خبرروز ۱۳۹۹/۰۲/۳۰

 

  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: مردم در سراسر آمریکا گرسنه و بیکارند
  • آیت‌الله العظمی نوری همدانی: قدس شریف و فلسطین مهم‌ترین موضوع امروز جهان اسلام و بین‌الملل است
  • آیت‌الله اعرافی: امام خامنه‌ای آزادی فلسطین را واجب دینی و شرعی می‌داند
  • آیت‌الله موسوی اصفهانی: یوم‌الله قدس روز جهان اسلام است
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: حوزه‌های علمیه امروز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست

 

* جام جم ۹۹/۰۲/۳۰

** ۴۷۵۵ حکم قانونی در مجلس بی‌اعتبار شد

جام جم/ نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با تصویب شش طرح تنقیحی، ۴۷۵۵ حکم قانونی را بی‌اعتبار اعلام کرده‌اند. مطابق مواد ۱۸۹ و ۱۹۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و تکلیف قانون تدوین و تنقیح مصوب ۱۳۸۹، معاونت قوانین مجلس باید در راستای تنقیح و پالایش قوانین اقدام کند.

بر این اساس معاونت قوانین مجلس موظف است مقرراتی را که موضوع آنها منتفی شده است، مشخص و برای انجام اقدامات قانونی به مرجع تصویب‌کننده ارجاع دهد. همچنین باید پیشنهادهایی برای نسخ قوانینی که موضوع آنها منتفی یا نسخ ضمنی شده، تهیه کرده و برای طی مراحل قانونی به هیأت رئیسه مجلس ارائه کند.

بر همین اساس، ۴۰ عنوان کد موضوعی تعیین شده و اقدامات تنقیحی مفصلی درباره این عناوین در جلسات و گروه‌های کارشناسی صورت گرفته بود. طرح‌های یاد شده باعنوان طرح فهرست احکام قانونی نامعتبر نهایی و تحویل کمیسیون‌های مربوط شد که پس از تصویب این کمیسیون‌ها در نوبت بررسی صحن مجلس قرار گرفت و دیروز به تصویب رسید.

* کیهان ۹۹/۰۲/۳۰

** وضعیت بازار رضایت‌بخش نیست دولت و دستگاههای نظارتی با جدیت ورود کنند

کیهان/ آیت‎الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضائی با اشاره به گزارشات و شکایاتی که نسبت به وضعیت بازار به قوه قضائیه رسیده است، اظهار داشت: شرایط بازار برای مصرف‎کنندگان و تولیدگران مناسب و رضایت‌بخش نیست و نیازمند یک نظارت جدی از سوی دستگاه‎های مسئول است.

وی، با بیان این‎که هر جا دستگاه‎های مسئول مقتدرانه و کارشناسی وارد عمل شدند اثرگذار بوده‎اند، تأکید کرد: قیمت‌گذاری و تسعیر وظیفه دولت‎ها است و امروز هم دولت و دستگاه‎های متولی کنترل بازار باید با نجات بازار از وضعیت آشفته فعلی و حمایت از تولیدکننده و مصرف‎کننده، در جامعه آرامش ایجاد کنند و اقداماتی که در این زمینه آغاز شده، با جدیت بیشتر پیگیری شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ورود دستگاه‎های مسئول به موضوع قیمت خودرو گفت: این اقدام موجب تاثیر بر این بازار و تا حدودی کنترل قیمت‌ها شد.

** مردم در سراسر آمریکا گرسنه و بیکارند

کیهان/ رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از مدیریت دولت ترامپ در بحران کرونا هشدار داده، مردم در سراسر آمریکا گرسنه و بیکار هستند و باید فکری برای این وضعیت شود: «ما زمان را از دست دادیم اما نباید از پا بایستیم مردم در سراسر آمریکا گرسنه هستند. گرسنگی صبر نمی‌شناسد. مردم در سراسر آمریکا بیکار هستند این موضوع صبر نمی‌شناسد. مردم نمی‌دانند چگونه باید اجاره خانه‌های خود را در سراسر کشور پرداخت کنند».

نانسی پلوسی با ‌اشاره به افزایش روزافزون آمار جان‌باختگان بر اثر کرونا، اتحاد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان علیه این ویروس را خواستار شد و افزود:«حدود ۹۰ هزار آمریکایی به سبب وجود این ویروس وحشتناک، جان خود را از دست داده‌اند. ما اختلافاتمان هر چه که باشد باید در مبارزه با این دشمن جان و زندگی مردم آمریکا، به یکدیگر بپیوندیم. ۹۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند».

* شرق ۹۹/۰۲/۳۰

** تشکر عبدالله از حمایت ظریف از توافق‌های اخیر افغانستان

شرق/ رئیس شورای‌عالی آشتی ملی افغانستان در پیامی توییتری از تماس تلفنی ظریف و حمایت از توافقات اخیر در افغانستان قدردانی کرد. عبدالله عبدالله، با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: من از تماس تلفنی ظریف، وزیر امور خارجه ایران قدردانی می‌کنم که حمایت خود را از توافق سیاسی امضا شده (در افغانستان) و همچنین برقراری آتش‌بس و توافق منطقه‌ای اعلام کرده است. وی ادامه داد: من در این تماس به او اطمینان دادم که صلح یک اولویت است و به‌علاوه خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه شدم که منجر به صلح پایدار و یک منطقه‌ باثبات می‌شود.

** علیه ایران اقدام حقوقی می‌کنیم

شرق/ دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین درباره حادثه ساقط‌شدن هواپیمای اوکراینی که منجر به جان‌باختن ۱۷۶ نفر از هم‌وطنانمان و شهروندان چند کشور دیگر شد، گفت: «[این حادثه] بر برخی از کشورها از جمله کانادا، انگلیس، سوئد، افغانستان و اوکراین تأثیر گذاشت. ما با هم در ارتباط هستیم. ازاین‌رو، اگر ما همگی نتوانیم به‌سرعت به توافقی با ایران برسیم، مسیری طولانی اما مطمئن و مؤثر را برای پیگرد قانونی ایران به طور جمعی و در هر زمانی که امکان آن باشد، در پیش خواهیم گرفت». طبق گفته کولبا، کی‌یف یک توافق «انسانی» را به تهران پیشنهاد می‌کند که بر کامل‌شدن هرچه سریع‌تر تحقیقات از جمله رمزگشایی جعبه‌های سیاه تأکید دارد.

* ایران ۹۹/۰۲/۳۰ژ

** قدس شریف و فلسطین مهم‌ترین موضوع امروز جهان اسلام و بین‌الملل است

ایران/ کنگره دو روزه بین‌المللی قدس شریف به طور آنلاین با حضور کارشناسان و اندیشمندان مختلف آغاز به کار کرد. در ابتدای این کنگره پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی درباره اهمیت روز قدس و دفاع از آرمان فلسطین به زبان عربی قرائت شد. در بخشی از این پیام با اشاره به اینکه یکی از نکات ارزنده‌ای که در قرآن کریم مکرر بر آن تأکید شده است، مبارزه با ظالم و حمایت از مظلوم است، آمده است: اما متأسفانه سازمان‌های حقوق بشری و سازمان‌های اسلامی و بعضی از مسلمانان خصوصاً کسانی که در طول سال میلیون‌ها قرآن چاپ می‌کنند و به سراسر دنیا می‌فرستند و خود را به دروغ خادم قرآن و حرمین شریفین معرفی کردند، این آیات را بدون عمل گذاشته و توجه به آن نمی‌کنند و باز با تأسف فراوان باید گفت عده‌ای از سردمداران بلاد اسلامی در حال کمک به ظالم هستند و حقوق ملت‌های مظلوم خصوصاً ملت فلسطین را زیر پامی‌گذارند و با کمک‌ها و سازش‌های پنهانی و پشت پرده یا با سکوت مرگبار خود ظلم استکبار و صهیونیست را تقویت می‌کنند و مسأله اول جهان اسلام؛ یعنی قدس را تضعیف می‌نمایند و سالیان طولانی است که قدرت‌های به ظاهر بزرگ سعی دارند مسأله قدس به فراموشی سپرده شود. به نوشته این استاد بزرگ حوزه علمیه، روز قدس همچنان باید به عنوان مهم‌ترین روز بین‌المللی باشد.

** خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی هنوز فرصت شکایت دارند

ایران/ حجت‌الاسلام بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: از زمان ارجاع پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به سازمان قضایی نیروهای مسلح تحقیقات دقیق و گسترده‎ای در دادسرای نظامی تهران صورت گرفته است. وی افزود: چندین گروه کارشناسی کار بررسی جنبه‌های مختلف این سانحه را برعهده دارند و تعداد زیادی از خانواده‌های شهدا به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه و شکایت خویش را مطرح کرده‌اند. وی تأکید کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح مرجع رسیدگی به تظلم‎خواهی و احقاق حق اولیای دم این پرونده است و خانواده‌هایی که هنوز شکایت خود را مطرح نکرده‌اند، می‎توانند به دادسرای نظامی تهران مراجعه و شکایت خویش را مطرح نمایند.

* وطن امروز ۹۹/۰۲/۳۰

** حکم حبس محمود صادقی تأیید شد

وطن امروز/ محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره حکمش منتشر کرد. متن این مطلب به شرح زیر است: 

‏شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تجدیدنظرخواهی اینجانب از رأی دادگاه شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت را رد کرد و رأی دادگاه بدوی مبنی بر ۱۰ میلیون جزای نقدی و ۲۱ ماه حبس را عینا تایید کرد. دادگاه قبلا وقت احتیاطی برای ۲۸ تیر تعیین کرده بود اما امروز به‌صورت غیرمنتظره مبادرت به صدور رأی کرد.

** پمپئو در برابر ایران شکست خورده است

وطن امروز/ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در دولت پیشین، مواضع و طرح‌های «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور در قبال ایران را «شکست محض» توصیف کرد.

«ند پرایس» در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «طرح‌های او (پمپئو) از ایران و کره‌شمالی گرفته تا دیگر جاها، شکست محض بوده است».

وی همچنین به اخراج «استیو لینیک» بازرس کل وزارت خارجه آمریکا که گفته می‌شود به توصیه پمپئو بوده، واکنش نشان داد. پرایس که دستیار ویژه رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود، در واکنش به این برکناری گفت: «پمپئو بر تغییر مسیر ایالات متحده به سمت انزوای جهانی تاثیر داشته است».

** اعتراف صهیونیست‌ها به شکست تحقیرآمیز در لبنان پس از ۲۰ سال

وطن امروز/ پس از گذشت ۲۰ سال صهیونیست‌ها به خروج زودهنگام و تحقیرآمیز ارتش خود از کمربند امنیتی در جنوب لبنان اعتراف می‌کنند. آوی ایتا، از فرماندهان نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و فرمانده نیروهای این رژیم در جنوب لبنان تا سال ۱۹۹۹ می‌گوید: در آن زمان ایهود باراک، [نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی] دستور به یک فرار گسترده داد، من بعد از مدتی از منصب خود ساقط شدم اما پیامدهای اتفاقی که در جنوب لبنان افتاد تا امروز برای ما کاملا روشن است و من با قاطعیت آن را می‌گویم. مشخص بود که عواقب خروج بدون توافق و یک‌طرفه از این جنگ برای اسرائیل مصیبت‌بار خواهد بود و در نهایت آنچه درباره آن هشدار داده بودیم حقیقتا اتفاق افتاد.

* جوان ۹۹/۰۲/۳۰

** ثبات سیاسی عراق برای منطقه اهمیت دارد

جوان/ حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با برهم صالح رئیس جمهور عراق، ضمن ابراز خرسندی از اینکه امروز روند سیاسی در عراق به نتیجه مثبتی رسیده و همه گروه‌ها و طوایف عراقی در کنار هم قرار گرفتند و کابینه جدید در این کشور تشکیل و از پارلمان رأی مثبت گرفته است، تاکید کرد: ثبات سیاسی در عراق برای منطقه حائز اهمیت است و مطمئناً این روند پیش زمینه بازیابی نقش برجسته عراق در منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین در ادامه اظهار داشت: توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها میان دولت‌ها و ملت‌های دوست می‌تواند برای عبور از مشکلات راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه سیاست اصولی ایران تقویت مناسبات و همکاری‌های همه جانبه با عراق است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود و خواهان حفظ حاکمیت عراق و عدم مداخلات قدرت‌های خارجی در سرنوشت ملت و دولت این کشور است.

* آفتاب یزد ۹۹/۰۲/۳۰

** ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات رفع شد

آفتاب یزد/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها را رفع و تصویب کردند. همچنین نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان یک تبصره را به عنوان تبصره ۶ به ماده الحاقی موضوع ماده یک مصوبه اضافه کردند.

** چراغ سبز آمریکا به کره‌جنوبی برای راه‌اندازی «تجارت بشردوستانه» با ایران

آفتاب یزد/ یک منبع دیپلماتیک در کره جنوبی دیروز گفت که آمریکا نسبت به طرح سئول در زمینه ایجاد یک سازوکار پرداخت برای راه اندازی تجارت بشردوستانه با ایران و بدون ترس از نقض تحریم‎های آمریکا، دیدگاه مثبتی دارد.

این منبع همچنین اشاره کرد که سئول و واشنگتن پیرامون طرح توافق تجارت بشردوستانه کره جنوبی (KHTA) رایزنی‌هایی داشته‌اند، اگرچه مذاکرات درباره جزئیات به دلیل شرایطی که برای مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ وجود دارد به کندی پیش رفته است.

بر اساس این گزارش، طرح یادشده کره از یک بانک ایرانی مانند بانک خاورمیانه که تحت تحریم‌های آمریکا قرار ندارد استفاده می‌کند تا تجارت بشردوستانه با ایران را مقدور سازد.

* خراسان ۹۹/۰۲/۳۰

** بعید می دانم ایران بخواهد در سطح دولتی با آمریکا تماس داشته باشد

خراسان/ سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح صلح کرونا بین ایران و آمریکا که از سوی سناتور دموکرات کالیفرنیا مطرح شده و موضع ایران در این زمینه گفت: خیلی صحبت کردن و حرف زدن برای ما مهم نیست. سابقه بدعهدی و پایبند نبودن به توافقات را از آمریکا داریم. بعید می‌دانم ایران بخواهد در سطح دولتی تماس‌هایی را با مقامات آمریکایی داشته باشد و این در دستور کار ایران نیست.

سید عباس موسوی همچنین با تاکید براین که روی اروپا نمی‌توانیم حساب کنیم، با اشاره به موضع اروپا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و اظهارات اخیر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر این که باید در این زمینه فکر کنیم، گفت: ما مزاحم فکر کردن آن ها نمی‌شویم. دو سال است دارند فکر می‌کنند که چگونه با یک جانبه‌گرایی آمریکا برخورد کنند!

* رسالت ۹۹/۰۲/۳۰

** عدم مشارکت آمریکا در عملیات ضد داعش

رسالت/ سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، جزئیاتی درباره عملیات نظامی «اسود الجزیره» ارائه کرد. سرتیپ خلبان «تحسین الخفاجی» تصریح کرد: «دلیل اصلی  حملات تروریستی اخیر در صلاح‌الدین و دیالی، رسیدن کمک به سازمان‌های تروریستی از طریق صرحا و مرزهای سوریه است.هدف از عملیات اسود الجزیره ، پاکسازی ۱۵۰ هزار کیلومتر از عناصر تروریستی است و نیروهای امنیتی با تکیه بر نیروی هوایی و جنگنده‌های ارتش بدون مشارکت ائتلاف بین‌المللی آن را انجام خواهند داد.»

* مردم سالاری ۹۹/۰۲/۳۰

** نگرانی گوترش از وضعیت جامعه جهانی

مردم سالاری/ دبیرکل سازمان ملل متحد در مجمع بهداشت جهانی با بیان اینکه ویروس کرونا کل جهان را به زانو درآورده است، خواستار اتحاد جهانی برای مقابله با این تهدید شد. آنتونیو گوترش با تاکید بر اینکه تهدیدات مرگبار جهانی نیازمند اتحاد و همبستگی جهانی است، گفت: به‌رغم پیشرفت‌های عظیم علمی و اقتصادی دهه‌های اخیر، یک ویروس میکروسکوپی ما را به زانو درآورد. ما هنوز نمی‌دانیم چگونه کووید-۱۹ را ریشه‌کن، معالجه یا خود را واکسیناسیون کنیم. و ما تصور روشنی از اینکه چه زمانی خواهیم توانست این کارها را انجام دهیم، نداریم. این شکنندگی که با این ویروس فاش شد و در معرض دید قرار گرفت، محدود به سیستم‌های بهداشتی ما نیست. همه مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مقام عالی‌رتبه همچنین به لزوم احیای اقتصادی که تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفته است، اشاره کرد. گوترش گفت: اجازه بدهید شفاف اعلام کنم که این انتخابی میان پاسخگویی به تبعات بهداشتی این پاندمی یا واکنش به تبعات اقتصادی و اجتماعی آن نیست. ما نمی‌توانیم چیزهایی مثل این را تقسیم کنیم. اگر ما شیوع این ویروس را کنترل نکنیم، اقتصاد هرگز احیا نخواهد شد.

 

* آرمان ۹۹/۰۲/۳۰

** مخالفت انگلیس با درخواست نازنین زاغری

آرمان ملی/ به گزارش گاردین، وزارت خارجه بریتانیا درخواست تبعه دوتابعیتی ایرانی- بریتانیایی برای دیدار با سفیر لندن در تهران را رد کرد. بر اساس این گزارش، زاغری پیش از این طی درخواستی، دیدار با سفیر انگلیس در تهران پیش از بازگشت به زندان را خواستار شده بود، ولی وزارت امور خارجه بریتانیا با این درخواست مخالفت کرده است. این درخواست توسط وکلای زاغری به «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس ارسال شده بود. وکیل زاغری به وزارت خارجه بریتانیا گفته بود که اکنون بسیار ضروری است که سفارت بریتانیا در تهران، همبستگی خود با این زندانی دوتابعیتی را نشان دهد.

* آفرینش ۹۹/۰۲/۳۰

** برای بدترین سناریوها مقابل آمریکا آماده هستیم

آفرینش/ نشست خبری سخنگوی دولت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اقدام احتمالی آمریکا برای ممانعت از عبور تانکرهای حامل بنزین ایران به ونزوئلا و نامه محمد جواد ظریف به دبیرکل سازمان ملل و هشدار وزارت امور خارجه مبنی بر واکنش قاطع و فوری علیه این اقدام، گفت: هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه و دلخواهانه آمریکا نیست و ماهم متعهد به انجام تبادل عادی با ونزوئلا هستیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: انتظار داریم جامعه بین المللی نسبت به این بدعت در آزادی آبراهه‌های بین المللی و حفاظت از ترددها حساسیت بالا و واکنش مناسب نشان دهد. بدعت و دست اندازی رژیم آمریکا، در پایمال کردن مقررات و قوانین حقوقی به وقاحت بی مانندی (ناگزیر از استفاده از این کلمات هستم) رسیده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم که آمریکا دچار چنین خطایی نشود. اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بدترین آن آماده هستیم.

* اطلاعات ۹۹/۰۲/۳۰

** فتنه غرق کردن اتباع افغان را نمی توان به ناجا نسبت داد

اطلاعات/ جانشین فرمانده نیروی انتظامی با تکذیب ماجرای غرق کردن اتباع افغان در نقطه صفر مرزی گفت: به هیچ عنوان این موضوع قابل باور نیست و نمی‌شود این فتنه را به مرزبانان ناجا نسبت داد و این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

سردار قاسم رضایی گفت: ایران ۴۰سال است که میزبان بیش از ۳میلیون نفر از مردم شریف و مسلمان افغانستان است. وی تاکید کرد: مطرح کردن این فتنه توسط رسانه‌های معاند و بیگانه، تعجب آور بود و مردم افغانستان این کارهای غیراخلاقی رسانه‌های معاند را جواب خواهند داد.

** آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از زحمات دکترلاریجانی قدردانی کردند‌

اطلاعات/ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی خطاب به علی لاریجانی رئیس قوه مقننه از مدیریت شایسته وی قدردانی کردند.‌

دراین پیام آمده است: اکنون بعد از سه دوره متوالی که ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشتید و با مدیریت شایسته خدمات فراوانی را نموده‌اید، لازم دیدم از جنابعالی تقدیر نمایم.

بدیهی است آنچه که انسان در طول حیات خود برای رفاه مردم و اعتلاء و عزت کشور انجام می‌دهد عندالله تعالی محفوظ است و مآجور می‌باشد. امیدوارم با تجارب مفید و ارزنده‌ای که کسب کرده‌اید، بتوانید در آینده منشأ خدمات بیشتر باشید.

** درخواست بیش از ۱۰۰ کشور جهان برای تحقیق درباره شیوع کرونا

اطلاعات/ بیش از ۱۰۰کشور در هفتادوسومین مجمع جهانی بهداشت، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را پیشنهاد داده‌ و خواستار تحقیق مستقل سازمان جهانی بهداشت در خصوص همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» شدند.کشورهای مختلفی از جمله استرالیا، هند، نیوزیلند، روسیه و بریتانیا از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند. اتحادیه اروپا و اعضای آن هم جزو حامیان این حرکت هستند اما نام آمریکا در میان امضاکنندگان دیده نمی‌شود.

* اعتماد ۹۹/۰۲/۳۰

** لاریجانی به شورای‌عالی امنیت ملی می‌رود؟

اعتماد/ یک خبرگزاری اصولگرا مدعی شد که برخی محافل نزدیک به علی لاریجانی قصد دارند او را به عنوان گزینه برای دبیری شورای عالی امنیت ملی مطرح کنند. خبرگزاری فارس با اشاره به نزدیک شدن به موعد پایان کار مجلس دهم و اتمام دوران ۱۲ ساله حضور علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی، مدعی شده است که احتمالا مقصد بعدی لاریجانی، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خواهد بود. آنچه خبرگزاری فارس ادعا کرده، دست‌کم تا لحظه نگارش این خبر، تایید یا رد نشده و تنها به عنوان گمانه‌زنی باقی مانده است.

* شهروند ۹۹/۰۲/۳۰

** پایان حبس ۱۶‌هزار زندانی با مرخصی

شهروند/ رئیس سازمان زندان‎ها از پایان حبس ۱۶‌هزار زندانی خبر داد که به مرخصی رفته بودند‎.‎‏ ‏علی اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‎ها در جلسه مسئولان عالی قضائی با اشاره به پایان مهلت ‏مرخصی بخشی از زندانیان مشمول بخشنامه ریاست قوه‌قضائیه، به ارایه گزارشی از تمهیدات در نظر ‏گرفته شده برای قرنطینه این افراد پیش از ورود به فضای عمومی زندان پرداخت و گفت: «۱۶‌هزار ‏نفر از زندانیانی که به مرخصی رفته بودند، با مرخصی پایان حبس دیگر به زندان باز نخواهند ‏گشت.» ‏

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

** امام خامنه ای آزادی فلسطین را واجب دینی و شرعی می داند

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه در افتتاحیه نشست کنگره بین المللی قدس شریف گفت: ما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی در ایران در سطح رهبری و دولت و ملت، منادی دفاع از حقوق ملت فلسطین هستیم و این خواسته ما برخاسته از مبانی و اعتقادات و فقه اسلامی است.  آیت‌الله اعرافی در ادامه افزود: امروز جمهوری اسلامی در نوک پیکان جهان اسلام و محور مقاومت در جبهه مبارزه با توطئه های امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم قرار دارد و این بر اساس دین و اعتقاد و قانون اساسی و مبانی ایران و رهنمودهای رهبر  معظم انقلاب و ولی امر مسلمانان، امام خامنه ای (دام ظله) است که حمایت از مقاومت تا آزادی آخرین وجب از سرزمین های اسلامی و در راس آنها قدس شریف را یک واجب دینی و اعتقادی و اخلاقی و تمدنی می داند که اگر تمام جهان این تکلیف را رها کنند، او رها نمی کند.

** حوزه‌های علمیه امروز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست

حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در خصوص نقش فقه و فقاهت گفت: فقه با روح حرکت شخصی و اجتماعی بشر ارتباط دارد و بدون فقاهت انسان نمی تواند به قرب خدا برسد.  عضو جامعه مدرسین همچنین تاکید کرد: حوزه‌های علمیه امروز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. البته ما به آن وضع مطلوبی که مورد نظر امام و رهبری معظم بوده نرسیدیم ولی همین وضع موجود قابل مقایسه نیست، در خیلی از علوم حوزه خیلی رشد کرده، امروز صدها درس تفسیر در حوزه وجود دارد قبل از انقلاب ما چند درس تفسیر در حوزه داشتیم؟ امروز صدها مرکز پژوهشی در ابعاد مختلف در حوزه وجود دارد، قبل از انقلاب اینها نبوده، کی این همه بحث‌های تخصصی در مباحث مختلف در حوزه بوده که امروز موجود است؟

** یوم‌الله قدس روز جهان اسلام است

حوزه/ آیت‌الله موسوی اصفهانی با اشاره به در پیش بودن روز قدس گفت: یوم‌الله قدس، روز جهان اسلام است و باید در این روز اوج انزجار و بیزاری خودمان از رژیم اسرائیل را اعلام کنیم.  عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی نیز چند سال قبل فرمودند که تا ۲۵ سال آینده اثری از اسرائیل نخواهد ماند و ما با این پیش‌بینی رهبر انقلاب امیدواریم که زودتر از این مدت با اتحاد مسلمانان شکست این رژیم و نابودی آن را شاهد باشیم.

** آمریکا یک شرکت ایرانی و مدیرانش را به نقض تحریم‌ها متهم کرد

ایرنا/ آمریکا یک شرکت ایرانی و ۲ تن از مدیران ارشد آن را به نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران متهم کرد.  وال استریت ژورنال در این خصوص نوشت: شرکت۲۴  Paymentحدود ۴۰ کارمند داشته و دفاتر آن در تهران قرار دارد. دادستان‌ها این شرکت را متهم کرده‌اند که به شهروندان ایرانی کمک کرده تا تحریم‌های آمریکا را دور بزنند و از حدود سال ۲۰۰۹ تا نوامبر ۲۰۱۸ با شرکت‌های مستقر در آمریکا تراکنش‌های مالی انجام دهند.

** عراق در شرایط نامطلوبی قرار دارد

مهر/مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تاکید کرد که همگان در این کشور باید برای مقابله با چالشهای پیش رو با یکدیگر همکاری کنند. وی گفت: من از عمق بحران کشور و مسائل اقتصادی با خبر هستم و به وظایف خود عمل می کنم. ما بعد از گذشت ۱۷ سال در شرایط نامساعدی قرار داریم و حاکمیت کشور ما هم چنان نقض می شود و نزدیک است که از خاک کشور ما به عنوان میدانی برای درگیری دیگران استفاده شود. نه تنها داعش و هسته های پنهان آن هم چنان فعالیت دارند بلکه شاهد وجود سلاح خارج از چارچوب حاکمیت هستیم. فساد و غارت اموال نیز وجود دارد.

** ترامپ برای سازمان بهداشت جهانی ضرب‌الاجل ۳۰ روزه تعیین کرد

ایسنا/دونالد ترامپ  به سازمان بهداشت جهانی ۳۰ روز مهلت داد تا دست به اصلاحات ریشه‌ای بزند در غیر این صورت تامین مالی آن را متوقف و در تعلیق عضویت آمریکا در این سازمان بازنگری خواهد کرد.  رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی خطاب به سازمان بهداشت جهانی مجددا اتهامات خود علیه آن را تکرار کرد و گفت، این سازمان گزارش‌ها درباره شیوع کرونا در ووهان در دسامبر ۲۰۱۹ را نادیده گرفت. آمریکا، سازمان بهداشت جهانی را متهم می‌کند که به جای اطلاع‌رسانی شفاف درباره همه‌گیری کرونا، جلب رضایت چین، مرکز اصلی شیوع بیماری را در دستور کار خود قرار داده است.

** گفت‌وگوی تلفنی پامپئو و ماس درباره ایران

 فارس/ «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان تلفنی درباره مقابله با ویروس کرونا، پرونده ایران و حل بحران در اوکراین صحبت کردند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که ‌دو طرف درباره هماهنگی میان آمریکا و آلمان درباره تعدادی از چالش‌های بین‌المللی از جمله مقابله با اقدامات روسیه در اوکراین و بازداشتن ایران از اقداماتش در خاورمیانه بحث و گفت‌وگو کردند.

** آینده مقاومت در سایه حمایت ایران به خیر است

فارس/ دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که با وجود حمایت ایران از گزینه مقاومت که تنها گزینه مقابله با رژیم صهیونیستی است، آینده مقاومت در منطقه به خیر است. النخاله شهادت سردار سلیمانی را خسرانی بزرگ خواند و گفت: «ما فرمانده‌ای بزرگ را از دست دادیم که نقش بزرگی در حمایت از مقاومت داشت، اما با شهادت ایشان نگرانی درباره تغییر حمایت ایران از مقاومت نداریم». دبیر کل جهاد اسلامی تاکید کرد: «نقش حاج اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران در حمایت از مقاومت به خصوص در شرایط کنونی بزرگ‌تر است و ایران در حمایت از مقاومت در هیچ زمینه‌ای عقب ننشسته است و پروژه مقاومت در منطقه ادامه دارد».

** اسرائیل از الحاق بخش‌های اشغال شده کرانه‌باختری خودداری کند

فارس/ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رژیم صهیونیستی خواست تا از اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری خودداری کند. وی در سخنانی گفت: «اتحادیه اروپا تشکیل کابینه جدید اسرائیل را تبریک می‌گوید و قویا از اسرائیل می‌خواهد تا از هرگونه تصمیم یکجانبه که به الحاق سرزمین‌های اشغال شده فلسطینی منجر می‌شود، خودداری کند چون این اقدام بر خلاف قوانین بین‌المللی است». بورل چند روز پیش نیز گفته بود که اتحادیه اروپا هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا به اسرائیل علیه اجرای این طرح فشار بیاورد.

** آمریکا به اشغال سوریه با نقاب مبارزه با تروریسم پایان دهد

 فارس/ مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: نیروهای خارجی که دولت سوریه حضور آنها را غیرقانونی می‌داند  باید این کشور را ترک کنند و آمریکا هم باید به اشغال سوریه با نقاب مبارزه با تروریسم پایان دهد. وی روز دوشنبه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد و افزود: من موضع دیرینه ایران را بار دیگر تکرار می‌کنم که بحران سوریه باید با ابزارهای سیاسی حل شود.

** درخواست نماینده سازمان ملل از مسکو و واشنگتن برای ایجاد صلح در سوریه

فارس/ «گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل در امور سوریه از آمریکا و روسیه خواست تا «آرامش» در سوریه ایجاد کرده و این کشور را به سوی صلح هدایت کنند. وی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه صحبت می‌کرد، گفت: «از زمانی که جنگ آغاز شده فرصت‌های زیادی برای رسیدن به مسیر سیاسی از دست رفته است» پدرسون تاکید کرد: «با وجود تهدیدهای مشترک کرونا و داعش، و با وجود ادامه رنج مردم سوریه می‌خواهم تاکید کنم که همکاری بین‌المللی معنادار و ایجاد اعتماد میان سهامداران بین‌المللی و سوری‌ها ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *