خبرروز ۱۳۹۹/۰۴/۰۴

  • رئیس قوه قضائیه: هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضائیه نداریم
  • آیت‌الله العظمی نوری همدانی: حوزه باید در خط مقدم مبارزه با توطئه های فرهنگی دشمن باشد
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: شروع ریشه‌کنی فساد از درون دستگاه قضایی کشور قابل‌تقدیر و امیدوارکننده است
  • آیت‌الله اعرافی: مشعل نورانیت قم هرگز خاموش شدنی نیست
  • بیانیه مشترک سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری: حج تمتع امسال لغو شد

* جام جم ۹۹/۰۴/۰۴

** شورای نگهبان درخصوص اعتبارنامه نمایندگان نظری ندارد

جام جم/ به‌دنبال دیدار برخی نمایندگان مجلس با دبیر شورای نگهبان درباره بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، منتخب گچساران، روابط‌عمومی شورای نگهبان با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد: شورای نگهبان در خصوص رد یا تأیید اعتبارنامه هر‌یک از نمایندگان نفیاً یا اثباتاً نظری ندارد و تصمیم‌گیری در این خصوص با مجلس محترم است.

* همشهری ۹۹/۰۴/۰۴

** نامه ۲۳۰ نماینده به رهبری

همشهری/ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نامه ۲۳۰ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم خطاب به مقام معظم رهبری برای راهنمایی آنها در مسیر پیگیری منویات و دغدغه‌های ایشان را قرائت کرد. در این نامه با انتقاد از اقدامات صورت گرفته در حوزه بافت پیرامون حرم امام رضا۷ و تاثیر آن بر مصالح زیست محیطی پایتخت معنوی کشور، تقویت هویت ایرانی اسلامی پایتخت معنوی کشور و احقاق حقوق مجاوران و زائران ثامن‌الحجج و پیگیری تخلفات و جرم انگاری قانون گریزی‌های صورت گرفته مورد تاکید قرار گرفته است.

* کیهان ۹۹/۰۴/۰۴

** ششمین کشتی ایران وارد بندر «لاگوئرا» در ونزوئلا شد

کیهان/ رسانه‌ها از پهلو گرفتن ششمین کشتی ایرانی حامل مواد غذایی برای ونزوئلا در یکی از بنادر این کشور خبر دادند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از وبگاه «مریین ترافیک» کشتی باری «گلسان» متعلق به خطوط کشتیرانی ایران بعد از ۳۶ روز دوشنبه در بندر «لاگوئرا» پهلو گرفت. پیشتر سفارت ایران در ونزوئلا در توییتی تایید کرد که این کشتی باری حامل مواد غذایی جهت افتتاح نخستین فروشگاه بزرگ ایران در ونزوئلا است. سفارت ایران در ونزوئلا اعلام کرد که هدف دیگر این ماموریت تداوم روابط دوستانه بین دو کشور است.

** حمله موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای به مقر تروریست‌ها در رزمایش اقتدار شهدای کُرد مسلمان

کیهان/ سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایش اقتدار شهدای کُرد مسلمان، از اجرای مرحله نهایی این رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی کردستان خبر داد. سردار پاکپور با ‌اشاره به اهمیت برگزاری رزمایش اقتدار شهدای کرد مسلمان در منطقه کردستان، گفت: یکی از مهمترین اهداف این رزمایش پاکسازی این مناطق از لوث تروریست‌ها است. وی از حمله موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای به مقر تروریست‌ها خبر داد و افزود: در واقع ضدانقلاب و حامیان امنیت دریافته‌اند که ما در موضوع امنیت کشور و ملت ایران با کسی تعارف نداریم.

** مرگ قاضی «منصوری» خشونت‌آمیز و احتمالاً در شرایط شتاب‌زده بوده است

کیهان/ رسانه‌های رومانیایی، به نقل از دادستانی بخارست نتیجه کالبدشکافی متهم غلامرضا منصوری را با جزئیات ارائه کردند. بر اساس گزارش دادستانی بخارست، کالبدشکافی غلامرضا منصوری، نشان می‌دهد که مرگ وی خشونت‌آمیز و احتمالاً در شرایط شتاب‌زده بوده است. دادستانی بخارست در ادامه آورده است: مرگ منصوری به دلیل جراحات ناشی از اصابت شیء سختی بوده که در حالت طبیعی رخ نداده است.

** هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضائیه نداریم

کیهان/ آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در گفت‌و‌گوی تلویزیونی به مناسبت هفته قوه قضائیه:

ـ آمار فساد در دستگاه قضایی نسبت به سایر مجموعه‌ها، آمار بالایی نیست؛ اما یک درصد هم برای مجموعه ما زیاد است.

ـ ما هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضائیه نداریم؛ جز اینکه فقط خط قرمز ما بی‌استناد حکم کردن و بی‌استناد نظر دادن است.

ـ مسئولانی که زمینه‌ فساد را فراهم کنند، حتما باید تعقیب شوند.

ـ با هر تصمیم نامناسب اقتصادی میلیون‌ها چک بلامحل درست می‌شود.

ـ کسی که فسادی را اطلاع دهد باید مورد تشویق هم قرار گیرد.

ـ در اجرای خصوصی‌سازی‌ها درست اقدام نشد؛ مسئله خصوصی‌سازی در دستور کار ما بود که در سال گذشته پیگیری کردیم.

ـ قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است؛ معتقدیم در سال جهش تولید، مسئله قاچاق کالا یکی از موانع تولید است.

ـ میزان اراضی که به بیت‌المال برگشت داده شده بسیار بالاست؛ اما کافی نیست.

ـ سال ۹۸ بیش از ۱۲۴۰ کارگاه و کارخانه مورد حمایت قضایی قرار گرفته‌اند.

* شرق ۹۹/۰۴/۰۴

** جزئیات عملیات حوثی‌ها در خاک عربستان

شرق/ سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش حوثی‌ها اعلام کرد که بزرگ‌ترین عملیات تهاجمی رزمندگان یمنی علیه پایتخت عربستان سعودی تحت عنوان «عملیات توازن بازدارندگی چهارم» انجام شد. او در تبیین جزئیات این عملیات، گفت: عملیات توازن بازدارندگی چهارم، وزارت دفاع و اطلاعات، پایگاه هوایی سلمان و مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران را هدف قرار داد.

* ایران ۹۹/۰۴/۰۴

** به مردم بگویید چه کرده‌ایم

ایران/ حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه برنامه‌ریزی و تلاش ملی برای تحقق شعار جهش تولید:

ـ باید بگوییم در بخش ریل، آب‌رسانی، گازرسانی و بهداشت چه کارهای بزرگی انجام شده است.

ـ سلامت، امنیت و معیشت، اصول کاری دولت برای مردم است.

ـ اغراق و مبالغه نه؛ اما باید دستاوردهای عظیم میلیون ها کارگر، کشاورز و مهندس بازگو شود تا در مردم روحیه امید برای قرن آینده ایجاد شود .

ـ شوک ایجاد شده در بازار ارز موقت و گذراست.

ـ سخن گفتن از مذاکره از سوی کسانی که میز مذاکره را ترک کرده و حتی آن را شکسته و اتاق مذاکره را به آتش کشیدند، سخن عجیب و دروغی است.

** تأیید اعتبارنامه تاجگردون در کمیسیون تحقیق

ایران/ سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس از تأیید اعتبارنامه منتخب گچساران با اکثریت آرا در این کمیسیون خبر داد.  حجت‌الله فیروزی گفت: گزارش کمیسیون تحقیق تحویل هیأت رئیسه مجلس خواهد شد. در صحن مجلس هم اگر معترضین بر اعتراض خود اصرار داشته باشند، کار به رأی‌گیری نمایندگان می‌کشد.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۰۴/۰۴

** مخالفت ۱۹۲ کشور جهان با طرح صهیونیستی «الحاق»

جمهوری‌اسلامی/ دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تاکید کرد: ۱۹۲ کشور از مجموع ۱۹۴ کشور عضو مجمع عمومی با طرح الحاق کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی مخالفند. صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) از وجود یک ائتلاف بین‌المللی مخالف طرح الحاق شامل ۱۹۲ کشور خبر داد و گفت: این ائتلاف شامل «گروه عربی»، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد «گروه آفریقایی» و «گروه اروپایی» در مجمع عمومی است.

فلسطینی‌ها مذاکراتی را با این کشورها و گروه‌ها برای برگزاری نشستی در روزهای آینده برگزار کرده‌اند. وی افزود: هدف طرح الحاق حذف طرح ملی فلسطین و هویت ملی و هرگونه احتمال تشکیل کشور فلسطین است. اکنون زمان عملی کردن مواضع بین‌المللی و تحریم و مجازات اسرائیل است.

** اگر دستگاه قضایی رشد سالم داشته باشد هیچ مشکلی در کشور نخواهیم داشت

جمهوری‌اسلامی/ نماینده ولی فقیه در کاشان با تاکید بر اینکه قوه عدلیه ضامن سلامت کار قوه مقننه و مجریه است، گفت: اقتدار یک نظام در گرو اقتدار قوه عدلیه است. آیت‌الله نمازی در دیدار رئیس دادگستری، دادستان، معاونین دادستان و قضات شهرستان کاشان به مناسبت هفته قوه قضائیه با تبریک این هفته، ابراز امیدواری کرد: جایگاهی را که در فقه و شریعت و آیات و روایات برای قضاوت و داوری آمده است، تقویت شود. وی با اشاره به اینکه قاضی همیشه در معرض خطر و هر لحظه در معرض لغزش است، اظهار داشت: قوه عدلیه ضامن سلامت کار قوه مقننه و مجریه است و اقتدار یک نظام در گرو اقتدار قوه عدلیه است. نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به اینکه در میدان قضاوت و داوری چیزی به غیر از رضایت خدا نباید وجود داشته باشد، گفت:‌اگر دستگاه قضایی رشد سالم داشته باشد هیچ مشکلی در کشور نخواهیم داشت.

* وطن امروز ۹۹/۰۴/۰۴

** طرح الزام دولت به تعلیق اجرای پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد

وطن امروز/ نخستین نشست رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه و تعیین ترکیب اعضای هیأت‌رئیسه، برگزار شد. در این جلسه، طرح الزام دولت به تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفت و در نهایت به تصویب این کمیسیون رسید.

** آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شد

وطن امروز/ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اولین جلسه خود را در دوره یازدهم برگزار و مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران را به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب کرد. بیژن نوباوه و غلامرضا منتظری به عنوان نواب اول و دوم، حسین جلالی و زهره‌سادات ‌لاجوردی به عنوان دبیران و مجید نصیرایی به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.

** پیشتازی ۲۰ درصدی بایدن نسبت به ترامپ

وطن امروز/ تازه‌ترین نظرسنجی هاروارد کپس- هریس نشانگر این است که جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ بیش از ۲۰ درصد پیشتاز است و شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد. این نظرسنجی نشان می‌دهد بیش از ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان بر این باورند بایدن گزینه بهتری برای حل‌و‌فصل مسائل مربوط به نژادپرستی و رفتارهای پلیس است. این رقم برای ترامپ به کمتر از ۳۹ درصد رسیده است.

* جوان ۹۹/۰۴/۰۴

** در بهترین شرایط دفاعی قرار داریم

جوان/ سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه در نشست خبری تشریح برنامه‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم اظهار کرد: مفتخریم در سپاه و بسیج ۴۰ هفته را به یاد ۴۰ هفته فتوحات دوران دفاع مقدس برنامه‌هایی را اجرا کنیم و نیرو‌های زمینی، هوافضا، دریایی، قدس و سازمان بسیج در تحقق این برنامه‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی از الگوی دفاع مقدس به عنوان الگویی الهام‌بخش و بی بدیل بهره می‌بریم و به حمدالله امروز به رغم تمامی دشمنی‌ها در بهترین شرایط دفاع به سر می‌بریم.

** هشدار درباره بازگشت بعثی‌ها با کمک امریکا و عرب‌ها

جوان/ نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق فاش کرد اعراب حاشیه خلیج فارس و امریکا در تلاشند بار دیگر سران رژیم بعث را به صحنه سیاسی عراق بازگردانند. «محمد البلداوی» درباره دسیسه‌های جدید اعراب حاشیه خلیج فارس و امریکا هشدار داد و گفت: «محور امریکا و حامیان آن در فرآیند سیاسی، تلاش دارند با معاملات مشکوک، سران بعث را وارد عرصه سیاست کنند.» البلداوی بر این باور است که «هدف از این اقدام، کودتای نرم علیه فرآیند سیاسی است».

* آفتاب یزد ۹۹/۰۴/۰۴

** چرا اروپا دستپخت مشترک دو احمق بی‌کفایت را در خروج از برجام نادیده گرفت؟

آفتاب یزد/ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب توئیتر خود با اشاره به مطالب کتاب بولتون نوشت: «بولتون در کتاب خاطراتش ترامپ را دمدمی مزاج و احمق خطاب کرده و ترامپ هم در مقابل او را یک احمق بی‌کفایت خوانده است. چرا اروپا دستپخت مشترک دو احمق بی‌کفایت را در خروج از برجام نادیده گرفت و با ارائه قطعنامه ضدایرانی بازیچه دست آنها شد؟»

** رئیس‌جمهور و وزرا باید در مردادماه به مجلس گزارش دهند

آفتاب یزد/ علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در تذکری شفاهی با اشاره به قطعنامه شورای حکام واکنش دولت به این قطعنامه را خواستار شد. سلیمی همچنین در تذکر دیگری گفت: قرار بود رئیس جمهور هر شش ماه یک بار گزارشی از اقداماتش به مجلس ارائه کند و وزیر خارجه هم گزارشاتی بدهد که آخرین آن به سال ۹۷ بر می‌گردد. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: طبق ماده ۲۳۵ آیین‌نامه رئیس جمهور و وزرا باید در مردادماه به مجلس گزارش دهند.

** سفر محرمانه رئیس موساد به پایگاه “عین‌الاسد”

آفتاب یزد/ سایت آمریکایی “دیفنس وان” اعلام کرد، یوسی کوهن، رئیس موساد در چارچوب سفرهای خارجی خود به خاورمیانه، سفر از پیش اعلام نشده‌ای به عراق داشت و طی آن با برخی مستشاران آمریکایی در پایگاه “عین‌الاسد” واقع در غرب این کشور دیدار کرد. بر اساس این گزارش، یوسی کوهن اقدام به برقراری روابط استراتژیک با برخی مقامات کشورهای عربی کرده و سفرش به عین‌الاسد، اولین اقدام وی برای تحقق این هدفش است.

* خراسان ۹۹/۰۴/۰۴

** خوشبینی به حمایت چین و روسیه اشتباه است

خراسان/ حشمت ا… فلاحت پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که قطعنامه اخیر شورای حکام یکی از اساسی‌ترین ضرباتی بود که به برجام وارد شد، خوشبینی به حمایت روسیه و چین را اشتباه خواند و گفت: به کسانی که فکر می‌کنند اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود در آن جا حفاظی به نام حق وتوی روسیه و چین وجود دارد باید گفت این افراد دچار خوش‌بینی هستند و این خوش‌بینی آن‌ها به لحاظ تاریخی قابل رد است.

* رسالت ۹۹/۰۴/۰۴

** دشمن به‌ دنبال ایجاد تنش و بحران‌سازی در داخل است

رسالت/ عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در صحن علنی مجلس گفت: در شرایط کنونی دشمن به دنبال ایجاد تنش و بحران‌سازی در داخل است و با هجمه‌ها و اقداماتی که علیه ما انجام می‌دهد، قصد دارد تا زمینه وحدت از بین برود. وی گفت: یکی از موضوعاتی که در وزارت کشور به عنوان محور اصلی مطرح است، امنیت کشور است. با سازوکارهای تعبیه شده برای وزارت کشور از جمله قوانین، مقررات، اختیارات و سازمان و تشکیلات لازم، موظف هستیم امنیت را تأمین کنیم.

** مردم نسبت به حل مشکلات معیشتی مطمئن باشند

رسالت/ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و بعد از گزارش محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی درباره مسائل اقتصادی کشور اظهار داشت:‌ مردم مطمئن باشند که اولویت مجلس یازدهم مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی آنان است ضمن اینکه دیگر اولویت ما نظارت است که از حوزه اقتصادی آن را شروع خواهیم کرد که این نظارت کاملا شفاف و قاطع خواهد بود؛ مردم مطمئن باشند که گزارشات نوبه‌ای را به آنان ارائه خواهیم داد و در عمل این اتفاق محقق خواهد شد. رئیس مجلس با توجه به مشکلات خانوارهای ضعیف و مستضعف تصریح کرد: سعی می‌کنیم مشکلات معیشتی مردم را رفع کنیم.

* مردم سالاری ۹۹/۰۴/۰۴

** قطعنامه سه کشور اروپایی قطعاً بی پاسخ نمی‌ماند

مردم سالاری/ علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی:

ـ تصمیم مهم جلسه گذشته هیئت وزیران در حوزه سیاست‌گذاری، پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین بود که به تصویب رسید.

ـ عزم جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با دیگر کشورها است. این راهبرد با اتخاذ رویکرد برد – برد و تاکید بر سیاست‌های متوازن جهت تامین منافع متقابل، نوید بخش همکاری‌های طولانی مدت هم است.

ـ آنچه که به عنوان قطعنامه به امضای سه کشور اروپایی علیه ایران در ماه‌های اخیر رسیده است، نشان از عدم پایبندی به تعهدات از سوی آنان در برابر برجام دارد و ضعف حیرت‌آور آنان دربرابر آمریکا را نشان می‌دهد. این قطعنامه قطعاً بی پاسخ نمی‌ماند.

ـ هرچه پیش برویم بهانه‌جویی‌ها علیه دولت و شخص رئیس جمهوری بیشتر می‌شود.

ـ اعتقاد اقتصاددانان این است که روند بالارفتن قیمت‌ها در بازار سکه به صورت گذرا است و نیز به دلیل تاثیر کرونا است.

ـ ارز ما در برخی از کشورها آزاد شده که وزارت خارجه به زودی آن را اعلام می‌کند. صادرات نفتی ما هم دارد بهتر می‌شود و صادرات غیرنفتی ما هم به بهترین دوران می‌رسد و کاهش قیمت ارز را تجربه خواهیم کرد.

ـ سال گذشته اسامی ۱۵۰ نفر که حدوداً ۷.۲ میلیارد دلار را پس نداده‌اند به قوه قضائیه معرفی کردیم. بانک مرکزی نیز بر بازار، تمرکز مدیریت دارد.

ـ نه استعفایی از آقایان دژپسند و نمکی سراغ داشتیم و نه طرح مسئله شده است.

* آرمان ۹۹/۰۴/۰۴

** بیانیه وزارت خارجه کانادا درباره جعبه‌ سیاه

آرمان ملی/ وزارت امور خارجه کانادا در پی گفت‌وگوی تلفنی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر خارجه کانادا درباره تحلیل اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی که طی یک حادثه به اشتباه مورد هدف قرار گرفت و به جان باختن شماری از هم‌وطنان و شهروندان کشورهای دیگر منجر شد، اظهار کرد: ظریف متعهد شد که ایران بدون تاخیر بیشتر جعبه‌های سیاه را برای تحلیل به کانادا بفرستد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران این هفته جزئیات پیشرفتش درباره این مساله را در سازمان هواپیمایی بین‌المللی غیر نظامی توضیح خواهد داد.

* اعتماد ۹۹/۰۴/۰۴

** امضای استیضاح‌کنندگان هیات‌رییسه مجلس به ۱۰۰ نفر رسید

اعتماد/ تعداد امضا‌کنندگان استیضاح هیات‌رییسه مجلس به یکصد نفر رسید. چیدمان خاص نمایندگان در کمیسیون‌ها و مداخله برخی اعضای هیات‌رییسه در انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون‌ها عمده‌ترین دلیل این استیضاح ذکر شده است.

** عزم راسخ عارف برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰

اعتماد/ علی صوفی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خبر داد: «آقای عارف تصمیم جدی برای حضور در عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ دارند و شواهد نشان می‌دهد که برای این کار عزم جدی نیز دارند. »

** انتخابات ایران تاثیری بر موضع هسته‌ای این کشور ندارد

اعتماد/ «جِیکوب سالیوان» مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون رییس‌جمهور پیشین امریکا و نامزد کنونی حزب دموکرات در انتخابات می‌گوید دولت بعدی واشنگتن باید بیشتر از دولت کنونی امتیاز دهد تا ایران را به پای میز مذاکره بیاورد. سالیوان طی نشست ویدئوکنفرانسی در اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در ایران اشاره کرده و مدعی شد نتیجه این انتخابات تاثیر چندانی روی دیپلماسی هسته‌ای ایران نخواهد داشت.

* اطلاعات ۹۹/۰۴/۰۴

** اجرای ۲۰۰ طرح ملی بزرگ در کشور با دانش بومی

اطلاعات/ معاون آموزشی پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۰۰ طرح ملی بزرگ در کشور با دانش بومی و فناوری داخلی در حال اجراست که در قالب پویشی هر هفته چند عدد از آن‌ها به بهره برداری می‌رسد. برات قبادیان افزود: در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی کشور ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح‌ها سرمایه گذاری شده است.

** ترامپ شخصا «آبه» را مسئول میانجیگری میان آمریکا و ایران کرده بود

اطلاعات/ مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در ادامه افشاگری‌هایش علیه رئیس جمهوری این کشور در کتاب جدید خود موسوم به «اتاقی که اتفاق آنجا افتاد: خاطرات کاخ سفید»، نوشت: دونالدترامپ در سال گذشته میلادی شخصا «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن را مسئول میانجیگری بین واشنگتن و تهران کرده بود. بولتون گفت: ترامپ این درخواست را به دلیل افزایش تنش‌ها بین دو کشور مطرح کرد اگرچه اعتقادی هم به موفقیت شینزوآبه در این زمینه نداشت.

** حج امسال لغو شد

اطلاعات/ بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و سازمان حج و زیارت دیروز با صدور بیانیه مشترکی با اشاره به اعلام وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر برگزاری مناسک حج امسال به صورت محدود و داخلی برای آن کشور، اعلام کردند حج تمتع امسال برگزار نخواهد شد.‌ در ادامه این بیانیه تصریح شده است: به اطلاع ملت عزیز و مشتاقان زیارت بیت‌الله الحرام و حرم شریف نبوی و ائمه بقیع و زائرین ثبت نام شده حج تمتع سال ۱۳۹۹ می‌رساند که وزارت حج و عمره عربستان سعودی روز دوشنبه مورخ ۲ ر ۴ ر ۹۹، اعلام کرد که مناسک حج ۱۳۹۹ به‌ صورت محدود و داخلی و بدون پذیرش حجاج سایر کشورها برگزار خواهد شد. از این‌رو، عملاً اعزام حجاج ایرانی و سایر کشورها برای مناسک حج امسال به کشور عربستان منتفی ‌شد.‌

* شهروند ۹۹/۰۴/۰۴

** ٢٧میلیارد دلار نزد صادرکنندگان باقی مانده است

شهروند/ رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که ٢٧‌میلیارد دلار ارز نزد صادرکنندگان باقی مانده و هرگز بازگردانده نشده است. عبدالناصر همتی اعلام کرد: «ما ظرف دوسال گذشته چیزی نزدیک به ۷۲میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که باید ارز آن برمی‌گشته و از این میزان در حدود ۴۵‌میلیارد دلار بازگشته است؛ یعنی ٢٧‌میلیارد دلار بازنگشته است.»

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

** حوزه باید در خط مقدم مبارزه با توطئه های فرهنگی دشمن باشد

حوه/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در حاشیه مراسم کلنگ زنی پروژه مجتمع آموزشی فرهنگی کریمه اهل‌بیت(ع)، فقه اهل بیت(ع) را کلام الهی دانستند و عنوان کردند: قبلا فقه اهل بیت(ع) صرفا در حوزه ها وجود داشت، اما امام راحل این فقه را به صحنه اجتماع کشاندند، این فقه پاسخگوی نیازهای بشری بوده و رهبر معظم انقلاب نیز آن را دنبال می‌کنند. ایشان یادآور شدند: امروز باید در مدارس علمیه که احداث می‌شود، فقهای مهذب و باسواد تربیت شود که با تلاش و کوشش بتوانند پاسخگوی شبهات باشند.

ایشان اضافه کردند: در این شرایط دشمنان و استکبار جهانی جنگ فرهنگی را راه انداخته اند و در چنین شرایطی حوزه باید در خط مقدم باشد و این توطئه های دشمنان را خنثی کند.

** شروع ریشه‌کنی فساد از درون دستگاه قضایی کشور قابل‌تقدیر و امیدوارکننده است

حوزه/آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر،اظهار داشت: دستگاه قضا از ارکان هر نظامی محسوب می‌شود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ملجأ و پناهگاهی برای مردم است.وی ادامه داد: اجرای عدالت بدون تبعیض یکی از اصلی‌ترین وظایف این قوه است که باید همواره تداوم داشته باشد.عضو جامعه مدرسین ضمن تقدیر از عملکرد حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در رأس قوه قضائیه گفت: حرکتی که اخیراً شروع‌شده ونیز شروع ریشه‌کنی فساد از درون دستگاه قضایی کشور قابل‌تقدیر و امیدوارکننده است.وی بابیان این‌که همه قوا باید درزمینه مبارزه با فساد با همدیگر همراهی و همکاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: روندی که در جامعه ایجادشده امیدوارکننده و مثبت است و این مسیر باید باقدرت تمام ادامه یابد.

** مشعل نورانیت قم هرگز خاموش شدنی نیست

حوزه/آیت الله اعرافی در آئین تقدیر از عوامل جهادی وپرسنل فعال شهرداری قم در مقابله با بحران کرونا وافتتاح ،بهره برداری وآغاز عملیات اجرای ۱۱۰پروژه گفت: تمام مردم قم باید پرچم دار اعتلا و تعالی این شهر در تمام ابعاد خصوصا ابعاد اخلاقی باشند. مدیر حوزه های علمیه با اشاره به خدمات ارائه شده در زمان شیوع کرونا افزود: تمام عالم دیدند که اخلاق، معنویت و ارزش های الهی در ایران تابلوی زیبایی از مقابله با ویروس خطرناک جهان گیر به وجود آورد؛ تاب آوری جامعه در برابر موج بلای عالم گیر اتفاق نویی بود که در ایران رقم خورد. وی همچنین تاکید کرد: خدمات زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که مشعل اخلاق و معنویت و دین در این شهر روشن‌تر باشد.

** ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

فارس/ وزارت خارجه آمریکا در گزارش جدید خود که برای بررسی پایبندی کشورها به معاهدات کنترل تسلیحاتی منتشر می‌کند اعتراف کرده که ایران در حال انجام فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای نیست. این اعتراف در بخشی از گزارش موسوم به «پایبندی و تبعیت از توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و خلع سلاح» که روز دوشنبه روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته مطرح شده است. وزارت خارجه آمریکا در بخش مربوط به ارزیابی پایبندی ایران به معاهده «ان‌پی‌تی» نوشته است: «ارزیابی ایالات متحده طی دوران گزارش‌دهی همچنان این است که ایران در حال انجام فعالیت‌های کلیدی مرتبط با طراحی و ساخت سلاح هسته‌ای نیست.»

**  حمله هوایی به ۳ منطقه سوریه

تسنیم/سه شنبه شب مواضع ارتش سوریه در حومه دیرالزور واقع در شرق و السویداء واقع در غرب و حمص در مرکز این کشور هدف حملات هوایی قرار گرفت.پدافند هوایی ارتش سوریه با واکنش پدافندی سریع خود موفق شد این حملات را دفع کند.وزارت دفاع سوریه در بیانیه‎ای اعلام کرد که دو سرباز ارتش سوریه در حملات هوایی دشمن به مناطق یادشده کشته و چهار نفر هم زخمی شدند. پدافند هوایی ارتش سوریه دوشنبه شب نیز حملات چند پهپاد ناشناس را در دو شهر ساحلی «بانیاس» و جبله در استان لاذقیه دفع کرد.

** شورای امنیت فردا در خصوص قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران رایزنی می‌کند

ایسنا/ رویترز مدعی شده که شورای امنیت سازمان ملل فردا (چهارشنبه) جلسه‌ای را برای رایزنی در خصوص قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برگزار خواهد کند.برای تصویب این قطعنامه به رای مثبت ۹ عضو، بدون وتوی یکی از ۵ عضو دائم شورای امنیت – آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس – نیاز است.

این قطعنامه مانع از فروش، انبار و انتقال تسلیحات یا کالاهای مربوطه توسط ایران خواهد شد. طبق این قطعنامه دیگر کشورها نیز بدون موافقت کمیته شورای امنیت حق انتقال، انبار و یا فروش تسلیحات به ایران را نخواهند داشت.

** انصارالله: پیام ما به عربستان رسید

ایسنا/ محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن اظهار کرد، کشورهای دشمن محاصره را شدت بخشیدند و مانع از ورود مشتقات نفتی به یمن شدند.

او افزود: موشک‌ها و پهپادهای ما به اهداف خود در عربستان رسیدند اما هیچ یک ساقط و منهدم نشدند.البخیتی اظهار کرد:‌ کل اهداف در عملیات نظامی هدف گرفته شدند و این به عربستان اجازه سرپوش گذاشتن بر خساراتش را نمی‌دهد. این عملیات بر قدرت یمن در هدف گیری عمق عربستان تاکید دارد و تمام گزینه‌ها مقابل ما باز هستند و عربستان میزان قدرت ما را درک کرده و پیام ما به آن رسیده است.

** ترامپ برای حبس ۱۰ ساله معترضان فرمان صادر کرد

مهر/ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد: به دولت فدرال اجازه داده‌ام هر شخصی که هر بنای تاریخی، مجسمه و یا این‌چنین دارایی‌هایی را در آمریکا تخریب و یا مخدوش کند، مطابق قانونِ حفظ یادبود کهنه‌سربازان و یا دیگر قوانینی که ممکن است شامل آن شود، به حداکثر ۱۰ سال حبس محکوم شود.رئیس جمهور آمریکا در ادامه بدون اشاره به اعتراضات به حق معترضان آمریکائی در این خصوص نوشت: این اقدام به زودی اجرایی می‌شود اما ممکن است برای تخریب و آسیب‌هایی که پیشتر صورت گرفته نیز اجرا شود. استثنایی وجود ندارد!این در حالیست که مردم آمریکا در تظاهرات‌های خود علیه نژادپرستیِ سازمان یافته در آمریکا مجسمه‌های شخصیت‌های نماد دوران برده‌داری را سرنگون کرده بودند.

** طعنه ظریف به پمپئو درباره پیامدهای رفع تحریم تسلیحاتی علیه ایران

مهر/ دکتر ظریف در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران در توئیتی طعنه آمیز نوشت:” آقای پمپئو آن‌قدر از گمراه کردن جهان ناامید شده که ادعا می‌کند در ماه اکتبر پیش رو، ایران هواپیماهای جنگنده می‌خرد و سپس آنها را فراتر از بُرد یکطرفه‌شان به پرواز در می‌آورد. شاید او بتواند به ما بگوید که این جنگنده‌ها چگونه حتی با اتمام سوخت شأن به ایران باز می‌گردند! وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شده بود ایران به محض پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت با خرید جنگنده‌های پیشرفته اقدام به تهدید کشورهای اروپایی و آسیایی می‌کند،.

** تهران درباره منافع مشروع ملی و منطقه‌ای خود مذاکره نمی‌کند

تسنیم/ سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد فشار حداکثری آمریکا بر مردم ایران را غیرانسانی دانست و گفت جمهوری اسلامی درباره منافع مشروع ملی و منطقه‌ای خود با کسی مذاکره نخواهد کرد. علیرضا میریوسفی این مطلب را در پاسخ به مقاله «فریب‌های پیش از توافق ایران» وال استریت ژورنال نوشت و افزود: برجام، تمامی نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را برطرف می‌سازد.وی تصریح کرد: ایران به‌طور اطمینان به زانو در نیامده است و التماس نمی‌کند تا مذاکرات جدید را آغاز کند و هرگز درباره برنامه موشکی کاملاً دفاعی یا منافع مشروع ملی ــ منطقه‌ای خود هم مذاکره نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *