خبرروز ۱۳۹۸/۱۱/۱۵

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: طرح ننگین معامله قرن محکوم به شکست است
  • رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه:صیانت از شورانقلابی و طلاب‌جوان یک ضرورت است
  • آیت‌الله مصباح یزدی: باید مراکزی را برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه ایجاد کرد
  • آیت‌الله خاتمی: کنگره حضرت آمنه موج‌آفرینی فرهنگی را در جامعه دنبال کند
  • آیت‌الله شب‌زنده‌دار: وظیفه شورای نگهبان احراز صلاحیت است
  • آیت‌الله اعرافی: امروز ایران به محور مقاومت علیه استکبار جهانی در منطقه مبدل شده است

* جام جم ۹۸/۱۱/۱۵

** واکنش رئیس‌کل بانک مرکزی به حرکت نمایشی سفارت سوئیس

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به نمایش داروی وارداتی از طریق شرکت‌های سوئیسی توسط سفارت سوئیس تأکید کرد: میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی تأمین ارز و در ده ماهه امسال وارد کشور شده، بیش از چهار میلیارد دلار بوده است.

همتی اضافه کرد: ما برای این بخش از امور ضروری کشور وابسته به تصمیمات و اقدامات دیگران نیستیم و در یک سال و نیم گذشته نیز آمریکا حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری و اختلال در واردات دارو برای بیماران کشورمان انجام داده است. ضمن این‌که نفس اعلام صدور مجوز توسط آمریکا برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی نشان می‌دهد که به‌رغم ادعای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو و اقلام بشردوستانه، این اقلام عملا توسط این کشور تحریم شده است وگرنه نیازی به مجوز نداشت.

* همشهری ۹۸/۱۱/۱۵

** نامه دولت به آیت‌الله جنتی

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان، نظارت استصوابی شورای نگهبان را خلاف اصل ۹۹ قانون اساسی دانست و اعلام کرد که رویه شورای نگهبان، بنیاد جمهوریت و اسلامیت نظام را با مخاطرات سنگین مواجه خواهد ساخت. علی اکبر گرجی در این نامه اعلام کرده اعمال نظارت استصوابی بر انتخابات خلاف مدلول اصل ۹۹ قانون اساسی و «موجب تهی‌سازی نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی از اعتبارسازی، اثربخشی و مشروعیت آفرینی» است.

* کیهان ۹۸/۱۱/۱۵

** صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه:

– حد و مرز وظایف شورای‌عالی و مدیریت حوزه یعنی تفاوت بین سیاستگذاری و اجرا باید هر چه مشخص‌تر باشد تا بازده کار چند برابر شود.

– دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است.

– صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارک‌شان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است.

– در بخشهای گوناگون کشور، بعضاً کارهای بزرگ و ابتکارات شگفت‌انگیزی به ‌دست جوانان انجام می‌شود و در بخش حوزه و طلبگی نیز یقیناً چنین استعدادهایی وجود دارند که باید شناسایی و در حلقه‌های فکری به‌کار گرفته شوند و از آنها مسئولیت خواسته شود.

– مقوله هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود.

** مجرمان اقتصادی خود را برای محاکمه و حساب پس دادن به دادگاه آماده کنند

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نشست شورای عالی قوه قضائیه که در جریان افتتاح مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در دادگستری کل استان تهران برگزار شد، تأکید کرد: ما نباید مطلقا اجازه دهیم که فضای کشور، فضای اتهام‌زنی به یکدیگر شود؛ چراکه این شرایط برای کشور بسیار ضرر دارد. اگر کسی گزارشی در رابطه با فساد دارد، باید به کسانی که در این رابطه مسئولیت دارند، ارائه دهد تا دنبال شود. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه روابط ناسالم اقتصادی امر بسیار مذموم و ناپسندی است، گفت: اگر این روابط منتهی به جرم شد، باید مورد رسیدگی قرار گیرد و مجرمان اقتصادی باید خود را برای محاکمه و حساب پس دادن به دادگاه‌ها آماده کنند. این حرکت در دستگاه قضایی یک جریان مستمر خواهد بود. پیام تشکیل مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی، پیام یک اقدام پیگیرانه و مجدانه و هماهنگ در ارتباط با فساد اقتصادی است.

* شرق ۹۸/۱۱/۱۵

** پرونده را به دادگاه بین‌المللی می‌بریم

دیروز برنامه تلویزیونی تی.اس.ان تیژدن در اوکراین، صدای مکالمات برج مراقبت فرودگاه مهرآباد با پرواز شماره ۳۷۶۸ هواپیمایی آسمان را منتشر کرد که درباره مشاهده موشکی در حال حرکت در آسمان و سپس انفجار یک هواپیما صحبت می‌شود. این برنامه و محتوای آن، با ترجمه و شرح خبرگزاری اوکراینی انگلیسی زبان یونیان در رسانه‌ها منتشر شده است. رئیس جمهور اوکراین در واکنش به انتشار این مکالمه که به گفته او توسط نهادهای امنیتی اوکراینی کشف شده، گفت از ابتدای وقوع این حادثه حرف‌های مقامات ایران در این زمینه را باور نکرده بوده است. ولودیمیر زلنسکی همچنین اعلام کرد که دولتش پرونده این حادثه را به دادگاه بین‌المللی خواهد برد. مدیر کل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، در واکنش به این گزارش، اقدام طرف اوکراینی در انتشار این مکالمه را عجیب خواند و گفت: «این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است. این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم.»

** انتخابات مظهر «جمهوریت» و «اسلامیت» نظام است

علی شمخانی در توئیتر خود نوشت: «انتخابات مظهر جمهوریت و اسلامیت نظام است. رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده‌اند که هر دو بر مردم و رای مردم تاکید دارند. از مظاهر بسط و تعالی امنیت ملی، انتخابات است. پاسداشت و صیانت از انتخابات وظیفه ملی است.»

* ایران ۹۸/۱۱/۱۵

** هر زمان طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، ایران به تعهدات خود بازخواهد گشت

رئیس جمهوری روز گذشته در دیدار «جوزف بورل» هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در برجام و انتقاد از عدم اجرای کامل تعهدات از سوی دیگر طرف‌های این توافق، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده تعامل و همکاری با اتحادیه اروپا برای حل و فصل مسائل بوده و هر زمان طرف مقابل به طور کامل به تعهداتش عمل کند، ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت. حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه توسعه روابط و همکاری‌ها با کشورهای اروپایی به عنوان شرکای قدیمی، همواره برای ایران حائز اهمیت است، ابراز امیدواری کرد تا با تلاش‌های مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا شاهد گسترش مناسبات فی‌مابین باشیم.

* جمهوری اسلامی ۹۸/۱۱/۱۵

** پوشش هوایی ۷۸ درصدی خاک ایران برای کشف اورانیوم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ‌این سازمان ۷۸ درصد از سرزمین ایران را پوشش هوایی داده است تا هم زمان با اکتشاف اورانیوم، معادن دیگری مانند آهن، مس و عناصر نادر خاکی را نیز کشف کند. دکتر علی اکبر صالحی تاکید کرد: در زمینه فناوری هسته‌ای بسیار جلو هستیم و به مرحله اکتشاف هوایی رسیده‌ایم. همچنین مرحله استخراج نیز توسط نیروهای داخلی انجام می‌شود و تمام بخش‌های کار، بومی شده است.

** کسانی که مذاکرات را می‌کوبند، مردم را می‌کوبند

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به انجام اولین تعامل و انتقال مالی در چارچوب کانال مالی ایران و سوئیس برای انتقال اقلام بشردوستانه به ایران گفت: این اقدام نشانه حسن نیت آمریکا نیست، حتی نشانه آن نیست که ایالات متحده کوچکترین اقدام را در راستای اجرای تعهدش بر مبنای دستور موقتی دیوان دادگستری بین‌المللی انجام داده باشد چه رسد به اجرای تعهداتش طبق برجام. دکتر محمد جواد ظریف در سخنان خود در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) گفت که استفاده توأمان از قدرت نظامی و دیپلماسی فرمولی بود که من و شهید سلیمانی به کار می‌بردیم. وی خاطرنشان کرد: ‌معتقدیم کسانی که مذاکرات را می‌کوبند ما را نمی‌کوبند مردم را می‌کوبند ما از طرف مردم و به نمایندگی و پشتوانه آنها رفتیم مذاکره کردیم. این مردم هستند که می‌توانند ثابت کنند فشار حداکثری اذیت می‌کند ما را اما آنچه باید بپذیریم این است که فشارها مردم را به زانو در نمی‌آورد و این عامل مهم است برای من که می‌خواهم بروم مذاکره کنم اما وظیفه من این است که این قدرت را در میدان جهانی به یک چیز ماندگار تبدیل کنم که می‌تواند یک توافق یا امتیاز باشد. ظریف تصریح کرد: مذاکره به معنای تسلیم و پذیرش خواسته طرف مقابل نیست.

* وطن امروز ۹۸/۱۱/۱۵

** دیدار میانجی سازمان ملل با رهبر انصارالله یمن

عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن با مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به این کشور دیدار کرد. در جریان این دیدار تأکید شد حملات مکرر ائتلاف متجاوز سعودی، ادامه حملات هوایی و پیشروی‌های نظامی مانع تمام تلاش‌ها برای دستیابی به صلح می‌شود. در این دیدار همچنین تأکید شد تبعات محاصره یمن از جمله فاجعه‌های انسانی و اقتصادی بر ملت این کشور و عدم پیشرفت در پرونده اسرا و بازداشتی‌ها مسائل مهمی هستند که سازمان ملل همواره اهمیت عبور از این مسائل و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای آنها را یادآور شده است.

** روایت سازمان ملل از بازسازی داعش

سازمان ملل با انتشار گزارشی هشدار داد گروه تروریستی «داعش» به سرعت در حال بازیابی قدرت در منطقه غرب آسیاست. کمیته نظارت بر تأثیرات تحریم‌های بین‌المللی با هدف تضعیف داعش، القاعده و دیگر گروه‌های وابسته به آنها در سازمان ملل در گزارشی نوشت داعش به اهداف خود متعهد است و همچنان به استفاده از منابع مالی فراوان خود ادامه می‌دهد. گزارش کمیته فوق در تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) تکمیل و هفته گذشته به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد. نویسندگان این گزارش تصریح کردند اطلاعات این گزارش بر اساس اطلاعاتی است که کشورهای عضو سازمان ملل با این کمیته به اشتراک گذاشتند.

* جوان ۹۸/۱۱/۱۵

** اروپا باز هم به ابراز تأسف بسنده کرد

«جوزف بورل» هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور ایران با اشاره به نقش تأثیرگذار ایران در مسائل منطقه‌ای و توسعه صلح، ثبات و امنیت در منطقه، اظهار داشت: «توسعه همکاری‌ها با ایران در این راستا همواره برای اتحادیه اروپا حائز اهمیت بوده است.»

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم مشکلات در مسیر اجرای برجام رفع بشود، گفت: «از اینکه طرف‌های اروپایی نتوانستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند، متأسف هستم!» بورل با اشاره به اینکه کشور‌های اروپایی امروز به دنبال حفظ برجام و حل و فصل مسائل برای پا برجا نگه داشتن برجام، هستند، افزود: «به عنوان هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همه توان خود را برای ایجاد تعاملی قدرتمند در راستای حفظ برجام به‌کار خواهم بست.»

** ملت ایران همیشه تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با وبگاه لبنانی «العهد» به بهانه چهل‌ویکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ادامه اظهارات مقامات آمریکایی علیه ایران اعلام کرد: «ملت ایران همیشه تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است. هر تهدیدی که دونالد ترامپ بخواهد علیه کشور ما اجرا کند ملت ایران حتما آن را به فرصت تبدیل خواهد کرد و به دشمن درسی فراموش نشدنی خواهد داد.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۱ سال گذشته در مقابل طمع‌های استکباری و صهیونیستی ایستاده و در برابر نظام سلطه به نمایندگی شیطان بزرگ آمریکا عقب نشینی نداشته است. ایران در آینده نیز با اقتدار و قدرت بیشتر این چنین خواهد بود و در برابر استکبار جهانی خواهد ایستاد. ملت‌های اسلامی هم در کنار ملت در مقابله با آمریکا خواهند ایستاد و با کمک خدا به زودی شاهد پیروزی‌های بزرگ امت اسلام در مقابله با دشمنان خواهیم بود.»

* آفتاب یزد ۹۸/۱۱/۱۵

** دادگاه روح‌الله زم هفته آینده برگزار می‌شود

دادستان تهران از صدور کیفرخواست پرونده روح الله زم و برگزاری دادگاه او در هفته آینده خبر داد. علی القاصی در حاشیه جلسه شورای عالی قوه قضاییه، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده روح الله زم گفت: کیفرخواست پرونده صادر شده و دادگاه هفته آینده تشکیل می‌شود.

** علاوی ملزم به اجرای قانون اخراج نیروهای بیگانه است

پارلمان عراق اعلام کرد محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر جدید این کشور ملزم به اجرای قانون اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق است و در این خصوص با وی صحبت شده است. پارلمان عراق روز یکشنبه ۱۵ دی با صدور قطعنامه‌ای رای به خروج نیروهای خارجی از این کشورداده بود.این قطعنامه در درجه نخست متوجه ۵۰۰۰سرباز آمریکایی مستقر در عراق است.

* رسالت ۹۸/۱۱/۱۵

** افغانستان اجازه جولان به آمریکا ندهد

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی در دیدار سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه در اسلام مرزهای جغرافیایی مطرح نیست، گفت: کل مسلمانان جهان در هر نقطه‌ای باشند با یکدیگر برادر هستند و باید با دید محبت، الفت و برادری به یکدیگر نگاه کنند و در برابر کفار شدید و قوی باشند. وی افزود: امروز امت اسلام باید از شرایط زمانه خود آگاه باشد و بر اساس وظایف امروز عمل کند، امروز در شرایط خاصی واقع شده‌ایم و دشمنان تهاجمات سنگینی علیه کشورهای اسلامی انجام می‌دهند و بر مسلمانان لازم است که در چنین شرایطی وحدت و اتحاد داشته باشند.

وی با تاکید بر این که ایران اسلامی در کنار ملت‌های مسلمان به ویژه افغانستان است، ابراز داشت: نباید به دشمن میدان داده شود، کفار در هر حالتی با ما دشمن هستند و ما باید در همه جهت خود را تقویت کنیم و با قدرت ایمان و عقیده در برابر دشمن ایستادگی کنیم. وی اضافه کرد: ملت و دولت افغانستان باید آمریکایی‌ها و دشمنان را از خاک خود بیرون کنند و اجازه جولان به آن‌ها ندهند، هر جا اتحاد باشد قدرت خواهیم داشت اما اگر درگیر اختلاف باشیم قدرت‌ها از بین می‌رود، ملت افغانستان برادر ما است و ما در کنار مردم این کشور هستیم.

* مردم سالاری ۹۸/۱۱/۱۵

** درخواست وزیر خارجه فرانسه از ایران

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در اظهاراتی مداخله جویانه از ایران خواست دو شهروند فرانسوی را که از ژوئن سال گذشته در ایران در زندان به سر می‌برند و مدعی شد که بدحال هستند، آزاد کند. رولند مارشال، یک محقق دانشگاه علوم سیاسی پاریس است و فریبا عادل‌خواه هم که یک فرانسوی – ایرانی از اعضای انجمن علمی آن جاست. لودریان این بازداشت‌ها را غیر قابل تحمل خواند و گفت: ما این را به عالی‌رتبه‌ترین مقامات از جمله (رئیس جمهور) حسن روحانی اعلام کرده‌ایم. وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم که ایران با آزاد کردن آن‌ها پیام مجاب کننده‌ای را مخابره خواهد کرد.

** تا کنون مورد خاصی از ورود ویروس کرونا به کشور مشاهده نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد نصب دوربین حرارتی در برخی مبادی ورودی کشور جهت جلوگیری از ورود ویروس کرونا با پیگیری سازمان بازرسی گفت: ‌تا کنون مورد خاصی مشاهده نکرده‌ایم. ما اقدامات لازم را در این زمینه در مبادی ورودی‌ها انجام داده‌ایم.

* آرمان ۹۸/۱۱/۱۵

** دولت تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات در بستری سالم به کار می‌گیرد

سخنگوی دولت تصریح کرد که همه تلاش خود را برای فراهم آوردن بستری که در آن انتخابات با سلامت کامل برگزار شود به کار می‌گیریم. علی ربیعی در نشست خبری، با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات مجلس گفت: انتخابات در تمام دوره‌های خود از اهمیت ویژه برخوردار بوده، اما تردید نکنیم که امروز انتخابات بیش از هر زمان دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی ضرورت و اهمیت دارد و شاید در هیچ دوره دیگری از تاریخ این حجم از فشارهای خارجی، در تنگنا گذاشتن مردم ایران و تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا که به صورت مستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده، وجود نداشته است. وی افزود: امروز نشان مقاومت در برابر اقدام برای فروپاشی ایران و نیز نشان اینکه صندوق آرا تعیین کننده آینده این کشور است چیزی جز اینکه ما به پای صندوق‌های رای برویم نیست.

** تعداد بسیار کمی از «اغتشاشگران» در بازداشتند

رئیس سازمان زندان‌ها در مورد بررسی وضعیت پرونده تمام زندانیان و تسریع در امور آنها گفت: این طرح در حال اجرا است، به طوری که از اوایل هفته در استان خراسان رضوی آغاز شده و تمام زندانیان چهره به چهره وضعیت‌شان بررسی خواهد شد.

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به سوالی در مورد آمار بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر، افزود: به سرعت به پرونده آنها رسیدگی شده است. این در حالی است که اکنون تعداد بسیار کمی از این اغتشاشگران در بازداشت هستند و آمار تعداد آنها همانی است که آخرین بار از سوی سخنگوی قوه قضائیه اعلام شده و آمار جدیدی اکنون در دست نیست.

* آفرینش ۹۸/۱۱/۱۵

** پاسخ حملات سوریه را چند برابر دادیم و واکنش ما ادامه دارد

به دنبال ادعای وزارت دفاع ترکیه مبنی بر کشته شدن چهار سرباز ترکیه‌ای در حمله نیروهای دولت سوریه در ادلب، ‌رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور در سخنانی پیش از سفر به اوکراین در فرودگاه آنکارا در این باره گفت: ترکیه حملات ارتش سوریه به نیروهای ترکیه در ادلب را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. اردوغان گفت: پاسخ حمله نظامی سوریه به نیروهای کشورمان در ادلب را چند برابر داده‌ایم. واکنش ما ادامه خواهد داشت.

* قدس ۹۸/۱۱/۱۵

** تهدید اقدام‌های تلافی جویانه ایران همچنان پابرجاست

فرماندهی نیروهای سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه) هنگام دیدار از یک ناو هواپیمابر آمریکا در دریای عرب، به پابرجا بودن امکان اقدام‌های تلافی جویانه ایران پس از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد اشاره کرد. ژنرال «کنتل فرانک مک کنزی» در جمع نیروهای آمریکایی در ناو هواپیمابر «یو.اس.اس.ترومن» که در شمال دریای عرب مستقر است، گفت: آمریکا همچنان منتظر عملیات تلافی جویانه ایران است.

** درخواست غرامت بیشتر از ایران

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد ایران برای هر خانواده اوکراینی از قربانیان سقوط هواپیما، مبلغ ۸۰ هزار دلار غرامت پیشنهاد کرده است، اما تاکید کرد کی‌یف مبلغ بیشتری طلب می‌کند.

* اعتماد ۹۸/۱۱/۱۵

** مخالفت سازمان همکاری اسلامی با طرح «معامله قرن»

نشست فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی روز گذشته در جده عربستان با محوریت بررسی معامله قرن برگزار شد. این سازمان در بیانیه خود با طرح صلح دونالد ترامپ مخالفت کرد.

این نشست در سطح وزیران خارجه برای بررسی موضعی منسجم در قبال طرح معامله قرن که سه‌شنبه گذشته دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آن پرده‌برداری کرد، برگزار شد. سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای بعد از نشست مذکور خود مخالفت خود را با طرح معامله قرن اعلام کرد و گفت که از تمام کشورها می‌خواهد با طرح امریکا تعامل نکنند و به هیچ‌وجه با دولت امریکا در اجرای آن همکاری نداشته باشند.

* شهروند ۹۸/۱۱/۱۵

** با معامله قرن کشور فلسطین به ۶ بخش تقسیم می‌شود

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که طرح معامله قرن موجب تقسیم کشور فلسطین به ۶ بخش می‌شود. محمود عباس، در نشست هفتگی کابینه دولت فلسطین اعلام کرد که طرح دونالد ترامپ، تنها ۶ درصد از اراضی کرانه باختری و غزه را به فلسطینیان می‌دهد و این طرح به معنای تقسیم کشور فلسطین به ۶ بخش است.»

او با بیان اینکه جهان عرب یک صدا در مقابل طرح معامله قرن ایستاده است،‌ افزود: «با میانجیگری آمریکا مخالفت کردیم و این کشور به تنهایی در روند صلح حضور نخواهد داشت. با غیاب آمریکا به توافق نامه اسلو دست یافتیم و با حضور این کشور هیچ توافقی حاصل نمی‌شود.» عباس با بیان اینکه «ما خواستار ۲۲ درصد از فلسطین تاریخی هستیم.» گفت: «فرصتی واقعی برای به دست آوردن حق خود به ما بدهید. معامله‌ای را که باعث تضعیف حقوق مردم فلسطین شود، ‌نخواهیم پذیرفت.»

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

** طرح ننگین “معامله قرن” محکوم به شکست است

تسنیم/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در کشورمان اظهار داشت: دشمنان ایران و افغانستان مشترک هستند و با وجود چنین دشمنان مشترکی باید بیش‌ازپیش دست‌به‌دست هم دهیم. وی افزود: افغانستان از نبود صلح به‌شدت رنج می‌برد، امیدوارم به‌زودی با رفع اختلافات و همدلی بین گروه‌های مختلف، این کشور اسلامی از این نعمت بهره‌مند شود، مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه طرح ننگین معامله قرن محکوم به شکست است، ادامه داد: در این طرح ننگین از فلسطینی‌ها خواسته‌شده که به تمامی بندها پایبند باشند و در انتها تصریح‌شده که اگر این‌ها را بپذیرید ما شما را به رسمیت می‌شناسیم. استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به بندهای مختلف طرح معامله قرن، بیان کرد: شما چکاره هستید که فلسطینی‌ها را به رسمیت بشناسید، این فلسطینی‌ها هستند که باید برای شما تعیین تکلیف کنند.

** باید مراکزی را  برای پاسخ گویی به نیازهای جامعه ایجاد کرد

رسا/ آیت‌الله مصباح یزدی  با گرامی داشت ایام الله دهه فجر گفت: رسانه‌های مجازی اسباب بازی برای برخی بچه‌ها شده است که از آن ابزار برای دیدن موارد ممنوعه استفاده می‌کنند و حتی شاید کسی متوجه نشود که چه کاری انجام می‌دهند. عضو جامعه مدرسین در ادامه با تصریح بر این که امروزه شبهه‌هایی مطرح می‌شود که بزرگان علوم مربوطه نیز در پاسخ دادن به آن به زحمت می‌افتند، تبیین کرد: این گونه شبهات دائما در حال پخش شدن است که در نسل آینده تأثیر دارد. وی تصریح کرد: عوامل فساد امروزی با گذشته قابل مقایسه نیست امروزه حتی در قالب یک فیلم و تئاتر تا فضای مجازی اعتقادات جوانان بمباران می‌شود بنابراین باید شیوه های مناسب اجرایی را به درستی بیاموزیم و اجرا کنیم و باید مراکزی را که می‌توانند پاسخ گوی نیازهای جامعه باشند ایجاد کرد.

**کنگره حضرت آمنه موج‌آفرینی فرهنگی را در جامعه دنبال کند

رسا/ آیت‌الله خاتمی در دیدار اعضای ستاد کنگره حضرت آمنه(س) با بیان اینکه حضرت آمنه(س) بسیار مظلوم هستند، اظهار کرد: پرداختن به شخصیت حضرت آمنه(س) کار مقدس و قابل تقدیری است و دعای پیغمبر و همه ائمه اطهار(ع) را به دنبال دارد. عضو جامعه مدرسین یکی از راهکارهای مقابله با جریان‌های فمینیستی را مطرح کردن الگوهای اسلامی دانست و گفت: کنگره حضرت آمنه(س) موج‌آفرینی فرهنگی را در جامعه دنبال کند. وی ادامه داد: این کنگره باید به صورت مبنایی به نقد سخنان اشتباه بپردازد و علاوه بر تمرکزی که نسبت به حضرت آمنه(س) دارد به نفی کافر بودن ابوطالب و عبدالله نیز توجه داشته باشد.

**وظیفه شورای نگهبان احراز صلاحیت است

رسا/ آیت‌الله شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان با ارائه توضیحاتی درباره روند بررسی صلاحیت‌ها در این شورا، تأکید کرد که وظیفه شورای نگهبان احراز صلاحیت داوطلبان است. عضو جامعه مدرسین افزود: مساله دیگر این است که بیننا و بین الله اصلاً و ابداً گروه‌ها و جناح‌های مختلف، جناح راست، جناح چپ، اصول گرا، اصلاح طلب و… در نظر ما نبوده است و اصلا دخالتی نداشته است. آنچه که مد نظر بوده شرایط بوده است، التزام عملی به اسلام، ابراز وفاداری به قانون اساسی، ابراز وفاداری به ولایت فقیه بوده است که این‌ها قانون است و ما باید این‌ها را احراز کنیم. آنچه که در برخی از رسانه هاگفته می‌شود یا برخی از افراد می‌گویند خلاف واقع است، و اینکه با پول می‌شود رای را درست کرد و این‌ها پول می‌گیرند، تهمت هایی است که زده می‌شود.

**امروز ایران به محور مقاومت علیه استکبار جهانی در منطقه مبدل شده است

رسا/ آیت‌الله اعرافی در دیدار جمعی از علمای هند، بابیان اینکه برای بسیاری تصورشدنی نبود که از ایران انقلابی سرچشمه بگیرد و معادلات جهان را تغییر دهد. تصریح کرد: امروز ایران به محور مقاومت علیه استکبار جهانی در منطقه مبدل شده است. مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: اتفاق تاریخی پس از شهادت «سردار سلیمانی» آن بود که ایران بتواند پایگاه رسمی امریکا را به شکل رسمی موشک‌باران کند. این مسئله برای سیاستمداران دنیا حتی روس‌ها هم باورکردنی نبود که ایران چنین پاسخی به امریکا بدهد. وی تصریح کرد: در هندوستان باید وضعیت مسلمانان و همچنین وحدت در این کشور تقویت شود.

**دستگیری اعضای گروهک «الاحوازیه» در دانمارک

باشگاه خبرنگاران/ در عملیات مشترک پلیس هلند و دانمارک، ۴ عضو گروهک تروریستی «الاحوازیه» به اتهام جاسوسی برای ریاض و تدارک حمله تروریستی در ایران بازداشت شدند. وزیر امور خارجه دانمارک گفت: کپنهاگ با احضار سفیر عربستان به وزارت خارجه، مراتب اعتراض خود را از اقدامات ناشایست ریاض در جاسوسی از دانمارک ابراز داشت. رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک همچنین گزارش داد این جاسوسی از سال ۲۰۱۲ و به مدت ۶ سال جریان داشته است. گروهک تروریستی «الاحوازیه» در سال ۱۹۹۹ از سوی برخی افراد مرتبط با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در اروپا اعلام موجودیت کرد و مقر اصلی این گروهک در لندن قرار دارد. این گروهک در شهریور سال گذشته و در جریان رژه نیرو‌های مسلح ایران، در اقدامی تروریستی مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز را به رگبار بست که در پی این حادثه، شماری از هموطنانمان شهید و زخمی شدند.

**شواهد جدید از مرگ « دی‌‌آندرا مایک»

تسنیم/ منابع آگاه در افغانستان شواهد تازه‌ای از کشته شدن «مایک دی‌‌آندرا» معروف به آیت الله مایک رئیس عملیات‌های مخفی سازمان سیا در امور ایران، در جریان سقوط هواپیمای آمریکایی در ولایت «غزنی»ارائه کردند.

منابع آگاه اعلام کردند: این هواپیما حامل دست‌کم ۱۸ نفر از مقام‌های نظامی آمریکا بوده است. فردی که از لحاظ امنیتی در رده بالاتری نسبت به آیت‌الله مایک قرار داشته هم از جمله سرنشین‌های این هواپیما بوده و کشته شده است. آنها درباره جزئیات حادثه منتهی به سقوط هواپیما می‌گویند «E-11A» به‌دلیل نقص فنی در حال پرواز در ارتفاع پایین‌تری نسبت به حالت معمول بوده و با شلیک موشک «استرلا‌ــ‌۱» که یک سلاح دوش‌پرتاب روسی است از سوی اعضای طالبان هدف قرار گرفته و ساقط شده است. همچنین شمار زیادی از رسانه‌های بین‌المللی خبر کشته شدن مایک را منتشر کرده‌اند.

** شکایت دانشجویان ایرانی از آمریکا

باشگاه خبرنگاران/ ۲ دانشجوی ایرانی از اداره مرزبانی و گمرک آمریکا به دلیل موضوعاتی چون، بدرفتاری ماموران در فرودگاه، بازداشت خود و در نهایت ممانعت از ورود به خاک آمریکا، به وزارت امنیت داخلی این کشور شکایت کرده‌اند. این دانشجویان در شکایت خود آورده‌اند در فرودگاه بین‌المللی لوگان، با آن‌ها بدرفتاری شده و دولت آمریکا در اقدامی غیرقانونی مانع ورود آن‌ها به این کشور شده است.

** دولت سعودی از رژیم صهیونیستی سلاح می‌خرد

فارس/ یک نشریه اسرائیلی خبر داد که دولت سعودی تمایل خود را برای خرید سلاح از شرکت اسرائیلی «رافائل» اعلام کرده است. نشریه عبری زبان «اسرائیل دیفنس» اعلام کرد: شرکت رافائل که به تولید موشک‌های زمینی ضد زره «اسپایک» معروف است، در حال کسب مجوزهای لازم از طرف‌های رسمی است تا از طریق شرکت تابع خود در آلمان به نام «یورو اسپایک» این سلاح‌ها را به سعودی‌ها بفروشد.

** کمک ناو کره جنوبی به قایق ایران در آب‌های عمان

باشگاه خبرنگاران/ وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد یک قایق نفتی ایرانی که در نزدیکی بندر مسقط عمان دچار کمبود سوخت شد را نجات داده است. ناو «چئونگ هائه» کره جنوبی سیگنال‌های کمک خدمه این قایق را دریافت کرد. سپس ناو کره جنوبی سوخت و غذا در اختیار خدمه قایق ایرانی گذاشت. دولت کره جنوبی سفارت ایران در این کشور را در جریان عملیات نجات قرار داد و سفارت ایران در سئول نیز از کمک ناو کره‌ای قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *