خبرروز ۱۳۹۹/۰۵/۲۵

  • حضرت آیت‌الله یزدی: شروع مبارزه با فساد از خود قوه قضائیه اقدامی امید‌آفرین است
  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: فاطمیون افغانستان در دفاع از حرم اهل بیت(علیهم‌السلام) درخشیدند
  • آیت الله حسینی بوشهری: رئیس جمهوری آمریکا در باتلاق فرو رفته است
  • رئیس مجلس شورای اسلامی: توافق امارات با رژیم صهیونیستی سازشی ذلیلانه و خیانت به آرمان فلسطین است
  • شکست سنگین قطعنامه ضد ایرانی آمریکا شورای امنیت به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی نداد

 

  • * جام جم ۹۹/۰۵/۲۵

** درخواست پوتین برای برگزاری نشست شورای امنیت با حضور ایران و آلمان

جام‌جم/ رئیس جمهور روسیه خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان شد. ولادیمیر پوتین با بیان اینکه خلیج فارس نباید محلی برای شانتاژ و دیکته کردن باشد گفت: روسیه از تعامل با همه طرف‌های علاقه‌مند به آرام کردن اوضاع در خلیج فارس استقبال می‌کند. رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر این که کشورش به طور کامل به برجام پایبند است اضافه کرد: مسکو پیشنهاد می‌کند در نشست فوق‌العاده سران شورای امنیت، با مشارکت آلمان و ایران درباره پارامترهای تشکیل مکانیسم امنیت در منطقه خلیج فارس توافق بدست آید.

* همشهری ۹۹/۰۵/۲۵

** جنگ ۳۳ روزه سمبل ایستادگی

همشهری/ وزارت امور خارجه در سالگرد پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه آمده است: پایداری زنان و مردان لبنانی و رزم جوانان غیور مقاومت، درس عبرتی به متجاوزان و حامیان تروریست آنان داد که لبنان را از تهدیدات و تجاوزات رژیم جعلی اسرائیل حفظ می‌کند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایستادگی در مقابل دشمن صهیونیستی آنان را به شکست حتمی می‌کشاند؛ همانگونه که جنگ ۳۳ روزه سمبل ایستادگی و قدرت مردم در مقابل رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی با پیروزی شیرین ملت لبنان همراه بود. بدون تردید ملت لبنان طعم شیرین این پیروزی را همواره به خاطر خواهد داشت و اجازه نخواهد داد امنیت، استقلال و حاکمیت این کشور بازیچه دست دشمنان شود و با وحدت و همدلی، از بحران کنونی عبور خواهد کرد و این درس بزرگی به همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه است.

* کیهان ۹۹/۰۵/۲۵

** توافق امارات و‌‌ رژیم صهیونیستی یک حماقت راهبردی است

کیهان/ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک بین امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل‌آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود.

در این بیانیه تاکید شده است که مردم مظلوم فلسطین و همه ملت‌های آزاده جهان هرگز عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب و جنایت‌پیشه اسرائیل و همداستانی با جنایات آن رژیم را نخواهند بخشید. بدون تردید خون‌های به ناحق ریخته شده هفت دهه مقاومت برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قبله اول مسلمین، دیر یا زود‌ گریبان خیانتکاران به آرمان فلسطین را خواهد گرفت.

** ارتش مقاومت با انگیزه مضاعف افتخارآفرینی خواهد کرد

کیهان/ به دنبال عنایت ویژه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، به ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تصویب اعطای پرچم و نشان فداکاری به دانشگاه افسری امام علی(ع)؛ سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش، طی پیامی از فرمانده کل قوا قدردانی کرد.

در متن این پیام آمده است: «خداوند بزرگ را بر نعمت ولایت شکر می‌گوئیم و از محبت و پاداش شایسته ولی‌امر مسلمین به فرزندان ارتشی خود سپاسگزاریم. سخت می‌کوشیم شاکر عامل باشیم و نقش مؤثری در پیشبرد نیروهای مسلح پرافتخار به سمت اهداف بزرگ «گام دوم انقلاب» ایفا کنیم؛ با کار جهادی و انگیزه مضاعف، شایستگی‌ها و توانمندی‌های فرزندان رشید ملت در ارتش را در ارتقای سطح آمادگی‌های ایران سربلند اسلامی به اوج برسانیم.»

** تکذیب توقیف ۴ کشتی ایرانی توسط آمریکا

کیهان/ سفیر ایران در ونزوئلا در واکنش به ادعای روزنامه آمریکایی مبنی بر توقیف چند کشتی حامل سوخت ایران، گفت: یک دروغ و جنگ روانی دیگر، نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ‫ایران دارد. حجت‌الله سلطانی در توئیتی نوشت: یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم ‫آمریکا. سلطانی افزود: ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» مدعی شده دولت آمریکا برای نخستین بار محموله کشتی‌هایی که با نقض قوانین تحریم‌های واشنگتن اقدام به حمل سوخت ایران می‌کردند را توقیف کرده است.

* شرق ۹۹/۰۵/۲۵

** شوراها دژ محکمی در برابر فساد و کج‌فهمی‌ها باشند

شرق/ رئیس قوه قضائیه در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه عقلانیت باید بر امور شهر و آبادی حاکم شود، گفت: شوراها و اعضای آن باید دژ محکمی در برابر فساد و کج‌فهمی‌ها باشند. این دژ باید سدی در برابر هر کجی باشد که بخواهد حقوق عامه را ضایع کند. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: شوراها در این جهت باید همکار همه بخش‌ها در کشور باشند و در مقابل زیادی‌خواهی، رانت‌خواری و فساد ایستادگی کنند. از این حیث، شوراها همکار دستگاه قضائی محسوب می‌شوند. او ادامه داد: شوراها در شهر و روستا برای افرادی که می‌خواهند حرکت قانون‌مند کنند، باید مأمن باشند و افرادی که می‌خواهند تخلف کنند، اولین سد را باید شوراها بدانند.

* ایران ۹۹/۰۵/۲۵

** می‌خواهیم خرید نفت ایران را از سر بگیریم

ایران/ «گدام درمندرا» سفیر هند در تهران، از رایزنی‌های بسیاری برای خرید نفت ایران از سوی مسئولان عالی دو کشور ایران و هند خبر داد و گفت: ایران شریک قابل اتکای ماست و ما می‌خواهیم روابط خود را حفظ کنیم و خرید نفت از ایران را از سر بگیریم. سفیر هند البته این را اضافه کرد که این امر، موضع آنان است و باید مسائل سیاسی و تحریم صادرات نفت ایران را هم در نظر بگیرند، از این‌رو در حال بررسی این مسأله با ایران و دیگر شرکای خود هستند که به نظر می‌رسد منظور او امریکا است.

** پیشنهاد انتخاباتی توکلی به منصوبان رهبری

ایران/ احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خبری که با بعضی حوادث تأیید می‌شود، حاکی ‌است که شاید برخی از مدیرانی که با حکم مقام معظم رهبری قدرت اجرایی دارند، در انتخابات ۱۴۰۰ وارد صحنه شوند. توکلی در حساب شخصی توئیتر خود ضمن انتقاد به این موضوع، «دو عیب بزرگ» برای آن برشمرد و نوشت: یک، امتیاز غیرعادلانه‌ای برای آنان فراهم است و دو، دستگاه رهبری به ناحق به جانبداری متهم می‌شود. این نماینده ادوار مجلس در پایان به دفتر مقام معظم رهبری پیشنهاد کرد: به این افراد فرصت دهند که تا آخر شهریور مسئولیت خویش را وا ‌بگذارند و بروند پی تبلیغات یا آنکه رسماً اعلام کنند که در انتخابات ریاست‌ جمهوری نامزد نخواهند شد.

** تکذیب کمک میلیاردی آیت‌الله العظمی سیستانی به ایران

ایران/ دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای خبر منتشر شده درباره کمک یک میلیارد دلاری خود به ایران را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است: آنچه درباره کمک یک میلیارد دلاری دفتر مرجعیت عراق به ایران برای عبور این کشور از بحران کرونا منتشر شده، صحت ندارد. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مدعی شده بود: «از دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی حدود یک میلیارد دلار برای بحث مقابله با کرونا در کشور اختصاص یافته که از این منبع برای خرید تجهیزات در برخی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان نیز هزینه شده است.»

* وطن امروز ۹۹/۰۵/۲۵

** انتقام خون حاج‌‌قاسم گرفته خواهد شد

وطن امروز/ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همزمان با سالروز پیروزی غرورآفرین حزب‌الله لبنان در برابر رژیم جعلی صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه و روز مقاومت اسلامی در جمع فرماندهان و مسؤولان نیروی قدس سپاه با تاکید بر اینکه پرچم و مشعل فروزانی که توسط حاج‌قاسم عزیز ما به اهتزاز در آمد بر زمین نخواهد ماند، گفت: امروز در تمام صحنه‌های تقابل با دشمنان همچنان روح جهاد جاری است و مجاهدان در صحنه ماندند و دشمنان نیز افسرده و ناامید، تماشاگر صحنه‌های تحولی هستند که روز‌به‌روز به نفع امت اسلام رقم می‌خورد. فرمانده کل سپاه گفت: دشمنان ما بدانند هیچ جا بدون همه جا امن نیست؛ آنان با شهادت حاج‌قاسم منبعی دائمی از تولید خطر و انتقام را برای خود ایجاد کردند و سرانجام این انتقام دیر یا زود گرفته خواهد شد و به طور قطع سخت هم خواهد بود.

** رفتن هوک تأیید ضمنی شکست سیاست فشار حداکثری است

وطن امروز/ واشنگتن‌پست در یادداشتی به قلم جیسون رضائیان نوشت: هیچ کس در دولت ترامپ این را با صدای بلند نخواهد گفت اما تغییر اخیر مربوط به ایران در وزارت خارجه آمریکا تایید ضمنی شکست سیاست موسوم به فشار حداکثری است. در این یادداشت با اشاره به استعفای برایان هوک در آستانه رای‌گیری شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و وتوی قریب به یقین چین و روسیه آمده است: «دولت ترامپ این نتیجه احتمالی را فاجعه در نظر می‌گیرد و وقتی این اتفاق افتاد، میراث هوک به عنوان معمار کم‌اثرترین سیاست ایالات‌متحده درباره ایران شناخته خواهد شد».

* جوان ۹۹/۰۵/۲۵

** امارات خیانت و حماقت

جوان/ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پنج شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل و امارات به توافقی برای عادی‌سازی کامل روابط دست پیدا کرده‌اند. بر اساس بیانیه مشترک امریکا، اسرائیل و امارات، هیئت‌های اسرائیل و امارات در هفته‌های آتی برای امضای توافقات دوجانبه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، توریسم، پرواز‌های مستقیم، امنیت، مخابرات، فناوری، انرژی، بهداشت، فرهنگ، محیط زیست، تأسیس سفارتخانه‌های دوجانبه و سایر حیطه‌های دارای منافع دوطرفه دیدار خواهند کرد». همچنین «امارات و اسرائیل فوراً همکاری‌های خود را در زمینه درمان ویروس کرونا و ساخت واکسن برای آن آغاز خواهند کرد. با همکاری‌های مشترک، این تلاش‌ها باعث نجات جان انسان‌ها در جهان اسلام، یهودیت و مسیحیت در سراسر منطقه خواهد شد.» در این بیانیه مشترک آمده است: «این توافق یک دستاورد تاریخی است و صلح در خاورمیانه را تقویت خواهد کرد».

 با این توافق، امارات بعد از مصر و اردن، سومین کشور عربی خواهد بود که روابط رسمی و علنی با رژیم صهیونیستی را آغاز می‌کند.

* آفتاب یزد ۹۹/۰۵/۲۵

** تکمیل حصارکشی مرزهای مشترک پاکستان با ایران به زودی

آفتاب یزد/ سخنگوی ارتش پاکستان گفت: طرح حصارکشی مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران از حمایت قوی دولت‌های دو کشور همسایه برخوردار است و ارتش پاکستان این طرح را تا سال ۲۰۲۱ میلادی تکمیل خواهد کرد. سرلشکر «بابر افتخار» افزود: احداث یک هزار پاسگاه و برجک مرزی در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۴۰۰ مورد آن تکمیل شده است.

* خراسان ۹۹/۰۵/۲۵

** شکایت قالیباف از میرسلیم

خراسان/ قالیباف رئیس مجلس از مصطفی میرسلیم شکایت کرد. این شکایت به واسطه اتهامات و افترایی است که میرسلیم متوجه رئیس مجلس کرده است.

** سفر ظریف به لبنان

خراسان/ وزیر خارجه کشورمان با وزیر امورخارجه لبنان دیدار کرد. محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری اظهار کرد: «درباره افق‌های همکاری با جمهوری لبنان در این مرحله شامل بازسازی و دارو، برق و دیگر زمینه‌های حیاتی بحث کردیم.» ظریف با میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز دیدار کرد. ظریف در نشست خبری تاکید کرد هیچ طرف بین المللی حق ندارد با سوء استفاده از نیازهای لبنان، خواسته‌های خود را به این کشور دیکته کند.

* رسالت ۹۹/۰۵/۲۵

** رمز پیروزی حزب‌الله مقاومت از طریق بازدارندگی

رسالت/ سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی به مناسبت چهاردهمین سالگرد پیروزی جنگ تموز خاطرنشان کرد: آمریکا در حال حاضر تلاش می‌کند تا اسرائیلِ ترسان و وحشت زده را تثبیت کند چرا که در هراس خطر موجودیتی و بقای این رژیم سرطانی به سرمی‌برند. وی خاطرنشان کرد: امروز معادله‌ای وجود دارد که از لبنان حفاظت می‌کند که نام آن، توازن بازدارندگی است و روز به روز بیشتر می‌شود و این چیزی است که اسرائیل و اربابانش آن را می‌دانند. وی ادامه داد: این معادله‌ای است که از لبنان حفاظت می‌کند، نه اتحادیه عرب و نه قطعنامه‌های بین المللی از لبنان حفاظت نمی‌کنند، آن چیزی که از لبنان از ۱۴ سال قبل حفاظت می‌کند، این معادله و توازن بازدارندگی است.

** توافق امارات با رژیم صهیونیستی سازشی ذلیلانه و خیانت به آرمان فلسطین است

رسالت/ قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر توافق امارات با رژیم صهیونیستی را سازشی ذلیلانه و خیانت به ارزش‌های امت اسلامی و آرمان فلسطین بر شمرد. متن توییت رئیس مجلس به شرح زیر است: «سازش ذلیلانه حاکمان امارات متحده عربی با رژیم جنایتکار صهیونیستی، خیانت به ارزش‌های انسانی، امت اسلامی و آرمان فلسطین است. به خائنان فعلی و کسانی که قصد ملحق شدن به این پروژه را داشته باشند هشدار می‌دهیم مبارزه با رژیم صهیونیستی، با قدرت ادامه خواهد داشت».

* مردم سالاری ۹۹/۰۵/۲۵

** تمامی تانک‌های نیروهای مسلح به کارآمدترین تجهیزات مسلح هستند

مردم‌سالاری/ امیر سرتیپ حاتمی پس از افتتاح کارخانه تولید انبوه تایر خودروهای تاکتیکی و آفرود و همچنین افتتاح خط بهینه سازی و ارتقاء توان عملیاتی تانک‌های نیروهای مسلح با حضور در میدان تست و سایت تیراندازی تانک‌ها، قدرت مانور و تیراندازی ۴ حالته تانک‌ها را مورد بازدید قرار داد.

وزیر دفاع در این بازدید اظهار داشت: با تکیه بر شعار «ما می‌توانیم» توانسته ایم تمامی تانک‌های نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه را به کارآمد ترین تجهیزات و تسلیحات روز مسلح و فرایند ارتقا را به موفقیت به انجام برسانیم. وی افزود: مهمترین هدف و راهبرد در صنعت دفاعی ارتقای توان و قدرت رزمی نیروهای مسلح در مقابل هر گونه تهدید احتمالی و تهدیدات آینده خواهد بود.

** تدارک نشست کمیسیون مشترک برجام

مردم‌سالاری/ نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امکان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در آینده نزدیک خبر داد. میخاییل اولیانوف در توییتی نوشت: کشورهای شرکت کننده در برجام موضوعات زیادی برای گفت وگو دارند که از آن جمله تهدید آمریکا برای آغاز اسنپ بک برای احیای تحریم‌های سازمان ملل در مورد ایران است.

* آرمان ۹۹/۰۵/۲۵

** سلامت و جان مردم با هیچ چیز قابل معامله نیست

آرمان ملی/ رئیس‌جمهور حفظ جان و سلامت مردم را مهم‌ترین اولویت نظام و دولت تدبیر و امید در اتخاذ و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مقابله با ویروس کرونا دانست و تصریح کرد: سلامت و جان مردم با هیچ چیز قابل معامله نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: همه تصمیمات و سیاست‌های مقابله موثر با ویروس کرونا از همان آغاز تاکنون بر اساس خرد جمعی و دیدگاه‌های کارشناسانه و تخصصی اتخاذ شده که برای همه مجموعه کشور لازم‌الاجراست.

* آفرینش ۹۹/۰۵/۲۵

** اعلام حمایت عمان از توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط

آفرینش/ وزارت‌ خارجه عمان اقدام امارات در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را تایید کرد. سخنگوی رسمی وزارت‌خارجه این کشور ابراز امیدواری کرد که «این تصمیم در برقراری صلح فراگیر، عادلانه و دائم در خاورمیانه نقش داشته باشد و در راستای خدمت به آرمان‌های مردم منطقه در خصوص پایداری پایه‌های امنیت و ثبات در منطقه باشد و زمینه‌ پیشرفت و شکوفایی را برای همه فراهم کند.»

* قدس ۹۹/۰۵/۲۵

** شکایت نمایندگان از زنگنه و آخوندی

قدس/ ابوالفضل ترابی، نماینده مردم نجف آباد با اشاره به رویکرد جدید قوه قضائیه مبنی بر پیگیری ترک فعل‌های مسئولان گفت:‌ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شکایت نامه‌ای از آقایان زنگنه و آخوندی را امضا و آماده کرده و هفته آینده تقدیم قوه قضائیه خواهیم کرد.

* اعتماد ۹۹/۰۵/۲۵

** توافق با اسراییل ننگی است که تاریخ فراموش نخواهد کرد

اعتماد/ محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به اقدام دولت امارات متحده عربی در خصوص آغاز روابط رسمی میان تل آویو و ابوظبی و همچنین توقف طرح الحاق اراضی فلسطینی نوشت: «‏دولت امارات چگونه می‌تواند پاسخگوی تبعات خطای خیانت‌بار، تفرقه‌افکنانه و راهبردی خود به آرمان فلسطین، اعراب و از همه مهم‌تر به جهان اسلام باشد؟ تکرار تجربه شکست‌خورده و مفتضحانه توافق با اسراییل ننگی است که تاریخ فراموش نخواهد کرد.»

* اطلاعات ۹۹/۰۵/۲۵

** رئیس جمهوری آمریکا در باتلاق فرو رفته است

اطلاعات/ امام جمعه موقت قم گفت: امروز رئیس جمهوری آمریکا در باتلاق کرونا، مشکلات اقتصادی و کارزار انتخاباتی فرو رفته است، اما همچنان دست از دشمنی با جمهوری اسلامی برنمی دارد. آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه که به دلیل قرارگیری شهر مقدس قم در وضع قرمز کرونایی به طور مجازی ایراد شد، افزود: آمریکا برای ضربه زدن به ایران اسلامی به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان است، اما توطئه آنها ناکام خواهد ماند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، تاکید کرد: امروز گرانی در جامعه بیداد می‌کند و مردم از مجلس جدید برای رفع مشکلات بیکاری و معیشتی بدون حاشیه سازی انتظارات جدی دارند.

وی همچنین به چگونگی برگزاری عزاداری‌ها در ماه محرم اشاره کرد و ادامه داد : با توجه به محدودیت‌های کرونایی که در بحث عزاداری پیش آمده است، از همه مردم تقاضا می‌کنیم که در ماه محرم به دور از افراط و تفریط، بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم‌های عزاداری را برگزار کنند تا عده‌ای ما را به بی توجهی به جان و سلامت مردم متهم نکنند.

** رایزنی ایران و ترکیه برای بهبود روابط حمل و نقل

اطلاعات/ ایران و ترکیه در زمینه توسعه همکاری‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در جلسه‌ای ویدئو کنفرانسی با عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر جدید حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در خصوص وضعیت دو کشور در حوزه حمل ‌و نقل به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی در این جلسه بر تشکیل هرچه سریع‌تر برگزاری کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور در سطح معاونان تاکید داشت که این موضوع مورد قبول طرف مقابل قرار گرفت. بحث توسعه حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه دیگر موضوعی بود که وی به آن اشاره کرد.

* شهروند ۹۹/۰۵/۲۵

** ۶ وزیر به مجلس می‌روند

شهروند/ وزرای اقتصاد، نیرو، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، دفاع و امور خارجه برای بحث و بررسی درباره مسائل تخصصی هر حوزه و پاسخگویی به سوالات نمایندگان در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت. حضور ۶ وزیر کابینه، بررسی طرح‌هایی نظیر تأمین کالاهای اساسی اقشار آسیب‌پذیر و طرح ساماندهی سهام عدالت در دستور کار هفته جاری کمیسیون‌های مجلس قرار دارد.

** ایران به سکوت آژانس درباره فعالیت‌های اتمی عربستان و اسراییل اعتراض کرد

شهروند/ سفیر ایران در ژنو به سکوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های پنهان هسته‌ای عربستان و تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی اعتراض و تصریح کرد که برخورد دوگانه این سازمان، اعتبار و بی‌طرفی حرفه‌ای آن را زیر سوال برده است.

بقایی‌ هامانه در نشست عمومی کنفرانس خلع سلاح گفت: «در حالی ‌که رژیم اسراییل به‌عنوان تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه به سرپیچی آشکار از قوانین بین‌المللی و تقویت زرادخانه‌های اتمی‌اش ادامه می‌دهد، برنامه اتمی عربستان ‌سعودی نیز به پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه دامن می‌زند.»

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

** فاطمیون افغانستان در دفاع از حرم اهل بیت(ع) درخشیدند

حوزه/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به اولین همایش بین‌المللی لشکر فاطمیون افغانستان، تصریح کردند: بی شک جبهه مقاومت افغانستان، جریان نوظهوری نیست. سال‌های دور در دفاع از خاک و وطن علیه اشغالگران و امروز در مجاهدت‌های لشکر فاطمیون برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) متبلور و متجلی گشته است. ایشان همچنین تصریح کردند: شجاعت، استقامت و تلاش رزمندگانی غیور که در مبارزه با دشمن مرز و خاک و قومیت را نمی‌شناسند و هم دوش دیگر برادران ایمانی خود با اتحاد و همدلی، امت واحده ای شده اند و برای پاسداری و دفاع از فرهنگ فاطمی خوش درخشیده و با نثار جان خویش، شهدای بزرگی را به اسلام تقدیم کرده‌اند. اولین همایش بین‌المللی لشکر فاطمیون افغانستان با موضوع «تکریم شهدای فاطمیون» و «آزادی قدس و خروج آمریکا از منطقه هدف نهایی فاطمیون»، پنج شنبه شب ۲۳ مرداد ماه، درحرم امام رضا(ع)برگزار شد.

** شروع مبارزه با فساد از خود قوه قضائیه اقدامی امید‌آفرین است

اختصاصی/ آیت‌الله رئیسی روز پنجشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۹ با حضرت آیت‌الله یزدی رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کردند. رئیس محترم قوه قضائیه در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های دستگاه قضا را ارائه کردند. در ادامه حضرت آیت‌الله یزدی رئیس شورایعالی جامعه مدرسین، ضمن تقدیر از خدمات و زحمات آیت‌الله رئیسی، اقدامات اخیر رییس دستگاه قضا و تحول آفرینی و چابک سازی در قوه قضائیه را ستودند و شروع مبارزه با فساد از خود قوه قضائیه را اقدامی امید آفرین و موجب اعتماد به دستگاه قضا و پیشرفت دانستند. نماینده مردم شریف قم در مجلس خبرگان رهبری، ضمن آرزوی موفقیت برای آیت‌الله رئیسی و همکارانش بر ضرورت ادامه این روند تاکیدکردند.

** قطر لاف آمریکا درباره اتحاد کشورهای عربی علیه ایران را رو کرد

فارس/ وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته قطر رجزخوانی دولت آمریکا درباره وجود اتحاد میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران را نقش بر آب کرده است. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته مقام‌های دولت ترامپ همزمان با تلاش جهت پیشبرد قطعنامه خود در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بارها با لحنی مفتخرانه به اتحاد متحدان خود در کشورهای عربی در این خصوص اشاره کرده‌اند. اما مقام‌های قطر سیگنال‌هایی ارسال کرده‌اند که نشان می‌دهد این کشورِ پادشاهی نسبت به سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس اشتیاق کمتری برای حمایت از موضع آمریکا علیه ایران دارد. القحطانی که نماینده ویژه وزیر خارجه قطر برای مبارزه با تروریسم است گفت: «ما معتقدیم تحریم‌های کنونی علیه ایران به نتایج مثبتی منجر نمی‌شود و به حل بحران‌ها کمکی نمی‌کند. حل بحران‌ها باید بر اساس گفت‌وگو باشد.»

** تظاهرات مردم فلسطین علیه توافق اماراتی ـ صهیونیستی

فارس/ خبرگزاری آناتولی گزارش داد که شمار زیادی از مردم فلسطین ظهر جمعه در اعتراض به توافق عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، تصاویر محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی را به آتش کشیدند. شاهدان عینی گزارش دادند که صدها نفر از شهروندان فلسطین در مناطق مختلفی از کرانه باختری، ضمن برگزاری تظاهرات، این توافق را محکوم کردند. این افراد همچنین در جریان این تظاهرات، شعارهایی را در محکومیت این اقدام سر داده و این توافق را خیانتی علیه آرمان فلسطین قلمداد کردند.

** قانونگذاران ارشد آمریکایی خواستار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شدند

فارس/ شماری از قانونگذاران ارشد حزب جمهوری‌خواه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا از تلاش‌‌های خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران دست کشیده و به جای آن روی بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل متمرکز شود. پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار آمریکا نوشته نماینده‌های جمهوری‌خواه آمریکا در کنگره امیدی به جدال دیپلماتیک آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارند و به همین جهت از دولت ترامپ خواسته‌اند از مکانیسم موسوم به «بازگشت خودکار تحریم‌‌ها» برای احیای تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

** شکست سنگین قطعنامه ضدایرانی آمریکا

فارس/ منابع خبری گزارش داده‌اند قطعنامه آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی نیاورده است. خبرنگار سی.‌بی.‌اس در سازمان ملل گزارش داده قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسیده است. آمریکا و جمهوری دومینیک به این قطعنامه رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضا رأی ممتنع دادند.

** ایران هنوز به ما اجازه دسترسی به دو سایت را نداده است

فارس/ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دسترسی [به این دو سایت] برای ادامه راستی‌آزمایی‌هایی است که برای جامعه بین‌المللی ضروری است. ما امیدواریم گفت‌وگوها با مسئولان ایرانی ما را به آن نقطه برساند.» این اتفاق هنوز رخ نداده است. داریم روی آن کار می‌کنیم وال‌استریت‌ژورنال چندی پیش نوشته بود مقام‌های آمریکایی از مدیر کل آژانس خواسته‌اند درباره مسئله دسترسی به سایت‌ها مقابل ایران سهل‌انگاری نکند.

** هشدار ایران درباره استفاده از مکانیزم بازگشت خودکار تحریم‌ها

تسنیم/ نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که واشنگتن در روزهای آتی برای اجرای «مکانیزم بازگشت خودکار تحریم‌ها» (مکانیزم ماشه) جهت احیای تحریم‌ها علیه ایران اقدام خواهد کرد. «کلی کرافت» اعلام کرد اگرچه آمریکا امروز به دلیل چراغ سبز اکثریت اعضای شورای امنیت به ایران برای خرید و فروش تمامی انواع سلاح‌های متعارف ناخوش است، اما غافلگیر نیست. از سوی دیگر، «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل، در بیانیه‌ای درباره اقدام آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه (یا مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها) جهت احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هشدار داد و اعلام کرد که رای شورای امنیت در رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران را انزوای آمریکا در عرصه بین‌الملل، نشان‌دهنده بی‌پایه و اساس بودن ادعای واشنگتن درباره مکانیسم ماشه هم تلقی می‌شود.

** در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته آمریکا تا این حد منزوی باشد

ایسنا/ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پس از شکست امریکا در شورای امنیت در صفحه توییترش نوشت: در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته که آمریکا تا این حد منزوی باشد. به رغم همه سفرها، فشارها و دوره گردی ها، آمریکا توانست فقط یک کشور کوچک را با خود همراه کند. دیشب دیپلماسی فعال ایران در کنار استحکام حقوقی برجام آمریکا را برای چندمین بار در شورای امنیت شکست داد.

** کاهش درآمد ارزی، سعودی‌ها را ناچار به فروش سهام صندوق حاکمیتی کرد

ایرنا/ کاهش بیش از ۴۵ درصدی درآمدهای ارزی، دولت سعودی را ناچار کرد تا با واگذاری سهام صندوق حاکمیتی خود در بورس آمریکا از این بازار خارج شود. سازمان اوراق بهادار و بورس امریکا اعلام کرد که دولت سعودی صندوق کل سرمایه‌گذاری سهام خود در شرکت‌های “بوئینگ” آمریکا، “بریتیش پترولیوم انگلیس، ستاربکس” (شرکت رستوران آمریکایی)، فیسبوک، ماریوت اینترنشنال (شرکت هتل‌داری)، کوالکوم (سیستم‌های ارتباطی)، برودکام (شرکت طراحی نیمه‌رسانا در حوزه ارتباطات بی‌سیم و باند وسیع)، فایزر (شرکت داروسازی)، والت دیزنی، آی.بی.ام، بانک آمریکا، سیتی گروپ (شرکت خدمات مالی آمریکایی چند ملیتی) و توتال فرانسه را واگذار کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *