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در تلویزیون اسرائیل از سفر قریب‌الوقوع یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل موسوم به موساد به ابوظبی خبر داد. شمعون آران، در صفحه شخصی خود در توییتر افزود: رئیس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل همراه با هیئتی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران این رژیم به ابوظبی سفر می‌کند و احتمال دارد به منامه نیز سفر و با مقامات بحرین دیدار و گفت‌وگو کند.

* ایران ۹۹/۰۵/۲۷

** رایزنی الکاظمی برای کاهش تحریم‌های ایران

ایران/ روزنامه العربی الجدید نوشته است: مصطفی الکاظمی در سفرش به امریکا تلاش خواهد کرد که به مقامات واشنگتن فشار بیاورد تا در رابطه با ایران راه حل‌های متعادل را بپذیرند و تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند. به نوشته این رسانه عربی، به سود عراق نیست که به یک طرف متمایل شود و با طرف دیگر دشمنی کند زیرا شرایط عراق نابسامان است و توان تحمل فشار از هیچ طرفی را ندارد.

* وطن امروز ۹۹/۰۵/۲۷

** امسال با ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح پرتاب ماهواره داریم

وطن امروز/ امیر سرتیپ امیر‌ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره فعالیت فضایی وزارت دفاع، گفت: برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران یک برنامه دائمی است و چند مرحله را پشت سر گذاشته و چند مرحله هم پیش‌ رو دارد. نیازهای کشور محموله‌های سنگین‌تری است که بالای ۱۰۰ کیلوگرم است و در مرحله بعدی مدارهای بالاتر و محموله‌های سنگین‌تری است که برای آن ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح را داریم. امیر حاتمی با بیان اینکه ماهواره‌بر سیمرغ هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، گفت: فکر می‌کنم امسال از هر دو ماهواره‌بر ذوالجناح و سیمرغ پرتاب داشته باشیم؛ البته پرتاب تحقیقاتی است.

** امارات کاردار ایران را احضار کرد

وطن امروز/ امارات کاردار ایران در ابوظبی را احضار و پیام اعتراض شدید‌اللحنی را به وی تسلیم کرد. وزارت خارجه و همکاری بین‌المللی امارات کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی را فراخواند. خبرگزاری رسمی امارات نوشت: «در پی تهدیدات مطرح شده در سخنرانی «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران درباره تصمیم حاکمیتی دولت امارات و تهدیداتی که از سوی وزارت خارجه ایران، سپاه پاسداران و دیگر مقامات ایرانی تکرار شده، معاون وزیر خارجه امارات پیام اعتراض شدیداللحنی را به سفیر ایران تسلیم کرد». وزارت خارجه امارات سخنرانی رئیس‌جمهور ایران را غیرقابل قبول و تحریک‌آمیز توصیف کرد که پیامدهای خطرناکی برای امنیت و ثبات در منطقه خلیج‌فارس به همراه دارد.

* جوان ۹۹/۰۵/۲۷

** امارات تا دیر نشده تجدیدنظر کند

جوان/ سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تأکید بر اینکه امارات در ارتباط خود با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کند، به حاکمان امارات هشدار داد: قطعاً رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود ما آن را از چشم کشور امارات‌متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: امروز در شرایطی که همه آزادگان جهان از ایجاد ارتباط و دوستی با رژیم صهیونیستی ابراز تنفر و دوری می‌کنند، یکی از همسایگان جمهوری اسلامی با وقاحت تمام اعلام برقراری ارتباط با این رژیم کودک‌کش می‌کند که این جای تأسف دارد؛ چراکه رژیم صهیونیستی برای بقای خود دست و پا می‌زند و بدون توجه به موازین اسلامی و موازین دین یهود نسبت به هرگونه ظلم و ستم در جهان اسلام و حتی با مردم خود و همسایگانش از هیچ‌گونه اقدامی ابایی ندارد.

** آمریکا می‌داند حق مکانیسم ماشه ندارد

جوان/ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مراسم تودیع و معارفه سخنگویان سابق و جدید وزارت امور خارجه با اشاره به بحث‌هایی که درباره استفاده امریکا از مکانیسم ماشه مطرح است، گفت: «اسنپ بک امریکا آنچنان غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست و امریکایی‌ها این را می‌دانند.» ظریف خطاب به امریکایی‌ها گفت: «خیال نکنید اگر حرفی را بلند زدند و تکرار کردند حق دارند. امریکا می‌داند نمی‌تواند اسنپ‌بک کند.» ظریف در این مورد به کنفرانس مطبوعاتی جان بولتون، مشاور امنیت ملی برکنار شده کاخ سفید در هشتم می‌۲۰۱۸استناد کرده که بولتون در آن گفته است که امریکا به دلیل عضو نبودن در برجام، نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.

* آفتاب یزد ۹۹/۰۵/۲۷

** عراق در آستانه ماه محرم ورود زائران خارجی را ممنوع کرد

آفتاب یزد/ کمیته عالی بهداشت و سلامت عراق مسئول مقابله با کرونا ضمن اعلام تصمیمات جدید برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مصوب کرد، ورود زائران به عراق همزمان با نزدیک شدن به ماه محرم ممنوع می‌شود. کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق مصوب کرد از هر گونه ورود زائران از خارج به عراق برای گردشگری و زیارت ممانعت کامل به عمل آید.

** جنگ بین ما و عربستان تا زمان عدم توقف تجاوزات ادامه دارد

آفتاب یزد/ یکی از رهبران انصارالله یمن و عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: جنگ بین ما وعربستان تا زمانی که حملات و تجاوزات علیه ما متوقف نشوند، ادامه خواهد داشت. محمد علی الحوثی، یکی از رهبران انصارالله یمن و عضو شورای عالی سیاسی یمن در اظهاراتی تلویزیونی گفت: گروه انصارالله در مذاکره مستقیم با عربستان است و تماس‌هایی که در جریان است به سطح مذاکرات نمی‌رسند. او افزود: فرستاده سازمان ملل اگر خواهان موفقیت در پرونده یمن است باید رویکردش را در مذاکره تغییر دهد.

* خراسان ۹۹/۰۵/۲۷

** کاندیدا نخواهم شد

خراسان/ محمدرضا باهنر نایب رئیس اسبق مجلس با رد شایعه حضور خود در انتخابات پیش رو اعلام کرد که «بنده همین جا قویاً تکذیب می‌کنم و برنامه‌ای برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی در ۱۴۰۰ ندارم.»

* رسالت ۹۹/۰۵/۲۷

** توافق امارات با رژیم صهیونیستی خیانتی آشکار به آرمان فلسطین است

رسالت/ رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری سازش ذلیلانه خاندان حاکم بر کشور امارات متحده عربی با رژیم جنایت‌کار صهیونیستی، گفت: این توافق و سازش خیانتی آشکار به ارزش‌های انسانی، آموزه‌های اسلامی امت اسلامی و آرمان فلسطین است. پرده تزویر، ریا و نفاق نسبت به آرمان قدس شریف دیگر برافتاده است و دشمنان انسانیت و خائنان به امت اسلامی چهره واقعی خود را آشکار کردند. قالیباف افزود: امروز دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی معیار روشن تشخیص حق‌طلبان و عدالت خواهان جهان از منافقان و جنایت‌کاران است. کسانی که با رژیم صهیونیستی طرح دوستی بریزند در نظر تمامی امت اسلامی خائن و جنایت‌کار و همدست در تمامی اقدامات شوم گذشته، حال و آینده رژیم منحوس صهیونیستی خواهند بود.

** دستور وزیر کشور برای تشدید نظارت بر عملکرد شوراها تا انتخابات۱۴۰۰

رسالت/ سخنگوی وزارت کشور از دستور وزیر کشور برای تشدید نظارت بر عملکرد شوراها و شهرداری‌ها تا انتخابات١۴٠٠ خبر داد. سید سلمان سامانی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی منتهی به برگزاری انتخابات شوراها، وزیر کشور دستور داد با تشکیل کمیته‌ای در وزارت کشور با استفاده از ابزارهای قانونی نظارت جدی‌تر و با حساسیت بیشتری بر عملکرد شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باهدف رعایت قانون در تصمیم‌گیری‌ها صورت پذیرد.

* مردم سالاری ۹۹/۰۵/۲۷

** استفتاء جدید رهبر معظم انقلاب درباره «رانت اطلاعاتی در بورس»

مردم‌سالاری/ کانال فقه و احکام رهبر معظم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی به‌ نشانی leader_ahkam@ جدیدترین استفتائات معظم‌ له را درباره رانت اطلاعاتی در بورس منتشر کرده است. سئوال: استفاده از رانت اطلاعاتی در بورس چه حکمی دارد؟ جواب: استفاده از اطلاعات اقتصادی به صورت غیر قانونی یا به‌گونه‌ای که موجب تضییع حقوق دیگران شود، جایز نیست.

** خشم نتانیاهو از انزوای آمریکا در شورای امنیت

مردم‌سالاری/ «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی شکست آمریکا در شورای امنیت با عدم تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرده بود، در پیامی توییتری نوشت: تصمیم شورای امنیت سازمان ملل برای عدم تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، شرم آور است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین در پی انزوای دیپلماتیک آمریکا، مطرح کرد که ما به همکاری نزدیک با آمریکا و کشورهای منطقه برای ممانعت از آنچه خصومت ایران می‌خواند، ادامه خواهیم داد. اسرائیل در برابر هر کسی که بخواهد امنیت آن را تضعیف کند، با تمام قدرت عمل خواهد کرد.

* آرمان ۹۹/۰۵/۲۷

** آمریکا در جایگاه بازگردانی تحریم‌ها نیست

آرمان ملی/ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد که این کشور در شرایطی نیست که بتواند مکانیسم اسنپ بک (بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران) را که مختص اعضای برجام است استفاده کند. «پیتر استانو» گفته است با توجه به این که آمریکا بطور یکجانبه از برجام در سال ۲۰۱۸ خارج شد و در فعالیت های بعدی مربوط به برجام حضور نیافت، لذا این کشور نمی تواند به عنوان کشور مشارکت کننده در برجام تلقی شود.

* آفرینش ۹۹/۰۵/۲۷

** درگیری با ایران محتمل‌تر شد

آفرینش/ «لیندسی گراهام» سناتور تندروی جمهوریخواه در پیامی توئیتری مدعی شد رأی منفی شورای امنیت به قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نه تنها اشتباه بسیار بزرگی بود؛ بلکه خطر درگیری گسترده با این کشور را بیش از پیش محتمل می‌کند چرا که (با لغو این تحریم‌ها)، طرف ایرانی زرادخانه خود را تقویت خواهد کرد. این سناتور جمهوریخواه در ادامه ادعای خود افزود: ایران هنوز هم بزرگترین دولت حامی تروریسم در سطح جهانی است. با رشد قوای نظامی ایران، مسیر برخورد با اسرائیل و دیگر کشورهایی که در معرض تهدید ایران هستند؛ باز می‌شود.

* قدس ۹۹/۰۵/۲۷

** امارات از خوش خدمتی به صهیونیست‌ها آسیب بدی خواهد دید

قدس/ دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین تصریح کرد: «رفتار مخرب و غیر سازنده ابوظبی در دوستی با اشغالگران قدس شریف هیچ توجیهی ندارد و این کشور از دوستی با صهیونیست‌ها آسیب بدی خواهد دید.»

امیر عبداللهیان با اشاره به تبعات سازش با رژیم صهیونیستی گفت: «عادی سازی روابط امارات با رژیم مجعول و غاصب صهیونیستی، منجر به صلح و ثبات در منطقه نخواهد شد بلکه، خوی ددمنشی و جنایتکاری صهیونیست‌ها را در منطقه افزایش خواهد داد.» وی افزود: «این خطای راهبردی به منزله پشت کردن به آرمان فلسطین و دور شدن از وحدت جهان اسلام در قبال ملت فلسطین است.»

* اعتماد ۹۹/۰۵/۲۷

** تایید سابقه ۲۰ ساله بذرپاش در کمیسیون اصل ۹۰

اعتماد/ نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برای بررسی مدرک مهرداد بذرپاش رییس دیوان محاسبات برگزار شد. در همین زمینه، نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره جزییات نشست مذکور اظهار کرد: «کمیته امور مجلس کمیسیون اصل ۹۰ طبق گزارشی که در صحن کمیسیون ارایه کرد، بیست سال سابقه محل مناقشه کار آقای مهرداد بذرپاش رییس دیوان محاسبات را با تعداد ۱۴ رای از ۱۶ رای تایید کرد.»

** اولین تماس تلفنی وزرای خارجه اسراییل- امارات

اعتماد/ «گابی اشکنازی»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به منظور افتتاح اولین تماس تلفنی با امارات با «عبد‌الله بن زاید»، همتای خود در این کشور گفت‌وگو کرد. در این تماس تلفنی دو طرف در مورد تعهد خود در مورد اجرای توافق اخیر شکل گرفته بین رژیم صهیونیستی و امارات صحبت کردند. این تماس تلفنی برای اولین‌بار بعد از عادی‌سازی روابط دو طرف صورت گرفت. برقراری ارتباط تلفنی میان سرزمین‌های اشغالی و امارات، یکی از اولین نشانه‌های استحکام بیشتر توافق میان اماراتی‌ها و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

* اطلاعات ۹۹/۰۵/۲۷

** رونق و جهش اقتصادی با مشارکت مردم محقق خواهد شد

اطلاعات/ رئیس جمهوری با بیان اینکه رونق و جهش اقتصادی در سایه مشارکت و محوریت یافتن مردم در اقتصاد محقق خواهد شد، گفت: ثبات، آرامش و اطمینان نسبت به آینده اقتصاد کشور می‌تواند به مشارکت هرچه بیشتر مردم در این حوزه بیانجامد.‌ حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اصلی ترین سیاست دولت را ایجاد آرامش در اقتصاد و همچنین ثبات در تصمیمات و سیاست‌ها و نبود ابهام و نگرانی نسبت به آینده اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد: ایجاد فضایی مطمئن، آرام و با ثبات و دادن اطمینان خاطر به مردم نسبت به آینده اقتصاد کشور همواره مورد تاکید و توجه دولت بوده است.‌

** نامه آیت‌الله رئیسی به رهبرمعظم انقلاب درباره فروش اوراق سلف نفتی تکذیب شد‌

اطلاعات/ مرکز رسانه قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آیت‌الله رئیسی در مورد فروش اوراق سلف نفتی، نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال نکرده است.‌ متن این اطلاعیه به شرح زیر است: در پی انتشار خبری از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی روسای قوه قضاییه و قوه مقننه با موضوع فروش اوراق سلف نفتی محضر رهبر انقلاب اسلامی، مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن تکذیب خبر منتشر شده اعلام می‌کند هیچ نامه‌ای چه از ناحیه رئیس قوه قضاییه و چه نامه مشترک با رئیس مجلس شورای اسلامی محضر رهبر انقلاب اسلامی در این مورد ارسال نشده است.

** شاهد اعلان جنگ رژیم آل خلیفه با امام حسین(ع) در بحرین هستیم

اطلاعات/ آیت‌الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرینی و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اعلام کرد: شاهد اعلان جنگ رژیم آل خلیفه با امام حسین(ع) در بحرین هستیم. شیخ عیسی قاسم در بیانیه‌ای کوتاه، صریح و شدید‌اللحن اقدامات رژیم آل‌خلیفه در خصوص مجالس ماه محرم به بهانه شیوع کرونا را محکوم کرد. متن بیانیه آیت‌الله عیسی قاسم به شرح ذیل است: در بحرین از طرفی با اجازه بازگشایی مجتمع‌های تجاری، بازارها، استخرها و سالن‌های ورزشی مواجهیم و در مقابل آنچه من درباره اوامر صادره در خصوص محرم می‌فهمم این است که ما حسین(ع) را نمی‌خواهیم، باید که حسین(ع) را طرد کرد و جنگ با حسین(ع) به قوت خود ادامه دارد.

** قطر اشتیاقی به حمایت از موضع آمریکا علیه ایران ندارد

اطلاعات/ شبکه خبری بلومبرگ با بیان اینکه مقام‌های قطر رجزخوانی دولت آمریکا درباره وجود اتحاد میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران را نقش بر آب کرده اند، اعلام کرد: دوحه اشتیاقی به حمایت از موضع آمریکا علیه ایران ندارد.

* شهروند ۹۹/۰۵/۲۷

** استقبال چین از پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشستی با حضور ایران و آمریکا

شهروند/ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری‌اش از پیشنهاد رئیس‌جمهوری روسیه برای برگزاری نشستی با حضور ایران استقبال کرد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که چین از این نشست استقبال و از تلاش روسیه برای تنش‌زدایی بر سر مسأله هسته‌ای ایران قدردانی می‌کند. او در ادامه اظهار کرد که چین به‌طور مداوم از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند و هدفش حفظ صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه است.

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

** تاکید آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عزاداران حسینی

رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، در دیدار دکتر قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به در پیش بودن ماه محرم الحرم و موسم اقامه عزای سرور و سالار شهیدان، توصیه‌های مهمی خطاب به سوگواران اباعبدالله الحسین(ع) ارائه کرد. این مرجع تقلید همگان را به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا توصیه و تاکید کرد: رعایت مسائل بهداشتی از جمله زدن ماسک برای همه عزاداران لازم است؛ توقع می‌رود که مردم پروتکل‌ها و مقررات اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا را جدا رعایت کنند؛ مکان سرپوشیده نباشد، جمعیت محدود باشد، وقت محدود باشد، حاضران محدود باشند و از ماسک استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی افزود: اگر این شرایط رعایت شود در این صورت عزاداری مانعی ندارد و عواقب منفی هم نخواهد داشت؛ ما جدا از مردم می‌خواهیم که در تشکیل جلسات عزاداری تمام آنچه مربوط به سلامت عزاداران هست را رعایت کنند.

** رژیم صهیونیستی با همبستگی آزادی خواهان جهان به زودی محو خواهد شد

رسا/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی با اشاره به عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی تأکید کرد که هر گونه مشروعیت دادن و همکاری با رژیم غاصب اسرائیل همکاری مستقیم با جنایت و آدمکشی آنها محسوب می‌شود؛ ایشان همچنین تاکید کردند: امضاء هر گونه سند عادی سازی روابط با اسرائیل از سوی کشور امارات و یا هر حکومت دیگر به معنای تأیید بردگی و ذلت آن کشور امضاء کننده می‌باشد و همگان خصوصاً کشورهای عربی بدانند که این رژیم به زودی با عنایت خداوند متعال و همبستگی همه آزادیخواهان بویژه جبهه مقاوت محو خواهد شد و قدس شریف و تمامی مناطق غصب شده به ملت‌های خود باز خواهد گشت ان شاءالله.

** ورود معارف الهی در قلمرو علوم انسانی از ممیزه‌های حوزه پس از انقلاب است

رسا/ آیت‌الله اعرافی در مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به شخصیت علمی آن مرحوم، گفت: گسترش قلمروهای دانش اسلامی و ورود معارف الهی در قلمرو علوم انسانی به ویژه اقتصاد از ممیزه‌های حوزه پس از انقلاب است.

مدیر حوزه‌های علمیه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان را از پیشگامان حرکت در راستای گسترش قلمرو معارف اسلامی در عرصه اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: وفات ایشان ثلمه بزرگی به حوزه‌های علمیه بود؛ امروز وظیفه ما الگوسازی از ایشان برای نسل جوان و نخبه حوزوی و دانشگاهی است؛ باید اندیشه جوانان را با اندیشه بزرگانی همچون مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان استناد بخشیم.

** نیازمند تحصیل طلاب در فقه اقتصادی، فقه رسانه و… هستیم

حوزه/ آیت‌الله اراکی در افتتاحیه دوره میثاق طلبگی که امروز در مسجد مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با تشریح رسالت اصلی طلاب و حوزه‌های علمیه در دوران فعلی گفت: شاید هیچ دورانی در طول تاریخ تشیع وجود نداشته که به اندازه امروز، امید و قرب به ظهور بالا بوده باشد؛ در این راستا آنچه مهم است، علاوه بر تربیت فرد منتظر، تشکیل جامعه ی منتظر است. عضو جامعه مدرسین درادامه گفت: ما طلبه‌ها باید فقه مرسوم در حوزه را به خوبی بیاموزیم و پس از آموختن آن به سراغ فقه در موضوعات اجتماعی برویم؛ باید فقه اقتصادی، فقه رسانه و سایر موضوعات اجتماعی مورد نیاز جامعه را بیاموزیم و به جامعه ی خود ارائه دهیم تا مقدّمات ظهور منجی عالم بشریّت را رقم بزنیم.

** ایران نسخه ترامپ در انتخابات را پیچید

تسنیم/ تحلیلگر روزنامه رای الیوم در تازه ترین مقاله خود درباره پیروزی‌های اخیر ایران در مجامع بین‌المللی و شکست‌های پی در پی ایالات متحده آمریکا در پیگیری سیاست‌های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی به برخی مسائل اشاره کرده است. عبدالباری عطوان در این مقاله نوشت: درد و خطر این سیلی محکم با مشخص شدن اختلاف نظر عمیق میان آمریکا و شرکای اروپایی آن به ویژه انگلیس، آلمان و فرانسه درباره تحریم تسلیحاتی ایران بیشتر شده است. اروپا با خالی کردن پشت آمریکا در این حوزه به کاخ سفید فهماند که دیگر دورانی که آمریکا یکه تازانه بر سازمان ملل و جهان حکمرانی می‌کرد تمام شده است و دیگر توان بازگشت به آن دوران را هم ندارد.

** ترامپ سیاست خارجی آمریکا را نابود کرد

فارس/ نشریه آمریکایی فارین افرز در تحلیلی به ضربات جبران‌ناپذیر ترامپ به سیاست خارجی آمریکا پرداخت و انتخاب دوباره او را به معنای پایان نظم جهانی ۷۵ ساله دانست. «ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی در نشریه این اندیشکده با نام «فارین افرز» با اشاره به کتاب ۸۰۰ صفحه‌ای «دین اچسون» وزیر خارجه «هری ترومن» سی‌وسومین رئیس‌جمهور آمریکا با عنوان «حاضر برای سازندگی» نوشت: تصور این که یکی از مقامات ارشد امنیت ملی دولت ترامپ کتاب خاطراتی بنویسد و در عنوان آن از واژه «سازندگی» استفاده کند، غیرممکن است زیرا سازندگی هدف اصلی سیاست خارجی این دولت نبوده است. برعکس، رئیس‌جمهور و مقامات رسمی اطراف او که مدام در حال تغییر بوده‌اند، بیشتر به خراب کردن علاقه داشته‌اند.

** قربانیان کرونا در آمریکا از ۱۷۰ هزار نفر عبور کرد

فارس/ دانشگاه «جانز هاپکینز» امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته دستکم ۴۲ هزار و ۹۳۶ مورد جدید به مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده افزوده شدند تا آمار کلی این افراد در این کشور به پنج میلیون و ۴۰۳ هزار و ۲۱۳ نفر برسد.این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در بازه زمانی مذکور، دستکم ۵۷۷ مورد جدید بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا جان خود را از دست دادند و شمار کلی قربانیان این ویروس ناشناخته در ایالات متحده به ۱۷۰ هزار و ۵۲ نفر افزایش یافت.

** عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با سودان

تسنیم/ رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی “موساد” ادعا کرد که عادی‌سازی روابط بین این رژیم و سودان بسیار نزدیک است.شبکه عبری زبان “کان” از قول یوسی کوهن اعلام کرد که احتمالا این اقدام تاریخی به زودی و ممکن است تا قبل از پایان سال جاری انجام شود.این منبع با اعلام اینکه «این تماس‌ها با مقامات سودانی در این زمینه ادامه دارد»، تاکید کرد که هیئت‌هایی از هر دو طرف از آمادگی خود برای دست‌یابی به چنین توافقی خبر داده‌اند.

** مکانیسم ماشه ارزش ریسک کردن ندارد

ایرنا/ مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به دولت این کشور هشدار داد که توسل به مکانیسم ماشه علیه ایران ارزش ریسک کردن ندارد و حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می‌کند.بولتون در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: دولت آمریکا تهدید کرده که اگر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست بخورد مکانیسم ماشه را فعال کرده و همه تحریم‌های تعلیق شده را باز می‌گرداند.وی افزود: حامیان توافق استدلال می‌کنند که از آنجایی که واشنگتن از این توافق خارج شده، در جایگاهی نیست که مفاد آن را فعال کند. آنان حق دارند.وی مدعی شد: ممکن است توافق دوم با ایران در دولت بایدن یا حتی در دولت دوم ترامپ محقق شود.

** اتفاقات امروز افغانستان نتیجه مداخلات آمریکا در امور این کشور است

ایسنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اتهامات بی‌اساس وزیرخارجه آمریکا علیه کشورمان در خصوص ارسال سلاح به طالبان اظهار داشت : آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد نتیجه جنگ افروزی و مداخلات آمریکا در امور افغانستان است. سعید خطیب‌زاده افزود: اتهامات وارده از سوی وزیر خارجه ایالات متحده نوعی فرافکنی و تلاش برای انحراف افکار عمومی مردم افغانستان‌ از کمک‌های واشنگتن به داعش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *