خبرروز ۱۳۹۹/۰۴/۱۸

  • دبیر کل حزب‌الله لبنان: آمریکا سدی مقابل هرگونه راهکار برای حل مشکلات لبنان است
  • حضرت آیت‌الله سبحانی: طلاب باید به تبلیغ و تعلیم مسائل دینی توجه ویژه داشته باشند
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: معیشت طلاب و منابع پایدار حوزه در دستور کار شورای‌عالی حوزه‌های علمیه است
  • آیت‌الله اعرافی: توجه به معیشت مردم در حوزه مسکن بسیار جدی است
  • استاد دانشگاه پرینستون: آمریکا مانند شوروی در مسیر فروپاشی است

* جام جم ۹۹/۰۴/۱۸

** تامین آب ۱۷ استان با استفاده از آب دریا

جام‌جم/ رضا اردکانیان، وزیر نیرو ضمن اشاره به برنامه جدی وزرات نیرو به منظور تامین آب از منابع آب شور دریا گفت: کار مطالعاتی تامین آب ۱۷ استان کشور در فاصله صدکیلومتر با استفاده از نصب آب ‌شیرین‌ کن و بهره از منابع آب شور دریا در حال انجام است. وزیر نیرو در بیان فناوری ساخت آب شیرین کن تصریح‌کرد: فناوری ساخت این ابزار روز به روز در حال پیشرفت است و هزینه تمام شده شیرین کردن آب به واسطه ارتقای فناوری کاهش می‌یابد.

* همشهری ۹۹/۰۴/۱۸

** سردار سلیمانی به روایت معاون سید حسن نصرالله

همشهری/ معاون دبیر کل حزب الله لبنان طی سخنانی درباره نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در حمایت از نیروهای مقاومت گفت: سردار سلیمانی یکی از کسانی بود که در جنگ تموز به صورت مستقیم در اتاق عملیات مرکزی حضور داشت تا نیازهای اضطراری را برآورده کند و برای مقابله با دشمن و شکست آن و تحقق پیروزی، در رابطه با برخی برنامه‌های نظامی نظر می‌داد. شیخ نعیم قاسم گفت:‌ حاج قاسم سلیمانی فرمانده واقعی تمام نیروها در داخل سوریه به جز ارتش سوریه برای مقابله با چالش‌ها و تحقق پیروزی‌ها بود که به فضل الهی داعش در این منطقه شکست خورد و نظام سوریه نجات پیدا کرد.

* کیهان ۹۹/۰۴/۱۸

** تکذیب وقوع انفجار در سایت هسته‌ای شهید رضایی‌نژاد

کیهان/ اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی وقوع انفجار در سایت هسته‌ای شهید رضایی‌نژاد را تکذیب کرد. سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: «در پی انتشار ادعای کذب عناصر ضدانقلاب در رسانه‌ها مبنی بر وقوع انفجار در مجتمع هسته‌ای شهید رضایی‌نژاد اردکان در استان یزد، به آگاهی می‌رساند هیچ حادثه‌ای در این مجتمع هسته‌ای رخ نداده است و ادعای عناصر ضدانقلاب در خارج کشور به منظور همراهی با رژیم تروریست و جنگ‌طلب صهیونیستی و در راستای فضاسازی رسانه‌ای، ایجاد ناامیدی و همراهی با فشار حداکثری شیطان بزرگ به ملت سربلند ایران اسلامی است.»

** آمریکا مانند شوروی در مسیر فروپاشی است

کیهان/ استاد تاریخ دانشگاه «پرینستون» با بررسی وضعیت این روزهای آمریکا نوشته، اوضاع آمریکا شبیه سال‌های پایانی شوروی است و همه اتفاقاتی که پیش از سقوط شوروی در این کشور رخ داد یک به یک در حال تکرار شدن در آمریکا است. «آرولد جیمز» در وبسایت «پراجکت سیندیکت» نوشت: «آمریکا نیز مانند اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های پایانی رهبری خود، از ناکامی‌های فاجعه‌آمیز رهبری و تنش‌های طولانی اقتصادی و سرکوب شده که سرانجام به اوج رسید، رنج می‌برد. اکنون دلخوشی تمامی کشورها این است که امکان دارد سرانجام هژمونی دلار آمریکا به پایان برسد». استاد دانشگاه پریسنتون می‌افزاید: «به نظر می‌رسد که آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ تبدیل به کشوری شده که مایه شرم بین‌المللی است».

** اسماعیل هنیه پس از نامه به رهبر انقلاب برای سید حسن نصرالله هم نامه نوشت

کیهان/ «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، نامه‌ای در ارتباط با طرح معامله قرن به «سید حسن نصرالله» فرستاد. رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در این نامه به خطرات ناشی از طرح‌های معامله قرن و اشغال کرانه باختری بر منطقه و مسئله فلسطین اشاره کرده و خواستار یکپارچه‌‌سازی صفوف و تلاش برای مقابله با این خطرات شده است.

* شرق ۹۹/۰۴/۱۸

** حادثه نطنز با حضور وزیر اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد

شرق/ «ابوالفضل عمویی» درباره جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون در ادامه جلسات خود برای بررسی حادثه نطنز، عصر دیروز جلسه‌ای با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و معاونان مربوطه، مقامات ارشد فرماندهی پدافند هوایی ارتش و مقامات ارشد نیروی انتظامی برگزار کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: در این جلسه مقامات مربوطه با ارائه گزارشی از حوزه مسئولیت خود به تشریح ابعاد امنیتی واقعه نطنز پرداختند و ضمن استماع نظرات اعضای کمیسیون، به سؤالات آنها پاسخ دادند. عمویی ادامه داد: با پایان بررسی دقیق و فنی موضوع، نتایج قطعی از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط به اطلاع مردم عزیز کشورمان هم خواهد رسید.

* ایران ۹۹/۰۴/۱۸

** مردم ماسک زدن را جدی بگیرند

ایران/ دکتر سعید نمکی نسبت به افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور پس‌از دستاوردهای کنترل بیماری در مرحله اول ابراز تأسف کرد و با بیان اینکه بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، گفت: متأسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد. وزیر بهداشت تأکید کرد: از مردم تقاضا می‌کنم ماسک را به‌عنوان یکی از ارزنده‌ترین فاکتورهای پیشگیری از بیماری جدی بگیرند و کرونا را جدی بگیرند؛ ماسک می‌تواند بالای ۸۰ درصد همراه با رعایت فاصله‌گذاری ما را در پیشگیری از بیماری موفق کند و این موضوع بسیار جدی و مهم است.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۰۴/۱۸

** هیجان زدگی کاذب نباید بورس را متاثر کند

جمهوری‌اسلامی/ رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بازار سرمایه و افزایش عرضه‌های اولیه را اقدامی اصولی و دقیق جهت ایجاد ثبات، توسعه و رونق بخشی به بازارهای مالی و اقتصادی کشور دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر اینکه هیجان زدگی کاذب نباید بورس را متاثر کند، تصریح کرد: ‌از این نظر رشد شاخص‌های بورس باید طبق پایه‌های علمی دقیق و بر اساس منطق بازار سرمایه پیش برود. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مدیریت بازار بورس باید با اعمال مقررات احتیاطی لازم و مراقبت دقیق به جامعه و مردم این اطمینان را بدهد که سرمایه‌گذاری آنها در بورس استحکام لازم را دارد، لذا بهتر است در این زمینه با جدیت بیشتر عمل کنند.

** دولت آینده آمریکا باید پاسخگوی خسارات تحمیل شده بر ایران باشد

جمهوری‌اسلامی/ وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مجازی گفتگوهای مدیترانه گفت: صرفنظر از اینکه چه کسی در انتخابات آتی آمریکا پیروز شود، دولت آینده واشنگتن مسئول اقدامات دولت‌های قبل خود خواهد بود و باید پاسخگوی خساراتی باشد که از جانب آمریکا علیه ملت ایران تحمیل شده است.

ظریف در این نشست که به همت موسسه ایتالیایی مطالعات سیاسی خارجی و با همکاری وزارت امور خارجه این کشور برگزار شد، گفت: برای ما مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیش رو در آمریکا پیروز شود، بلکه مهم این است که ما شاهد اصلاح رفتار واشنگتن در قبال ایران باشیم. ظریف تاکید کرد: هر کسی که بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه خواهد زد، ‌باید به سمت جبران خسارات و زیان‌هایی گام بردارد که علیه ایران تحمیل شده است.

* وطن امروز ۹۹/۰۴/۱۸

** حکم قاضی آمریکایی برای توقیف نفتکش‌های ایرانی راهزنی دریایی است

وطن امروز/ ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ناتوانی دولت آمریکا در مهار بیماری کرونا، اقبال کم مردم به ترامپ و احتمال شکستش در انتخابات باعث شده او دست به یک قمار بزند و آن هم خیمه‌شب‌بازی قاضی فدرال آمریکایی در دستور توقیف نفتکش‌های ایرانی است که یک راهزنی دریایی و خلاف قوانین مصرح بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه طرحی را در دست تدوین داریم که به راهزنی احتمالی آمریکایی‌ها پاسخ متقابلانه و قاطع دهیم، گفت: بر اساس این طرح هرگونه اقدام ایالات‌متحده علیه نفتکش یا کشتی ایرانی در هر نقطه از دنیا با پاسخ سریع و متناسب جمهوری اسلامی روبه‌رو می‌شود.

** دشمن در پی ممانعت از انعکاس خدمات ۴ دهه‌ای ایران به اتباع خارجی است

وطن امروز/ رئیس مرکز حراست وزارت کشور با تاکید بر اینکه ایران در ۴۰ سال گذشته، مناسب‌ترین میزبانی و مواجهه را با اتباع و مهاجران خارجی داشته است، گفت: باید نهایت دقت و توجه برای انعکاس شایسته این خدمات را داشته باشیم. ابراهیم شوشتری تصریح کرد: تجربه تحولات رسانه‌ای در همین ماه‌های گذشته در این عرصه نشان می‌دهد دشمن، با القای یک دروغ، حاشیه‌سازی‌های مهمی را برای کشور تدارک می‌بیند. وی گفت: مدیران کل اتباع استان‌ها که از نزدیک درگیر با امور اتباع و مهاجران خارجی هستند باید نهایت تلاش‌شان را داشته باشند که در چارچوب موازین قانونی و معیارهای اخلاقی و انسانی، از حاشیه‌سازی‌ها و بهانه‌جویی‌های دشمن پیشگیری کنند.

* جوان ۹۹/۰۴/۱۸

** مخالفت ما با طرح الحاق نمادین است!

جوان/ روزنامه یسرائیل هیوم (اسرائیل الیوم) از قول منابع سیاسی اسرائیلی فاش کرد که سران عرب در پیامی که ظاهراً محرمانه است به تل‌آویو گفته‌اند باید درباره احتمال واکنش گسترده ملت‌های‌شان به اجرای طرح الحاق، سیاست «انگشت روی ماشه» را اتخاذ کنند، اما خودشان نسبت به آن بی‌توجه هستند و تنها به محکوم کردن نمادین آن اکتفا می‌کنند. این پیام ظاهراً از طرف سران مصر، امارات و عربستان به تل‌آویو با این مضمون است که تنها درصورت شکل‌گیری اقدامات خشونت‌آمیز و تأثیر آن بر حکمرانی‌شان ناگزیر به فعالیت علیه طرح الحاق خواهند شد.

** بازداشت متهم امنیتی سابقه دار پیش از اقدام تروریستی

جوان/ یک متهم امنیتی سابقه دار که به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا مورد رأفت اسلامی قرار گرفته و از زندان آزاد شده بود، پیش از اقدام تروریستی دستگیر شد. بررسی ها حکایت از آن داشت که زن جوانی به نام «سهیلا-ح.ب» اقدامات ضد انقلابی و ضد امنیتی خود را از سر گرفته و ضمن ارتباط‌گیری با عناصر معاند و خرابکار خارج نشین، ماموریت جدیدی مبنی بر انفجار محل سکونت امام جمعه شهرستانی که ساکن آن است دارد. این فرد در بازجویی‌ها صراحتا بیان کرده‌است که با تهیه سلاح به دنبال ترور و کشتن افراد بسیجی و نیروهای وابسته به نظام بوده‌است و به همراه دو تن از دوستان سابقه‌دار خود، قصد تعرض و تسخیر پایگاه بسیج به منظور دستیابی به سلاح‌های سازمانی بسیج را داشته اند، که بازداشت و به ۱۲ سال حبس محکوم شد.

* آفتاب یزد ۹۹/۰۴/۱۸

** دیوان محاسبات از صندوق ذخیره فرهنگیان تحقیق و تفحص می‌کند

آفتاب یزد/ عادل آذر رئیس دیوان محاسبات با اعلام تشکیل هیئت ویژه حسابرسی ارزهای صادراتی، گفت: با درخواست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار شد با تصویب مقررات جدید، دیوان بتواند بر صندوق ذخیره فرهنگیان نظارت و از آن تحقیق و تفحص کند. آذر افزود: دیوان محاسبات تاکنون نظارتی بر نحوه کار صندوق ذخیره فرهنگیان نداشته است.

* خراسان ۹۹/۰۴/۱۸

** درباره حادثه نطنز پاسخ مناسب داده خواهد شد

خراسان/ سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برخی فرضیه‌های مطرح شده در خصوص حادثه نطنز و اظهار نظر مقامات صهیونیستی در این باره گفت: از ابتدای وقوع این حوادث برخی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای که عمدتا با موساد کار می کنند در اقدامی برنامه ریزی شده و هماهنگ تلاش کردند که تصویری قدرتمند از رژیم اسرائیل به دست دهند و این حادثه را به رژیم اسرائیل مرتبط کردند. وی تصریح کرد: درباره هر نوع دخالت یا اقدامی که صورت گرفته باشد، پاسخ مناسب ارائه خواهد شد و دوستان ما در شورای عالی امنیت ملی جمع بندی نهایی را ارائه خواهند داد.

* رسالت ۹۹/۰۴/۱۸

** گزارش وزیر کشور از امنیت داخلی کشور به مجلس

رسالت/ علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در تشریح جزئیات نشست این کمیسیون اظهار داشت: رحمانی فضلی وزیر کشور به همراه معاونان اجتماعی و امنیتی در این جلسه حاضر شدند و گزارشی درباره مسائل مربوط به امنیت داخلی و آسیب‌های اجتماعی به نمایندگان ارائه کردند. وی افزود: قرار بر این شد که وزارت کشور تعامل لازم را با کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در راستای پیگیری مأموریت‌های خود به‌ویژه در مباحث امنیت داخلی و مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

* مردم سالاری ۹۹/۰۴/۱۸

** دوره جدید تحریم‌ها ویژه است

مردم سالاری/ جلسه دیدار رئیس و تعدادی از اعضای اتاق تعاون ایران با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این دیدار با اشاره به شرایط سخت پیش روی کشور و اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: البته کشور در چهل سال اخیر همواره با تحریم‌های آمریکا مواجه بوده اما دوره جدید تحریم‌ها دوره‌ای ویژه است که آمریکا به صورت جدی به دنبال این است تا به زعم خودشان بتوانند اقتصاد ایران را از پا در آورند.

* آرمان ۹۹/۰۴/۱۸

** تعیین تکلیف بخشی از پول در کره‌جنوبی

آرمان ملی/ رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد: براساس توافق صورت گرفته، قرار شد بخشی از پول ایران در کره جنوبی به‌صورت اقلام پزشکی و دارو به کشور برگردد. حسین تنهایی، در مورد آخرین وضعیت پول بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی افزود: در همین راستا وزارت بهداشت این اقلام را با هماهنگی بانک مرکزی اعلام خواهد کرد. او با بیان اینکه هنوز بحث بازگشت پول نقد مطرح نشده است، افزود: البته این احتمال وجود دارد که پس از دارو به تدریج به سمت واردات مواد غذایی و نهاده‌های دامی حرکت کنیم.

* آفرینش ۹۹/۰۴/۱۸

** ادعای بی‌اساس صهیونیست‌ها علیه ایران

آفرینش/ تایمز آو اسرائیل در گزارشی به بیان ادعاهای بی‌اساس علیه ایران پرداخت. این رسانه مدعی شد که موساد حملات ایران به سفارتخانه‌های اسرائیل در کشورهای اروپایی را خنثی کرده است.

** تعداد جانباختگان کرونا رکورد زد

آفرینش/ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. سیما سادات لاری با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۶۳۷ مورد جدید کرونا در کشور طی شبانه روز گذشته، گفت: تا کنون ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر از جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند. لاری افزود: تا کنون ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر از هموطنان بر اثر ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

* اعتماد ۹۹/۰۴/۱۸

** نامه‌نگاری احمدی‌نژاد با بن‌سلمان، رهبر حوثی‌ها و گوترش دبیرکل سازمان ملل

اعتماد/ محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت نهم و دهم این ‌بار به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نامه‌ای نوشته است. یک منبع آگاه اطلاع داده که این نامه بر سر طرح صلح یمن است. این منبع آگاه گفته احمدی‌نژاد برای میانجی‌گری در جنگ یمن با سران دو طرف درگیر و سازمان ملل وارد گفت‌وگو شده است و تلاش دارد یک هیات میانجی‌گر که در آن چهره‌های بین‌المللی حضور داشته باشند را تشکیل دهد. این منبع اعلام کرد: «تلاش احمدی‌نژاد آن است تا نقش میانجی‌گر در طرح صلح یمن را ایفا کند.» او خبر داده که محمود احمدی‌نژاد مکاتباتی با بدرالدین، رهبر حوثی‌های یمن و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز انجام داده است.

** پایگاه‌های آمریکا از عراق برچیده می‌شود

اعتماد/ ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در نشست بررسی تحولات سیاسی عراق اظهار داشت: هیچ کشوری با عراق مانند ایران ارتباط ندارد. امروز ایران ۱۲ میلیارد دلار صادرات به عراق دارد و این در حالی است که این میزان برای عربستان ۴۰۰ میلیون دلار است. مسجدی افزود: عراق در حال حاضر به دنبال ایجاد توازن میان دو بازیگر اصلی یعنی ایران و امریکا است.. ایران را نمی‌شود از صحنه عراق حذف کرد. امریکا را هم نمی‌توان حذف کرد و شاید پایگاه آنها برچیده شود، ولی همچنان نفوذ خواهند داشت. سفیر کشورمان در عراق تاکید کرد: عراق به محلی برای حضور دشمنان ما تبدیل نخواهد شد و همچنین محلی برای مبارزه با صهیونیسم هم نخواهد شد.

** وقت تجدیدنظر در تمامیت برجام است

اعتماد/ «عبدالله المعلمی»، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد خواستار تجدیدنظر در تمامیت برجام شد. المعلمی در مصاحبه با CGTN America گفت: «ما فکر می‌کنیم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نشان داده که توافقی اشتباه و پرحفره است و حسن‌نیتی که انتظار می‌رفت ایران بعد از این توافق نشان دهد محقق نشد.» المعلمی در ادامه مدعی شد: «آنها (ایران) برجام را اجرا می‌کردند چون پر از امتیازات به نفع آنها بود، اعم از دادن پول نقد، پرداخت پول، خلاصی از برخی تحریم‌ها و در ازایش لازم بود فقط فعالیت‌های‌شان برای ساخت بمب را متوقف کنند.» این مقام سعودی مدعی شد: «دومین عیب برجام این بود که هیچ کنترلی روی رفتار منطقه‌ای ایران اعمال نمی‌کرد. این توافق، کمترین محدودیت‌ها را برای ساخت موشک‌های بالستیک توسط ایران اعمال می‌کرد. اینها معایب بزرگی هستند که باید رفع شوند.»

* اطلاعات ۹۹/۰۴/۱۸

** افشای نقش طعمه یاب اکبر طبری در نهمین جلسه دادگاه

اطلاعات/ نماینده دادستان در نهمین جلسه رسیدگی به اتهام‌های اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه ‌قضائیه درباره نفوذ این متهم در برخی پرونده‌های قضایی با همکاری فردی به نام محمد انوشه از کارمندان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و متهمان فراری این پرونده توضیحاتی داد. قهرمانی درباره پرونده دریافت رشوه از سوی طبری گفت: این متهم در ذیل شبکه‌های مختلف خود پیگیر شناسایی افراد پرونده‌دار قضایی بود تا با نفوذ در آن‌ها ارتشاء‌هایی داشته باشد، در این میان فردی به نام محمد انوشه که به واسطه دستگیری طبری از کشور متواری شده وظیفه شناسایی طعمه در شبکه طبری را داشته است و در حقیقت انوشه افراد پرونده دار در دستگاه قضایی را شناسایی می‌کرد. قهرمانی در ادامه به مصداق‌هایی از نفوذ طبری در برخی پرونده‌های قضایی به واسطه انوشه اشاره کرد.

** ترامپ مخالف نابودی داعش بود‌

اطلاعات/ مشاور امنیت ملی سابق آمریکا فاش کرد که رئیس‌جمهوری این کشورمخالف نابودی داعش بود و می گفت واشنگتن نباید داعش را به نفع کشورهای دیگر نابود کند.‌ «جان بولتون»، در بخشی از کتاب جنجالی خود نوشت: دونالد ترامپ همیشه می گفت آمریکا نباید به نفع ایران و روسیه با داعش وارد جنگ شود.

بولتون در این کتاب نوشته است: ترامپ سراغ مسئله سوریه رفت و گفت: چرا داعش را در سوریه می‌کشیم؟ چرا روسیه و ایران این کار را انجام ندهند؟ این بازی را خیلی کش داده‌ام. چرا داریم داعش را به نفع روسیه و ایران و عراق که این کشور تحت کنترل ایران است، می‌کشیم.

** اعلام وضع‌ فوق‌العاده و آماده‌باش ۱۰۰۰ نیروی گارد ملی در «جورجیا»‌

اطلاعات/ همزمان با تشدید اعتراضات به خشونت‌های پلیس آمریکا، فرماندار ایالت «جورجیا» ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده، از استقرار ۱۰۰۰ نیروی گارد ملی برای مقابله با معترضان خبر داد. در پی اعتراضات سراسری در آمریکا بعد از قتل یک سیاهپوست به نام جورج فلوید، اخیرا برخی معترضان خشن در «آتلانتا» مرکز ایالت «جورجیا» به دفاتر پلیس ایالتی حمله کردند و تیراندازی‌ها نیز در این شهر افزایش یافته است.

* شهروند ۹۹/۰۴/۱۸

** در ماه محرم و صفر هیچ‌کدام از برنامه‌های مذهبی مرسوم حذف نخواهد شد

شهروند/ معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در ماه محرم و صفر هیچ‌کدام از برنامه‌های مذهبی مرسوم حذف نخواهد شد، گفت: «امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه‌های متعارف مساجد و هیأت‌ها را در ماه محرم برگزار می‌کنیم و هیچ هیأتی نباید تعطیل شود. امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه‌های متعارف مساجد و هیأت‌ها در ماه محرم پابرجاست.» حجت الاسلام حریزاوی افزود: «مراسم روضه هم مثل قبل ادامه دارد با این تفاوت که مدت برنامه کوتاه است و نباید این مراسم در اماکن سرپوشیده برگزار شود.»

** میزان رضایت مردمی از ترامپ به پایین‌ترین سطح رسید

شهروند/ نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد، محبوبیت دونالد ترامپ با افزایش هرچه بیشتر نارضایتی برخی گروه‌های مهم رأی‌دهندگان حامی او در انتخابات ۲۰۱۶ از عملکردش، نزدیک به پایین‌ترین نقطه ثبت‌شده برای او در دوران ریاست جمهوری‌اش شده است. جدیدترین نظرسنجی موسسه گالوپ مشخص کرد که تنها ۳۸‌درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی عملکرد دونالد ترامپ را تأیید می‌کنند که خیلی کمتر از ۴۹‌درصدی است که به‌عنوان بالاترین میزان ثبت‌شده برای او در اوایل ماه می مطرح شد.

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

** طلاب باید به تبلیغ و تعلیم مسائل دینی توجه ویژه داشته باشند

مهر/ حضرت آیت‌الله  سبحانی  در دیدار با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به لزوم گسترش توجه به مسائل دینی میان مردم افزود: تقویت منبر حسینی برای تبلیغ مردم به دین و اخلاق امری ضروری است که در حوزه باید مورد توجه قرار گیرد. ایشان ضمن ابراز تأسف از نبود امام جماعت در برخی از مساجد کشور افزود: طلاب باید پس از پایان تحصیلات به بلاد خود بازگردند و به تبلیغ دین بپردازند. حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به ضرورت رصد طلاب پس از پایان تحصیلات حوزوی توسط اتاق‌های ویژه تصریح کرد: طلاب باید به تبلیغ و تعلیم مسائل دینی توجه ویژه داشته باشند.

** معیشت طلاب و منابع پایدار حوزه در دستور کار شورای‌عالی حوزه‌های علمیه است

حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار اعضای هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اظهار داشت: در دوره جدید شورای عالی حوزه های علمیه و در چند جلسه ای که از تشکیل دوره جدید می گذرد، بحث مسکن و معیشت طلاب و همچنین منابع پایدار حوزه را در دستور کار خود داریم تا ان شاءالله بتوانیم به راهکارهای جدیدی برای حل این مشکلات برسیم.عضو جامعه مدرسین  ابراز داشت: ایجاد منابع پایدار برای حوزه های علمیه جزو برنامه های ماست و آنچه که امروز با آن مواجه هستیم، با مطلوب ما فاصله دارد و به دنبال احیاء موقوفات حوزوی هستیم.

** توجه به معیشت مردم در حوزه مسکن بسیار جدی است

حوزه/آیت‌الله اعرافی در دیدار رئیس کمیسیون عمران مجلس و دو تن از معاونان وزارت راه و مسکن و شهرسازی،  بهبود وضعیت اطراف حرم و بافت های فرسوده پیرامونی را از پروژه های ضروری دانست و اذعان داشت: لازم است تا در عرصه مدیریت شهری، نسبت به آثار تاریخی و میراث فرهنگی قم اهتمام روز افزون تری داشته باشیم.مدیر حوزه های علمیه توجه به معیشت مردم در حوزه مسکن را بسیار جدی و حائز اهمیت دانست و گفت: اگر بار مسکن در میان خانوارها سبک‌تر گردد، مشکلات بقیه عرصه‌ها لطیف تر و جامعه احساس آرامش بیشتری خواهد نمود.

** آمریکا سدی مقابل هرگونه راهکار برای حل مشکلات لبنان است

مهر/ دبیر کل حزب‌الله لبنان در مورد تحولات لبنان و منطقه گفت: آمریکایی‌ها علیه گزینه چین موضع گیری کردند تا لبنانی‌ها را بترسانند و از حرکت به سمت چین منصرف کنند. آمریکایی‌ها از طریق تهدید و ارعاب سدی مقابل هرگونه راهکار برای حل بحران لبنان هستند. ما باید تمام تلاش خود را برای حل بحران اقتصادی لبنان به کار بندیم. حرکت به سمت کشورهایی که درهای آنها به روی لبنان باز است این فایده را دارد که به آمریکا و غیره نشان می‌دهد که لبنان گزینه‌های دیگری هم دارد.

** آمریکا را به سازمان بهداشت جهانی باز می‌گردانم

مهر/ نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفت که در صورت پیروزی در انتخابات کشورش را به سازمان بهداشت جهانی بازخواهد گرداند. جو بایدن در صفحه توئیتر خود نوشت: زمانی که آمریکا در تقویت بهداشت جهانی ایفای نقش کند، آمریکایی‌ها ایمن‌تر خواهند بود. در روز نخست به عنوان رئیس جمهور، به سازمان بهداشت جهانی برخواهیم گشت و رهبری در عرصه جهانی را باز می‌گردانیم.گفتنی است که سناتور ایالت نیوجرسی آمریکا پیش از این، از اقدام رسمی رئیس جمهور این کشور برای خارج کردن آمریکا از سازمان بهداشت جهانی خبر داده بود. «باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به صورت رسمی این کشور را از سازمان بهداشت جهانی خارج کرده است.

** کمبود تخت آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های فلوریدای آمریکا

تسنیم/ به گزارش خبرگزاری رویترز در حالی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایالت فلوریدا و سایر مناطق آمریکا به سرعت رو به افزایش است، مقام های این ایالت از کمبود شدید واحدهای مراقبت ویژه در بیمارستان ها خبر می دهند.بر اساس این گزارش، بیش از ۴۰ بیمارستان در ایالت فلوریدا با کمبود تخت های آی سی یو برای مراقبت از بیماران کرونایی روبرو هستند.۵۴ بیمارستان در ۲۵ منطقه فلوریدا کاملا از بیماران کرونایی پر شده‌اند. بیش از ۳۰۰ بیمارستان اشاره شده در این گزارش اصلا هیچ گونه امکانات آی سی یو برای مراقبت از بیماران کرونایی ندارند. بیش از ۳۰ بیمارستان ایالت فلوریدا نیز اعلام کرده‌اند که ۹۰ درصد ظرفیت تخت‌های آی.سی.یو پر و اشغال شده است.

** اظهارات ضد ایرانی عربستان سعودی

فارس/ هیأت وزرای عربستان سعودی به ریاست پادشاه این کشور در جلسه‌ای بر لزوم برخورد با برنامه هسته‌ای و بالستیکی ایران تأکید کرد. هیأت وزرای سعودی در این جلسه بر لزوم اتخاذ «موضع‌گیری قاطعانه» علیه ایران از سوی جامعه بین‌الملل‌ و همچنین لزوم اتخاذ اقدامات مناسب برای تداوم ممنوعیت تسلیحاتی ایران تأکید کرد.هیأت وزرای سعودی همچنین با خصمانه خواندن اقدامات ایران در منطقه و به خطر افتادن امنیت آبراهه‌ها و اقتصاد جهانی با اقدامات ایران، گفتند که اجازه این کار را نخواهند داد. این هیأت همچنین درباره «عواقب امنیتی توافقات تسلیحاتی که نفوذ ایران در منطقه را نادیده گرفته‌اند، هشدار داد».

** ‌انگلیس صادرات سلاح به عربستان را از سر می‌گیرد

مهر/ دولت انگلیس روز گذشته اعلام کرد که قصد دارد صادرات سلاح به عربستان سعودی را از سر بگیرد. دولت انگلیس مدعی شده است که عربستان توانایی اجرای قوانین بشر دوستانه را دارد و این مسأله باعث می‌شود روند از سر گیری صادرات سلاح به عربستان بازنگری شود.

«الیزابت تراس» وزیر تجارت بین الملل انگلیس مدعی شد که تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که خطر مشخص و واضحی در خصوص استفاده از سلاح‌های صادره به عربستان برای نقض حقوق بشر وجود ندارد.این اقدام دولت انگلیس انتقاد فعالان حقوق بشر و فعالان ضد تجارت سلاح را به دنبال داشته است.

** ‌قدردانی قاضی لبنانی از حمایت سید حسن نصرالله

ایرنا/ “محمد مازح” قاضی لبنانی از “سید حسن نصرالله” قدردانی کرد و حمایت دبیر کل حزب‌الله از حکمش درباره ممنوعیت مصاحبه “دورتی شیا” سفیر آمریکا در بیروت را مدال افتخار بر گردن خود توصیف کرد.

مازح در صفحه رسمی‌اش در “فیسبوک” خطاب به دبیرکل حزب‌الله نوشت که اعلام حمایت سید حسن  از وی به مانند مدالی برای اوست و چه افتخار بزرگی نصیب این قاضی شده است. وی ادامه داد: جناب دبیرکل؛ ای عزیز، امروز بالاترین مدال را بر گردنم آویختی چه افتخار بزرگی نصیبم شد. رویایی که در خواب می دیدم در بیداری تعبیر شد .. بوسه‌هایم با هزاران سلام و درود تقدیم به عمامه مطهرتان باد.

** اعتبارنامه تاجگردون منتخب گچساران رد شد

ایرنا/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه با ۱۰۲ رای مخالف، ۱۲۸ رای موافق، ۲۱ رای ممتنع از  مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر با اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون مخالفت کردند. این رای گیری به صورت مخفی و با برگه صورت گرفت.

** تنها در صورتی که آمریکا تعداد زرادخانه‌هایش را کاهش دهد، مذاکره می‌کنیم

باشگاه خبرنگاران/ فو کونگ مدیر کل دفتر کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای با بیان شرط پکن برای حضور در مذاکرات خلع سلاح واشنگتن و مسکو  اعلام کرد.: «آمریکا هنوز به ما درباره اینکه در این مذاکره چه خواسته‌ای از ما دارد توضیحی نداده است و هنوز مشخص نکرده ما مجاز خواهیم بود تا تعداد زرادخانه‌هایمان را به آمریکا برسانیم یا او تعداد پایگاه‌های هسته‌ای خود را به تعداد ما کاهش خواهد داد؛ بنابراین اگر آمریکا قبول کند تا تعداد زرادخانه‌هایش را کاهش داده و با ما یکسان شود، فردای همان روز ما وارد مذاکره خواهیم شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *